Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
ЗАМОНАВИЙ ПСИХОЛОГИЯДА ЭГОИЗМНИНГ НАЗАРИЙ ВА МЕТОДОЛОГИК МАСАЛАЛАРИ
Ю. Х. Кораева
Термиз давлат университети Психология кафедраси укитувчиси
АННОТАЦИЯ
В статье рассматриваются взгляды зарубежных и отечественных исследователей на сущность концепции эгоизма. Анализ литературы показывает, что эгоизм и по сей день остается одной из наименее изученных черт личности, и в научных представлениях нет единого мнения о содержании и сущности эгоизма. Сегодня наблюдаются различные тенденции в изучении и понимании сущности эгоизма: он считается понятием-синонимом, наряду с чертами личности, чертами характера и инстинктами, а также его потребностями, ориентацией, ценностями. Большинство исследователей используют аналитические стратегии для изучения эгоизма. На наш взгляд, эти исследования можно рассматривать как первый шаг к целостному изучению этой особенности.
ABSTRACT
The article examines the views of foreign and domestic researchers on the essence of the concept of egoism. Analysis of the literature shows that egoism to this day remains one of the least studied personality traits, and there is no consensus in scientific ideas about the content and essence of egoism. Today, there are various trends in the study and understanding of the essence of egoism: it is considered a synonymous concept, along with personality traits, character traits and instincts, as well as its needs, orientation, values. Most researchers use analytical strategies to study selfishness. In our opinion, these studies can be considered as the first step towards a holistic study of this feature
Бугунги кунда шахс ривожланиши муаммоси барча ижтимоий фанларнинг урганиш объекти сифатида ахдмиятга эга. Психология сохдсида шахс хусусиятлари, унинг му^им жихдтларини диагностика килиш назарий жихдтдан ишончли ва методик дастурларни ишлаб чикиш бугунги кунда давр талабига айланиб бормокда. Долзарб булишига карамай, бу муаммо хдли хднузгача х,ал килиб булинмаган масалалардан. Бунинг асосий сабабларидан
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
бири - шахс хусусиятлари мохиятини тушунишга ягона ёндашувнинг йуклигидадир. Шахс психологияси сохасида иш олиб борадиган тадкикотчилар узок вактдан бери шахс хусусиятларни бевосита кузатиш мумкин эмас (улар тугридан-тугри берилмайди) деган умумий фикрга келишган, шунинг учун хусусият фаразнинг маълум бир тури булиб, уларсиз шахс фаолиятига хос булган тургунлик, баркарорлик ва изчилликни тушуниб булмайди. Шу билан бирга, турли хил илмий йуналиш вакиллари шахс хусусиятлари тушунчасини турли хил ички таркиб билан тушунтирадилар, бу эса уларнинг фикрича, хулк-атвор ва тажрибаларнинг баркарорлиги ва собитлигини сакдаб колиш имконини беради. Юкорида айтилганларнинг хаммасини эгоизмни англаш билан тулик боглаш мумкин.
Шахснинг асосий мотивацион хусусиятларидан бири булган эгоизм хали хам энг кам урганилган ва тавсифланган хусусиятлардан бири булиб колмокда. Россия замонавий психологиясида эгоизм атамаси жуда камдан-кам холларда кулланилади, эхтимол бу унинг табиати ва мохияти хакидаги гояларнинг ноаникдиги туфайли. Айни пайтда, бу хар кандай инсон фаолиятининг йуналиши, мазмуни ва натижаларига сезиларли таъсир килади. С.И.