УЗБЕК ОИЛАЛАРИДА МЕХРИБОНЧИЛИК-ЭНГ ОЛИЙ ^АДРИЯТ
ТИМСОЛИ
Н. Э. Султонова
ТАКУ, "Фалсафий ва ижгимоий-сиёсий фанлар" кафедраси доценти, PhD
АННОТАЦИЯ
Маколада бу олий хис-гуйгу мехр-мухаббаг бугун дунё халкларида содир буладиган инксигив (ички хис-гуйгу) холаг булиб, мехр-мухаббаг гушунчаларини кадимги даврдан бугунги кунгача урганилиши гахлил эгилган. Ёш авлодни гаълимга, илмга, кигобга, мехр-мухаббаги, кадрияг ва анъаналарга содиклик гуйгуларини шакллангириш асосий максадлардан биридир.
Таянч сузлар: мехр, севги, мухаббаг, ахлок, кигоб, инсон, инсонпарварлик, ваганпарварлик, дусглик, гаълим гизими, одоб-ахлок, миллий кадрияглар.
КИРИШ
Узбек оилаларида онанинг мехр-мухаббаги булганидек, фарзанднинг кекса ога-онасига мехри кандай булади деган савол инсонни кийнайди. Узбекисгонда кексаларни кадрлашдан ибораг халкимизга хос асрий анъаналарни, оилаларда гинчлик ва гогувлик, жамиягда баркарорлик мухигини шакллангиришга, жамиягни губдан узгаргиришда, соглом авлодни гарбиялашда, бой касбий ва хаёгий гажрибанинг, эзгу анъаналар хамда маданий кадриягларнинг узвийлигида ва уларни ёшларга егказишда кексаларнинг фаол ишгирок эгишларини гаъминлаш, болалар ва ёшларни ога-оналар хамда кексаларни иззаг-хурмаг килиш, кадрлаш ва улар гугрисида гамхурлик килиш рухида гарбиялаш ва гаълим бериш гизимини гакомиллашгириш-энг олий кадрияг эканлиги айгилади. Энг аввало карияларни эъзозлаш гушунчасини фарзанд гарбиясидан бошлаш максадга мувофикдир.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Шарк мамлакаглари яшаш гарзида кадрияглари, одагларини урганиш жараёнида "мехр-мухаббагнинг феномени" инсоннинг ушбу хусусияглари билан боглик булиб, бунда "4+6 кадрияги" формуласи ишлаб чикилди. Тург одаг мехр-мухаббагни пайдо килади: 1. Севги гула кулги. 2. Яхшилик килиш. 3. Самимийлик. 4. Кумаклашиш. Инсонларнинг калбидаги хис-гуйгулари шаклланиб урф-одагга айланади, улар шаклланиб
November, 2022
118
KagpuaTnapHu KemupuS HuKapagu. By Kyñugaru TypT KagpuaT KaxpaMoHnuK Senrucugup : 1. MapgnuK. 2. ^uno3opnuK KunMacnuK. 3. ^xmunuKHu MyKo^oraam. 4. XaTocura ^asonamHu KenuKTupMacnuK. TypT KagpuaT 4 xapaKaT Ty^añnu KyngaH KeTagu: 1. Pu3K - HomyKypnuK KuncaHr. 2. KyBBaT - xacag KuncaHr. 3. OypcaT - Kagpura eTMacaHr. 4. OSpy - MaHMaHnuK KuncaHr KyngaH KeTagu. TypT KagpuaT cofhom ^uKpnam Senrucu caHanagu: 1. 3pTaHu Kypa onum. 2. Cup caKgarnHu Sunum. 3. Oxupurana Kypamum. 4. MacnaxaraamuS urn Kypum. TypT KagpuaT cu3Hu TypT HetMaTra eTKa3agu: 1. CaSp - op3ynapuHru3ra. 2. FañpaT - OMagra. 3. HSogaT - TaKBora. 4. ^aHoaT - MyxTo^nuK KypMacnuKKa. [1:54] HHcoHnapnapHu mapK onuMnapuMro "aKgnu MaB^ygoT" cu^araga ypraHuS н^тнмонн-aнтpопопогнк ^uxaTgaH TypT xun xycycuaTra SynuS ypraHagunap:
1.y3uHuHr anSuHu KypMañgu, yзraпapннкннн Kypagu. ByHgañnap ogaTaH xygSuH, MyTaKaSSup Kumunap Synagu. By Typgarunap Ha^cnapura Kyn Synumagu. Ynap y3napuHu gouMO xaK geS ynnamagu.
