Научная статья на тему 'Транспорт ҳаракат оқими тезлигининг йўл шароитига ва ҳаракат миқдорига нисбатан ўзгариши'

Транспорт ҳаракат оқими тезлигининг йўл шароитига ва ҳаракат миқдорига нисбатан ўзгариши Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
281
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ҳаракат тезлигининг ўзгариши / оператив кузатув / частота / частостнинг йиғилмаси / тақсимот эгрилиги / жамланган / модул тезлик. / Изменение скорости движения / оперативный мониторинг / частота / накопление частоты / асимметрия распределения / собрано / модуль скорости.

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Насриддинов Азизбек Шамсиддинович, Aбдуғаниев Шоҳруҳ Охунжон Ўғли, Разоков Aлишер Якубжонович, Абдувоҳидов Тўлқинжон Тохиржон Ўғли, Абдулҳаев Отабек Бахтиёр Ўғли

Ушбу мақолада транспортда ҳаракат оқими тезлигининг йўл шароитига ва ҳаракат миқдорига нисбатан ўзгаришини ва автомобил ҳайдовчи йўл пиёда муҳит тизимига боғлиқлиги кўрсатилган. Бундан ташқари йўлда энг объектив кўрсаткич сифатида ҳаракат тезлигининг бутун маршрут бўйлаб ўзгаришини кўрсатувчи график, тезликнинг ўзгариш эгри графигини чизиш маршрут бўйлаб лаборатория автомобили ёрдамида амалга ошириш, бунинг учун ҳаракатни ташкил қилишда йўлнинг характерли бўлакларида транспорт воситаларининг оний тезлигини ўлчаш орқали хулоса қилиш усуллари келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по технике и технологии , автор научной работы — Насриддинов Азизбек Шамсиддинович, Aбдуғаниев Шоҳруҳ Охунжон Ўғли, Разоков Aлишер Якубжонович, Абдувоҳидов Тўлқинжон Тохиржон Ўғли, Абдулҳаев Отабек Бахтиёр Ўғли

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Изменения скорости транспортного потока в зависимости от дорожных условий и интенсивности движения

В данной статье показано, что скорость транспортного потока на транспорте зависит от дорожных условий и интенсивности движения, а также зависимость водителя от дорожно-пешеходной среды. Кроме того, в качестве наиболее объективного показателя на дороге представлен график, показывающий изменение скорости движения по всему маршруту, построение графика кривой изменения скорости по маршруту, который будет осуществляться с использованием движения автомобиля, для этого представлены методы вывода путем измерения мгновенной скорости транспортных средств на характерных участках.

Текст научной работы на тему «Транспорт ҳаракат оқими тезлигининг йўл шароитига ва ҳаракат миқдорига нисбатан ўзгариши»

UDK 640.215 (005.8)

ТРАНСПОРТ ^АРАКАТ ОЦИМИ ТЕЗЛИГИНИНГ ЙУЛ ШАРОИТИГА ВА ХДРАКАТ МИВДОРИГА НИСБАТАН УЗГАРИШИ

Насриддинов Азизбек Шамсиддинович НамМКИ, PhD. доцент

Лбдуганиев Шохрух Охунжон угли НамМКИ, укитувчи, shohruhabduganiyev 1 @gmail.com, Тел:+ 998931781780

Разоков Ллишер Якубжонович НамМКИ укитувчи, Тел:+ 998972173385

Абдувохидов Тулкинжон Тохиржон угли

НамМКИ, талаба

Абдулхаев Отабек Бахтиёр угли НамМКИ, талаба

Аннотация: Ушбу маколада транспортда харакат окими тезлигининг йул шароитига ва харакат микдорига нисбатан узгаришини ва автомобил хайдовчи йул пиёда мухит тизимига богликлиги курсатилган. Бундан ташкари йулда энг объектив курсаткич сифатида хдракат тезлигининг бутун маршрут буйлаб узгаришини курсатувчи график, тезликнинг узгариш эгри графигини чизиш маршрут буйлаб лаборатория автомобили ёрдамида амалга ошириш, бунинг учун харакатни ташкил килишда йулнинг характерли булакларида транспорт воситаларининг оний тезлигини улчаш оркали хулоса килиш усуллари келтирилган.

Аннотация: В данной статье показано, что скорость транспортного потока на транспорте зависит от дорожных условий и интенсивности движения, а также зависимость водителя от дорожно-пешеходной среды. Кроме того, в качестве наиболее объективного показателя на дороге представлен график, показывающий изменение скорости движения по всему маршруту, построение графика кривой изменения скорости по маршруту, который будет осуществляться с использованием движения автомобиля, для этого представлены методы вывода путем измерения мгновенной скорости транспортных средств на характерных участках.

