Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИДА ҚЎШМАЧИЛИК ҚИЛИШ ВА ФОҲИШАХОНА САҚЛАШ ЖИНОЯТИНИНГ АЙРИМ КРИМИНОЛОГИК МАСАЛАЛАРИ'

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИДА ҚЎШМАЧИЛИК ҚИЛИШ ВА ФОҲИШАХОНА САҚЛАШ ЖИНОЯТИНИНГ АЙРИМ КРИМИНОЛОГИК МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Право»

CC BY
2
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Область наук
Ключевые слова
Қўшмачилик қилиш / фоҳишахона сақлаш / жамият ахлоқи / фоҳишабозлик / легаллаштириш / Pimping / crime / brothels / prostitution / public morality / legalizing prostitution

Аннотация научной статьи по праву, автор научной работы — Холматов Бахром Ўктамович

Ушбу мақолада жамият ахлоқини жиноят қўриқлов объекти сифатида ҳимоя қилиш зарурияти қўшмачилик ва фоҳишахона сақлаш жинояти мисоли ўрганилган. Ушбу жиноят мураккаб ижтимоий ҳодиса бўлиб, у бошқа оғир оқибатли қилмишлар, масалан, зўравонлик, тери-таносил касалликлари тарқалиши, жиний гуруҳлар ташкил этиш, гиёҳвандлик воситалари савдоси каби кўплаб жиноятлар учун детерминант ҳисобланади. Ушбу мақолада қўшмачилик ва фоҳишахона сақлашга оид суд амалиётини кўриб чиқиб, содир этувчи шахсиятига, содир этилиш шарт-шароитларига тўхталамиз, уни олдини олишга оид назарий адабиётлар ва амалиётни танқидий кўриб чиқамиз

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOME CRIMINOLOGICAL ISSUES OF PANDERING AND BROTHEL MAINTENANCE IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN

This article examines the necessity of protecting public morality as an object of criminal law using the example of the crime of pimping and maintaining brothels. This crime, being a complex social phenomenon, serves as a determinant for other more serious offenses such as violence, the spread of venereal infections, the organization of criminal groups, the distribution of narcotics, etc. The article provides examples from judicial practice and describes the personality of the perpetrator of these acts, as well as presents an analysis of literature and research on preventing the crimes of pimping and maintaining brothels

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИДА ҚЎШМАЧИЛИК ҚИЛИШ ВА ФОҲИШАХОНА САҚЛАШ ЖИНОЯТИНИНГ АЙРИМ КРИМИНОЛОГИК МАСАЛАЛАРИ»

APPLIED SCIENCES

Innovative Academy Research Support Center IF = 7.984 www.in-academy.uz

SOME CRIMINOLOGICAL ISSUES OF PANDERING AND BROTHEL MAINTENANCE IN THE REPUBLIC OF

UZBEKISTAN Kholmatov Bakhrom Uktamovich

https://doi.org/10.5281/zenodo.14762485

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 24th January 2025 Accepted: 28th January 2025 Online: 29th January 2025 KEYWORDS

Pimping, crime, brothels, prostitution, public morality, legalizing prostitution.

This article examines the necessity of protecting public morality as an object of criminal law using the example of the crime of pimping and maintaining brothels. This crime, being a complex social phenomenon, serves as a determinant for other more serious offenses such as violence, the spread of venereal infections, the organization of criminal groups, the distribution of narcotics, etc. The article provides examples from judicial practice and describes the personality of the perpetrator of these acts, as well as presents an analysis of literature and research on preventing the crimes of pimping and maintaining brothels.

НЕКОТОРЫЕ КРИМИНОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ СВОДНИЧЕСТВА И СОДЕРЖАНИЯ ПРИТОНОВ В РЕСПУБЛИКЕ УЗБЕКИСТАН

Холматов Бахром Уктамович

https://doi.org/10.5281/zenodo.14762485

ABSTRACT

ARTICLE INFO

Received: 24th January 2025 Accepted: 28th January 2025 Online: 29th January 2025 KEYWORDS

Сводничество, содержание притонов, общественная мораль, проституция, легализация.

