Oriental Journal of Social Sciences
ORIENTAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES
SUPPORT
SCIENCE journal homepage:
https://www.supportscience.uz/index.php/oiss
THE ESTABLISHMENT OF SUFIS AND PHILOSOPHICAL DOCTRINE IN
CENTRAL ASIA
Salimjon Evatov
Senior Lecturer, PhD Fergana State University Fergana, Uzbekistan
Mustafo Uktamov
Student
Fergana State University Fergana, Uzbekistan
ABOUT ARTICLE_
Abstract: The mystical-philosophical doctrines of Central Asia are not just a general term, but include the study of certain issues in the universe and man, nature and society within the circle of philosophy and mysticism, as well as problem analysis and methodology. This article examines the mystical and philosophical teachings in Central Asia.
Key words: mysticism, Islam, religion, justice, philosophy, man.
Received:25.02.22 Accepted: 05.03.22 Published: 16.03.22
МАРКАЗИЙ ОСИЁДА ТАСАВВУФИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАЪЛИМОТЛАРНИНГ
ВУЖУДГА КЕЛИШИ
Салимжон Эватов
Катта уцитувчи, PhD Фаргона Давлат Университети Фаргона, Узбекистон
Мустафо Уктамов
Талаба
Фаргона Давлат Университети Фаргона, Узбекистон
_МА^ОЛА ^А^ИДА_
Калит сузлар: тасаввуф, ислом дини, дин, адолат, фалсафа, инсон.
Аннотация: Марказий Осиёдаги тасаввуфий-фалсафий таълимотлар
шунчаки бир йуналишнинг умумий хусусиятини англатувчи ибора булиб колмай, бу таълимотлар олам ва одам, табиат ва жамиятдаги маълум бир масалаларни фалсафа ва тасаввуф доирасида тадкикотлар олиб боришни, шунингдек, муаммо тах,лили ва методологиясини камраб олади.
Ушбу маколада Марказий Осиёда тасаввуфий-фалсафий таълимотларнинг вужудга келиши тадкик этилган._
ВОЗНИКНОВЕНИЕ МИСТИЧЕСКИХ И ФИЛОСОФСКИХ УЧЕНИЙ В СРЕДНЕЙ
АЗИИ
Салимжон Эватов
Старший преподаватель, PhD Ферганский Государственный Университет Фергана, Узбекистан
Мустафо Уктамов
Студент
Ферганский Государственный Университет Фергана, Узбекистан
_О СТАТЬЕ_
Ключевые слова: мистика, ислам, Аннотация: Мистико-философские
религия, справедливость, философия, учения Центральной Азии представляют человек. собой не просто общий термин, а
включают в себя изучение отдельных вопросов мироздания и человека, природы и общества в кругу философии и мистицизма, а также проблемный анализ и методологию. В данной статье рассматриваются мистические и _философские учения в Средней Азии._
КИРИШ
Тасаввуфий-фалсафий таълимотлар икки уртадаги аник чегараларнинг йуколиши ва аста-секин уйгунлашиб кетиш натижасида хосил булган гоялардир. Бу таълимотлар Марказий Осиёда зохидлик даври (VIII-IX асрлар)даёк акидавий-фалсафий окимлар ва мутакаллимлар уртасидаги гоявий кураш ёки вужуди вожиб ва вужуди мумкин таълимотлари борасидаги тортишувлар натижасида хосил булди.
Марказий Осиё тасаввуфи ханафий мазхаби асосида шаклланди ва минтакадаги факих, мухаддис ва калом илми уламолари бир пайтнинг узида зохид булганликлари хакидаги маълумотлар манбаларда келтирилганлигини хисобга олсак, тасаввуфда бу гоялар бевосита шаклланган, деган хулосага келишимиз мумкин булади.
