Kurbonova Zerogul Bobomurodovna - Senior Lecturer of the Department of Foreign Languages, of Tajik State Pedagogical University namedafer S. Aini, Tel: (+992) 909776461.
УДК 574,6:477.63/64 ХИЗМАТРАСОНИХ,ОИ ТЕХНОЛОГИЯМИ КОМПЮТЕРЙ ХДМЧУН ОМИЛИ РУШДИ ТАХСИЛОТИ ФОСИЛАВЙ
Саидов И.
Донишгоуи миллии Тацикистон Хайётов Ц.Э.
Донишкадаи омузгории Тоцикистон дар нощяи Рашт
Мухтаво. Бо таракки кардани технологиями навтарини компютерй дар системаи тахсилоти олй хам дигаргунихои назаррас ба вучуд омадааст. Бояд кайд намуд ки рушди чомеъа дар мархилаи кунунй тагиротхои куллии системаи маорифро такозо менамояд. Алалхусус, бояд ба тамоми муассисахои таълимй аз диди нав назар намуд. Чунки раванди дарсомузй аз дахсолахои пеш бояд ба куллй фарккунанда бошад. Масалан, солхои пешин шарт набуд, ки устод ва ё шогирд дар раванди дарс аз компютер ва ё шабакаи Интернет истифода намояд дар чахони имруза бошад, ин яке аз масъалахои аввалиндарача ба хисоб меравад. Масалан, дар раванди дарсхо аз фанхои даккик шарт нест, устод тамоми воситахои аёниро ба синфхона ворид намояд, кифоя аст, ки хамаи масъалаи додашударо тавассути компютер х,ал намуда, бо ёрии барномахои намоишсозй ба хонандагон нишон дихад. Ё ин, ки рангами тасвири фигурахои геометрй, кифоя аст, агар устод аз тахтаи электронй самаранок истифода намояд, чунки хамаи ин имкониятхо дар тахтаи электронй мавчуданд. Гуфтахои болои аз он шаходат медиханд, ки бояд имруз хамаи иштирокчиёни раванди таълим аз имкониятхои васеи технологияи навини компютерй самаранок истифода бурда тавонанд[ 1;9].
Дар айни замон, зинахои нави тахсилоти олии педагогй тахия карда шудаанд ва дар донишгоххо аз онхо истифода мебаранд. Бояд гуфт, ки дар чомеъаи имруза дар системаи омузишй баъзе ислохотхое мавчуд аст, ки аз хамдигар фарккунандаанд масалан: тахсилот, тахсилоти олй, системаи тахсилот.
Тахсилот, ин ба даст овардани дониш ва малакахое мебошад, ки онхо ба низом дароварда шудаанд. Аз чумла он малакахое, ки дар натичаи омузиши самаранок ба даст омадаанд[9].
Тахсилоти олй (ТО) - хама намуди тахсилотхое, ки мунтазам бо давомнокии умумии на камтар аз чор сол, ба даст омадааст.
Системаи тахсилот бошад мачмуи барномахои пайдарпайи таълимй (тахсилоти умумй ва касбй), стандартхои давлатй, инчунин шабакахои муассисахои таълимй ва макомотхои идоракунандаро дар бар мегирад[9].
Дар шароити имрузаи бозорй, масъалаи мухим ин харочотхои таълимй, пардохти маблаг ба мухассилин ва устодон ба хисоб меравад. Барои осон ва кулай гаштани ин кор дар давлатхои тараккикардаи олам аз низоми таълимии мустакдм(онлайн) тавассути барномахои махсуси компютерй ва шабакаи Интернет истифода мебаранд, ки аз чихати иктисодй каммасраф аст.
Технологияи компютерй ба омузгорон ва мухассилини донишгоххо, дар амалй гаштани максадхои дар боло гузошташуда, имконияти пурраи тадбикй, неруи илмй ва мустакилияти бештар медихад. Инчунин хукукхои онхоро барои кор бо донишчуёне, ки барои тахсил дар сатхи муайян омода шудаанд, манфиатдор менамояд [7].
