Акрамова Ш.А.,
Олий харбий божхона институти «Ижтимоий-гуманитар фанлар» кафедраси укитувчиси, педагогика фанлари номзоди, божхона хизмати катта лейтенанти
БУЛАЖАК БОЖХОНА ХИЗМАТИ ХОДИМЛАРИДА МАФКУРАВИЙ ИММУНИТЕТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ
АКРАМОВА Ш.А. БУЛАЖАК БОЖХОНА ХИЗМАТИ ХОДИМЛАРИДА МАФКУРАВИЙ ИММУНИТЕТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ
Маколада булажак божхона ходимларининг келажакда самарали ва юксак махорат билан фаолият курсатишига имкон берадиган мафкуравий иммунитетнинг роли очиб берилган. Маф-куравий иммунитет омиллари хакидаги яхлит тасаввурларни шакллантириш булажак божхона ходимлари касбий фаолиятининг зарурий таркибий компонентлари булиб хисобланади. Шу-нингдек, булажак божхона хизмати ходимларида таълим жараёни хусусиятларини хисобга ол-ган холда мафкуравий тарбияни амалга оширишни таъминлайдиган асосий шарт-шароитлар ва методлар асослаб берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: мафкура, мафкуравий иммунитет, касбий этика, мафкуравий иммунитет омиллари, касбий бурч, масъулият, мафкуравий тарбия.
АКРАМОВА Ш.А. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ИДЕОЛОГИЧЕСКОГО ИММУНИТЕТА СРЕДИ БУДУЩИХ КАДРОВ ТАМОЖЕННОЙ СЛУЖБЫ
В статье рассматривается роль идеологического иммунитета, который способствует эффективной и высокопрофессиональной деятельности будущих кадров таможенной службы. Формирование целостного представления о факторах идеологического иммунитета является необходимым составным компонентом профессиональной деятельности сотрудников таможенных органов. Обоснованы основные условия и методы, обеспечивающие реализацию идеологического воспитания будущих сотрудников таможенных органов с учетом специфики образовательного процесса.
Ключевые слова и понятия: идеология, идеологический иммунитет, профессиональная этика, факторы идеологического иммунитета, служебный долг, ответственность, идеологическое воспитание.
AKRAMOVA S^A. PEDAGOGICAL CONDITIONS OF IDEOLOGICAL IMMUNITY FORMATION AMONG FUTURE EMPLOYEES OF CUSTOMS SERVICE
There is considered in the article the role of ideological immunity, which contributes to an efficient and highly professional work of the the customs service staff. Formation of immunity for the ideological factors holistic view is a necessary integral component of professional activity of customs bodies. There are discusse the main conditions and methods to ensure the realization of the ideological education of the future of customs officials, taking into account the specifics of the educational process.
Keywords: ideology, ideological immunity, professional ethics, ideological factors of immunity, official duty, responsibility, ideological education.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
Ч.
Божхона хизмати - мамлакат ицтисодий суверенитетини цимоя цилишни таъминлашга йуналтирилган давлатнинг ички ва ташци сиёсатини амалга оширишдаги энг муцим ацамиятга эга булган давлат хизматларидан биридир. Са-марали божхона назоратини амалга ошириш, республикада-ги божхона цудудида товар айирбошлашни тартибга солиш, ички бозорни цимоя цилиш божхона сиёсатининг асосий мацсадлари булиб цисобланади.
Божхона хизмати ходимларининг асосий вазифаси давлат хизматчиси сифатида касбий хизмати жараёнида давлатга рахна солаётган хатар ва мафкуравий тахдидлар таъсирини уз вактида илFай олиш куникма ва малакасига эга булган холда жамият манфаатларига хиз-мат килишдан иборатдир. Бу эса уларда мафкуравий иммунитетни кай даражада шакллан-тирилганлигига боFликдир.
Тарихий даврларда мафкуравий зиддият-лар кескинлашганда ёвуз кучлар томонидан уз сиёсий максадларига эришишда золимлик, вандализм, дезинформация, терроризм, купо-рувчилик ва шу каби бошка бузFунчи восита-лардан фойдаланиб келинган1.
Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримов бу каби таъсирларни барата-раф этиш борасида куйидагиларни таъкидлай-ди: «Халкларимизнинг табиатига мутлако ёт булган сиёсий, диний экстремизм, акидапа-растлик ва бошка ёвуз окимларнинг минта-камизга кириб келиши ва таркалиши тинчлик ва осойишталикка, фарзандларимизнинг кела-жагига катта хавф тугдиришини одамлар он-гига чукур сингдириб бориш керак. Халк-ларимиз тафаккурида юксак ахлокий-маъна-вий кадриятларни карор топтириш ва мустах-камлаш оркали уларни ёвуз кучларга карши курашга сафарбар этиш зарур»2.
Шунга мувофик, бу ёвуз кучларга карши те-гишли зарба беришда инсонда юксак эътикод, ватанпарварлик, жасорат ва бошка шу каби
олижаноб фазилатлар шаклланган булиши зарур.
Халк мафкурасиз яшай олмаганидек, инсон хам уз фикрига эга булмаса тараккий этмайди,
1 Караяни А.Г. Информационно-психологическое противоборство в современной войне. - М.: «Мысль», 1996. -С. 45.
2 Каримов И. Озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон хаёт - пировард максадимиз. 8-жилд. - Т.: «Узбекистон», 2000. -348-б.
айникса ички ва ташки хатар ва тахдидларга карши тура олмайди. Халк учун мафкура худ-ди тирик организм учун зарур булган иммун тизими хисобланади. Агарда иммунитет заиф-лашса, хар кандай, хатто арзимаган инфекция хам организмни улим холатига олиб келади. Худди шу каби халк учун хам шундай жамият-нинг мафкуравий асоси емирилса, давлат канчалик кучли булиб куринмасин, вакт утган сари унинг таназзули мукаррар булади3.
Маълумки, хар кандай касалликни барта-раф этиш учун киши организмида аввало бу касалликка карши иммунитет хосил килинади. Бизнинг вазиятда эса мафкуравий иммунитет деганда инсонни бегона Fоя ва мафкуралар таъсирига берилмайдиган, бузFунчи Fояларни фош килиш ва уларга карши тура олиш кобилияти тушунилади. Илк бора «мафкура-вий иммунитет» тушунчаси Узбекистон Респуб-ликаси Президенти Ислом Каримов томонидан куйидагича кулланилган: «Маълумки, хар кандай касалликнинг олдини олиш учун, аввало, киши организмида унга карши иммунитет хосил килинади. Биз хам фарзандларимизни она Ватанга мухаббат, бой тарихимизга, ота-боболаримизнинг мукаддас динига садокат рухида тарбиялаш учун, таъбир жоиз булса, аввало уларнинг калби ва онгида мафкуравий иммунитетни кучайтиришимиз зарур»4.
Мафкуравий иммунитетни шакллантириш узок муддатли жараёндир. Мафкуравий иммунитет Fоявий-тарбиявий ишларнинг самарали курсаткичи хисобланади.
Божхона тизимида маънавий-маърифий ва мафкуравий ишларни жамоанинг узига хос ху-сусиятлари, яъни унинг эхтиёжларини бир-бирига боFлик холда хисобга олиб ташкил-
3 Горенкова А., Пулатова Д. Национальная идея. - Т.: «Мухаррир», 2008. -С. 5.
4 Каримов И. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -119-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
лаштириш керак. Шубхасиз, ёш ходимнинг касбий мотивация даражаси мехнат, унинг мохияти ва жамоадаги узаро муносабатлар-дан кай даражада коникишига боFлик1 булади. Ходимлар канчалик бажараётган ишлари маз-муни, мехнат шароитлари ва ижтимоий кул-лаб-кувватлаш имтиёзлари билан кондирилса, шунчалик улар ишда юкори курсаткичларни намоён киладилар. Ахир касб кишининг хаёт тарзининг асосий булагидан бири булиб хи-собланади. Уз навбатида касбдаги муваффа-кият ижтимоий эътироф ва тахсинга сазовор булишни таъминлайди, шунингдек, шахснинг узлигини намоён килишни мустахкамлаш ва ижодий имкониятлар очилишининг механиз-ми булиб хисобланади.
Макуравий иммунитет аввало хар бир бож-хона хизмати ходимида мустакил фикр ва дунёкараш шаклланишига боFлик булади.
