Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАР ОРГАНИЗМИНИНГ ФУНКЦИОНАЛ ҲОЛАТИНИ БАҲОЛАШ УСУЛИ'

ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАР ОРГАНИЗМИНИНГ ФУНКЦИОНАЛ ҲОЛАТИНИ БАҲОЛАШ УСУЛИ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

161
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Скибинский индекс / ЎТС / НУТ / ЮҚС / Индексная единица / Гипоксия / аппарат поддержки движения / спирометр / спирограф.

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Ч А. Бердиева

Мақолада таянч-ҳаракат аппаратида нуқсони бор ўқувчиларда юрак-қон томир ва нафас тизимлари функционал заҳиралари кўрсаткичиларини аниқлаш, жисмоний тарбия машғулотларида юкламаларни тақсимлаш ва машғулотларга воситаларни танлаш ҳамда махсус машқлар кетма-кетлигини ва ўтказиш меёрларини ишлаб чиқиш кўрсатилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

METHOD OF ASSESSMENT OF THE FUNCTIONAL STATUS OF STUDENTS WITH DISABILITIES

The article shows that the movement functions in the apparatus, shows what disadvantages students with cardiovascular diseases have, in order to give them easier exercise in the classroom. The alternation of special exercises is shown.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАР ОРГАНИЗМИНИНГ ФУНКЦИОНАЛ ҲОЛАТИНИ БАҲОЛАШ УСУЛИ»

ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАР ОРГАНИЗМИНИНГ ФУНКЦИОНАЛ ХРЛАТИНИ БА^ОЛАШ УСУЛИ

Ч. А. Бердиева

УзДЖТСУ

АННОТАЦИЯ

Маколада таянч-харакат аппаратида нуксони бор укувчиларда юрак-кон томир ва нафас тизимлари функционал захиралари курсаткичиларини аниклаш, жисмоний тарбия машFулотларида юкламаларни таксимлаш ва машFулотларга воситаларни танлаш хамда махсус машклар кетма-кетлигини ва утказиш меёрларини ишлаб чикиш курсатилган.

Калит сузлар: Скибинский индекс, УТС, НУТ, ЮК,С, Индексная единица, Гипоксия, аппарат поддержки движения, спирометр, спирограф.

METHOD OF ASSESSMENT OF THE FUNCTIONAL STATUS OF STUDENTS WITH DISABILITIES

C. A. Berdiyeva

UzSUPCS

ABSTRACT

The article shows that the movement functions in the apparatus, shows what disadvantages students with cardiovascular diseases have, in order to give them easier exercise in the classroom. The alternation of special exercises is shown.

Х,озирги кунда бутун дунё тараккиёт боскичини утаётган бир вактда, туFма ногиронлар ёки орттирилган ногиронликлар сони хам ортиб бормокда. Халкаро соFликни саклаш ташкилотларининг маълумотларига караганда 2-3-мингйиллик жараёнида жахоннинг хар 10-оилада бундай инсон мавжуд, бу курсаткич бутунжахон ахолисининг салкам 10% ни ташкил этади (500 млн. атрофида, улардан 3 млн.га якини болалардир). Ногиронлик сабаблари - экологик халокат, урушлар, криминоген холатлар, ирсийлик, юкумлик касалликлар, жарохатлар, ишлаб чикаришда хамда кундалик шароитда ортирилган булиши мумкин. Уларни даволашга, йукотилган функционал имкониятларини кайта тиклашга каратилган тадбирлар хам турлича куриниш олмокда. Мамлакатимизда ногиронларга курсатилаётган Fамхурлик, уларни ижтимоий хаётда уз урнини

топишга каратилган бир канча ишлар амалга оширилмокда. Хусусан таълим тизимини такомиллаштириш, Ватан равнакини таъминлашда уз хиссасини кушадиган авлодни тарбиялаб вояга етказиш масалаларига жиддий эътибор берилмокда.

Жисмоний имконияти чекланган талабаларнинг юрак-кон томир ва нафас тизимлари функционал захиралари курсаткичиларини аниклаб, жисмоний ва функционал имкониятларини оширишга хизмат килади.

