ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-486-492
ЧУЛПОННИНГ ЯНГИ ТОПИЛГАН "ЯНА УЙЛАНАМАН" КОМЕДИЯСИ
ХД^ИДА
Дилдорахон Зумратбековна Абдуллаева
Андижон давлат университети доценти, филология фанлари доктори
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада узбек жадид шоири Абдулхдмид Сулаймон угли Чулпоннинг илгари маълум булмаган комедияси ва унинг ёзилиш тарихи, уша даврда сахналаштирилиши, комедиянинг мавзуси, мазмун мундарижаси, цахрамонлари, асарнинг комедияга хос хусусиятлари хацида суз юритилади.
Калит сузлар: ХХ аср бошларидаги драматургия, Чулпон драмалари, комедия, "Яна уйланаман" комедияси, комик цахрамонлар, комедияда кулгу бадиий восита сифатида.
ABOUT CHULPAN'S NEWLY FOUND COMEDY "I'LL MARRY AGAIN"
ABSTRACT
This article devoted about the previously unknown comedy of the Uzbek poet of jadid Abdulhamid Suleyman oglu Chulpan and its writing history, staging at that time, the theme of the comedy, its content, its heroes, the characteristics of the work that are characteristic of the comedy.
Keywords: dramaturgy at the beginning of the XX century, Steppe dramas, comedy, comedy "I'm getting married again", comic heroes, in comedy as an artistic means of laughter.
КИРИШ
ХХ асрнинг 20-йилларида узбек жадид адабиёти янги адабий жанрлар, турли туман шакл ва услубларда узини намоён цилди. Айницса, драматургиянинг узига хос шакл ва мазмунда ривожланиши эътиборга лойиц. Айтиш жоизки, сахда асарларининг генетик илдизлари халц драмалари, цугирчоц уйини, узбек халц томоша санъатига бориб тацалади. Алохида ижодкорларнинг муайян сахна асарини яратиши узбек адабиётида ХХ асрнинг 10-20-йилларига тугри келади. Узбек драматургиясининг пайдо булиши ва ривожланиши жадид адиблар номи билан богликдир.
Кузатишлар шуни курсатадики, Чулпоннинг уз мацолаларида ва бошца цайдларда номи зикр этиладиган, лекин топилмаган ёки йуцолган драмалари
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-486-492
булган. Бу борадаги тадкикотлар, илмий маколаларда Чулпоннинг топилмаган сахна асарлари номлари куйидагича келтирилади: 1. "Бой" (1914). 2. "Чурининг исёни" (1919, 1926). 3. "Халил фаранг" (1917, 1921). 4. "Урток Каршибоев" (1928). 5"Яна уйланаман" (1926). 6. "Узун кулок бобо". 7. "Чупон севгиси". 8. "Улдирувчи" (1922). 9. "Х,ижрат" (1936, 1937). 10. "Бухоро жаллодлари". 11. "Коровул уйкуси" 12. "Рамазон куринишлари" 13. "Ов". 14. "Синик ойна".
"Яна уйланаман" сахна асари хакида Чулпоннинг узи шу номдаги маколасида бир талай маълумотлар беради. "Масковдаги драм истудиямизнинг бу йилги ишларидан" тагсарлавхаси куйилган ушбу макола "Юсуфжон акам сахнада! Машхур кизигимиз Юсуфжон ака Москва сахнасида!" жумласи билан бошланган. Маколанинг бундай бошланиши укувчини, албатта, кизиктиради. Чулпоннинг кейинги уриндаги изохига кура Юсуфжон кизик 1923 йилда булиб утган Бутуниттифок дехкончилик кургазмасига келиб катнашган. Бу сафар эса мухаррир, ёзувчи, фожианавис сифатида чикмокда, дейди Чулпон. Юсуфжон кизикнинг куп жойларда айтиб юрадиган бир кулгили хикояси булиб, Чулпон уни кайта ишлаб хикоя килмокчи булади. Мейерхолд театри Л.Свердлинга таржима асарни сахнага куйиш топширигини беради, лекин Л.Свердлин "асл (оригинал)" (Чулпон) асар куймокчи булади. Чулпон унга Юсуфжон кизикдан эшитган хикоясини айтганда, "маъкул булди ва боши кетига куринишлар кушиб, тезлик билан ёзиб беришга" буюради. Шу тарзда "Яна уйланаман" асари майдонга келади. Маколадан маълум булишича, комедия 1926 йилда Москва театрида сахнага куйилган, хатто Бутуниттифок шуролар курултойига келган вакилларга айрим сахналарни намойиш килганлар. Кейинги йил кишда Узбекистонда, пойтахтда куйилса керак, дейди муаллиф.