Мафкуравий иммунитет етарли даражада шакллантирилмаган божхона хизмати ходим-лари соFлом дунёкарашга эга була олмайди-лар. Бу эса уларни яхшиликдан ёмонликни, ахлокликдан беадабликни, халолликдан ха-ромни ажрата олиш куникмасига эга булиш-ларига тускинлик килади, шунинг учун улар Ватан ва халк манфаатларини англай олмай-дилар. Уз навбатида, соFлом мафкуравий им-мунитетга эга булган божхоначи нопок иш-ларни килишга жазм килмайди, ёвузликка ва адолатсизликка шижоат билан карши тура олади, шунингдек, мафкуравий тахдидларга нисбатан уз эътирозини билдира олади. Чу-нончи, ёвузликка карши тура олиш, яхшилик ва садокатга хос ишлар килиш соFлом имму-нитетга эга эканликнинг асосий аломатлари-дан хисобланади. СоFлом иммунитет намоён булишининг асосий хусусиятларидан бири Fояга карши - Fоя, фикрга карши - фикр, жахолатга карши - маърифатни амалга оши-риш куникмасига эга булишдир. Божхона хизмати ходимининг мафкуравий иммунитети-нинг асосий элементи бу унинг хушёрлиги, яъни дунё хакида, атрофида булаётган узга-ришлар туFрисида доимий хабардорлиги ту-шунилади. Бундай ходим эса хушёрликни уз холатида коида, конунга айлантириши нати-жасида хаётида юзага келаётган мавжуд му-аммоларни уз вактида хал килишга кодир булади, бузFунчи кучларнинг барча Fоявий хужумларига тегишли зарба бера олади.
Бундай ёндашув божхона ходимининг хушёрлигидан фойдаланган холда хозирги шароитларда узини химоя килиш кобилиятига эгалиги, яъни комил инсон дунёкараши шакл-ланганлигидан далолат беради.
Узбекистонда мустакиллик йилларида олиб борилган ислохотлар натижасида давлат бош-каруви ва хокимияти органлари фаолиятининг тузилиши ва мазмуни тубдан узгарди. Бу эса давлат хизматидаги мафкуравий жихатдан та-лабларни хам узгартиришни такозо этди. Хозирги пайтда хаётнинг узи давлат хизматчи-си мафкуравий даражаси ва хизматдаги фао-лиятига янги, ута юкори талабларни куймокда. Давлат ва жамиятга хизмат килиш, содиклик, виждонийлик, принципиаллик, уз хатти-ха-ракатларига нисбатан масъулият каби бу ва бошка ахлокий сифатлар давлат хизматчисига хал килувчи ахамиятга эга булиб, уларнинг касбий фаолиятини бахолашдаги етакчи ме-зонлар булиб хисобланади.
Хар бир касбда асосий жихат булгани каби божхоначи мафкуравий иммунитетида хам асосий элемент булиб касбий махорат хисобланади. Касбий махорат - биринчи нав-батда, таълим асосида уз фаолиятининг маз-мунини билиши, иш амалиёти ва узлуксиз ра-вишда янги билим ва куникмаларни узлаштириш ва такомиллаштириш, самарали тажрибаларни тахлил ва татбик килишдир. Факатгина узига танкидий муносабатда булиш, узлуксиз уз устида ишлаш, ишининг барча но-зик томонларини урганишга интилиш ва уни эгаллаш юкори даражали касбий махорат эга-си булишни кафолатлайди.
Хар бир божхона органи ходими мехнат фаолиятида шахсий Fурурини саклаган холда узининг хизмат даражаси чегараларини аник билиши шарт. Жамоада мехнат килиш бутун бир мураккаб Fоявий масалаларни хал килишни талаб килади. Улар орасида шахсий ва жамоавий масъулиятни бирдай деб билиш; принципиаллик, ёлFон дустлик ва иш манфаат-лари, ишонч, хурмат орасидаги чегараларни аниклаш ва х.к.
Божхоначи мафкуравий иммунитетининг таркибий кисми орасидан биринчи навбатда бурч тушунчасини кайд этиш мумкин. Бурч -узаро муносабат коидаларида белгиланадиган масъулиятдир. Рухсат ва ман этиладиган хо-латлар, касбий бурч ва ахлокий талаблар
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
Ч.
уртасидаги чегаралар жуда бекарор ва хар бир холат буйича узига хос булади. Факатгина инсоннинг юксак шахсий фазилатлари, бутун жамиятнинг виждонийлик мухити ва адолат-парварлиги ахлокий меъёрларга амал килинишини кафолатлайди.
