- проведение активной политики в области формирования на территории Красноярского края цепочек создания добавленной стоимости в рамках (в процессе) последовательно сменяющих друг друга стадий переработки добываемого (извлекаемого) сырья;
- активное участие в подготовке кадров (специалистов и инженерно -технического персонала), принимающих участие на различных стадиях - от производства оборудования и оказания услуг до непосредственно участия в осуществлении проектов по освоению (развитию) источников производства сырья и материалов;
- содействие повышению научно-технического уровня реализуемых решений и осуществляемых подходов (в рамках создания, поддержки и развития региональных центров научно-технической поддержки - в организациях высшего образования и научно-исследовательских организациях края);
- реализацию проектов на принципах кооперации и взаимодействия с иными хозяйствующими субъектами, осуществляющими деятельность на территории края, прежде всего, при реализации инфраструктурных проектов, связанных с транспортным и инженерным обустройством территории края;
- создание и развитие современных форм и методов сбора, хранения и доступа к данным о природных объектах, вовлекаемых и осваиваемых в процессе хозяйственной деятельности - широкое использование для этого современных информационных и цифровых технологий и подходов.
Таким образом, с помощью социальной ответственности корпораций, а также механизмов конструктивного взаимодействия бизнеса, региональных органов власти и общества возможно добиться повышения уровня устойчивого развития Красноярского края.
Список литературы / References
1. Хабарова С.В. Экономическая эффективность государственной ветеринарной службы перерабатывающих предприятий как фактор регионального роста // Интеллект. Инновации. Инвестиции [Электронный ресурс], 2011. № 1.1. С. 49-51. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=16378269/ (дата обращения: 15.01.2018).
2. Грибкова Т.Ю. Региональный аспект стратегии устойчивого развития // Вестник Российского государственного торгово-экономического университета. [Электронный ресурс]. 2009. №2 (29). С. 5-10. Режим доступа: https://eHbrary.ru/item.asp?id=20316392/ (дата обращения: 15.01.2018).
3. Бадмаева Л.В. Корпоративная социальная ответственность в концепции устойчивого развития региона: дис. ... канд. экон. наук. Санкт-Петерб. гос. университет, Санкт-Петербург, 2012.
4. Благов Ю.Е. Концепция корпоративной социальной ответственности и стратегическое управление // Российский журнал менеджмента, 2004. № 3. С. 19.
5. Проект Стратегии социально-экономического развития Красноярского края до 2030 года. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.krskstate.ru/2030/plan/ (дата обращения: 15.01.2018).
THE PRESENT CONDITION OF TOURISM IN SAMARKAND, THE RESULTS OF RESEARCH Gadoeva M.Kh.1, Khusenova M.G.2 Email: Gadoeva642@scientifictext.ru
'Gadoeva Muborakkhon Khayriddin qizi — Student; 2Khusenova Mekhrangiz Gayratovna — Student, SERVICE AND TOURISM FACULTY, SAMARKAND INSTITUTE OF ECONOMICS AND SERVICE, SAMARKAND, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: today's world where we live in, hospitality industry is developing more and more. Most of developed countries have their tourism sector which is main part of economics. Samarkand is one of the most historical places in Asia and main tourist destination of Central Asia. Due to this it is important to organize more comfortable and modern tourism infrastructure in Samarkand. In this article, you can see some opinions about tourism of Samarkand. Including number of visitors in region by age, country, gender and others. It also analyzes the infrastructure of region, namely, transport, accomodition, restaurants.
Keywords: hospitality industry, Samarkand, Historical places, Great Silk Road, Research survey, Spring season of tourism, Central Asia, Tourism specialists in Samarkand.
СОВРЕМЕННОЕ СОСТОЯНИЕ ТУРИЗМА В САМАРКАНДЕ, РЕЗУЛЬТАТЫ ИССЛЕДОВАНИЯ Гадоева М.Х.1, Хусенова М.Г.2
'Гадоева Муборакхон Хайриддин кизи — студент;
2Хусенова Мехрангиз Гайратовна — студент, факультет сервиса и туризма, Самаркандский институт экономики и сервиса, г. Самарканд, Республика Узбекистан
Аннотация: в сегодняшнем мире, в котором мы живем, индустрия гостеприимства развивается все больше и больше. Большинство развитых стран имеют свой сектор туризма, который является основной частью экономики. Самарканд является одним из самых исторических мест в Азии и основным туристическим центром Центральной Азии. В связи с этим важно организовать более комфортную и современную туристическую инфраструктуру в Самарканде. В этой статье вы можете увидеть некоторые мнения о туризме Самарканда. В том числе количество посетителей в регионе по возрасту, стране, полу и другим признакам. Также анализируется инфраструктура региона, а именно транспорт, проживание, рестораны.
