ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИДА МАЪНАВИЙ-МАЪРИФИЙ ФАОЛИЯТНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ СТРАТЕГИК
МАСАЛАЛАРИ
Собит Абдували ^ли Пардаев
Самарканд давлат университети укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Маколада, Узбекистан хаётида маънавий-маърифий фаолиятни такомиллаштиришда стратегик масалалари урнининг кай даражада юксак ахамият касб етишини ва жамият хаётини ривожланишида маънавий-маърифий фаолиятнинг ахамияти тугрисида ёритиб берилган.
Калит сузлар: Маънавий-Маърифий фаолият, стратегик масалалар, глобаллашув жараёнлари, FOявий-тарбия, маънавий тарбия.
STRATEGIC ISSUES OF IMPROVING SPIRITUAL AND EDUCATIONAL ACTIVITIES IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN
ABSTRACT
The article highlights the importance of strategic issues in the development of spiritual and educational activities in the life of Uzbekistan and the importance of spiritual and educational activities in the development of society.
Keywords: Spiritual-Enlightenment activity, strategic issues, processes of globalization, ideological-educational, spiritual-educational.
КИРИШ
Узбекистон Республикасида Мустакиллик йилларига келиб, жамият хаётининг маънавий-маърифий асосларини мустахкамлаш, миллий истиклол FOясининг асосий тушунча ва тамойилларини хаётга жорий этиш, юртдошларимиз, айникса, ёш авлод калбида Ватанимиз такдири ва келажаги учун дахлдорлик ва масъулият хиссини ошириш, ёт FOяларга карши мафкуравий иммунитетни кучайтиришга йуналтирилган тарFибот тизими шаклланиб, муайян ишлар амалга оширилди. Бирок, "Бугунги кунда дунёда, глобаллашув жараёнлари кучайиб, тинчлик ва баркарорликка карши янги тахдид ва хатарлар тобора купайиб бормокда. Бундай мураккаб ва тахликали
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
вазият сохада амалга оширилган ишларни танкидий бахолаб, унинг фаолиятини замон талаблари асосида такомиллаштиришни такозо этмокда
Зеро бугунги кунда дунёда глобаллашув жараёнлари кучайиб, тинчлик ва баркарорликка карши янги тахдид ва хатарлар тобора купайиб бормокда. Бундай мураккаб ва тахликали вазият сохада амалга оширилган ишларни танкидий бахолаб, унинг фаолиятини замон талаблари асосида такомиллаштиришни такозо этмокда. Хусусан, оила, махалла ва таълим муассасаларида ёшлар тарбияси, чекка худудлар ва махаллаларда уюшмаган ёшлар билан максадли FOявий-тарбиявий ишларнинг юзаки тарзда олиб борилаётгани, жиноятчилик, экстремистик ва террористик харакатларга адашиб кушилиб колиш, миллий кадриятларга эътиборсизлик, эрта турмуш куриш, оилавий ажралишлар каби салбий холатларнинг олдини олишга каратилган тарFибот ишларининг аксарият холларда кутилган натижани бермаётгани бу масалаларга жиддий эътиборни талаб этмокда.
Мана шундай мураккаб вазиятда жамиятни миллий FOя атрофида бирлаштириш, Узбекистонни янада ривожлантиришнинг Хдракатлар стратегияси талабларига мос бунёдкор ишларга сафарбар килиш, дунёда кечаётган мураккаб мафкуравий жараёнлардан огохлигини янада кучайтириш зарурати туFилди.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев томонидан "Маънавий йуналишларимиз иктисодий йуналишлардан ун кадам олдинда юриши керак. Ана шунда биз хозирда килаётган катта-катта режаларимиз, дастурларимиз амалга ошади" [ ], тарзида ифодаланган методологик принцип маънавий-маърифий фаолият функциялари ролини, урнини, ва ахамиятини асослаб беради. Мазкур FOялар Узбекистонни янгилаш ва ривожлантиришнинг асосий негизларидан бири сифатида халкимизнинг маънавий меросини мустахкамлаш ва ривожлантириш йуналишига замин яратади. Бугунги кунда амалга оширилаётган маънавий-маърифий ишлар Узбекистонни ривожлантиришнинг бешта йуналишига асосланган Хдракатлар стратегиясини амалга ошириш, ахолининг миллий тафаккурини
1 Узбекистон Республикаси Президентининг "Маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш ва сохани ривожлантиришни янги боскичга кутариш туFрисида"ги 2017 йил 28 июль кароридан.
