Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5/2
educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
ТОШКЕНТ ВИЛОЯТИДА ТРАНСПОРТ ТУРЛАРИ ШАКЛЛАНИШИНИНГ ТАРИХИЙ БОСЦИЧЛАРИ
Саидусмонов Бахром Абдуганиевич
УзДЖТСУ, " Ижтимоий фанлар ва хукук" кафедраси укитувчиси.
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада транспорт инсоннинг машаццатли уаётидаги урни,уозирги кунда жамият уаётини транспортсиз тасаввур цилиш мушкул. Бугун ижтимоий уаётимизда энг куп цулланилаётган автомобиль, темир йул, уаво, сув, саноат, шауар йуловчи транспорт турлари мавжуд. Узбекистонда транспортни комплекс ривожлантириш, транспорт ва коммуникация тизимининг ривожланиши, автомобиль транспорт тизимини ривожланиши, йул цурилиши билан боглиц жиуатлари уамда республикамизда ижтимоий уаёт бирмунча яхшиланиши натижасида транспорт тизимида бир цанча ижобий янгиликлар, шу жумладан, Тошкент вилоятида транспорт коммуникация тизимининг шаклланишига ижобий таъсири уацида маълумотлар берилган.
Калит сузлар: давлат, республика, вилоят, транспорт, коммуникация, самолёт, поезд, автомобил, машина, трактор, темир йул, автомобил йул, завод, корхона, йуловчи ташиш, цишлоц хужалиги.
АННОТАЦИЯ
В этой статье рассказывается о роли транспорта в трудной жизни человека,в настоящее время трудно представить жизнь общества без транспорта. Сегодня наибольшее применение в нашей общественной жизни имеют автомобильный, железнодорожный, воздушный, водный, промышленный, городской пассажирский транспорт.В результате комплексного развития транспорта в Узбекистане, развития транспортно-коммуникационной системы, развития автомобильной транспортной системы, дорожного строительства, а также улучшения социальной жизни в нашей республике был представлен ряд позитивных новостей в транспортной системе, в том числе о положительном влиянии на формирование транспортной коммуникационной системы в Ташкентской области.
Ключевые слова: государство, Республика, регион, транспорт, Связь, самолет, поезд, автомобиль, автомобиль, трактор, железная дорога, шоссе, завод, карьер, пассажирские перевозки, сельское хозяйство.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
О
R
VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
ABSTRACT
This article talks about the role of transport in a difficult human life, at present it is difficult to imagine the life of society without transport. Today, automobile, railway, air, water, industrial, urban passenger transport have the greatest use in our public life.As a result of the comprehensive development of transport in Uzbekistan, the development of the transport and communication system, the development of the automobile transport system, road construction, as well as the improvement of social life in our republic, a number of positive news in the transport system was presented, including a positive impact on the formation of the transport communication system in the Tashkent region.
Keywords: state, Republic, region, transport, communications, airplane, train, car, automobile, tractor, railway, highway, factory, quarry, passenger transportation, agriculture.brilgan.
Инсоният турмуш даражасини юксалтириш жараёнларида турли-туман транспорт воситаларидан фойдаланган. Транспорт инсоннинг машаккатли хаётига нур олиб кирди. Х,озир жамият хаётини транспортсиз тасаввур килиш мушкул. Бугун ижтимоий хаётимизда энг куп кулланилаётган автомобиль, темир йул, хаво, сув, саноат, шахар йуловчи транспорт турлари мавжуд.
