Кодиров Мирзаакрам Собиржонович, Божхона институти Кайта тайёрлаш ва малака ошириш факультети «Тил ва психологик тайёргарликни ривожлантириш» маркази укитувчиси
БОЖХОНА ХИЗМАТИ ХОДИМЛАРИ КАСБИЙ ФАОЛИЯТИДА ПРОФАЙЛИНГ ТЕХНОЛОГИЯМИ РИВОЖЛАНТИРИШ МАСАЛАЛАРИ
УДК: 159.9.018
К^ОДИРОВ М.С. БОЖХОНА ХИЗМАТИ ХОДИМЛАРИ КАСБИЙ ФАОЛИЯТИДА ПРОФАЙЛИНГ ТЕХНОЛОГИЯСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МАСАЛАЛАРИ
Маколада божхона хизмати ходимлари касбий фаолиятида профайлинг технологиясини ривожлантириш масалалари х,акида суз юритилган. Шунингдек, муаллиф божхона ходимларининг касбий фаолиятида профайлинг технологиясини ривожлантириш буйича фикр ва мулох,азаларини баён этган.
Таянч суз ва тушунчалар: профайлинг, психологик портрет, оFзаки портрет, божхона хизмати, касбий фаолият, эмоция, мимика, имо-ишора, тренинг.
КОДИРОВ М.С. ВОПРОСЫ РАЗВИТИЯ ТЕХНОЛОГИИ ПРОФИЛИРОВАНИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СОТРУДНИКОВ ТАМОЖЕННЫХ ОРГАНОВ
Статья посвящена развитию технологии профилирования в профессиональной деятельности таможенных сотрудников. Автор также представляет свои предложения по развитию технологии профилирования в профессиональной деятельности таможенников.
Ключевые слова и понятия: профилирование, психологический портрет, устный портрет, таможенная служба, профессиональная деятельность, эмоции, мимика, жесты.
KODIROV M.S. ISSUES OF DEVELOPMENT OF PROFILING TECHNOLOGY IN THE PROFESSIONAL ACTIVITIES OF EMPLOYEES OF CUSTOMS AUTHORITIES
The article is devoted to the development of profiling technology in the professional activities of customs officers. The author also presents his proposals on the development of profiling technology in the professional activities of customs officers.
Keywords: profiling, psychological portrait, oral portrait, customs service, professional activity, emotion, facial expressions, gestures.
Кириш.
Кейинги йилларда божхона хизматини ривож-лантиришга каратилган катор к,онун хужжатлари кабул килинмокда. Хусусан, Узбекистон Респуб-ликаси Божхона кодекси, Узбекистон Респуб-ликаси Президентнинг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожланти-риш буйича Харакатлар стратегияси т^рисида»ги ПФ-4947-сон фармони ва Узбекистон Респуб-ликаси Вазирлар Мах,камасининг 2017 йил 11 октябрдаги «Узбекистон Республикаси божхона чегараси оркали утказиш пунктларида икки йулакли тизимни куллаш тартиби туFрисидаги Низомни тасдик,лаш х,ак,ида»ги 814-сон карорига мувофик фукароларни божхона расмийлаштиру-видан утказиш шароитларини жах,он стандарт-ларига мувофиклаштириш, божхона расмиятчи-лигини соддалаштириш, назоратнинг самарали усулларини куллаш, шунингдек, туризмни ривож-лантириш учун янада кулай шароитларни яратиш максадида кабул килинган эди.
Бу саъй-х,аракатлар постдан утувчилар учун х,ар канча енгиллик яратмасин, лекин хавфсиз-лик борасида божхоначилардан купрок, масъулият ва сергакликни талаб килади. Минглаб постдан утувчилар орасидан айни жиноятчини топиш божхона ходимидан инсон рух,ияти, психология-сини билишни так,озо этади. Божхона ходими икки йулакли тизим шароитида божхона чегарасини кесиб утаётган фукароларни танлаб, шубх,али хатти-х,аракатларни амалга ошираётганларни божхона назоратидан утказиши, улар билан мулокотга киришиши, мулок,от самарадорлигига эришиши, фукароларни сураб-суриштириши ва шу жараёнда хукукбузарлик х,олатларини аниклаши лозим-дир.
Халкаро-иктисодий муносабатларнинг ривож-ланиш тенденциялари ва мамлакат инвестиция-вий жозибадорлигининг ошиб боришини х,исобга олган х,олда, божхона органлари кадрларини касбий тайёрлаш тизимини такомиллаштириш максадида, шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 12 апрелдаги «Узбекистон Республикаси Давлат божхона хиз-мати органлари фаолиятини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5414-сон фармонига мувофик1, 2018 йил 2 ноябрдаги «Узбекистон Республикаси божхона органлари кадрларини тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК.-3995-сон карорига асосан Божхона хизма-тида божхона органлари ходимларининг билим
1 Электрон ресурс: http://lex.uz/docs/4037440
ва куникмаларини, шунингдек, вазифа ва функ-цияларни самарали ва окилона амалга ошириш учун зарур булган юксак касбий мах,оратини ривожлантириш ва такомиллаштиришни таъмин-ловчи божхона органлари ходимларини тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини оширишнинг ягона тизими ташкил этилди.
