Научная статья на тему 'ЖАМИЯТДА ИЖТИМОИЙ БАРҚАРОРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШГА ОИД ФАЛСАФИЙ ҚАРАШЛАР'

ЖАМИЯТДА ИЖТИМОИЙ БАРҚАРОРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШГА ОИД ФАЛСАФИЙ ҚАРАШЛАР Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

74
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
фозил шаҳар / фазилатлар / илм / бахт / яхшилик ва ѐмонлик

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Бахриддин Лутфуллаевич Салимов, Одилбек Дониёр Ўғли Бозорбоев, Хусниддин Равшанбек Раджапбаев

Мақолада ижтимоий муносабатлар жуда кенг тушунча бўлиб, ижтимоий воқеликдаги барча нарса-ҳодисалар унинг таркибига киради. Шулардан бири динлараро ва миллатлараро муносабатлар доирасидир. Зотан бу муносабатларнинг тўғри йўлга қўйилиши жамиятдаги барқарорликнинг гарови эканлиги ўрганилиб, Абу Наср Форобий, Абу Али ибн Сино ва Абулқосим Фирдавсий каби мутафаккирларнинг мавзуга оид қарашлари таҳлил этилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖАМИЯТДА ИЖТИМОИЙ БАРҚАРОРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШГА ОИД ФАЛСАФИЙ ҚАРАШЛАР»

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

ЖАМИЯТДА ИЖТИМОИЙ БАР^АРОРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШГА ОИД

ФАЛСАФИЙ КАРАШЛАР

Маколада ижтимоий муносабатлар жуда кенг тушунча булиб, ижтимоий вокеликдаги барча нарса-ходисалар унинг таркибига киради. Шулардан бири динлараро ва миллатлараро муносабатлар доирасидир. Зотан бу муносабатларнинг тугри йулга куйилиши жамиятдаги баркарорликнинг гарови эканлиги урганилиб, Абу Наср Форобий, Абу Али ибн Сино ва Абулкосим Фирдавсий каби мутафаккирларнинг мавзуга оид карашлари тахлил этилган.

Калит сузлар: фозил шахар, фазилатлар, илм, бахт, яхшилик ва ёмонлик.

Ижтимоий муносабатлар жуда кенг тушунча булиб, ижтимоий вокеликдаги барча нарса-ходисалар унинг таркибига киради. Шулардан бири динлараро ва миллатлараро муносабатлар доирасидир. Зотан бу муносабатларнинг тугри йулга куйилиши жамиятдаги баркарорликнинг гаровидир. Ана шуларни инобатга олган холда мустакил Узбекистонимизда диний багрикенглик, миллатлараро муносабатлар масаласи доимо эътибор марказида булиб келган. Зеро, диний багрикенглик ва миллатлараро муносабатларнинг тугри йулга куйилиши мамлакатнинг буюк келажагини таъминлаб беради. Х,еч муболагасиз айтиш мумкинки, Узбекистон Республикасидаги диний багрикенглик ва миллатлараро тотувлик гояси -мамлакат тараккиётининг мухим омили сифатида хизмат килмокда. Айни кунларда мамлакатимизда 16 та диний конфессияларга эътикод килувчилар хамда 130 дан ортик миллат вакиллари тинч-осойишта хаёт кечиришаётир. «Улар умумий уйимиз - Узбекистонимиз равнаки йулида бирлашиб, барча соха ва тармокларда фидокорона мехнат килмокда, ривожланган бозор иктисодиёти ва кучли фукаролик жамиятига асосланган хукукий демократик давлат куришга муносиб хисса кушмокда».

