ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-897-900
ХАВФСИЗЛИК, ОСОЙИШТАЛИК ВА ФАРОВОНЛИКНИНГ ЁШЛАР
ТАРБИЯСИГА БОГЛЩЛИГИ
Алижон Каримжонов
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти доценти
Дилноза Каримжонова
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти магистранти
АННОТАЦИЯ
Маколада асосий диккатни жамиятимизда осоишталик, фаровонлик ва хавфсизликни мазмун ва мохиятини ёшлар онгига сингдириб, уни бартараф этиш йуллари, янгиланаётган миллий тарбия концепсиясини асосида тарбия тизимини ташкил этишга багишданган.
Калит сузлар: устувор вазифалар, узаро ишонч, минтаккавий хавфсизлик, мулофаа докторинаси, халк фаравонлиги, маъмурий секторлар, соглом турмуш тарз, умумийинсоний кадриятлар, сиёсий баркарорлик, маърифат соатлари, миллатлараро хамжихатлик,
КИРИШ
Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил учун мулжалланган энг мухим устувор вазифалар хакидаги Олий Мажлисдаги мурожаатномасида ишончли хамкор сифатида мамлакатимизнинг холкаро обру ва эътибори, барча кушниларимиз билан дустона ва узаро ишонч рухидаги муносабатларни янада мустахкамлаш халкаро муносабатларда очик фаол катнашишни таклиф этиб, халкаро ва минтакавий хавфсизлик сохасидаги ишлар; янги Мудофаа докторинаси кабул килинди хамда Армия ва халк бирлигини таъминлаш максадида, барча худудларда харбий маъмурий секторлар ташкил этиш гояларини айтиб утилган.
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Бу максадга эришиш учун мамлакатимиз тараккиёти ва халкимиз фаровонлиги биринчи навбатда ижтимоий сохадаги ислохотларимиз самараси билан чамбарчас боглик эканлигини назарда тутишимиз керак. Бунинг учун;
* ёшларимизга муносиб таълим бериш;
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-897-900
* оила тизимини тартибга олиш;
* ёшларнинг илм-фанга булган интилишларини руёбга чикариш;
* мактабгача таълим тизимини ривожлантириш;
* урта ва олий укув юртларининг моддий-техник базасини мустахкамлаш;
* илмий ва укув жараёнлари сифатини тубдан яхшилаш;
* халкимиз саломатлигини мустахкамлаш;
* соглом турмуш тарзини карор топтириш керак.
Тарбия жараёнида халкимизнинг асрлар оша яшаб келган анъаналари урф -одатлари, тили ва рухи негизига курилган миллий мустакиллик мафкураси умуминсоний кадриятлар билан махкам уйгунлашган холда келажакка ишонч, уларни Ватанга мухаббат, осоишталик ва фаровонлигини англаш, халоллик, мардлик ва сабр - бардошликни, адолат туйгусини тарбиялаш йулида тарбия килишимиз зарур.
Узбекистон РеспубликасиКонститутсиясида фукаролар тинчлиги ва миллий тотувлигини таъминлаш кафолатлари батафсил эътироф этилган, сиёсий баркарорлик мураккаб ва куп киррали тушунчадир. Бу тушунча узига турли сиёсий субъектлар - халклар, миллатлар ижтимоий харакатларнинг узаро алокалари тизимини англатади. Хрзирги демократик хукукий давлатини шакллантириш жараёнида жамиятимизнинг осойишталигини, фаровонлигини таъминлаш демократиянинг инсон хукукларини химоя этиш, хавфсизликни баркарор килишда хамкорликни мустахкамлаш ва олий таълимда ёшларни сиёсиё гояларини эркинлаштириш мухим ахамиятга эга.
Сиёсий хавфсизликнинг, осойишталикни ички сиёсий, минтакавий ва халкаро турлари мавжуд. Ички сиёсий хавфсизликни таъминлашда жамиятнинг сиёсий тизими кисмлари давлат унинг органлари (сиёсий партиялар; жамоат бирлашмалари; ижтимоий харакатлар) фаолияти асосий омил хисобланади. Ушбу холатдан келиб чикиб, шуни такидлашимиз жоизки, мудофаа этувчи органларнинг жамият фаровонлигини таъминлашдаги урни ва ахамияти каттадир. Улар уз касбий фаолиятлари буйича хам сиёсий осоишталик ва фаровонликни таъминлашда иштирок этадилар. Бу уринда олий таълим талабаларини сиёсий - маърифий тарбияси билан мунтазам ва максадли шугулланиш буйича Узбекистон Республикаси халк таълим тизимида етарли тажриба тупланган.