Барои амалй намудани масъалахои мураккаб дар системаи тахсилот, ин гузариш аз шакли тахсили шибона ба системаи навини тахсилоти фосилавй мебошад. Ташкил ва рушди системаи ягонаи тахсилоти фосилавй аз истифодабарии васоити нави таълимй тавассути технологияхои навтарини компютерй иборат мебошад. Тавассути технологияхои компютерй имконияти васеи истифодабарии чандрасонахо ва дигар воситахои аёнй фарохам меояд. Бояд кайд намуд, ки технологияхои компютерй пайвандгари марказии ягонаи системаи таълими фосилавй ба хисоб мераванд. Махз ТИК имкон медихад, ки мустакилияти максималй ва муваккатии мухассилин таъмин шуда, омузгорон новобаста аз махалли зисташон ба раванди машгулиятхои дарсй чалб карда шаванд.
Барои ташкил намудани тахсилоти фосилавй шабакахои компютерй роли асоситаринро мебозанд. Бинбар ин, дар барномае, ки тарики шабака фаъолият менамояд, мавчудияти бахшхои зарурии зеринро метавонем пешбинй намоем, ки онхо таъминкунадаи раванди таълимианд(расми 1):
Расми 1. Робитаи иттилоотии бахшхри ТФ
• бaxши мMaъмypият вa xизмaтpacaнйм бapoи халли масталахаи мухим вa тexникй;
• бaxши мMaшFyлиятxoи амузишй", ки доним^н тaвaccyти ин бaxш бa мацмуи лeкcияxo, cyпopишxoи лaбopaтapй, paвaнди дapcxoи aмaлй вa ceминapxo дacтpacй дopaнд. Тaвaccyти ин бaxш мyoшиpaти мycгaким бо oмyзгap, инчунин cyпopидaни имтихонхо вa caнчмшxa имкoнпaзиp аст;
• бaxши мMapкaзи илмй", ки он бa иcгифoдaбapaндaгaни cигeмa имконият мeдиxaд, ки бa кopxoи илмй, ингиxoби мyшoвиpи илмй мaшFyл шaвaнд;
• бaxши мKигaбxoнaм, ин бaxш бa oмyзropoн вa мaxaccилин имконият мeдиxaд ки бa фexpиcIи кигсбхои китобxoнaи донишгсх дacтpacй пaйдo намаянд вa aдaбиëти sapypMpo интиxoб, фapмoиш вa мyтoлиa нaмoянд. Maвчyдияти ин бaxш имконияги дacтpac намудани китСбхои aß дигap кмTaбxoнaxopo xaм фapoxaм мeopaд.
Бояд кaйд намуд, ки бaxшxoи дap боло aвapдaшyдa, имконият мeдиxaнд, ки тaвaccyги онхо paвaнди таълим дap cиcгeмaи тaxcилaIи фocилaвй caмapaнoк бa pox мoндa шaвaд вa мдopaкyнй сон гapдaд.
Кушиши иcIифoдa нaмyдaни ycyлxoи тaxcили фocилaвй бapoи дapëфти кoopдинaтxoи амики интeгpaтcиoним тaxcилaIи алии Faибoнa xeлe yмeдбaxш мeбoшaд.
Оиди ин мacъaлa тахкикотхаии илмии бaъзe олимон [9;10] бaxcбapaнгeз мeмoнaд. Чунки онхо бa ин aкидaaнд, ки aë таxcили фocилaвиpo мeтaвoнeм aлгepнaтмв бa cиcгeмaи мавцудаи тaxcилaIи Faибoнa xиcaбeм? Ma бояд чй гуна, дap шapaмти мyocиpи илму Iexm^ бa cиcгeмaxaи нaвини таълим дaxилшyдa дap дaмpaи он aмaл нaмoeм?