Давлатларнинг ривожланишига таъсир курсатувчи сохаларни икки туркумга ажратиб курсатишни максадга мувофик деб уйлаймиз. Биринчиси, фойда олиш учун кулай булган сохалар. Иккинчиси, мажбурий ривожлантириш шарт булган сохалар. Х,ар бир давлат уз имконичтлари, объектив ва субъектив холатларини инобатга олиб, узига кулай булган бир ёки бир нечта сохаларни иктисодий фойда олиш манбаига айлантирган. Бугунги кунда жахоннинг ривожланган давлатлари фойда олиш учун кулай булган сохаларга купрок эътибор каратаётганини курамиз. Аммо, хар кандай ходиса ички зарурият туфайли юз беради, макон-вакт нуктаи назаридан куп сонли омиллар билан боглик булади. Шунга кура барча сохаларни бирдек ривожлантириб бораётган давлатлар хам талайгина. Узбекистонда хам хозиргача иктисодий фойда олишда драйверлик килаётган алохида соха кузга ташланмайди. Бугунги кунда Узбекистон барча сохаларга бирдек эътибор каратиш ёки баъзи сохаларда жахон бозоридан муносиб жой эгаллашдек масъулиятли танлов жараёнларини босиб утмокда.
КИРИШ
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Х,озир транспорт тизимисиз жамият хаётини тасаввур этишимиз мумкин эмас. Зеро, транспорт тизими тараккиёт ривожланишининг зарур шартларидан бирига айланганлиги табиийдир. Транспорт тизимининг асосий вазифаси юк ва йуловчиларни манзилга элтишда халк хужалигининг етакчи сохасига айланиб, ахолини эхтиёжларини тула ва уз вактида кондириш, транспорт тизими ишининг сифат ва самарадорлигини оширишдан иборат.
Транспорт тизими ривожини коммуникациясиз яъни йул курилишсиз тасаввур килиб булмайди. Бу эса транспорт тизими билан йул курилиш сохасини чамбарчас яъни параллел равишда ривожлантиришни такозо этади. Тадкикот жараёнида транспорт ва коммуникация тизими ривожланишига таъсир этувчи турли хил омилларининг айрим жихатлари хорижий олимларнинг, жумладан, Г.П. Рифицкий, А.Н. Алилов, Н.А. Суворов, Л.М. Медведева, А.Л. Орлов, Д.А. Акимкиналар У.Тухтахонов, С. Хужаев, И.Убайдуллаев, И.Аброров, F Захритдинов,Л.Ахметов, Ф.Захритдиновлар томонидан хам тадкик этилган.
Транспорт ва коммуникация тизими оптимал ривожланиш усуллари, иктисодий ва географик ривожланиши билан боглик айрим жихатлари Ж.С. Файзуллаев, А.А. Исаев, А.У. Кузиев, О.А.Цамутали, Д.И.Мангельдин, Г.З.Захритдиновлар томонидан докторлик ва номзодлик диссертацияларида тадкик этишган.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Темир йул оркали табиий бойликларни ва арзонлиги кучи булган пассажирларни ташиш кулай ва иктисодий самараси юкори булганлиги учун Рассия Узбекистонда темир йул курилишини тез суъратлар билан ривожлантиришга хайрихохлик килди. Узбекистон территориясида темир йул куриш ишлари дастлаб 1888 йил Самарканд станцияси куриш учун бошланган. "1913 йилда Урта Осиё темир йули хозиоги чегара буйича 2711 километр масофани ташкил этади, шундан 1274 километри Узбекистон территориясида булиб, атиги 26 километригина Тошкент области буйлаб утарди". [1]
Ишлаб чикариш ва халк хужалиги сохаларидаги бундай усиш Тошкент вилоятида 1950 йилларнинг бошларида Тошкент-Олмазор Тошкент-Янгийул Тошкент-Кучлик каби шахар атрофида катнайдиган поезд маршрутларини йулга куйилишига сабаб булди. Уша даврларда транспорт тизимида кулай
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
О
R
VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
саналган ва иктисодий жихатдан фойдали хисобланган темир йул тармокларидан йуловчи хамда юк ташиш ишларида энг куп фойдаланилган.
