ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 7 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-7-321-327
МУХДММАД РИЗО ОГАХИЙ АХЛОКИЙ-ТАЪЛИМИЙ КАРАШЛАРИДА НИЗОМИЙ ТАЪСИРИ
М. А. Каландарова
Урганч давлат университети укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада мухаммад ризо огахий ахлокий-таълимий карашларида низомий таъсири масаласи ёритилган. бундан ташкари ушбу масала буйича тадкикотчининг шахсий нуктаи назари хам келтириб утилган. Тадкикотнинг якунида муаллифнинг шахсий нуктаи назари кельтртлган.
Калит сузлар: ахлокий-таълимий караш, дидактик асар, бадиий асар, таржима оркали таъсир, тарбия.
MUHAMMAD RIZA OGAHI'S MILITARY INFLUENCE ON MORAL AND
EDUCATIONAL VIEWS
ABSTRACT
This article provides support for regulatory issues in the moral-educational views of the aggressor consent consent. further verification of the onset of this issue. At the end of the event, the teacher's personal point of view was presented.
Keywords: moral and educational point of view, didactic work, work of art, influence through translation, education.
КИРИШ
Хива хонлиги кунгиротлар сулоласи солномаларининг хар жихатдан мукаммал обидалар, мухташам ёдгорликлар булиб шаклланишида адабий манбаларнинг хам катта хиссаси бор. Хусусан, уларда Алишер Навоий, Низомий Ганжавий, Абулкосим Фирдавсий каби ижодкорлар таъсири хар жихатдан сезиш мумкин. Жумладан, мазкур сулола солноманавислари ичида энг сермахсули булган Мухаммад Ризо Огахий ижодида Низомий Ганжавий анъаналари ва унинг шоир ижоди, умуман, ижтимоий-сиёсий карашлари хамда маърифий карашларига таъсирининг илдизи, энг аввало, шоир тарбия топган замин, адабий мухитда "Ганжа ганжури" (Алишер Навоий)га булган юксак
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 7 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-7-321-327
эхтиром, унинг адабий мероси билан биргаликда шахсиятига булган чукур таъзим, алохида эътибор натижасидир. Чунки бу инсонлар вояга етган заминда туркий адабиёт жахоний киёфа касб этаётган илк кунларданок Гайдар Хоразмий томонидан "Махзан ул-асрор", Кугб Хоразмий томонидан эса "Хусрав ва Ширин"нинг таржима килиниши Низомийга булган алохида эътибор ва эхтиром самараси эди.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Хоразмда шаклланган форсийзабон адабиёт ва зуллисонайнлик анъаналарининг йигирманчи аср бошларигача давом этиб келгани бежиз эмас, албатта. Хоразмда форс тилидаги бадиий ижодга хозирги замон Эрон адабиётшунослари хам юксак бахо берганлар. Биргина Шайх Нажмиддин Кубронинг форс тилида битган рубоийлари унинг маънавий ворислари булган инсонларни форс тилини урганиш, унда озми-купни ижод килиш, бу адабиёт дурдоналаридан бахраманд булишга маълум даражада таъсир этганини бемалол эътироф килиш мумкин. Забихулло Сафо тугри таъкидлаганидек, хар бири ислом оламида узига хос уринга эга булган Шайх Маждиддин Багдодийи Хоразмий, Шайх Сайфиддин Бохарзий, Шайх Саъдиддин Хдмавий, Шайх Ризоуддин Али Лоло, Шайх Камолиддин Гилий кабилар каторида Бахоуддин Валад номи билан машхур Султонул-уламо Бахоуддин Мухаммад бин Хусайн Хатибийи Балхий хам Нажмиддин Кубро шогирдлари булган.(1.) "Шуни эътиборга оладиган булсак, Бахоуддин Валаднинг аржуманд фарзанди Жалолиддин Румийи Балхий томонидан яратилган "Маснавийи маънавий"дек асарнинг хам маърифий илдизлари форсий тилидаги Хоразм адабий мухитига маълум жихатлари билан боглик булиб чикади". (2,24.) Хоразмда форсийзабон адабиётнинг ривожида мухим урин тутган Шайх Маждуддин Багдодий, Имом Фахруддин Розий (Имоми Фахр), Пахлавон Махмуд (3.), Абулвафойи Хоразмий, Хусайн Хоразмий, Хусомий Девона кабиларнинг ижодлари бу замин фарзандларининг форсий адабиёт, жумладан, Низомий ижодига булган кизикишлари ошишининг мухим омилларидан бири эди, деб караш мумкин.