Abstract: In this article, it is shown that the speed of the traffic flow in transport depends on the road conditions and the amount of traffic, and the driver's dependence on the road and pedestrian environment. In addition, as the most objective indicator on the road, a graph is presented showing the change in speed along the entire route, plotting the curve of speed change along the route, which will be carried out using a laboratory car, for this purpose, methods of inference are presented by measuring the instantaneous speed of vehicles on characteristic sections.

Калит сузлар: Х,аракат тезлигининг узгариши, оператив кузатув, частота, частостнинг йигилмаси, таксимот эгрилиги, жамланган, модул тезлик.

Ключевые слова: Изменение скорости движения, оперативный мониторинг, частота, накопление частоты, асимметрия распределения, собрано, модуль скорости.

Keywords: Change in movement speed, operative monitoring, frequency, frequency accumulation, skewness of distribution, collected; speed module.

Х,аракат тезлиги йул харакатининг асосий курсаткичи булиб, у йулда харакатланишнинг асосий максади шаклида намоён булади. Йулда энг объектив курсаткич сифатида харакат тезлигининг бутун маршрут буйлаб узгаришини курсатувчи график хисобланади. Лекин бундай тезликнинг узгариш эгри графигини чизиш маршрут буйлаб лаборатория автомобили ёрдамида амалга оширилиши лозим. Бу эса амалда маълум кийинчиликлар тугдиради ва купчилик лолларда уни бажариб булмайди. Шунинг учун харакатни ташкил килишда йулнинг характерли булакларида транспорт воситаларининг оний тезлигини улчаш оркали хулоса килишга амалиётда куникма хосил килинган.

Максади: Транспорт воситаларининг ва окимнинг харакат тезлиги "автомобил хайдовчи йул пиёда мухит" тизимига купдан боглик булиб, тезликни танлаш иккита мезон оркали амалга оширилади: 1) энг кам вакт сарфлаш; 2) хдракат хавфсизлигини таъминлаш. Бунда албатта хайдовчининг махорати, иш стажи, психофизик холати, харакатланиш максади тезликни танлашга таъсир курсатади. Шунингдек, тезликнинг узгаришига автомобилнинг техник шароити, атроф-мухит холати ва пиёдалар харакати катта таъсир курсатади. Автомобилнинг максима конструктив тезлиги Vmax унинг двигател кувватига боглик. Кузатишлар курсатадики, Vmax тезлик билан хайдовчилар факат айрим холлардагина киска муддатда харакатланишади. Яхши йул шароитларида транспорт воситаларининг тезлиги 0,7-0,85 Vmaxни ташкил килади. Бундай тезлик асосан якка холда горизонтал тугри йул булакларида кузатилади.

Амалда йул шароити кутарилиш, тушиш, режада кичик эгриликлардан, куриниш масофаси нормадан паст, вертикал эгриликлардан ташкил топади, шунингдек, харакат микдори ва таркиби хар хил булиши оний тезликнинг кийматига таъсир курсатади. Реал йул шароитларида якка холда харакатланаётган автомобилнинг тезлиги 150-120 км/соатдан 40-30 км/соатгача узгариши мумкин [1].

Усуллари: Йул шароитига ва харакат микдорига нисбатан транспорт окими тезлигининг узгаришини реал Узбекистон Республикаси умумфойдаланувдаги икки тасмалик автомобил йулларида куриб утамиз. Утказилган куп йиллик тажрибалар шуни курсатадики, бизнинг йул шароитимизга характерли булган аралаш автомобил-трактор окими тезлиги билан харакат тасмаси орасидаги богликлик аникланади, у куйидагича ифодаланади:

B = a + 1 ,2 + 0,011 Va m бу ерда: а-автомобил кузовининг кенглиги, м;

Va-автомобилнинг оний тезлиги, км/соат; 1,2-кушимча оралик масофа.

Транспорт окимининг уртача харакат микдорини хар хил йул шароитларида куйидаги эмпирик формула оркали аниклаймиз:

V = Va*K км/соат;

бу ерда: Va-эркин харакатланаётган автомобилнинг оний тезлиги, км/соат; Кд-хар хил шароитларда "Va"ra нисбатан тезликнинг узгаришини хисобга олувчи коэффициент.

Узбекистон шароитидаги икки тасмалик автомобил йуллари учун йул шароитига боглик равишда, Кд кийматининг узгариши 1-5-жадвалларда келтирилган.

