Научная статья на тему 'Умумтаълим мактабларида «Технология» фани дарс машғулотларини ташкил этишда «Триз» методини қўллаш самарадорлиги'

Умумтаълим мактабларида «Технология» фани дарс машғулотларини ташкил этишда «Триз» методини қўллаш самарадорлиги Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
1564
426
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТРИЗ-методи / технология / полимерлар / машғулот жараёни / технологик ҳужжат / ўқитишнинг замонавий усуллари / ТРИЗ-метод / технология / полимеры / процесс занятия / технологическая документация / современные методы обучения

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Набиева Хатирахон Абдукаримовна

Мақолада интерфаол методлардан бири бўлган ТРИЗ-методи орқали ўқувчиларни замонавий фикрлаш ва ижодкорлик қобилиятларини ривожлантириш, бу қобилиятларни амалда кўрсатиш, технологик хужжатлар билан иш олиб бориш ҳамда ўқув ишлаб чиқариш топшириқларини бажаришлари мумкинлиги масаласи ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Набиева Хатирахон Абдукаримовна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭФФЕКТИВНОСТЬ ПРИМЕНЕНИЯ ТРИЗ-ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ОРГАНИЗАЦИИ ЗАНЯТИЙ ПО ПРЕДМЕТУ «ТЕХНОЛОГИЯ» В СРЕДНИХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛАХ

В статье раскрывается вопрос возможности использования ТРИЗ-метода, являющегося одним из интерактивных методов, для развития таких качеств учащихся как современное мышление и творческий подход, реализации этих качеств, понимания технологической документации и выполнения учебных производственных заданий.

Текст научной работы на тему «Умумтаълим мактабларида «Технология» фани дарс машғулотларини ташкил этишда «Триз» методини қўллаш самарадорлиги»

Набиева Хатирахон Абдукаримовна,

Андижон давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази «Амалий фанлар ва мактабдан ташкари таълим методикаси» кафедраси катта укитувчиси

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА «ТЕХНОЛОГИЯ» ФАНИ ДАРС МАШГУЛОТЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА «ТРИЗ» МЕТОДИНИ КУЛЛАШ САМАРАДОРЛИГИ

НАБИЕВА Х.А. УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА «ТЕХНОЛОГИЯ» ФАНИ ДАРС МАШ¥УЛОТЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА «ТРИЗ» МЕТОДИНИ фЛЛАШ САМАРАДОРЛИГИ

Маколада интерфаол методлардан бири булган ТРИЗ-методи оркали укувчиларни замо-навий фикрлаш ва ижодкорлик кобилиятларини ривожлантириш, бу кобилиятларни амалда курсатиш, технологик хужжатлар билан иш олиб бориш хамда укув ишлаб чикариш топширикларини бажаришлари мумкинлиги масаласи ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: ТРИЗ-методи, технология, полимерлар, машFулот жараёни, техно-логик хужжат, укитишнинг замонавий усуллари.

НАБИЕВА Х.А. ЭФФЕКТИВНОСТЬ ПРИМЕНЕНИЯ ТРИЗ-ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ОРГАНИЗАЦИИ ЗАНЯТИЙ ПО ПРЕДМЕТУ «ТЕХНОЛОГИЯ» В СРЕДНИХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛАХ

В статье раскрывается вопрос возможности использования ТРИЗ-метода, являющегося одним из интерактивных методов, для развития таких качеств учащихся как современное мышление и творческий подход, реализации этих качеств, понимания технологической документации и выполнения учебных производственных заданий.

Ключевые слова и понятия: ТРИЗ-метод, технология, полимеры, процесс занятия, технологическая документация, современные методы обучения.

NABIYEVA H.A. EFFICIENCY OF TRIZ-TECHNOLOGIES IMPLEMENTATION IN TEACHING OF THE «TECHNOLOGY-» DISCIPLINE IN HIGH SCHOOLS

The issues of TRIZ implementation in high schools as one of interactive methods discussed in the article. The methods is considered as possibility for development of students such abilities as a modern thinking and creative approach, realization of these abilities, understanding of technological documentation and implementation of educational productive tasks.