Огахий ижодига Низомийнинг хар томонлама таъсирини шоир яратган бадиий ва тарихий асарларда куриш мумкин (4.). Зеро, Низомий Огахий камолга етган мухитда энг ардокли салафлар пешвоси хисобланарди. Шунинг учун хам, Мунис бутун устодлар силсиласини санаган шеърини
Волийи мулки тарикат гар Низомийдур манга,
Манзили маънига Хизри рах Жомийдур манга (5,11.)—
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 7 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-7-321-327
деб бошлагани бежиз емас.
Огахийнинг, таълим-тарбиявий ижгимоий-сиёсий ва маърифий дунёкараши шаклланишида Низомий Ганжавийнинг баракали таъсири булгани шубхасиз. Хусусан, буни Огахдйнинг моддияг ва маънавияг муганосиблиги борасидаги фикрларида хам кузагамиз. Шоир "Таъвиз ул-ошикин"даги шеърларидан бирида ахли дунё - яшаш мохиягини, хаёт мазмунини факат моддий бойликларда курувчи, инсон кадрини унинг молиявий салохияти билан улчовчиларни назарда гугиб, аччик киноя ва алам биОдамзущур, бу жахон ахли аро, Кайси хайвоннинг эса сийму зари. Кирмагай зарсиз кишилик сонига, Саъдий улсун фазл аро Анварий (6,66.).
Огахий наздида хам хаётнинг асл мохияти маънавий кашшоклик ва губанлик эвазига эришиладиган моддий фаровонликда эмас. Хдётини факирона, муггасил моддий эхгиёж билан утказган Огахий, албагга, моддий неъмагларнинг хаётда гугган урни, ахамиятини гоят чукур англаган. Лекин салафи солихлар катори хеч качон бундай фаровонлик маънавий чекланиш, рухий ганаззул хисобига булмаслигини акида килиб олган. Шунинг учун хам ифтихор билан
Бизки, бугун жахон аро кишвари факр шохимиз, Бошимиз узра охимиз шуъласидур кулохимиз (6, 214.), дея ёзади.
Шаркнинг машхур мутафаккирлари хаддан ташкари бойлик, одам эхгиёжларидан оргикча жох унинг маънавий киёфасига салбий гаъсир курсагади, деган акидада булганлар. Шунинг учун хам, Хожа Ахрор Валий, Алишер Навоий каби моддий катта молиявий имкониягга эга покиза зотлар узларини худди шу мулку жох эгаси эмасдек тута билганлар.
Огахийнинг юкоридаги сатрларда баён килинган фикрлари Низомийнинг "Хдрки, тухий кисатар - осудатар", яъни "кимнинг бойлиги озрок булса, тинчрок булади" мисралари ёки Фаровон хазина фаровон гам аст, Кам аст андух онроки, дунё кам аст
(таржимаси: хаддан ташкари бойлик, куп гам келтирар, кимда мол-дунё кам булса, ташвиши хам озрокдир) - деган байтига хамоханглик касб этади. Чукуррок мулохаза киладиган булсак, бу сатрлар моддий
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 7 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-7-321-327
неъматлардан юз угириш ёки улардан тамоман воз кечишга эмас, билъакс, моддий имконияти катта инсон зиммасидаги масъулиятни теран англашга даъватдир. Бундай масъулият зиммасида булган инсонлар узларини хамиша нихоятда хушёр, хар бир амалидан огох тутишлари лозим. Шунинг учун тасаввуф ахли истилохидаги "гадо" сузини "дунё моддиятига дил бермаган одам" тарзида кенгрок идрок килиш лозим. Бу борада Шайх Саъдий Нигохбонийи мулк-у давлат балост, Гадо подшох асту номаш гадост,
яъни "мулку давлатни асраш бир бало (гоят мушкил иш), гадо хакикатда подшох булиб, номигина гадодир" - дейди.