Олий таълим тизим укув ва тарбия режасига биноан хар бир боскичда, хар бир тингловчига Ватанпарварлик, фидоийлик хислатларини шакллантириш максадида катор тадбирлар амалга оширилмокда. Факультетимиз
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-897-900
тингловчилари хар тонгни Узбекистон Республикаси Мадхияси садолари остида каршилайдилар, Республика рамзларига, халкига уз садокатларини билдирадилар, гурух ва боскичларда еса хар хафталик сиёсий ахборотлар, маърифат соатлари уюштирилади.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Ёш авлодимизни Ватанпарварлик эл юртга садокат рухида тарбиялашда, уларнинг калбига Ватан хавфсизлиги халк осоишталиги ва фаровонлик фазилатлприни чукур жойлаштириш хар бир тарбиячининг бурчи хисобланади. Ёшларнинг хавфсизлигини мудофаа килиш, осойишталик ва фаровонликни баркарор килиш рухида тарбиялашда турли воситалардан фойдаланиш лозим. Айникса, халкимиз тарихи Ватан учун жон фидолиги, топкирлиги акл -заковатини окилона ишга солиниши, тахликавий жихатлардан мардонавор чика олишлиги, душман фикрини олдиндан укий олишлиги ва уни бартараф эта олиши, тузокка тушмаслиги, аксинча, душманга пандбера олиши, машаккатларга чидамлилиги каби воситаларини тарбиялаш лозим.
Жумладан Спитамен рахбарлигидаги куп булмаган абжир йигитлар Ватан химоясига отланадилар. Спитамен бошчилигидаги аскарларнинг жасорати, топкирлиги, уддабуронлиги Александр Македонскийни койил колдирган. Биз она Узбекистон Истиклолини, унинг шан-у шавкатини кандай химоя этишни ота - боболаримиздан мерос килиб олишимиз ва унинг химоясига хамиша тайёр турмогимиз даркор. Дархакикат, она Ватан озодлиги ва фаровонлигини хар нарсадан аъло билган мард-у майдон йигитларимиз, хар кандай мушкул холатларга, мураккаб, жиддий вазиятларга дуч келмасинлар. Ёшларни хар томонлама баркамол инсонлар килиб тарбиялашда уларнинг буш вактлкрини самарали ташкил килиш мухим омил хисобланади. Узликсиз миллий тарбия концепсияси шарофати билан ажойиб миллий анъаналар, урф -одатлар маросимларини тиклаш бойитиш, хаётга жорий этиш учун кенг имкониятлар яратилди.
Жамиятимиз учун етук ва баркамол кадрларни етиштириббериш, уларда Ватанига, халкига, Президентига садокат, нодир, юксак маънавий, маданий хамда инсонийлик фазилатларини камол топтириш, мамлакат кудратини ошириш, фукаролар осойишталигини кафолатлашга хизмат килади. Бундай тарбияни беришда укув муассасаларда маънавий-маърифий дарслар, тадбирларни талаб даражасида утказиш катта уринга эгадир.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-897-900
Шуни хам кайд килиш керакки олий таълимда харбий йуналиш буйича кадрлар тайёрлаш, миллатлараро хамжихатлик, фаровонлик рухида табиялашга багишланган сиёсий билимлар уз ахамиятини топмокда.
Буюк аждодларимиз асрлар давомида ёшларни ахлокий мухит тарбиясига катта эътибор каратганлар.
ХУЛОСА
Узбекистон Республикасида демократик жамият куришнинг узига хос йуналишиданбири бу осойишталик ва миллатлараро хамжихатлик ва миллий баркарорлик, тинчлик ижтимоий бахамжихатликдан куч кудрат олади. Бу уринда хар бир фукарода айникса олий таълимда кадр тайёрлашда улар кайси миллатга мансубликлари ёки диний эътикодларидан катиий назар ягона Ватан туйгусини тарбиялаш, уларга шу азиз Ватан дахлсизлигини химоялашга хамиша тайёр туриш, рухини сингдириш нихоятда долзарб вазифа эканлигини таъкидлаш лозим.
Х,ар сафар шу хакида уйлаганимизда асосий конунимизнинг 4-моддасидаги сатрлар ёдимизга тушади: "Узбекистон Республикаси уз худудида истикомад килувчи барча миллат ва элатларнинг тиллари, урф - одатлари, анъаналари хурмат килинишини таъминлайди, уларни ривожланиши учун шароит йаратади.
REFERENCES
1. Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. "Узбекистон", 2017.
2. Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича харакатлар стратегияси. Узбекистон Республикаси президентининг фармони. Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017й., 6-сон,70-модда.
3. Мирзиёев Ш.М. ^онун устиворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш-юрт тараккиёти ва халк фаравонлигининг гарови. "Узбекистон", 2017.
4. Кадрлар тайёрлаш миллий дастури (Баркамол авлод Узбекистон тараккиётининг пойдевори) китобида, Т, Шарк 1997
5. А.Каримжонов «Педагогик тизимни бошкриш асослари». Тошкент 2008
6. А.Каримжонов «Харбий педагогика» (укувкулланма) Т.Шарк 2005 й.