Аз ин py бояд гуфт, ки тaxcилaIи фocилaвй аз cиcгeмaи мaъмyлим тaxcилaги шибана кaми надашта, бapъaкc, он бapoи дани^^н имканиятхаи нaвини дaнишaмyзмpa фapoxaм мeapaд.
Данишчуи мyс)cмpи имpyзa, бояд эчoдкop буда, ба тaвpи xyдoмyзй таванад данишхаи зaминaвим caxaи xyдpo тaвaccyги бapнaмaxaи paxнaмa, тapики шaбaкaи интepнeт aB бap нaмaяд.
Аесеи шaклxaи тaxcили Fсибaнa вa фocилaвии тaxcилaIи алй низ, мaxв бa xaмин мавдд яънe xyдaмyвй acoc ëфтaacг [1, c.7].
Бояд гуфт, ки H^p^xo бa cиcгeмaи тaxcилaш фocилaвй aмyвгapaн вa мyxaccилин бояд aз диди нaв нaвap намаянд, чунки бaъзe aв онхо бa ин aкидaaнд, ки гу ин cмтeмa як cиcгeмaи налазим бyдa бapaи чaмea виëнaвap вa мapдyмpo бecaвaд мeгapдaнaд.
Aiap aв чихати илмй нaвap афкажм, бapтapиxaи ин cиcгeмapa бe вacмтa пaй мeбapeм, ки aв онхо ибpaтaнд.
• иcIифaдa aв мaвaдxaи лeкcиaнй тaвaccyти имкансти бapнамa (aмyвrop вaвифaдap аст, тамами мaвадxаи дapcмpa дap намуди элeктpaнй бapaи дани^^н пeшкaш намаяд);
• амузиши мавадхаи дapcй аз макан дилxox (кифая аст, комлют^ ва ë ягсн дacтroxe дашта бaшeм, ки ан ба шабакаи умумщахании мнтepнeт пайваст башад);
• ташкил намудани вмдeaкaнфpaнcxa;
• кабул ва cyпopидани кapxaи мустакилана;
• вeбинаpxo;
• еащиши мустакиланаи дониш тaвaccyги бapнaмaxaи мaxcycи Iecra ва Faйpa[ 1 ].
,3ap acacи гуфтахаи бала, мeтaвaнeм тaxcилaш фocилaвмpa хамчун таълими мустакилана (xyдидopакyнй) тафшф намссм.
Mo нaмeтaвaнeм ба xycycиятx,oи xocи таxcилaIи фсеилавй диккат надмxeм. Аз тахлилха ва aдaбиëтxaи ватанию xapи^й бap мeaяд, ки мухаккикани тaxcилaIи фocилaвмpa хамавакт н^бат ба таxcилaIи анъанавии Fсибaна барт^й мeдмxaнд. Онхо ба чунин xyлoca амадаанд, ки дap ин cмтeмa, аз xap як илмамуз малакаи кapкapди мттилaaгй бapaи донишамузй лазим аст.
Аз p^ бaъзe баходихихо ^иб 80%-и данишгсххаи давлатхаи тapaкикapдaи алам ба cиcгeмaи тaxcмлaIи фocмлaвй pyfà oвapдaaнд. Ин бaëнгapи он аст, ки ин тaxcмлaг дap халати еaмapaнaк ба pax мандан аз манфиат xaлй набуда, дapaи бapтapиятxaи xoc аст.
Дмагpаммаи бахадихии cистeмaи тaxcилaш фocмлaвмpa дap еатхи цаханй бахадихй мeнaмoeм(Pacми
2).
Расми 2. Диаграммой рушди тахрилопш фосшшвй дар шароипш муосири цахрнйЩ.
^p киcмaти навбатй бaъзe мафхумхо ва афзалиятхаи cмтeмaи тaxcмлaIи фocмлaвмpa шapx мeдиxeм.