Марказий Осиё халклари маънавияти, маданиятининг шаклланиши ва тараккиёти анъаналарини англашда исломий билимларнинг урни хамда ахамияти бекиёс саналади. Бу масалада, айникса, тасаввуф мохиятини билмасдан туриб Шаркона ижтимоий тараккиётнинг сифат узгаришларини билиб булмайди. Ислом тасаввуфи уз тарихи, шаклланиш ва такомиллашиш жараёнига эга булиб, унинг ривожланишига оид тарихий-маданий асослар хам узига хос хусусиятлари билан фаркланади.
АСОСИЙ ЩСМ
VII асрда Арабистон ярим оролида пайдо булиб, тез орада бошка худудларга таркаган ислом дини инсоният маданий тараккиётида кескин бурилишга сабаб булди. У неча асрлардан буён жах,олат тузуми хукмрон булган жамият олдига янгича ахлок мезонларини куйди. Суфийлик ислом анъаналари негизида юксак инсоний фазилатларни узида акс эттирган бир йуналиш сифатида пайдо булди. Суфийлик йули узлигини дунёнинг уткинчи х,ою-хаваслари, дабдаларидан устун куйиш билан бир каторда, уз "нафс"ларини барча нарсалардан хор тутиб, унга карши курашиб, охир окибат уни енгиб чикишга интилиш хдракати сифатида намоён булди. Кейинги даврларда тасаввуф фалсафий жихдтдан бирмунча такомиллашиб, комил инсонни шакллантирувчи муайян боскичларни уз ичига олувчи назарий фаолият сифатида тизимлашди.
Тасаввуф тарихий ривожланиш йулида бир неча даврларни босиб утди. Тадкикотчилар бу жараённи даврлаштиришнинг турлича таснифларини курсатишган булса-да, халигача даврлаштиришнинг аник варианти тугрисида охирги тухтамга келинмаган. У. Турар, К. Йилмаз каби турк тасаввуфшунослари уни куйидагича: 1.Зух,д даври (VII-VIII), 2. Тасаввуф даври (IX-X), 3. Тарикатлар даври (XI асрдан кейин)га булганлар[1]. О.Акимушкин эса буни куйидагича даврлаштиради: 1. IX-X асрлар. Тарикатнинг х,ол ва маком билан боглик даври, 2. X-XII асрлар. Муршид ва мурид мактаби анъаналари шаклланган давр. 3. XII аср охири. Инглиз олими Ж. С. Тримингэм эса куйидагича даврлаштирган: 1. Хонакох даври (X-XII асрлар), 2. Тарика даври (XIII-XIV асрлар), Тоифа даври (XV аср)[2]. Эронлик олим Р. Биринжкор эса тарихий ривожланиш таснифини куйидагича келтиради: 1. Зух,д даври (VII-VIII асрлар), 2. Хонакох,лар даври (VIII аср урталари - IX аср бошлари), 3. Ирфоннинг шаклланиш даври (IX-XIII асрлар), 4. Назарий Ирфон даври (XIII-XIV асрлар), Сунгги давр (XV асрдан сунг)[3]. Тадкикотчи К. Рахимов узбек тасаввуфшунос олимлари хулосаларига таянган х,олда Марказий Осиё тасаввуфи тарихини куйидагича даврлаштиради: 1. VIII-IX асрлар зох,идлик даври. 2. IX-XI асрлар суфийлик мактаблари ва окимлари даври. 3. XII асрдан кейин суфийлик тарикатлари даври.