2. Y^uHuHr anSuHu Kypaguro, yзraпapннкннн KypMañgu. By Typgaru maxcnap y3napugaH SynaK xaMMaHu arnoMa geS ynnamagu. y^napuHu эca MyraoK HOTyFpu HyngaMaH geS, y3ugaH SomKa xap KaHgañ uHcoHra эpгamaвepнmagн. Hara^aga ucTaraH uhcoh ynapHu angaS, agamTupuS KeTaBepagu.
3. y^uHuHr anSuHu xaM, y3ranapHuHr aHSuHu xaM KypMañgu.By HaBgaru Kumunap Se^apocar, Se^axM, TeHTaK Kumunap Synumagu. Bynap gyHegaru y3 Basu^anapuHu yHyTuS, gyHe xaeTu Sop HyFu yHuH-KynrugaH uSopaT geS ynnamagu.
4. y3uHuHr xaM, y3ranapHuHr xaM aHSuHu Kypa SunaguraHnap. By Tou^agarunap okuh, ohum, ohuh ^apocaT coxuSu Ba KuMra эpramнmнн SunaguraH 3aKun uHcoHnapgup. YnapHuHr Ky3napuHu Ha maxc MyxaSSarn, Ha MOH-gyHe MyxaSSarn Kyp KunMaraHgup. Ynap xap KagaMnapuga xaKHu ronañgunap. Ynap y3napugaru añSHu naHKaraH 3axoTnapu y3napuHu ucnox этagнпap. Y3ranapgaru xaTOHu KypraHnapuga ynapra xonuc HacuxaT Kunagunap. AhS kuhuS, aHSuHu TaH onMañguraH, HacuxaTra Ky^OK тyтмaнgнraнпapнн TapK Kunagunap.
MyxugguH uSh ApaSuHHuHr "Hhcoh Hacuxarau HaBcuHrra kuh, uHcoHnap onguH umuHrra SoKapnap, cy3napuHrra эмac" uhcoh xaKuga Ba yHuHr xuc-TyHFycu, ogoS-axnoKu, HaBcuHu tuhuS onumn, Mexp-MyxaSSaTHu ohuh xuc-TyHFy cu^arnga Kagpnam KepaKnuruHu TatKugnaraH.
Ohum MaxMyg A3-3aMaxmapuH y3 acapnapuga Sy TypT Kagpu^T WKcaK MatHaBuaT-Maipu^aT Senrucu cu^arnga TanKuH Ku^agu. By TypT KagpuaTra aMan KunraH uHcoHnap komuh MatHaBuarau uhcoh caHanagu. Mexp-MyxaSSaTHuHr KagpuaTnapu uhcohhu
November, 2022
119
улугланиши, камол топиши учун, хаётга гузал бокиши, яшашни севиши, инсонларга мехр-мухаббатли булиши, самимийлик хислатларининг инсонга жам булишини курсатиб беради. Махмуд Аз-Замахшарий мактовга, ёлгонга гурур, эзмалик ва сафсатабозликка берилмасликка чорлайди: "Агар кимдур узини келиб чикиши билан мактанса, бу сароб каби зохирийдир", "Хдкикат ва номус йули урмондаги арслон кадами билан тенглашади", "Тил оркали (рухий) мадад моддий мададдан устундир"[2:28] деган умуминсоний ва комиллик сифатлар оркали эришиш мумкин булган ирода хакида, инсониятни фаровонлик ва хотиржамликка, сабрлиликка интилиши хакида ёзиб колдирган.