Ожегованинг лугатида эгоизмни "худбинлик, уз манфаатларини бошкалар манфаатларидан афзал куриш, жамият ва бошкалар манфаатларини менсимаслик" деб таърифлайди [1; 939]. Шунга ухшаш таъриф Совет Энциклопедик Лугатида келтирилган: эгоизм (лотинчадан ego "Мен" французча эгоизм) худбинлик; хатти-харакатларида бутунлай уз максадларини амалга оширишни уйлаш, бошка одамлар манфаатларидан афзал куриш фикри билан белгиланади [2; 1538]. Гарчи барча изохли лугатларда "эгоизм" сузининг маъноси амалда бир хил булса-да, замонавий психологияда унинг психологик мохияти ва табиати хакида якдил фикр мавжуд эмас. Лекин у купинча нарциссизм, геодонизм, шахс ривожланиши, мотивацияси билан бир хил синонимик каторда куриб чикилади [9]. Эгоизмни туркумлаш натижасида, унинг келиб чикиши хакидаги карашларнинг фаркланишига олиб келади. Эгоизм борасидаги барча карашларни шартли равишда иккита катта гурухга булиш мумкин: келиб чикиши биологик ёки ижтимоий омилларнинг устунлигини тан оладиганлар ва ушбу ёндошувлар доирасида эгоизмнинг алохида жихатлари урганилади: унинг мотивацион таркибий кисмлари, эгоистик фаолиятнинг самарали жихатлари, эгоизмни ривожланишига олиб келадиган фаолият хамда тарбия хусусиятлари ва шунга кура коррекция усулларини урганади. Рекапитуляция назариясининг муаллифи С. Холл
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
экстремал эгоизм, индивидуализмни боланинг уз менини англаши билан боглик табиатнинг хусусиятлари дея таърифлайди. Биогенетика назария намоёндалари укитувчиларни болаларнинг хулк-атворида эгоизм ва ёлгоннинг намоён булишига аралашмасликка чакиради. Чунки бу аралашув бола тараккиёти давомида кейинги хулк-атвор моделларини ривожлантиришнинг кейинги боскичларига тусик булиши мумкинлигини таъкидлашади. З.Фрейд эгоизмни инсон табиатининг мохияти ва инсон муносабатларининг асосий принципи деб хисоблаган. Унинг талкинида эгоизм нафакат жамгариш, туплаш учун хохиш, балки озик-овкат ва кийим-кечак учун одатий эхтиёж сифатида намоён булади.У узининг "Тушларнинг талкини" номли асосий ишида бола узига каратилган либидо сабабли узини севади. "Бола мутлако эгоист, у уз эхтиёжларини жуда яхши хис килади ва назоратсиз равишда уларни кондиришга интилади, айникса ракиблари ака-ука, опа-сингилларига нисбатан купрок намоён булади" [3; 192]. З. Фрейд, шунингдек, болалигида хам "кичкина эгоистда альтруистик мойиллик ва ахлок уйгонади" деган умид борлиги хакидаги фикрни билдиради, гарчи "ахлокий туйгу"си бир текис юзага келмайди ва болалик давридаги ахлоксизликнинг давомийлиги индивидуал тарзда хар хил кечади [4;193].
Эгоизм бу бошка одамлар ва ижтимоий гурухларнинг эхтиёжлари ва манфаатларидан катъий назар, инсоннинг шахсий эхтиёжлари ва манфаатларини кондириш истагидир [5; 157]. А.А. Бодалев тахрири остидаги "Мулокот психологияси" номли энциклопедияда "Эгоизм бу - шахснинг эгоистик йуналганлиги, эгоцентрик шахс томонидан уз шахсига ва мавкеига каратилган булиб, узининг манфаатлари ва узаро таъсир максадларини бошкаларникидан юкори куйиш сифатида намоён булади", деб таърифланган.
Эгоист шахс узининг эгоистик интилишлари туфайли нафакат моддий максадларга эришиш, балки аторофдагиларнинг назарига тушиш оркали уз менини курсатишни узига максаб килиб олади. Эгоизм бетараф, бефарк шахс хислати эмас, у агрессив ва тажовузкор, ихтирочи ва касоскордир. Одамлар
v> w w ТЛ
хулк-атворидаги эгоизм ва унинг куринишларини узига хос урганиш дастлаб К. Муздыбаев томонидан амалга оширилган булиб, у эгоистик хатти-харакатга купрок мойил ижтимоий гурухларни аниклаш, уларнинг профессионал ва ижтимоий холати, ёши ва гендер фаркларини тадкик этди.
З.Фрейднинг узининг "Тушлар таъбири" (1900) номли биринчи йирик фундаментал асарида эгоизм хакидаги фикрларни келтириб утади, унда психоанализ асосчиси бола психикасини тушуниши билан боглик бир катор
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
мулохазаларни билдирган. Унинг фикрича, ёш болаларнинг ута эгоист эканлигини ва у уз эхтиёжларини кондиришда, ракибларига, яъни бошка фарзандларга ва асосан ака-укаларига ва опа-сингилларига карши астойдил курашишга интилади, у ака-ука ва опа-сингилларига ракиб сифатида карайди.