1950 йилларнинг бошларида Тошкент вилоятида жуда куп саноат корхоналари,жумладан, Ангрен иссиклик электростанцияси, Олмалик мис эритиш комбинати, Охангарон-Олмалик рудага бой тогларини узлаштириш, Чирчик ойна заводи ишга тушди. Бундан ташкари Ангрен, Олмалик, Кувасой, Чирчик, Бекобод ва Тошкент вилоятининг бошка шахарларида янги саноат корхоналари курилиш ишлари жадаллаштирилди. Бунинг натижасида "1958 йилда саноат ишлаб чикариш хажми 1950 йилга нисбатан икки марта ортди".[2] Бу эса табиий тарзда Тошкент вилояти транспорт тизимига уз таъсирини курсатди. Айникса пассажир ташувчи бир канча махаллий поездлар маршрути тез ривожланиб борди. Бу усиш суърати асосан 1950-1955 йилларда узокка катнайдиган, махаллий ва шахар атрофида катнайдиган поездларнинг барчасида кузатилган. Аммо, 1955-1958 йилларда пассажирлар ташиш динамикаси эътибор каратадиган булсак махаллий ва шахар атрофига катнайдиган поездларда пассажирлар ташиш микдори камайганига гувох буламиз. Чунки, бу давр автомабиль ва хаво транспорти тараккий этишида туб узгаришлар бошланаётганлиги билан характерланади. Хусусан, "Тошкент зонасида пассажирлар кам булганлиги сабабли 1956 йилда Тошкент-Олмазор, Тошкет-Янгйул, Тошкент-Кучлик каби шахар атрофига катнайдиган олти жуфт поезд маршрути вактинча бекор килинган эди". [3]
Аммо 1959-1965 йилларда Узбекистон темир йулида прогриссив техникага асосланган реконструкция ишлари жадал суъратларда ташкил этилди ва бу техника тараккиётини юксалишига олиб келди. Натижада, узокка катновчи магистрал йулларда, хатто махаллий ва шахар атрофидаги поездларга теплавозлар хизматидан тулик фойдаланишга эришилди. Бунинг эвазига "1958 йилда пассажирлар ташишда теплавозлар хизматининг солиштирма огирлиги 36 процентни ташкил этган булса, 1965 йилга келиб 95 процентга етди" [4]
1954 йилда курилиши тугалланган Чоржой-Кунгирот темир йули республиканинг хамма вилоятларида ишлаб чикариш кучларини тараккий этишига ва пассажирлар ташишнинг усишига мухим ахамият касб этди. 1950 йилнинг урталарида Ховос-Когон, Маргилон-Кизилкум, Кизилтукимачи-Охангарон, Тошкент-Бараж каби серкатнов темир йул участкалари барпо этилган. Узбекистонда 1950 йилда Москва, Душанбе, Фрунзе ва Краснаводск шахарларига катнайдиган поездлар хизмат курсатган булса, "1950 йилдан республика территориясидан утадиган 4 жуфт скорий поездлар юрадиган булди
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
o
R
VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Ba AHgu^oH-MocKBa, TomKern^enuHorpag, TomKeHT- KpocHoApK, TomKeHT-^ymaHSe, TomKeHT-Xy^afinu KaSu AHru TeMupfiynnap oHungu". [5]
PecnySnuKaga 1950 fiunnapga TeMup fiyn TpaHcnopTu кoммyннкaцнA coxacuga Ty6 ucnoxaraap yTKa3HnnmH Hara^acuga "1958 fiunga acocufi fiynnapHHHr 70 npo^rnura orup ronap eT^a^gu". TeMHp fiynnapga Ha^aKar MH^gop ^uxarngaH, Sarau cu^ar ^uxarngaH xaM ycum Ky3aTHnu6, maran TamnaHraH MycTaxKaM fiynnap Sapno этнпgн. TpaHcnopT xu3MaT Kypcarum TH3HMuga xaM TanafiruHa KynafinuKnap Aparangu, ^yMnagaH, "nacca^up noe3gnapura энgнпнкga napaB03nap SunaH Sup Karopga T31, T32 KefiuHnanuK T33 TennaB03napu xaM TupKanaguraH Syngu, 6y эca ynapHHHr xapaKar Te3nuruHH omupgu". [6]