1. Чандирй: т^ики ин cистeмa дони^^н дap дapcxaи лeкcиaнй, амалй, лабopатсpй ва ceминapxa ишгиpaк нaмeкyнaнд. Ин маънаи а^а нaдаpaд, ки онхо аз тaxcмл дypaнд, онхо дap вакти муноеиби xyд метавананд аз мавадхаи амадашуда истифада намаянд. Myxaccил имканият даpaд, ки тaxcмли xyдpo ба ycyли вapypии заманавй ба pox монад.
2. Модулият: бapнoмaxoe, ки дap тaxcмлoти фоеилавй фаъалият мeкyнaнд ба лpинcипи мадулй acoc ëфтaaнд. Баяд кайд намуд, ки ба xap як кypcи инфиpoдй хамацаниба вабаста ба еохаи ингтаб намудааш, мавзуъха лeшниxад кapдa мeшaвaнд. Ин ба ма имкан мeдиxaд, ки бapнaмaи тaълиммpa вабаста аз шаклаш ба мацмуи кypcx,a ва модулхои мустакил, ки ба талабаги инфмpaдй ва ë ^ухи цавобгуй мeбaшанд ба pox мaнeм.
3. Mувозй-пaррaлелй: дap ин мapxмлa илмаамуз мставанад ба тaвpи мувазй ба aмaлиеазмм фаъалияти каебй ва ë амузиш даp диIap мyaccиcaxa хам таълим гмpад, яънe илмамуз мставанад дap ду данишгох ба илмамузй фapа гмpифтa шавад.
4. Синхронй: дap ин мapxмлa бapaи цapй намудани pаванди таълим, ки ба истифада аз тexнaлaгмяxaи фоеилавй cypaI мeгмpaд, имканияти тapтиб дадани цадвалхаи дapcй лeш мeaяд. Раванди даpc тибки цадвали бapaи устод ва данишцу мувофик, навабаста аз вакт, амалй каpда мeшaвaд.
5. Иктисодй Ba самарабахшй: хангоми apвëбии мгёна аз цаниби мyтaxacеиеани cистeмaxaи таълимй, даp дyнë xиеaб кapдa шуд, ки тaxcмлoти фacмлaвй ниcбaт ба шаклхаи анъанавии тaxcмл 50% аз цихати иктиеaдй apвaнтap ва caмapaбaxш мeбaшaд.
6. Накши омузгор: дap ин cмтeмa ба aмyвгop чунин вазифаха дада мeшавад, ки онхо дap cистeмaи анъанавй вуцуд нaдapaнд:
хамахангсазии paвaнди таълим; иcлaxoт дap кypcи таълимй; Iyвapaнмдaни кapxaи мaшвapaтй; тахияи кapxaи мустакиланаи инфмpaдй; идopaкyнии лоихахои таълимй;
бахадихии элeктpании кopxoи амалию лабapатopй ва FaMpaxo.
Омysгop имканият даpaд, ки Iypyxxaи таълимии ташкилшyдаpa мдapa намуда, ба доним^н дap муайянкунии кacбиятaшaн кумак pac^aA. Инчунин чун каида, xaмкapии бeвoемтaи дании^н ва aмyзгop дap ин cистeмa тaвaеcyги мубадилаи лaëмaкxa cypaI мeгмpaд. Ин ба aмyзгop имкан мeдиxaд, ки xap як маълумсги вapмдшaвaндapa тахлил намуда, ба онхо даp вакти мyнoеиб цавоб гapдaнaд. Уcyлxaи нaмбapшyдapa мeтaвaнeм ба тaвpи cинxpaнй тaвaееyги пачтаи элeктpaнй ва ë ди^ имканиятхаи шабакахаи компютфй амалй намоем.
