Review of law sciences
Q-------------- |
- Д^
Jamoliddin Abdurakhmonkhujaev,
Doctor of Philosophy in Law, Associate Professor of Tashkent State University of Law
ISSUES OF IMPROVING THE ACTIVITIES OF THE SUBJECTS PARTICIPATING IN THE FORMATION OF THE JUDGES' CORPUS IN UZBEKISTAN
Abstract: This article analyzes the system of entities involved in the formation of the judges' corpus and some aspects of improving their activities on the basis of national and foreign legislation.
Keywords: Courts, judges, judges' corpus, judges' qualification board, judicial community, selection of candidates for judges, training of judges.
Жамолиддин Абдурахмонхужаев,
и.о. доцента Ташкентского государственного юридического университета, доктор философии по юридическим наукам (PhD)
ВОПРОСЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СУБЪЕКТОВ, УЧАСТВУЮЩИХ В ФОРМИРОВАНИИ СУДЕЙСКОГО КОРПУСА В
УЗБЕКИСТАНЕ
Аннотация: в данной статье анализируется система субъектов, участвующих в формировании судейского корпуса, а также некоторые аспекты совершенствования их деятельности на основе национального и зарубежного законодательства.
Ключевые слова: суд, судья, судейский корпус, квалификационная коллегия судей, судейское сообщество, отбор кандидатов в судьи, подготовка судей.
Жамолиддин Абдурахмонхужаев,
Тошкент давлат юридик университети доценти в.б., юридик фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)
УЗБЕКИСТОНДА СУДЬЯЛАР КОРПУСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ИШТИРОК ЭТУВЧИ СУБЪЕКТЛАР ФАОЛИЯТИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ
МАСАЛАЛАРИ
Аннотация: ушбу мацолада судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектларнинг тизими ва улар фаолиятини такомиллаштиришнинг айрим масалалари
билан боглиц жи%атлар миллий ва хорижий мамлакатлар цонунчилиги асосида та%лил этилган.
Калит сузлар: суд, судья, судьялар корпуси, судьялар малака %айъати, судьялар %амжамияти, судьяликка номзодларни танлаш, судьялар малакасини ошириш.
Мамлакатимизда судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар тизимида Узбекистан Республикаси Олий Мажлиси Сенати (бундан буён матнда Сенат деб юритилади) мухим урин тутади. Сенат факатгина судьялар корпусини шакллантиришнинг сайлаш жараёнида бевосита иштирок этади. Бирок парламентнинг куйи палатаси булмиш ^онунчилик палатаси судьялар корпусини шакллантиришда бевосита иштирок этмайди. Бизнингча, кайд этилган жараёнда парламентнинг куйи палатаси иштирокини самарали таъминлаш хам истикболдаги мухим масаладир.
Судьялар корпусини шакллантиришнинг сайлаш жараёнида Сенат ва Президент бир-бири билан узаро боглик булган яхлит механизмни узида мужассамлаштириб, бири иккинчисисиз ушбу жараённи тулик даражада ташкил эта олмайди. Бу эса судьяларни сайлаш нафакат Сенатга, балки давлат хокимиятининг келишилган холда фаолият юритиши нуктаи назаридан мамлакат Президентига хам бевосита алокадор эканлигини курсатади. Шу жихатдан олиб караганда судьялар корпусини шакллантиришда сайлаш ва тайинлашда Президент энг мухим ва асосий вазифани амалга оширади. Бинобарин, конунга кура Президент томонидан такдим этилган номзодгина Сенат томонидан сайланиши мумкин. Президентнинг бундай ваколати судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи бошка хеч бир субъектда мавжуд эмаслиги билан ажралиб туради. Лекин Президент томонидан