Огахий ижоди, умуман, ижтимоий-сиёсий ва маърифий дунёкарашига Низомий таъсирини унинг
Дахр касриким хакикатда кухан вайронадур, Они хар ким маскан этмак истади девонадур. Сакфида ер сарбасар ондин ёгор гарди хатар, Аминиятдин йук асар, вах, на ажаб кошонадур. Фитна афвожи онинг сокинлари касди учун Тортибон онда жафо тийгин мудом айлонадур... (6,167.) каби сатрлар охангида хам курамиз. Ушбу мисраларда баён килинган фикрлар "Махзану-л-асрор"нинг "Дунё бевафолиги хакида" деб номланган ун биринчи маколати мазмунига мувофик келади. Хусусан, Огахийнинг мазкур газалидаги "амниятдин йук асар" сатрлари Кунжи амон нест дар ин хокдон, Магзи вафо нест дар ин устихон
(таржимаси: бу тупрокда бир омон топадиган хилват йук, бу суякда хеч хам вафо илик мавжуд эмас) байтидаги фикрларга хамоханг булса, газалнинг дастлабки байти мазмуни худди шу бобдаги Нест хама сола дар ин дех савоб, Фитнайи андеша-у гавгойи хоб. Хилвати худ соз адам хонаро, Боз гузор ин дехи вайронаро
(таржимаси: "бу кишлок - дунёда хамиша тугрилик булмаган, унда мудом фикрлар фитнаси-ю уйку гавгоси. Бу уйда узингга хилват гуша хозир кил, бу кухна вайронадан воз кеч") байтларига мувофик келади.
Дунё бебаколиги хакидаги гоя Огахий тарихий асарларидан гох иктибослар, гох нукта ва танбехлар, гох ривоят, гох рангин назмлар оркали
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 7 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-7-321-327
очиб берилган. Масалан, биргина "Гулшани давлат" асарининг узида "Куръони карим"нинг "Оли Имрон" сураси 185-ояти, "Анбиё" сураси 35-ояти, "Анкабут" сураси 57-оятида келган "куллу нафсин за'икату-л-мавт", яъни "Х,ар бир жон улим (аччиги)ни тотувчидир" иктибоси турт марта такрорланган (7,123.)и бежиз эмас.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Огахий ижодида Низомий таъсири сезиладиган уринларнинг купчилиги, албагта, умуминсоний гоялар талкини билан боглик. Шундай булса хам, Огахийнинг бадиий тафаккурида Низомийдан нур олган жихатлар яккол намоён булади. Шулардан бири, бизнингча, Огахийнинг одил шох гояси талкинида тутган урнидир. Маълумки, Низомий "Хусрав ва Ширин" достонининг бош кахрамони сифатида Хусравни танлайди. Низомийнинг бундан - тарихий Хусрав образини иделлаштиришдан максади замон шохларига ибратли, одил шох тимсолини яратиш эди. Огахийнинг бу борада Низомийга хамоханглик касб этадиган жихати шундаки, Огахий хам адолатпаварлик хакидаги гояларини шохларга баъзан "ишкий газал айта туриб" (Омон Матжон таъбири) хам изхор кила олган булса, айрим холларда уларнинг бир фазилатини ун килиб курсатиб, гоят нуктадонлик билан хонларда узидай эмас, устод мадхиясида таърифлангандай иш тутиш истагини уйготишга харакат килган. Масалан, Огахийнинг форсий "Таърихи жулуси Мухаммад Аминхон" таърихида куйидаги байтлар бор: Шохи кишваркушо Мухаммад Амин -Сарвари хусравони чархи хашам... Х,омийи давлату муваррижи дин, Мохийи бидъату музили ситам. Таржимаси:
Юртга файзбахш этган Мухаммад Амин Хусравлар ичра бир сохиби хашам. Давлатнинг хомийси, диннинг панохи, Дастидан даф булмиш бидъату ситам (8,35.).
