Али^улова Мах,фуза Муртозаевна,
Узбекистон Республикаси ИИВ Академияси, ижтимоий-ик,тисодий фанлар кафедраси доценти, педагогика фанлари номзоди; Тожалиев Абдук,осим Абдулхакимович,
ФарFона давлат университети «Ижтимоий иш» кафедраси катта укитувчиси
ВОЯГА ЕТМАГАН БОЛАЛАРДА САЛБИЙ ^УЛКНИНГ ПАЙДО БУЛИШ ХУСУСИЯТЛАРИ
УДК: 37.01
АЛИЦУЛОВА М.М., ТОЖАЛИЕВ А.А. ВОЯГА ЕТМАГАН БОЛАЛАРДА САЛБИЙ ЦУЛЦНИНГ ПАЙДО БУЛИШ ХУСУСИЯТЛАРИ
Маколада вояга етмаган болаларда усмирлик даврининг узига хослиги, болаликдан катта-лик ёшига утиш вактида физиологик узгаришлар, жинсий етилишнинг жадаллашуви шароитида усмирларда салбий хулкнинг намоён булиши жараёни хакида фикр билдирилган.
Шунингдек, усмир ёшдаги болаларнинг уз-узини англаши, тенгдошларига ухшашликни шакллантириш ва уларда салбий хулкнинг пайдо булиш хусусиятлари илмий манбалар асосида ёритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: вояга етмаган, болалар, тарбия, салбий хулк, ижтимоий-педагогик, омил, усмир, ривожланиш, мулокот, англаш, ухшашлик, шакллантириш, фаолият, жараён, тизим, таъсир.
АЛИЦУЛОВА М.М., ТОЖАЛИЕВ А.А. ОСОБЕННОСТИ ВОЗНИКНОВЕНИЯ НЕГАТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ У НЕСОВЕРШОННОЛЕТНИХ ДЕТЕЙ
В статье рассмотрены особенности физиологического развития несовершеннолетних детей, перехода в подростковом возрасте от детства к взрослению, половому созреванию и формированию негативных манер у подростков.
Авторы статьи на основе изучения первоисточников раскрыли процесс повышения самосознания подростков, формирования сходства с их сверстниками и появления у них негативного поведения.
Ключевые слова и понятия: несовершеннолетний, дети, воспитание, негативное поведение, социально-педагогические факторы, подростки, развитие, общение, понимание, сходство, формулировка, деятельность, процесс, система.
АLIQULOVA M.M., TOZHALIEV A.A. FEATURES OF NEGATIVE BEHAVIOUR APPEAR AMONG TEEN AGE CHILDEREN
In the article features of physiological development of minor children, as transition in teenage age from the childhood to a growing, puberty and formation of negative manners at teenagers are considered.
Authors of the article on the basis of studying of primary sources have opened process of teenagers's consciousness growth, formations of similarity to their contemporaries and appear among them of negative behaviour.
Keywords: the minor, children, education, negative behaviour, socially-pedagogical factors, teenagers, development, dialogue, understanding, similarity, the formulation, activity, process, system.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 8(81)
Кириш. Ривожланиш даврига хос булган хусусиятлардан бири ижтимоий-иктисодий сохаларда ракобатдош була оладиган, интеллектуал салохиятли, фукаролик жамияти талаблари билан хамнафас, инновацион билимларга эга булган ёшларимиз комилликнинг илк чукки-ларини забт этаётгани, мамлакатимиз манфаат-ларини химоя килишга тайёрлиги таълим ва тарбия сохасидаги ислохотларнинг натижаси-дир.
Мамлакатимиз таълимида амалга оширила-ётган ислохотлар негизида ёш авлод тарбиясига алохида урин берилган. Шиддат билан ривожла-наётган Ватанимиз келажаги бевосита ёшлар-нинг ислохотлардаги фаоллигига боFлик. Бундай шароитда, Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев таъкидлаганидек, «... ёшларимиз билан купрок гаплашиш, уларнинг калбига кулок солиш, дардини билиш, муаммоларини ечиш учун амалий кумак беришимиз керак»1. Кайд этиш лозимки, вояга етмаган болаларда салбий хулкнинг пайдо булиш хусусиятлари мав-зусидаги тадкикотда инновацион ва ижтимой педагогик жихатларнинг ёритилиши мухим амалий ахамият касб этади.
