Расулова З.А.,
Тошкент давлат педагогика университети «Умумий психология» кафедраси катта илмий ходими
УЗБЕК ОИЛА-НИЩ АНЪАНАЛАРИ ВА МУНОСАБАТЛАРИДА МАДОЛЛА ИНСТИТУТИНИНГ РОЛИ
РАСУЛОВА З.А. УЗБЕК ОИЛА-НИКОЦ АНЪАНАЛАРИ ВА МУНОСАБАТЛАРИДА МАЦАЛЛА ИНСТИТУТИНИНГ РОЛИ
Маколада махалла институти, унинг узбек халк,и хаётидаги урни ва ахамияти ёритил-ган, унинг мохияти ва вазифаси тахлил килинган. Махалла ва оила муносабатлари, уларнинг туйлардаги иштироки юзасидан утказилган тадкикот натижалари келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: махалла, куни-кушничилик, оила-никох анъаналари, никох, туйи маросимлари, дабдабабозлик.
РАСУЛОВА З.А. РОЛЬ ИНСТИТУТА «МАХАЛЛЯ» В СЕМЕЙНО-БРАЧНЫХ ОТНОШЕНИЯХ И ТРАДИЦИЯХ УЗБЕКОВ
В статье освещается институт «Махалля», роль и значение махалли как коллектива соседей в жизни узбекского народа, анализируется суть и задачи махалли. Также приведены практические результаты исследований по вопросам махалли и семейных отношений, участия махалли в проведении свадеб.
Ключевые слова и понятия: махалля, соседские отношения, семейно-брачные традиции, свадебные обряды, расточительность.
RASULOVA Z.A. ROLE OF THE MAHALLA INSTITUTION IN FAMILY-AND-MARRIAGE RELATIONS AND TRADITIONS OF UZBEKS
The article investigates the Institute of mahalla, the role and importance of mahalla of the Uzbek people, as well there is analyzed the essence and tasks of mahalla. Also, is given the practical results of the mahalla and family relations, its participation in weddings.
Keywords: mahalla, neighborship, family-and-marriage traditions, wedding rituals, wastefulness.
Худудий-кушничилик жамоаси булмиш махалла инсоннинг кайси ижтимоий катламга мансублигидан катъий назар, куни-кушни-ларни узаро хамжихатлик, миллий анъаналар-га содиклик асосида бирлаштирувчи узбек жамоаси ижтимоий бирикувининг анъанавий тузилмасидир. Махалланинг асосий вазифала-рига маросимларни биргаликда утказиш, уз худудини батартиб саклаш ва ободонлашти-риш, ёш авлодни ижтимоий рухда тарбиялаш кабилар киради.
Кушничилик жамоаси тарихи жамият ри-вожланишининг илк синфий боскичига кутарилиб бориб, у хар хил шароитда хар хил йуллар билан ташкил топган. Ана шу йуллардан бири патронимиянинг тугатили-ши билан боFлик1. «Махалла» атамаси арабча суздан олинган булиб, «урин-жой» деган маъ-нони англатган ва махалла, махалат, ер, даха, жамоа, гузар, эл, юрт каби бир канча номлар билан юритилган хамда шахар жамиятининг нафакат худудий, шу билан бирга, энг куйи маъмурий бирлиги хисобланган. Махалла атамаси хозирги кунда бутун республика микёсида ягона кушничилик жамоаларини ифодалаш учун асос килиб олинган2.
Махаллачилик анъаналари кадимдан узбек халкининг маиший турмушида мухим ахамиятга эга булган. Хозиргача улар кадимги кушничилик жамоаси манфаати билан узвий боFлик булибгина колмай, оилавий муноса-батларни ва маросимларни бошкаришда хал килувчи ролни уйнаб келмокда3. Никох туйи билан боFлик удумларнинг биронтаси хам махалланинг эътибори ва назоратидан четда
1 Косвен М.О. Семейная община и патронимия. - М.: «Наука», 1963. -С. 120-122.
2 Шоумаров F.Б., Расулова З.А. Оила энциклопе-дияси. - Т.: «Ilm-Ziyo-Zakovat», 2016. -173-6; Тошкент махаллалари: анъаналар ва замонавийлик (тарихий-этнографик тадкикот). - Т.: «Янги аср авлоди», 2002. -12-б.