2 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг 2018 йил 29 декабрь куни миллий кино санъати ва киноиндустрияни ривожлантириш буйича амалга оширилаётган ишлар тахлили ва бу борада мавжуд муаммоларни хал этиш масалаларига баFишланган йиFилишда сузлаган нуткидан. Kun Uz. 13:43 / 30.12.2017
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
ривожлантириш, умуминсоний ва миллий кадриятлар уЙFунлигига асосланган фукаролик жамиятини куришда мухим ахамият касб этмокда.
Мамлакатимизда олиб борилаётган маънавий-маърифий фаолият авваламбор халкимизнинг маънавий-маърифий меросига таянади. Зеро бу мерос миллий мафкура, маънавиятимизнинг мустахкам манбаидир. Шу боис, маънавий-маърифий вазифалар таркибида миллий мафкурани онгимизга сингдирувчи амалий тарбияни йулга куйиш уз долзарблигини йукотмайди. Миллий мафкура мохиятан ижтимоий педагогик, технологик механизм булиб, маънавий-маърифий ишларнинг таркибий кисми - FOявий тарбияга таянади ва муайян FOяга ишонтириш; уюштириш; сафарбар этиш; маънавий-рухий раFбатлантириш; FOявий тарбиялаш; FOявий иммунитетни шакллантириш; харакат дастури булиш каби асосий вазифаларни кузда тутади.
Маънавий тарбия аввало, миллий FOямизни ахоли, ёшларнинг шахсий, амалдаги фазилат(ижтимоий малака)ларида намоён булишига эришишни кузда тутади. Бирок, баъзи тушунча, FOялар кишининг кунглига якин, таъсирчан булиши, бошкалари эса факат ахборот, маълумот даражасида колиб кетиб, эътикодга айланмай колиши мумкин. Эътикод умумлаштирилган факт ва маълумотлар, билимларни синтезлаш натижасида пайдо булади. Эътикод шахснинг ички позициясига айланган билимлари сифатида инсоннинг дунёга, Ватанга, миллатга уз-узига муносабатини белгилаб беради, унинг хулк-атвори ва фаолиятини бошкариб туради. Натижада эътикод, яъни "... шахсни уз кадриятлари тизимидан келиб чикиб харакатга кУзFатадиган англанган эхтиёж шаклланади [ ]".
Президент Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлис палаталарига Мурожаатномасида хамда кейинги нуткларида ёшлар тарбияси хакидаги ягона фан - педагогикага ёшларда эътикодни, Ватанга садокатни тарбиялаш буйича аник ижтимоий буюртмалар берилди. Жумладан,
"Майли, тажрибаси камрок булса хам миллатни, мамлакатни севадиган ёшлар керак"; "Бизга ватанпарвар журналистлар керак"; "Элчи ватанпарвар булиши керак"; "Миллий FOя нимага керак? Ватанни севиш учун керак"; "Ватан туЙFусисиз утирганлар кетади"; "Улуг ижодкорлар меросини халкка етказиш ватанпарварликка катта таъсир курсатади"; "Таълим-тарбия сифатини янги боскичга кутаришимиз керак"; "Жанубий Кореяда 6 ёшгача бола маънавиятини тарбиялайди, Ватанини севдиради"; "Маънавий тахдидларга карши курашни
3 Эътикод. Х,озирги узбек тили сузларининг изохли луFати. А.Нурмонов, С.Зайнобиддинов ва бошк. -Тошкент.: "Шарк", 2001. -59-б.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
кучайтириш керак"; "Аскар ва офицерларнинг маънавий ва рухий тайёргарлик даражаси бугунги тез узгараётган давр талабларидан ортда колаётганини кайд этиш лозим" [4].
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Мамлакатда ижтимоий-маънавий мухитни баркарор саклаш, хукукий демократик давлат ва кучли фукаролик жамияти куришдан иборат миллий стратегияни амалга ошириш маънавий-маърифий ишларнинг асосий максадини ташкил этади.
