Самаров Р.,
фaлcaфa фaнлapи доктоpи, пpофeccоp; Фарфиева К.,
пшхология фaнлapи номзоди, доцeнт
СЛМЛРОВ Р., ФЛРФИЕВЛ К. ЁШЛДРДД ЖИНСЛAРAРО ХУЛК,, МУЛОЦОТ МAДAНИЯТИНИ ШДКЛЛДНТИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-МЛДЛНИЙ A%AМИЯТИ
Мaк1олaдa жинcлapapо хулк, мулокот мaдaниятини шaкллaнтиpиш ёшлapнинг мaънaвий кaмолотини тaъминлaш мyaммоcи билaн боFлик экaнлиги x1aмдa мaмлaкaтимизнинг дeмогpaфик хycycиятлapини инобaтгa олгaн x1олдa ёшлapдa жинcлapapо хулк, мулокот мaдaниятини шaкллaнтиpиш мacaлacи долзapб ax1aмият кacб этиши ижтимоий-мaдaний жих^^н aтpофличa ypгaнилгaн.
Тaянч ибоpaлap: aнъaнa, мaдaният, еимпозиум, жинcлapapо хулк, мулокот мaдaнияти, кacбий фaолият, индивидyaл Ba typyx^ cтpaтeгия, кacбий куникиш жapaёни.
СAМAРОВ Р., ФЛРФИЕВЛ К. СОЦИAЛЬНО-KУЛЬТУРНОЕ ЗНДЧЕНИЕ ФОРМИРОВЛНИЯ КУЛЬТУРЫ МЕЖПОЛОВЫХ ВЗAИМООТНОШЕНИЙ У МОЛОДЕЖИ
В cra^e изyчeны вопpоcы, cвязaнныe c пpоблeмaми фоpмиpовaния культы мeжполовых взaимоотношeний и обecпeчeния нpaвcтвeнного cовepшeнcтвa молодeжи. Пpинимaя во внимaниe дeмогpaфичecкиe оcобeнноcти cтpaны, paccмaтpивaютcя имeющиe вaжноe знaчeниe cоциaльно-кyльтypныe acпeкты фоpмиpовaния гeндepной кyльтypы.
Kлючeвыe cловa: тpaдиции, кyльтypa, еимпозиум, гeндepнaя кyльтypa, пpофeccионaльнaя дeятeльноcть, индивидyaльнaя и гpyпповaя cтpaтeгия, пpоцecc пpофeccионaльной aдaптaции.
SAMAROV R., FARFIEVA K. SOCIO-CULTURAL SIGNIFICANCE FORMING OF GENDER CULTURE AMONG YOUNG S.
There provided in the article issues connected with forming of gender culture among young's and providing ethical perfection of young's. Taking into attention demographic specific of the country there are considered importance forming of gender culture in socio-cultural regard.
Keywords: traditions, culture, symposium, gender culture, professional activity, individual and grope strategy, professional adaptation process.
Жамиятда ёшлар ва yларнинг имкониятига эътибор царатилиши ёшларга тарацциётни таъминловчи Ky4, мил-лий маданият ташyвчиcи ва вориш шфатида ёндашила-ётганлигидан дарак беради. Дарцацицат, мамлакатнинг и^ицболи, жамиятнинг фаровонлиги ва барцарорлигини таъминлаш ёшларга бомиц булиб, yларга берилаётган таълим-тарбия, yларнинг камол топишлари учун яратила-ётган шарт-шароитлар ucтицбол пойдевори циыбланади.
Шу боие, Пpeзидeнтимиз Иолом Kapимов 2011 йилнинг acоcий якyнлapи Ba 2012 йилдa Узбeкиcтонни ижтимоий-иктиеодий pивожлaнтиpишнинг ycтyвоp йyнaлишлapигa бaFишлaнгaн Вaзиpлap Мax1кaмacининг мaжлиcидaги мaъpyзacидa "Ут^н йили илFоp aхбоpот-компьютep тeхнологиялapи билaн жиx1озлaнгaн, aввaло ёшлapимизгa миллий Ba хоpижий aхбоpот-кyтyбхонa фондлapидaн
^нг фойдaлaниш имконини бepaдигaн Алишep Нaвоий номидaги Узбeкиcтон Миллий кyтyбхонacи - зaмонaвий aхбоpот-pecypc мapкaзи Ba Симпозиyмлap capойини узи^ кaмpaб ол^н Мaъpифaт мapкaзининг Kypиб биткaзилгaни Ba иш^ тyшиpилгaни мaмлaкaтимиз x1aётидa том мaънодa yлкaн вокea булди, дecaк, х^ч кaндaй мyболaFa
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 2
булмайди"1 дея таъкидлаб, мамлакатимиз ёшларининг таълим-тарбияси сохасида амалга оширилган ишлардан айрим жихатларини алохида курсатиб утдилар. Мазкур муносабат, мамлакатимизда ёшлар сиёсатини амалга ошириш йулида кабул килинаётган конунлар, ишлаб чикилаётган маърифий чора-тадбирлар юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбиялашга каратилаётганлигини намоён этади.