судьялик лавозимига сайланиш учун такдим этилган номзодни Сенат томонидан сузсиз сайланишини кафолатламайди. Шу боис Сенат томонидан такдим этилган номзодни хар томонлама урганишни ташкил этиб, мухокама килиши ва ундан кейин белгиланган тартибда сайлаши ёки етарли овоз туплай олмаганлиги сабабли номзодни кайтариши мумкин. Бирок Президент Сенатга куриб чикиши учун шу номзодларни кайтадан такдим этиши, агар улар кайта рад этилса, Узбекистон Республикаси Президенти томонидан Сенат куриб чикиши учун бошка номзодларни такдим этиши мумкин. Аммо мазкур тартиб-таомилнинг тугал булмаган жихати шундаки, Конституция ва конунда Президент томонидан канча муддатда судьялик лавозимига сайлаш учун бошка номзодни такдим этилиши аник мустахкамланмаган. Бундан ташкари, судьяликка номзодларни сайлаш учун такдим этилганда Сенат ялпи мажлисида мухокама килингунига кадар тегишли кумитада дастлабки урганиш натижалари буйича рад этиш асослари ва сабаблари курсатилмаган. Энг асосийси эса бундай хукукий бушликлар натижасида Президент томонидан такдим этилган номзодлар сайланмаслиги, Узбекистон Республикаси Конституциявий судини шакллантиришга эришмаслигига, Олий суд судьялик лавозимлари буш уринларининг уз вактида тулдирилмаслигига сабаб булиши мумкин.
Парламент юкори палатасининг судьяларни сайлаш ваколати улар мустакиллигини ишончли таъминлашга каратилган. Хорижий давлатлар тажрибаси курсатишича, хусусан, А^Ш Федерал судларидаги судьялик лавозимларига тайинлаш Сенат розилиги билан А^Ш Президенти томонидан амалга оширилади, бунда Сенат Президент таклиф килган номзодни рад этиш хукукига эга [1]. Россия [2] ^озогистон [3] каби давлатларда Президент такдимига асосан Конституциявий суд ва Олий суд судьяларини факат Парламентнинг юкори палатаси томонидан тайинланади. Бирок айрим хорижий мамлакатлар тажрибасида
Конституциявий суд судьяларини сайлаш ва тайинлаш амалиёти узига хос хусусиятга эган. Хусусан, Украинада [4] Конституциявий судни шакллантиришда Президент, Парламентнинг юкори палатаси хамда судьялар хамжамият органи булган судьялар създи томонидан тайинлаш асосида амалга оширилса, Молдовада [5] Конституциявий суд судьялари Парламент, Ижро хокимияти хамда Олий магистратура кенгаши томонидан тайинланади.
Хукукий адабиётларда судьяларни сайлашнинг процессуал тартиби хакида фикр-мулохазалар билдирилган. Аммо "Сенат фаолиятини тартибга солувчи конунларда ва ушбу органнинг регламентида судьяларни сайлаш механизми етарлича уз ифодасини топмаган" [6]. Шу жихатдан караганда келажакда Узбекистон Республикаси Конституциявий судига раис уринбосари ва судьялари, Олий судига хам раис уринбосарлари ва судьялари лавозимларига номзодларни сайлаш тартиб-таомиллари конун даражасида мустахкамлаш талаб этилмокда. Чунки мазкур конунда такдим этилган номзод буйича Сенатнинг хар бир кумитасида мухокамаларни ташкил этиш, номзод буйича хар бир масъул кумитанинг хулосаларини тайёрлаш ва унинг муддатлари, тайёрланган хулоса натижаларини Сенатнинг ялпи мажлисида мухокама килиш билан боглик булган тартиб-таомиллар ва бошка купгина масалалар уз ифодасини топса максадга мувофик булар эди. Хозирда Сенатнинг бу борадаги амалиёти йулга куйилган булсада, бизнингча, унинг ташкилий-хукукий асосларини янада такомиллаштириш лозим. Бинобарин, мазкур масалалар буйича тегишли тартиб-таомиллар суд конунчилигида аник белгиланиши лозим.