3 Жабборов И.М. Узбек халки этнографияси. - Т.:
«Укитувчи», 1994. -218-б.
колмаган4. «Уй олма, кушни ол», деб бекорга айтишмаган. Яхши кушничилик кадимдан туй ва маросимларни утказишда анча енгилликлар туFдирган. Хозирда хам худди шундайдир. Де-мак, кушничиликдаги узаро алока килишда хам маълум даражада манфаат кузланади.
Муаллиф томонидан утказилган тадкикотга кура, 2001-2014 йиллар давомида Тошкент шахрининг Чилонзор, Сергели, Яш-наобод, Юнусобод, Мирзо УлуFбек, Учтепа, Шайхонтохур, Олмазор туманларининг 55 та махаллаларида (куп каватли уйлар курилган янги ва эски махаллалар) истикомат килувчи узбек миллатига мансуб 214 кишидан мах-сус тузилган ижтимоий-психологик, этно-график суровнома (ИПЭС) олинган5. Узаро куда-андачилик ришталарини боFламокчи булганлар албатта йигит ёки киз ва унинг ои-ласи хакида кушнилардан маълумот олишга харакат киладилар. ИПЭС ва шахсий кузатув-ларимиздан маълум булдики, махалладан аж-раб колган оилалар узининг фарзандларини уйлантиришда ёки узатишда анча кийналади. Чунки келган совчилар, шунингдек, суриштир-гани келган киз томон купинча кушниларнинг гапига асосланган холда иш тутадилар. Шун-да уз манфаатини кузлаб, шахсий адоват ту-файли, кура олмаслик, уч олиш ёки жазолаш тарикасида йигит ё кизнинг турмуши анча йиллар кейинга колдирилиши мумкин. Саба-би совчиларнинг купчилиги кушниларнинг узигагина ишониб, бошка ерлардан суришти-риб хам курмайдилар (масалан, ишхона, укиш жойи). Бу, албатта, хаммага тегишли эмас. Бирок умр йулдоши танлашда келин ёки куёв хакида бирламчи маълумот туплашда махалла энг асосий ва баъзида ягона манба булиб хиз-мат килади.
Купчилик кеч турмушга чиккан ёки уйлан-ган респондентлар кушнилар туфайли жаб-рланганликларини маълум килганлар. Бирги-
4 Лобачёва Н.П. Значение общины в жизни семьи. / По материалам свадебной обрядности хорезмских узбеков. // Этническая история и традиционная культура народов Средней Азии и Казахстана. - Нукус: Каракал-пакстан, 1989. -С. 41-53; Лобачёва Н.П. Социальные институты древности в жизни современной семьи народов Средней Азии. // Семья: традиции и современность. -М., 1990. -С. 27-50 ва б.
5 ИПЭС маълумотлари, манба адабиётлар руйхатида келтирилган.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
на шу мисолнинг узида хам курса булади-ки, кушничилик муносабатлари туй тараддудида канчалик мухим ахамиятга эга. Шунинг учун узбек оилалари, кушнилар кандай булишидан катъий назар, улар билан хар доим яхши алокани саклашга харакат киладилар. Бун-га амал килмаганлар эса юкорида курсатил-ганидек «жазоланган». Колаверса, одоб-ахлок коидалари хам кушнилар билан алокани яхши саклашни талаб килади.
Кушничилик алокаси нафакат киз узатишда роль уйнайди, балки киз топишда хам мухим урин тутади. Умуман олганда, келин кидириш Kариндош-уруFлар ва махалладан бошланади. Бунда киз сураш бир томондан уларга нис-батан х,урмат булиб, иккинчи томондан эса улар хам киз топишда ёрдам беришлари мум-кинлиги учун амалга оширилади. Масалан, ХХ асрнинг 30-40-йилларида махаллаларда Мухаммад ПаЙFамбар (с.а.в.) тугилган куни-га атаб «мавлуд укитиш» маросимлари кенг тус олган эди. Бу маросимларга уша махалла ёки кушни махаллалардан машхур корилар, махалла масжидининг имомлари ва махалла оксоколлари билан бирга, махалланинг обрули кариялари хам таклиф килинган. Таш-риф буюрган эркаклар бир-бирларидан фар-зандларини суриштириб, уларнинг ёши билан кизикканлар1. Бу киз суриштиришда эркаклар хам иштирок этганлигини курсатади.