Адабиётшунос Н.Каримов фикрича, мазкур комедия Тошкент ва Самаркандда куйилган. Агар Чулпоннинг 1927 йилда Самаркандда Узбек драма студиясида фаолият олиб борганини назарда тутсак, "Яна уйланаман" комедиясининг сахнага куйилганини тахмин килиш мумкин. Бирок бу асарнинг узбек сахнасида куйилганини аник далилловчи фактлар етишмайди.
Чулпоннинг юкорида зикр этилган маколасида комедиянинг Москвадаги сахналаштирилиши, актёрлари ва бошк. тугрисида тухталиб утилади. Хусусан, "Правда" газетасининг театршунос мухаррири Февральскийнинг маколасидаги уринларга эътибор берилади. Февральскийнинг фикрларига эътибор килинса, у Л.Свердлиннинг Европа ва узбек театридаги унсурларни бирлаштира олганлигини таъкидлаб утади. Спектаклда Шаркка хос кизик харакатлар берилган, ракс, ашула ва чолгу асбоблари (танбур, дутор, чилдирма, ногора,
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-486-492
карнай ва бошк.) киритилган, Л.Свердлин "Шарк халкининг ултириб гаплаша беришдаги зерикдириш таъсирларидан спектаклни куткарган" Сахна декорациялари хам шартли ва содда булиб, жами 130 сум сарфланган экан. Чулпон Февральскийнинг спектаклда роль уйнаган актёрларга алохида-алохида бахо бермай, умумий тарзда бахо берганини айтиб утади. Февральскийнинг умумий тарзда булса-да, актёрлар махорати, ижро йусинига ижобий муносабат билдирганини англаш мумкин: "Ёш актурлар жуда кизикиб уйнайдирлар; зур кобилиятлари булган бир неча актурларни кургандан кейин Шаркнинг хал; оммалари орасида кандай бой артистлик кучлари булганлигини курасан" Ушбу фикрлардан хулоса килиб Чулпон "Узбекистонда сахна курмасдан туриб асар ва унинг тизмаси тугрисида бундан ортик гапириб булмайди" деб тугри таъкидлайди. Дархакикат, узбек театри хали ёш ва тажрибасиз булатуриб, яхши натижаларни курсатиши давр учун мухим янгилик ва маданий тараккиёт намунаси эди. Чулпоннинг "Яна уйланаман" комедиясига асос булган вокеанинг "боши кетига куринишлар кушиб, тезлик билан ёзиб бергани" хамда матбуотдаги маколада илик фикрлар билдирилгани, Чулпоннинг бу сахна асари хакида узи макола чоп этганини назардан утказилса, узбек театри учун бу ходиса мухим булганини таъкидлаш мумкин.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ.