Яна бир мулохаза мохияти шундан иборатки, "Сенатнинг ялпи мажлисида номзодларни такдим этиш конун талабидан келиб чикиб, тегишли суд раислари ёки уларнинг уринбосарлари томонидан эмас, балки Узбекистон Республикаси Президенти томонидан вакил этиб белгиланган шахс амалга оширилиши лозимлигига хам эътибор каратиш жоиз" [6]. Бу нуктаи назар диккатга сазовор. Шоядки, Сенат тегишли номзодни рад этса, у уз карори билан номзод буйича яхлит фикрга келиш учун Президентга узаро маслахатлашувлар утказиш таклифи билан чикиши мумкин. Чунки бундай тажриба Россия Федерацияси парламенти юкори палатаси амалиётида мавжуд [7].
Узбекистон Президентининг судьялар корпусини шакллантиришдаги иштироки бир-бирига узаро узвий боглик булган назарий ва амалий жихатдан уч асосий усулда намоён булади. Мазкур усуллар бевосита алокадор булган сайлаш, тайинлаш ва у билан келишиш жараёнларини уз ичига камраб олади. Ушбу жараёнларнинг узига хос жихати шундаки, вилоят ва унга тенглаштирилган суд раислари ва раис уринбосарлари лавозимига тайинлаш Кенгаш такдимномасига асосан Президент томонидан амалга оширилса, сайлаш эса Президент такдимномасига асосан Сенат томонидан амалга оширилади. Бундан ташкари, вилоят ва унга тенглаштирилган судлар судьялари, туманлараро, туман (шахар) судлари ва уларга тенглаштирилган судлар раислари, судьялари Президент билан келишилган холда Кенгаш томонидан лавозимга тайинланади.
Хукукшунос олим Ф. Мухитдинов [8] судьяларни тайинлашда Президентига ана шу танлаш тизими бир лавозимга икки-уч кишидан иборат номзодларни хавола килиш тартибини жорий этиш зарурлигини таъкидлаган. Фикримизча, мазур масалани суд конунчилигида аник мустахакалаш лозим. Бу эса, уз навбатида, суд раислари ва раис уринбосарларини тайинлаш жараёнида Президентнинг танлов имкониятини кенгайтиришга хизмат килса, бошка томондан суд раислари ва раис уринбосари лавозимига энг муносиб номзодларни танлаш имконини беради. Бундан ташкари, Узбекистон
Республикаси Конституциясининг 96-моддасига асосан тегишли холатларда судьялар корпусини шакллантиришда Узбекистон Республикаси Президенти вазифа ва ваколатларини вактинча бажарувчи макомига эга булган шахс томонидан хам амалга оширилиши мумкинлигини курсатади. Бирок истикболда мазкур масала конунчиликда аник мустахкамланса максадга мувофик булар эди.
Судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар тизимида Сенат ва Президентдан кейин Кенгаш мухим урин эгаллайди. Фикримизча, истикболда Кенгаш таркибини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар доирасини илгор халкаро тажрибани урганган холда янада кенгайтиш максадга мувофик. Бунда аввало парламент хамда судьялар хамжамияти органлари иштирокини инобатга олиш максадга мувофик. Энг мухими Конституциянинг "Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Сенати мутлак ваколатлари" назарда тутилган 80-моддаси
4-бандида нафакат Кенгаш раисини тайинлаш, балки уни лавозимдан озод этиш масаласи хам уз ифодасини топиши лозим. Бундан ташкари, Кенгаш таркибини судьялар хисобидан шакллантириладиган кисми суд тизимининг турли бугин судлари судьяларидан шакллантирлишига алохида эътибор каратиш нихоятда мухим саналади. Судьялар булмаган кисми эса Узбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси, Узбекистон Судьялар ассоциацияси ва бошка судьялар хамжамияти органлари хдмда хукук сохаси буйича катта хаётий ва илмий-амалий иш тажрибасига эга булган хукук профессорларидан шакллантирилиши лозим. Мазкур субъектлар фукаролик жамиятининг энг мухим институтлари булиб хакикий жамоатчилик вакили сифатида жамоат назоратини амалга оширишга хаклидир. Бундан ташкари, келажакда Кенгаш раиси ва унинг судьялардан ва жамоатчиликдан ташкил топадиган аъзолари номзодларига куйиладиган талаблар ва танлаш шартлари хамда унинг тартиб-таомиллари конун билан батафсил мустахкамланиши лозим. Хусусан, бундай Кенгашлар таркибини шакллантириш амалиёти бир катор хорижий мамлакатлар тажрибасида хам мавжуд. Масалан, Франция, Италия, Испания, Польша, Бельгия, Украина, Молдова ва ^озогистон [9] конунчилигида уз ифодасини топган. Жумладан, Франция [10], Италия [11] каби давлатларда бу масалалар хатто Конституция даражасида мустахкамланганлигини кузатиш мумкин.