Хар кандай касбий фаолият куринишида мафкуравий муаммолар ва зиддиятлар юзага келиши мумкин. Бирок шундай узига хос касб-лар гурухларини ажратиб курсатиш мумкинки, уларга нисбатан кучайтирилган ахлокий та-лаблар куйилади. Бунда аввало сохадаги объект инсон хисобланади. Бу юксак ахлокий та-лабларни касбий фаолият субъектларида мустахкамлаш учун касамёд, устав, низом ва бошкаларда акс этган «Ахлок кодекси» ишлаб чикилади. Шунга боFлик холда ушбу касб ва-киллари учун нафакат ахлокий меъёрларни билиш, балки уз фаолиятларида узига хос ша-роитларда хам ахлокий тамойилларни узгача мужассамлаштириш куникмасига эга булиш-лари керак.
Божхона органи ходимларининг мафкуравий иммунитети баркарор характерга хос. Бу эса божхона хизматчиларидан талаб килина-диган ахлокий етук талаблар узига хос мажбу-рий характерга эга ва хукукий хужжатлар би-лан мустахкамлаб куйилади (Ахлок кодекси, узини тутиш ва муомала шаклини белгилайди-ган буйруклар, курсатмалар, интизомий устав-лар).
Божхона органи ходимларининг фаолияти давлат хизмати хисобланиб, улар мансабдор шахс сифатида фаолиятларини ахлок меъёр-лари ва тамойиллари, божхона хизмати ва унинг вакилларининг мавкеи химоясига муво-фик холда олиб боришлари керак. Божхона ходимларидан касбий мажбуриятларини ба-жаришларида бурч ва масъулиятни ошириш, уларни амалдаги харакати, карорлари мазму-ни ва шакли жихатдан катъий конунга муво-фик келиши талаб этилади. Касбий этика меъёрларига амал килмаслик ёки уни бузиш (хох билиб, хох билмай) туFридан-туFри функционал вазифаларни бажармаслик хисобланади. Шундай килиб, божхона органлари ходимларининг мафкуравий иммунитети бир вактда катор ахлокий талабларни хам шакл-лантиради. Божхона ходимининг юксак касбий салохияти хизмат бурчини бажаришида, жамият ва давлат олдидаги маъсулиятини ту-
шунишида, ижтимоий адолат ва касбий бурч тамойиллари билан мувофикликда максадга мувофик ва инсонпарварликка хос холда хукукларидан фойдаланаётганини намоён этишида куринади. Божхона органи ходими жасорат, ватанпарварлик, ростгуйлик, халол-лик, инсонпарварлик, сабр-токат каби ахлокий фазилатларсиз муваффакиятли фаолиятини амалга ошира олмайди.
Божхона ходими мафкуравий иммунитети-ни урганиш унинг касбий махоратини шакл-лантиришга имконият яратади ва унинг мехнат натижадорлигини оширишнинг зарурий шар-ти хисобланади, шунингдек, касбнинг мавкеи, унинг ижтимоий ахамиятини тутиб туришга ёрдам беради.
Булажак божхона ходимида мафкуравий иммунитетни шакллантириш узида тизимли, функционал бошкарув жараёнини акс эттира-ди. Булажак божхоначиларни касбий тайёр-гарлигида таълим жараёни хусусиятини хисобга олган холда мафкуравий иммунитет-нинг тизимли шакллантирилиш Fояси мафкуравий тарбиянинг метод, шакл ва воситалари-нинг мажмуасини куллаш оркали амалга оши-рилади. Олий харбий божхона институтида ушбу ишлар бошкарувнинг мукобил тамойиллари асосида амалга оширилади:
- шахсий касбий мувофикликда тингловчи-лар кизикишларини кондиришдаги инсонпарварлик, шахсий мослашув, йуналганлик; касбий фаолият ва тарбиявий таъсир курсатишда маънавий ахлокий асосларга таяниш; ташки ва ички мухитдаги эхтиёжлар узгаришини хисобга олиб прогностик йуналганлик;
- тарбиявий жараён субъектлари манфаат-лари ва уларнинг имкониятларини амалга оширишни хисобга олиш; шахснинг мустакил фикрли ва баркамол булиши билан бир ка-торда барча даражаларида бошкарув карор-ларини ишлаб чикиш ва кабул килишга йуналтирилганлик, демократлилик; ташки ижтимоий касбий мухитдаги таъсирлар, муаммо-ларни мухокама килиш имконияти ва унинг ечимида ваколатли манфаатдор шахс ва ижтимоий институтлар иштирокининг очиклиги;
- конкрет шахсни унинг иш сифати ва хал килувчи масалалари куламини хисобга олган холда ривожлантиришда бошкарув техноло-гиясини мулжаллаган холда манзилли йуналтирилганлик; бошкарув таъсирлари ижтимоий
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
мухит талаблари ва шахснинг ривожланиши-даги индивидуал эхтиёжларига мувофиклиги.
