Санкт-Петербургская православная духовная академия
Архив журнала «Христианское чтение»
П.С. Смирнов
Возникновение диаконовщины и первые её противники
Опубликовано:
Христианское чтение. 1908. № 6-7. С. 953-968.
@ Сканированій и создание электронного варианта: Санкт-Петербургская православная духовная академия (www.spbda.ru), 2009. Материал распространяется на основе некоммерческой лицензии Creative Commons 3.0 с указанием авторства без возможности изменений.
СПбПДА
Санкт-Петербург
2009
Возникновеніе діаконовщины н первыя ея противники *).
Предувѣщаніе 96).
Сего послѣдняго, плачу достойнаго, вѣка нѣціи отъ христіанъ миръ Божій церковный разодраша, и союзъ любовный попраша, и согласіе христіанское на многія части раздѣлиша, сицевы ради вины.
Во святѣй церкви, во всякихъ службахъ, творимаго евященнослз^жительми трикратнаго кажѳнія не пріемлютъ, которымъ таинственнѣ невидимый Богъ, славимый въ Троицѣ, прообразуется и крестъ Христовъ трисоставный про-знаменуется. А вмѣсто того своемнѣнно начата творити иучити народы, дабы вмѣсто трикратнаго двократы кадити и въ ка-женіп таинственное дѣйствіе видимо начертывати, якобы крестъ сложенный отъ дву древъ, и тако они своимъ каже-ніемъ Святыя Троицы не прообразуютъ и креста Христова трисоставнаго не прознаменуютъ.
Еще они же во святѣй церкви на дѣйствуемое трикратное каженіе дерзнуша и хулу глаголати и писали, якобы во святѣй восточнѣй церкви, каженіемъ по церкви ходя, просто махаютъ, яко же и никоніяне. Еще въ каженіи дерзнуша злохульно черты начертывати, подобно огороду, и тычинамъ, и рожнамъ.
А святый Симеонъ Ѳессалоницкій пишетъ 91): вся каже-ніемъ освящая, благодать бо образуетъ Духа, кадило и крестъ Христа. Таже и въ Толковой литоргіи пишетъ °8):
'■) Окончаніе. См. май.
'О Рукопись Хлудонской библіотеки, № 340, лл. 14—53.
‘) На полѣ: „Книга Симеона Ѳессалоницкаго, глава 101“. ) На нолѣ: „Толковая литоргія“.
кадило есть человѣчество Христово, а огнь Божество, благоуханіе дыма—Святый Духъ. А во Апокалипсисѣ Большомъ пишетъ "): кадило, рече, утроба Пречистыя Богородицы, угль въ кадилѣ горящій — Христосъ Богъ нашъ, а верхъ у кадила—небо седмое, а крестъ на кадилѣ—распятіе Господне прообразуетъ, а ѳиміамъ — Духъ Святый. Все смотрѣніѳ Бога-Слова о нашемъ спасеніи кадило святое въ себѣ заключаетъ. До здѣ.
А они, * 10°) новомудреніи новохитрецы, о семъ вознебрѣ-гоша, и оную превеликую тайну ни во что вмѣниша, и яко игрательную вещь и дѣтскую поставиша. Понеже дерзнуша во святомъ каженіи черты и тычинамъ подобно начертовати и просты махи нарицати, и якобы каженіемъ никакая тайна не освящается, и якобы и крестъ Христовъ не прообразуется. Мы же на сицевыхъ злохулптелей на посрамленіе приводимъ и новыхъ страдалцевъ Соловецкаго монастыря отецъ, егда они еще въ началѣ Никона патріарха обличали и во обличеніи своемъ пнсаша сице 101): И кадятъ нынѣ крыжеобразно, двократнымъ каженіемъ, и въ Толковой литоргіи святаго Іоанна Ззатоустаго, во всѣхъ древнихъ писменныхъ у насъ переводѣхъ, велѣно кадити трижды, во образъ святыя нераздѣлимыя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, якоже во всемъ Россійскомъ царствіи до сего времени у насъ кадили. Пишетъ же въ той Толковой литоргіи си до: діяконъ трикратнымъ каженіемъ Троицу прообразуетъ, являя единство, яко Духъ Святый неразлученъ есть Отцу и Сыну, но купно славится съ Отцемъ и Сыномъ. Посему же и во Уставахъ печатныхъ, еже о каженіи во главѣ 10, пишетъ тому же подобно сице: яко іерей или діяконъ, ставъ предъ святою трапезою, творитъ крестъ кадиломъ. Крестъ Христовъ трисоставенъ есть, и сему убо мы священному Уставу и прочихъ дрѳвнихъ святыхъ отецъ преданіямъ послѣдующе, кадимъ такожде крестообразно, сирѣчь во образъ трисостав-наго креста Христова; яко же и Уставъ намъ повелѣваетъ, а не во образъ крыжа, являюще же симъ трикратнымъ каженіемъ тройческое тріипостатное Божество и тридневное Христово Воскресеніе. А нынѣ они тѣмъ своимъ двократнымъ каженіемъ только прообразуютъ мнмошедшую древнюю креста сѣнь, рекше, двосоставный крыжъ, а трой-ческаго Божественнаго таинства и трисоставнаго креста Христова и Воскресенія тѣмъ своимъ крыжеобразнымъ каженіемъ не являютъ; отставили то они древнее преданіе святыхъ отецъ напрасно. До здѣ.
Воистину сіи святіи отцы и страдальцы Никона патріарха обличиша правостнѣ. А во святѣй церкви, аки вѣдая
00) На іюлѣ: „Глава 3“.
10°) На нолѣ: „Размова“.
1С1) На полѣ: „Обличеніе Соловецкихъ отецъ, глава 43“.
PO христіянѣхъ сицевое возмущеніе, явѣ показаша, яко въ каженіи, еже кадимъ трижды, образъ святыя Троицы со-вѲршается, и крестъ трисоставный знаменуется.