Таянч-харакат аппаратида нуксони бор укувчиларда юрак-кон томир ва нафас тизимлари функционал захиралари курсаткичиларини аниклаш, жисмоний тарбия машFулотларида юкламаларни таксимлаш ва машFулотларга воситаларни танлаш хамда утказиш учун жуда мухим курсаткич хисобланади. Ушбу курсаткичлар организмда содир булаётган узгаришларни хам ифодалаб берди. Бу эса педагог учун, энг аввало, асосий соFломлаштириш васифасини бажаришда асосий курсаткичлардан бири хисобланади. Ушбу курсаткичлар Скибинск индекси буйича урганилди

Скибинский индекси (нафас ва юрак-кон томир тизими захираси).

Скибинск индекси одамнинг юрак-кон томир ва нафас тизимлари функционал захираларини акс эттиради.

Скибинск индексини хисоблаш учун юрак кискариш сони, нафасни ушлаб туриш имконияти ва упка сотими курсаткичлари зарур булади.

1. Тинч холатда 1 дакикадаги юрак кискариш сони аниклаб олинади.

2. Упканинг максимал сиFимининг 2/3 кисмида нафас олиб уни ушлаб туриш вакти аниклаб олинади.

3. Нихоят, упканинг тириклик сиFими (УТС) улчанади. Бу курсаткич спирометр ёки спирограф ёрдамида улчанади ва миллилитрда белгиланади.

Скибинский индекси куйидаги формула ёрдамида аникланади: _ У'ТС (мл) х НУТ (сек) 1 = ЮЦС

Бу ерда:

УТС - упканинг тириклик сотими, НУТ - нафас ушлаб туриш, ЮК,С - юрак кискариш сони.

Скибинский индексини бахолаш жадвали.

Хрлат бахоси Скибинский индекси

Аъло! Нафас олиш ва юрак-кон томир тизимлари функционал захиралари аъло даражада. 60 дан юкори

Яхши! 30-60

Нафас олиш ва юрак-кон томир тизимлари

функционал захиралари меъёрда.

Урта!

Нафас олиш ва юрак-кон томир тизими

органлари функционал имкониятларида 10-30

етишмовчилик борлиги хакида гапириш

мумкин.

Ёмон!

Нафас ва кон айланиш органлари функционал 5-10

имкониятлари заиф. Гипоксияга баркарорлик

пасайган.

Жуда ёмон!

Нафас ва кон айланиш органлари функционал 5 дан паст

имкониятлари жуда заиф!

Таянч-^аракат аппаратида нуксони бор укувчиларда нафас ва юрак-кон томир тизими за^ирасини текширишнинг дастлабки натижалари

Синалувчи Угил болалар (n=10)

УТС(мл) HyT (ceK) Ю^С Индекс бирлиги

Х 44,4 48,6 71 30,6

5 3 6 2,1 5,9

Синалувчи ^из болалар (n=10)

УТС (мл) HyT (ceK) Ю^С Индекс бирлиги

Х 35,6 44,1 70 22,4

5 2 5,7 2,8 3,4

Тинч холатдаги функсионал курсаткичлари

• ЮКС-80 та

• Нафас олиб 44-сония нафасни ушлаб турди

• Нафас чикарган холда 23-сония нафас олмай турди

Ушбу гурухга мансуб спортчилар бадан киздириш машFулотлари жойида туриб бирор нарса ушлаган холда бажарилади. Асосан чузилувчи машклардан ва енгил тошларни айлантириш машкларидан фойдаланилди.

К,изиб олгандан сунг

• ЮКС-120 та

• Нафас олган холда 25 сония нафасни ушлаб турди

• Нафасни чикарган холда 13-сония нафас олмай турди.

