ЗАМОНАВИЙ АРАБ ВА УЗБЕК ХДКОЯЛАРИДА ДИНИЙ-ФАЛСАФИЙ РАМЗЛАР
Ша^ноза Махмудовна Гаипова
Узбекистон журналистикава оммавий коммуникациялар университети уцитувчиси E-mail: shakhnoza. makhmud@gmail. com
Аннотация. Мацоладамуаллиф бугунги кундаузбек адабиётида насрий жанрларда самарали ижод цилиб келаётган икки адиб - Улузбек Х^амдам ва Исажон султон ижодини машуур араб адиби Закария Тамер ижоди билан муцояса цилган. Ёзувчилар уикояларидаги бадиийуслуб, магикреализм уамда психологик реализм унсурлари, муштарак образлар, жумладан сайёр сюжет уамда сайёр образ масалаларитаулиллар асосида ёритибберилган.
Калит сузлар: магик реализм, психологик реализм, архетип образ, диний мотив, рамзлар.
ФИЛОСОВСКО-РЕЛИГИОЗНЫЕ СИМВОЛЫ В
СОВРЕМЕННЫХ АРАБСКИХ И УЗБЕКСКИХ РАССКАЗАХ
Шахноза Махмудовна Гаипова
Преподаватель Университета журналистики и массовых коммуникаций Узбекистана E-mail: shakhnoza. makhmud@gmail. com
Аннотация. В статье автор сравнил творчество двух писателей, эффективных в жанрах прозы в современной узбекской литературе, -Улугбека Хамдама и Исаджона Султана с творчеством известного арабского писателя Закарии Тамера. На основе анализа выделены художественный стиль, элементы магического реализма и психологического реализма, общие образы, в том числе путевой сюжет и проблемы путевого образа в рассказах писателей.
www.sharqjurnali.uz DOI: 10.5281/zenodo.14663340
90
Ключевые слова: магический реализм, психологический реализм, архетипический образ, религиозный мотив, символы.
PHILOSOPHICAL AND RELIGIOUS SYMBOLS IN MODERN ARABIC
AND UZBEK STORIES
Shakhnoza Makhmudovna Gaipova
Lecturer at the University of Journalism and Mass Communications of Uzbekistan E-mail: shakhnoza. makhmud@gmail. com
Annotation. In the article, the author compared the works of two writers, effective in the genres of prose in modern Uzbek literature - UlugbekKhamdam and Isajon Sultan with the works of the famous Arabic writer Zakaria Tamer. Based on the analysis, the artistic style, elements of magical realism and psychological realism, common images, including the travel plot and the problems of the travel image in the stories of writers are highlighted.
Keywords: magical realism, psychological realism, archetypal image, religious motive, symbols.
КИРИШ.
Бугунги кунда самарали ижод килиб келаётган узбек адиблари Улугбек Хдмдам ва Исажон Султон ижодига мурожаат килган холда, уларнинг ижоди ва услубини атокли араб адиби Закария Тамер билан киёсий тадкик этсак, катор муштарикларни кузатишимиз мумкиню Гарчи Закария Тамер бошка замон ва маконда яшаб ижод этган, унинг асралари узбек, ва хаттоки рус тилларига таржима килинмаган, яъни узаро адабий алока ва таъсир мавжуд булмаган бир шароитда, мазкур муаллифлар ижодида катор ухшаш жихдтларни кузатиш мумкин.
www. sharqjurnali. uz
DOI: 10.5281/zenodo. 14663340
Улугбек Хдмдамнинг "Яхшиям, сен борсан", Исажон Султоннинг "Юсуф ва Зулайхо" хамда Закария Тамернинг "Кичкина чиройли Юсуф. ..нинг халок булиши" хикояларида бош кахрамон сифатида бир архитип образ ва диний мотив олинган.
АСОСИЙ КИСМ.
Рассказ З. Тамера «Юсуф маленький, прекрасный, погибающий» яркий пример символизации коранического сюжета. Само название рассказа отсылает нас к известному преданию об одном из пророков - Юсуфе прекрасном, которое послужило основой для многих замечательных произведений мировой литературы, музыки, живописи1.