Жадид драматургияси, хусусан Чулпон драматик асарлари хакида адабиётшуносликда турли даражада ишлар амалга оширилган. Адабиётшунос олимлардан О.Шарафиддиновнинг "Чулпон" рисоласининг туртинчи боби Чулпон драмаларига багишланган [8;80]. Унда Чулпоннинг "узбек совет театрининг ривожида Чулпоннинг хизматлари Хдмза Хакимзода ва Уйгурларнинг хизматидан кам эмаслиги", "Чулпоннинг узбек драматургияси ва театри сохасидаги хизматлари жуда салмокли булишига карамай, куп йиллар давомида бу тугрида лом-мим дейилмай келинган"и тугри таъкидланган. Асарда "Ёркиной" драмасидан ташкари 8 та драма номи манбаларда келтирилиши, лекин уларнинг аксариятининг матнлари йуклиги айтилади. Рисолада Чулпоннинг "Ёркиной", "Хужум", "Бой", "Халил фаранг", "Чупон севгиси", "Чурининг исёни", "Урток Каршибоев", "Муштумзур" ("Замона хотини") номлари айтилади, айрим асарларга тухталиб утилади. Бунинг каторида биз суз юритмокчи булган "Яна уйланаман" комедияси зикр этилмаган. С.Мамажонов "Бизнинг Чулпон" асарида Чулпон сахна асарларининг яратилиши, уша даврда сахналаштирилиши, шоирнинг номлари маълум, лекин матнлари топилмаган
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-486-492
драматик асарлари, хусусан "Яна уйланаман" комедияси хакида кизикарли маълумотларни такдим этади [3;16-17]. Н.Каримовнинг яна "Чулпон" маърифий романининг "Узбек драмстудияси", "Чулпон театри", "Хужум" фаслларида Чулпоннинг драматургик фаолияти, унинг театрда адабий эмакдош вазифасида ишлаган давридаги вокеалар баён килинади [2;264, 309, 327]. Адабиётшунос олимнинг "Истиклолни уйготган шоир" [1] китобида, "Чулпон ва унинг бадиий олами" номли маколасида [7] Чулпоннинг Узбек драма студиясидаги ижоди, Самарканд, Москвадаги драматургик фаолияти тахлил килинади. Ш.Ризаевнинг "Жадид драмаси" асарида узбек драматургиясининг шаклланишида Чулпоннинг хам хиссаси борлиги кайд этилади [4; 111]. Д.Куроновнинг "Чулпон хаёти ва ижодий мероси" асарида Чулпоннинг узбек театридаги фаолияти, драмаларининг айрим жихатларига эътибор каратилади [9].
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР.
Чулпоннинг "Яна уйланаман" пьесаси комедия жанрига мансуб булиб, шу кунгача унинг номи, умумий мазмуни хакида айрим маълумотлар мавжуд эди холос. Комедиянинг матни илмий ва адабий жамоатчиликка маълум эмас эди. 2020 йилги изланишларга кура жадид шоирнинг "Яна уйланаман" комедияси матни РГАЛИ ВТО Кабинет интернациональных народов СССР булимидан (инв.№59/1У) топилди. Мазкур комедия рус тилида булиб, ёзув машинкасида ёзилган, 33 бетдан иборат. Асар муаллифи Чулпон эканлиги биринчи бетда кайд этилган. Сарлавха дастлаб узбек тилида "Пул ундириш" или "Яна уйланаман" деб ёзилган, сунгра кавсда "Снова хочу жениться" деб ёзиб куйилган.
"Яна уйланаман" пьесаси 3 парда 6 куринишли комедия булиб, масжид имомининг иш хакини бир бой узлаштириб олгани, шу икки йиллик хакни ундира олмаётганлиги тугрисида хотини билан тортишиб колгани, аччик килиб хотини устига хотин олмокчи булгани, имомнинг хийла йули билан бойдан хакини ундириши каби вокеалар юмор оркали курсатиб берилади. Комедияда бош кахрамонлар масжид имоми (домулла), унинг хотини Тутихон, бой, Тухтасин, Соткин кабилар, масжид ахли, Ширмон хола, бойнинг иккинчи хотини Назокат, Тургун, айик уйнатувчи каби иккинчи даражали кахрамонлар иштирок этадилар.
Комедияда имомнинг уйига кириб келиши хамда эхтиётсизлиги туфайли сут, катикларни тукиб юбориши, шу сабаб булиб хотини билан оилада эру хотиннинг вазифаси тугрисида бахслашиши билан бошланади. Имом хотинидан яширинча уйланмокчи булган-у, буни сир тутаётган эди. Шу жанжал асносида
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-486-492
сир очилади. Имом уйланмоцчи булган циз томонга воситачи - Тургун исмли болани жунатган эди. Тургуннинг циз томоннинг гапини етказишида ва имомнинг хотини бу гапларни эшитиб цолмаслиги учун цилган харакатлари уцувчи, томошабинда кулги уйготади. Имом узини болага гуё дам солаётгандай курсатади-ю, аслида боладан нима гап олиб келганини билмоцчи булади. Хотинига эса боланинг тутцаноги борлигини айтади. "Домулла: - (цуллари билан дархол боланинг огзини ёпади ва дуо-афсун уцийди) Э, ярамас, хамма ишни расво цилдинг. Куф!... Сендаца ярамасни менга юборган Ширмон холага худонинг лаънати булсин... Суф...*[5;4]. Имомнинг икки йиллик масжиддаги хизмати учун намозхонлардан фойдаланиб бойдан иш хацини ундиришида хам кулгу холати мавжуд. У намоздан аввал масжид ахлига имомлик цилишдан бош тортишини айтади хамда "домулладан аввал бошимизни кутарсак, хотинларимиз узимизга номахрам булсин" деб цасам ичишса, кейин имомликка утиш шартини цуяди. Комедиянинг бу цисмини Чулпоннинг узи мацоласида "авжи жойи галати бир "цурцинч" (трюк)ни курсатади" [6;118] деб ёзган эди.