Ключевые слова: индустрия гостеприимства, Самарканд, исторические места, Великий шелковый путь, исследование, весенний сезон туризма, Центральная Азия, специалисты по туризму в Самарканде.
UDG 330.'
The role of the service field at life of people is invaluable. Because of this, it is developing day by day in the world industry. It is being given attention to improve this sector in Uzbekistan as well. Clearly, it can be example that the part of the service field in GDP was 54.0 percent in 2014th years.
Tourism is also related to service industry, and the one of the most developing sides of economics. If tourism can develop more in Uzbekistan, it can give possibility to organize new kind of economical industry.
Uzbekistan is situated in Eurasia and can be new destination for foreign tourists, also it has perfect strategic possibility to create new international tourist destination. There are several tourism resources, historical and architectural places, buildings in such cities like Samarkand, Bukhara, Khiwa and Shakhrisabz that are famous of Uzbekistan's. Some tourist resources of Uzbekistan are placed on UNESCO's historical, cultural heritages list. One example of world's high attention to Uzbekistan's tourism is that, in 2014, USA's popular magazine "Huffington Post" admitted Samarkand as the one of the 50 cities which anybody have to see there.
The economical, social, cultural and political centre of Samarkand region is Samarkand city, and it was based in 8th century. Samarkand is the second big city of Uzbekistan. It had been the one of the main commercial points on The Great Silk Road during that period.
During the 14th and 15th centuries, Samarkand was the capital of centralized empire of Temurids and functioned as the centre of education, culture.
The hospitality industry is the most perspective sides of the Samarkand city. It can rise more and more in the future. Because, tourism has rising-demand tendency. If we see information of the last 3 years, index of hospitality services in 2014 are more than 1.8 times in 2012. The price of tourist services was 27.9 billion UZS (Uzbek soums), index of 2014 showed 45.5 billion UZS.
The following table shows index of tour products which was sold by tour operators of Samarkand in 2014:
Table 1. Index of tour products [1]
Number of products Price (thousand UZS)
Samarkand city
All 6708 12303192
For local people 6684 11804499
Include
For citizens in Uzbekistan 4216 585707
For citizens to foreign countries 197 1100333
For CIS countries 95 96033
CIS citizens in Uzbekistan 49 165410
Except CIS countries in Uzbekistan 2222 9956050
The number of visitors to Samarkand who wants to see magical city is increasing nowadays. The percent of annual growing index is 10-15 %. Next table shows the number of visitors and services in hotels of Samarkand:
Table 2. Index of tour services, hotels and visitors [2]
№ Indexes of Measure 2012 2013 2014
1 Number of hotels Piece 69 77 94
2 Rooms Piece 1976 2262 2404
3 Capacity Piece 3885 4331 4778
4 Tourism organizations and operators Piece 45 50 65
5 Visitors Thousand people 103.6 130.0 167.4
6 Tourism services (with hotel services) Billion UZS 27.9 38.5 45.5
7 Increasing Percent 118.1 125.3 124.1
Moreover, local tourism is also developing in Samarkand. Annually, it is serving for more than 500 thousands of local tourists.
Following diagram gives information about duration of foreign visitors in Samarkand in 2014th years:
4-7 days:, 7.04% g-28 days: 2%
1-3 days: , 90.82%
Fig. 1. Duration of days of tourists in Samarkand
The year 2014 was the weightiest period for Samarkand tourism at a glance. Nowadays, specialists are trying to achieve more results than that. To get obvious information about opinions and demands of tourists who visit to Samarkand, the only tourist information center and Samarkand institute of economics and service reported research survey from the tourists in 2016. We can say that that results was the most positive thoughts on tourism infrastructure of city. The followings are some of this information:
Belorussia 2%
Austria 2%
■ From country
Others
Malaysia 2%
Russia 2%
Germany 21%
Spain 3%
Switzerland 3%
Canada _ 4%
Other deutch countrys
4% Netherlands 3%
England 13%
France 9%
Italy 5%
Japan 7%
.USA 8%
Fig. 2. Information of countries which tourists visited from, 2016 (April - June) [3]
You can see on the above-given diagram most of tourists visited from Germany, England and France to Samarkand in the spring season of 2016. Generally, most of tourists in Uzbekistan is from those countries.