Y36eKuTOHga axonu coHuHuHr KecKuH opTuS Sopumu caHoaT, KumnoK xy^anuru, xa^K xy^anuru Ba SomKa coxanapga KecKuH ucnoxaraapHu aManra omupumHu TaKo3o этн6 Sopgu. By эca, TeMup fiyn TpaHcnopTuHu TexHuKa ^MxaragaH TySgaH peKoHCTpy^uA Kunum, AtHu y^SeKucTOH mapouTuga MarucTpan fiynnapuHu TennaBo3nap ropaguraH KunuS Mocnam, fiynnapra P-50, P-43 Tunugaru MycTaxKaM, orup ronapHu eTKa3um, acocufi fiynnapHu ^uxo3nam, aBToMaTuK KypunManap ypHarum, paguo anoKaHu puBo^naHTupum KaSu TpaHcnopT fiynnapu кoммyннкaцнACннн puBo^naHTupumra onuS KenyBnu aManufi umnap KunuHgu. [7]
1959-1965 fiunnapga OxaHrapoH цeмeнт 3aBogu, OxaHrapoH Ba Taxuarom rP3Cu, Sup KaHna yfi ^ofi KypyBnu KaMÖuHaraap umra TymupunuS, AHru maxapnap Ba maxap Tunugaru nacenKanap nafigo Synumu, TomKeHT BunoATuga TpaHcnopT кoммyннкaцнACн puBo^naHumuHu AHaga ^agannamTupgu. ByHgaH TamKapu fiynoBnu nacca^upnapra Ky^afinuK Aparum MaKcaguga TpaHcnopT anoKa TrouMnapu кoммyннкaцнACнra xaM u^oSufi y3rapumnap aManra omupungu. XycycaH, "MaHa my gaBpHuHr Somnapuga 34 Ta y3oKKa KaraafiguraH Ba 4-Ta Maxarnufi noe3gnapHuHr xaMMacu paguo^mTupunraH эgн"-geS KypcarnnraH axSopoT xaM TpaHcnopT тнзнмннн кoммyннкaцнACнga KunuHraH u^oSufi y3rapumnapHu TacguK^aS TypraHura ryBox SynaMro. [8]
TeMup fiyn TpaHcnopTu кoммyннкaцнACнra KaparanraH эtтнSop Ty^afinu naca^up noe3gnapuHuHr TexHuKa Ba MapmpyT тeзпнrннннr Sup KaHna MapTa omupunumura эpнmнпgн. MacanaH, "1965 fiunga Sy Te3nuK cKopufi noe3gnapga 56 KunoMeTp-coaTHu TamKun Kungu, yMyMaH noe3gnapHuHr Te3nuru 1956 fiunra HucSaTaH 25,3 npo^HTra, maxap arpo^ura KaTHafiguraH noe3gnap Te3nuru 50 пpoцeнтra Kynafigu" -geS KypcarnnraH. [9]
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
1960 йилларнинг бошларига келиб Узбекистонда ижтимоий хаёт бирмунча яхшиланиши натижасида транспорт тизимида бир канча ижобий янгиликлар, яъни поезд хиллари ташкил килиш графикларининг усиб бориши, умумий жойларни камайтириб, йуловчиларга кулай булган купели ва юмшок уриндикли жойларни купайтириш, маданий хизмат курсатиш даражасининг усиши каби бир канча кулайликлар яратилди. Бу эса, айникса, Тошкент вилоятида транспорт тизимининг шаклланишига уз таъсирини курсатиб, шахар атрофида катнайдиган поездларга йуловчилар ташишнинг ортишига сабаб булди. "1961 йилга келиб пассажир ташиш кескин усди ва 1965 йилда махаллий поездларда 145 процентга, шахар атрофида катнайдиган поездларда 222 процентга етди". [10]
Тошкент вилояти транспорт тизими коммуникациясида 1966-1980 йилларда мамлакатимиз иктисодиётида юз берган усиш туфайли бир канча ижобий ишлар амалга оширилди. 1970 йилдан бошлаб Келес-Янгийул участкасида 56 километр масофали Тошкент кесимида шахар атрофида катнайдиган асосий йул тармокларига электровозлар куйила бошлади. Натижада, Тошкент вилоятида транспорт коммуникациясидаги ижобий узгаришлар туфайли "Пассжир поездларининг харакат тезлиги 13-15 процент микдорида усади". [11]