Судьяликка номзодларни бевосита танлашнинг амалдаги тартиби судьялар малака хайъатларига, Кенгашга номзодлар томонидан такдим этиладиган хужжатлар ва маълумотларнинг тугрилигини текширишни назарда тутади. Судьялик лавозимига биринчи марта тайинланадиган номзодлар ёки судьяларни навбатдаги ваколат муддатига ёхуд муддатсиз даврга судьялик лавозимига танлаш жараёнида улар хакидаги маълумотларни холисона ва пухталик билан йигиш ва объектив бахолашни таъминлашга кодир булган орган томонидан амалга оширилиши лозим деб уйлаймиз. А^Шда бу вазифа Федерал тергов бюроси томонидан амалга оширилади. О.Н. Марков, И.С. Власов [12] каби айрим хукукшунос олимлар бу масалаларга уз тадкикотларида алохида эътибор каратганлар. Узбекистонда хозирги кунга кадар бундай текширув механизми ва унинг тартиб-таомиллари суд конунчилигида мустахкамланмаган. Фикримизча, судьяликка номзодлар факатгина Кенгаш томонидан ва унинг рахбарлиги остида агар зарурат тугдирса, тегишли хукукни мухофаза килувчи органлар кумагида текширилиши ва унинг натижалари, далиллар билан исботланган холда холис бахолангандан сунггина хулоса берилиши лозим. Энг мухими бу жараён конунда мустахкамланган тартибда адолатли, хакконий ва шаффоф холда ташкил этилиши шарт. Судьяликка номзодларнинг охирги руйхати оммавий ахборот
воситаларида эълон килинишида жамоатчиликнинг хам фикри инобатга олинса, журналистлар интервьюлари ташкил этилса, улар фаолиятининг очиклиги ва шаффофлигига эришилган булар эди.
Судьялар корпусини шакллантиришнинг барча боскичларида ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланилиш даражасини ошириш лозим. Айни вактда мазкур тизим замонавий талабларга жавоб бермаётганлиги судьялар корпусини шакллантириш борасида кенг жамоатчиликни уз вактида ва сифатли ахборот билан таъминлаш, судьялар корпусини шакллантириш тугрисида зарур ва ишончли маълумотларни уз вактида олиш, тахлил этиш имконини бермаяпти. Шу боис келажакда судьялар корпусини янада самарали шаллантириш хамда улар фаолияти тугрисидаги ракамлаштирилган электрон маълумотлар базасига эга булган "Sudyalarkorpusi.uz" деб номланган ягона ракамлаштирилган электрон портални ишлаб чикилиши ва амалиётга самарали жорий этилиши максадга мувофик. Шунингдек, мазкур электрон порталда судьялик лавозимларига номзодлар захирасига киритиш учун талаб этиладиган 10 дан ортик хужжатларни электрон тарзда тизимга жойлаштириш ва судьяларни суд тизимидаги харакатланишига оид барча маълумотлар базаси ракамлаштирилиши хамда судьялар ва суд раислари хамда бутун суд фаолиятини бахолашнинг онлайн юритиш тартибини белгилашни назарда тутиш лозим. Бу эса, уз навбатида, бир томондан судьялар корпусини шаллантиришда иштирок этувчи субъектлар фаолияти самарадорлигини оширишга имкон берса, бошка томондан ушбу тизимда ортикча когозбозлик ва буюрократик тусиклар бархам берилишига хамда бехуда вакт сарифланишига чек куйилади.