Мацсад. Мутахассис олимлар болаларда салбий хулк куринишларининг вужудга келиш сабаблари, мазмунининг узига хос хусусиятлари ва уни бартараф килишда замонавий таълим-тарбиянинг имкониятларидан, шу жумладан, инновацион педагогик усуллардан самарали фойдаланиш масаласини тадкик этишни асосий максад килиб куйишган.
Тараккиётнинг янги ривожланиш боскичида шахснинг, шу жумладан, ёш авлоднинг урни алохида ахамиятга эга. Хар бир вояга етмаган бола улFайгач, уз хаётининг бахт-саодатини таъ-минлаш учун ижтимоий жамиятдаги муносиб урнини эгаллаш зарурияти пайдо булади. Бу уринга узида уч ахлокий хусусиятни мужассам-лаштирган болаларгина эгалик килади. Бу хусу-сиятлар саломатлик, соFлом фикр ва намунали ахлокдан иборат. Шу уч фазилатнинг биттасидан хам махрум булган бола уз хаётининг бахт-саодатини таъминлай олиши кийин кечади.
Бошка суз билан айтганда, инсон хаётидаги бахт-саодат жисмонан соFлом, соFлом фикрли ва намунали хулкли болага насиб этади, шу
1 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 24 йиллигига баFишланган маро-симдаги маърузаси. 2016 йил 7 декабрь. // «Халк сузи» газетаси, 2016 йил 8 декабрь.
жихатларга эга булган ёшлар турли хил салбий вокеликлардан холис булади. Таъкидлаш лозимки, юкоридаги хислатлар болаларда учрайдиган салбий хулк куринишларини бартараф этишда назарий асос вазифасини бажаради.
Мавзу буйича бошца олимлар илмий асарлари цисцача та^лили. Вояга етмаган болаларда салбий хулкнинг пайдо булиш хусу-сиятларига оид муаммолар педагог олимлар, жамиятшунослар томонидан тадкикот мавзуси сифатида урганилган. Шулар жумласига Алику-лова Г.М., Аварин В.А., Махмудов Р.М., Рузиева Р.Х., Рашидов Х.Ф., Хакимов Н.Х., Тайла-ков Н.И. каби олимларнинг тадкикотлари киради. Юкорида номлари кайд этилган олимларнинг тадкикотларида вояга етмаган болаларда салбий хулкнинг пайдо булишга таъсир этувчи омилларнинг баъзи жихатлари кискача ёритилган. Жумладан, Н.И.Тайлаковнинг «Вояга етмаганлар орасида жиноятчилик ва хукукбу-зарликка мойил укувчиларни тарбиялашнинг ижтимоий-педагогик технологиялари»2 номли илмий асарида салбий хулкли болаларни туFри камол топтириш учун оилани, оналик ва бола-ликни мухофаза килиш тизимини янада тако-миллаштириш, соFлом ва баркамол авлодни тарбиялаш бунда махаллий давлат хокимият органлари ва жамоат ташкилотларининг хамкор-лигини такомиллаштириш масалалари ифода-ланган. Шунингдек, Г.М.Аликулова ва Н.Х.Хакимовларнинг «VIII-IX синф укувчилари-нинг таълим жараёнини ижтимоий педагогик лойихалаштиришда инновацион усуллар»3 номли илмий асарида усмир ёшлар тарбиясида ижтимий педагогиканинг инновацион усуллари хамда тарбиявий ишларни такомиллаштиришда куллаш мумкин булган миллий маданий мерос, иктисодий ислохотлар натижалари, илмий фал-сафий манбалардан самарали фойдаланишнинг инновацион методикалари кайд этилган.