Махалла нафакат туй тараддудида даст-лабки маълумотлар туплашда, балки никох туйи маросимларининг барча боскичларида мухим уринга эга. Уругчиликка булинмаган узбек оилалари (айникса, шахарларда), одат-да, махаллада ёки кишлокда обру-эътиборли, окилу фозил кишиларни «уртада вакил» булиб туриши учун совчи килганлар. Бундай холларда махалла оксоколининг узи обрули шахслардан совчи булишни илтимос килган, яъни «уртада вакил» булиб турган. Хозирда шахарларда совчи булишга махсус одамлар тайинланмай куйилишига карамай, махалла оксоколининг туйдаги иштироки катта ахамият касб этади. Шу билан бирга, куни-кушничилик алокалари туй эгасининг «тоFораларини
1 Тошкент мах,аллалари: анъаналар ва замонавийлик (тарихий-этнографик тадкикот). - Т.: «Янги аср авлоди», 2002. -178-179-б.
кутаришда»2, туйдан олдин ва кейин хам хиз-матда булишларида мухим урин тутадилар.
Туйлар качон ва кай тарзда нишонлани-шидан катъий назар, улар доимо махалла ва кариндошларнинг иштирокида, махалла оксоколлари ва туй бошилар бошчилиги-да нишонланади. Бу эса узбекларнинг жамоа булиб уюшишларида, бир-бирлари билан хамжихатлик ва уртоклик алокаларини урна-тишларини мустахкамлашга хизмат килади. Уз-узидан бу узбеклар психологиясида жа-моавийликнинг устун туришини курсатади. Зеро, жамоавийлик маданиятининг асосий кадриятлари урф-одатларга риоя килиш, буйсуниш, мажбурият хисси булиб, уз урнида улар гурухнинг бирлиги, гурух аъзолари-нинг узаро боFликлиги ва узаро муносабат-лар баркамоллигини саклашга ёрдам беради. Жамоавийлик маданиятида инсонлар хатти-харакатини бошкаришда ижтимоий йул-йуриклардан кура гурухий меъёрлар мухим урин тутади. Бунда узбекларда кадимдан мав-жуд булган махалла институти мухим урин тутади.
Махалла нафакат никох туйи маросим-ларида, балки умуман узбеклар хаётида мухим уринга эга. «Ижтимоий фикр» жа-моатчилик фикрини урганиш марказининг Узбекистонда 2003 йилда олиб борган со-циологик тадкикотига кура (респондент-лар сони 2044 киши)3, респондентларнинг 64,3% махалла уларнинг хаётида мухим роль уйнашини билдирган. Марказнинг 6 йил ичи-да олиб борган тадкикотига кура, хар бир одам ва оила учун махалланинг роли ошиб бормокда (1-жадвал). Бухоро, Навоий, Сур-хондарё, Тошкент вилоятларидан ташкари, Узбекистоннинг барча вилоятларида махалла катта ва мухим роль уйнайди. Респондентларнинг хаётида махалланинг урнини ахамиятсиз хисоблаганлар Тошкент шахрида купчиликни ташкил килади (2-жадвал). Суровнома на-тижаларига кура, шахарликларга (55%) нис-
2 Туйда туйга кетадиган ва туйга келадиган пиширик, озик-овкатлар Тошкентда тоFорада олиб келинганлиги боис, нарса олиб келиш халк ичида «тоFора олиб ке-лиш» деб аталади.
3 Убайдуллаева Р. Социологический портрет личности аксакала. // «Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари», Т., 2004, 1-сон, -148-149-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
батан кишлок худудида яшовчилар (69,5%) хаётида махалланинг роли каттарок экан. Шахарликларнинг хар унинчи (10,1%) одами учун махалла хеч кандай роль уйнамайди, кишлокликларда эса факат 3,7 фоиздир. Суров натижасида шу нарса аникландики, респон-дентларнинг ёши канчалик катта булса, улар махалланинг ахамияти хакида шунчалик куп гапирадилар.
Махаллалар кадимдан эзгулик бешиги, тарбия учоFи, яшаш тарзи, миллий удумлар, урф-одат ва анъаналар шаклланган маскан булиб келган. Одамларни бир-бирларига мехр-окибатли, мурувватли, саховатли килиб тарбиялашда, табиатан барчани бирдек кон-кариндошдек килиб куйишда, узига хос жамо-ани шакллантиришда махаллалар жуда мухим ахамият касб этади. Зотан, бугунги кунда махаллалар давлат бошкарувининг биринчи буFинлари, асосий устунлари сифатида эъти-роф этилаётгани хам бежиз эмас1.