Божхона ходимларининг профессионал фао-лиятининг мураккаб табиати иктисодий жара-ёнлар, божхона конунчилигини чукур билиши, божхона назорати шаклларини амалга оширишда куникмалар ва к,обилиятлар, божхона к,оидаларини бузган шахсларнинг хатти-х,аракатларини олдин-дан ук,иш к,обилиятига эга булиши, х,озирги кунда божхона хизматчиларига куйилаётган касбий фао-лиятидаги энг асосий сифатлардан биридир2.
Илмий адабиётлар тах,лили асосида замонавий божхона органлари ходими куйидаги ах,амиятга эга булган касбий хусусиятлар билан биргаликда белгиланади, яъни:
• жамият ва давлат хизматига нисбатан узининг дахлдорлигини х,ис килиши, бурч ва ор туЙFуларининг шаклланганлиги, принципиал-лик, узига нисбатан талабчанлик, виждонийлик, интеллектнинг ривожланганлиги, зийраклик, куза-тувчанлик, номаълум вазиятларда тезлик билан мулжални ола билишлик;
• уз ишини максадга мувофик х,олда амалга ошириш ва рационал ташкил килиш кобилияти, вазиятни мустакил бах,олаш, давлат манфаат-ларини х,имоя килиш, жасур, тиришкок булиш, конунга амал килиш, босик хулк-атворга эгалик, инсон психологиясини фарк,лай олиши, уларнинг индивидуал имкониятлари ва узига хосликларини илFай олиш, туFри ба^олай олиш ва улардан фой-даланиши;
• касбий фаолиятдаги эмоционал-психологик баркарорлик, вазминлик, хавф-хатарларга х,озир-лиги, адоват ва агрессиянинг мавжуд эмас-лиги, мулокатчанлик ва одамларга нисбатан хайрихох,лиги, уз касбий малакаларига ишониши-нинг мух,им урин тутиши3;
• шунингдек, профайлинг технологиясини куллаш оркали постлар оркали х,аракатланаётган фукароларнинг хавфсизлигини таъминлаш, улар-
2 Белоусова Т.И. Аспекты формирования профессиональных компетенций при подготовке специалистов для таможенных органов. Таможенная политика России на Дальнем Востоке № 3(72)/2015. -С. 65-66.
3 Аслонов И.Н., Алимов Х.М., Хамрокулов ^ Божхона ходимларининг касбий-психологик тайёргарлиги жараё-нида самарали муомала куникмаларини ривожлантириш масалалари. Укув-услубий кулланма. - Т.: ОХБИ, 2008. -90-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 11(84)
нинг ичидэн Faйpи^yкyкий ниятлapи мaвжyд maxc-лapни aниклaб yлapгa ниcбaтaн тaъcиp чopaлa-pини кypиш.
Mавзyнинг долзарблиги.
Юкopидaгилapдaн кeлиб чиккaн хoлдa бoж-xoнa xoдимлapи кacбий фaoлиятидa пpoфaй-линг тexнoлoгияcидaн фoйдaлaнишнинг ypни бeкиëcдиp. Aйнaн пpoфaйлинг тexнoлoгияcи opкaли бoжxoнaчилap шaxcлapнинг вepбaл вa нoвepбaл xaтти-хapaкaтлapи opкaли yлapнинг xyлк-aтвopини тэхлил килa oлишлapи МУМКИН. Xoзиpдa пpoфaйлингдaн бoжxoнaчилapнинг кacбий фaoлиятидa фoйдaлaниш вэ уни тaтбик этиш энг ycтyвop вaзифaлapдaн биpи 6УЛИ6 кoлмoкдa.
Mак1сад.
Бугун бoжxoнa xизмaти ^ap тoмoнлaмa «aклли» тexнoлoгиялap билaн кypoллaнмoкдa, aвтoмaт-лaшмoкдa, oнлaйн peжимдa ишлaшгa бocкичмa-бocкич yтмoкдa. Maкcaд aник - бoжxoнa тapтиб-тaoмиллapини coддaлaштиpиш opкaли тaшки иктиcoдий фaoлият (ТИФ) иштиpoкчилapигa ишлaш учун кyпpoк имкoният бepиш, чeгapaлap opкaли хapaкaтлaнaëтгaн фyкapoлapгa бoжxoнa пocтлapидa opтикчa вaкт capфлaб тypиб ^лиш-лapигa йул ^мэми^ Maкoлaдa Узбекистан бoж-xoнa xизмaти xoдимлapининг мaлaкa oшиpиш тизимидa «Пpoфaйлинг» тexнoлoгияcини куллэш мacaлacи ^иб чикилгaн.
«Профайлинг» тyшyнчаси ва унинг илмий адабиётлардаги та^лили.