Мацоланинг илмий янгилиги шундан ибо-ратки, унда янги ривожланиш даврида болалар хулкидаги нуксонларни келтириб чикараётган сабаблар ва уларни бартараф этишда фойдаланиш мумкин булган омиллар тахлил этилди.
2 Тайлаков Н.И. Вояга етмаганлар орасида жиноятчилик ва хукукбузарликка мойил укувчиларни тарбиялашнинг ижтимоий-педагогик технологиялари. 2-том. Монография. - Т.: «GOLD-PRINT-NASHR», 2018.
3 Хакимов Н.Х., Аликулова Г.М. VIII-IX синф укувчи-ларининг таълим жараёнини ижтимоий педагогик лойихалаштиришда инновацион усуллар. Услубий кулланма. - Т.: Т.Н.Кори Ниёзий номидаги УзПФИТИ. 2017. -158-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 8(81)
Тадцицотнинг объекти. Болалардаги салбий хулкнинг намоён булишлари, яъни ушбу вокеликка глобаллашув шароитида, интернет ва оммавий ахборот воситаларида эфирга узатила-ётган ахлоксизликни тарFиб этувчи курсатувлар, эшиттиришлар, газеталарда чоп этилаётган маколаларнинг таъсири жараёни танланган.
Тадцицотда цулланилган усуллар. Болалар тарбиясида киёсий ва таккослаш усулларидан фойдаланиш кутилган натижаларни беради. Уларни билим олишга ундашда буюк мутафак-кирлар, илм-фан намоёндаларининг ютуклари, инсониятга колдирган бебахо дурдона асарлари, илмий фандаги кашфиётларини мисол сифатида келтириш болалардаги салбий хулк кури-нишларининг бартараф этилишида яхши натижа беради.
Амалий мисоллар. Ушбу жараёнда мутаф-факкир ва буюк давлат рахбари Амир Темурнинг «Темур тузиклари» асарининг тарихий, тарбия-вий ахамиятини сузлаб бериш максадга мувофик. Ушбу фикрларни ривожлантириб мутаффаккир бобомиз Берунийнинг ихтиролари, буюк олим Мирзо УлуFбекнинг астрономия ва математикага кушган хиссаси, Фаробийнинг 70 дан ортик хорижий тилни билганлигини мисол келтириш мумкин.
Мутафаккир Абдурауф Фитрат кайд киладики, «Халк,нинг аник максади сари харакат килиши, давлатманд булиши, бахтли булиб иззат-хурмат топиши, жахонгир булиши ёки заиф булиб хор-ликка тушиши, бахтсизлик юкини тортиши, эъти-бордан колиб, узгаларга тобе ва кул, асир булиши уларнинг уз ота-оналаридан болаликдан олган тарбияларига боFлик»1.
Фарзандининг бахтсиз булишини истамаган хар бир ота уни мустакил хаётга куйиб юбориш-дан олдин учта ахлокий хислат билан куроллантириб куйиши керак. Тарбиянинг махсули хам шундай, яъни болани тарбия килиш уни жисмонан, фикран ва хулкан камолга етка-зиб, саодатга эришишга кобил килишдан ибо-рат. Инсон туFилган кунидан, хаётининг сунги вактигача таълим ва тарбия олиш кобилиятига эга булса-да, лекин уни болаликдан тарбиялаш, унда юкори ахлокий фазилатлар, жисмонан саломатлик ва теран фикрлаш кобилятини шакл-лантириш мухим аммалий ахамият касб этади.
Ёшлар ижтимоийлашуви фукаровий ва ахлокий тарбиянинг натижаси булиб, уни олим-
1 Абдурауф Фитрат. Танланган асарлар. (X.V: Илмий рисолалар). - Т.: «Маънавият», 2010. -304-б.
ларимиз шахс ижтимоийлашуви, тарбиянинг асосий максади хисоблашади. Бирок тарбия бола ижтимоийлашувининг асосий омиллари-дандир. Тарбиянинг асосида ижтимоий харакат булиши уни ижтимоийлашувдан фарклайди.