Бугунги кунда узбекларда хеч бир оила махалланинг аралашувисиз ажрашиб кета олмайди. Сабаби Вазирлар Махкамасининг 1999 йил 19 апрелдаги 180-сонли карорига асосан фукароларнинг узини-узи бошкариш органлари хузурида яраштириш комиссия-лари тузилган2. Фукаролик холати далолат-номаларини ёзиш булимлари эр-хотинларни ажраштираётганда махалланинг «Яраштириш далолатнома»сини сурайди. Ушбу далолат-номада махалла оила хакида уз фикрларини беради. Лекин ундан олдин махалла кумитаси албатта эр-хотинларни яраштиришга харакат килади.
Шуни айтиш керакки, яраштириш комис-сияларининг оила билан боFлик куплаб ва-зифалари каторида туй, маърака ва улар ол-дидан хамда улардан кейин утказиладиган бошка тадбирларни ортикча дабдабаларсиз
1 Хидиров Х. Махалла - давлат таянчи. // «Махалла», 1998 йил 14 ноябрь; Миролимов Ш. Махалла мехри. - Т.: «Навруз», 1994. -136-б.; Тошкент махаллалари: анъана-лар ва замонавийлик (тарихий-этнографик тадкикот). -Т.: «Янги аср авлоди», 2002. -178-179-б; Арифханова З.Х. Традиционные сообщества в условиях независимого этнокультурного развития. // Современные этнокультурные процессы в махаллях Ташкента. - Т.: «Фан», 2005. -С. 8-52 ва б.
2 Туйларимиз маърифати. / Масъул мухаррир Б.Абдусатторов. - Т.: «Musiqa», 2010. -9-12-б.
утказиш, ортикча сарф-харажатлар оила тур-мушида салбий из колдириши, оилалардаги ижтимоий-психологик мухитнинг бузилиши-га олиб келиши мумкинлиги туFрисида ахоли орасида тушунтириш ишларини олиб бориш каби вазифалари хам киради3.
Маълумки, мустакиллик даврида узбек халкининг ижтимоий хаёти, ижтимоий-сиёсий карашларида туб узгаришлар содир булди. Узбекистонда кадриятларни тиклаш, ри-вожлантириш, халк маънавияти, маданияти-ни юксалтириш давлат сиёсатининг устувор йуналишлари сифатида белгиланди. Шун-дай кадриятлардан бири узбеклар маънавий хаётининг узвий кисмига айланган туй ва ма-росимлардир. Аммо мустакиллик даврининг дастлабки йилларидан хозирга кадар туй расм-русумларида ижобий силжишлар билан бирга, салбий-номакбул узгаришлар хам уз ифодасини топди. Дастлаб секин-аста, 1990-йилларнинг урталаридан бошлаб сезиларли даражада туйларда дабдабабозлик, харажат-ларнинг ортиб бориши, «ким узар»га уйнаш кабилар усиб борди. Шу боисдан 1998 йил 28 октябрда Узбекистон Республикаси Президен-ти томонидан туй-хашамлар, оилавий танта-налар, маърака ва маросимлар, мархумлар хотираларига баFишланган тадбирлар утказилишини тартибга солиш туFрисидаги ПФ-2100-сон фармон чикарилди. Ушбу фар-монда куйидагилар таъкидланган: «Кейинги вактларда туй-хашамлар, оилавий тантана-лар, маърака ва маросимларни, мархумлар хотираларига баFишланган тадбирларни утказишда мамлакатимизнинг куп жойларида шухратпарастлик, дабдабабозлик, исрофгар-чиликка йул куйиш, эл-юрт одатлари ва анъа-наларини менсимаслик, узини куз-куз килиш, атрофда яшаётган одамларнинг хол-ахволини инобатга олмаслик каби эскидан колган асо-ратларга йул куйилмокда»4.
Уз навбатида, мазкур фармон билан уЙFунлаштирилган холда Узбекистон мусул-монлар идорасининг Олий хайъати ва Уламо-лар Кенгаши 1998 йилнинг 3 ноябрида «Туй,
3 Уша жойда, 11-б.