мамлакатда маънавий-маърифий ишларни амалга оширадиган давлат ва нодавлат ташкилотлари, махаллий хокимият ва бошкарув органлари, корхона, ташкилот ва муассасалар, хукук-тартибот органлари, фахрийлар кенгашлари, Узбекистон ёшлар агентлиги тузилмалари ва бошка ташкилотлар ва тузилмаларни камраб олади.
Маънавий-маърифий ишлар мунтазам, тизимли ва илмий асосда олиб борилиб, унинг самарадорлиги учун давлат ва нодавлат ташкилотлари, ушбу фаолиятнинг барча субъектлари сифатида масъул хисобланади.
Маънавий-маърифий ишларнинг асосий субъектларини куйидагилар ташкил этади:
давлат ва махаллий хокимият органлари;
нодавлат нотижорат ташкилотлари ва фукаролик жамияти институтлари; ота-оналар;
Узбекистон ёшлар агентлиги; узлуксиз таълим тизими;
маданият ва спорт муассасалари (театр, музей, тарихий обидалар, кинотеатр, кутубхона, истирохат боFлари ва бошкалар);
оммавий ахборот воситалари, адабиёт, санъат муассасалари; болаларни соFломлаштириш оромгохлари ва бошкалар. Маънавий-маърифий ишлар объектлари - миллати, тили, жинси, ижтимоий мансублигидан катъи назар, Узбекистон Республикасининг барча фукаролари, ёшлари, хусусан, куйидагилардан иборат:
мактабгача таълим муассасалари тарбияланувчилари; умумий урта таълим муассасалари, урта махсус, касб-хунар таълими муассасалари укувчилари ва олий таълим муассасалари талабалари;
4 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси http://uza.uz/oz/documents/zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-22-12-2017
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
уюшмаган ёшлар;
давлат ва хусусий корхоналарда фаолият олиб бораётган фукаролар;
нуронийлар, мехнат фахрийлари хисобланади.
Маънавий-маърифий ишларнинг асосий технологик тамойиллари илмийлик, тизимлилик, тарихийлик, аниклик ва тезкорлик, узвийлик, узлуксизлик, хаётий мисолларга таяниш, таълим-тарбия ишларининг уЙFунлиги, тарFибот жараёнининг изчиллиги, маънавий-маърифий ишларда эришилган ижобий натижа ва ютукларга таяниш хисобланади.
Маънавий-маърифий ишларнинг технологик компонентлари - ахоли, ёшларда зарур ижтимоий-сиёсий, FOявий-мафкуравий, ахлокий билим, куникма, малака, компетенциялар ва мустахкам мафкуравий иммунитетни, юксак маънавий-ахлокий фазилатларни шакллантиришга каратилган, уларнинг онги, рухияти ва фаолиятига таъсир курсатувчи усул ва услубларни англатади.
Маънавий-маърифий ишлар технологиясининг мазмунини оилада, мактабгача таълим, умумтаълим мактаблари, олий ва урта махсус таълим муассасаларида, харбий кисмларда, шунингдек, узини узи бошкариш органлари, барча давлат ва жамоат ташкилотлари билан хамкорликда амалга ошириладиган куйидаги йуналишлар ташкил этади:
- амалга оширилаётган кенг куламли ислохотларнинг мохияти, кабул килинган конун хужжатлари ва давлат дастурларининг ахамиятини кенг ахоли катламлари орасида тарFиб килиш, юртимизга карши каратилган FOявий ва информацион хуружлар, уларнинг ортида турган кучларнинг Fаразли максадларини фош килиш, фукароларни хушёрлик ва огохликка даъват этиш;
- ахолининг турли катламлари, хусусан, ёшлар орасида миллий маънавиятимиз обидаларини саклаш, эъзозлаш ва маданий меросимизни онгли узлаштирилишига эришишнинг самарали механизмларини ишлаб чикиш;
- мамлакатимизда инсон салохиятини руёбга чикаришнинг самарали механизмларини куллаш, инсон капиталини ривожлантириш жараёнларини кенг тарFиб этиш;