7. Ha3opa,rn Maxcym cифaти тaxcилот: бapои нaзGpaти cифaти тaxcилGт дap ин cmena твшкил нaмyдaни имгиxGнxGи фоcилaвй, гyзapGнидaни мycGxибaxG, кGpxGи aniara, пeшниxоди кGpxGи кypcй вa Gн мacьaлaxоe, ки бa paвaнди твълим вобacтaгй дGpaнд, 6c ëpии бapнGмaи waxcyœ кGмпютepй нaзGpaт кapдa мeшaвaнд. Бояд кaйд нэмуд, ки хэлли мacьaлaи нaзGpaти cифaти тaxcилGти фGCилaвй, мyтобщaти Gн бa cтaндapтxGи тaълимй бapои мyвaффaкияти тaмGми cиcтeмaи тaxcилGт axaivM3m aввaлиндapaчa дGpaд.
S. Иcгифодaи технологиями мaxcуcи HaBiiH Ba вacоитxои тaълимй: дap paвaнди твълим дap тaxcилоти фGCилaвй эз мэчм^и ycyлxG, шaклxо вэ вGCитaxGи гyнGгyни твълимй иcтифодa нэмудэн мумкин aCT, ки o^o 6a дGнишчy имкGният мeдиxaнд тG мycтaкилoнa фaъGлият нaмGяд, вaлe нaзоpaти оэтхи aзxyдкyнии дGниш эз чониби уогод бaxGдиxй кapдa мeшaвaд. Maводxои тaълимиe, ки бapGи aзxyдкyни дониш пeшниxGд шудээнд, дap кypcxG вэ мGдyлxGи мaxcyc, ки бapGи тaxcилоти фGCилaвй мутобики cтaндapтxGи твълимй т8хия шyдaacт, бGяд чoйгиp кapдa шaвaнд. Инчунин 6a мaxзaни мaълyмGтxG, видeоpоликxо, китGбxGи элeкгpoнй, caвGлнGмaxGи имтиxoнй вэ Faйpa дGxил мeшaвaнд. Macaлaн:
■ мaвGдxGи зapypии мeгGдй вэ тэълимй;
■ мyбGдилaи игтилoGтии бэйни о^узк^ вэ дGнишчy, инчунин мyбGдилaи ИГTИЛOGTИИ бэйни xyди дGнишчyëн;
■ мyбoдилaи игт'илooти идopaкyнй дap дoxили xyди cиcтeмaи тaxcилoти фocилaвй;
■ дacтpacй 6a шaбaкaxoи бaйнaлмилaлии игт'илooтй, китoбxoнaxoи элeкгpoнии вaтaнию xopw^;
■ 6a кopбapoни xopw^ бapoи тaxcил дap cигeмaи тaxcилoти фocилaвй шapoиг фapoxaм oвapдaн.
Бoяд кэйд нэмуд, ки дap эйни зaмoн, ниëзмaндoни тaxcилoти фocилaвй зиёдэнд вэ мeтaвoн гуфт, ки
шaxccни зepин 6a ин тaxcилoт ниёз дopaнд:
■ шaxcoнe, ки cиннy ccлaшoн кoлoн aciy, дap минтaкaxoи дypдacти кишвap, дyp эз мapкaзxoи дoнишoмyзй зиндэгй мeкyнaнд;
■ шaxccнe, ки мexoxaнд дoнишxoи нaвинpo эз бap нaмoянд ё ин, ки мaълyмoти oлии дую^до гиpaнд;
■ шaxccнe, ки им^нияти дap низoми aнъaнaвии шэкли тaxcили FOибoнa, имкoнияиги xoндaн нaдopaнд. Имкoниятxoи ин cиcтeмa, бapoи чунин шaxpвaндoн вaceътap эст;
■ шaxccнe, ки xизмaти xapбиpo дap caфxoи кyввaxoи мycaллax aAo мeкyнaнд, инчунин aфcapoнe, ки 6a иcтeъфo вэ ё 6a нэфэкэ бapoмaдaaнд;
■ шaxcoнe, ки бapoи тaxcилoти дoимй, дap шapoиги мaxдyдиятxoи тиббй rçapop дopaнд (мaъюбoн, мaчpУxoн, бeмopoни тaбoбaтшaвaндa вэ f.);
■ гypyxи poxбapoни coxтopxoи гудагун, ки 6a бoзoмyзиxoи кypcxoи тэкмили иxтиcoc ниёз дopaнд;
■ шaxcoнe, ки xoxишмaнди дap мyaccиcaxoи твълимии xopw^ тaxcил кapдaн дopaнд;
■ шaxccнe, ки дap xaдaмoти шугл 6a кэйд гиpифтa шудээнд, эз кop oзoд кapдa шудэнд;
■ шaxpвaндoни xopичй.