Ривожланиш назариясидан маълумки, жамият тараккиётига таъсир курсатувчи ижтимоий, иктисодий, сиёсий ва маданий омиллар мавжуд булиб, уз навбатида уларнинг хар бири уз таркибий кисмларига эгадир. Улардан бири бу ижтимоий омил хисобланиб, унинг таркибида демографик курсаткич алохида урин тутади. Мазкур холат мажмуавий ёндашувни талаб этади.
Мамлакатимизнинг демографик хусусият-ларидан келиб чикиб, бу йуналишда ёшларда гендер маданиятини шакллантириш масаласи хам ижтимоий-маданий ахамият касб этади. Гендер маданиятини шакллантириш, ёшларнинг маънавий камолотини таъминлаш масаласи билан боFлик булиб, маънавий хаёт тарзини такомиллаштиришни максад килиб олган. Уз халкининг утмиши билан бир каторда бошка халклар тарихи ва маданиятини хурмат килиш, кадрлаш хам гендер маданиятининг таркибий кисмларидан хисобланиб, ижтимоий муносабатларнинг юзага келиши, кечиши ва давом этишида гендер хусусиятларни инобатга олади, муносабатларнинг давомий-лигини, мазмундорлигини таъминлайди. Президентимиз Ислом Каримов таъкидла-ганидек: "...бугунги шиддатли даврда чинакам маънавиятли ва маърифатли одамгина инсон кадрини билиши, уз миллий кадриятларини, миллий узлигини англаши, эркин ва озод жамиятда яшаши, мустакил давлатимизнинг жахон хамжамиятида узига муносиб урин
1 Каримов И.А. 2012 йил Ватанимиз тараккиётини янги боскичга кутарадиган йил булади. // Узбекистан Респуб-ликаси Президенти Ислом Каримовнинг 2011 йилнинг асосий якунлари ва 2012 йилда Узбекистонни ижтимоий-иктисодий ривожлантиришнинг устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Махкамасининг мажлисидаги маърузаси. 2012 йил 19 январь.
эгаллаши учун фидойилик билан кураша олиши мумкин".2
Фидокорлик курсатиш билимли, жасоратли, шижоатли булишни такозо этади. Шу билан бирга, жамиятда кечаётган ижтимоий-мада-ний жараёнлардан хам хабардор булиш маънавиятли кишига хос хусусиятларидан биридир. Шу маънода жамиятда гендер маданиятининг шаклланганлиги алохида ахамият касб этади. Негаки, гендер таълимоти жамиятни ижтимоий стратификациялашнинг фундаментал ва мухим улчовларидан бири сифатида эътироф килинади. Бунда шахснинг ёши,ижтимоий келиб чикиши,кайсимаданиятга мансублиги, касбий ва бошка ижтимоий тавсифлари биргаликда олиб каралади3. Бу, уз навбатида, турли муносабатлар жараёнининг силлик кечишини таъминлаш билан бирга, хар бир субъектни яхлит тарзда идора этишни такозо этади.
Гендер тадкикотлари уз характерига кура, феминизм ва у билан боFлик масалалардан тубдан фарк килади. Гендерда фалсафий, психологик, педагогик, социологик, тиббий, хукукий ва сиёсий жихатлар нафакат ташкилий-услубий жихатдан, балки институционаллиги билан хам ажралиб туради. Гендер тадкикотлари жинслар уртасидаги фарк ва муносабатларни урганса, феминизм масалаларига баFишланган ишларда эса хотин-кизлар муаммосини тад-кик этишга асосий урFу берилади. Аслида, гендер герменевтикаси4 "хотин-кизларга тааллуклилик" деган мазмундан анча кенг-рок тушунчадир. Чунки "хотин-кизларга тааллуклилик" жинслараро хулк, мулокот шаклларига тааллукли булган, жинсий ролларни бажаришни урганишга каратилган тадкикотлар ва моделлардан ташкил топган. Гендерда (тадкикот объекти сифатида) хар иккала жинснинг бир-бири билан муносабати, алокадорлиги ва турли даражадаги ижтимоий тизимлар доирасида (оила, ишлаб чикариш бирлашмаси ва б.) узаро детерминацияси каби масалалар камраб олинган булади.