Масжид имомининг шундай хийла билан уз пулларини ундириши, албатта, бойнинг газабини цузгайди. Бойдан кейин уч олмаслик шартини цуйган булса-да, имом уйланмоцчи булган цизни ундан тортиб олмоцчи булади. Бу ишни имом огиз солган циз - Сотцинхонга уйланмоцчи булган йигит Тухтасин уюштиради. Воцеа шундай тус оладики, Тухтасин имом ва бойни туцнаштириб, иккаласидан хам Сотцинхонни цутцариб цолади.
Бойнинг хизматкори Хдйитнинг уни уцалаши сахнасида хам юмор, кулгили холат бор. Унинг семириб кетганлигидан танаси хеч нимани хис цилмай цуйганлиги, хизматкори цанча уцаласа хам таъсири булмаётганлиги уларнинг савол жавоби хамда Хдйитнинг харакатларидан кулгу пайдо булади. Хдйит бойга: "Хужайин, ахир сиз семиз одамсиз. Сиз, тугриси, бордонга ухшайсиз.. Бир неча пуд бугдой олиб келганларида, уларни бордонга бехуда жойлабмиз, хаммасини сизнинг цорнингизга жойлаш керак эди" дейди [5;22]. Бордон - гуруч ва бугдой сацлашга мулжалланган бочкасимон идишдир. Хайит томонидан бойга берилган бундай таъриф ва ташбех унинг ташци ва ички портретини яццол очиб беради.
* Асар рус тилида булиб, уни мазкур мацола муаллифи узбекчалаштирган. РГАЛИ ВТО Кабинет интернациональн^гх народов СССР булими инв.№59/1У. Чулпон. "Пул ундириш" ёки "Яна уйланаман" комедияси.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-486-492
Бой иш билан кетгандан кейинги сахнада Хдйит унга такдид килиб супада ётаркан, унинг нутки оркали хам бойга характеристика берилади: "Бу кутир тунгизнинг танаси хеч нарсани хис килмайди. Катта болга ёки бирор алохида мошинка билан уриш керак. Озгина ишласа, уша захотиёк чарчайди, огир хансирашни бошлайди. Узи туртта хотини бор, бешинчисини олишдан хам тоймайди" [5;23]. Бойнинг пулга учлиги ва ута хасислиги Тухтасин билан сухбатда хам куринади. Тухтасин айтган режа оркали имомдан кизни тортиб олиш учун сарфланадиган чиким устида бой савдолашади. "Мен домулладан куп сарфлайманми", "150 сумдан ортик бир тийин хам бермайман" деган гаплари бойнинг хасислигидан далолат беради.
Асарда очкуз бойлар айик уйнатувчи чол томонидан хам хажв килинади. Масжид олдидаги майдонда болаларга айик уйини томошаси куйилганда чол айикка карата, пулини судхурга бериб фоизсиз колиб улган бойларни курсат, деб буйрук беради. Айик жон бераётган бойларнинг холатини кулгили тарзда курсатади. Комедия жанрига хос асосий хусусиятлардан бири хам кулгу, юмордир. Асар бошидан охирига кадар юмор пафоси билан сугорилган.
Тухтасиннинг тузган режасига кура домла уйланаётган киз келинчакнинг "тутканог"и тутиб колади. Домла уни талок килиб, бойга утказиб юбораётган махалда Тухтасин иккисининг хам асл башарасини очиб ташлайди. Маълум булишича, Тухтасин ва Соткинхон болалигида бешиккерти килинган экан. Атрофдагиларнинг хаммаси ёшлар томон булишади ва пьеса уйин кулги, ракслар билан тугайди.