Бахриддин Лутфуллаевич Салимов

Одилбек Дониёр уFли Бозорбоев Хусниддин Равшанбек Раджапбаев

Тошкент давлат транспорт университети

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

November, 2022

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Таъкидлаш керакки, динлараро ва миллатлараро муносабатлар масалалари Абу Наср Форобий асарларида хам тахлил этилган. Буюк аллома жамиятда турфа дин ва миллат вакиллари мавжуд булишини эътироф этиб, улар биргаликда мамлакат тараккиёти учун хизмат килишлари мумкинлигини айтади: «...Фазилатли шахарнинг турли халклари ягона (хак-таоло) га ишониб ягона саодат ва ягона максадга интилсаларда, уларнинг динлари турлича булиши мумкин». Юкоридаги мулохаза Абу Наср Форобийнинг бундан минг йиллар олдин уз даврига нисбатан илгор гояни илгари сурганлигини намоён этмокда. Абу Наср Форобий шу каби яна куплаб, ижтимоий муносабатлар доирасига оид уз даврида хам долзарб булган хамда бугунги замонда хам ахамиятини йукотмаган фикр ва мулохазаларни баён этиб колдирган.

Ижтимоий муносабатларнинг келиб чикиши ва шаклланиши бевосита инсонлар жамоаси тарихи билан чамбарчас богликдир. Бу богликлик шу билан ифодаланадики, жамоа пайдо булмагунча, ижтимоий муносабатлар хам булмаган. Аввало, жамоа вужудга келган, сунгра ижтимоий муносабатлар шаклланган. Инсоният тарихидаги энг катта юксалишлардан бири бу жамоа булиб яшашни урганилганидир. Узи аслини олганда «Х,ар бир инсон уз табиати билан шундай тузилганки, у яшаш ва олий даражадаги етукликка эришмок учун куп нарсаларга мухтож булади, у бир узи бундай нарсаларни кулга кирита олмайди, уларга эга булиш учун инсонлар жамоасига эхтиёж тугилади...Бундай жамоа аъзоларининг фаолияти бир бутун холда уларнинг хар бирига яшаш ва етукликка эришув учун зарур булган нарсаларни етказиб беради». Ушбу хулосага кушимча сифатида айтишимиз мумкинки, жамоа булиб яшаш мухим ижтимоий кашфиёт сифатида одамларнинг моддий-маиший ва маънавий турмуш тарзини анча юкори даражага кутарди. Жамоа пайдо булиши билан унда яшашни тартибга солиб турадиган ахлокий, маънавий ва хукукий тартиб -коидалар хам вужудга кела бошлади. Бу тартиб-коидалар инсоният хаётини тубдан узгартирди. Илмий изланишларимизда айтиб утганимиздек, барча кишилик жамиятининг якуний максади бахтга эришишдир. Демак, »Инсонлик мохияти хакикий бахт-саодатга эришув экан, инсон бу максадни узининг олий гояси ва истагига айлантириб, бу йулда барча имкониятлардан фойдаланса, у бахт-саодатга эришади».

Барчамизга маълумки, сунги йилларда жамиятимизнинг орзу-умидларини узида мужассамлаштириши керак булган «миллий гоя» атрофида куп гап-сузлар булди ва булаётир. Бизнинг назаримизда, бу уринда миллий деган иборни

November, 2022

287

кулламаслигимиз максадга мувофикдир. Унинг урнига жамиятимиз гояси ёки халкимиз гояси деб номлаш маъкул. Миллий ибораси масала доирасини тор килиб куйиши мумкин. Кейин, халк гоясини шакллантирар эканмиз, баландпарвоз, мужмал ва тушунарсиз шиорлардан воз кечишимиз зарур. Аксинча, одамларнинг реал орзу-умидларини ифодалайдиган гояларни излаб топишимиз ва уларни илгари суришимиз шарт. Бу гоялар кишиларнинг калбидаги эзгу максадларни узида мужассамлаштириб, уларни руёбга чикиши барчани бирдек каноатлантириши зарурдир. Шу боис, ушбу гояларни амалга ошириш жараёнида хамма инсонлар бир тану-бир жон булиб харакат киладилар. Х,еч ким шунчаки оддий томошабин сифатида караб турмайди. Хдмма уз фаолиятини ижтимоий муносабатларнинг мухим элементи сифатида мувофиклаштириб боради. Хдмма бахтли яшашни хохлайди. Х,ар ким оиласи, якинлари даврасида тинч-осойишта, эмин-эркинликда ва тукин-сочинликда, Аллох ато этган хаёт неъматларидан тулик бахраманд булган холда умргузаронлик килишни истайди. Форобийнинг таъкидлашича, инсоннинг «Бахтга эришишининг зарурий шарти бу илм-фанни урганиш ва назарий билимларни узлаштиришдир».