Ётган холда штанга кутариш (Дастлабки холат узун столга ётади иложи борича говдасини юкорига котариб бел кисмини текизмай ётади ва штангани темир устундан ажратиб туш суягига тушуриб чикарамиз) (Хдфтани бошида енгилрок вазн кутарамиз тезликка)

1 12ta 1 10ta . 8ta . 6ta , машклар сони ,

1-; 1- l- 4- ^(уринишлар сони--)

20 kg 40fcg 60fc^ 70fcg г тош оигирлиги

кейинги холатларда

• ЮКС-130 та

• Нафас олган холда 28 сония нафасни ушлаб турди

• Нафасни чикарган холда 15 сония нафас олмай турди

Машк орасидаги дам олиш оралши 1.5-2 дакика

• Ю^С 110 та

• Нафас олган холда 36 сония нафасни ушлаб турди

• Нафасни чикарган холда 20 сония нафас олмай турди

Айирув машкни ётиб 10кг тошда бажарамиз (Дастлабки холат столга тоFри ётган холда тошларни кутаради ва говдани икки ён томонига тушурамиз)

. 12ta

4

10fcg gantei

• ЮКС 130 та

• Нафас олган холда 24 сония нафасни ушлаб турди

• Нафасни чикарган холда 14 сония нафас олмай турди Машк орасидаги дам олиш оралши 1.5-2

• Ю^С 100 та

• Нафас олган холда 34 сония нафасни ушлаб турди

• Нафасни чикарган холда 22 сония нафас олмай турди

Штангани олдинга сапчиш машки 20 кг да яъни шатнгани узида бажарамиз (Дастлабки холат столга говдаларни кад кутарган холда утирамиз штанга кулда говдани юкори кисмига якин килиб ушлаймиз ва 400 юкорига тезлик бн отамиз ва кайта дастлабки холатга кайтамиз 12 марта)

12ta 4-

20 kg

• Таянч-^аракат аппаратида нуксони бор укувчиларда нафас ва

юрак-кон томир тизими за^ирасини якуний ба^олаш натижалари

Синалувчи Угил болалар n=10

УТС(мл) НУТ (сек) юкс Индекс бирлиги

Х 46 55,1 71 35,8

5 2,8 6,5 1,9 5,6

% 3,6 13,3 0 16,9

Синалувчи Киз болалар n=10

УТС(мл) НУТ (сек) ЮКС Индекс бирлиги

Х 38,2 50,2 70,4 27,2

5 2,2 4,2 2,7 2,9

% 7,3 13,8 0,5 21,3

Тадкикот натижалари ва унинг му^окамаси. Утказилган тадкикот натижаларига кура, Таянч-харакат аппаратида нуксони бор укувчиларда нафас ва юрак-кон томир тизими захирасида куйидаги натижалар кайд этилди: уFил болаларда Скибинск индекси буйича барча укувчиларда индекс бахосига кура меъёрий натижалар кайд этилган булса, киз болаларда меъёрий талабларга туFри келадиган натижаларнинг йуклиги кузатилди. Бу биринчидан укувчиларнинг саломатлик холати билан боFлик булса, иккинчидан, кизлар учун махсус адаптив жисмоний тарбия воситаларидан етарли даражада фойдаланмаганлигини курсатади. Укувчиларда нафас олиш ва юрак-кон томир тизими органлари функционал имкониятларида етишмовчилик борлиги, машFулотларда барча укувчилар учун бир хил юклама бериб булмаслиги, кизлар жисмоний имкониятларини хисобга олиш кераклиги, индивидуал табакалаштирилган ёндашувни талаб этиб, киз болалар куплаб харакатларни бажаришда уялиши, бошкалар ёрдамига мухтожлик натижасида харакат фаолиятининг чекланганлигини хисобга олган холда машFулотларни режалаштириш ва воситаларни танлаш кераклигини курсатади.

Хулоса: Тадкикотда жисмоний имконияти чекланган укувчилар билан олиб бориладиган машFулотлар факатгина дастурда келтирилган меъёрий талабларни бажариш учун каратилмасдан, балки организм тизимлари уртасидаги мутаносибликни яхшилаш ва харакатланиш имкониятларини оширишга каратилди. К,айд этиш лозимки, ушбу дастур ва унда кулланилган машклар организм функсионал тизимларида ижобий узгаришлар юзага келишида янада юкори талабларни куяди, жисмоний ривожаниш ва такомиллашув жараёнларининг янада тезлашувига имкон бериши тажрибада аникланди.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 мартдаги "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкарув тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги карори.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2.Узбекистон Республикаси Президентининг "2017-2021 йилларда Узбекистонни ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси туFрисида" ги ПФ-4947-сонли Фармони // Узбекистон Республикаси К,онун хужжатлари туплами. - Т., 2017. -Б 39.