Мехр-мухаббат антропологиясида инсоннинг буюклиги, калбидаги инскти башарият учун манфаатли ишларни амалга ошира олганлиги боис хам юксакдир. Инсондаги олий хис-туйгу унинг юрак калб жараёнларининг амалга ошиши билан боглик албатта. Лекин, хар кандай мухитда дилида имон-эътикодини асраб-авайлиши, инсониятнинг ботиний буюклигидир.
Кунгил учун айтилган икки огиз сузнинг кудрати шундаки, у инсон кайфиятини кутариб, яшашга булган ишончини мустахкамлаб, саховатли ишларга ундайди. "Бошкалардан "Менга мехр бер" деб сураш урнига, мехр беришни бошланг. Мехр сураш хакида унутинг, шунчаки, мехр бераверинг -берганингиздан хам купрок мехр оласиз."
Инсон фалсафасида диний асарларимизда, Хадисларда "Мусулмон киши биродарлари ва якинлари билан учрашганда, одамлар каршисидан утаётганда, бирор мажлис ёки жамоат жойига кирганда «Ассалому алайкум!» (Сизга тинчлик ва омонлик булсин) деб салом бериши зарур. Саломни янада тулик ва чиройли килиш учун «Ассалому алайкум ва рахматуллохи ва барокатух» дейилади. Алик хам шунга яраша мукаммал булиши керак. Салом бериш Пайгамбаримиз Мухаммад соллаллоху алайхи васалламнинг курсатмалари (суннат), унга алик олиш эса Аллох таолонинг буйруги (фарз) хисобланади. Дархакикат, мехр-мухаббат антропологиясида инсоннинг калби бошка инсонларга мехрли булсагина шаклланади. ^ачонки этносларда мехр-мухаббат хис-туйгуси калбида булмас экан, ёвуз иллатларни шакллани инсонга булган нафрати саломлашиш жараёнига хам салбий таъсир курсатади. [4:65]
^асан Басрий уз асарларида Дунё хаёти уч кун: кеча, бугун, эрта. Кеча утди, эртанинг булиши номаълум. Шундай экан, бугунги кунни кадрлаш, хар бир кунимизни мехр-мухаббат билан утказиш, яхши яшашни урганиш, хаётни севиш билан белгиланади.
Барчамиз хаётимиз давомида инсонлар билан муносабатга киришар эканмиз, ушбу муносабат доирасида
November, 2022
120
турли психологик холатларни бошдан кечирамиз. Жумладан, бирор инсон билан зиддиятга бориб колганимизда унга нисбатан жахл, нафрат, адоват, кек каби яхшиликка олиб бормайдиган зарарли туйгуларни юрагимиздан утказамиз.
Олимларнинг фикрича адоват ёки кек саклаб юриш инсон саломатлиги учун зарарли булиб, юрак-кон томир ва иммун тизимининг бузилишига туртки бериши мумкин. Бундан ташкари инсонда депрессия, хавотир, жиззакилик каби муаммоларни келтириб чикарар экан. Психологлар бундай холатдан чикиб кетишнинг йули инсон кечиримли булишга харакат килиши кераклигини таъкидлашади. Кечиримли булиш инсонлар уртасидаги яхши муносабатларни таъминлашга хамда уни мустахкамлашга кумак беради. Кечиримли булиш анча кийин иш булсада аммо уни узлаштирса буладиган санъатдир. Авф этишни икки турга ажратишади. Ташки "беихтиёрий" (инсон кечиради аммо уни хафа килган одамга келажакда муносабати узгаради) ва ички ""эмоционал" кечириш (инсондаги ички нафрат ва хавотирнинг ижобий туйгуларга яъни ачиниш ва хамдардлик каби хисларга айланади). Ташки беихтиёрий кечириш узаро муносабатларни тиклашда анча мухим саналса, ички эмотсионал кечириш эса бизнинг жисмоний ва рухий саломатлигимиз учун ута мухим хисобланади.