В этой статье изучена необходимость защиты общественной морали в качестве объекта уголовно-правовой охрану на примере преступления сводничество и содержание притонов. Это преступление являясь очень сложным социальным явлением, служит детерминантом других более тяжких деяний как насилие, распространение венерических инфекций, организация преступных групп, распространение наркотических средств и т.д. В статье рассмотрены примеры из судебной практики и описана личность совершившего этих деяний лица, также приведен анализ литературы и исследований по предупреждению преступления сводничество и содержание притонов.

APPLIED SCIENCES

Innovative Academy Research Support Center IF = 7.984 www.in-academy.uz

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИДА ЦУШМАЧИЛИК ЦИЛИШ ВА ФОХИШАХОНА САЦЛАШ ЖИНОЯТИНИНГ АЙРИМ КРИМИНОЛОГИК

МАСАЛАЛАРИ Холматов Бахром Уктамович

Сирдарё вилояти жиноят ишлари буйича Боёвут туман судининг тергов судьяси E-mail: [email protected] https://doi.org/10.5281/zenodo.14762485

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 24th January 2025 Accepted: 28th January 2025 Online: 29th January 2025 KEYWORDS

KywMaHUAUK K^Aum,

$o%umaxoHa caKAam,

waMunm axAOKU,

$o%uma6o3AUK, AeeaAAammupum.

Ушбу мацолада жамият ахлоцини жиноят цурицлов объекты сифатида уимоя цилиш зарурияти цушмачилик ва фоуишахона сацлаш жинояти мисоли урганилган. Ушбу жиноят мураккаб ижтимоий уодиса булиб, у бошца огир оцибатли цилмишлар, масалан, зуравонлик, тери-таносил касалликлари тарцалиши, жиний гуруулар ташкил этиш, гиёувандлик воситалари савдоси каби куплаб жиноятлар учун детерминант уисобланади. Ушбу мацолада цушмачилик ва фоуишахона сацлашга оид суд амалиётини куриб чициб, содир этувчи шахсиятига, содир этилиш шарт-шароитларига тухталамиз, уни олдини олишга оид назарий адабиётлар ва амалиётни танцидий куриб чицамиз.

Ахло; жамиятнинг мухим института булиб, уни хук;ук;дан ва хукудий тизимдан ажратиб булмайди. Ахлок; инсон рухий табиати махсулоти булибгина ;олмай, у кишилик жамияти маданий ;оидаларига хам сингиб кетган. Х,укук;нинг табиий ва позитивистик мазмуни ахло;нинг жамиятнинг норматив бахолашининг энг чу;ур илдиз отган шакли сифатида куради. Колаверса ахло; ижтимоий ходиса булиб, у айнан хар бир шахснинг эмас бир гурухнинг ижтимоий-психологик мулжалларини йигиндисини ифодалайди. Машхур ху;у; файласуфи Харт ху;у; ва ахло; муносабатларини шархлар экан, гарчи уларни муста;ил ва автоном деб айтса-да, ахло; доим ху;у;нинг мазмунини белгилаб, унинг олий ма;садларини тушунтиришини айтган. [1] Шунингдек, ху;у; файласуфи Ж.Бентам хамда Р.Дворкинлар хам ахло;нинг ху;у;ни сугориб туриши ва унинг мухим асоси эканини таъкидлаган. [2] Олим Р.Хинде эса ахло;нинг ижтимоийлигини инсон табиатининг хам махсули деб хисоблаб, хар бир инсоннинг психологияси, ишончи ва ижтимоий ;адриятлар, эъти;од ва бош;а маданий ходисалар таъсирида вужудга келадиган бар;арор институт сифатида куради.