3.А.Абдуллаев, Ш.Х.Ханкельдиев Жисмоний тарбия назарияси ва услубияти. -Т.: Илмий-техника ахбороти-пресс нашриёти, 2018. - 232 б.

4.Абрамова Т.Ф., Никитина Т.М., Якутович Н.М. Возрастная динамика физической работо способности функциональных возможностей спортсменов -женщин, специализирующихся в академической гребле, на этапах централизованной подготовки // ТиПФК ж. -№2. - М., 2017. - С. 3-6.

5.Адамсон К.Н. О видах массовой физкультурной деятельности, характерных городскому населению // Физическая культура в развитии города: Сб. науч. тр. -Таллин, 1990. - С.32-40.

6.Анашкина H.A. Социальные и культурные механизмы активизации рекреативно-оздоровительной деятельности женщин // Человек в мире спорта: новые идеи, технологии, перспективы: Тезисы докл. Международного конгресса. Т.1. - М.: РГАФК, 1998. - С. 212-213.

7. Джалилова, М. И., Тажибаев, С. С., & Джалилова, Л. А. Правовые основы олимпийского образования учащейся молодёжи. In Актуальные проблемы правового регулирования спортивных отношений (16 апреля 2020 года)-материалы Xмеждународной научно-практической конференции, посвящённой 50-летию Уральского государственного универси-тета физической культуры: Челябинск, 16 апреля 2020 года/Под ред. СА За-харовой.-Челябинск: Уральская Академия, 2020.-246 с. (p. 218).

8. Туробов, X,. (2021). Национальная система массового вовлечения всех слоев населения в спортивно-оздоровительную деятельность. Academic Research in Educational Sciences, 2.

9. Бердиева, Ч. А. (2021). Жисмоний имконияти чекланган талабалар организмининг функционал холатини бахолаш усули. Academic Research in Educational Sciences, 2.

10. Давлатова, Л. Т. (2021). Болалар церебрал фалажида жисмоний тайёргарликни машFулот жараёнида ва илмий назарий сохада ривожлантириш. Academic Research in Educational Sciences, 2.

11. Тажибаев, С. С., & Серебряков, Ю. В. (2015). Динамика общей и специальной физической подготовленности боксеров юношей, занимающихся боксом на этапе начальной спортивной специализации. Молодой ученый, (2), 109-111.

12. Miryunusovna, Z. G. (2020). Selecting criterias of talented preschool children for the forming of sports reserve in swimming. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences , 8(2).

13. Matnazarov, X. Y. (2020). Influencing factors for selecting effectiveness of talented swimmers on swimming sports. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(3), 41-44.

14. Farkhodovich, I. B. (2020). Development of balance in young kayakers in the initial stage of training. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(2), 66-70.

15. Azimov, Z. N. (2020). Research Of Training Loads On The Simulator "Concept -2" In The Preparation Of Youth In Academic Rowing. The American Journal of Applied sciences, 2(11), 104-109.

16. Давлетмуратов, С. Р. (2020). Тренировочные нагрузки хоккеистов в подготовительном периоде. Фан-спортга, (4), 33-34.

17. Давлетмуратов, С. Р. (2020). Физическая работоспособность в годичном цикле подготовительного периода подготовки квалифицированных футболистов. Фан-спортга, (3), 10-13.

18. Рузикулов, Б. Б. (2019). Морфо-функциональные показатели как критерии для прогнозирования перспективности футболистов с учетом возраста и игрового амплуа. Фан - спортга, (3), 57-62.

19. Рузикулов, Б. (2019). Узлуксиз таълим тизимида жисмоний тарбия ва спорт самарадорлигини ошириш. Муаллим ва узлуксиз таълим, (2), 145-149.

20. Рузикулов, Б. Б. (2020). Футболчиларнинг махсус чидамлилигини ривожлантиришнинг долзарб муаммолари. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 260-265.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.