Буюк файласуф олимларимиз: Касал болани даволашнинг энг осон йулини курсатар эканлар онанинг мехр-мухаббат антропологиясини баён киладилар: Бола касал булганида онанинг кунглига хеч нарса сигмай колади. Болани даволаш учун палон пуллик дориларга пулини хам, шифокорлар кабулига тушиш учун вактини хам аямайди. Бу холат аёлнинг калбидаги ински (хис-уйгуси) булиб, болани она хам даволаши мумкин. Бунинг учун факат мехрга тула калб талаб этилади, халос. Афсуски 21-асрда она мехри мухаббатини топиш кийин булиб бормокда. Мехр-мухаббат антропологиясида "она мехри сигменти" куйидагича:
1. Она мехри витамини. Ушбу оддий сузлар билан она бола организмини фойдали витамин билан туйдира олади: «Сен менинг хаётимдаги энг керакли инсонсан. Сен мен учун кадрлисан. Мен сенсиз яшай олмайман. Даданг ва Онанг сени жуда яхши курамиз!» Фарзанднинг ота-онаси мехр-мухаббатининг ошиб боришига олиб келадиган ижтимоий жараён.
2. Онанинг мехр-мухаббат терапия. Енгил касалликларда даво воситаси: «Сен жуда кучлисан ва согломсан. Сенинг юрагинг, тананг ва корнинг кучли ва соглом. Сен яхши овкатланасан ва соглом ривожланасан. Сен жуда кам касал буласан.» дея болани хаётга булган мехр-мухаббатини ошириш ва кучли соглом фикрлаш, фарзандини
November, 2022
121
идеасини гояларини максадларини куллаб-кувваглаш ижгимоий-ангропологик жараёндир.
З.Онанинг боласига мехр-мухаббаг-психологик кумаги. Боланинг психикаси синмаслиги учун унга озука бериб гуриш лозим. «Сен ёкимли боласан. Яхши ухлайсан. Асабий эмассан. Сабр-гокагли ва акдли боласан. Тилинг яхши ривожланган. Миянг яхши ишлайди. Сенда хаммаси яхши булади.» деб она болага психологик куч беради
4. Онанинг мехр-мухаббаги Бола учун- Кучли зарба. Бола кагтик касал булганида дори восигаларидан гашкари онанинг мехр ва эъгибори нихоягда керак. Она узининг ширин сузу-мехри билан касалликка зарба бериши лозим. «Сени жуда яхши кураман. Сен бизга кераксан. Касалликларинг йук булиб кегсин. Касаллигингни олиб гашлаб юбораман. Кийналганларингни олиб унугиб юбораман.» Бола ога-онасидан хадеб ганбех эшигаверса, касал булиши осон булиб колади. Ога-онаси ишонмаган, урушган болани гузалиши кийинрок кечади.
5. "Она боласиз, бола онасиз яшай олмаслик" формуласини ишлаб чикиш: Ога-она болага чарчов, алам ва ранжиш кузлари билан караса, боланинг хаёгида омадсизликлар ва касалликлар куп юз беради. Бу гасдикланган психологик факгор. Болалар ога-она билан бирга яшаши, усиши, хаёг жараёнида бахглиликни келгириб чикарадиган ижгимоий-ангропологик жараён. Х,ар куни болага камида 3 марга ога-она мехрга гула сузларни айгиши лозим. Бола онасининг гапларини хис эгиб кабул килиши керак. Касал булган болага эса, бундан 10 баробар купрок мехр ва эъгибор галаб эгилади. Болага хар доим, «Мен сени яхши кураман», деб юришга одаглани бугунги оилалардаги фарзанд гарбиясидаги мехр-мухаббаг ангропологияси сифагида урганилади. [3:34]
Инсон - хаёг гулгожи. Унинг кадри, хурмаги хар доим эъзозга лойик. Кексаларни ардоклаш, иззаг-хурмаг килиш, кумакка мухгожларнинг хурмагини жойига куйиш кон-конимизга сингиб кегган фазилаг. Айникса, угганларни хогирлаш, азиз огахон-у онахонларнинг дуосини олмоклик саодаги узгача.