Дархакикат, илмнинг кишилик жамиятининг, айникса, унинг узвий кисми булган ижтимоий муносабатларнинг шаклланишида ва ривожланишидаги урни ва ахамияти бекиёсдир. Агарда илм, билим ва маърифат каби хусусиятлари булмаганда инсониятнинг цивилизациялари хам булмасди. Абу Али ибн Сино хам мазкур мавзуга оид диккатга сазовор фикрларни ёзиб колдирган. Абу Али ибн Сино уз фикрларида бу масалага узига хос тарзда, файласуфона ёндошади. Бу билан у узини нафакат машхур табиб булганлигини, балки буюк файласуф эканлигини намоён этади. Алломанинг фикрича, илм уз-узидан бирданига пайдо булмайди. Илмнинг вужудга келиши учун бир неча боскичлардан утиши керак. Абу Али ибн Сино илмга эришишнинг куйидаги боскичлари мавжудлигини курсатиб утган: «1) сезги ёрдами блан эришиш; 2) тасаввур билан эришиш — бу фикри Аристотельнинг фикрига тугри келади; 3) акл билан бахолаш кобилияти — бу фикр Ибн Синонинг узига тегишлидир; 4) универсалия деб аталучи умумий тушунчаларнинг хосил килиниши». Алломанинг бу карашидан илмнинг узи хамда унга эришиш куп боскичли, мураккаб жараён эканлиги аён булмокда.

Маълумки, ижтимоий муносабатларнинг барча жабхалари тухтовсиз узгаришда ва харакатдадир. Ушбу узгаришлар ва харакатларнинг асосий манбааси ва сабабчиси эса инсонлардир. Ижтимоий муносабатларнинг субъекти булган

November, 2022

288

инсонларнинг онгли фаолиятлари - жамиятдаги шарт-шароитларни ва унинг ижтимоий-иктисодий ахволининг даражасини белгилаб беради.

Бирок, бу жараёнлар уз-узидан содир булиб колмайди. Чунки «Янгиланаётган ва узгараётган хамма нарса-ходисаларнинг кандайдир сабаби булиши керак». Шундай, хеч бир узгариш бесабаб, уз-узича содир булмайди. Якка олинган инсон хаётидаги ходисалар хам ёки жамиятда кечаётган жараёнлар муайян сабаблар таъсирида юз беради. Ибн Сино айтганидек, «Инсон калби икки куринишга эга: бири юкорига, узининг асл урнига караб интилса, бошкаси унга тескари томон интилади». Ушбу хулосанинг мазмуни шундаки, инсон калбида икки куч мужассамлашаган: бири, яратувчилик, бунёдкорлик, улугворлик, комиллик каби юксак ахлокий фазилатларга йуналтирса, бошкаси бузгунчилик, вайронкорлик, тубанлик, разиллик каби ноахлокий иллатларга етаклайди.

Гарчанд, инсонга илм, билим берилган булсада, у хамма вакт хам акл-тафаккур билан иш куравермайди, у гохида калби, кунгли буюрган ишларни хам килаверади. Шунда, инсон калбида ёвузлик устувор булса, унинг хатти-харакати ёмонлик сари етаклайди. Ва натижада, биз юкорида айтиб утганимиздек, ижтимоий муносабатларни издан чикарувчи, жамият баркарорлигига рахна солувчи нохуш холатларни вужудга келтирувчи сабабларга айланади. Минг афсусларки, хозирги кунда жамиятимиз тараккиётига гов булиб, унинг юксалишига тусик булаётган салбий холатлар купаймокда. Оилавий ажримларнинг сони ошаётганлигидан ташкари одамлар орасида мехр-окибатни йуколиб бораётганлиги, куз курмаган, кулок эшитмаган жиноятларни содир этилаётганлиги, баъзиларнинг узлигини йукотиб, бегона маданиятлар таъсирига берилаётганлиги, фахш, зуравонлик, шавкатсизлик ва бошка кунгилсиз ходисаларнинг авж олаётганлиги шулар жумласидандир. Бирок, бу каби ёмонликларга карши курашни хамда яхшиликларни карор топтиришни якка холда руёбга чикариб булмайди. Бунинг учун жамият доирасида кенг микёсдаги тадбирларни амалга ошириш зарурдир.