Ушбу тамойилларнинг изчилликда амалга оширилиши муносабати билан куйидаги педа-гогик шарт-шароитлар оркали тингловчилар мафкуравий иммунитетнинг таркибий кисм-лари булган билим, кадрият хамда маълум максадга каратилганлик асосида хам касбий фаолиятларини самарали бажарадилар, хам Ватан олдидаги фарзандлик бурчларини адо этадилар.
Операционал шарт-шароит. Тингловчилар узларини касбий ва мафкуравий позиция-ларини туFри аниклаб олишлари, умуминсо-ний кадриятлар, касбий фаолиятнинг идеал-лари ва мухим ахамияти, уз-узини, хатти-харакатлари мотивлари, атроф-оламга булган муносабатини тушуниб олишга, шунингдек, келажакдаги касбий фаолиятини лойихалаш-тириш ва ижодий кобилиятларини намоён килишга ёрдам берувчи ижтимоий-гуманитар, умумкасбий ва махсус фанларнинг мафкуравий йуналганлигини кучайтириш.
Булажак божхона хизмати ходими операционал мафкуравий мухитини касбий фаолиятнинг асосий йуналишлари, божхона органи ходими касбий вазифаларини амалга ошириш жихатидан мафкуравий фаолиятининг тузил-масини хисобга олиб, касбий профессиограм-масига таянган холда талаб этилувчи талаб-ларни урганиш асосида ривожлантириш.
Информацион шарт-шароит. Олий хар-бий божхона институти укитувчилари ва хо-димларининг тингловчилар хаёт фаолиятининг барча кирралари, улар уз олдига куйган масалаларини хал килишдаги ёрдам берувчи ёки тускинлик килувчи фактлар хакида маълу-мотга эгалиги.
Ватанимиз сархадларида йул куйилаётган контрабанда ва божхона конунчилигининг бу-зилишига доир маълумотлар «Маънавият ва маърифат» машFулотлари ва «Мураббийлик соатлари»да бериб борилиши тингловчилар-нинг божхона иши сохасида олаётган билим-ларини мустахкамлашга интилишларининг ку-чайиши хамда хар кандай хукукбузарликка жазо мукаррар эканлигини онгли англаб бо-ришларига кумак беради.
Ижтимоий шарт-шароит. Тингловчиларда тарихий онгни тарбиялаш, тарихий хотирани тиклаш, маданий тарихий ва миллий уз-узини
англашни вужудга келтириш, утмишни билиш-га булган эхтиёжини ривожлантириш, тинг-ловчи шахсини шакллантириш ва ривожлан-тиришда миллий-этник маданият ва анъана-ларга таянган холда миллий хусусиятлардан фойдаланиш; тингловчиларда узини шахс ва ходим сифатида онгли шакллантириш, узини фаол равишда ривожлантириш учун зарур булган касбий мафкуравий уз-узини англашни шакллантириш1.
Мотивацион шарт-шароит. Тингловчилар эхтиёжли мотивацион мухитини шахснинг индивидуал эхтиёжларини хисобга олган холда ижтимоий-касбий вазифаларга мувофикликда ривожлантириш.
Методик шарт-шароит. Олий харбий божхона институтида энг мукобил тарбиявий-касбий мухитнинг таъсири атроф-олам, касбий мухит ва умуман олганда жамиятдаги уз роли ва ахлокий кадриятлардан фойдаланган холда касбий вазифаларини бажариш жараё-нини тушунишга асосланган, мафкуравий им-мунитетни шакллантириш жараёнини ташкил килишни таъминлайдиган, анъанавий (оила ва якин атрофидан олинадиган меъёрий билим-лар), институционал (Олий харбий божхона институтидаги касбий малака мухити билан тарбиявий тизимнинг узаро таъсири восита-сидаги узлаштириладиган ижтимоий маъкул-ланадиган тажриба), рефлексив (шахс масъу-лияти ва унинг ижтимоий касбий бирликка субъектив дахлдорлигини англаш) механизм-лар воситасида амалга оширилишини кузда тутади.
