ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ДАРСЛАРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ХДРАКАТЛИ ВА ЭСТАФЕТАЛИ УЙИНЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ
А. А. Садуллаев
Урганч давлат университети
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада номутахассис йуналиши талабаларида Жисмоний сифатларни ривожлантиришда харакатли ва эстафетали уйинлардан фойдаланиш усулублари ёритилган.
Калит сузлар: харакатли ва эстафетали уйинлар, жисмоний сифатлар, дарс самарадорлиги, харакат малакаларига ургатиш.
USE OF MOVING AND RELAY GAMES IN THE DEVELOPMENT OF
STUDENTS' PHYSICAL QUALITIES IN PHYSICAL EDUCATION
CLASSES
A. A. Sadullayev
Urgench State University
ABSTRACT
This article describes the methods of using movement and relay games in the development of physical qualities in non-specialist students.
Keywords: movement and relay games, physical qualities, lesson effectiveness, teaching movement skills.
КИРИШ
Жисмоний тарбия ва спорт барча ёшдаги инсонлар хаётида жисмоний фаоллиги ва саломатлги учун мухум ахамият касб этади. Мамлакатимизнинг барча худудларида оммавий спортнинг инсон ва оила хаётидаги мухим ахамияти, унинг жисмоний ва маънавий соFломликининг асоси эканини тарFибот ташвикот килиш, хаётга катта умид билан кириб келаётган ёшларни зарарли одатлардан асраш, уларга уз кобилият ва истеъдодларини руёбга чикаришлари учун зарур шарт-шароитлар яратиш, улар саломатлигии асраб-авайлаш ва ёшларни жисмоний тарбия ва спортга жалб килишдек мухим ва долзарб вазифалар турибди. Жисмоний тарбия дарсларининг асосини талабаларни
жисмоний сифатларини ривожлантириш ва саломатлигини яхшилашдан иборат булиб, жисмоний сифатларни тарбиялаш жисмоний тарбия дарсларида асосан спортнинг енгил атлетика, гимнастика, харакатли ва спорт уйинларини оркали харакат куникма ва малакалар узлаштириб олишдан иборат. Жисмоний тарбия дарсларида спорт уйинлари билан бирга харакатли ва эстафетали уйинлардан фойдаланиш талабаларни жисмоний сифатларни ривожлантириш ва харакат малакаларга ургатиш самарадорлигини оширади. МашгFулотларда кулланиладиган жисмоний техник-тактик машклар шуFулланучилар ёши, жисмоний ва функционал имкониятларига мослаб режалаштирилиши ва кулланиши даркор. Ушбу машклар сони, шиддати, кайтарилиши ва давом этиш вакти биологик конунятларга асосланиши зарур. Агар юклама шуFулланувчилар имкониятидан ута юкори булса, бундай юклама шуFулланувчилар организмига салбий тасир курсатади. Аксинча ута паст булса, шакилланиш жарёни сусайиб кетади. Ёшларни жисмоний тарбия ва спортнинг оммавий турлари билан шуFуллантириш ишлари яхши йулга куйиш уларни жисмонан, рухан соFломлаштириш уларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш, хаётий эхтёжлар асосида харакатга булган кизикишни кучайтиришнинг самарали воситаларини излаб топиш долзарб масала хисобланади. [ 1, 2].
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Жисмоний тарбия тизимининг мухим боскичларидан бири жисмоний воситалардир. Уларнинг таркибий кисми эса гимнастика, спорт турлари, харакатли уйинлар ва табиатнинг соFломлаштирувчи таъсир кучларидан иборат. Х,аракатли уйинлар жисмоний тарбия тизимининг мухдм йуналишларидан бири хисобланади. Аксарият купчилик жисмоний тарбия укитувчилари харакатли уйинларни иккинчи даражали деб хисоблайдилар. Шу туфайли спорт уйинлари, гимнастика, енгил атлетика, кураш каби дарсларда харакатли уйинларни номигагина юзаки ташкил киладилар. Харакатли уйинлар учун ажратилган алохида соатларни хам бошка турларга кушиб юборадилар. Х,ар бир спорт турида машFулотларни ёки дарсларни харакатли уйинлар билан олиб борилса кизикарли булади. Чунки талабалар бир хил машкларни кайтараверсалар уларни зериктириб куйиши ва кизикишининг сунишига олиб келади. Агар характли ва эстафетали уйинлар билан олиб борилса кутилган натижага эришиш мумкин булади.
Илмий-услубий адабиётлар тахлили, анкета суровномаси, педагогик кузатув, эксперт бахолаш усули, математик статистик тахлил.
Тажриба УрДУ 1-боскич номутахассис йуналиши талабалари жисмоний тарбия ва спорт машFулотлари жараёнида утказилди.