Но и священный отецъ и страдалецъ Ѳеодосій въ Нижегородца страны въ посланіи своемъ оному согласно написа сицс: Оніи, Соловецкаго монастыря отцы, въ новозачатомъ каженіи Никона патріарха обличаше. А сей нашъ священный отецъ Ѳеодосій христіанъ, паче же дѣтей своихъ духовныхъ, отечески любезно съ моленіемъ проси 102): Нынѣ же вамъ совѣтуемъ и молимъ васъ самимъ Богомъ, чтобы священникамъ Герасиму, и Тихону, и Димитрію, и діякону Александру отселѣ перестати тако кадити, а кадити бы по древнему церковному обычаю, ради умиренія церковнаго и всего православнаго христіанства сомнѣнія, якоже и мы отъ отецъ своихъ научихомся кадити. И нынѣ у насъ въ церкви святѣй той обычай древній отъ отецъ святыхъ въ каженіи держится. И въ томъ каженіи обоя, обычай и Уставъ, Совершается и крестъ знаменуется кадиломъ, во образъ святыя Троицы совершается, и прочая.
Сего ради всякъ вѣрный, зря оное Соловецкаго монастыря отецъ обличеніе и отца Ѳеодосія посланіе, да разсуждаетъ, како крестъ кадиломъ знаменается и во образъ Святыя Троицы совершается. И о семъ разумно буди: въ Уставѣ, въ 10 главѣ, святіи отцы повелѣша кадити на вся службы, показанныя въ Уставѣ въ 9 главѣ, и сице 103): Кадить вечеръ на „Господи воззвахъ“, въ стихерахъ, въ началѣ утрени, и на 9 пѣсни, на „Непорочныхъ“ въ недѣлю, и на праздники Господскіе, въ .началѣ Великія вечерни, и на утрени въ недѣлю предъ Евангеліемъ, и празднуемыхъ святыхъ, иже имутъ Евангелія. И на сицевыя службы, о каженіи, и первое о святѣй трапезѣ, чтобъ кадить единообразно, си есть по единому крестообразно. Понеже предъ святою трапезою и окрестъ бываетъ каженіе во всѣхъ службахъ равное, по единому каженію, а не по два или по три. Но абіе, аще каженіе по единова крестообразно, и ту крестъ знаменается и во образъ Святыя Троицы совершается... Тѣмъ же, возлгоблен-ніи правовѣрніи христіане, зрите и разсуждайте разумно оныхъ нынѣшнихъ мудрецовъ о каженіи. Понеже они во всякомъ каженіи и во всѣхъ службахъ, показанныхъ по 9 главѣ, каженіемъ окрестъ святыя трапезы во образъ Святыя Троицы не совершаютъ. Но аще они по Уставу, 10 главы, и толкуютъ, но ту токмо крестъ въ каженіи начертоваютъ и видимо свое каженіе показуютъ сице А въ каженіи сице-Ваг° вида крестъ ' видомъ начертати невозможно, но святіи °тцы въ каженіи онаго вида крестъ не объявиша: понеже * 10
10") На полѣ: „Въ Посланіи отца Ѳеодосія“.
10'‘) На полѣ: „Уставъ, глава 9“.(|
62*
въ кажѳніи таинственнѣ неописанное самое божество бого-словится и Троица славословится во всемъ мірѣ.
И сіе мы на оныхъ новопродерзателей написаша не ложно. Но аще кто и самъ хощетъ правду увѣдѣти, той самъ ихъ да вопроситъ, что они по Уставу, 10 главы, въ кажѳніи во всѣхъ службахъ 9 главы, Святую Троицу прообразуютъ ли, или ни? Да и сами подлинно скажутъ, что они не прообразуютъ, но только де Святую Троицу прообразуютъ треми двократными кажѳніи и треми двучастными кресты: понеже въ каженіи видимо начертоваютъ сице —\~. А сицевоѳ
трикратное каженіе показуютъ того ради, понеже не хотятъ творити кадиломъ трикратно, но двократно.
Да еще, гдѣ написано: кадиломъ трижды, или трикратно, и ту протолковаша всякую крату быти по кресту. И тако о единой святѣй трапезѣ въ каженіи два вида показаша,—гдѣ написано краткости ради и за извѣстный церковный обычай кадить крестообразно, и ту толкуютъ единъ крестъ. Паки о той же службѣ и о единой святѣй трапезѣ, гдѣ написано: кадиломъ трижды, и ту три кресты быти показуютъ. И тако толкованіемъ своимъ святое Писаніе разодраша на двое... А въ Чиновникѣ пишетъ 104): еще въ началѣ литоргіи тогда святитель пріемлетъ кадило и обходитъ святую трапезу, кадя окрестъ, и святый жертвенникъ, и святыя иконы, по трижды кадиломъ, потомъ іереовъ. До здѣ. Что сего яснѣе оное глаголетъ? Егда кадитъ діяконъ, и тамо въ кратцѣ токмо едино крестообразіе показуетъ. А оное явѣ, и обычаю церковному согласно повелѣваетъ кадити потрижды кадиломъ, не токмо окрестъ престола, но и жертвенникъ и святыя иконы, и іереовъ. И се явѣ всюду каженіе трикратное, а не двократное. И тако согласно обычаю святыя церкви и въ томъ крестъ знаменается и во образъ Святыя Троицы совершается,
И сицѳвыя тайны не только въ каженіи, но и въ кропленіи, по церковному обычаю, совершаемы. Понеже и въ Писаніи есть велѣно кадити, тако и святою водою кропити, о чесомъ и въ Служебникѣ, въ службѣ на очищеніе церкви, пишетъ 105): кадити, кропити святою водою олтарь крестообразно и всю церковь по тому же. Еще въ Писаніи мно-гащи обращеніи, еже кадити велитъ по обычаю святыя церкви. Въ Служебникѣ пишетъ 10в): Аще ли нѣсть бдѣнія въ недѣлю, убо по троичномъ канонѣ входитъ іерей во святый алтарь и вземлетъ кадило и ѳиміамъ, и кадитъ святую трапезу крестообразно, и весь олтарь по обычаю, и прочая. А нынѣ еще новый раздорникъ, Вылевской попч> Патрикій, не токмо
104) На полѣ: „Чиновникъ, писанъ во дни царя Іоанна Васильевича, листъ 45“.
1ИІ) На полѣ: „Печатанъ въ лѣто 7155, листч, 335 на оОор.“.
‘"'Н На молѣ: „Служебникъ, листъ 44“.
древній церковный обычай развращаетъ, но самый святыхъ отецъ Уставъ, своимъ толкованіемъ кривымъ, раздираетъ на многія части, и не токмо въ каженіи, но и въ прочихъ преданіяхъ и чинѣхъ церковныхъ, о чесомъ вкратцѣ явленно докажемъ.