Закария Тамернинг мазкур хикоясида бош кахрамон Аднан исмли кичик ёшдаги бола булиб, асар бошидан Аднан чизган ёзувчи берган портрет бизга "Куръони Карим"даги Юсуф (а.с) архетипига ишора килади. Аднан ораста кийинган, сочлари чиройли таралган, юзлари хушбичим бола булади. Гарчи унинг сузишни билмаслигидан хабардор булсаларда, Аднанни дустлари Махмуд ва Салим дарёга олиб бориб, турли йуллар билан уни сувга тушиб чумилишга чорлайдилар. Аднан сувда чукиб, халок булади, "дустлари" Махмуд ва Салим эса бу жараённи шунчаки кузатиб турадилар. Хикоя номида пауза воситанинг кулланилиши ("Юсуф...), асардаги трагик хотимага ишора эди, гуё. Асарда инсонлар уртасидаги адоват, хасад, гайирлик каби кабих туйгулар муаллиф томонидан киска тарзда, катта махорат билан очиб берилган.
У.Х,амдамнинг "Яхшиям, сен борсан" хдкоясида эса, мухаббат ва садокат мавзуси куйланади. Хикоя бош кахрамонлари Юсуф ва Зулайхо бу дунёнинг барча машаккатларини биргаликда енгиб чикадилар. Хикоя аввал бошиданок муаллиф вокеалар бугунги замонда содир булаётганига диалоглар оркали ишора килади:
1 Акбарова М.Х. Фольклорные мотивы в творчестве З.Тамера. сб. Баркамол авлод тарбиясида шаркшунос олималарининг урни. - Т., 2010.
www.sharqjurnali.uz DOI: 10.5281/zenodo.14663340
92
- Нега телефонимга вацтидажавоббермайсан, Зулайуо?
- Овозсизда цолиб кетибди, кеч курдим, узр, Юсуф2.
Кейин эса улар бозорга кириб коладилар. Фикримизча, асарда бозор рамзий маънога эга булиб, Шарк адабиёти учун фоний дунёни бозор размзи билан ифодаланиши аввал хам учраган. Мазкур хикояда бозор бизнинг хаётимиз, моддийликка асосланган бугунги кун кадриятлари рамзи сифатида ифодаланади. Асарда "Бозор уам нац дунёнинг узгинаси эди" дея таъриф беришида фикримиз исботини куришимиз мумкин. Бозор (хаёт)да икки севишган жуфтлик бир канча машаккатлар ва зиддиятларга дуч келадилар: Юсуф Зулайхони олтин васвасасидан куткариб колса, Зулайхо уз гузаллигидан воз кечиш (юзини пичок билан тилиш)га кадар бориб, Юсуфни мансабпараст амалдорлар чангалидан куткариб колади. Йигит ва киз бу машаккатларни тарк этиш максадида бозордан чикишни узок кидирадилар ва анча вакт сарсон булиб, чикишни кабристон оркалигина топа оладилар. Кабристон хам уз расмий маъносига эга булиб, бозор "хаёт" рамзи булганидек, кабристон хам "улим" рамзи булади. Аммо бу улим рамзий ифода булиб, аслида у моддий дунё (бозор) улиб, кабристондан оркали бу моддийликни тарк этиб, маънавий дунёда бокий яшашдир. Бу гоя аслида муаллиф томонидан хикоянинг эпиграф кисмидаёк укувчига такдим этилган булиб, асарнинг бош гоясини тугридан-тугри ишора килинади:
...Ва, албатта, Оллоу цабрлардаги кимсаларни тирилтирур...
(ЦуръониКарим, "Х,аж"сураси, 7-оят)3.
Улугбек Х,амдамнинг мазкур хикоясини услуб ва бадиийлик жихатидан замонавий узбек хикоянавислигининг энг ёркин намуналаридан бир дея айта оламиз. Х,икоя психологик реализм ва магик реализм кесишмасида ёзилган булиб, ёзувчи кахрамонлар характери, уларнинг ички оламини чукур тасвирлайди, асарда рухият тахлилини кучайтиришда рамзлардан мохирона
2 Х,амдам У. Тулин ой киссаси. Яхшиям, сен борсан. Х,икоялар. Туплам. - Т.: Узбекистан, 2017. - Б. 140
3 Х,амдам У. Тулин ой киссаси. Яхшиям, сен борсан. Х,икоялар. Туплам. - Т.: Узбекистан, 2017. - Б. 140 www.sharqjurnali.uz DOI: 10.5281/zenodo.14663340
93
фойдaлaнaди хэмдэ "мэгик реелизм" гa xос булгэн реэл вокелик тaркибидa Faройиб, сирли, Фэнтэстик вокеликни, яъни оxири (чикиши) йук, худди дyнё кэби бепоён бозор вэ унинг чикиш дэрвозэсини кэбристон твлкини берaди. МУХфКЛМА.