- улуг мутафаккирларимизнинг дунё тамаддунига кушган буюк хиссаларини халкимизга етказиш хамда шу асосда миллий Fурур туЙFусини тарбиялаш;
- мамлакатимиз ёшларини санъатнинг турли сохаларига булган кизикишларини, мухлислик маданиятини хар томонлама раFбатлантириб бориш, халкимиз турли катламлари орасида кино, театр санъатининг
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
ахамиятини юксалтириш, оммавийлигини таъминлаш борасидаги тизимли фаолиятни йулга куйиш;
- халкимизнинг миллий кадриятлари, тарихий обидаларига булган мухаббатни ошириш, ёшларнинг мукаддас кадамжолар, зиёратгохлар ва, айникса, музейларга ташрифларини мунтазам ташкил этиш;
- маънавиятнинг маъно-мохияти, миллий маънавиятимизнинг кадимий илдизлари, ноёб ва бетакрор намуналари, бугунги кундаги ривожланиш тамойиллари хакида аник максадга каратилган тарFибот ишларини мунтазам равишда олиб бориш;
- рахбар кадрлар, масъуллар ва барча фукаролар учун "Инсоннинг маънавий ва маърифий савияси унинг конунларга OFишмай амал килишида куринади" FOясининг мазмун-мохиятини барча буFинларда тизимли тарFиб этиш;
- оила, махалла, мактаб, академик лицей, касб-хунар коллеж, олий укув юртлари ва таълимдан ташкари муассасаларда комил инсон тарбияси билан боFлик туЙFу ва тушунчаларни ёш авлод калби хамда онгига таъсирчан усул -услублар оркали сингдириш, аждодларимизнинг бу борадаги меросини бугунги тараккиёт талаблари билан узвий холда ривожлантириш;
- мукаддас ислом динининг маърифий имкониятларидан кенгрок фойдаланиш, имом хатибларнинг маърузаларини мамлакатимизда эришилаётган ютуклар билан бойитиш буйича хамкорлик ишларини йулга куйиш;
- маънавий хаётнинг долзарб муаммоларини илмий асосда урганиш, тахлил килиш ва бахолаш, устувор йуналишларини аниклаш, уларнинг ахоли катламларига таъсирини урганиш, зарарли FOя ва мафкуравий хуружларнинг мохиятини очиб бериш;
- халкимизнинг куп асрлик маънавияти, миллий ва диний кадриятларига карши каратилган мафкуравий хуружларга карши самарали ва тизимли кураш олиб бориш буйича илмий-амалий дастурлар ишлаб чикиш;
- "маърифат" тарFиботчилар жамияти оркали республиканинг таникли олимларини жалб килган холда кенг куламли иктисодий тарFибот ишларини "Халк бой булса, давлат бой булади" шиори остида максадли ташкил этиш, махаллаларда фаол тадбиркорликни оммалаштиришга каратилган амалий тренинглар утказиш, видеороликлар, буклетлар тайёрлаш;
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
- республика маънавият ва маърифат марказининг веб-сайти ва ижтимоий тармоклардаги сахифалари оркали тарFибот йуналишини тизимли ташкил этиш;
- турли ахоли катлами вакилларининг тарихий, ижтимоий, маънавий ва сиёсий мавзулардаги тарFибот махсулотларига булган маънавий эхтиёжларини урганиш асосида самарали фаолиятни йулга куйиш;
- таълим муассасалари, давлат ва нодавлат ташкилотлар, корхоналарнинг маънавий-маърифий ишлар буйича масъуллар малакасини ошириш тизимини яратиш, миллий FOя ва маънавият асослари туркумидаги фанларни укитиш самарадорлигини ошириш;
- маънавий-маърифий ишлар буйича кадрлар захирасини шакллантириш, захирага куйилган кадрлар учун махсус укув курсларини ташкил этиш;
- маънавий-маърифий тадбирлар самарадорлиги ва таъсирчанлигини ошириш максадида илFор тажрибалар, инновацион FOяларни хаётга жорий этишни раFбатлантириш механизмини ишлаб чикиш.