4 Узбекистон Республикаси Президентининг 1998 йил 28 октябрдаги ПФ-2100-сон Фармони. // Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси, 1998 й., 10-11-сон, 203-модда.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
2-жадвал. Махалланинг Узбеклар хаётида тутган роли (саволнома жавобларини вилоятлар буйича таксимоти)
V_/
1-жадвал. Махалланинг Узбеклар хаётида тутган роли (саволнома жавобларини йиллар буйича таксимоти)
Махалла сизнинг ва оилангизнинг хаётида кандай роль уйнайди? (%)
Катта ва мухим Кичкина ва ахамиятсиз Хеч кандай роль уйнамайди Жавоб беришга кийналяпман
1998 52,4 24,8 22,8 0
1999 66,9 14,8 14,5 3,8
2000 58,8 19,3 13,8 8,1
2001 59,3 21,8 13,1 5,8
2002 60,6 27,7 8,2 3,5
2003 64,3 24,9 6,0 4,8
Махалла сизнинг ва оилангизнинг хаётида кандай роль уйнайди? (%)
Вилоят Катта роль Роли ахамиятсиз Хеч кандай роль уйнамайди Жавоб беришга кийналяпман
Андижон 82,1 10,8 2,2 4,9
Бухоро 50,9 38,6 7,9 2,6
Жиззах 63,9 23,1 6,5 6,5
Кашкадарё 67,8 23,3 7,2 1,7
Навоий 34,4 33,3 6,3 26,0
Наманган 79,6 17,1 1,3 2,0
Самарканд 72,8 17,2 5,0 5,0
Сурхондарё 40,3 32,8 14,2 12,7
Сирдарё 83,2 13,8 1,0 2,0
Тошкент 49,7 35,8 8,7 5,8
ФарFона 83,3 16,7 0 0
Хоразм 85,8 10,1 3,3 0,8
КоракалпоFистон Республикаси 69,1 29,3 1,6 0
Тошкент шахри 23,9 52,2 19,5 4,4
маросим ва маъракаларни меъёрида утказиш хакида» фатво хам чикарди. Унга кура, аёл-лар иштирокида турли туй олди, туй ва туйдан кейинги дабдаба билан утказиладиган тадбирларнинг зарарли деб топилганлари кискартирилиб, колганларини ихчам тарз-да утказиш масалалари жойлардаги махалла ва хотин-кизлар кумитаси билан келишилган холда хал килиниши талаб килинди1.
Туйларда сарф-харажатлар 2000 йилдан бошлаб, айникса, 2002 йилдан сезиларли да-
1 Туйларимиз маърифати. - Т., 2010. -21б.
ражада камая бошлади, хатто баъзи расм-русумлар бажарилмай куйилди. Бу жараён хозирги кунда хам давом этмокда. Шунга карамай, Тошкент шахрида хали хам никох туйларида дабдабабозлик ва харажатларнинг ортиб боришини кузатиш мумкин.
Маълумки, хар бир хонадонда миллий ва диний маросимлар булиб туради. Уларнинг турлари жуда куп. Утказиладиган маросим-ларга узок-якин кариндошлар, ёр-дуст ва би-родарлар каторида махалла ахли хам ташриф буюради.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
1990-йилларгача узбекларда аввал мах,алла оксоколи билан маслах,атлашиларди, сунгра одамлар хонадонма-хонадон ай-тиб чикиларди. Кейин, оксокол, кучабоши ва бошка фаолларнинг маслах,атлари билан ошпаз, самоварчи, утёкар, баковул ва х,оказо хизматчилар тайинланарди. Хуллас, х,ар бир хонадонда утказиладиган туй ва маърака бу-тун мах,алланинг туй-маъракасига айланарди. Маслах,атли туй таркамас, деганларидек, туй сох,иби ким булишидан, кандай вазифада хиз-мат килишидан катъий назар албатта мах,алла оксоколи, фаоллари билан кенгашиб, ташки-лий ва бошка мух,им юмушларни бах,амжих,ат х,ал этарди. Аммо ИПЭСдан олган маълумот-ларимиз1 Тошкент шах,рида 2000-йиллардан бошлаб мах,алланинг урни камая бошлаган-лигини курсатади. Бу, айникса, куп каватли уйларда яшовчиларда купрок сезилмокда. Маросимларнинг утказилишида, оилавий му-аммолар булганда (узаро уришиш, жанжал ва х,оказо) х,ар доим х,ам мах,алла аралаштирил-маяпти, х,аттоки гап-суз булмаслик учун бер-китиляпти х,ам. Бу узбеклар ментал хусусият-ларига индивидуализмнинг кириб бораётган-лигини курсатади.