2 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -16-б.
3 Большой толковый социологический словарь (Collins). Том 1 (А-О): Пер. с англ. - М.: Вече, АСТ, 1999. -С.109-110.
4 Герменевтика (грек. hermeneutike (techne)) - талкин этиш санъати.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 2
Оламнинг гендер манзараси узида фал-сафий, илмий, диний, атеистик ва бошка таркибий кисмларни камраб олган интегра-цион-психологик таълимотдан иборат бу-либ, у узининг тизимлилиги билан тавсиф-ланади. Гендер фарклар жинсларнинг биологик дифференциацияси, яъни табака-лашиши натижаси эмас, балки уларнинг ижти-моийлашуви ва тарбиясининг жамиятда карор топган тасаввур х,амда хулк моделига амал килиши натижасидир.
Гендер атамаси илк бор илмий адабиётга америкалик тадкикотчи-олима Ж. Скотт томонидан киритилган булиб, бундан кути-ладиган максад социумдаги эркаклар ва хотин-кизларнинг узаро муносабатини ижтимоий томондан шарх,лашдан иборат булган. Олима 1986 йилда "Gender: a Useful Category of Historical Analysis" ("Гендер: тарихий тах,лилнинг ах,амиятли категорияси") номли маколасини эълон килди.1 Шу даврдан бошлаб гендер ва унинг турли йуналишларига илмий жамоатчиликнинг кизикиши оша бошлади. Гендер фарклар жинсларнинг биологик дифференциацияси, яъни таба-калашиши натижаси эмас, балки уларнинг ижтимоийлашуви ва тарбиясининг жамиятда карор топган тасаввур х,амда хулкига амал килишининг натижасидир.
Эркаклар ва хотин-кизлар туFрисидаги ижтимоий детерминлашган тасаввурлар, жинсларнинг ижтимоий ахлокидаги фарк-лар ва ухшашликларни урганиш гендер тадкикотларининг маFзини ташкил этади. Шундан келиб чикиб, х,ам хотин-кизлар, х,ам эркакларнинг жинсий ухшашлиги ва узлигини намоён этиш моделларини урганишда гендер ёндашувидан фойдаланиш талаб этиладики, айни х,олат шу йуналишдаги тадкикотларнинг амалий ах,амиятини таъминлайди. Жинсий ухшашлик дейилганда, жинсий узлигини англаш ва хулкнинг бирлиги, биоижтимоий шахслик жараёнининг индикатори, "индивиднинг муайян жинсга мансублигини англаб етганлиги", "жинсий ролнинг ахлок намунасида ифодаланган ижтимоий маъкулланган курсат-
1 Scott W. Gender: a Useful Category of Historical Analysis // American historical rewiew. 1986. Vol. 91. 5. P. 10531075.
ма, х,укук, талаб, жинслараро тамойил ва вазифалар тизими"2 тушунилади.
"Жинс" категориясининг узи эса гендер дискурсида бир-бири билан боFлик булган икки хил этимологик нуктаи назарни ифода этади. Булар:
- биринчидан, биологик жинс термини сифатида белгиланиб, бунда индивид генератив (лот. generate - тугиш) белгиларининг бир хиллиги билан анатомик-биологик ухшашлиги уртасидаги кескин фарк кузда тутилади;
- иккинчидан, ижтимоий жинс - гендернинг узи булиб, бу жамият томонидан индивиднинг физиологик реаллигидан устун куйилувчи конструктор3, яъни ижтимоий нуктаи назардан эркакни аёлдан ажратувчи шарт-шароитдир.
Гендер фалсафа, социология, ижтимоий-психология ва ижтимоий-педагогикада эркак ва хотин-кизларнинг физиологияси х,амда индивидуал ижтимоий-психологик хусусиятлари билан боFлик булган узига хос касбий узлигини намоён этиш шаклларини асослаб беради. Бунда касбий тарбиялаш усулларини танлашда эркак ва хотин-кизларнинг х,аётий стратегиясини х,исобга олиш мух,им ах,амият касб этади. Таъкидлаш керакки, х,аракат борасида эркак ташаббускор булиши, эмоционал жих,атларда эса биринчилик аёлларда булиши керак4. Бу шунга боFликки, хотин-кизлар эркакларга нисбатан кийинрок ташкилий тартибга буйсунадилар, чунки эркаклар х,аётининг асосий тамойили мустакил равишда иш олиб боришдан иборатдир. Хотин-кизлар учун эркакларнинг воситачилиги зарур. Бошкача айтганда, касбий мух,итда эркак хотин-кизлар учун, купинча, воситачи, хайрихох, тарбиячи, касбий фаолиятга хотин-кизларнинг шахсий ва касбий имкониятини куниктирувчи шахс сифатида керак.