[3]

Шунга кура хар бир жамият узининг анъаналари ва маданиятидан келиб чи;иб уз ;адриятларини, хусусан ижтимоий ахло;ни химоя ;илади, унинг бар;арорлиги хамда ани;лигини са;лашга интилади. Зеро, ахло; хам ;адриятлар йигиндиси булиб, у

APPLIED SCIENCES

Innovative Academy Research Support Center IF = 7.984 www.in-academy.uz

жамият учун мулжал-маёк вазифасини утайди. Унинг тарозиси бошка коидаларга хам таъсир килади ва бутун хуку; мазмунини хам галвирдан утказади.

Шундай экан ижтимоий, яъни жамиятнинг умумий ахлокига ;арши каратилган килмишлар ижтимоий хавфли деб хисобланиб, жиноят конуний билан кури;ланади. Узбекистон Республикаси хам жамият ахлокига ;арши бир нечта килмишнинг жиноийлиги Жиноят кодексида белгилаган булиб, ушбу тад;и;отда нисбатан купро; содир этиладиган кушмачилик килиш хамда фохишахона саклаш жиноятининг жиноят-хукукий хамда криминологик жихатлари хакида суз юритамиз. Фохишахона саклаш ва кушмачилик жамият ахлокини емирибгина колмай, турли тери таносил касалликлари таркалиши, гиёхвандлик ва зуравонликнинг авж олиши, алларнинг хукук ва эркинликлари бузилиши ва одам савдоси каби огир хукукий ва ижтимоий огир окибатларни келиб чикишини рагбатлантиради, уларга шароит яратади. Х,ар бир жамият уз ахлокий кадриятларини баркароклаштириш, турли кескин ва олдиндан куриб булмайдиган пароканда килувчи ижтимоий зурикишларга йул куймаслик учун жамият ахлокини куриклайди. [4]

^адимдан фохишабозлик ва уни ташкил этиш каттик кораланган. Марказий Осиё худудида ислом хукуки амал килган даврларда фохишахона саклаш ва кушмачилик хам фохишабозлик каби хад жазоси белгиланадиган огир жиноят хисобланган. [5] Ислом хукуки бу жиноятларга 100 дарра уриш жазосини назарда тутиб, бу килмишларнинг исломдан эмаслигни уктиради. Кейинрок совет хукуки ва ахлоки хам фохишабозлик, кушмачилик каби килмишларни кескин коралади хамда совет даври жиноят конунларининг барчасида ушбу килмишлар жиноят сифатида эътироф этилди. [6]

Ахлокка карши жиноятларнинг ушбу тури алохида мунозара мавзуси булиб, у кенг ижтимоий-иктисодий хамда криминологик мазмунни камраб олади. Яъни, огир ижтимоий-иктисодий шароитдан келиб чикадиган фохишахона саклаш ва кушмачилик килмишлари жамият ахлокига хавф тугдирибгина колмай, бошка бир канча огиррок жиноятлар, масалан гиёхвандлик воситалари савдоси, одам савдоси, жиноий гурух тузиш, товламачилик, одам улдириш каби бошка огир ва ута огир жиноятларнинг детерминанти хам хисобланади. [7] Айни шу криминоген хусусияти билан кушмачилик ва фохишахона саклаш жинояти алохида криминолгик ахамиятга хам моликдир.

Узбекистон Республикаси Жиноят кодекси 131-моддаси кушмачилик килиш ва фохишахона саклаш жиноят таркибини назарда тутади. Мазкур жиноят объекти жамиятда урнатилган ахлок нормалари булиб, кушмачилик ва фохишахона саклаш жамият ахлокини емириб, умумий кадриятларини кадрсизлантиради. Гарчи фохишабозликнинг узи жиноят хисобланмаса-да (маъмурий хукукбузарлик хисобланади), уни ташкил этиш, фохишахона очиш ва саклаш, унда воситачилик килиш (кушмачилик) каби харакатлашни уз ичига олгган килмишлар ижтимоий хавфлидир. Фохишабозлик конунийлаштирилган давлатларда хам ноконуний шаклда фохишахоналар ташкил этиш такикланади, куплаб мамлакатларда эса бу жиноят хисобланади.