Таъкидлаш лозимки, ижтимоийлашув узлук-сиз жараёндир, яъни инсон доимо жамият билан бевосита муносабатда булади. Тарбия эса узлукли жараёндир. Чунки у муайян воситалар оркали амалга оширилиб, замон ва маконда чекланган булади. Жумладан, усмир болалар тарбиясида салбий хулкнинг олдини олишнинг ижтимоий-педагогик омиллари сифатида ижти-моий ходиса, фаолият, жараён, кадрият, тизим, таъсир, узаро муносабат сифатида куриб чиксак булади.
Натижалар ва амалий мисоллар. Вояга етмаган болаларнинг усмирлик даврининг узига хослиги, болаликдан катталикка утишдир. Бу давр физиологик ривожланиш ва жинсий ети-лишнинг кескин жадаллашуви давридир. Бу даврга усмирлар томонидан шахс салбий хулки-нинг намоён булиши ва уларнинг алмашиниб туриши: гох мулокотга киришувчан, гох акси, гох кувнок, гохо эса Fамгин ва шу кабилардир.
Вояга етмаган усмирнинг асосий максади -уз-узини англаш ва ухшашликни шакллантириш-дир (тенгдошларидек булиш). Болаликдан катталикка утиш хамма болаларда хам текис кечавер-майди. Шунга кура усмирликда бола шаклла-ниши жараёни уч турга булинади.
Биринчи тур учун даврнинг жушк,ин, зидди-ятли кечиши хосдир. Унинг якуни - янги «Мен»нинг юзага келиши. Бу психик пубертат-ликнинг арафаси булиб, 11-12 ёшли усмирда куйидаги алохида белгилар пайдо булади: бебошлик, урушкоклик, болалар уйинлари унга кизик куринмайди, ундан каттарок усмирларнинг уйинлари эса тушунарсиз булади2.
Иккинчи тур учун даврнинг силлик, кучли асабийлашишларсиз бола шаклланишига хос булган жараёнидир. «Арафа»дан кейинги 11-13 ёшдаги кизлар ва 14-16 ёшдаги уFил болаларни уз ичига олган салбий (негатив) фаза билан алмашинади. Атроф-мухитга утувчи тез узгарув-чанлик ва безовта холат, нозик табиатлилик, жисмоний ва рухий дармонсизлик, узидан норо-зилик кабилар бу даврга хос асосий белгилар-дир.
2 Махмудов Р.М. ва бошкалар. Педагогика: Маърузалар курси. - Т.: УзИИВ Академияси, 2014. - 204-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 8(81)
Учинчи тур учун вояга етмаган усмир шакл-ланишининг онгли ва фаол равишда уз-узини тарбиялаш, хавотир ва инкирозларни мустакил енгиш жараёни хосдир. Купчилик усмирларда узига ва атрофидагиларга булган нафратни ва унинг натижаси булган узини ёлFиз, бегона ва бошкалар томонидан тушунилмаган сезиш каби холатларни учратишимиз мумкин. Бу вактда бола асосан, карама-каршиликлар, салбий таъ-сирларга ута сезгир булиб колади, бундай вази-ятлар болада ёки агрессив уз-узини химоя килиш ёки пассив меланхолияни келтириб чикаради. Салбий фаза якуни жисмоний ети-лишнинг якунланиш вактига туFри келади.
Ижобий (ёндашув) фаза усмирнинг мухитнинг ижобий жихатларига (аспектларига) таъсирчан булиб колиши билан бошланади. Унинг олдида хурсандчиликнинг манбалари пайдо булади, улар «табиатнинг хаяжонланиши» - гузалликни онгли хаяжонланишини куяди.
Ривожланиш учун кулай шароитда хурсандчиликнинг манбалари санъат ва илм булиши мумкин. Шунингдек, психолог В.А.Авариннинг фикрига кура, буларга «энг кучли тангликлардан хам чикариб юборувчи» мухаббат хам куши-лишига алохида урFу бериб утади.