А самъ, той Патрикій, называется попомъ и людей на исповѣдь принимаетъ и причащаетъ, и тайны церковныя, еже есть крещеніе и бракъ и прочая, отправляетъ, а самъ еще во благочестіи ни единыя литоргіи не пѣвалъ и, не токмо о людѣхъ, но и о себѣ, во святѣй церкви, въ литоргіи, по благочестію, жертвы не принашивалъ. И не токмо чтобъ ему литоргисать, но и церкви христіянскія бѣгаетъ, и съ правовѣрными во святой церкви вкупѣ не молится и святыхъ тайнъ не пріобщается. Еще и многихъ христіянъ соблазнилъ и отъ святыя церкви отлучилъ. Понеже глаголетъ и пишетъ, яко во святѣй церкви кадиломъ просто махаютъ, и якобы въ каженіи креста Христова не пріемлютъ, и якобы каженіемъ никакая святыня не освящается. Еще нанесъ хулу на отецъ, якобы они—хульники креста Христова, и прочая. О чесомъ явѣ покажемъ ниже сего постатейно.
Статія 1.
Оный попъ Патрикій восхотѣ здѣ во святой церкви чины и уставы превратити и народы возмутити не токмо словесно, но и писменно, написа книгу и подалъ въ монастырь отцемъ, за своею рукою, въ которой пишетъ: якобы во святѣй церкви въ каженіи просты махи, и якобы въ каженіи простыя махи пріятнѣе пріемлемъ, а креста де Христова не пріемлемъ; а вмѣсто де креста Христова, аще кто просто махаетъ кадиломъ, или рукою, то како можетъ освятити?
Статія 2.
Еще въ той же своей заручной книгѣ написалъ, якобы нѣкто священникъ отступилъ креста Христова, творимаго кадиломъ правѣ и преки, и присталъ якобы къ хульникамъ, и началъ творити кадиломъ, и крестомъ, и кропиломъ инако, противно кресту Христову. И сицѳвымъ писаніемъ онъ. попъ, являетъ, якобы здѣ, во святѣй церкви, всякое дѣйствіе, каженіе и кропленіе, творится противно кресту Христову. И сіе его поношеніе — не токмо на сію святую церковь, но и на всѣ восточныя и западныя и россійскія церкви, понеже тамо бысть творимо и нынѣ творится трикратное каженіе, и въ томъ каженіи крестъ Христовъ трисоставный знаменается, и во образъ Святыя Троицы совершается. А оный попъ написа, яко противно кресту Христову. И тако, по его писанію, и всюду просто махали, и противно кресту Христову, и яко бы никакая святыня не освящалась.
Статія 3.
По оному попа Патрикія писанію — рекъ при святѣй церкви обрѣтающихся всѣхъ хульниками. А мы не хульники. Тѣ хульникп и противники во святомъ Писаніи именуетъ, кто во святѣй церкви древніе уставы святыхъ отецъ разоряетъ, и чины и обычай измѣняетъ и хулитъ, яко и оный попъ похули святое трикратное каженіе. Но по сему убо й всякая хула на правду церковную—хульная ересь. Царь со архіереи, возбѣсившеся нѣкогда, порекли святыя иконы идольствоыъ и инако различно иохулиша. И то хульная ересь нарицается Писаніемъ святымъ.
Тако же и христіяно-хульниковъ святіи отцы проклинаютъ, ихъ же святохульники нарекоша 108). Правовѣрія бо поборниковъ оклеветуютъ, понеже трудовъ ихъ плоды раз-еыпати потщаваются. Оніи разглагольницы многажды сами во святѣй церкви трикратное каженіе обычнымъ назваша. И аще бы и обычное и повсѣмственное, всюду содержащееся, то чесо ради измѣняти, еще и хулити, и простыми махи, а не священными, нарицати? Но аще они и называютъ, яко во святѣй церкви обычное каженіе, но всуе отдѣляютъ отъ Устава и прочихъ книгъ. Понеже обычай согласуетъ святыхъ отецъ Уставу и прочимъ книгамъ. Но аще бы, по ихъ, и единъ обычай, но и той бы хулити не надлежало, понеже въ каженіи и обычай не просто творимъ, но по преданію святыхъ апостолъ и богоносныхъ отецъ. И той обычай како на востоцѣ, тако и во всей Россіи бысть и засвидѣтельство-вася тмотысящно Божіими церквами и всѣхъ церквей свя-щеннослужительми. И аще кто вознепщуетъ не сице, той ясно да покажетъ, аще оный обычай не отъ апостольскаго преданія и не отъ восточныя церкви? Како, покажутъ, и откуда таковый обычай въ Россію воспріяша, и въ кая лѣта вниде, и при которыхъ царѣхъ или патріарсѣхъ, и гдѣ первое тво-ритися начатъ: на востоцѣ, или во единой Россіи, или индѣ гдѣ, и кто тому обычаю начальникъ? Но сего показати не могутъ. Мы же новому ихъ двократному каженію показуемъ, что подлинно начало отъ попа Димитрія и діякона Александра, да и по просту званіемъ всенароднымъ они называются діяконовщина и діяконова согласія люди. Внимай, званіе являетъ, по Никонѣ—никоніяне, по Онуфрію—онуфріевщина, и прочій тако. Пишетъ святый Іоаннъ Златоустъ 109): вѣмъ яко уже глаголахъ вамъ, но и нынѣ глаголю: всякія ереси явлены суть начальницы—отъ Арія аріане, отъ Македонія— македоніяне, отъ Евномія—евноміане, отъ Маркіона—мар-
т) На полѣ: „Минея—Четія, ноябрь, 28; февраль 25. ,08) На полѣ: „Евангеліе, слово 5“.
IW>) На полѣ. „Маргаритъ, слово 7, листъ 485 на об.“.
кіоняне, отъ Савелія—савеліане, отъ Манента—манихеи, отъ Монтана—монтаніане, и прочій ереси такожѳ по ряду. До здѣ. Подобно и, по двократному каженію, діяконовщина, или по мудрованію о крестѣ Христовѣ (о тричастномъ и о двучастномъ) именуются лысеновщина, или грачевщина, понеже тому мудрованію они начальники. Зрите: мы двукратному каженію начальника показаша, да и сами они вѣдаютъ, что они прежде того кадили трикратно, и то измѣня, начата не въ давнихъ лѣтѣхъ тако двократно кадити. Зри о семъ въ посланіи отца Ѳеодосія...
Статія 4.