Maxcyc aдaбиëтлapдa «пpoфaйлинг» тушунчэ-cини ëpитиб бepyвчи биpopтa хэм тaъpиф йук. Acocaн, ушбу cyз инглизчa profile - пpoфиль cyзидaн кeлиб чиккaн вa кacбий фaoлиятгa тeгишли дeб хиcoблaнaди.
Лeкин бaъзи биp мaнбaлapгa кypa пpoфaйлинг
бу:
- шaxc тyFpиcидa axбopoт бepyвчи бeлгилap, тaшки киëфa sa узини тутиш тaвcифлapи тэхлили acocидa ин^ннинг узини тутишини бaхoлaш вa бaшopaт килишнинг ycлyб 8a ycлyбиëтлapи мэж-мyacи;
- эхтимoлий xaвфли шaxcлapни ^ponop> лapдa, тeмиp йул, дeнгиз, дapë, a8тo8oкзaллap 8a бoшкaлapдa) эниклэш мaкcaдидa йyлo8чилapни кyзaтиш вa cypoвдaн уткэзиш тexнoлoгияcи1.
1 Кудин B.A. Ocнoвы пpoфaйлингa в oбecпeчeнии бeзoпacнocти нэ тpaнcпopтe. II Жypнaл «Пcиxoлoгия и пpaвo», Mocквa, 2013, № 3. -С. 4.
Myтaxaccиcлapнинг фи^ичэ, шaxcлapни npo-фэйлинг тexнoлoгияcи opкaли npoфиллaш (тypки кecим, ëндaшyвдa кузэтиш) мумкин булгэн xaвф тyFpиcидa энг эник мaълyмoтлapни oлишгa имшн бepaди вэ ундэн aэpoпopтлap, тpaнcпopт, гэвжум жoйлapдa тeppopчилик хapaкaтлapининг oлдини oлишдa, чeгapaлap opкaли нoкoнyний кoнтpa-бaндa aшëлapини oлиб утишни aниклaшдa ^мэ-paли фoйдaлaниш мумкин.
Пpoфaйлинг мeтoдини ypгaнишнинг илдизлapи Шимoлий Aмepикa вэ Fapбий Евpoпaнинг п^-xoлoгик мaктaблapигa бopиб тэкэлэди вэ acocah биxeвиopиcтик ëндaшyвлapгa тэянэди. Пpoфaй-линг мeтoдини XX acpнинг 80-90-йиллapидa П.Экмэн, О^эй, Д.Maцyмoтo, Д.Moppиc, Р.Плутчик, Дж.Xecceт, Д.Эфpoн, Л. Лayндec, B.Ф. Биpкeнбил, M. Нэпп, Д. Xc^, К. №ap^ Ф. Фapeлли, Д. Бpaндcмa, Д. Haвappo, M. Kapлинc кэби пcиxoлoглap тoмo-нидэн AK^ вэ Евpoпa дaвлaтлapидa ypгaнил-гaнлигини илмий acapлapни тэхлил этиш opкaли ypгaнишимиз мумкин. Шунин^к, pyc ncиxoлoг-лapи пpoфaйлингни эмэлий жихэтдэн ypгaниб, шaxcнинг хи^ий хoлaтини бaхoлaш вэ yлapнинг xaтти-хapaкaтлapи фapкли жихaтлapини фapк-лэшгэ мухим хиcca кУшдилap (A.Я.Бpoдeцкий, A.П.Егидec, Е.П.Ильин, A.Р.Лypия, B.B.Пoнoмapeнкo, П.B.Cимoнoв, Ю.B.Шepбaтиx вэ бoшкaлap).
Пpoфaйлинг тexнoлoгияcи XX acpнинг 70-йиллapидa Иcpoилдaги «Эль-Aль» aвиaкoм-пэния^ тoмoнидaн куллэнилэ бoшлaнгaн. У йyлoвчилapни хaвo тpaнcпopтидa тэшиш билэн бoFлик xaтapлap эхтимoлини пacaйтиpишгa йyнaлтиpилгaн вэ учишдэн oлдинги тeкшиpyв вэктидэ кУллaнилap эди. Одэтдэ, бу йyлoвчи-лapнинг oддий булиб туюлувчи caвoллapгa нocтaндapт peaкциялapини aниклaшгa кapaтилгaн caвoллap мэжмуэ^ булгэн2.
Keйинчaлик, 1984 йилдэ ушбу ycлyбиëт ICTS кoмпaнияcи тoмoнидaн инглиз тилидэги вapиaнтдa «мoдeллaштиpилди» вэ купгинэ Евpona дaвлaтлapи хэмдэ AK1Шдaги эвиэция xaвфcизлиги xизмaтлapи тoмoнидaн куллэнилэ бoшлaнди. Шу билэн napaллeл тapздa «Пoл Экмэн Гpynn» шм-naнияcи (aмepикaлик ncиxoлoг Пoл Экмэн тoмo-нидэн тэшкил этилгэн вэ эмoциoнaл экcпpeccия-лapни ypгaниш билэн шyFyллaнгaн) oдaмнинг эмoциoнaл хoлaтини укиш имкoнини бepyвчи
2 K1cдиpcв M.C., Шcмиpзaeв СА Бcжxcнa пpcфaйлинги. Уcлyбий кУллaнмa. - Т.: БИ, 2019. -65-б.
ЗАMОНАВИЙ ТАЪЛИM I COBPEMEHHOE ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 11(84)
бир катор компьютер дастурларини ишлаб чикди. Пол Экман томонидан яратилган махсус дастур-лар нафакат АК.Ш аэропортларида, балки давлат хавфсизлиги билан шуFулланувчи бошка тузил-маларда хам фаол кулланила бошланди1.