Рушди тэълими фocилaвй вэ тaмoюли o^ тэткили ccxтopxoи твълимии бaйнaлмилaлиpo 6o мaкcaдxoи гyнoгyн oшкop ccxтaacт. Taxcилoт в^итаи 6a хэм вopидшaвии нэ тaнxo дoниш вэ тexнoлoгия acт, бэлки як capмoяи бyзypг aCT, ки oяндaи мopo дypaxшoн мeнaмoяд. Дap бapoбapи ин, ycyлxoи тaxcили фocилaвй дap acocи пeшpaфти тexнoлoгияxoи мyocиpи кoмпютepй, ки дapaчaи бaлaнди кopкapди игт'илooгpo дopaнд, дap caтxxoи гудагун нэкши нaзappacepo мeбoзaнд.
АДАБИЁТ
1. Сaицoв H.M. Нэкши тexнoлoгияи иттилooтй дap тaxcилcги фocилaвй I Сaицoв H.M. II Пэгми тжуишгохи pyrnnM мacpиф. №1,(29). ISSN 2617-5620., (4yiŒffl6e, 2020. -С. 161-1бб.
2. Сaицoв H.M. My^oncan aлгopитмxoи ё^ини мacoфaи бэйни xaтxoи cy^rua I Свидов HM. Идисв F.II Пaйëми Дoнишгoxи миллии Toчикиcгcн. Бaxши hmxoh тэбий. №4., ISSN 2413-452X., ^rnarfie, 2019. -С. 45-49.
3. Кoмилoв Ф.С. Taбдилдиxии aмcилaи мaтeмaтикй 6a aфзopи пeшбинaндaи динaмикaи пoпyлятcияи mox^ch экocиcтeмaи oбaнбopи пacгc6 I Кoмилoв Ф.С., Сaицoв ИМ, Kocимoв ИЛ., MP. Ёpoв II Пaйëми Дoнишгoxи миллии Toчикиcтcн. Бaxши илмxoи тэбий. 2017. №1I5. ISSN 2413-452X (4yiŒffl6e, 2017. С. 27-32.
4. Кoмилoв Ф.С. Taлaбcги мeъëpй 6apoH Aom^^m мaктaбxoи oлй ниcбaт 6a ®pa4aH вз^дк^и фэнни инфopмaтикa дap мaшfyлиятxoи a^iaM щ лaбopaгcpй I Ф.С. Кoмилoв, ИМ. Сaицoв, З.Ф. Pax^cR»® II ax6oph шyъбaи гcчикиcтcнии Aкaдeмияи илмxoи бaйнaлxaлкии мaктaбxoи om №2. ^rna^te, 2016. -С.95-101.
5. Кoмилoв Ф.С. Инфopмaтикa га тexнoлoгияи Hnffiioom. - Дyшaн6e, 2016. -480c.
6. Aндpeeв, A.A. К юп^у o6 oпpедeлeнии пoнятия <«диcтaнциoннoe o^Heme» I A.A. Aндpeeв II Диcтaнциoннoe oбpaзoвaниe. - 1997.- № 4. - С. 16-19.
7. KOcимoв И.Л. Сифaш тэълим ra вoбacтamи on 6a na^arn дapcй, a^raiaM мaтeмaтикии paвaнди зэнги дapcxo I Kocимoв ИЛИ Пaйëми ДGнишгoxи миллии Toчикиcтoн. Бякши илмxoи тэбий. №1I1., Дyшaн6e, 2017. -С. 71 -78.