Keywords: TRIZ-method, technology, polymers, process of employment, technological documentation, modern methods of educating.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

Узбекистан Республикаси Вазирлар Махка-масининг 2017 йил 6 апрелдаги «Умумий урта ва урта махсус, касб-хунар таълимининг давлат таълим стандартларини тасдиклаш туFриси-да»ги 187-сон карори билан тасдикланган «Технология» фанидан укувчиларда компетен-цияларни шакллантиришга йуналтирилган Давлат таълим стандарти ва Халк таълими вазир-лигининг 2017 йил 3 июндаги «Умумий урта таълимнинг давлат таълим стандартлари тала-блари асосида такомиллаштирилган укув дастурларини тасдиклаш ва амалиётга жорий этиш туFрисида»ги 190-сон буйруFи билан тасдикланган «Технология» фани укув дастури асосида «Технология» фанига янгидан 5-7-синфлар учун «Полимер материалларига ишлов бериш технологияси», «РузFоршунослик асослари» булимлари ва булимларга оид мав-зулар киритилган.

Укувчи-ёшларни келгусида унумли мехнат фаолиятига тайёрлаш, узларини кизиктирган касб-хунарларни эгаллашга йуналтириш ишла-рини йулга куйиш асосан умумтаълим мактаб-ларидаги мехнат таълими укув фани зиммасига тушади. Укувчиларда билим ва мехнатга мухаббат, мехнаткашларга хурмат хиссини сингдириш, уларни жамоатчилик, ватанга садокат, дустлик, узаро хурмат рухида тарбия-лаш технология фани ва касб таълимининг тар-биявий хусусиятидир.

Технология ва касб таълимининг тарбиявий вазифаларини амалга ошириш учун укитишнинг мазмуни, шунингдек, укув ишларининг ташки-лий шакл ва методларини куллаш самарали булади. Хар бир тараккиёт боскичига утишнинг шарти факат мехнат унумдорлигини мунтазам ошириш ва моддий неъматлар мул-куллигини яратишдан иборат булиб колмасдан, ёш авлодда юксак ахлокий сифатларни тарбия-лашдан хам иборат. Бу энг аввало жамият ман-фаатлари йулида килинадиган жараёнда шакл-ланади.

Технология укув машFулотлари жараёнида укувчиларда устахонадаги асбоб-ускуналарни асраш, хом ашё материалларидан тежамкор-лик билан фойдаланиш хисси тарбияланади. Укув устахоналаридаги мехнат маданияти иш урнини ташкил этиш ва укув-мехнат машFулот-ларини туFри режалаштириш; технология фани ва касб таълими дарсларида кул асбоблари билан бир каторда турли мосламалардан фой-

даланиш хам катта ахамиятга эга, негаки улар факат укувчиларнинг иш сифатини яхшилаб колмасдан, айни вактда мехнат унумдорлигини хам оширади. Укитувчининг мехнат ва хунар усулларини курсатиш вактидаги шахсий наму-наси укувчилар учун кучли тарбиявий восита булиб хисобланади.

Технология фани ва касб таълимида амалий машFулот жараёнида мавзунинг мазмунини очиб беришда, мехнат ва касб таълими тарбия-сининг максадлари, вазифалари амалга оши-рилади.

Демак, амалий машFулот деганда укувчиларнинг укув материалини фаол, онгли ва мустах-кам узлаштириши максадида технология уки-тувчиси рахбарлигида амалга оширилиши, хам жамоа, хам якка тартибдаги иш турларини уз ичига оладиган укув-мехнат фаолиятини ташкил этишни тушуниш керак.

Хозирги кунда укувчиларни хар томонлама ривожланган шахс сифатида шакллантириш учун укув жараёнини турли усулларда ташкил этиш зарурияти тугилди. Чунки, укувчи узини кизиктирган саволларига интернет тармоклари оркали жавоблар ечими вариантларини излаб топиш имконини бермокда. Шундай булса-да, укувчи шахси укув фанлари оркали билим, малака ва куникмаларга эга булсагина, шу фао-лиятнинг мазмун-мохиятини тушуниб етади. Таълимда инновацион технологиялар, интер-фаол услубларнинг сони жуда купайиб кетган.

Биз тавсия этадиган ТРИЗ методи узига хос хусусиятларга эга.