Профайлинг услубига эга булиш божхона хиз-мати ходимларида эхтимолий жиноятчини ёки хукукбузарни яширин синовдан утказиш ва жиноий уйларини аниклаш учун унинг «профи-лини» куришга имкон беради. Профайлинг услуби субъектнинг эхтимолий хавфлилиги туFрисида етарли даражада аник тахмин килиш имкония-тини беради ва автовокзал, темир йул вокзал-лари, аэропортлар ва шунчаки одамлар куп тупланадиган жойларда терроризмнинг олдини олиш чораларини куриш учун кулланилиши мум-кин. Тажрибаларнинг курсатишича, профайлингга укитиш укитилаётганларнинг узларига хам, кейин-чалик уларнинг узларини бевосита хизмат вази-фаларини бажаришга муносабатларига хам ижо-бий таъсир курсатади. Профайлинг атрофдаги вазият, одамларнинг узларини тутишларини куза-тиш ва тахлил килиш, гумонли белгиларни излаш ва сабаб-окибат алокаларини белгилаш, ишда юзага келадиган муаммоларни хал этишга ностан-дарт ёндашишга мажбур килади. Профайлинг услубини чет элда куллашнинг куп йиллик муваф-факиятли тажрибаси, олинган ижобий натижалар хам мазкур услубнинг хукукни мухофаза килувчи органлар ходимларини тайёрлашдаги амалий фойдали эканлигини тасдиклайди.
Профайлинг куникмаларига эга булган ходим-лар, жиноятчи характерининг фаркли томонлари, шахсининг узини тутишининг узига хос томонлари, жинсий етуклигини тасвирлаб, унинг одат-лари, мойилликлари, унинг кундалик турмушдаги ва атрофдагилар билан мулокотдаги узини тути-шини айтиб бера оладилар.
И.И.Аминов, Ю.М.Волинский-Басманов, В.Ю.Волинский М.Е.Каменева ва бошкаларнинг фикри буйича профайлинг технологияси кулланилиши мумкин булган нисбатан истикболли йуна-лишлар, бу:
• учиб кетишдан олдинги текширув;
1 Статный В.М, Кудин В.А. Профайлинг в деятельности органов внутренних дел: от теории и методологии к практике. Вестник Санкт-Петербурсково университета МВД России, 2013, № 3 (59). -С. 6.
• кузатув, суров, юкни кулда текшириш ва шахснинг узини алохида (индивидуал тарзда) тек-ширувдан утказиш;
• хаво кемасининг хавфсизлигини таъминлаш, йуловчиларни кунганидан кейинги текширувдан утказиш2.
Бу йуналишлар нафакат аэропортларда, балки темир йул, денгиз, дарё вокзаллари, автовокзал-ларда, шунингдек, метрополитен станцияларида хам амалга оширилиши эхтимолдан холи эмас.
Ноконуний харакатларнинг олдини олиш максадида куйидагиларни тахлил килиб чикиш лозим:
• конунга хилоф ниятлар вужудга келиши мумкин булган вазият;
• мазкур вазиятга ундовчи шароитлар;
• ноконуний ниятларга эришиш йуллари ва усуллари (шу жумладан жиноий-террористик тус-даги).
Демак, профайлинг технологиялари инсонни аникланган белгилар буйича унинг эхтимолий хавфлилик предметига таснифлаш имконини беради. Аникланган эхтимолий хавфли вазиятлар, масалан, каровсиз колдирилган юк, нарсалар, предметлар, худди шундай, ноконуний харакатга тайёргарлик куриш ва унинг амалга оширилишига курсатиши мумкин.
Профайлинг хавфсизликни таъминлашнинг усулларидан бири хисобланади, чунки у эхтимолий хавфли шахс ва вазиятларни аниклаш оркали ноконуний харакатнинг олдини олиш имкониятини беради.
Эхтимолий шахс ва вазиятларни аниклаш, инсоннинг ташки киёфаси ва узини тутиши каби мухим омиллари, унинг ёнидаги хужжатлар, юки, нарсалари ва бошкаларнинг комплекс тахлилига асосланувчи махсус технологиялар буйича утка-зилади.
Профайлинг, терроризмга карши хавфсизлик-нинг барча боскичлари, жойлари ва тадбирла-рида хамда курикланадиган/назорат килинадиган объект ва худудларда конунга хилоф харакатларнинг олдини олишнинг усулларидан бири сифатида кулланилиши мумкин3.