Въ поданной попа Патрикія написано сице на полѣ въ припискѣ руки Тимоѳея Лысенина: о трикрестномъ, а на ряду и о трикратномъ, знаменіи креста Христова, согласно во осѣненій, указуютъ святыя книги; яко же иными вещьми трижды, тако и кадити трижды (на Воздвиженіевъ день): діаконъ кадитъ честный крестъ трижды и на коемждо ка-женіи творитъ поклонъ 110). Паки тамо жъ написалъ: іерей, ставъ предъ святою трапезою, знаменаетъ кадиломъ крестъ трижды ,и). До здѣ.
Внемлите, правовѣрніи, оному ихъ мнѣнію, како они въ каженіи два чина во единъ чинъ совокупляютъ, и мнятъ быти оба чина равныхъ, и чтобъ кадити имъ двократно, три-крестнымъ каженіемъ. И о семъ вѣдомо буди; оныя два чина во единъ чинъ совокупити невозможно. Того ради на Воздвнжиніевъ день писано во Уставѣ большія печати 112): творитъ игуменъ на коейждо статіи осѣненіе честнымъ крестомъ трижды, крестообразно, отъ четырехъ странъ. И въ Полууставѣ пишетъ 113): творитъ же іерей, яко же и на первомъ воздвиженіи, три кресты, въ началѣ и въ конецъ.
Внимай: здѣ на Воздвиженіевъ день честнымъ крестомъ со всѣхъ четырехъ странъ по три осѣненія. И того ради, противъ осѣненія, и каженіе, и тако въ каженіи, еще по три каженія, на каждой странѣ, то и но три поклоны, и тако съ четырехъ странъ дванадесять каженій, и поклоновъ тоже число. А на всенощной въ каженіи чинъ особый, къ сему чину не приличенъ, тамо предъ святою трапезою и окрестъ по единому трикратному каженію и по единому поклону. И тако сей чинъ ко оному чину прилагать невозможно.
Статія 5.
Они же, діяконовщина, здѣ во святѣй церкви творимое, по Древнему преданію, трикратное, окрестъ святыя церкви, хо-
"°) На полѣ: „Уставъ, листъ 150“.
1И) На полѣ: „Уставъ, глава 2“.
"9 На полѣ: „Уставъ, листъ 630“.
"9 На полѣ: „Листъ 195“.
жденіе, которое бываетъ по образу Іерусалимскія церкви, въ день святыя Пасхи, когда обходятъ трижды и поюще стихеру „Воскресеніе Твое“ трижды, такожъ всячески поносятъ и гаждаютъ; понеже сіе обхожденіе они ненавидятъ и сами трижды не ходятъ; а только ходятъ въ сѣверныя двери и, мало пошедъ противъ солнца, и тако, не обходя, входятъ въ западныя двери. А по преданію и древнему обычаю святыя, великія, соборныя, апостольскія, Іерусалимскія церкви, въ великознаменитый день перваго вселѣтняго торжественнаго праздника прѳславнаго тридневнаго Воскресенія Христова, исходяще изъ церкви сѣверными дверьми, со кресты, и со святыми иконами, и со свѣщами, сѣверною страною, посолонь обходятъ трижды святую церковь, со многимъ пѣніемъ, поюще стихеру „Воскресеніе Твое Хриете Спасе“ и прочая... А въ Полууставѣ пишетъ 1U): игуменъ и прочій исходятъ сѣверною страною, и се явѣ: сѣверною страною— посолонь. Согласно сему въ Потребникѣ на освященіи церкви пишетъ И5): и идутъ со свѣщами вкругъ, на сѣверъ, послѣдуетъ же причетъ и люди тѣмъ же образомъ, якоже со кресты. Внимай: въ Полууставѣ въ день святыя Пасхи велитъ идти сѣверною страною, согласно тому въ Потребникѣ велитъ, и идутъ на сѣверъ. Того ради и выходъ творятъ въ сѣверныя двери, дабы идти сѣверною страною, посолонь, а не противъ солнца 116). А діяконовщина и сему противно чинятъ, и посолонь трижды обходити не хотятъ, и кто, по древнему обычаю, обходитъ, тѣхъ ненавидятъ и гнушаются. И тако зѣло многъ народъ соблазниша и возмутиша, и миръ Божій церковный раздраша, и союзъ любовный до конца истребиша, и христіанское согласіе на многія части раздро-биша. А всему тому виновни оніи новоначинатели. Аще бы они новаго не начинали, а древняго преданія не отметали, то не бы тако бысть нынѣ раздоровъ. И сіе случилося отъ высокоумія и гордости, творящеся сами лучше прочихъ быти. Того ради другихъ на той свой совѣтъ они не призывали, но обаче въ томъ ихъ новомъ начинаніи и Нижегороцкихъ скитовъ отцы обличали и жалобу до сея обители писали.
Статія 6.
Оніи діяконовщина, въ Нижегороцкихъ странахъ многъ мятежъ, и раздоръ, и развратъ учинили, и многихъ съ праваго преданія совратили и прельстили. Таже, пріѣхавъ въ сію мирную страну, и здѣ многихъ же прельстили и отъ святыя церкви отлучили, и не токмо мірскихъ, но и иноковъ:
1Ы) На полѣ: „Полууставъ, листъ 559“.
11й) На полѣ: „Листъ 40“.
п‘) А о крестномъ хожденіи па Срѣтеніе Господне пишетъ: исходимъ же изъ вратъ надеспо, но солнцу.
Марка иконника и прочихъ. И той Марко иконникъ, ими прельщенный, многъ развратъ словесно и письменно учини, и самъ своею рукою написа на листѣ двѣ церкви. Первую, якобы подобну ихъ мудрованію, и въ ней престолъ, а на немъ начѳрта, по своему двократному каженію, со всѣхъ странъ по кресту, видомъ яко отъ дву древъ, такожъ и прочая вся дѣйства. А у народа, у кождаго, на лицы по кресту дво-частному сице -}-. А другую церковь на томъ же листѣ на-пнса, подобно яко христіанскую и обрѣтающуюся здѣ во обители, и въ ней престолъ, а на престолѣ съ четырехъ странъ черты сице 4Mb а у народа сице j | j 111. А прочій ихъ согласія, попъ Патрикій въ книжицѣ своей написа сице: ~—j—j—j—|- и сице 11 і I j, и тако ругательно, что еще тако-ваго поруганія и хуленія и отъ прежнихъ еретиковъ и раскольниковъ не бысть, и в.ъ каженіи такого ихъ начертанія не бывало.