1966-1980 йилларда Тошкент вилояти транспорт йуллари ва транспортга хизмат курсатиш коммуникациясида кузга куринадиган ишлар амалга оширилган. Мамлакатимиз иктисодиётини ривожланиши, кишлок хужалиги ва саноат ишлаб чикаришни сезиларли даражада усиши, мехнаткашлар моддий ва маданий хаётининг яхшиланиб бориши натижасида 1966-1990 йиллар Тошкент вилояти транспорт тизими шаклланишида узига хос усиш даври булди. 19661980 йилларда Тошкент вилояти транспорт тизимида вагонларни электрлаштирувчи курилмалар ишга туширилиши ушбу даврда сохада ижобий натижалар кайд этилишига олиб келди. [12]
Тошкент вилоятида 1945-1990 йиллар транспорт турлари шаклланиши хусусияти, объектив-субъектив сабаблари, ривожланишидаги узига хослиги, усиш курсаткичидаги динамик узгаришлар ва бошка бир катор жихатларини хисобга олиб, куйидаги туртта тарихий боскичга ажратиб урганишни максадга мувофик деб хисобладик:
1-боскич 1945-1955 йиллар
2-боскич 1956-1965 йиллар
3-боскич 1966-1980 йиллар
Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5/2
educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
4-6OCKHH 1981-1990 nnnnap
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда, Тошкент вилоятида транспорт ва унинг коммуникациясини ривожлантиришга таъсир этувчи омиллар хисобланади. Тошкент вилояти транспорт тизимида вагонларни электрлаштирувчи курилмалар ишга туширилиши ушбу даврда сохада ижобий натижалар кайд этилишига олиб келди. Мамлакатимиз иктисодиётини ривожланиши, кишлок хужалиги ва саноат ишлаб чикаришини сезиларли даражада усиши, мехнаткашлар моддий ва маданий хаётининг яхшиланиб бориши натижасида 1966-1990 йиллар Тошкент вилояти транспорт тизими шаклланишида узига хос усиш даври булди. Йул хужалигини бошкаришнинг замонавий тизимини яратиш, назорат ва хужалик функцияларини аник чегаралаш, монополиядан чикариш, хусусий сектор корхоналарини жалб килиш ва инвестицион жозибадорликни ошириш хисобига соглом ракобат мухитини шакллантириш, йул курилишига инновацияларни кенг жорий этиш масалалари Узбекистон сиёсатининг устувор йуналишини ташкил этмокда.
REFERENCES
1. Тухтахонов.У. Узбекистон ССР транспортининг ривожи. "Фан хакида сухбатлар" №34. -Б.17-18.
2. Тухтахонов.У. Развитие транспорта в Узбекской ССР. «Беседы о науке». №34. -Б.17-18.
3. Tukhtakhov.U. The development of transport in the Uzbek SSR. "Conversations about Science". No. 34. -р.17-18.
4. Хужаев С. Узбекистон автомобиль транспорти. "Узбекистон ССР билим жасмияти".1968. -Б.30-31.
5. Ходжаев С. Автомобильный транспорт Узбекистана. "Общество знаний Узбекской ССР", 1968 год. -С.30-31.
6. Khojaev S. Automobile transport of Uzbekistan. "Knowledge Society of the Uzbek SSR", 1968. -p.30-31.
7. Жахонгиров Б.Б.Узбекистон фанлар академиясининг хорижий мамлакатлар билан илмий - техникавий алокалари. ^арДУ хабарлари Илмий-назарий, услубий журнал. Махсус сон (Ижтимоий фанлар). -Кдрши.2020.-Б.254-258
Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5/2
educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
8. Джахонгиров Б.Б. Научно-технические связи Академии наук Узбекистана с зарубежными странами. Новости КарГУ Научно-теоретический, методический журнал. Спецвыпуск (Общественные науки).- От.2020.-С.254-258
9. Убайдуллаев И.Аброров, ЗахритдиновЕ. Узбекисон транспорти. "Узбекистан ССР билим жасмияти". 1968. -Б.10-11.