Тасаввуфнинг бош гояси - Жаноби Хакнинг розилигига эришмок учун нафсни поклаб, гузал ахлок эгаси булишга интилмок, яъни Оллох ва унинг Расули хулки билан ахлокланишдир. Шайх Мухдммад Содик Мухдммад Юсуф: "Тасаввуф нафсни ахлокий жихдтдан тараккий эттирадиган хдётий фалсафа булиб, у муайян амалий риёзат воситасида хдкикатга айланади ва баъзи вактларда олий хдкикатга сингиш х,иссига олиб
боради"[4], - деб ёзди. Турк тасаввyфшyноси Алтинташ Х,айрани Узининг "Тасаввуф тарихи" асарида тасаввуф хакида тушунча бериб, y хакикат тyFрисидаги энг асосли жавоб берадиган илм эканлигини таъкидлайди[5]. Профессор X,. Саломова "Тасаввуфда комил инсон ёхуд рухий меъёрнинг мохияти ва мезонлари" номли маколасида тасаввуф хакида бир неча таърифларни келтиради: "Тасаввуф - Х,акнинг сендаги "Сен"ни улдирилиши ва Узининг наздида тирилтиришидир (Жунайд БаFдодий)", "Тасаввуф - ёмон ахлокдан пархез килиш оркали илохий сифатлар нурига етишишдир (Ибн Арабий)", "Тасаввуф -калбни факатгина Оллохга йуналтириб, мосуво - Оллохдан бошка барча нарсалардан буткул алокани узишдир (Имом Fаззолий)"[6].
Юкорида куриб утганимиздек, тасаввуфнинг таърифлари жуда куп булиб, баъзилар тасаввуф таърифлари сонини тасаввуфчилар сонига нисбат беради. Бу холат тасаввуфни хар бир амалиётчи умумий коидалар асосида узига хос тажриба килишидан дарак беради.
Тасаввуфнинг шаклланиш илдизлари хакидаги фикрлар хам хилма-хилдир. Уларни икки гурухга ажратиш мумкин: биринчи гурух - араб, турк ва узбек тадкикотчилари булиб, улар суфийликни факат исломий илдизларга бориб такалишини таъкидлайдилар[7]. Иккинчи - Fарб ва эронлик олимлар гурухи тасаввуфда исломдан бошка дин ва маданиятлар - буддавийлик, зардуштийлик, яхудийлик, христианлик, монийлик, баъзи махаллий эътикодлар ва кадимги юнон фалсафий таълимотлари илдизларини курадилар[8]. Ибн Халдун - "Мукаддима" асарида тасаввуф илми хакида аник-равшан маълумот берган: "Бу илм, ислом жамиятида пайдо булган шаръий илмлардандир. Унинг асли будир: тасаввуф ахлининг йули, сахоба ва тобеиндан булган салафлар назарида хак ва хидоят йули эди"[9]. Инглиз шаркшуноси Ж. С. Тримингэм тасаввуфнинг исломий илдизларга бориб такалишини рад этиб, "Тасаввуф мусулмон манбаларидан деярли хеч нарса олмасдан, ислом ичида ривожланди, шу билан бирга шаркий христианликнинг аскетик ва мистик амалиёти хамда фалсафасини узлаштирди"[10], дейди. Инглиз тасаввуфшунос олими Рейнолд Никольсон, суфийлик харакати исломдан олдинги даврда хам мавжуд булган, деган фикрни илгари сурган. Иктисодий OFир хаёт ва носоFлом турмуш тарзи - дарвешлик ва аскетик хаёт тарзини шакллантиради. Кейинчалик ислом динининг шаклланиши ва кенг минтакага таркалиши натижасида бундай харакат тизимлаштирилган, назарий жихатдан сайкалланган ва тартибга солинган[ 11]. Тасаввуф таълимотининг вужудга келиш даври илк ислом даврига тyFри келса-да, - дейди Бертельс, унинг тулик шаклланиш даври яхлит таълимот сифатида XIII асргача мавжуд булган ижтимоий-сиёсий, маънавий, диний-ирфоний FOя ва
таълимотлар замирида шаклланди хамда карор топди. Бу даврда оташпарастлик, буддавийлик, кадимги юнон фалсафаси ва христианликдаги диний гоялар таъсирида шаклланган тасаввуфнинг яхлит таълимот сифатида ривожланиши ислом таълимоти ва гоялари билан уйгунлашиши заруриятга айланди, яъни, ислом таълимоти асосида тасаввуф уз акидаларини шакллантириб, тартибга солиб, IX-X асрларда яхлит таълимотга айланди[12].