Статія 7.
Они же въ той же книжкѣ написаша и сіе. У насъ де осѣняютъ кадиломъ правѣ и преки, да и видимо знаменіе креста Христова сице4-. А Тимофей Лысенинъ сего вида крестъ нарекъ быти знаменіемъ Христовымъ и четвероко-нечнымъ. И якобы во всѣхъ священнодѣйствахъ начертаніемъ и осѣненіемъ изобразуется единъ токмо онаго вида: -j- Еще онъ же, Тимооей, своею рукою паписа, яко бы и Моисей Израильтянъ чрезъ море проведѳ онаго вида крестомъ. Тако жъ своею рукою написа, яко бы Моисей змію положи на знамени, сирѣчь на крестъ, и якобы тогда еще отъ . того знаменія крестнаго бысть исцѣленіе. И прочая древняго и новаго завѣта писанія собирая, вписуетъ во своя книги. И все то чинитъ, дабы онаго вида крестъ—четвероконечный равно почтенъ былъ съ тричастнымъ, и истиннымъ, и животворящимъ крестомъ Христовымъ. А онаго вида крестъ главнѣйшій ихъ учитель, діяконъ Александръ, самъ начерта сице -j-. И во 120-мъ вопросѣ вопроси нижегородскаго Пи-тирима сице: Сицевое воображеніе креста, бываемое въ святцахъ, во указаніи праздниковъ, и на златицахъ, на ефимкахъ на опредѣленіяхъ или на межеваніи земли на столпѣхъ, и на иныхъ вещѣхъ земскихъ, сущій ли образъ и сущее ли подобіе по силѣ, по чести же, и по виду онаго креста, на которомъ Христосъ былъ пригвожденъ, и трисоставный ли °нъ, и Троицы образъ имѣетъ ли?.. Тѣмъ же, о возлюбленіи нравославніи христіане, зря оное, лѣтьствуетъ намъ, каждому, Непрестанно слезити и плакати. ГІонеже не токмо отъ ино-к°лѣнныхъ, но отъ своихъ чадъ церковь святая раздирается, нраждою и раздоры на удеса растерзается. Коликъ смѣхъ Укореніе отъ прочихъ за несогласіе и развратъ! И что ино рещи, токмо плачевнымъ гласомъ со Іереміею пророкомъ
глаголемъ 1П): Кто, роче, дастъ главѣ моей воду и очима моима источникъ слезъ, и плачу день и нощь побіенныхъ людей моихъ? Толикій плачъ разумно ищущимъ Господа, и праведною совѣстію подъ крестною хоругвіею служащимъ, присутствуетъ творити.
Оный Василій Власовъ, наученный Тимооеемъ Лысени-нымъ, оставя святыя иконы и истинныя кресты, поклоняется на стѣнѣ начертаному ногтемъ кресту, которому снятіи отцы поклонятися не повелѣша, еще и запретиша... А егда того же ихъ согласія вопроси епископъ Питпримтз сице * 1І8): Чесо ради на просфирахъ печатаете осмоконечный крестъ? Во образъ ли онаго креста, на которомъ Христосъ былъ распятъ, или иное нѣкое имѣете таинство? А во отвѣтѣ аще и не хотяще, повѣдаютъ правду церковную сице: Того ради крестъ трисоставный на просфирахъ печатію имѣемъ, понеже древлеправославная церковь тако содержа отъ апостольскаго преданія, понеже Христосъ на трисоставномъ крестѣ плотію пострада... А нынѣ уже и здѣ Тимооей Лы-сенинъ не тако, но инако: написа бо онъ своею рукою письмо къ Еремею Семенову, и тамо, въ писмѣ своемъ, видимо начертя сице -|- и рекъ: крестъ святый четвѳроконечный есть, и прочая.. А во иномъ мѣстѣ своею же рукою написа, яко бы того же вида крестъ и въ каженіи прознаменуетъ, и на оправданіе себѣ прилипаютъ писаніе сице119): Образъ крестный начертаемъ, отъ высокихъ на глубину сходя, и на края впреки простираемъ. Таже, аще когда отъ писанія приличнаго себѣ не обрящутъ, на оправданіе своего мнѣнія приводятъ во свидѣтельство грамотку сице 12°). Яко бы къ Ивану Философу писалъ древній старецъ Сергій, да разсудитъ праведно о семъ. Онъ же, Иванъ, отписалъ къ нему сице: Изволилъ еси писали къ намъ о каженіи, что воздвиженіе, и что правѣ и преки. Прямо и преки сѣнь крестная есть и крестообразіе и образъ креста. А возвожденіе того для бываетъ: аще рукою или кадиломъ не возведетъ, кре-стообразія не сотворитъ. Всегда бо образъ креста съ вышняго рога начинается прежде и относится до нижняго р'ога, и съ правыя страны до лѣвыя преграждается вопреки. До здѣ отъ грамотки. И сію грамотку честнѣе предпочедше святыхъ отецъ писанія, мняще ею себя заградили и новозачатое мудрованіе спокрыти и утвердили, и народы прельстити, рекуще: яко философъ вашего согласія писа. А наипаче тое грамотку приводятъ во утвержденіе сего вида креста -j-; того ради и каженію были подобообразно сего вида кресту, единою правѣ, второе преки. Такожъ не токмо въ каженіи, но и въ знаме-
'”) На полѣ: „Іеремія, 9'1.
118) На полѣ- „Вопросъ 81“.
119) На полѣ: „Минея Четья, сентябрь 14“.
и0) На нолѣ: „Въ поданной книгѣ во обитель“.
цоканіи рукою на челѣ, и въ прочихъ таинствахъ: въ крещеніи, и въ миропомазаніи, и во всемъ, дабы всюду прообразованъ былъ двучастный крестъ. Того ради ево нарицаютъ знаменіемъ Христовымъ и четвероконечнымъ крестомъ, истиннымъ и животворящимъ, и кровію Христовою освященнымъ, и дабы въ крестѣ четыре роги верхній, и нижній, и пречніи утвердить.