Изланишларнатижасидан маълум булишича, маърифий жих,атдан куллаб-кувватлаш ва маънавий-рух,ий мулжаллаш усули асосан хотин-кизларнинг касбий фаолият шароитига куникиши даврида ифодаланади. Турли тоифадаги касб эгалари булган хотин-кизлар
2 Уша асар. -401-б.
3Всемирная энциклопедия: философия. - М.: АСТ, Мн., Харвест: Современный литератор, 2001. -С.221.
4Уша асар. -260-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 2
касбий ва шахсий узлигини намоён этишининг индивидуал ва гурух,ий стратегияларини урганиш куйидаги х,олатларда уларнинг касбий куникиш жараёнини аниклаш имко-нини беради. Булар когнитив, кадриятли-мотивацион, х,иссий-иродавий, касбий ва бошка жих,атлардир.
Куриниб турибдики, касбий жамоада х,ам гендер маданиятининг таркиб топгани, факатгина бошкарув жараёнининг такомилла-шуви учун хизмат килмасдан, жамоанинг маънавий мух,итини таъминлаш учун х,ам зарурдир. Уз навбатида, тадрижий нуктаи назардан ёндашсак, гендер маданияти оилавий ва касбий муносабатларнинг баркарор кечи-шини таъминлаш учун хизмат кила олади. Бу уз навбатида жамият доирасида намоён булса, жинсий ва маданий белгилари буйича юзага келиши мумкин булган ижтимоий мазмун касб этган тушунмовчиликларни ифода этмас-лигини таъминловчи "маданий куч" сифатида регулятив вазифани бажаради.
Умуман, ёшларда гендер маданиятини шакллантириш купрок амалий мазмун касб этиб, уларни оила сарвари (бекаси), касбий жамоа аъзоси, тенгкурлари каторида тенг
шахс булиб камол топишлари учун лозимдир. Шу сабабли, уларда гендер маданиятини шакллантириш учун мажмуавий ёндашиш максадга мувофикдир, бунинг учун "оила -мах,алла - таълим муассасалари" тизимида амал килиб келаётган х,амкорликни мазмунан такомиллаштириш максадга мувофикдир.
Назарий жих,атдан ёшларда гендер мада-ниятнинг ифодаланганлигининг асосий белгилари сифатида куйидагилар намоён булиши мумкин:
- гносеологик (ижтимоий мух,итда хотин-кизларнинг урнини белгиловчи гендер билим-лар мажмуаси);
- аксиологик (ижтимоий-жинсий муноса-батлар х,амда касбий онг тизимида кадриятли меъёрларни ифодалаганликда);
- касбий-вазифавий (жинсий ва ролли муносабатлар давомида юзага келадиган муаммоларни бартараф этувчи гендер мулокотнинг йул ва усуллари);
- меъёрий-фаолиятли (хотин-кизларнинг касбий фаолияти натижасини бах,олашда намунавий ахлок меъёрларига ёндашиш) ва б.
Адабиётлар:
1. Каримов И.А. Узбекистон буюк келажак сари - Т.: "Узбекистон", 1998.
2. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008.
3. Атамуратов С., Самаров Р. Гендер тадкикотларнинг социологик ах,амияти (Куролли Кучлар мисолида). // Социологиядан илмий маколалар туплами. - Т.: УзМУ. 2005. -48-56-б.
4. Ивин А.А. Теория аргументации. - М., 1997.
5. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. - М., 1997.
6. Нефедова Н.К. Проблемы национальной психологии. - М., 1988.
7. Самаров Р., Солиева Ф. Роль традиции гуманизма в укреплении духовных основ общества. // Ж. "Экономика и статистика", 1998, № 5-6.
8. Самаров Р.С. Жамият х,аётида хотин-кизлар иштироки (тарихий-киёсий тах,лил). // Ж. "Фукаролик жамияти", 2005, 2-сон.
9. Теория общества. - М.: Канон-пресс-Ц Кучково поле, 1999.
10. Фарфиева К. Ёшларни ахборотлар окимидан х,имоя этишда миллий тарбиянинг ах,амияти. // Маънавиятли оила-фаровон оила. Илмий маколалар туплами. - Т., 2011.
11. Scott W. Gender: a Useful Category of Historical Analysis. // American historical rewiew. 1986. Vol. 91. 5. P. 1053-1075. "
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 2