ХУЛОСА
Мамлакатимиз рахбари Шавкат Мирзиёевнинг 2020 йил 30 октябрдаги ПФ-6099-сонли Фармони ижросини таъминлаш, шунингдек, ахоли соглигини мустахкамлашга кумаклашадиган аник дастурларни амалиётга жорий этиш, ёшлар, аёллар ва кексаларни соглом турмуш тарзига кенг жалб килиш ва уларни жисмоний
November, 2022
122
фаоллигини ошириш учун кушимча шарт шароитлар яратилди. Ахолининг узок умр куриш давомийлигини таъминлаш долзарб масалалардан биридир. Зеро, ушбу курсаткич инсонларнинг соглом турмуш тарзи ва фаровон хаёти ифодасидир. Шу уринда соглом турмуш тарзи нима, унга амал килиш меъёрлари кандай, юртимизда соглом турмуш тарзини куллаб-кувватлаш борасида олиб борилаётган чора-тадбирлар нималардан иборат, каби саволлар тугилади. Узбекистон микиёсида энги узок умр курганлар сони бугунги кунга келиб (100 ёшдан ошган ) 15 дан ортик кишини ташкил килганлигини хисобга олган холда, хакикатдан хам республика микиёсида уртача ёшни ошириш давлат даражасидаги масала сифатида курилиши бежизга эмасдир.
Бизга маълумки тарбия-авлодлараро ижтимоий-тарихий ва хаётий тажрибани узатишга хизмат килувчи, оила, таълим муассасалари, ижтимоий, сиёсий ва бошка ташкилотлар, ОАВ ва бошкалар таъсири остида жисмонан соглом, маънан баркамол инсонни шакллантирувчи ва такомиллаштирувчи узлуксиз жараён хисобланади. Юксак маънавиятни тарбиялаш воситаси хисобланган, муайян шахс, жамоа, муайян гурух, жамият, миллатда жисмоний баркамоллик, рухий, ахлокий, маънавий етуклик каби сифатларни шакллантиришга каратилган амалий таълим-тарбия жараёнини ифодаловчи тушунча бу- маънавий тарбиядир. Маънавий тарбия кенг маънода инсон шахсини шакллантиришга, унинг ишлаб чикариш ва ижтимоий, маданий, маърифий хаётда фаол иштирокини таъминлашга каратилган барча маънавий таъсирлар, тадбирлар, харакатлар, интилишлар йигиндисини ифодалайди.
Узбек халки хеч качон бировга бош эгмаган, хеч кимдан кам булмаган ва хеч кимдан кам булмайди хам. Ёшларимиз, заминимизда яшаётган хар бир фукаро калбидан шу юрт, шу халк билан гурурланиш, унинг келажаги, фаравонлиги йулида кайгуриш, куюнчаклик хислари чукур илдиз отмоги лозим. Зеро, хар кандай миллатни, шу халкни улуглаш учун яшаши керак. Ана шу туйгуни калбида жо килган, шу гоя атрофида бирлашаган халкни хеч кандай куч енголмайди.
REFERENCES
1. Махмуд Аз-Замахшарий. (2007) Ал-мафассал. УзР ФА Шарцшунослик институти. ( 420-42з)-Б 54-58.
2. Абдурауф Фитрат. (1998) «Оила еки оилани бошкариш тартиби». Т., «Маънавият», 28-бет.
3. Хусайн Воиз Кошифий (1996) «Ахлоки Мухсиний», Тошкент, «Маънавият», 34-бет.
4. Абу Абдуллох Мухаммад ибн Исмоил ал Бухорий. Хадис. 2. томлик -Т.:Узбекистон миллий энциклопедияси давлат илмий нашриёти, 2008.65-Б
November, 2022