А нѣкто, ими прельщенный, Семенъ Ивановъ, Папужской уставщикъ, егда прельстися и отъ согласія христіянскаго отторжеся, и отъ святыя церкви отступи, тогда начатъ мудрованію ихъ зѣльнѣ поборать, и въ словопрѣніи, въ знаме-нованіи рукою на челѣ, исповѣдалъ прообразовати крестъ онаго же вида. А иніи, того ихъ согласія, глаголютъ: егда рукою полагаютъ на главу, и то именуютъ вышній рогъ креста: а егда рукою на животъ, и то нижній рогъ; паки на оба рама вопреки и ту пречныхъ два рога; и тако мнятъ быти въ крестѣ четыре концы, того ради и четвероконечнымъ назваша. А иніи инако толкуютъ, а вси тщатся, дабы почтенъ былъ двучастный крестъ, и равенъ трисоставному. Того ради въ грамоткѣ утверждаются на сицевомъ: всегда бо образъ креста съ вышняго рога начинается прежде и относится до нижняго рога, и съ правыя страны до лѣвыя преграждается вопреки, и прочая.
Мы же и о грамоткѣ Ивана Философа разсуждаемъ сице. Написа бо онъ о возвожденіи кадиломъ, или рукою: аще не возведетъ, крестообразія не сотворитъ. И тако нынѣ во святѣй церкви и творится. Понеже кадиломъ, аще и треми возвожденіи, и ту правѣ и преки крестообразіе творится, и крестъ трисоставный знаменуется, и во образъ Святыя Троицы совершается. А діяконовцы своимъ двократнымъ каженіемъ подлиннаго и совершеннаго возвожденія кадиломъ не сотворяютъ, зане кадиломъ первую крату возводятъ съ нижняго рога, а не съ верхняго. А въ грамоткѣ Ивана Философа не тако глаголетъ: съ вышняго рога начинается прежде и относится до нижняго рога. И тако, по ихъ мнѣнію, кадиломъ Должно имъ не кадить, но токмо, взявъ кадильницу, съ верхняго рога первое кадильницею начертовати крестъ двучастный. И тако они всуе и кадиломъ каженіе творятъ, понеже Въ каженіи чинъ и еже рукою огражденіе къ тому, не приличенъ, зане рукою сверху отъ главы начинается и сводится на животъ, потомъ вопреки, и тако подлинное являетъ воображеніе креста.
Паки въ грамоткѣ пишетъ: сѣнь крестная, и крестообра-зі е, и образъ креста. И сіе что глаголетъ: сѣнь крестная? ■^ако мы рукою на лицѣ воображаемъ сѣновно, сирѣчь не-вндимо. Но обіе крестообразіемъ образъ креста назнаме-нУемъ, и вѣрою, и умнымъ возвожденіемъ словесныя души возводимъ на первообразное и исповѣдуемъ Христа Спаси-теля плотію пострадавши на крестѣ. Того ради исповѣданія
и богословцы въ сложеніи перстъ вѣрою исповѣдали пре-даша и протолковаша. Понеже въ знаменованіи рукою не едина тайна, еже бы единъ крестъ знаменати, но все наше благочестіе въ томъ заключаетъ. Таже воображеніемъ рукою на челѣ и вѣрою исповѣдуемъ, по Апостолу, высоту, глубину, долготу и широту. А св. Златоустъ, толкуя, глаголетъ: кая есть шпрота, и долгота, и глубина, и высота? Сирѣчь тайну о насъ устроенную со опасствомъ увѣдѣти, сіе широту и долготу и глубину и высоту, сирѣчь величество любви Божія познати, како всюду распростреся...
Тѣмъ же, о правовѣрный народъ христіанскій, слышаще оное Тимооеево дерзновеніе, кто не устрашится и не убоится? Зане слышать трепетно, а писать боязненно. А онъ, аки бы о нѣкоей простой вещи, дерзко вопрошаетъ. Но обаче лѣть-ствуетъ ему въ томъ каятися предъ Господомъ Богомъ и предъ отцы прощеніе просити, но онъ въ томъ зако'снѣ и въ покаяніе прійти не хощетъ; и не токмо предъ отцы прощеніе просити, но еще и оправданіе приноситъ. Нынѣ здѣ написа своею рукою письмо къ Еремѣю Семенову и тамо глаголетъ про оное, якобы старца Ѳеодосія трижды не просто вопроси, и клевещетъ на старца, якобы онъ образами креста Христова не нарекъ. А старца Ѳеодосія исповѣданіе о крестѣ бысть тогда изрядное и со святымъ Писаніемъ согласное, о чемъ въ семъ словѣ явлено.
И о семъ каждый правовѣрный да разсуждаетъ, и Тимо-ееево мудрованіе со св. Писаніемъ сличаетъ. Сего вида крестъ f просто сложенный отъ каковыя-либо вещи, сирѣчь отъ древа, или начертанный безъ приписанія, еже есть: Іс. Хр. и Царь славы, и безъ подножія и титлы—мірянинъ Тимооей Лысенинъ нарече знаменіемъ Христовымъ п крестомъ истиннымъ, и животворящимъ, и четвероконечнымъ. Еще самъ поклоняется и прочимъ покланятися учитъ.
И' въ книзѣ своей, которая книга нынѣ обрѣтается на Вѣткѣ въ домѣ мірянина Мокея Тимоѳеева, а въ ней на листу 657 пишетъ о крестѣ: Образъ же крестный отъ двою древу еовокупляюще, внегда кто укоритъ насъ отъ невѣрныхъ, яко древу поклоняющеся, можемъ, обѣ древѣ разру-шивше, и образъ крестный разлучивше, сія непщевати праздна древа, и невѣрному заградити уста, яко не древо, но образъ крестный почитаемъ. Еще тамо же во свидѣтельство приводитъ Аѳанасія Великаго ко Антіоху князю |2‘). Вопросъ. Вето ради вѣрніи вей кресты подобообразны Христову творимъ, отъ иныхъ же не творимъ: свята бо суть, яко же и крестъ. Отвѣтъ. Крестный убо образъ отъ двою древу слагающе, внегда кто намъ отъ невѣрныхъ поноситъ, яко древу покланяемся, можемъ обѣ древѣ раздѣлили и образъ крестный разорили, симъ невѣрнаго уставити, яко не
т) На полѣ: „Антіоха князя“.
чрево чтемъ, но честный образъ, копіемъ же, и тростію, и губою се творити или показати не можемъ...