Аввал хам, хозир хам, инсонлар хаётида яхшилик ва ёмонлик мухим роль уйнаб келган. Нафакат, якка олинган инсон турмуш тарзида, балки, ижтимоий муносабатлар фаолиятида хам яхшилик ва ёмонлик доимо мавжуд булиб келган. Диалектик мохиятига кура яхшилик ва ёмонлик тушунчалари мазмунан карама-карши булсада, шу билан бирга бир-бирисиз мавжуд була олмайди. Яхшилик ва ёмонлик уртасидаги кураш азал-азалдан, минглаб йиллардан буён давом этиб келмокда. Бу курашда мутлок голиб хам йук. Галаба кисман булиши мумкин.

November, 2022

289

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

Лекин, ана шу ёмонлик устидан яхшиликнинг кисман галабасига хам осонлик билан эришилмайди. Ёмонлик билан курашда яхшилик устун келиши учун «Яхшилик одамлар учун, умуммикёсда килинган, хаммага макбул булган низомга ва одат тусига кирган хамда узаро муносабатларида амал килиши шарт булган коидага айланиши керак». Шундагина биз яхшиликни умумжамият микёсида устувор булишини таъминлай олишимиз мумкин.

Биз юкорида фикр юритган яхшилик, эзгулик сингари тамойиллардан ижтимоий муносабатларни ташкил этишда фойдаланиш доимо максадга мувофик булиб келган. Чунки бу каби кадриятлар инсонларнинг маънавий дунёсини шакллантирувчи ва уларни комиллик сари йуналтирувчи мухим омиллардир. Уз навбатида, шу омилларга асосланиб курилган ижтимоий муносабатлар хам бардавом булади. Айникса, ижтимоий муносабатларнинг амал килинишида мухим таъсирга эга булган конунларни яратилишида бу жихатни эътиборга олиниши хал килувчи ахамиятга моликдир. Абу Али ибн Сино таъбири билан айтганда «...Хукмрон конунлар мажмуасини тузаётганида, халкларнинг маънавий хусусиятларини ва хакконият сари рагбатлантиручи кадимий анъаналарини хисобга олиши керак. Чунки хакконият - инсонга хос одатларнинг энг гузалидир». Демак, ижтимоий муносабатларнинг амал килинишида мухим ахамиятга эга булган конунлар халкнинг асрий кадриятлари хамда орзу-умидлари ва истаклари асосида яратилиши керак. Шунингдек, конунларда адолат, хакикат, яъни хакконият гоялари билан сугорилиши шарт. Ушбу жихат конунларнинг халкчил булишини асосий омили булиб хизмат килади. Негаки, адолат ва хакикат гоялари азал-азалдан оддий халк учун хаёт-мамот масаласи булиб келган. Адолат ва хакикат кумагида яхшилик ва ёмонлик уртасидаги азалий курашда яхшиликни тантана килиниши мадх этилган.

Аксарият алломалар карашларида ва фалсафий таълимотларда жамиятда яхшилик ва ёмонлик уртасида кечадиган курашда ёмонликка карши яхшилик билан жавоб кайтариш уктирилган. Бирок, бу коида хамма вакт хам кутилган ижобий натижани беравермаган. Бу жихат утган тарихий тажрибада бир неча маротоба уз исботини топган. Шу боис, ёмонликка карши ёмонлик билан курашиш тарафдорлари аввал хам булган, хозир хам бор. Хусусан, Шарк дунёсининг буюк ижодкори Абулкосим Фирдавсийнинг куйидаги фикрлари бунга яккол мисол була олади:

Ёмонлик-ла кесай ёмонлар кулин,

Рухимга ёр этай яхшилик йулин.