Э.Фромнинг фикрича, эгоистни факат узи кизиктиради, хамма нарса унинг манфаатларига хизмат килишини хохлайди, завк олишни истайди, у ташки дунёни факат ундан олиш мумкин булган ёкимли нарсалар нуктаи назаридан англайди, бошкаларнинг эхтиёжлари билан кизикмайди ва уларнинг кадр-кимматини хурмат килмайди, узидан бошка хеч нарсани сезмайди, аслида у севишга кодир хам эмас, дейди. Бундай одамлар гуёки узлари хакида кайгуришаётгандек булишади, лекин аслида узининг хакикий "мен" даги камчиликларни тугирлашдаги уринишлари самарасиздир. Эгоизм одатда уз-узига юкори бахо бериш хамда авторитар йуналганлиги билан устун булиш каби хусусиятлари билан кузга ташланади.
К.Муздыбаевнинг фикрича, эгоизмга мойиллик шахснинг ёш хусусиятлари билан боглик булиб, инсон ёши улгайган сари, эгоизмга мойиллик даражаси хам пасайиб кетади. Хрзирги кунда психологияда шахснинг эгоистик хулк куринишларини урганиш буйича адабиётлар етарли эмас, уни экспериментал урганишга булган эхтиёж эса психодиагностик методикаларга булган талабни кучайтиради. Е.П.Ильиннинг "Психология помощи. Альтруизм, эгоизм, эмпатия" номли китобида эгоизмни урганишга оид булган бир неча методикалар берилган булиб, улардан О.Ф.Потёмкинанинг "Шахснинг мотивацион эхтиёжлар сохасидаги ижтимоий психологик установкаларни диагностика килиш" (Альтруизм, эгоизм шакалалари асосида), "Альтруизм - Эгоизм" тести, К.Муздыбаевнинг "Диспозицион эгоизм шкаласи" шулар жумласига киради.
Биз ушбу суровномадан фойдаланиб тажриба-синов тарикасида 2 гурухда: биринчи гурух - 12 ёшдан 19 ёшгача, иккинчи гурух - 20 ёш ва ундан юкори булган синалувчиларда утказдик ва тажриба натижаларини куйидаги жадвалда ифодаладик.
1-жадвал
Гуру^ларнинг ёши Синалувчилар сони юкори даражаси урта даражада паст даражада
(%) (%) (%)
12-19 ёшгача 50 нафар 23 35 42
20 ёш ва ундан 50 нафар 40 34 26
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
юкори
Юкоридаги жадвалдан куриниб турганидек, эгоизм динамик куринишга эга, яъни шахснинг ёши катта булиб бориши натижасида эгоизм хулк куринишларининг даражаси хам пасайиб бораверади. Хулоса килиб айтганда, жамиятда шахснинг маънавий камолоти хамма вакт хам мухим масалалардан булиб келган. Инсоншунослик фанлар каторида психология хам шахс хулк-атворини ижобий томонларини шакллантиришда амалий ахамият касб этмокда. Шундай экан, жамиятда салбий деб караладиган айрим хулк куринишлари, хусусан, эгоизмни урганиш, улар билан коррекцион ишларни амалга ошириш заруратини келтириб чикаради.
REFERENCES
1. Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка М., 1932. С.42
2. Фром Э. Душа человека. М.: АСТ-ЛТД, 1998.С. 8.
3. Столяренко, Л.Д., Самыгин С.И. Психология и педагогика вопросах и ответах. Ростов - на -Дону: Феникс, 2009. 157-с.
4. Умарова, Н. Ш. (2021). ШАЩ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ЩТИСОДИЙ
ИЖТИМОИЙЛАШУВ ХДОИДАГИ КАРАШЛАРИ. Academic research in
educational sciences, 2(11), 1225-1233.
5. Umarova, N. S. (2019). Economic socialization of the individual in the context of
age periods. Bulletin of Science andEducation,(22-3 (76)).
6. Умарова, Н. Ш. (2021). СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ
СПОРТИВНОЙ МАРКЕТИНГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ.
7. УМАРОВА, Н. (2020). СПОРТЧИЛАРНИ ПСИХОЛОГИК ТАЙЁРЛАШ ЖАРАЁНИДА ИРОДА КУЧИНИ НАМОЁН БУЛИШИНИНГ ТЕМПЕРАМЕНТАЛ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан-Спортга, (3), 42-44.
8. Умарова, Н. Ш., & Каримова, В. М. (2020). ШАХС ЩТИСОДИЙ ИЖТИМОИЙЛАШУВИДА ПУЛГА БУЛГАН УСТАНОВКАЛАРИНИ АНЩЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ТАДЛИЛ. Science and Education, 1 (Special Issue 4), 51-63.