2 Аминов И.И., Эригашвили Н.Д., Волынский-Басманов Ю.М., Волынский В.Ю., Каменева М.Е. Профайлинг. Технологии предотвращения противоправных действий. 2-е изд. -М.: «Юнити-дана», 2012. -С. 35-36.
3 Аврутин Ю.Е., Пряхина М.В., Самарин Н.Ю., Статный В.М. Оперативно-розыскная психология. Учеб. пособие. - М.: «Юрайт», 2010. -С. 88-89.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 11(84)
ч__
1- жадвал. Узбекистан Республикаси Давлат божхона цумитаси Божхона институти К,айта тайёрлаш ва малака ошириш факультетида малака оширган тингловчилар орасида утказилган суровнома натижалари.
Т.р. Анкета саволлари Жавоблар
1. Сиз постдаги фаолиятингиз мобайнида профайлинг технологиясидан фойдаланганмисиз? Ха Йук, Бу хакида эшитмаганман
17 % 34 % 49 %
2. Касбий фаолиятингизда профайлинг технологиясини куллашда к,ийинчиликларга дуч келасизми? Тез-тез Гохида Умуман учрамайди
69,5 % 23 % 7,5 %
3. Касбий фаолиятингизда профайлинг технологиясига оид билим, куникма ва малакаларни такомиллаштириш зарур деб хисоблайсизми? Жуда зарур Фойдадан холи булмайди Зарур эмас
75 % 22,5 % 2,5 %
Юкорида келтирилган вазиятларни хисобга олган холда биз куйидаги таърифни келтириб утамиз: профайлинг - амалий психология усул-ларидан фойдаланган холда эхтимолий хавфли шахс ва вазиятларни аниклаш оркали ноконуний харакатларнинг олдини олиш технологияларидир. Нисбатан тор маънода профайлингни маълум бир субъектнинг режалаштирилаётган ноконуний харакатга эхтимолий алокадорлигини аниклаш тизими сифатида куриш таклиф этилади.
Шундай килиб, профайлинг атрофдаги вазият, одамларнинг узларини тутишларини кузатиш ва тахлил килиш, гумонли белгиларни излаш ва сабаб-окибат алок,аларини белгилаш, ишда юзага келадиган муаммоларни хал этишга ностандарт ёндашишга мажбур килади. Профайлинг услу-бини чет элда куллашнинг куп йиллик муваф-факиятли тажрибаси, олинган ижобий натижалар хам мазкур услубнинг олий харбий таълим кур-сантларини тайёрлашдаги амалий фойдали экан-лигини тасдиклайди.
Мавзу буйича муаллиф тадцицотининг асо-сий мазмуни.
Хар кандай фаолиятда булгани каби, божхона органлари ходимлари касбий фаолиятида про-файлинг технологиясини хизмат фаолиятида куллай олишни турли хил методлар ёрдамида тахлил килиш мумкин. Тадкикот объекти сифатида Божхона институтининг «Кайта тайёрлаш ва малака ошириш» факультетига келган божхона чегара постларида малака оширишга йунал-тирилган 200 нафар божхона пост ходими танлаб олинди. Тадкикотда куйидаги методлар мажмуаси кулланилди: божхона ходимлари функционал вазифаларини бажаришлари устидан кузатиш, анкеталаш ва суровлар олиб бориш, ходимлар билан индивидуал ва жамоавий шаклларда
сухбатлар олиб бориш, ижро интизомининг бузи-лиши буйича хужжатларни урганиш, рейтинг тизимини ишлаб чикиш, ходимлар уз-узини кандай бахолаши юзасидан тестлар утказиш, шахснинг психологик портретини тузиш.
Биз тадкикотимизнинг биринчи боскичида тингловчилардан профайлинг технологияси хакида тасаввурларини аниклаш учун суровнома утказдик. 1-жадвалда суровнома натижалари кел-тирилган.
Утказилган суровнома натижалари шундан далолат берадики, Узбекистан Республикаси Божхона кумитаси тизимида хизмат килаётган ходим-ларнинг уз касбий фаолиятларидаги профайлинг технологиясини куллаш билан боFлик кийин-чиликлар вужудга келиши даражаси анча юкори. Шу билан бирга ходимлар профайлингнинг так-тикаси ва стратегиясига тааллукли билимларга эхтиёж сезадилар.
Профайлинг жараёнида шахсларнинг психологик портретларини тузиш жуда хам мухим хис-латлардан биридир. Ходимларда профайлинг технологияси хакида етарлича малака хосил килиш учун турли хил ижтимоий-психологик тре-нинглар (ИПТ) утказилди. Масалан: «Мимикамни топ», «Имо-ишорамни топ», «Пантомима», «Номаълум тилда сузлашиш», «Fувиллаш» каби-ларни курсатишимиз мумкин.
Тадцицотда цулланган методика.