November, 2022

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: G,89 j SIS: 1,12 j ASI-Factor: 1,3 j SJIF: 5,? j UIF: 6,1

Уш6у yриндa бaъзилaр эътироз билдириши мумкинки, ëмoнлaрлaргa, yлaрнинг ëмoнликлaригa кдрши ëмoнлик билвн кyрaшcaк, yндa ëмoнлaрдaн кaндaй фaркимиз кoлaди. Бизлaр хдм ëмoнлик ^a^cax, ëмoнлaр билaн бир xra 6ули6 кoлaмизкy, - дeгaн мaънoдa. TyFри, эзгулик вa яxши aмaллaр юкcaк инcoний фaзилaтлaр xиcoблaнaди. Шyндaй экaн, yлaргa бyлгaн мyнocaбaтнинг хдм тyрличa 6улиши тaбиий xoлдир. Ижтимоий мyнocaбaтлaрнинг шaкллaнишидa вa тaкoмиллaшyвидa юкoридaги oмиллaрнинг тaъcири кaттa.

ХУЛОСА

Инcoнлaр ижтимоий мyнocaбaтлaрнинг cyбъeктлaри xиcoблaнaди. Инcoнлaр эca xилмa-xил бyлaди. Шу caбaбдaн, yлaргa бyлгaн мyнocaбaтдa биз юкoридa caнaб утгвн xycycиятлaрини инoбaтгa олиш зaрyр. Шyндa ижтимоий мyнocaбaтлaр дoирacидa кeлиб чикиши мумкин 6улгж тyшyнмoвчиликлaргa бaрxaм бeрилиб, жaмиятнинг хдр бир aъзocини хокимият кyрcaтмaлaрини тyFри кдбул килиш вa yнгa тулик aмaл килиш дaрaжacи aнчa юкори 6улиши тaъминлaнaди. Хрзирги зaмoндa юкcaк тaрaккиëтгa эришгaн дaвлaтлaр вa шу мaкcaд йyлидa интилaëтгaн, ривoжлaнaëтгaн мaмлaкaтлaр ушбу мухим тaмoйилни yзлaри учун дacтyр-yл-aмaл килиб олишгвн. Бyндaй ëндaшyв бугун ëки кeчa пaйдo булиб колган эмac. Хдгтоки, бyндaн бир нeчa acрлaр мyкaддaм яшaб утгвн xyкмдoрлaр xaм шу тaрздa мaмлaкaтни идoрa этгaнлaр.

REFERENCES

1. A6y Aли ибн Сино. Tиб конунлври. - Toшкeнт: Фaнлaр Aкaдeмияcи, 1954. XL.

2. Ибн Сита (Aвицeннa). - Mocквa: Hayxa, 1980. - С. 171.

3. Aбyлкocим Фирдaвcий. Шохромв. - Toшкeнт: Foфyр Fyлoм нoмидaги Aдaбиëт вa caнъaт нaшриëти, 1984. - Б. 27.

4. Сaлимoв Б.Л. Ижтимоий мyнocaбaтлaрнинг кoммyникaция вa трaнcпoрт тизими билaн дeтeрминиcтик бoFликлигининг гнoceoлoгик твхлили. Фaлcaфa фaнлaри доктори диcceртaцияcи. Узбeкиcтoн Миллий yнивeрcитeти. Toшкeнт. 2022, 224 б.

5. Salimov Baxriddin Lutfullaevich. The philosophical role of dialectical categories in human life. Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences. Volume: 1, lssue 6, 2021. -Р.406-410.

6. Сaлимoв Б.Л. Филocoфcкaя роль диaлeктичecкиx кaтeгoрий в жизни чeлoвeкa // Иcтoричecкaя токология и шциология иcтoрии (historial psychology & sociology). - M., 2020. T. 13. -№1. -С. 111-119.

7. Сaлимoв Бaxриддин Лyтфyллaeвич ,X,acaнoв Миршод Hyъмoнoвич. ШAР^ MУTAФAKKИРЛAРИHИHГ КОМИЛ ИHСОH TAРБИЯСИ MAСAЛAЛAРИ TA^^HHH. Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural

and social sciences. Volume: 2, lssue 4, 2022. -Р.1345-1354.

November, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.