А Тимоѳей Лысѳнинъ ,22) древнюю оную змію мѣдную нынѣ почитаетъ, и не токмо змію, но и древо, на немъ же бысть змія повѣшена. Написа бо онъ, Тимоѳей, своею рукою сицо ,23): Монсей змію на знамени положи, сирѣчь на крестѣ, то бо есть истина, а змія образъ. И сіе онъ, Тимоѳей, подписи своей рукою не просто, но въ словопрѣніи. И противъ сицеваго подписанія пониже нѣкто написа сиде: Моисей, егда змію положи на знаменіи, сирѣчь на древѣ, и то не самая истина, но прообразованіе истины. А Тимоѳей образное истиною быти тогда нарече. Да онъ же, Тимооей, при томъ же словопрѣніи своеручно написа и сіе: Моисей положи змію на знамени, и взирающій исцѣлѣвахуся и ожив-ляхуся. Чимъ бысть исцѣленіе и оживленіе взирающимъ: зміею или знаменіемъ креста Христова? И рече: я исповѣдую крестомъ Христовымъ исцѣленіе и оживленіе имъ бысть, знаменіемъ Божіимъ. До здѣ отъ своеручнаго подписанія. Внимай Тимоѳееву мудрованію и подписанію: древнее при Моисеѣ древо, на немъ же бысть змія, и то самое древо нарекъ крестомъ Христовымъ и знаменіемъ Божіимъ. Но въ сицевомъ его мудрованіи тогда, при подписаніи его, нѣкто обличаше и ниже его подписанія подписи сице: Аще Моисей вознесъ змію и положи на древѣ, и ту исцѣленіе не отъ змія и не отъ древа, но исцѣленіе бысть прознаменова-ніемъ предъявльшейся истинѣ, отъ самаго истиннаго и животворящаго креста, на немже пригвожденъ Спасъ Христосъ, зане въ вѣтсѣмъ законѣ и въ новой благодати единъ и той же Христосъ исцѣленіе подая. И абіе оный Тимоѳей умолча, и паки своею рукою написа и сіе, что во пророчествѣ Іезекіилевѣ писано 124): повелѣ Господь полагати знаменіе на челѣхъ, и то знаменіемъ и крестомъ Христовымъ нарицато. И паки своею рукою онъ, Тимоѳей, написа и сіе: Моисей въ Чермное море жезломъ удари и вопреки написа непобѣдимое оружіе, и я то нарицаісг крестомъ Христовымъ, тоже и образомъ креста Христова исповѣдую. Но абіе тогда инъ нѣкто написа, обличая ево, Тимоѳея: и сіе оное твое написаніе, еже бы жезломъ прямо и преки, мнишь, якобы сицеваго вида -|- и якобы тѣмъ проведе Израиля. И сіе будетъ Писанію противно, зане Моисей токмо сѣнію начерта и пред-написа не онаго вида, но самого трисоставнаго креста Христова, на которомъ Христосъ плотію иострада. Такожъ и не °ѳразомъ крестнымъ, но самымъ истиннымъ и животворя-Щчмъ крестомъ Христовымъ: тѣмъ Христа воспоемъ, яко ирославися.
На іюлѣ: „Размова“.
12>) На полѣ: „Рѣчь Лысеыинаѣ ‘"Ч На полѣ: „Глава 9“.
Извѣстіе о вѣтковцахъ 125).
Списокъ изъ соборнаго посланія отца Ѳеодосія, кое писано было въ нижегородскіе скиты, съ подписаніемъ рукъ, отъ мірозданія лѣта 7218, вины ради сея. Ибо нѣкогда священника Димитрія и діакона Александра вопросиша: како кадите? Отвѣщаша они имъ: кадили и кадимъ по Уставу церковному, крестообразно. Тогда отецъ Ѳеодосій, съ прочими иноки: Нифонтомъ, Сергіемъ, съ Филаретомъ, съ.За-симою, съ Павломъ, и съ прочими отцы, смотря во Уставъ, написали о томъ сице: И мы уставъ чли и разсуждали. И во уставѣ о каженіи написано тако, яко же они кадили и кадятъ. И мы на тое уставное каженіе вины и порока не полагаемъ и не ругаемъ, понеже писано и предано отъ святыхъ отецъ. И то ихъ каженіе, крестообразное, буди въ каженіе, и святыня, тогда дѣйствуемая отъ священникъ съ таковымъ каженіемъ, буди пріемлема безч. сумнѣнія, а не ругаема. А что нѣцыи смѣли рещи про то каженіе на священника и діакона и прочихъ: будто въ томъ каженіи крестообразномъ Святую Троицу раздѣлили, и называли ихъ еретиками и раскольниками: и то ихъ дерзость неопасливая и
погрѣшеніе. И подивившеся, мы вси вашей дерзости зазрѣ-хомъ, что такъ у васъ раздѣленіе чинится.
До здѣ изъ соборныя грамогы отца Ѳеодосія, у которой общее въ подтверженіе подписаніе коегождо рукъ.
Но потомъ иначе. Лѣта отъ созданія міра 7228-го Вѣтковт скаго монастыря архимандритъ Іосифъ съ братіего всѣмъ слободамъ, въ нихъ же суть христіане, вѣдомы чинилъ. Яви-шася нынѣ отъ діавола смущенникн: ненавидяще крестъ Христовъ, велятъ дважды кадить, а третіяго древа не воспоминаютъ. Како можетъ пустокадильникъ по дважды прямо и преки кадить, егда въ Москвѣ, на Іордани, въ день Богоявленія, народу бываетъ болѣе двухсотъ тысящь? Всячески ему, пустокадильнику ''і0), тотъ народъ и въ мѣсяцъ не мощно будетъ (по его толку) прекадить. Вы же, православніи, отъ нихъ уклоняйтеся и прочая.
Къ сему коеждому (по слободамъ письму) монастырская печать приложена.
Подобно же и сія: Посланіе въ слободу Корыченцы 1M), за подписаніемъ рукъ, писано лѣта 7232-го изъ вѣтковскаго монастыря. Речемъ же развраты Димитрія попа, и чернаго діакона Александра, и Тимоеея мірянина, и единомысленни-ковъ ихъ, еже о крестѣ,—несогласное мудрованіе святой
!-•') Рукопись Импер. Публичной Библіотеки О. I. Л1» 489, лл. 69—71 обор.
126) На полѣ; „безумному“.
127) На полѣ: „Сіи Корыченцы къ Польшѣ, не вдали отъ мѣста Баръ .рекомаго“.