Биз тадк,ик,отимиз давомида «оFзаки портрет» методикасидан фойдаланган холда ходимларда урганиш утказдик. «ОFзаки портрет» методика-сини А.Бертильон1 ишлаб чиккан булиб, ушбу методика одам ташки киёфаси элемент ва бел-
1 Нуримбетова С.А. Портрет экспертизасининг замо-навий имкониятлари. Укув кулланма. - Т.: ИИА, 2017. -10-б.
ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ 39
ч_У
2-жадвал. 1-11 к,исмлардаги контент тах,лил категориялари буйича таджик, этилувчилар фикр-мулох,азалари так,симоти (фоиз нисбатида).
Категориялар номи Тадкикот гурухи Назорат гурухи
I к,исм ИПТдан олдин II к,исм ИПТдан кейин I к,исм II к,исм
Функционал-ролли характеристикалар 58 % 84 % 54 % 67 %
Ташк,и куриниш характеристикалари:
• та1щи куринишга тааллу^ли характеристикалар 35 % 78 % 43 % 57 %
• экспрессив характеристикалар (мимика, юз ифодаси) 67 % 85 % 64 % 71 %
Шахсга доир характеристикалар:
• характерга оид характеристикалар 28 % 63 % 32 % 33 %
• коммуникатив ^обилиятлар характеристикаси (одамлар билан узаро муносабат) 67 % 79 % 54 % 50 %
• ахло^ий-меъёрий характеристикалар 29 % 87 % 38 % 42 %
гиларини таърифлашнинг энг кулай усулларидан биридир.
<^заки портрет» методикаси ИПТда олдин ва ундан кейин утказилди. «ОFзаки портрет» методикаси кулланиши жараёнида 20 дона бир хил форматдаги (9х14) ок-кора тасвирдаги аёл ва эркак фотосуратлари танлаб олинди. Танлов жараёнида фотосуратдаги кишилар чехрасидаги ифоданинг нейтрал булишига ахамият берилди.
Биринчи хамда иккинчи кисмда хар бир тадкик этилувчи иккитадан фотосуратни (аёл ва эркак) тасвирлаб берди. Шаклий тахлил (баён этиш хажми) ва мазмун тахлили (категориялардан фой-даланиш даражаси) курсаткичлари буйича айтарли фарк аникланмади. Бу эса тадкикот гурухи ва назорат гурухи маълумотлари буйича умумий жадвални тулдириш учун асос булиб хиз-мат килди.
«ОFзаки портрет» методикасини куллаш жараёнида катнашчилар учун баён этиш категориялари танловида хеч кандай чекловлар бел-гиланмади. Катнашчилардан фотосуратларни ташки ва ички жихатдан характерлаб бериш суралди. Суровлар якка тартибда утказилди, катнашчилар ёзма жавоб беришди ва жавоб вакти чегараланмади.
Утказилган экспериментнинг асосий нати-жалари тахлили.
Баённинг уртача хажми (оFзаки портретдаги сузларнинг уртача микдори) 1-кисм эксперимен-тал гурухлари учун эркак портрети учун 57 фоизни, аёл портрети учун эса 64 фоизни ташкил этган булса, 2-кисмда ушбу курсаткич анча купайди ва уртача эксприментда катнашган-ларнинг 80 фоизини ташкил этди. Хажмнинг ошиши билан бир каторда нотаниш одам
киёфасидан олинган таассуротларни ифодалашда кулланилган категориялар сони ортди. Куйида биз эркак ва аёл портретларини жамлаган холда уртача фоиз нисбатда такдим этмокдамиз. Биз тадкикот гурухларида ИПТдан аввал ва кейинги холатлари келтирилган булса, назорат гурухида эса оFзаки тушунтиришлардан сунг 2-кисм утказилди (2-жадвал).
Шуни алохида таъкидлаб утиш лозимки, тадкикот гурухининг ИПТдан кейинги натижалари сезиларли равишда кутарилди, лекин назорат гурухининг биринчи кисмидаги фоиз нисбати баъзи категорияларда 2-кисмда пасайганлигини куришимиз мумкин. Айтиш жоизки, ходимлар-нинг профайлинг буйича билим ва малакаларини оширишда тренингларнинг урни жуда катта урин тутиши мумкинлиги келиб чикди.
Уз навбатида тренинг катнашчилари назорат гурухлари билан солиштирилганда хамда ИПТ дастури буйича машFулотларгача булган бахолаш даражаси билан таккосланганда портрет сифат-ларини аникрок бахолаш малакасини эгаллаган-ликларини намойиш этишди.
Олинган натижалар тахлили шуни курсатадики, ижтимоий-психологик тренинг катнашчилари бошка инсонларни яхширок укий олиш, зидди-ятли вазиятларни тахлил килиш, уз-узини назорат ва бошкаларга нисбатан булган уз муносабатига таъсир утказа олиш малакасини, шунингдек, сухбат олиб бориш техникаси, уз нуктаи назарини баён кила олиш ва асослаш малакаларини маъ-лум даражада эгаллаганликларини намойиш этдилар.