Талабаларни жисмоний тарбия дарсларига булган кизикишларини урганиш буйича OF3a^
суровнома утказилиб унда: н-30
Саволлар Xa Иук Кисман
Сиз жисмоний тарбия дарсини яхши курасизми ? 6 20 4
Жисмоний тарбия укитувчингиз харакатли уйинлар хакида сухбат утказадими ? 14 16 0
Жисмоний сифатлар ривожлантирувчи ХУларни биласизми? 8 7 15
Кандай харакатли ва эстафетали уйинларни биласиз? 11 13 6
Укитувчингиз ЖТ дарсларида харакатли эстафетали уйинлардан фойдаланадими? 13 8 9
Харакатли ва эстафетали уйинларни анжомлар билан утказганлишини хохлайсизми? 10 18 2
Миллий халк уйинлари миллий кадриятлар деб тушинасизми ? 10 11 9
НАТИЖАЛАР ВА МУХОКАМА
Жисмоний тарбия дарсларига булган кизикишларини урганиш буйича OFзаки суровнома утказилиб керакли хулосалар чикарилди. Унда талабаларни фикр ва кизикишлари урганиб чикилди. Суровнома натижаларига кура жисмоний тарбия дарсларида талабалар фикрларидан шуни англаб олдикки академик дарсларда хам дарсдан ташкари машFулотларда хам жисмоний сифатларни ривожлантириш ва харакат малакаларига ургатишда купгина муаммо ва камчиликлар кузатилди. Шу жихатдан харакатли уйинлар оркали хал килиниши учун олдинга куйилган максадларга тезкор ва самарали эришиш имконятини яратади. Спорт амалиётида шундай холатлар хам учрайдики, бир -бирга ухшаш мунтазам бериладиган машклар спорт билан энди шуFулланишни бошлаган талабаларни кизикишини сундиради. Муаммони ечими шундаки урганиш боскичларида жисмоний сифатларни ривожлантириш, техник - тактик махоратини "кискарок йул билан" шакллантиришда харакатли уйинлардан фойдаланиш ута фойдали ва мухум масала булиб хисобланади. Жисмоний тарбия жараёнида ургатишнинг асосий хусусияти - бу ургатишнинг харакат малакалари ва махсус билимларни эгаллашга каратилганидир. Ургатиш шуFулланувчиларнинг жисмоний ривожланиши билан узвий боFлик булади. Таълим-тарбия амалиётининг хар кандай сохасида булганидек, жисмоний тарбия жараёнида хам укитиш укитувчи ва талабаларнинг биргаликдаги ижодий
фаолиятларидан ташкил топади ва бунда, албатта, укитувчи етакчи рол уйнайди. Биз жисмоний тарбия дарсини ташкил килиш ва утказишда таълимнинг турли услубларидан фойдаланамиз. Харакатга ургатиршда суз, курсатмалилик , кисмларга булиб ургатиш, уйин ва мусобака услубларидан иборат. Мусобака услуби харакат сифатлари ривожланишининг етарлича юкори даражасини талаб килади. Бу услуб бир жихатдан олдиндан хар томонлама тайёргарлиги булган талабаларга энг куп самара беради, бошка томондан эса унинг ёрдами билан мавжуд тайёрлик даражасини юксалтириш мумкин. Мусобака услубидан фойдаланишнинг яна бир ижобий томони талабалар дарсдан ташкари утказиладиган спорт мусобакаларга хам фаол иштирок этиб яхши натижаларга эришадилар. Мусобакалашиш услубидан хар хил тарбиявий вазифаларни хал килишда
- жисмоний, иродавий, ахлокий сифатларни тарбиялаш, малака ва куникмаларни такомиллаштириш, шунингдек, бу малака ва куникмалардан мураккаб шароитларда туFри фойдалана билиш кобилиятини устиришда фойдаланилади. Бу услуб бошка услубларга караганда жисмоний тарбияга юксак талаблар куйишга ва, шу билан бирга, жисмоний сифатларнинг янада ривожланиши учун ёрдамлашишга имкон беради. [ 3, 4,5]
Жисмоний тарбия дарсларида кулланиладиган харакатли ва эстафетали уйинлар"Тортишмачок", "Мерган" ,"Кун ва тун" хамда "Кувлашмачок" харакатли уйинлари оркали талабаларнинг чаккон ва сезгир булиш малакаларини оширади. "Дунгдан-дунгга сакраш","Тупни бошдан ошириб узатиш", "Крпкон", "Уйсиз куён" ,"Картошка экиш", "Кам очко туплаш", "Кеглини олишга улгур", "Тупни уриб тушир", "Тусиклардан ошиб утиш эстафетаси", "Сакраш билан карама-карши эстафета", "Овчилар билан урдаклар", "Тупни саватга ташлаш", Йулаклар буйлаб сакраш", "Хурозлар жанги" ва бошка уйинлар.Жисмоний тарбия дарс жараёнида харакатли ва эстафетали уйинларни куллаш усуллари. Жисмоний тарбия дарсларида
дарснинг Кириш -тайёрлов кисмида умумий ривожлантириш машклари учун юкламаларнинг шиддатини инобатга олган холда харакатли уйинлардан фойдаланилди. Мавзудан келиб чиккан холда Баскетбол тупини олиб юриш техникасини ургатиш учун "Баскетболчилар эстафетаси" уйинини куллаш мумкун. "Туп капитанга" ва "Ким куп туп ошириш" уйинлари дарснинг асосий кисмларида кулланилганда талабаларнинг куникама -малакаларига эга булиши ва кизикишларининг ортишини кузатиш мумкун булди. Якуний кисмда талабаларга тинчлантирувчи ва диккатни жамловчи машкларни
берганда уларнинг физиологик ва психологик холатларида ижобий таъсирни кузатилди. [2, 3, 4,5].