1-жадвал

Режадаги 20 50 100 150 250 400 >700

куриш

мaсoфaси, м

Kд-киймaти 0.30 0.54 0.72 0.83 0.90 0.95 0.96

2-жадвал

^оплама равонлигини Кд кийматига нисбатан узгариши__

^oплaмa рaвoнлиги (толчшметр бyйичa) км/сoaт <8O 80-120 120-170 170-220 220-300 >300

Kд-киймaти 0,96 0,92 0,88 0,85 0,8 0,68

З-жадвал

Режадаги куриш масофасини Кд кийматига нисбатан камайиши

Pежaдaги куриш мaсoфaси, м <6OO 500 400 300 200 100 50 >50

Kд-киймaти 1,0 0,96 0,92 0,87 0,80 0,75 0,70 0,60

4-жадвал

Буйлама кияликни Кд кийматига нисбатан узгариши

Бyйлaмa киялик, %O 0 20 30 40 50 60 70 80

Kд-киймaти 1,0 0,96 0,92 0,85 0,77 0,67 0,60 0,50

5-жадвал

Х,аракат микдорини Кд кийматига нисбатан узгариши

Tрaнспoрт oкимидa трaктoрлaр, % X,aрaкaт микдoри, aвт/сyт

1000 2000 3000 4000 5000 6000

Kд шэффициентининг к;иймaти

1-3 0,96 0,96 0,96 0,90 0,88 0,87

3-5 0,91 0,87 0,82 0,79 0,78 0,77

5-10 0,86 0,80 0,73 0,67 0,65 0,64

10-15 0,77 0,71 0,63 0,59 0,56 0,54

X,aрaкaт мик;дoрининг трaнспoрт oк;ими тезлигигa тaъсирини кyйидaги фoрмyлa oрк;aли aник;лaш мумкин:

V = V * (1 - R * N) км/^т;

бу ердa: Va- эркин x,aрaкaтлaнaётгaн aвтoмoбиллaр тезлиги, км/œa^

R-x,aрaкaт мик;дoригa нисбaтaн тезликнинг пaсaйишини ^и^бта oлyвчи кoэффитциент; N-x,aрaкaт мик;дoри aвт/сoaт.

Aвтoмoбил йyллaридa тезликни oддий секyндoмер, "Фaрa", "Бaрьер", "Tyппoнчa" габи тезлик yлчoвчи aсбoблaр x,aмдa хдр хил aвтoмaтик дaтчиклaр ёрдaмидa, шунингдек, кинoсъёмкa усули билaн yлчaнaди [2-8].

X,aрaкaтни тaшкил килиш мaк;сaдидa энг сoддa вa кутай булган секyндoмердaн тезлик yлчaшдa кенг фoйдaлaнилaди. Бунинг учун йулнинг кдтшв к;исмидa узунлиги 5O -1OO м булган мaсoфa белгилaнaди. Aвтoмoбиллaрнинг кyзaтyв yчaсткaсигa кириш вa чи;иш вaктини aник белгилaш учун йул ёкдсига ишoрa тaёFи yрнaтилaди ёки йулнинг

катнов кисмига кундаланг белги чизиклари туширилади. Х,аракат тезлигини улчовчи кузатувчилар йулнинг ён томонидан 10-15 м масофада жойлашадилар ва автомобил улчов булагига киришда дакика улчагични ишга туширадилар хамда автомобил улчов булагидан чикишида уни тухтатадилар (6-жадвал). Олинган натижаларни махсус тайёрланган жадвалга киритилади.

6-жадвал

Улчаш усули Ишлатиладиган электрон турлари

Механик-контактли Пневматик, электрон контактли, магнитли, вибрацион, роликли

Индуктив-магнитли Электромагнитли, магнитли

Инспулслаб зондлаш Инфракизил нурли, ултратовушли, радиолакацион

Автомобилларни нурлаш Двигателни инфракизил нур билан нурлаш, Автомобил шовкинини улчаш

Фотоэлектрик Фотосёмка, стреосёмка, киносёмка

Телевезион Видеоёзув, импулсларни узатувчи передачик

Махсус харакатланувчи лаборатория автомобили Транспорт окимида харакатланиб, тезликни хар хил аппаратуралар ёрдамида аниклаш

Амалиётда хозирги вактда оператив кузатув йулнинг хар хил булакларида харакат тезлигини "Фара", "Тусик", "Туппонча" ва бошка тезлик улчагич асбоблари ёрдамида аникланади.

Х,аракат тезлигини тадкик килиш максадида куйидаги автоматик улчаш усулларидан фойдаланиладиДаракат тезлиги тугрсида олинган бошлангич маълумотларни математик статистика усули билан тахлил килинади [9-10].