Fig. 3. Information about type of travel in Samarkand, 2016 (April-June) [4]
"Type of travel" diagram shows that tourists of Samarkand like to travel without guide, or it has some problems to choose good guide for them. Because, Samarkand has lots of historical places and on most of conditions it is need to take guide. It will be somehow interesting.
Fig. 4. Information about Age of visitors to Samarkand, 2016 (April-June) [5]
According to above-mentioned information we can say that age of main part of tourists is between 20 and 50. Due to this diagram, it is clear that Samarkand can be good place for youth as well.
Fig. 5. Information about duration of days of tourists in Samarkand, 2016 (April-June)
5th diagram gives information of days of tourists stayed in Samarkand. It is clear that foreign tourists of Samarkand stayed in here 2-3 days only. So that tourism specialists of Uzbekistan should pay attention to organize more attractions for tourists on the aim to stay more days.
Above-mentioned information gives most of tourists like to travel historical places of Samarkand. But, there are some kinds of tourists who visit to local house and talking with local family, like to cook national foods, participate in weddings and others like these. According to this information we must
say that it is important to create new kind of tourist destinations and activities in Samarkand to attract more foreign tourists.
In conclusion, we can say that all of above-mentioned information is according to comparatively research survey of students in Samarkand. If Specialists of tourism in Samarkand can get more clear information about opinions of tourists, it can be good manual for developing tourism of Samarkand in the future.
References / Список литературы
1. Samarkand State Stats Organization, 2015 bulletin. Tashkent: 300 p. 150.
2. Samarkand State Stats Organization, 2015 bulletin. Tashkent: 300 p. 120.
3. The official web-site of normative documents of Uzbekistan. [Electronic resource]. URL: http://www.lex.uz/docs/3718540/ (date of access: 15.05.2018).
4. Information of State Statistics Committee of Uzbekistan. [Electronic resource]. URL: www.stats.uz/ (date of access: 15.05.2018).
5. Results of Research survey of students from tourists in Samarkand in 2016 (April-June), Samarkand institute of economics and service. [Electronic resource]. URL: www.sies.uz/ (date of access: 15.05.2018).
РАЗВИТИЕ ПРОЕКТНОГО ФИНАНСИРОВАНИЯ В РОССИИ Каменев К.Г. Email: Kamenev642@scientifictext.ru
Каменев Константин Геннадьевич — студент, магистерская программа: инвестиционный менеджмент в инновационной экономике, Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации, г. Москва
Аннотация: в статье рассматривается набирающий популярность в российской экономике такой вид инвестирования/привлечения инвестиций, как проектное финансирование. В данной работе описаны факторы, ускорившие развитие проектного финансирования в РФ, на основе публичных источников проанализированы основные тенденции в развитии проектного финансирования и его связь с государственно-частным партнерством. Также в работе представлены банки, имеющие право заниматься проектным финансированием, и отрасли, входящие в программу поддержки инвестиционных проектов.
Ключевые слова: проектное финансирование, государственно-частное партнерство, SPV, ВЭБ.
PROJECT FINANCE DEVELOPMENT IN RUSSIA Kamenev K.G.
Kamenev Konstantin Gennadyevich — Student, MASTER'S PROGRAM: INVESTMENT MANAGEMENT IN INNOVATIVE ECONOMY, FINANCIAL UNIVERSITY UNDER THE GOVERNMENT OF THE RUSSIAN FEDERATION, MOSCOW
Abstract: the article describes project finance as a growing type of investments in the Russian economy. It presents the factors that accelerated the development ofproject finance in the Russian Federation also, the main trends in the project finance on the base of public sources and its relationship with public-private partnership are analyzed. Banks with the right to engage in project finance are in the work presented and industries included in the program ofsupport of investment projects also. Keywords: projectfinance, public-private partnerships, special purpose vehicle, VEB.
УДК 336.02
С 2014 г. российская экономика находится в специфичных условиях в результате агрессивной внешней политики, что оказывало и продолжает оказывает значительное влияние на рост экономики. В 2014 г. в связи с присоединением Республики Крым к Российской Федерации и конфликтом на востоке Украины был введен ряд санкций, в качестве ответной реакции на действия России. Новые экономические и политические ограничения, а также резкое снижение цен на нефть привели к ситуации, когда государству стало необходимо заниматься поиском инвестиции внутри страны, а также налаживать связи с восточными инвесторами, что отражено на рисунке 1 на основе данных Центрального Банка РФ и