Ушбу килмишнинг объектив томонини махсус турар жой (ёки нотурар жой)да фохишабозлик билан шугулланишни ташкил этиш, унга бошка шахсларни жалб килиш хамда унда воситачилик килиш хамда ушбу фохишахона фаолиятини олиб бориш

APPLIED SCIENCES

Innovative Academy Research Support Center IF = 7.984 www.in-academy.uz

килмишларини камраб олади. Бунда воситачилик (кушмачилик) 131-модда биринчи кисмида, фохишахона ташкил этиш эса иккинчи кисмида назарда тутилган. Кушмачилик килиш жинсий алока килиш учун шахсларни учраштириш, уларни узаро муолкот килиш ва фохиша хизматини курсатишга воситачилик килишни, бунда турли усуллар (интернет тармогидан фойдаланган холда, бевосита шахсан ёки алока воситаларидан фойдаланган х,олда)да юкоридаги шахсларни топиш ва узаро муносабатларига шароит яратиш каби характаларни уз ичикга олиши мумкин. Бунда мотив гараз ёки бошка паст ниятлар булади. Фохишахона саклаш эса аник бир физик майдон (турар ёки бошка максаддаги жой, бино, хона ва х,к.)да фохишалик хизматларини курсатишни ташкил этиш, бу хизматни курсатувчи шахсларга, шунингдек жинсий алока килиш учун шароитлар яратиш ва ташкил этиш х,амда бу фаолиятни доимий бошкариб боришни уз ичига олади. Субъектив томони тугри касд булиб, уни содир килишда шахс доим уз килмиши мазмуни ва окибатини тушунади.

Аввало таъкидлаш лозимки, кушмачилик хамда фохишахона саклаш юкори даромад келтирувчи саноат даражасига етган хддисадир. Европа парламенти маълумотига кура тизимли ташкил этиладиган фохишахоналардан дунёда йилига 186 млрд даромад курилади ва ушбу пулларнинг 70%дан ортиги жинсий хизмат курсатувчиларнинг эмас, кушмачи ва фохишахона ташкилотчиларнинг хисобига кетади. [8] Ва 50% холатларда фохишалик килувчилар ушбу ишга мажбурланади, эксплуатация килинади, уларнинг хукуклари мунтазам бузилади, фохишалик билан шугулланувчиларнинг 44%ига нисбатан доимий уларга нисбатан зуравонлик содир этилади. [9] Шу билан бирга, фохишахона саклаш, кушмачилик ва фохишабозликка доир хукукбузарликлар жуда мураккаб иктисодий ва ижтимоий характерга эгадир. Энг кадимги касб деб хисобланадиган ушбу соха деярли доим кашшоклик, зуравонлик ва токатсизлик меваси деб курилади. Унга карши кураш хам шу кадар мураккаб булиб, шунчаки жазолашнинг узи билан енгиб булмайди.

Шунингдек, ушбу жиноятларнинг асосий кисми одатда латентлигича колиб кетади, кам холатлардагина очилади ва одил судловга тортилади. Суд амалиёти кушмачилик жиноятининг мазмуни ва криминологик хусусиятларини аникрок урганиш имконини беради. Масалан, Урганч суди томонидан курилган 1-2201-2401/23-сонли жиноят ишида судланувчи 2023 йил 23 декабр куни "мижоз"га 300 минг сум эвазига жинсий алока клиш учун киз топиб беришга келишиб, пулларни олган. Суд хукмидан англашиладики, ушбу нарх киз томонидан курсатиладиган жинсий алока учун хизматни хам уз ичига олади. Куринадики, бу ерда пул микдори кам булиб, судланувчи хамда у топиб берувчи кизнинг иктисодий-ижтимоий ахволини хам тушунтиради. Судланувчи 36 ёшли, уч нафар фарзанди бор ва оиласидан ажрашган ишсиз аёл. Яна бир бошка 1-1612-2301/1-сонли жиноят ишида худди шундай кушмачилик иши Янгикургон туманида содир этилган, унда судланувчи 100 000 сум эвазига жинсий алока учун киз топиб беришга келишган. Бу холатда хам судланувчи ишсиз, даромадсиз, 3 нафар фарзанди бор аёлдир. [10]