9. Умарова, Н. Ш. (2019). Экономическая социализация личности в контексте возрастных периодов. Вестник науки и образования, (22-3 (76)), 60-64.
10. Atabaeva, N. B. (2019). Psychological factors affecting the development of altruism in humans. Central Asian Journal of Education, 3(1), 98-119.
11. Атабаева, Н. Б. (2018). Психологические особенности проявления альтруизма у детей. Вестник интегративной психологии, 27-30.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
12. Taskarevna, N. Z., Yuldibaevna, B. G., Batirovna, A. N., & Ziyodullayevna, J. D. (2020). National features which are necessary to be developed in a person. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 548-564.
13. Атабаева, Н. Б. (2020). The formation of altruism as a national feature in students. In Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном образовании (pp. 176-177).
14. Атабаева, Н. Б. (2020). ДИНАМИКА РАЗВИТИЯ АЛЬТРУИЗМА КАК НАЦИОНАЛЬНОЕ СВОЙСТВО У МОЛОДЁЖИ. In ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (pp. 37-40).
15. Atabaeva, N. B. (2019). THE GENDER DIFFERENCES OF ALTRUISM BUILDING UP IN A PERSON. In ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (pp. 168-172). ^^^^
16. Абдуллаева, Д. У. (2021). Психокоррекция во взаимоотношениях матери и подростка. Наука и образование сегодня, (4 (63)), 114-115.
17. Ubaydullayevna, A. D. (2019). IMAGINATIONS OF MOTHER ABOUT WOMAN SOCIAL ROLES AS A FACTOR OF ATTITUDES TOWARDS CHILDREN. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12). Ц ^ ^^ ^ \f
18. Абдуллаева, Д. У. (2018). ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКИЕ ОТНОШЕНИЯ КАК
ФАКТОР РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНОСТИ ДЕТЕЙ. In Развитие
интеллектуально-творческого потенциала молодежи: из прошлого в
современность (pp. 335-336).
19. Абдуллаева, Д. У., & Маткаримова, Н. Б. (2017). ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
ПСИХОЛОГА-ПЕДАГОГА В ИНФОРМАЦИОННОЙ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ
СИТУАЦИИ XXI ВЕКА. Актуальные проблемы гуманитарных и
естественных наук, (6-2), 127-130.
20. Абдуллаева, Д. У. (2016). Взаимодействие психолог-педагог: от парадигмы исследования к парадигме обеспечения. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (5-4), 11-13.
21. Абдуллаева, Д. У. (2016). СУЩНОСТИ И ЗАКОНОМЕРНОСТИ ПРОЦЕССА СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГА. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (5-6), 64-66.
22. Махмудова, Д. А. (2017). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧЕСКИХ МЕТОДОВ ПРИ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и мир, 2(5), 96-97.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
23. Махмудова, Д. А., & Зуфарова, М. Х. (2016). ОСОБЕННОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ПСИХОТЕРАПИИ ПРИ РЕАБИЛИТАЦИОННОЙ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и мир, 3(1), 130-132.
24. Махмудова, Д. А., & Зуфарова, М. Х. (2016). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РАБОТЫ С НЕВРОЗАМИ У ДЕТЕЙ. Наука и мир, 3(6), 4142.
25. Эгамбердиева, Н. М., & Махмудова, Д. А. (2013). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОЩУЩЕНИЯ СЧАСТЬЯ ОДАРЕННЫХ ДЕТЕЙ В УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. SCIENCE AND WORLD, 77.
26. Махмудова, Д. А. (2013). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ РАБОТЫ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. SCIENCE AND WORLD, 116.
27. Kurbanova, F. K. (2022). METHODS OF DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS IN THE CONDITION OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 2022(2), 202-213.
28. Kurbanova, F. (2021). PECULIAR FEATURES OF ENGLISH AND UZBEK SPEECH ETIQUETTE. Academic research in educational sciences, 2(4), 18501855. Ц ^ | \1
29. Kurbanova, F. K. (2020). LANGUAGE UNITS DENOTING CULTURAL FEATURES OF A NATION. Academic research in educational sciences, (3), 980984. * ^И^ Ш
30. Реджабаева, М. З., Махмудова, Д. А., & Газиханова, Ш. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОКАЗАНИЯ КОМПЛЕКСНОЙ ПОМОЩИ ОДАРЕННЫМ ДЕТЯМ.