Бу ёшда жинсий етилиш натижасида бола организмида ва рухиятида сезиларли узгаришлар руй беради. Бу боланинг кизикишларини кен-гайтиради. Бунда боладаги кизикишлар ривожи-нинг икки хусусиятини куришимиз мумкин.
Бир томондан, янги кизикишлар ва майллар-нинг пайдо булиши: ижтимоий хаёт, компьютер техникаси, виртуал уйинлар, работотехника, кахрамонлик ва саргузаштларга бой китобларни укиш, ушбу мавзуларни тарFиб килувчи хуж-жатли, бадиий фильмларни куриш, спорт турла-рига кизикиш кучаяди.
Иккинчи томондан, илгари мавжуд булган кизикишлар тизимининг йуколиши: ундаги сал-бийлик, карама-карши характер шаклланиши кузатилади.
Шу икки хусусиятнинг уЙFунлашуви бир карашда Fалати холат - боланинг атроф-мухитга кизикиши камайиши ёки баъзан умуман йуколиши билан характерланади. Бу салбий холат-даги фаза давомида усмир уз болалигига бархам беради. Бу фазага пессимистлик, жамоа билан алокаларнинг бузилиши, болалар орасидаги олдинги урнатилган муносабатларнинг узилиши, шу жумладан узаро дустона муносабатлар хам, ёлFизликка интилиш, жамиятда мавжуд булган
ахлок коидаларига буйсунмаслик каби холатлар кузатилади.
Натижада купчилик усмирлар фаолияти индивидуал йуналишда намоён булади. Шунингдек, яккаликнинг чуккиси урта ёшдаги усмир-ларга хосдир, катта ёшдаги усмирларда унинг нисбатан камайиши кузатилади. Бундай холатда болалар узининг манфаатларига дахлдор булган шахслар хаёти билангина кизикадилар.
Таъкидлаш лозимки, жамиятда инсонпарвар-лик фазилатларига эга булган кизлар сони уFил болалардан ортикрок, шу билан биргаликда уз манфаатини устун куйувчи - эгоист болалар сони купчиликни ташкил килади. Бу тафовутлар жамиятнинг аёллар ва эркаклар учун яратган роллари билан боFликдир. Ижтимоий муносабатлар дастлаб кизлардан, сунгра аёл кишидан купрок интизомлиликни хамда мустакилликка нисбатан итоаткорликни, узгалар дардига хамдард булиш, баъзи холларда бошкалар фикрини уз фикрига нисбатан устун куйишни кутади. Аёл киши куп жихатдан сабрли, кечи-римли булиши керак. Бу хислатлар куп жихатдан шахснинг инсонпарвар йуналишига хосдир. Эркак кишидаги мардлик, фаоллик, агрессив хатти-харакат ва купрок мустакил фикрлаш ва фаолият курсатиш билан характерланади. Шунинг учун унинг жамиятдаги хатти-харакат-ларига индивидуаллик хос булади.
Угил болаларда салбий хислатлар кизларга нисбатан кечрок намоён шаклланади (бу уларни физиологик жихатдан кечрок етилиши билан боFлик), лекин улар жушкин ва узок давом этади.
Усмирларнинг мотивацион сохасида мунта-зам суратда узгаришлар юз беради. Бунда улар уз олдиларига куйган максадларига хамда уз шахсига нисбатан куйган талаблари доирасида ахлокий хатти-харакатларини сезиларли дара-жада бошкара олишлари билан фарк килади. Шундай килиб, усмирларда ташки мухит тала-бига реактив эргашишдан кура, уз хулкини шах-сий идеалларига нисбатан фаол мувофиклаш-тиришга утиш жараёни юз беради.