Мазкур сахна асарининг сунггида куйидагича изох ёзилган: "Бу пьеса узбек шоири, драматург, Узбек давлат драма театрининг адабий ходими Чулпон (Сулаймонов) каламига мансуб. Асар театр студиясига оид шаклда ёзилган ва сахналаштирилган. Постановкачи Свердлин. Пьеса 1927-28 йилдаги театр репертуарига киритилган, асар матнига постановкачи ва бадиий рахбар Тихонович томонидан узгартиришлар киритилган. Кейинчалик асар репертуардан олиб ташланди, боз устига муаллиф катагонга учраган ва театр ходимлари сафидан, драматургиядан чикариб юборилган эди" [5;33].
"Яна уйланаман" комедияси узбек адабиёти, узбек драматургияси учун янги топилма хисобланади. Асарни илмий ва адабий жамоатчиликка етказиш, уни тахлил ва талкин килиш зарурати бор.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-486-492
ХУЛОСА
Абдулхамид Сулаймон угли Чулпон уз ижодий фаолияти давомида наср, назмдан ташкари драматургия сохасида хам асарлар яратди. Сахна асарларининг яратилиши ХХ аср бошларидаги узбек адабиёти ва маданий хаёти учун катта янги ходиса эди. Бу даврда театр, драматургия жадид адибларнинг янгича карашларини ифодаловчи, халкка жадид гояларини тезрок етказиш воситаси эди. Бехбудий, Фитрат, Х,амза, Авлоний каби катор адиблар сингари Чулпон хам бир неча пьесалар яратди. У яратган пьесалар ундан ортик булиб сон жихатдан у кадар купчиликни ташкил килмаса-да, мавзусининг долзарблиги, мазмун камрови, давр масалаларини акс эттириши билан ахамиятлидир. Шу кунга кадар Чулпоннинг драматургик фаолияти адабиётшуносликда тадкик этилмаган булиб, унинг сахна асарларининг урганилиши ХХ аср бошларида янги соха булган драматургиянинг тарихий тадрижини урганишда катта ахамиятга эга эканини хулоса килиш мумкин. Чулпон пьсаларидан айримларининг матнлари шу кунгача топилмаган деб келинади. Унинг "Яна уйланаман" пьесаси матни топилгач, адибнинг комедия жанрида хам калам тебратган деган хулосага келинди. Комедияда комиклик, кулгу, унинг турлари, захарханда ва бегубор кулгу, холат кулгуси, юмор пафоси кабилар мавжуд. Бу эса пьесанинг жонли, кизикарли ва мазмунли чикишига хизмат килган. Чулпоннинг унлаб драмаларида давр ижтимоий-сиёсий масалалари, миллат эрки ва равнаки, хотин кизлар хукуки, жахолат ва маърифат гояси илгари сурилган. Шу боис мазкур асарларнинг ахамияти барча даврлар учун мухимдир.
(Ушбу макола бажарилиши 2021-2022-йилларга мулжалланган А-ОТ-2021-57 ракамли "Чулпон хаёти ва ижодий мероси манбаларининг электрон платформаси ва мобил иловасини яратиш" мавзусидаги амалий грант лойихаси доирасида тайёрланган.)
REFERENCES
1. Каримов Н. Истиклолни уйготган шоир. - Т.: Маънавият, 2000. - 88 б.
2. Каримов Н. Чулпон (маърифий роман). - Т.: Шарк, 2003. - 464 б.
3. Мамажонов С. Бизнинг Чулпон. - Т.: Ёзувчи, 1997. - 64 б.
4. Ризаев Ш. Жадид драмаси. - Т.: Шарк, 1997. - 320 б.
5. Чулпон А. РГАЛИ ВТО Кабинет интернациональных народов СССР булими инв.№°59ЛУ. Чулпан. "Пул ундириш" или "Яна уйланаман".
6. Чулпон А. Асарлар. 4 жилдлик. 4-ж. - Тошкент: "Академнашр", 2013. - 384 б.
7. Чулпоннинг бадиий олами. - Тошкент: Фан, 1994. - 132 б.
8. Шарафиддинов О. Чулпон. - Т.: Чулпон, 1991. - 112 б.
9. ^уронов Д. Чулпоннинг хаёти ва ижодий мероси. - Тошкент: Укитувчи, 1997. - 80 б.