ТРИЗ (узбек тилидаги ИМРН) - сунъий тизимларнинг умумий конуниятларини ривож-лантирувчи фан, яъни, Ижодий масалаларни ривожлантириш назарияси (ИМРН)ни билди-ради. Бу назариянинг муаллифи Г.С.Альтшуллер1 булиб, ТРИЗнинг асосий тахлил объекти сунъий тизимлар хисобланади. ТРИЗ методига ижодий ёндашув ва ижодий фикрлаш каби тушунчалар киритилади. ТРИЗ - ижодий масалаларни ривожлантириш методидир. ТРИЗ - ижодкор-лик масалаларини хал этиш назарияси ва техник тараккиёт механизмлари сохасидаги билимлардир. Ушбу методни куллашдан мак-сад, бугунги кунда укувчининг креативлик,

1 Альтшуллер Г.С. Найти идею. Ввдение в ТРИЗ - теория решения изобретательских задач. - М.: «Альпина Паблишер», 2012. (Серия «Искусство думать»).

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

яъни ижoдий тaфaккуpини pивoжлaнтиpиш тexнoлoгияcини кУллaшдaн ибopaт. Нaмунa тapикacидa б^инф дacтуpидaги мaвзу бyйичa дapc тexнoлoгияcини тaклиф этaмиз.

MaB3y: Пoлимep мaтepиaллapгa ишлoв бepиш тexнoлoгияcи.

Дapснинг мarçсaди: yкувчилapнинг пoли-мep мaтepиaллap тapиxи, туpлapи x1aмдa тexнoлoгияcи xaкидaги билим вa кyникмa-лapини pивoжлaнтиpиш.

Kepaкли жиrçoзлap Ba дидaтик мaтepиaл-лap: пoлимep мaтepиaли, плacтмacca, тoш, бpoнзa, тeмиp мaтepиaллapидaн кypгaзмa, пoлимep тaйëpлaш учун xoм aшë, пoлимep xaкидaги видeopoлик нaмoйиши.

Kyллaнилaдигaн мeтoдлap: кичик гуpуx1лapдa ишлaш, ТРИЗ мeтoди, блиц-cУpoв мeтoди.

Укитувчи дapcнинг киpиш киcмидa укувчи-лapгa aмaлий тoпшиpик бepaди: «Бугун ^з-лapни мeн мoддий нeъмaтлap oлaмигa caëxa^a тaклиф этaмaн. Тapиxдa мaълум дaвpлap - тош acpи, бpoнзa acpи вa тeмиp acpи дeб aтaлгaн. Xoзиpдa xap биp ^ух cтoл уcтидaги мaтepиaл-лapни тaнлaш вa изox бepиш тoпшиpиFини бaжapиши кepaк. Xap биp ^ух aъзocи ушбу мaтepиллap xaкидaги фикpлapини бaëн этaди».

Укувчилap тapкибидaн тaшкил этилгaн ^ух aъзoлapининг жaвoблapи тинглaнaди.

Укитувчи тoмoнидaн мaвзу xaкидa нaзapий мaълумoтлap бepилaди:

Якин yтмишдaги XVIII вa XIX acpлapни мeтaл-лap acpи дeб aтaш мумкин. Чунки бу дaвpлapдa acocий кoнcтpукциoн мaтepиaл cифaтидa Kopa вa paнгли мeтaллapдaн фoйдaлaнилгaн.

XX acpдa э^ xaлк xyжaлигининг бapчa cox,a-лapидa мeтaлл вa унинг кoтишмaлapи билaн биpгaликдa мeтaллмac мaтepиaллap: пoлимep, плacтмacca, кaучук, peзинa, бeтoн, тeмиpбeтoн, coпoл вa бoшкa кoнcтpукциoн мaтepиaллapдaн я^л^н кoнcтpукциялap, элeмeнтлap вa дeтaл-лap кeнг кУллaнилди. Xуcуcaн, пyлaтдaн ^ттик вa пyкaкдaн eнгил плacтиклap яpaтилди, aвтo-мaшинa вa caмoлëт двигaтeллapи coпoлдaн яcaлди, бeтoн вa тeмиpбeтoндaн улкaн иншooт-лap бунëд килинди. Шунинг учун бу acpни шapтли paвишдa мeтaлл вa мeтaллмacлap acpи дeб aтaш мумкин.

Мутaxaccиcлap тoмoнидaн биз яшaëтгaн acp плacтиклap acpи 6Улиши тaъкидлaнгaн. Чунки

бу acpдa плacтмaccaлap acocий кoнcтpукциoн мaтepиaлгa aйлaнaди.