Хулоса урнида шуни айтиш лозимки, божхона хизмати ходимлари профайлинг технологиясини узлаштиришлари хозирги куннинг энг долзарб
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 11(84)
талабларидан бири хисобланади. Узбекистонда профайлерлар хизмати хали жорий этилмаган-лиги сабали фук,аролар хавфсизликни таъминлаш, шубха уЙFотувчи шахсларни аниклашда психологик билимлар билан божхона хизмати ходим-ларини доимий равишда куроллантириб бориш кераклигини даврнинг узи такозо этмокда. Шу сабабли, юкори хавфсизликни таъминлашга эри-шиш учун, аввало, психологик тайёргарлик жараёнига катта эътибор бериш лозим. Шунинг-дек, профайлинг усули ходимларда божхона назорати жараёнида фавкулодда вазиятларда хиссий холатларни бошкариш хамда шубхали шахсга к,арши таъсир курсата олиш к,обилиятини шакллантиришга хизмат килади.
Тадк,ик,от мавзуси буйича олинган назарий ва эмпирик маълумотлар тахлили куйидаги илмий хулосаларга келишга имкон яратди:
- назарий ва методологик манбалар тахлили, утказилган тадк,ик,отлар хамда Узбекистан Респуб-ликаси божхона тизими фаолиятининг психологик тахлили божхона тизими самарадорлигини оширишда кадрларнинг профайлинг техноло-гияси буйича шахсий психологик тайёргарлиги омилининг ахамияти мухим эканлигини тасдиклади;
- божхона органлари мутахассисларида кас-бий фаолиятда профайлинг технологиясининг сифатларини такомиллаштиришда мавжуд дидактик услуб ва воситалар билан бир каторда психологик таъсирнинг махсус тренинг усулларидан фойдаланиш яхши самара беради;
- булFуси божхона ходимларнинг касбий фао-лиятдаги профайлинг борасидаги билим ва таж-рибаларни муваффакиятли узлаштиришларига эришиш мак,садида божхона фаолияти сох,асидаги турли вазиятларга мослаштирилган психологик тренингларни ишлаб чикиш хамда улардан касбий тайёргарлик жараёнида фойдаланиш ижобий самара беради;
- божхона ходимларида самарали касбий фаолиятда профайлинг технологияси малакаси ва куникмаларини ривожлантиришга мулжал-ланган тренинг жараёнида психодрама, сензитив тренинг ва перцептив-диагностик тренинг машFулотларининг божхона амалиётига мослаштирилган холда кулланиши уларнинг касбий фао-лиятларидаги профайлинг олиб бориш жараёнида зарур булган коммуникатив компетентлилик сифатларини оширишга, шахсларнинг кузатиш
оркали психологик портретларини яратишга, ёлFон психологияси буйича маълумотлар олишга, муомаладаги агрессивлик ва ён босувчанлик каби сифатларнинг камайтиришга ёрдам беради.
Юк,оридаги назарий ва амалий тадк,ик,от нати-жалари асосида Узбекистан Республикаси божхона органлари касбий фаолиятида профайлинг технологиясининг самарадорлигини ошириш максадида куйидаги тавсиялар берилди:
1. Божхона тизими фаолиятининг узига хос экстремал шарт-шароитлари ва психологик к,ийинчиликлари хамда божхона ходимлари касбий жараёнида стрессларга олиб келувчи вази-ятларнинг куплигини инобатга олиб, кадрлар билан ишлашнинг психологик таъминоти, ходимларнинг касбий малака даражасини ошириш, божхона жамоаларидаги ижтимоий-психологик мухитни яхшилаш, ходимларга ва уларнинг оила-ларига психологик хизмат курсатишни амалга ошириш максадида Узбекистан Республикаси Давлат божхона тизимида психологик хизматнинг жорий этилиши максадга мувофикдир.
2. Республикамизнинг авиа чегара божхона постларида йуловчилар ва уларнинг кул юклари, багажлари буйича мавжуд маълумотларни, шу жумладан, тезкор маълумотларни тахлил к,илиш ва шу асосда хавф профилларини яратиш хамда амалиётга татбик этиш юзасидан ходимларнинг амалий куникмаларини оширишга каратилган укув машFулотларини ташкил этиш.
3. Чегара божхона постларида хизмат олиб бораётган ходимларнинг назорат техник восита-ларидан фойдаланиш, фук,ароларнинг психологик хулк-атворидан келиб чикиб, потенциал хукук-бузарни аниклаш йуналишида касбий билим савиялари ва куникмаларини илFор тажрибадан фойдаланган холда ук,итиш ва касбий махоратини оширишга каратилган укув машFулотлари утказиш.
4. Келгусида божхона хизмати мутахассислари касбий фаолиятида профайлинг технологиясини психологик жихатдан янада чукуррок урганиш оркали божхоначи касби профессиограммаси-нинг яратилиши ва мазкур касбга хос булган психологик талаблар ишлаб чикилиши максадга мувофик булади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 11(84)
с TАЪЛИM TЕXHOЛOГИЯЛАРИ | ПЕДАГOГИЧЕСKИЕ TЕXHOЛOГИИ 41 и
Aдaбиётлap pyйxaти:
1. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Бoжxoнa кoдeкcи. - http:||www.lex.uz|acts|2B7б3S4
2. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Пpeзидeнтнинг 201? йил ? фeвpaлдaги «Узбeкиcтoн Рecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapaкaтлap cтpaтeгияcи тyFpиcидa»ги ПФ-494?-гон фapмoни. - http:||lex.uz|docs|з10703б.
3. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Вaзиpлap Max1кaмacининг 201? йил 11 oктябpдaги «Узбeкиcтoн Рecпyбликacи бoжxoнa чeгapacи opкaли yткaзиш пyнктлapидa икки йyлaкли тизимни кУллaш тapтиби тyFpиcидaги Hизoмни тacдиклaш x1aкидa»ги B14-coн Kapop^ - http:||www.lex.uz|docs|33??20B.
4. Авpyтин Ю.Е., Пpяxинa М.В., Сaмapин H.Ю., ^тный В.М. Oпepaтивнo-poзыcкнaя пcиxoлoгия. Учeб. пocoбиe. - М.: «Юpaйт», 2010. -С. BB-B9.
5. Алимapдoнoв З.Ш. УКУВ жapaëнидa х^бий xизмaтчилapнинг кacбий кoмпeтeнт-лигини шaкллaнтиpиш. || «Зaмoнaвий тaълим» жypнaли, 201?, 4-coн.
6. Аминoв И.И., Эpигaшвили H.Д., Вoлынcкий-Бacмaнoв Ю.М., Вoлынcкий В.Ю., Kaмeнeвa М.Е. Пpoфaйлинг. Texнoлoгии пpeдoтвpaщeния пpoтивoпpaвныx дeйcтвий. 2-e изд. - М.: «Юнити-дaнa», 2012. -С. 3S-36.
?. Аcлoнoв И.К Бoжxoнa тизими фaoлияти caмapaдopлигини oшиpишдa кaдpлap-нинг шaxcий пcиxoлoгик тaйëpгapлиги oмиллapи. Автopeфepaт. - T., 2009.
B. Аcлoнoв И.H. ЁлFoн пcиxoлoгияcи. || <^лк тaълими», 200B, 3-шн.
9. Аcлoнoв И.H., Алимoв X.M., Xaмpoкyлoв F. Бoжxoнa xoдимлapининг кacбий-пcиxoлoгик тaйëpгapлиги жapaëнидa caмapaли мyoмaлa кyникмaлapини pивoжлaнти-pиш мacaлaлapи. Укyв-ycлyбий кУллaнмa. - T.: ОХБИ, 200B.
10. Бeлoycoвa T.И. Аcпeкты фopмиpoвaния пpoфeccиoнaльныx кoмпeтeнций пpи пoдгoтoвкe cпeциaлиcтoв для тaмoжeнныx opгaнoв. || Taмoжeннaя пoлитикa Рoccии нa Дaльнeм BOCTO^, № 3(?2)|201S. -С. 6S-66.
11. Вoлынcкoгo-Бacмaнoвa Ю.М., Эpaшвили H.Д. Пpoфaйлинг тexнoлoгии пpeдoтв-paщeния пpoтивoпpaвныx дeйcтвий. 2-e изд. - M.: «Юнити-дaнa», 2012.
12. Kyдин В.А. Ocнoвы пpoфaйлингa в oбecпeчeнии бeзoпacнocти нa тpaнcпopтe. || Жypнaл «Пcиxoлoгия и пpaвo», Mocквa, 2013, № 3. -С. 4.
13. Koдиpoв М.С. Икки йyлaкли тизим шapoитидa пpoфaйлинг мeтoдининг кУллaнилиши. || Сoлик вa бoжxoнa xaбapлapи, 2019, 29-coн.
14. Koдиpoв М.С., Шoмиpзaeв С.А. Бoжxoнa пpoфaйлинги. Уcлyбий кУллaнмa. - T.: БИ, 2019.
15. Hypимбeтoвa С.А. Пopтpeт экcпepтизacининг зaмoнaвий имкoниятлapи. Укув кУллaнмa. - T.: ИИА, 201?.
16. Ocнoвы пpoфaйлингa в oбecпeчeнии бeзoпacнocти нa тpaнcпopтe. Учeб.-мeтoд. кoмплeкc. || Пoд oбщ. peд. зacлyжeннoгo юpиcтa РФ В.А.Kyдинa. - СПб., 2011.
1?. ^тный В.М, ^дин В.А. Пpoфaйлинг в дeятeльнocти opгaнoв внyтpeнниx дeл: oт тeopии и мeтoдoлoгии к пpaктикe. Вecтник Сaнкт-Пeтepбypcкoгo yнивepcитeтa МВД Рoccии, 2013, № 3 (S9). -С. б.
1B. www.lex.uz - Узбeкиcтoн Рecпyбликacи ^нун xyжжaтлapи бaзacи.
19. www.bojxona.uz - Узбeкиcтoн Рecпyбликacи дaвлaт бoжxoнa кУмитacи caйти.