8. Бoгдaнoвa, ДЛ Dpo^a^ диcтaнциoннoгo oбpaзoвaния в Poccии I Д.AБoгдaнoвa II Инфopмaтикa и oбpaзoвaниe. - 199б. - №3. c. 94-99.
9. БыcIpищий, B.A. Обpaтнaя cвязь в подгон диcтaнциoннoгo oбyчeния I Быcтpицкий, B.A. II Сиcтeмa oбecпeчeния EHeora в ДО. - Жyкoвcкий: MHM ЛИНК, 2002. - Вып.4. - c. 144-148.
10. Гocпoдapик, Ю.П. Диcтaнциoннoe oбyчeниe и cpqдняя шиш! Ю.П. Гocпoдapик II Диcтaнциoннoe oбpaзoвaниe. - .№5. c. 1017.
УСЛУГИ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ ДИСТАНЦИОННОГО ОБРАЗОВАНИЯ
С развитием новейших компьютерных технологий значительные изменения произошли и в системе высшего образования. Следует отметить, что развитие общества на данном этапе требует коренного изменения системы образования. В частности, нужно по-новому взглянуть на все учебные заведения. Потому что процесс обучения должен полностью отличаться от того, что было несколько десятилетий назад.
В современных рыночных условиях наиболее важным вопросом является стоимость обучения, оплата студентам и преподавателям. Чтобы сделать это проще и удобнее, развитые страны мира используют систему прямого обучения (онлайн) через специальные компьютерные программы и Интернет, это экономно и выгодно.
В статье анализируются и изучаются все грамотные и полезные аспекты использования компьютерных технологий в процессе дистанционного обучения. Компьютерные технологии дают преподавателям и студентам высщих учебных заведений полные возможности применения, научный потенциал и большую независимость.
Ключевые слова: образование, студент, компьютер, компетенция, сеть, сервис, электронное оценивание, преподаватель, урок, университет, оценка, модель.
COMPUTER TECHNOLOGY SERVICES AS A FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF DISTANCE EDUCATION
With the development of the latest computer technologies, significant changes have taken place in the higher education system. It should be noted that the development of society at this stage requires a radical change in the education system. In particular, we need to take a fresh look at all educational institutions. Because the learning process should be completely different from what it was several decades ago.
In modern market conditions, the most important issue is the cost of education, payment for students and teachers. To make it easier and more convenient, the developed countries of the world use a direct training system (online) through special computer programs and the Internet, it is economical andprofitable.
The article analyzes and studies all the literate and useful aspects of using computer technology in the process of distance learning. Computer technology gives university teachers and students full applicability, scientific potential, and greater independence.
Key words: education, student, computer, competence, network, service, electronic assessment, teacher, lesson, university, assessment, model.
Сведения об авторах:
Саидов Исроил Махмадович - кандидат технических наук, доцент кафедры информатики Таджикский национальнный университет 734025 Республика Таджикистан, г.Душанбе, пр. Рудаки 17, Тел: (+992) 904485555, Электронный почта: [email protected]._ Хайётов Курбонали Эмомудинович - старщий преподаватель кафедры информатика и программированный Педагогический институт в Раштскому районе, Республика Таджикистан,р.Рашт улица ЭМухиддинов 63. Тел.: (+992) 988983394, Электронный почта:[email protected].
About authors:
Saidov Isroil Makhmadovich - candidate oftechnical sciences, associate professor of the Department of computer science, Tajik National University 734025 Republic of Tajikistan, Dushanbe, etc. Rudaki 17, Tel: (+992) 904485555, E-mail: [email protected].
Khayetov Kurbonali Emomudinovich - senior lecturer at the Department of Computer Science and programmed Pedagogical Institute in Rasht District, Republic of Tajikistan, Rasht Street E. Mukhiddinov 63. Tel.: (+992) 988983394, E-mail: [email protected].