Бу уринда давлатнинг хомийси, диннинг панохи мисрасида "аддийну ва-л-мулку тавъамаани" - "давлат ва дин эгизак" (9,248.) хадиси шарифига ишора килинмокда. Албагта, Огахий яшаган ижтимоий-сиёсий ва маърифий мухитда ушбу гоянинг етакчилик килиши табиий хол эди,
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 7 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-7-321-327
деб караш лозим. Узбек ва форс адабиётининг йирик вакиллари ижодида ушбу гоя турли шаклларда ифодаланган. Жумладан, форс адабиётининг атокли намояндаларидан Хожу Кирмоний бу хакда шундай ёзган: Ки, арбоби маъоний нек донанд, Ки, дину мулк бохам таъвамонанд. Назди хирад шохию пайгамбарий, Чун ду нигинанд дар ангуштарий,
яъни, "маъно ахли дин ва давлат иккаласи эгизак эканлигини яхши биладилар. Окиллар наздида шохлик ва пайгамбарлик бармоклардаги икки узук кабидир". "Шохнома"да эса айни шу фикрлар ифодаси тубандагича берилган: Бувад дину шохий чун тан бо равон, Ба-дин хар давон пой дорад жахон... Чунон дон, ки шохию пайгамбарий, Ду гавхар бувад дар як ангуштарий... Чу динро бувад подшо посбон, Ту ин хар дуро жуз биродар махон,
яъни, "Дин ва шохлик рух ва тан кабидир, шу иккиси билан жахон уз жойида турибди. Шуни англаки, шохлик ва пайгамбарлик бир бармок(кул)даги икки гавхар(узук)дир. Подшо динга хомийлик килар экан, бу иккисини ака-укадан бошка нарса дема".
Низомий хам ушбу мавзуда суз юритиб, жумладан, ёзади:
Гуфтаи онхо, ки озодаанд
К-ин ду зи як аслу насаб зодаанд,
яъни озода (покиза, инсонпарвар инсонлар) сузи шуки, бу иккаласи - дин ва давлат аслу насабда бир нарсадир.
ХУЛОСА
Шундай килиб, Огахийнинг юкоридаги мисралари айнан Низомий ёки бошка бир салаф шоирнинг айни таъсири остида юзага келган, деб хам хулоса чикариб булмайди. Шунинг учун хам, бу мухим ижтимоий-сиёсий гоянинг турли ижодкорлар фикрларини киёслаш оркали келтиришимиздан максад "умуминсоний гоялар ифодаланган асарлардаги умумийлик, ифода ва мазмун муштараклиги адабий таъсирдан хам кура гоявий издошлик, бутун гуманистик ижодкорлар тафаккур тарзидаги якинлик, хамоханглик натижаси" - деган мулохазани яна бир карра таъкидлашдир.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 7 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-7-321-327
REFERENCES
1.) О V ^ .ü'jtä'j^ ¿^j^ . ^ ■u li^
2. Исмоилов И. Огахийнинг форсий мероси: Филол.. фан... номз... диссе... -Самарканд. 2010. - Б. 24.
3. Манбаларда Пахлавон Махмуд Пурёрвалий зикри. Нашрга тайёрловчилар: Ж.Махмудов, М.Карамий. -Тошкент. 2007.
4. Kalandarov M. Manzum eseri düz yaziya aktarmada "Haft Peyker" örnegi. Example of "Haft Peyker" for transfering verse text into prose// Gazi Türkiyat, Güz 2012/11. - S. 69.http://turkiyat.gazi.edu.tr/posts/download?id=44233
5. Мунис Хоразмий. Сайланма. - Тошкент: Г.Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1080. - Б. 11.
6. Огахий, Асарлар. Олти томлик. Биринчи том. - Тошкент: Г.Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1971. - Б.66.
7. Мухаммад Ризо Эрниёзбек угли Огахий. Асарлар. 6-жилд. Гулшани давлат (Давлат гулшани). Нашрга тайёрловчи Абдулла Урозбоев. - Тошкент: "Sharq" нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси Бош тахририяти, 2020.- Б. 123.
8. Абдулхакимов М. Огахий тарихлари хакида // Хоразм Маъмун академияси ахборотномаси. 2007., № 2- Б.35
9. Али Акбар Деххудо. Амсол ва хикам. Жилди аввал. - Техрон: Амири Кабир. 1379 х.ш. - С. 248.