Бунинг учун биринчи навбатда кузатув натижасида тезликни туркумларга (разрядга) ажратилади. Шундан сунг хар бир туркумга тугри келган тезлик маълумотлари йигиб чикилади, шундан кейин частота хисобланади. Частота-бу бирор разрядга тугри келган автомобиллар сони. Частота ёрдамида частост аникланади. Частост-бу частотанинг хар бир разряддаги кийматининг жами частота йигиндисига нисбати (фоизда курсатилади). Частотанинг йигилмаси эса частостнинг бирин-кетин хар бир разряддаги кушилмаларидан иборат булади. Курсатилган кийматларни жадвалга киритиб (7-жадвал), у ёрдамида таксимот ва жамланган эгрилик чизилиб, сунгра тезлик кийматлари тахлил килинади.

7-жадвал

>ир йуналишдаги х,аракат микдори

Бир йуналишдаги харакат микдори, авт/соат 50 ва кам 50-100 100-200 200 ва куп

Улчов сони, дона 150 100 50 30

Таксимот эгрилиги ёрдамида куп кайтариладиган тезлик-модал тезлик аникланади. Жамланган эгрилик ёрдамида эса 15, 50, 85, 95% таъминланганлик тезлик кийматлари топилади.

Натижа: Жамланган эгриликдан аникланадиган тезликларни куйидагича тахлил килиш мумкин. Бунда 15% тезлик харакатни ташкил килишда энг паст тезлик сифатида кабул килиниши керак ва у ёрдамида минимал тезлик киймати окимидаги хамма

автомобилларнинг уртача кийматини курсатади. 85% таъминланганликдаги тезликка асосан йул белгилари ва белги чизиклари урнатилади. 95% таъминланганликдаги тезлик хисобий тезликка тенг деб кабул килинади ва бу киймат йул элементларини хисоблашда кулланилади.

Хулоса: Ахолининг кундан-кунга кескин ортиши транспортга булган эхтиёжни ортишига сабаб булади, натижада йулларда тирбандлик хам ортади. Бу тирбандликни олдини олиш учун автомобил йулларидаги окимнинг тезлиги аник хисобларга кура амалга ошириш энг тугри ва макбул ечим хисобланади. Тезликни аниклаш борасида олиб бориладиган кузатувлар натижаси биринчи навбатда канча улчов олиб борилишига куп жихатдан боглик. Юкоридаги биз томонимиздан утказилган тажрибаларга мувофик йуловчи ташиши учун мулжалланган автотранспорт воситаларини тирбандлигини олдиини олиш усуллари курсатилган. Курсаткичларнинг аниклик эхтимоли улчов сонига боглик, у эса уз навбатида харакат микдорининг узгаришига богликлиги юкоридаги аналитик холларда курсатилиб утилган.

ADABIYOTLAR

1. E. Fayzullayev "Transport vositalarining tuzilishi va nazariyasi" Toshkent 2006 y.

2. Стуканов В.А. Основы теории автомобильных двигателей и автомобиля. -М.: Форум-инфра, 2004.-367 с.

3. Mannonov.J., Imomnazarov S., Abduganiyev. Sh., Nishonov.F.,(2022). Electronic engine management diagnostic system self-propelled narrow-gauge power stationand method of experimental researchintroductION. International Journal of Early Childhood Special Education, (6-14),1929-1930.

4. Маннонов Ж. А. и др. Технологические процессы функционирования производственно-транспортной системы и вопросы их логистического управления //Universum: технические науки. - 2022. - №. 6-3 (99). - С. 43-47.

5. Shohruh A. et al. Indicators that characterize the driver, his mental state and biological capabilities //Universum: технические науки. - 2022. - №. 6-6 (99). - С. 45-47.

6. Shamsiddinovich P. D. N. A. et al. Ichki yonuv dvigatellarida vodorod yonilg'isidan foydalanishning istiqbollari //Conferencea. - 2022. - С. 80-82.

7. Имомназаров С. К. и др. Система подачи автомобилей, работающих на газе //Universum: технические науки. - 2022. - №. 5-4 (98). - С. 37-42.

8. Yakubjonovich R. A. et al. Analytical and numerical fuel quantities of vehicles //E Conference Zone. - 2022. - С. 108-112.

9. Yakubjonovich R. A. et al. Поршеннинг Баландлиги Буйича Шаклини Аниклаш Услуби // Journal of Integrated Education and Research. - 2022. - С. 438-445.

10. Shohruh A. et al Cars Equipped with Intelligent Systems// Jundishapur Journal of Microbiology. - 2022. - №. 15. - С. 3305.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.