Кушмачилик ва фохишахона саклаш жиноятининг айрим криминологик жихатлари, масалан, жиноят содир этувчи шахсияти, сабаблари ва шарт-шароитлари тахлили шуни курсатадики, бу жиноятга карши курашиш жиноят-хукукий эмас

APPLIED SCIENCES

Innovative Academy Research Support Center IF = 7.984 www.in-academy.uz

ижтимоий-иктисодий механизмлардан бошланиши талаб этилади. Ушбу жиноят содир этувчиси типик шахси бу 30-40 ёшлардаги ишсиз, даромадсиз, касб-хунарсиз аёл кишидир. Аёллар таълими, уларни иш билан таъминлаш сифати ошиши билан бу каби иллатларни камайтириш хисобига ушбу жиноятнинг асосий шарт-шароитларини бартараф этиш ва жиноят сони камайишига эришиш мумкин.

Айрим адабиётлар фохишабозликнинг нолегаллиги хам кушмачилик ва фохишахона саклаш, уни ташкил этиб бошчилик килишга алохида шахслар жалб килиниши хамда жиноий гурухлар тузилишига шароит яратишини айтишади. [11] Фохишабозликнинг энг кадимий фаолият экани ва унинг йук килиниши имокнсизлиги, умумий инсон хукуклари нуктаи назаридан шахсларга жинсий алокани чеклаш ва назорат килиш мантиксизлиги нуктаи назаридан каралса, мазкур адабиётлар фохишабозликни конунийлаштириш ва уни назорат килиш мумкин булган, аник талабларга буйсунадиган, доимий назорат килинадиган фаолиятга айлантириш таликлифлари хам мавжуд. Бунда, табиийки, кушмачилик уз-узидан легаллашади ва ушбу бизнеснинг менежменти сифатида тушунилади. Ушбу фикрни илгари сурувчилар, шу жумладан олимлар С.Харкот, О'Коннорларнинг тадкикотлари фохишабозликни легаллаштириш соханинг энг мухим хавфларини камайтиради, яъни жиноий уюшган гурухлар ташкил этилишини, аёлларнинг куллиги ва зуравонликларни, энг мухими жамият соглигига зарарларни анча камайтиришини курсатади. Яъни, соглик назорати имокни булганлиги окибатида, турли таносил касалликлари хавфи анчагина камайгани кузатилади. [12] Германия, Туркия, Греция, Нидерландия, Дания каби мамлакатлар фохишабозликни легаллаштирган.

Шу билан бирга, ушбу конунийлаштиришнинг нотугрилигини таъкидловчи тадкикотлар хам бор. Масалан, социолог С.Жефрейс тадкикотлари фохишабозликни легаллаштириш кузланган максадларга етиш имконини бермаган ва олим бу фикрни хатолигини айтган. [13] Унга кура фохишабозликни конунийлаштириш на аёллар камситилиши ва на согликни саклаш буйича ижобий натижа бермаган, аксинча жамият ахлокини пасайтириб, ушбу сохага боглик бутун бир институтни вужудга келтирди, холос. Яна бир жихати, бу вазиятда декриминализация ва конунийлаштириш мазмунини фарклаш лозим. Яъни, тадкикотлар фохишабозлик ва у билан боглик килмишларни хукукбузарлик деб хисоблаш хамда уни бутунлай конунийлаштиришдан фарклидир. Масалан, АКШнинг куплаб штатларида бу соха конуний булиш билан бирга, тегишли руйхатдан утмасдан шугулланиш хукукбузарлик хисобланади.