Хусусан, буни мах,алланинг оила-никох, анъаналаридаги иштирокида х,ам куриш мум-кин. Купчилик маросимларда уларнинг иш-тироки х,еч нарсани х,ал килмай, факат рас-миятчилик учун булиб колмокда. Масалан, Тошкент шах,рида деярли ХХ асрнинг охир-ларигача амалда булган «курпа кавиш» ёки «курпа солар» (кизникида курпа-тушакларга пахта солиш), «сабзи туFрар» каби маросим-лар якин кариндош ва ён кушнилар иштиро-кисиз утмаган булса, х,озирга келиб мазкур маросимларнинг узи йук булиб кетди. Албатта, бу факат куни-кушничилик муносабат-ларининг сусайиши билан х,ам боFлик эмас. Эндиликда оила турмуши анчагина бадастир ва х,ар вакт х,ам кушниларнинг ёрдами керак булавермайди. Оила, айникса, у катта булса, кундалик х,аётда унга уз кучи кифоя килади.
1 ИПЭС маълумотлари, манба адабиётлар руйхатида келтирилган.
Тадкикотимиздан маълум булдики (ижтимоий-психологик суровнома, ярим ёпик шакл; суровнома Тошкент шах,рида 2012 йил-да 240 нафар тошкентлик узбеклардан олин-ган, уларнинг 50%и эркаклар, 50%и аёллар)2, туйларни утказишда мах,алла оксоколи ва кумита аъзоларининг иштироки асосан туй юзасидан маслах,атлар бериш (54,2%) ва булажак куёв (келин) х,акида маълумот олиш-га ёрдам бериш (40,8%) билан боFлик булиб, умумий олганда факат 5,8% респондентлар бу фикрларга кушилмайдилар. Шунингдек, 29,2% респондентлар улар тартиб-интизомни назо-рат киладилар, деб х,исоблайди. Эътиборли-си, Тошкентда анчадан бери х,овли жойларда туйлар килинмай куйганига карамай, 26,7% респондентлар мах,алла кумитаси туй учун за-рур нарсалар (стол-стул, идиш-товок) билан таъминлайди, деб жавоб берган. Эх,тимол, улар узларининг туйларидан келиб чикиб шундай жавоб берган булсалар керак. Зеро, улар туй килган вактда (1990-йилларгача) айнан шундай булган. Респондентларнинг 22,5%и улар туй утказишда кумаклашади, деб х,исоблайди, 9,2%и эса бу фикрга карши. Шу билан бирга-ликда, 17,5%и ёрдам килмайдилар, деб жавоб берган булса, 13,3%и эса бу жавобни нотуFри, деб х,исоблайди. Худди шунингдек, 17,5% респондентлар улардан х,еч кандай наф йук, х,аммаси номига, ёрдам кутиб булмайди, деган фикрда. Худди шунча респондент эса бунга кушилмайди (3-жадвал).
Омилли тах,лилга кура, респондентларда мах,алла кумитасига психологик муносабат аёлларда куйидагича намоён булди: улар икки омилга ажралди. Биринчи омилнинг мазму-нидан келиб чикиб, уни мах,алла кумитасига кадрият сифатида караш - кадриятни кадрсизлантириш (кадрият инфляцияси) оми-ли деб номласа булади. Демак, аёллар мах,алла кумитасига бир томондан кадрият сифатида караса, бошка бир гурух,и уни кадрият сифатида эътиборга молик деб х,исобламайди, яъни улар мах,алланинг номоддий томонини ёрдам сифатида кабул килмайдилар, уларни факат
2 ИПС маълумотлари; манба адабиётлар руйхатида келтирилган.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
V_/
3-жадвал. Туйларни утказишда махалла фаолларининг иштироки
№ Туйларни утказишда махалла кумитаси -махалла оксоколи ва кумита аъзоларининг иштироки кай даражада? (%) ТуFри Бирор нима дейиш кийин НотуFри
У А Э У А Э У А Э
1 Туй юзасидан маслахатлар беради 54,2 43,3 65 5,8 6,7 5 3,3 1,7 5
2 Булажак куёв (келин) хакида маълумот олишга ёрдам беради 40,8 41,7 40 4,2 3,3 5 2,5 - 5
3 Ёрдам килмайдилар, факат «еб, ичиб» кетадилар, холос 17,5 20 15 9,2 8,3 10 13,3 16,7 10
4 Туй утказишда кумаклашади 22,5 25 20 15,8 6,7 25 9,2 8,3 10
5 Туй учун зарур нарсалар (стол-стул, идиш-товок) билан таъминлайди 26,7 28,3 25 5,8 1,7 10 13,3 6,7 20
6 Тартиб-интизомни назорат киладилар 29,2 28,3 30 12,5 5 20 8,3 6,7 10
7 Улардан хеч кандай наф йук, ёрдам кутиб булмайди 17,5 20 15 16,7 13,3 20 17,5 15 20
Изох: «У» - умумий, «А» - аёллар, «Э» - эркаклар.