Бугунги кунда мафкуравий фаолият божхона тизимининг барча булинмаларида амалга оширилмокда ва барча тоифадаги ходимлар уртасида олиб борилмокда. Бу ишларнинг самарали натижаси божхона постларидаги ман-сабдор шахснинг касбий фаолиятида мафкуравий жихатларнинг сингдирилишига туFри-дан-туFри боFлик булган холда куйилган вази-фаларнинг самарали амалга оширилиши булиб хисобланади.
Хулоса урнида шу фикрларни кайд этиш лозимки, божхона ходимлари мафкуравий иммунитетини ривожлантиришдаги оптимал
1 Карпова О.С. Ценностно-смысловая проблемная ситуация как средство духовного воспитания подростка. Дис. ... канд. пед. наук. - Волгоград: ВГПУ, 2011. -С. 47.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
Ч.
педагогик шарт-шароитларни таъминлашда келгусидаги касбий фаолиятида малакали устозлар билан хамкорликда иш олиб бориш хисобланади. Бу жараёнда узига хос вазият-лардаги касбий бахолаш мезонлари ишлаб чикилиши ва фойдаланишига эришилади; ушбу куринишлардаги мантикий тахлил ва эмоционал бахолашнинг яхлитлиги таъминла-ниши окибатида нафакат касбий зарурий си-фатлар шаклланади, балки мафкуравий иммунитет ривожланишининг интериоризациясига (сингдирилиши) эришилади.
Юкоридаги келтирилган хулосаларга таян-ган холда куйидаги тавсияларни кайд этиш мумкин:
1) булажак божхона ходимларини укитишда ва касбий фаолиятида хавф солаётган мафкуравий характерли тахдидларга карши тура олишга кодир мустахкам мафкуравий имму-нитетни шакллантиришда асосий муаммо булган маънавий-ахлокий тарбия масалала-рига алохида ахамият бериш нихоятда мухимдир;
2) божхона хизмати ходимининг мафкуравий иммунитети кенг микёсдаги масалаларга тааллукли булади. Шу боис божхона хизмати ходимининг кундалик фаолиятида мафкуравий иммунитет уз касбини билишида, унга
куйилган мажбуриятларни астойдил ва сидкидилдан амалга оширишида, Ватан олди-да фукаро сифатида уз вазифаларини адо этишдаги дахлдорлик хиссини шакллантириш катта ахамият касб этади;
3) божхона ходимининг мафкуравий иммунитети ушбу касб хусусиятларини акс эттирган холда давлат ва жамият манфаатлари хи-моясида маънавий калкон вазифасини бажа-риши маънавий-маърифий ишларнинг диккат марказида туриши лозим булади.
Булажак божхона хизмати ходимлари мафкуравий иммунитетини ривожлантиришдаги педагогик жихатдаги бу ва бошка муаммолар ечимига баFишланган илмий ишланмалар Узбекистон божхона хизмати кадрлар потен-циалини ривожлантиришда катта имкон бера-ди. Зеро, Узбекистон Республикаси Президен-ти Ислом Каримов таъкидлаганларидек: «Бу-гунги кунда катта умид, орзу-максадлар билан, Ватаним тараккиётига хисса кушаман, деб бе-лини махкам боFлаб майдонга чикаётган, азму шижоатли ёшларимизни хар томонлама кул-лаб-кувватлаш барчамизнинг нафакат вази-фамиз, балки бурчимизга айланиши керак»1.
Адабиётлар:
1. Каримов И.А. Озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон хаёт - пировард максадимиз. 8-жилд. - Т.: «Узбекистон», 2000.
2. Каримов И. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.
3. Каримов И.А Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015.
4. Горенкова А., Пулатова Д. Национальная идея. - Т.: «Мухаррир», 2008.
5. Карпова О.С. Ценностно-смысловая проблемная ситуация как средство духовного воспитания подростка. / Дис. ... канд. пед. наук. - Волгоград: ВГПУ, 2011.
6. Караяни А.Г. Информационно-психологическое противоборство в современной войне. - М.: «Мысль», 1996.
1 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015. -235-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6