церкви. Такожде и новоумыш.ченное кажденіе въ два маха: оНи, подобящеся древнему и злокозненному еретику Арію, возбѣсишася, аки злобѣсивіи пси, и свой ядъ зміинъ на многихъ изаивающе. Многажды бо во своихъ словопрѣніяхъ возлагаютъ хулу на святѣйшихъ нашихъ бывшихъ благочестивыхъ патріарховъ, и писанія ихъ презираютъ. И въ таковыхъ ихъ рѣченіях'ь, да не како и вы, недоумѣніемъ своимъ, творя съ ними бесѣды, и не вѣдая коварства ихъ, прі-общитеся хуленію на оныя святители, и прочая.
Того же монастыря согласникъ Іосифъ мірянинъ: лѣта 7233-го* гѳнваря въ 10-й день, азъ, многогрѣшный Іосифъ Артемьевъ, подписалъ своею рукою о каженіи: Трикратное каженіе Христово, а двократное каженіе еретическое, и не святых-ь отецъ преданіе.
Списокъ съ соборныя грамотки Вѣтковскаго монастыря 128).
Изъ пречестныя обители Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодѣвы Маріи, честнаго и славнаго Ея Покрова, что на Вѣткѣ, отъ священноинока Іева, и отъ прочихъ священнаго чина, віі слободу Избынь: православномудрствующимъ и согласнымъ нашея святыя церкви Вѣтковскаго монастыря дѣтемъ духовнымъ, господамъ: осадчему Ивану Никитину, войту Ивану Ѳедорову, Авдѣю Петрову, Алексѣю Антонову, Ивану Антонову, Семену Аѳанасьеву, Аѳанасію Иванову, и всѣмъ православнымъ хрисгіаномъ, мужемъ и женамъ, съ сущими младенцы, по заповѣди Божіей, благословеніе.
Ко извѣстію вам’ь пишемъ, что нынѣшняго 7235-го году, февраля 21 дня пріѣзжалъ вылевскій попъ Патрикій со своими кривосогласники къ вельможному пану Халецкому, и били челомъ на насъ, живущихъ въ монастырѣ. И по тому ихъ челобитью призваны были въ Халецъ предъ вельможныхъ пановъ, Красильскаго и Халецкаго, изъ монастыря свя-Щенноиноки, іереи, уставщики съ крылоскими, и казначей съ лучшими чернецы, и окрестные отцы, п вѣтковскоп слободы войтъ съ лучшими мѣщаны. Представше предъ вельможныхъ пановъ, очевидно обличали того нечестиваго Патрикія и единомышленниковъ его въ томъ, что ввели они многіе развраты въ народъ; и священное Писаніе толкуютъ криво, но своему развратному умствованію; такожде хотѣли и соборную апостольскую церковь развратили, которая милостію Божіею хранима, и непоколебимо выну пребываетъ. *1 ^гако посрамлени быша, и ложное ихъ кривосоставное челобитье весьма упразднилось.
И по приказу вельможныхъ пановъ, по правиломъ свя-Тьіхъ, всѣмъ христіанскимъ соборомъ тѣхъ развратниковъ
Рукопись Импер. Публичной Библіотеки О. 1. ЛЬ 489, лл. 72 -75.
церковныхъ и лжеклеветниковъ весьма отлучили отъ святыя церкви, и отъ христіанскаго собору отказали съ прещѳніемъ, дондеже исправятся. И оному кривотолку, Патрикію попу, и прочимъ попомъ ихъ развратнаго злосогласія, съ неправыми ихъ съ потребами на Вѣтку и въ прочія христіанскія слободы въѣзжать запретили накрѣпко. Такожде и дѣтемъ нашимъ духовнымъ и всѣмъ православнымъ Христіаномъ, которые согласіе имѣютъ съ нами, и соокормляются духовностію въ церкви святовѣтковскаго монастыря, въ каждой слободѣ, со страшнымъ запрещеніемъ приказываемъ, чтобы ихъ кривосказательнаго толка поповъ въ домы своя не пускать и потребъ никакихъ не отправлять, и въ тетрадкахъ ихъ написанного криво сказанія не внимать, но призывать бы имъ изъ монастыря, или гдѣ обрящется нашего праваго согласія, и тѣми удовольствоватися всякими потребами духовными и въ ученіи. Подобно же и вамъ, нашея церкви согласнымъ дѣтемъ духовнымъ, и всѣмъ Христіаномъ, живущимъ въ слободѣ Избыни, благословляемъ и приказываемъ, чтобы вамъ оного кривотолковщика, попа Патрикія вылев-скаго, и у васъ живущаго Матѳея, и въ Волыни живущаго чернаго попа Игнатія, и Андрея попа Шишку, и Ивана Яковлева, и Григорія Галицкаго, и неосвященныхъ криво-учителей, всякаго чина, ихъ кривосогласія, оберегатися и облюдатися, въ домы бы своя ихъ не пускать, и къ нимъ ни съ какою потребою не ходить, и творить бы вся по выше писанному, какъ писано въ прочія слободы: призывать священниковъ изъ монастыря, правыхъ священниковъ, или гдѣ ирилучится нашего православнаго согласія и праваго ученія.
Приписуюсь: священноинокъ Іевъ руку приложилъ.
Священноинокъ Іосифъ руку приложилъ.
Священноіерей Іоаннъ руку приложилъ.
Попъ Макарій руку приложилъ.
Старецъ Павелъ, казначей, руку приложилъ.
Уставщикъ Засима руку приложилъ 120).
САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКАЯ ПРАВОСЛАВНАЯ ДУХОВНАЯ АКАДЕМИЯ
Санкт-Петербургская православная духовная ака-демия Русской Православной Церкви - высшее учебное заведение, целью которого является подготовка священнослужителей, преподавателей духовных учеб-ных заведений и специалистов в области богословских и церковных наук. Подразделениями академии являются: собственно академия, семинария, регентское отделение, иконописное отделение и факультет ино-странных студентов.
Проект по созданию электронного архива журнала «Христианское чтение»
Проект осуществляется в рамках процесса компьютеризации Санкт-Петербургской православной духовной академии. В подготовке электронных вариантов номеров журнала принимают участие студенты академии и семинарии. Руководитель проекта - ректор академии епископ Гатчинский Амвросий. Куратор проекта - проректор по научно-богословской работе священник Димитрий Юревич. Матери-алы журнала подготавливаются в формате pdf, распространяются на компакт-диске и размещаются на сайте академии.
На сайте академии
www.spbda.ru
> события в жизни академии
> сведения о структуре и подразделениях академии
> информация об учебном процессе и научной работе
> библиотека электронных книг для свободной загрузки