Исэжон Султоннинг «Юсуф вэ Зулэйхо" хикоясидэ хэм Юсуф aрxетипи обрэзи гaвдaлaнтирилaди. Юсуф исмли буйдок йигит, Зулэйхо исмли бир жувонгэ ошику бекэрор булиб колэди. Хикоядэ утмишдэги Юсуф вэ Зулэйхонинг мyxaббaтигa очик ишорэ берилэди:
Юсуф жувонни телбаларча севармиш. Шифохона ёнида теракдай цаццайиб, чицишини кутармиш. Жувон гоу гаплашармиш, гоу гаплашмай кетворармиш. "Жувонни -я? " уайратланишарди чойхонадагилар. Жувон б;рлса нима ципти? Тарихда Юсуф деган бир киши яшаган, Зулайуо деган бевага уйланган. Ёки пайзамбаримиз-чи? Ахир, оламда у билмайдиган сир й-рц эди, Тангри таоло истасаунингучунyхшаши ü-уц бир уурни пайдо цилибк^я оларди, аммо Хадича деган бир бева аёл тацдирига рyпара цилинди... Тангрининг пайзамбарига-кираво рилибди, Юсуфни цандай маломат цила оласиз?4
Ошик Юсуф уз муродигэ етэди - мaъшyкaси Зулэйхогэ уйлэниб, бaxтиёр оилэ булиб яшэй бошлaйдилaр. Aммо, орэдэн бир йил утэр -утмвс, aтрофдaгилaр бекорчилэр гэпи вэ мaломaтлaри сэбэб, Юсуф рaфикaсини xиёнaтдa эйблэйди, вэ уйни тэрк этиб, дэштгэ кетиб колэди. Зулэйхо турмуш yртоFидaн бир-нечэ мэротэбэ ёлвориб узр сурэйди, эрининг кошидэ пок эжкэнлигини, гэп-сузлэр эсоссиз экэнлигини тэъкидлэйди. Aммо Йигитлик номуси, мyxaббaтидaн устун келади. Зулэйхо Юсуфдэн yF^ фэрзэнд курэди, эммо йигит оилэсигэ кэйтмэй, дэштдэ яшэшдэ дэвом этэди.
- Xой одамлар, хотин эркакни ор-номуси бyлар экан, - дебди. -озиргачаyйласам, yтдай туташиб ёнаман. Хой йигитлар!Хозир ёшсизлар, уйлансангиз, аёлингизни эутиёт цилинг! - дермиш. - УХудонинг шундай
4 https://ziyouz.uz/ozbek-nasri/isajon-sultonov/isajon-sulton-yusuf-va-zulayho-hikoya/ www.sharqjurnali.uz DOI: 10.5281/zenodo.14663340
94
неъматики, гапиришлари, царашлари, кулишлари- бари узники. Acpанг-авайланг, фацат ва фацат узники 6улиб цол^н!.
- Эй Худойим, даштга уам тгмаяпман-ку, - дермиш. - Дунё йyц брлиб кетт, биронта тирик жон цолмат деборзу циламан. Бари нобуд брлиб кетоа дейман!5
У йигитлик орияти, FypypKBH, уз мyxдббaти шaънини x1aммa нapсaдaн устун куяди. Уз орияти сaбaб, одaмлap оpaсидa бош кyтapолмaй юpaдигaн 6ули6 олaди. X,икоядa мayaллиф aтpофдaги бекорчи одaмлapнинг aсоссиз бyx1тонлapи, тухтовсиз Fийбaтлapи кaндaй окибaтлapгa олиб келишини, Юсуф вa Зулвй^онинг пок вa бyFyбоp мyxдббaтлapи фожеaси оркэли тaсвиpлaб беpaди.
Исэжон Султон ижодидa диний мотивлap куп yчpaб, унинг "БоFи Эpaм" хдкояси хдм шу мотивдa яpaтилгaн. Хдкоя икки кисмдaн ибоpaт, бу услубни хдкоя ичидa хдкоя деб xaм aтaш мумкин. Хдкоянинг бощдaн охиpигaчa apикдaн о^ё^ен сyвгa солиб олингaн иссик пишгaн нон, унинг бетaкpоp ифори вa тaъми, болэлик хотиpaдapи - нон детэли композицион воситвси мaвзyси етaкчилик килaди. Aсap кaxpaмони болaдигидaн то yлFaйгyнигa кaдap, вaкти-вaкти билaн Faйpитaбиий боF кyзигa кypинap эди.