10. Убайдуллаев И.Аброров, Захритдинов Г'. Узбекский транспорт. "Общество знаний Узбекской ССР". 1968. -С.10-11.
11. Ubaidullaev I.Abrorov, Zakhritdinov G'. Uzbek transport. "Knowledge Society of the Uzbek SSR". 1968. -p.10-11.
12. Ахметов Л. Автотранспорт истикболи. "Фан ва турмуш" 1982. №8.-Б.2-3
13. Ахметов Л. Перспективы автомобильного транспорта. «Наука и жизнь».1982. №8.-С.2-3
14. Akhmetov L. Prospects for road transport. "Science and Life". 1982. No. 8.-р.2-
3
15. Жахонгиров Б.Б.Узбекистонда илм-фан холати, тараккиёт йуналишлари (1980-2010 йиллар) Монография. "Qaqnus media" нашриёти, -Тошкент. 2020. -Б.158.
16. Джахонгиров Б.Б. Состояние науки в Узбекистане, направления развития (1980-2010 гг.) Монография. Издательство Qaqnus Media, Ташкент. 2020. -С.158.
17. Dzhakhongirov B.B. The state of science in Uzbekistan, directions of development (1980-2010) Monograph. Publishing house Qaqnus Media, Tashkent. 2020.-Р.158.
18. Цамутали.О.А.Улучшение исползования транспортных средств в хлопкосеющих колхозах Тошкентской области. Автореферат. -Т.: 1984.-С.6.
19. Tsamutali.O.A. Improving the use of vehicles in cotton-growing collective farms of the Toshkent region. Abstract. -T.: 1984.-p.6.
20. Мангельдин.Д.И. экономические проблемы развития и размешения транспортной сети Узбекистан.Автореферат..-Т.:1971.-С.12-13
21. Mangeldin.D.I. economic problems of development and distribution of the transport network of Uzbekistan. Abstract ..-T.: 1971.-р. 12-13
22. Жахонгиров Б.Б.Узбекистоннинг Осиё мамлакатлари билан илмий-техникавий алокалари. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES, 2021/05.Volume.2. Issue.5.^.1010-1021.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
23. Джaxонгиров Б.Б. Нayчно-теxнические связи Узбекистaнa со стрaнaми Азии. АКАДЕМИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ НАУКАХ, 2021 I 05.Том 2. Выпуск 5. - Б.Ш0-Ю21.
24. Dzhakhongirov B.B. Scientific and technical relations of Uzbekistan with Asian countries. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES, 2G21 I G5. Volume 2. Issue 5.-Р.1010-Ю21.
25. Зaxритдинов Г.З.Рaзвитие пaссaжирского трaнспортa Узбекистaнa. Aвтореферaт. -Т.: 1972. -С.16-17
26. Zakhritdinov G.Z. Development of passenger transport in Uzbekistan. Abstract. -T.: 1972. -р.16-17
27. Жax1онгиров Б.Б.Хорижий дaвлaтлaр билaн илмий aлокaлaр. II Жaмият вa бошкдрув. -Тошкент, 2010.-№ 1.-Б. 55-56.
28. Джaxонгиров Б.Б. Шучные связи с зaрyбежными стрaнaми. II Общество и yпрaвление. -Тaшкент, 2010.-№ 1.-С. 55-56.
29. Djakhongirov B.B. Scientific relations with foreign countries. II Society and management. -Tashkent, 2G1G.-No. 1.-Р. 55-56.
3G. Зaxритдинов Ф. Узбекистондa пaссaжирлaр тaшишнинг УСИШИ.
"Узбекистон ССР билим жaсмияти".-Т.: 1969.-Б.31.
31. Зaxритдинов Ф. Рост пaссaжиропотокa в Узбекистaне. «Знaния Узбекской ССР».- Т.: 1969.-С.31.
32. Zakhritdinov F. Passenger traffic growth in Uzbekistan. "Knowledge of the Uzbek SSR". - T .: 1969.-р.31.