Жисмоний сифатларини ривожлантирувчи уйинлар. Куч сифатларини ривожлантирувчи уйинлар: "Тортишмачок", " Аркон тортиш", " Хурозлар жанги", " Эшак минди" "Кувлашмачок"
Тезкорлик сифатларини ривожлантирувчи уйинлар "Кун ва тун", " Ок теракми кук терак", Уйсиз куён", " Буш жой".
Эпчиллик сифатларини ривожлантирувчи уйинлар "Туп учун кураш", "лапта", "К,ирк тош", " Овчи ва урдак" , " Сичкон мушук"
Чидамкорлик: сифатларини ривожлантирувчи уйинлар : "Кувиб ет"; " Поезд".
Эгилувчанлик: сифатларини ривожлантирувчи уйинлар :"Куприк ва мушук", "Отиб кочар".
Тадкикотнинг давомида талабаларнинг жисмоний тайёргарлигини аниклаганда
ула даги курсаткич.
№ Тадкикотдан олдин Тадкикотдан кейин
1 Мокисимон ТГ 10.5 ТГ 10.1
Югуриш(4Х10) НГ 10.4 НГ 10.4
2 Турган жойда узунликка ТГ 1.47 ТГ 1.52
сакраш(метр) НГ 1.46 НГ 1.56
3 Баскетбол тупини саватга ТГ 1.4 ТГ 1.9
ташлаш ( 5марта) НГ 1.5 НГ 1.6
ТГ 10.5 ТГ 10.1
НГ 10.4 НГ 10.4
ХУЛОСА
Суровнома натижалари шунга эътибор каратадики аксарят катнашчилар машFулотларда харакатли уйинлар хакида биладиган малумотлар етарли эмасли, жисмоний сифататлар ва соFломлаштириш учун хдракатли уйинлар мухим ахамият кашф этиши, миллий халк уйинлар хам миллий кадриятларимизни тарFиб килишда мухим рол уйлаши хакида бефарк эканликларини кузатилди. Х,ар кандай харакат бирон бир аник харакат вазифани хал килишга каратилар экан бунинг негизида жисмоний сифатларни ривожлантириш ётади. Демак жисмоний тарбия дарсларида уйин услубидан фойдаланиш талабаларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш хам самарали хамда инсон саломатлиги учун ижобий натижа курсатади. Жисмоний тарбия дарсларида ушбу услубни куллаш шуFулланувчиларнинг дарсадаги фаол иштироки киёсий тахлиллардан кейин натижалар урганиб курилганда дастур материаллари буйича назорат
тестларини топширишда усиш кузатилди. Жисмоний тарбия дарсларида кулланилган харакатли ва эстафетали уйинлар талабаларда нафакат иродавий сифатларни тарбиялаш, дустлик, хамжихатлилик, ватанпарварлик каби фазилатларини шакллантиради, бундан ташкари талабаларда харакат фаоллигини оширади, уларда жисмоний кобилиятларини тарбиялайди.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикасининг "Жисмоний тарбия ва спорт туFрисида"ги К,онуни (янги тахрири) Тошкент ш., 2015 йил 4 сентябр.
2. Узбекистон Республикаси Президенти Ш. Мирзиёев "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги фармони Тошкент ш., 2018 йил 5 март
3. Т.С.Усмонхужаев, А.Толибжонов, Х.Мелиев, Н.Хотамов. "500 харакатли уйинлар". Тошкент " Янги аср авлоди".2014й.
4. Т.С.Усмонхаджаев. Миллий ва харакатли уйинлар. Тошкент "Иктисод -Молия" 2015й.
5. Т.С.Усмонхаджаев, Ф.Хужаев. "1001 уйин" Тошкент Ибн Сино номидаги нашриёт. 1990й.