4-жадвал. Туйларни утказишда махалла фаолларининг иштироки
Категориялар Омил юкламалари
Аёллар 1 2
Туйларни утказишда махалла кумитаси - махалла оксоколи ва кумита аъзолари туй юзасидан маслахатлар беради 0,783
Тартиб-интизомни назорат киладилар 0,780
Булажак куёв (келин) хакида маълумот олишга ёрдам беради 0,766
Ёрдам килмайдилар -0,684 -0,416
Туй утказишда кумаклашади 0,923
Туй учун зарур нарсалар (стол-стул, идиш-товок) билан таъминлайди 0,578
Улардан хеч кандай наф йук, хаммаси номига, ёрдам кутиб булмайди -0,513
5-жадвал. Туйларни утказишда махалла фаолларининг иштироки
Категориялар Омил юкламалари
Эркаклар 1 2
Ёрдам килмайдилар -0,892
Улардан хеч кандай наф йук, ёрдам кутиб булмайди -0,829
Туй утказишда кумаклашади 0,754
Туйларни утказишда махалла кумитаси - махалла оксоколи ва кумита аъзолари туй юзасидан маслахатлар беради 0,603 0,504
Булажак куёв (келин) хакида маълумот олишга ёрдам беради 0,601
Туй учун зарур нарсалар (стол-стул, идиш-товок) билан таъминлайди 0,933
Тартиб-интизомни назорат киладилар 0,867
«еб-ичиб» кетадилар, деб хисоблайдилар. Ик-кинчи омил: махалла кумитасига моддий таъ-минот нуктаи назаридан карайдиганлар ва улардан х,еч кандай наф йук, хаммаси номи-га, ёрдам кутиб булмайди, дейдиганлар гурухи (4-жадвал).
Эркаклар тахлили махалла кумитасининг туйдаги иштирокига нисбатан гендер тафовут фаркларни очиб берди. Хусусан, улар моддий ёрдамнигина ёрдам сифатида тан олишади, колганини эса расмиятчилик сифатида кабул килишади. Туйдаги тартиб-интизомни хам туй билан эмас, балки махалла кумитасининг берган нарса-буюмлари билан боFлайдилар (5-жадвал).
Демак, умумий олганда хозирда махалла кумитасининг туйлардаги асосий иштиро-ки маслахат бериш ва булажак куёв (келин) хакида маълумот олишга ёрдам бериш билан кифояланиб колмокда. Шу билан биргаликда, маълум респондентлар уларнинг хар хил турда ёрдам беришини таъкидлайдилар. Аммо умумий хисобда 35% респондентларнинг фикри-ча, улар х,еч кандай ёрдам курсатмайдилар. Жавобларнинг хар хиллиги шуни курсатадики, махалла кумиталари хар жойда хар хил иш-лайди. Яъни, баъзи махалла кумиталари уз вазифаларини сидкидилдан бажарса, баъзи-лари эса уз ишларига бефарклик билан ёнда-шадилар ва улардан хакикатда хам наф йук. Тадкикотимизга кура, бундай номига ишлай-диган махалла кумиталари купрок куп каватли уйлар жойлашган махаллаларда учрайди.