Усмирларда максадлардаги мукимлик, етарли даражада шаклланган бурч, масъулиятлилик илгаригига нисбатан купрок намоён булади. Эндиликда ижтимоий хаётга кизикиш, бирор вокеа туфайли эмас, балки билимларни туплаш таълим олиш жараёнида юзага келади. К,айд этиш лозимки, кизикишлар усмирлар томонидан куйилган максадларга асосланади. Купинча у-бу холатга булган кизикиш (хобби)ни келтириб
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 8(81)
чикаради. Кизикишсиз усмирлик уйинсиз бола-ликка киёсланади.
Усмирнинг кизикиши кучли ва купинча бир-бирига алмашинувчан булади, лекин баъзан доимий тусга хам эга булади; одатда улар укиш жараёни билан боFлик булмайди. Бу кизи-кишларнинг айримлари усмирни шахс сифатида етишишини таъминлайди. Чунки улар усмирнинг билимга булган эхтиёжларини кондиради ва унда фойдали куникмалар шаклланишига олиб келади. Аммо маълум бир шахсга хос хусусият-ларда улар шахснинг салбий ривожланиши, вактни бехуда утказиш, жамоат тартиб коида-ларини бузишга олиб келади, жумладан «азарт» уйинлар уйнаш, спритли ичимликларни ичиш, наркотик моддаларни истеъмол килиш.
Идеаллар, болаларнинг узига бахо бериши-нинг, жамиятда узини тутишнинг узлаштирилган меъёр ва коидаларининг мавжудлиги усмир шахсининг сезиларли даражада ривожланганли-гидан, мотивациясида ва узининг хатти-харакат-ларини ташкил этишда жиддий омил булувчи «ички режанинг» шаклланишига олиб келади. Аммо бу «ички режа» ягона тизимга айланма-ган, етарли даражада умумлашмаган ва муким булмайди ва тез-тез узгариб туради.
Усмирнинг уз шахсига булган талаблари доимий суратда ташкаридан куллаб-кувватлашларга мухтож булади. Катор мотивларнинг муким эмаслиги, гаплари ва хатти-харакатларининг узгарувчанлиги шундан далолат беради. Шунинг-дек, ушбу ёшдагиларга уйланган орзулари омад-сизликка учрашига сабаб булувчи юкори талаб-ларнинг куйилишидан далолат берувчи, максад-ларнинг имкониятлар билан мос эмаслиги характерлидир (1-расм).
Таъкидлаш лозимки, маърифатли оила бола-ларининг тарбияси билан тизимли шуFулланади ва улар тарбиясини узлуксиз таъминлашга харакат килади. Улар истикболларининг сао-датли ёки фалокатли булишини тарбия жараё-нига боFлик холда куришади. «Улар бир кавмнинг тарбиясига етган озгина нуксон бориб-бориб катта зарарга сабаб булади, деб аник ишонадилар»1.
Тарбия усмирнинг туFри ривожланишига асос булади. Ота-она, укитувчи, тарбиячилар учун усмирнинг ривожланиши мураккаб ижтимоий жараён хисобланади. Усмирнинг шаклланиши натижасида, унинг хотираси, нутки, хис-
1 Абдурауф Фитрат. Танланган асарлар. (Ж^: Илмий рисолалар). - Т.: «Маънавият», 2010. - 304 б.
туЙFулари усади. Хар бир шахс хаётидаги бу давр атроф-мухит, ижтимоий ривожланиш билан, кобилияти ва боланинг рухияти, унинг якинлари орасидаги узаро муносабатларга боFлик. Бу сабаблар шахснинг тарбиясига бевосита таъсир курсатади.
Тарбия жараёнида бола ахлокан шаклланади. Болалар табиат, усимлик, хайвонот дунёси билан танишиб бориши, ташки ва ички олам, одамлар билан узаро мулокот, инсон камолотига катта таъсир курсатади.