- республика Маънавият ва маърифат кенгаши таркибига кирувчи вазирлик ва идоралар фаолиятини мувофиклаштирувчи маънавий-тарFибот дастурларини ишлаб чикиш;
- халкимизнинг бой маънавий, маданий меросини республикамиз ва хорижда кенг тарFиб килиш учун илмий ва ижодий студиялар ташкил этиш;
- болалар, усмирлар, ёшлар ва катталарга мулжалланган, миллий маънавият тарFиботига баFишланган хамда маърифий йуналишдаги долзарб мавзулардаги хужжатли ва бадиий фильмлар, шунингдек, укув фильмлари яратиш ишларини ташкил килиш;
- ижтимоий тармоклар, босма хамда электрон оммавий ахборот воситалари фаолияти мониторингини мунтазам олиб бориш, зарарли FOяларга карши тизимли карши тарFибот ишларини йулга куйиш, жамоатчилик фикрини шакллантириш;
- Узбекистон МТРК ва Нодавлат электрон оммавий ахборот воситалари ассоциацияси телеканаллари билан хамкорликда маънавий-маърифий ва ахлокий тарбияга оид туркум дастурлар хамда курсатувлар тайёрлаб бориш;
- ташкилотларда маънавий-ахлокий мухит холатини урганиб бориш, бу борада тизимли тарзда социологик тадкикотлар утказиш;
- ёшлар билан ишлашда маънавий-маърифий тарFибот ишларининг таъсирчанлигини ошириш, бу борада замонавий ахборот технологиялари имкониятлари асосида самарали механизмини яратиш;
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
- ахоли ва ёшларнинг маънавий-ахлокий, сиёсий-ижтимоий, диний масалаларга оид маънавий эхтиёжларидан келиб чикиб, ижтимоий мухит ва жамоатчилик кайфиятини урганиш буйича тегишли ташкилотлар билан хамкорликни йулга куйиш шулар жумласидандир.
ХУЛОСА
Ижтимоий-педагогик нуктаи-назардан маънавий-маърифий ишларнинг самарадорлиги ва мезонлари масаласи долзарб технологик ахамиятга эга. Маънавий-маърифий ишларнинг самарадорлиги ушбу жараённинг жамиятда ижтимоий-маънавий мухитнинг согломлиги, ахоли, ёшлар маънавиятида бунёдкор гояларнинг устуворлиги, жамиятнинг мамлакатда амалга оширилаётган ислохотларга дахлдорлиги, келажакка ишончи, ёт гояларга карши мафкуравий иммунитети кай даражада ижобий узгарганлиги билан белгиланади. Маънавий -маърифий ишлар самарадорлиги муаллиф иштирокида ишлаб чикиб, 2017 йилдан бошлаб Вазирлар Махкамаси баён карорлари билан жорий килинган "Дудудлардаги маънавий-маърифий мухит Харитаси" оркали мунтазам тахлил этиб борилмокда.
Маънавий-маърифий ишлар самарадорлигининг асосий мезонларидан бири - усиб келаётган ёш авлод олдига жамият томонидан куйилган маънавий талаблар, олиб борилаётган маънавий-маърифий, тарбиявий ишларнинг мазмуни, шакл, услуб ва технологиялари билан кай даражада мутаносиб экани билан белгиланади.
Маънавий-маърифий ишларга ижтимоий технологик ёндашишдан кутилаётган натижа жамиятда маънавий-маърифий ишлар самарадорлигининг ошишида, ахолининг юксак маънавий-ахлокий фазилатларида, фукаролик позициясида, Даракатлар стратегиясини амалга оширишдаги фаоллигида, Ватанга мухаббати ва уни ёт гояларга карши иммунитетининг ошишида намоён булади.
Маънавий-маърифий ишларнинг изчил амалга оширилиши Узбекистон Республикаси фукаролари маънавиятини юксалтириш, ёшларимизни замонавий билим ва юксак компетенциялар, мустахкам ирода, фаол гражданлик позициясини таъминлаш имконини беради.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президентининг "Маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш ва сохани ривожлантиришни янги боскичга кутариш туFрисида"ги 2017 йил 28 июль кароридан.
2. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг 2018 йил 29 декабрь куни миллий кино санъати ва киноиндустрияни ривожлантириш
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-872-880
буйича амалга оширилаётган ишлар тахлили ва бу борада мавжуд муаммоларни хал этиш масалаларига баFишланган йотилишда сузлаган нуткидан. Kun Uz. 13:43 / 30.12.2017
3. Эътикод. Хрзирги узбек тили сузларининг изохли луFати. А.Нурмонов, С.Зайнобиддинов ва бошк. -Тошкент.: "Шарк", 2001. -59-б.
4. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси http://uza.uz/oz/documents/zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-22-12-2017