Судьялар корпусини шакллантиришда судьяликка номзодларни тайёрлаш, судьялар кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш мухам ахамият касб этади. Бу хусусида таникли хукукшунос олимлар М.Н. Клеандров [13], Ш.Н. Рузиназаров [14] уз тадкикотларида алохида эътибор каратган. Судьялар корпусини шакллантиришда Узбекистон Республикаси Судьялар олий кенгаши хузуридаги Судьялар олий мактаби мухим урин тутади. Ушбу мактабнинг ташкил этилиши мамлакатимизда судьялар тайёрлаш тизимини тубдан янгилашда яна бир му%им цадам булди. Судьялар олий мактаби юртимизда судьяликка номзодларни тайёрлаш, судьялар ва суд аппарати ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш учун масъул булган давлат таълим ва илмий-тадкикот муассасаси хисобланади.
Б. Бойматов "номзодларни судьялик лавозимларига тайёрлаш тизими конун даражасида тартибга солинмоги максадга мувофик" [15] деб таъкидлайдики, бизнингча унинг фикри уринлидир. Назаримизча, Судьялар олий мактаби макоми ва фаолиятининг хукукий асослари буйича норма ижодкорлигини амалга ошириш хамда шу сохада махсус илмий тадкикот ишларини амалга ошириш истикболдаги мухим йуналишлардан эканлигини курсатмокда. Бу эса 2017 йил 8 ноябрда тасдикланган "Судьяларни тайёрлаш принциплари декларацияси"да [16] белгиланган судьяларни тайёрлашга масъул булган муассасани конун чикарувчи ва ижро этувчи хокимият органларидан хамда суд тизимининг олий органидан мустакиллигини таъминлаш имконини беради. Хорижий мамлакатларда бундай академиялар макоми Испания, Португалия, Грузия ва Арманистонда конун даражасида тартибга солинган.
Энг мухими, судьяларни тайёрлаш ва улар малакасини ошириш буйича халкаро ташкилотлар ва экспертларнинг тавсияларини инобатга олган холда судьяларни тайёрлаш
ва улар малакасини оширишда укув-услубий ва методик таъминотини янада кучайтириш
зарур [17].
Судьялар корпусини шакллантиришда судьяларнинг малака хайъатлари мухим урин тутади. Чунки айнан малака хайъатлари уз ваколатлари доирасида Кенгашга судьялар корпусини шакллантириш борасидаги фаолиятини амалга оширишга кумаклашади. Бирок айни вактда малака хайъатларининг фаолиятини коникарли даражада деб булмайди. Шу боси Давлат дастурининг 41-бандида Судьяларнинг малака хайъатлари фаолиятини демократик тарзда ташкил этиш, уларнинг холислиги ва бегаразлигини таъминлашга каратилган кушимча хукукий чораларни ишлаб чикиш назарда тутилган [18]. Бизнингча, судьяларнинг олий малака хайъатини шакллантириш ваколатини судьялар хамжамияти органига утказиш лозим. Энг мухими, судьяларнинг хамжамияти органлари таркибини амалдаги судьялар хамда жамоатчилик асосида фаолият юритувчи аъзолар (собик судьялар, суд органлари фахрийлари, адвокатлар) хисобидан шакллантириш зарур. Шунингдек, судьяларнинг малака хайъатлари раислари, уринбосарлари ва аъзоларини ваколат муддати ва унинг узвийлиги хамда уларни шакллантириш тартиби билан боглик масалаларни хам конунда аник мустахкамалаш лозим. Шу билан бирга, тегишли суд раисларни судьяларнинг малака хайъатларига раислик килиш амалиёти тулик бекор килиниши лозим. Бунда тегишли судлар раисларининг уз номзодини курсатиш амалиётидан воз кечиш зарур. Бу эса айрим уринларда тегишли суд раисларининг судьяларга турли тарзда босим утказиш холатларини бартараф этиш имконини беради.
Судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар каторида Узбекистон судьялари ассоциацияси мухим роль уйнаши лозим. Демократик хукукий давлат ва фукаролик жамиятини ривожлантиришда, айникса, судьялик лавозимига биринчи марта тайинланадиган номзодлар ва судьяларни мазкур жараёндаги хукук ва конуний манфаатларини химоя килиш ва рагбатлантиришда судьялар хамжамияти органлари ролини ошириш галдаги мухим вазифалардан бири булиши даркор. Тахлилларга асосланиб айтиш лозимки, Ассоциация судьялар корпусини шакллантиришда, энг аввало, судья кадрларни танлаш, танлов имтихонларидан утказиш, тайёрлаш, малака ошириш ва уларни жой-жойига куйиш хамда ваколат муддати тугагандан сунг уларни кайта ишга жойлаштириш жараёнларида хам фаол иштирок этиши зарурлигини курсатмокда.
Мамлакатимизда судьяларнинг уюшмалари ва хамжамият органлари фаолиятининг самарадорлигини оширмасдан туриб судьяларнинг хукуклари ва манфаатларини, шу билан бирга судьяликка номзодларнинг манфаатларини самарали нодавлат тизимини яратиб булмайди. Бундан ташкари, мазкур нодавлат нотижорат ташкилотларининг макомини конун даражасида мустахкамлаш талаб этилмокда [19]. Чунки судьялар уюшмалари ва хамжамият органлари суд хокимиятининг энг мухим демократик институти хисобланади. Шу боис хорижий давлатлар тажрибасини инобатга олиб Узбекистон Республикасининг "Судьялар хамжамияти органлари тугрисида"ги ^онунини ишлаб чикиш мухим истикболли йуналиш хисобланади. Хусусан, Россия [20], ^иргизистон [21] каби давлатларда судьялар хамжамияти фаолиятини тартибга соладиган алохида конун кабул килинган. Ушбу конунда судьялар хамжамияти органлари тушунчаси, тизими, турлари, вазифалари, ваколатлари ва мажбуриятлари энг мухими судьялар хамжамияти органларининг судьялар корпусини шакллантириш жараёнидаги иштироки, судьяларни судьялар хамжамиятига аъзо килиш ва ундан чикиш тартиби ва бошка ваколатли
субъектлар билан узаро хамкорлиги масалалари конун даражасида катъий мустахкамлашни талаб этмокда.
Судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар узига хос ваколатларга эгадир. Бирок тизимли тахлил этиш натижалари шуни курсатадики, конун хужжатларида судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар тушунчаси, хукук ва мажбуриятлари окилона белгиланмаган. Бундан ташкари, судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи айрим субъектларнинг ваколатлари бевосита конституциявий норма даражасида мустахкамланган булса, бошкаларники эса конун ва конуности норматив-хукукий хужжатларда ва у асосида тасдикланган низомларда мустахкамланган. Бизнингча, судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар макомини узига хослигини хисобга олган холда, улар ваколатларини устувор конун даражасида мустахкамлаш лозим. Тахлиларга асосланган холда судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар деганда конунда белгиланган тартибда судьяликка номзодларни танлаш, тайёрлаш, сайлаш, тайинлаш хамда судьяликдан озод этиш буйича тегишли ваколатларга эга булган давлат, судьялар хамжамияти органлари хамда жамоатчиликнинг иштироки тушунилади.
Хулоса килиб айтганда, судьяликка муносиб кадрларни танлаш, тайёрлаш ва жой-жойига куйишда судьялар корпусини шакллантиришда иштирок этувчи субъектлар фаолияти самарадоролигини ошириш мамлакатимизда юксак малакали судьялар корпусини шакллантиришга хизмат килади.