Xoзиpги вaктдa caнoaтдa ëFoч вa мeтaллap билaн биpгaликдa плacтмaccaлap х^м кeнг кyлaмдa ишлaтилмoкдa. Чунки ëFoч вa мeтaл-лapгa ниcбaтaн плacтмaccaнинг тaннapxи apзoн Xиcoблaнaди.

Пoлимep дeгaндa, мoлeкулaлapи юзлaб вa минглaб aтoмлapнинг yзapo вaлeнтлик бoFлa-нишидaн хocил бyлгaн юкopи мoлeкуляp биpикмa тушунилaди. Улap тaбиий, cунъий ëки cинтeтик 6Улиши мумкин.

Гуpухлapгa aмaлий тoпшиpиклap бepилaди:

1. Тaбиий пoлимeлapгa нимaлap киpaди?

2. Сунъий пoлимepлap нимa?

3. Пoлимepлaш дeгaндa нимa тушунилaди?

4. Пoликoндeнcaция нимa?

Сaвoллapгa pacм, диaгpaммa вa туpли ^и-нишлapдa изoх бepиш мумкин.

Укитувчи кУшимчa изoх бepaди, кимëвий мoддaлap хaкидa видeopoлик нaмoйиш эти-лaди.

Taбиий пoлимepлapгa пaxтa, ипaк, жун, тepи, тaбиий кaучук, цeллюлoзa кaби у^млик вa хaйвoнлapдaн oлингaн тoлaли хaмдa бoшкa мaтepиaллap киpaди. Улap билaн кoнcтpукциoн мaтepиaл oлиш учун aжpaтиб oлиш (тyплaш), тoзaлaш, capaлaш вa ишлoв бepиш ишлapи бaжapилaди.

Сунъий пoлимepлap тaбиий пoлимepлapни Kaйтa ишлaш acocидa oлинaди.

Синтeтик пoлимepлap oлиш учун эca нeфть, тaбиий газ вa тoшкyмиp кaби мaтepиaллapгa кимëвий ишлoв бepилaди.

Пoлимepлaш дeгaндa мoнoмepлapнинг Узapo кУшимчa мaхcулoтлap (чикинди) aжpaт-мacдaн биpикиши жapaëнигa aйтилaди.

Пoликoндeнcaция дeб эca мoнoмepлapнинг Узapo, cув вa aммиaк кaби, кУшимчa мaхcу-лoтлap aжpaтиб кимëвий биpикиш жapaëнигa aйтилaди. Шунинг учун бу уcлубдa хocил Kилингaн пoлимepлapнинг кимëвий тapкиби мoнoмepлapдaн фapк килaди. Бундaй пoлимep-лapгa миcoл килиб фeнoлфopмaлдeгид, фeнo-лaлдeгид, мoчeвинa-aнилин-фopмaлдeгид cмo-лaлapини ^^тиш мумкин.

Пoлимepлapдaн xap xил плacтмaccaлap, cунъий тoлaлap (нeйлoн, лaвcaн), лaклap, клeй-лap, эмaллap вa бoшкa мaтepиaллap ишлaб чикapилaди.

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2018, б

Хароратга булган муносабатига караб термопластик ва термоактив полимерлар булиши мумкин.

Термопластик полимерларни бир неча марта киздириб (юмшатиб) хар хил шаклга келтириш ва ишлов бериш мумкин.

Термореактив полимерлар бир марта киз-дирилиб (юмшатилиб) маълум шаклга солин-гандан кейин харорат таъсирида юмшамайди-ган булиб колади. Бундай полимерлар фазовий структурали булади.

Хоссалари ва вазифасига караб полимерлар куйидаги турларга булинади.

1. Пластик массалар (пластмасса) - факат юкори харорат таъсирида юмшайдиган, мус-тахкамлиги юкори ва нисбатан кам эгилувчан каттик материаллар.

2. Синтетик толалар - камида 180-200 гра-дусдан кейин юмшаб чузиладиган мустахкам иплар.

3. Каучуклар - юкори харорат таъсирида хам уз эластиклигини саклайдиган полимерлар.

4. Лак ва буёклар - металл, ёFоч ва шиша материаллар билан мустахкам боFланиб, харорат, хаво ва механик таъсирлардан уларни химоя килувчи полимерлар.

