Научная статья на тему 'Changes in cardiovascular system activity during singular exercise stress before and after intake of adaptogen'

Changes in cardiovascular system activity during singular exercise stress before and after intake of adaptogen Текст научной статьи по специальности «Прочие медицинские науки»

CC BY
14
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Changes in cardiovascular system activity during singular exercise stress before and after intake of adaptogen»

IX СЪЕЗД ФИЗИОЛОГОВ КАЗАХСТАНА

Сигналы. Пока говорит один студент, тьютор будет получать сигналы от остальной аудитории. Периодически осматривая всех остальных, он заметит, озадачен ли кто-нибудь, возникают ли вопросы. Таким образом, когда выступающий закончит, тьютору будет проще втянуть в обсуждение наименее разговорчивых студентов.

Невербальная коммуникация. Иногда прервать обсуждение и при этом не показаться критичным или грубым довольно сложно. В таких случаях, лучшим помощником тьютора будет невербальная коммуникация. Перехватить взгляд студента и ободряюще улыбнуться или же предложить ему высказаться, подняв брови - все эти жесты являются частыми спутниками вербальной коммуникации, однако их использование также ненавязчиво, как и эффективно.

Вербальная коммуникация. Иногда без вербального стимула не обойтись. Например, когда студент тихо улыбается, выглядит озадаченным или закатывают глаза, тьютор может сказать: «О чем ты думаешь, Алуа?», или «Ты улыбнулся, Азамат?", «Погоди, Дмитрий, давай послушаем, что скажут другие» или «Секунду, Асель,, послушаем остальных».В таких случаях студент не будет чувствовать себя «выброшенным» из дискуссии.

Таким образом, следуя этим правилам, тьютор сможет активизировать работу студентов, вложится в график занятий, а также четко следовать плану дискуссии. Они должны применяться так, чтобы разделять ответственность за учебный процесс между тьютром и студентами. Другими словами, их задача дать понять, что тьютор - это координатор дискуссии, а не лидер и эксперт, дающий ответы на все вопросы. Эти роли можно переложить на студентов-фасилитаторов, что будет для них неплохой практикой.

CHANGES IN CARDIOVASCULAR SYSTEM ACTIVITY DURING SINGULAR EXERCISE STRESS BEFORE AND AFTER INTAKE OF

ADAPTOGEN

Nosova M.N.1, Ulitina O.M.1

1 Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Altai State Medical University", Barnaul, Russia [email protected]; [email protected]

The study included two groups of male and female subjects aged 18-23 years. The first control group, consisted of 20 medical university students who do not engage in sports on a regular basis (untrained) and

IX СЪЕЗД ФИЗИОЛОГОВ КАЗАХСТАНА

the second group - 15 professional skiers (trained). The study was conducted in accordance with bioethical standards.

At the first stage of the experiment, participants in both groups were exposed to stress. A single physical load on a bicycle ergometer (VEM) was used as a stress model. The subjects underwent the PWC 170 test. After the end of the stress test, a comparative analysis of the following indicators of the cardiovascular system was carried out - chronotropic, inotropic and coronary reserve.

At the second stage of the experiment, both groups of subjects took an adaptogen (an alcohol solution of Eleutherococcus extract) for 30 days, 25-30 drops twice a day 30 minutes before meals in the first part of the day, in accordance with the instructions.

The third stage of the experiment included assessment of the parameters of chronotropic, inotropic and coronary reserves at the end of taking the course of adaptogen.

The most informative of the studied indicators was the inotropic reserve indicator. At the first stage of the experiment, in the test before taking Eleutherococcus, athletes had a higher level of inotropic reserve than students in response to stressors.

At the third stage of the experiment, after a course of taking the adaptogen, in students, the inotropic reserve did not change significantly after a single physical activity. This, in our opinion, is a favorable sign, as it indicates the development of an adequate response of the cardiovascular system to stress when taking an adaptogen compared to the result of the first stage. At the same time, skiers experienced a significant decrease in this indicator. We also found differences in coronary reserve between the study groups. Thereby, after taking eleutherococcus, it became significantly lower in athletes compared to the student group.

Thus, in this study, a course of adaptogen administration caused a decrease in cardiovascular system parameters in trained individuals according to the results of a single physical exercise test. This may indicate the development of dysfunctional changes in athletes, as if they were under the influence of excessive physical activity.

Hereby, in our research the adaptogen increased the resistance of the untrained organism to stress and caused maladaptive changes in athletes. Therefore, we assume the likelihood of a decrease in the adaptive capabilities of the cardiovascular system in response to a single stressor while taking an adaptogen in a group of trained individuals, as opposed to a group of untrained persons.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.