Хулоса килиб айтадиган булсак, махалла узининг ёзилмаган конунларига кура яша-ган ва жамоа хаётида узига муносиб уринни эгаллашни истаган хар бир шахс ана шу конунларга буйсуниши керак булган. Бирок хозирги вактда анъанавий уюшма аъзолари муайян кисмларининг хаёт тарзи глобалла-шув, бозор иктисодиёти каби омилларнинг таъсирида индивидуаллаша бормокда, бу узбекларнинг оилавий-маиший турмушида махалла ролининг бирмунча сусайишига олиб келди. Махалла кумитасининг хар жойда хар хил ишлаши эса унинг жамоа хаётида ролининг тушишига асос булиб колган. Бирок хар
бир кишининг хаёти ижтимоий мохият билан йуFрилган булиб, узбеклар каби жамоавийлик-ка асосланган халк эса махалланинг хаётидан ажралмасдир. Дархакикат, махалла ёшларнинг уз имкониятлари ва кобилиятларини руёб-га чикариши, уларнинг ижтимоий-иктисодий фаолиятини такомиллашиши, маънавий ва соFлом жамиятни барпо этишида асосий фундамент вазифасини бажаради. Бунда бар-камол авлодни тарбиялашда оила, махалла ва таълим муассасалари хамкорлиги катта ахамият касб этади.
Хозирда жамоавий уз-узини англашнинг индивидуал уз-узини англаш билан алмаши-нув жараёни узининг илк боскичини бош-дан кечирмокда. Шунга карамай жамоавий-лик устун булган узбеклар хаётида махалла мухим урин тутади. Бирок унинг узбекларнинг оилавий-маиший турмушида хам ролини бирмунча оширмок лозим. Бунинг учун:
- узбек халкининг оила ва никох, анъа-налари, урф-одатларининг илк илдизлари, уларнинг тараккиёт боскичлари, асл мохияти, шахс таълим-тарбиясига таъсири ва уларнинг тарбиявий ахамияти хакидаги тасаввурлар махалла томонидан болаларнинг ёшига мос равишда тарбия жараёнида сингдириб бори-лиши жоиз;
- махалла кумиталари томонидан мил-лий, хусусан, оила-никох анъаналарининг мохиятини очиб беришда ноанъанавий дарс-ларни ота-оналар, ёшларга ташкил килиш максадга мувофик;
- махалла институти, фукаролар узини-узи бошкариш органлари туй ва умуман хар кандай тадбирларни ортикча дабдабаларсиз утказиш борасида ахоли орасида семинар-тренинглар олиб бормоFи керак;
- махаллаларда ижтимоий-маънавий мухит баркарорлигини таъминлаш, соFлом ва бар-камол авлодни вояга етказиш, уларни миллий анъана ва кадриятларга хурмат рухида тар-биялаш, буш вактини мазмунли ташкил этиш лозим.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 1998 йил 28 октябрдаги ПФ-2100-сон фармони.
2. Арифханова З.Х. Традиционные сообщества в условиях независимого этнокультурного развития. // Современные этнокультурные процессы в махаллях Ташкента. -Т.: «Фан», 2005. - С. 8-52.
3. Жабборов И.М. Узбек халки этнографияси. - Т.: «Укитувчи», 1994. - 320-б.
4. Косвен М.О. Семейная община и патронимия. - М.: «Наука», 1963. - С. 219.
5. Лобачёва Н.П. Значение общины в жизни семьи. / По материалам свадебной обрядности хорезмских узбеков. // Этническая история и традиционная культура народов Средней Азии и Казахстана. - Нукус: Каракалпакстан, 1989. - С. 41-53.
6. Лобачёва Н.П. Социальные институты древности в жизни современной семьи народов Средней Азии. // Семья: традиции и современность. М., 1990. - С. 27-50.
7. Миролимов Ш. Махалла мехри. - Т.: «Навруз», 1994. -136-б.
8. Тошкент махаллалари: анъаналар ва замонавийлик (тарихий-этнографик тадкикот). - Т.: «Янги аср авлоди», 2002. - 220-б.
9. Туйларимиз маърифати. - Т., 2010. - 64-б.
10. Убайдуллаева Р. Социологический портрет личности аксакала. // «Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари». - Т., 2004, 1-сон. - 147-159-б.
11. Хидиров Х. Махалла - давлат таянчи. // «Махалла», 1998 йил 14 ноябрь.
12. Шоумаров F.Б., Расулова З.А. Оила энциклопедияси. - Т.: «Ilm-Ziyo-Zakovat», 2016. -416-б.