Пластмасса (пластик) деб, полимерлар асосида олинган мустахкам, каттик ва эластик материалга айтилади.

Гурухларга топшириклар:

Полимер лойини тайёрлаш технологиясида уни тайёрлаш учун керак буладиган хом ашё ва асбоб-ускуна, мосламалар:

- 1 стакан крахмал (200 грамм);

- 1 ош кошик лимон шарбати (15 мл);

- сирли идиш;

- ёFоч кошик;

- 200 гр ПВА елими;

- ранг бериш учун турли хил рангли буёк-лар;

- кул креми;

- 2 томчи глицерин.

Полимер лойини тайёрлаш кетма-кетлиги:

1. Полимер лойини тайёрлаш учун сирли идишга ПВА елими ва сув куйиб илитилади.

2. Крахмал солиб, ёFоч кошик билан ара-лаштирилади.

3. Куюк массага келтирилгач, устидан минерал мой, лимон шарбати, глицерин солиб, яна бир хил массага келгунча аралаштирилади.

4. Тайёр булган масса яхши ишланиши учун кул креми солинади ва аралаштириш давом эттирилади.

5. Полимер лойи яхши туриши учун елим халтада сакланади.

Гурухлар томонидан тайёрланган полимер-ларга изох берилади ва бахоланади, энг фаол ва тез ишлаган гурух аъзолари раFбатланти-рилади.

Шуни таъкидлаш керакки, технология фани жараёнида умумий дидактик хусусиятга эга булган купгина методлардан фойдаланилади. Бирок мехнат усулларини амалда курсатиш, уларни бажаришга оид машклар, техникага оид маълумотнома ва технологик хужжатлар билан иш олиб бориш, укув ишлаб чикариш топши-рикларини бажариш каби методлар факат «Технология» фанига хос булган методлардир.

Технология дарсларида педагогик техноло-гиянинг куплаб турларидан фойдаланиб, маш-Fулотни ташкил этиш мумкин. Педагогик технология эса боланинг кизикувчанлигини хар томонлама ривожлантиришга каратилган.

А.Кушнернинг фикрича, методика - илFор тажрибани оммалаштириш ёки билимларни етказишнинг янгича йулини ихтиро килиш йули булиб, натижасига хамиша хам кафолат бера олмайди. Технология эса хар кандай шароитда кандай булишидан катъий назар, олдиндан белгиланган натижани берувчи жараёндир1.

Технология фани педагогик технологиянинг воситалари, усуллари ва шакллари билан боFланган. Дарс жараёнида педагогик технология оммавий таълим шароитида давлат таълим стандартлари талаблари даражасида кадрлар тайёрлашни таъминлайди. Бизнинг олий макса-димиз келажак учун мустакил фикрли, ижод-кор, изланувчан ва истеъдодли ёшларни етка-зиб беришдан иборат.

1 Ибрагимов Х.И. Педагогик психология. / Х.И.Ибрагимов, У.А.Йулдошев ва бошкалар. - Т.: Узбекистон файласуф-лари миллий жамияти, 2007. -86-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 6 апрелдаги «Умумий урта ва урта махсус, касб-хунар таълимининг давлат таълим стандартларини тасдиклаш туFрисида»ги 187-сон карори.

2. Узбекистон Халк таълими вазирлигининг 2017 йил 3 июндаги «Умумий урта таъ-лимнинг давлат таълим стандартлари талаблари асосида такомиллаштирилган укув дастурларини тасдиклаш ва амалиётга жорий этиш туFрисида»ги 190-сон буйруги.

3. Альтшуллер Г.С. Найти идею. Ввдение в ТРИЗ - теория решения изобретательских задач. - М.: «Альпина Паблишер», 2012. (Серия «Искусство думать»).

4. Ибрагимов Х.И. Педагогик психология. / Х.Ибрагимов, У.А.Йулдошев ва бошкалар. - Т.: Узбекистон файласуфлари миллий жамияти, 2007.

5. Шарипов Ш.С., Абралова М. Мактаблар укув ва укув ишлаб чикариш устахона-лари учун хавфсизлик техникаси ва ишлаб чикариш санитарияси коидалари. Методик йурикнома. - Т.: РТМ, 2002.

6. http//www.istedod.uz

7. http//www.pedagog.uz

8. http//www.ziyonet.uz

9. http//www.tdpu.uz

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.