Хулоса урнида таъкидлаш лозимки, янги ривожланиш боскичида Узбекистон жамияти аъзолари, шу жумладан, болалар келажакдаги ишлар ечимини топишлари учун уларга хос булган билиш жараёнининг барча имкониятла-ридан самарали фойдаланишлари зарур. Ижтимоий-педагогик методологияга асосланган холда, мураккаб феномен булган болаларда учрайдиган салбий хулкнинг сабабларини аниклаш, уни бартараф этиш максадида иннова-цион педагогик усуллардан фойдаланишнинг мазмунини англаш учун унинг назарий асосла-рини билиш лозим. Педагогика сохасида, жумладан, салбий хулкка эга булган болалар тарбия-сида инновацион тарбиявий ишлар жараёнла-рини амалиётдаги бошкарувга ижтимоий-педа-гогик нуктаи назардан караш, унинг табиати, характери, натижалари, мазмунига янгича, илмий асосда ёндашув заруриятини вужудга келтиради. Юкоридаги фикрларни амалга оши-риш учун куйидаги ишларни амалга ошириш максадга мувофик.
Биринчидан, хар бир бола, жумладан, салбий ахлокка эга булган укувчининг махаллада яшашини хисобга олиб, махалла, оила, мактаб ва Узбекистон ёшлар иттифоки булимлари, нодавлат нотижорат ташкилотлар хамкорлигида ушбу гурухга мансуб булган болалар тарбиясига каратилган комплекс тадбирлар режасини ишлаб чикиш ва уни амалиётга татбик этиш.
Иккинчидан, болалар хулкида салбий ахлокий шаклларни бартараф килишда инновацион педагогик усуллардан фойдаланишни тако-миллаштириш учун уларнинг ижтимоий фаолли-гини ошириш максадида музейлар, ботаника ва хайвонат боFлари, истирохат ва дам олиш мас-канларига олиб боришни ташкил этиш, бунинг учун давлат ва хусусий мулкдорлар молиявий маблаFларидан фойдаланиш механизмини яра-тиш ва ундан самарали фойдаланиш керак. Шунингдек, ушбу фаолиятга малакали педагог-ларни жалб этиш.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 8(81)
1-расм. Усмирларнинг узига булган талабларнинг ташк,аридан доимий к,уллаб-к,увватланишига мух,тож булиши1.
Учинчидан, болалар хулкида салбий ахлокий шаклларни бартараф килишда ижтимоий педа-гогик усуллардан кенгрок фойдаланиш жараё-нида Ватанимиз худудида демократик исло-хотлар натижасида, янги тараккиёт даврида яра-тилган саноат мажмуалари, тикланган маданий ёдгорликлар, барпо этилган хайкаллар, мада-ният марказлари, спорт иншоотларига экскур-сиялар уюштириш максадга мувофик.
Туртинчидан, болалар хулкида салбий ахлокий шаклларни бартараф килишда ижтимоий педагогик усуллардан яна бири, хукукий
тарбияга эътибор бериш максадида, ушбу гурухга оид болалар билан хукукни мухофаза килиш органлари вакилларининг мунтазам учрашувларини уюштириш кутилган ижобий натижани беради.
Бешинчидан, болаларни мусика, расм чизиш, спорт билан шуFулланиш, компьютер техникасини урганиш, интернет сайтлардан фойдаланиш, бадиий китобларни тизимли укишга жалб этиш улардаги салбий хулк куринишларини бартараф этишда мухим омил ролини бажа-ради.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистон Респуб-ликаси Конституцияси кабул килинганининг 24 йиллигига баFишланган маросимдаги маърузаси. 2016 йил 7 декабрь. // «Халк сузи» газетаси, 2016 йил 8 декабрь.
2. Абдурауф Фитрат. Танланган асарлар. (Ж. V: Илмий рисолалар). - Т.: «Маънавият», 2010. -304-б.
3. Махмудов Р.М. ва б. Педагогика: Маърузалар курси. - Т.: УзИИВ Академияси, 2014. -204 б.
4. Хакимов Н.Х., Аликулова Г.М. VШ-IX синф укувчиларининг таълим жараёнини ижтимоий педагогик лойихалаштиришда инновацион усуллар. - Т.: «Фан ва технология», 2017. -158-б.
1 Муаллифлар томонидан тайёрланган.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 8(81)