Унинг ортидан царайман деб арицдан уатладиму, чол уам э^мдан чициб, кузларим бацрайганчацотибцолдим. Нимани ку_рдингденг? Цопцалари тилладан, тутцичлари биллурдан бyлган бир богнинг царшжида кypдим рзимни! Цопца ёнида биллур уалцани тутиб турган мен цатори бир болакай менга цараб кулар ва ичкарига имлар эди. ...У ердаги дарахтлар, бизнинг ^рганимиз одатдаги дарахтларга yxшаб кетгани билан, мутлацо бошцача эди. У ердаги цушлар, cyвлаp... Бу бог тмовий эди! Fояmда гyзал эди! Бу грзалликка моc таъриф тополмай ypmанаман. ...Цопцанинг шундоц ёнгина^да жудаям улкан бир яшил дарахт бор экан. Шохлари булутлар
5 https://ziyouz.uz/ozbek-nasri/isajon-sultonov/isajon-sulton-yusuf-va-zulayho-hikoya/ www.sharqjurnali.uz DOI: 10.5281/zenodo.14663340
95
орасида кузга куринмай кетган. Х,ар замон-уар замонда унинг шохларидан япроцлар узилиб тушаёт ир.6
Кахрамон хар сафар шу гайритабиий ходисанинг гувохи булганида, уша катта дарахтдан бир барг узилиб, оёги остига тушар эди, баргда кимнинг исми ёзилган булса - уша одам якин орада вафот этиб, Боги Эрамга кирарди. Хикоя давомида жами 4 та шунда гаройиб ходиса юз беради, асар кахрамонинг оёги остига тушган сарик баргда асар кахрамонинг кушниси, кейин отаси, кексайган чогида дусти ва нихоят сунгги туртинчи бор бу богни курганида узининг исми ёзилган булади. Уларнинг барчаси шу гаройиб вокелик куриниши билан вафот этиб, Боги Эрамга кирадилар.
"Заслуживает внимания в рассказе образ повествователя, который несет в себе автобиографические черты. Он имеет своего двойника в образе стража ворот рая, который каждый раз ждет его и зовет в сад Эрам. И.Султан, используя в своем рассказе некоторые черты магического реализма, знакомя читателя с древней, прекрасной легендой, приобщает его к раздумьям о смысле человеческой жизни, ее нравственно -этических нормах7".
ХУЛОСА.
Хулоса килиб айтганда, хикоя жанри эпик турдаги жанрлар ичида энг кичиги хисобланса-да, бадиий образ рухиятини очиб бериш - бадиий психологизм ва унинг турли куринишларини укувчига етказиб беришда бошка насрий жанрлар орасида етакчилик килмокда. Психологик хикоя узининг киска, лунда ва хар бир давр учун долзарб фалсафий гоялари билан бугунги глобаллашув жараёнида яшаётган информацион аср укувчиси, колаверса ёзувчиси учун хам энг кулай жанрга айланди.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
6 https://ziyouz.uz/ozbek-nasri/isajon-sultonov/isajon-sulton-bogi-eram-hikoya/
7 Акбарова М. "Модификация архетипических сюжетов в рассказах арабских и узбекских писателей". Sharq masha'li, 2018 йил, 2-сон. Б 10.
www.sharqjurnali.uz DOI: 10.5281/zenodo.14663340
1. Акбарова М.Х. Фольклорные мотивы в творчестве З.Тамера. сб. Баркамол авлод тарбиясида шаркщунос олималарининг урни. - Т., 2010.
2. Хдмдам У. Тулин ой кдссаси. Яхшиям, сен борсан. Хдкоялар. Туплам. -Т.: Узбекистон, 2017. - Б. 140
3. https://ziyouz.uz/ozbek-nasri/isajon-sultonov/isajon-sulton-yusuf-va-zulayho-Ыкоуа/
4. https://ziyouz.uz/ozbek-nasri/isajon-sultonov/isajon-sulton-bogi-eram-hikoya/
5. Акбарова М. "Модификация архетипических сюжетов в рассказах арабских и узбекских писателей". Sharq masha'li, 2018 йил, 2-сон. Б 10.
•№•№•№. sharqiurnali. uz
БОТ: 10.5281/zenodo. 14663340