Хукукий, криминологик ва социологик тадкикотлар фохишабозлик ходисасини турли кисмларга ажратиб, унга карши курашиш ва фукароларнинг хукук ва эркинликларини химоя килишга оид бир канча мухим стратегиялар такдим этади. Бу, энг аввало, аёлларнинг таълими ва иш билан бандлиги, хукук ва эркинликлари химоясини таъминлашни такозо этади. Бу кушмачилик ва фохишахона саклашнинггина эса, бутун фохишабозлик ходисасини кескин пасайтиради. [14] Кейинги умумий хукукий ва криминологик чоралар, профилактика, жазо мукаррарлиги, хукукий таргибот каби анъанавий чоралар хам мухимлигини унутмаслик лозим. Колаверса, тан олиш керакки, хозирча мавжуд хар кандай хукукий-криминологик чоралар фохишабозлик хеч каерга гойиб булиб колмайди ва уни

APPLIED SCIENCES

Innovative Academy Research Support Center IF = 7.984 www.in-academy.uz

назорат ;илиш ва жамият ахло;ини мухофаза этишнинг янги механизмларини топиш заруриятини истисно ;илмайди. Шу сабабли, хуку; и;тисодиёт, социология ва криминологияга оид тад;и;отлар ор;али янги ва самарали чоралар ишлаб чи;иш бугунги фаннинг олдида турган мухим вазифа булиб ;олмо;да.

References:

1. Hart, Herbert Lionel Adolphus, and Leslie Green. The concept of law. oxford university press, 2012.

2. Dworkin, Ronald. Law's empire. Harvard University Press, 1986.

3. Hinde R. A. (2004). Law and the sources of morality. Philosophical transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological sciences, 359(1451), 1685-1695. https://doi.org/10.1098/rstb.2004.1542

4. Immordino, Giovanni, Maria Berlin, Francesco Flaviano Russo, and Giancarlo Spagnolo. "Prostitution and Violence: Evidence from Sweden." (2020).

5. Yilmaz, Fikret. "The line between fornication and prostitution: the prostitute versus the 'suba§i' (police chief)." Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungaricae 69, no. 3 (2016): 249-64. http://www.jstor.org/stable/43957467

6. Янина И. Ю. (2019). Общественная нравственность в системе объектов уголовно-правовой охраны: понятие и классификация. Судебная власть и уголовный процесс, (4), 96-101.

7. Алихаджиева Инна Саламовна, & Меркурьев Виктор Викторович (2016). К криминологическому определению и классификации преступлений, связанных с проституцией. Всероссийский криминологический журнал, 10 (4), 750-760.

8. Европа Парламенти маълумоти, 2015, https: //www.europarl.europa.eu/studies/

9. Berlin, Maria Perrotta, Giovanni Immordino, F. Russo, and G. Spagnolo. Prostitution and violence. Working Paper, 2019.

10. Янги;ургон туман судининг 2024 йил 17 январдаги -1612-2301/1-сонли жиноят иши буйича хукми, https://public.sud.uz/report/CRIMINAL

11. Чилингаров, К. В. (2011). Основания и принципы криминализации преступлений против общественной нравственности. Общество и право, (4 (36)), 200-202.

12. Harcourt, C., O'Connor, J., Egger, S., Fairley, C. K., Wand, H., Chen, M. Y.,. & Donovan, B. (2010). The decriminalisation of prostitution is associated with better coverage of health promotion programs for sex workers. Australian and New Zealand journal of public health, 34(5), 482-486.

13. Jeffreys, S. (2003). The legalisation of prostitution: A failed social experiment. Women's Health Watch Newsletter, 64, 8-11.

14. Cunningham, S., & Shah, M. (Eds.). (2016). The Oxford handbook of the economics of prostitution. Oxford University Press.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.