References:
1.The Constitution of the United States of America // http://constitutionus.com
2. http://www.constitution.ru/10003000/10003000-7.htm
3. https://www.akorda.kz/ru/official_documents/constitution
4. https://meget.kiev.ua/zakon/konstitutsia-ukraini/razdel-12/
5. http://www.presedinte.md/titlul5
6. Xakimov R. Davlat boshqaruvini demokratlashtirishda O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining sud hokimiyati oliy organlari bilan munosabatlarni ta'minlashning nazariy-huquqiy jihatlari // Davlat va huquq nazariyasining dolzarb muammolari mavzusidagi ilmiy-nazariy konferentsiya materiallari. 1-to'plam. - T.: TDYuI, 2008. - B. 246-247.
7. O reglamente Soveta Federatsii Federalnogo Sobraniya Rossiyskoy Federatsii ot 30 yanvarya 2002 goda // https://www.consultant.ru/law/review/lawmaking/reglsovet/
8. Muhitdinov F. Sud mustaqilligi va sudyalarni tayinlash // Davlat va huquq. - Toshkent, 2000. - № 1. - B. 31-33.
9. http://worldconstitutions.ru/?cat=24.
10. France Constitution of October 4, 1958 (as amended up to July 23, 2008) // http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=5560
11. Constitution of the Republic of Italy // http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=14503
12. Markov O.N. Nravstvennie nachala sudeyskoy professii (opit i razmishleniya) // Rossiyskaya yustitsiya. - 2001. - № 11. - S. 44; Vlasov I.S. Naznacheniye na sudeyskuyu doljnost // Sudi v zarubejnix stranax. Zakonodatelstvo zarubejnix stran. 2-nashr. - 1991. - S. 8.
13. Kleandrov M.I. Interesnaya struktura i instituti sudeyskogo soobshestva v mejdunarodnim i zarubejnom izmereniyax // Rossiyskiy sudya. - 2013. - №7. - 37 s; Kleandrov M.I. Pravovaya sushnost sudeyskogo soobshestva v Rossiyskiy Federatsii // Gosudarstvo i pravo. - 2013. - № 3. - S. 20; Kleandrov M.V. O sovershenstvovanii mexanizma otbora kandidatov v sudi i nadelenii ix sudeyskimi polnomochiyami // Gosudarstvo i pravo. - 2005. - №5. - S. 86.
14. Ruzinazarov Sh.N. Yuridik fanlarning rivojlanishi va zamonaviy muammolari. - T.: Akadem-xizmat, 2007. - B. 29.
15. Boymatov B. Sud kadrlarini tanlash va joy-joyiga qo'yish bo'yicha mexanizmi inson huquqlari va manfaatlarini samrali himoya qilishning eng muhim kafolati sifatida. "Jinoyat huquqiy fanlarning dolzarb muammolari" mavzusiagi magistrantlarning ilmiy maqolalari to'plami. T.: TDYuI, 2009. - 269 b.
16. French National School for the Judiciary //https://blogs.loc.gov/law/2011/01/the-french-national-school-for-the-judiciary/
17. Katrin Xarrison. Otchet izucheniye zarubejnogo opita otsenki effektivnosti deyatelnosti sudov // USAID, O'zbekiston Respublikasi Oliy sudi, UNDP. Proyekt №00081933. -Tashkent, 2015. - B. 85.
18. Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi, 03.03.2020 y., 06/20/5953/0246-son)
19. Abdurahmonxo'jayev J.X. O'zbekistonda sudyalar korpusini shallantirishni takomillashtirish va ular mustaqilligini ta'minlash. Yuridik fanlar bo'yicha falsafa doktori... avtoref. - Toshkent: TDYuU, 2018. - 19 b.
20. Federalniy zakon «Ob organax sudeyskogo soobshestva v Rossiyskoy Federatsii» ot 14.03.2002 N 30-FZ // http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_35868/
21. Zakon Kirgizskoy Respubliki «Ob organax sudeyskogo samoupravleniya» ot 20 marta 2008 goda // http://suddep.sot.kg/dokumenty/zakon-kr-ob-organah-sudejskogo samoupravleniya