Тасаввуф илмининг пайдо булишини ислом негизларида курувчилар унинг шаклланиш тарихини Пайгамбар (с.а.в) давридан бошланганлигини таъкидлайдилар. Суфийлар сахобаларни дастлабки суфийлар булган деган фикрни илгари суришган ва уз силсилаларини Пайгамбар (с.а.в)гача боглайдилар. "Макомоти Хожа Юсуф Хамадоний" асарида Абдухолик Гиждувоний уз силсиласини Мухдммад (с.а.в.)дан етти восита оркали етиб келганлигини ва бу силсилада у туккизинчи халка пири эканлигини ёзиб колдирган[13]. Лекин баъзи тадкикотчилар тасаввуф айнан пайгамбар (с.а.в) давридан эмас, кейинрок бошланганлигини таъкидлашади. Улар уз карашларида Пайгамбар ва сахобалар хаёти хар доим суфийлар учун бош урнак булганлигини инкор этмаган холда пайгамбар (с.а.в) ва сахобалар даврида тасаввуф тушунчасининг узи мавжуд булмаганлигини эслатиб утишади[14]. Шунингдек, араб олими Абдулкодир Исо, тасавуфшунос Иброхим Х,аккул ва Гарб шаркшуносларидан А. Кнышлар хам бу карашни тасдиклайдилар. Улар пайгамбар (с.а.в) замони шундок хам такводор, Оллохга узларини тулалигича багишлаган инсонлар даври булганлигини, илк даврларда ислом илмлари яхлит булиб, тафсир, фикх, калом каби йуналишларга булинмагани хамда тасаввуфнинг асоси булган зохидлик харакати ислом билан бир пайтда вужудга келган булса-да, хакикий маънодаги суфийлик кейинрок шаклланганлиги хакидаги фикрлари билан уз карашларини исботлашга уринишган[15].
Ислом дини Марказий Осиёга кириб келганда бу ерлардаги юксак ривожланган цивилизация билан тукнаш келди. Бу маданиятга кадимги Юнонистон, Х,индистон, Парфия, Эрон, Хитой ва бошка махаллий маданиятларнинг узаро синтезлашуви мухим омил булган. Чунки, Марказий Осиё шаркдан Хитой ва Х,индистон, гарбдан Кичик Осиё ва Европагача булган худудларни богловчи куприк булиб, кушни давлатларнинг илм-фан ва маданий ютукларидан бахраманд булган. Хоразмда кадимдан давлатчилик анъаналари шаклланган булиб, у узининг кадимий маданий илдизларига эга булган. Араблар кириб келишига кадар минтакада хоразм, сугд, шунингдек, урхун ёзувлари мавжуд эди. IX асрда минтакадаги аник фанлар ривожи Хоразм, Сугд, Маргиёна ва Бактрия каби иктисодий
ривожланган худудлардаги мавжуд миллий анъаналар асосида тараккий топган[16]. Худуддаги илмий билимлар ислом маданияти билан кушилиши натижасида янада ривожланди.
Юкоридаги омилларнинг барчаси Марказий Осиёга ислом кириб келгандан сунг тез фурсатда буюк алломаларнинг етишиб чикишига сабаб булди. Хоразм, Бухоро, Самарканд, Марв, Балх каби шахарлардаги маданий ривожланиш натижасида Абу Райхон Беруний, Абу Али ибн Сино, Абу Мансур ибн Ирок, Мухаммад Хоразмий, Ахмад ал-Фаргоний, Абу Машъар Балхий, Ахмад ибн Абдуллох Марвазий, Абу Бакр Розий, Яхё ибн Мансур каби алломалар етишиб чикди ва илмий билимлар ривожига уз хиссаларини кушдилар.
Марказий Осиё халклари киска вакт ичида куплаб алломалар етиштириб берганини Фозила Сулаймонмова икки сабаб билан изохлайди. Биринчидан, кадимдан бошлаб зардуштийлик дини асосида яшаб келаётган халклар юнон боскинини бошидан утказган ва эллинизм даврида юнон маданияти кенг таркалган булиб, улар бу маданият билан араблардан олдин хам таниш эди, деган хулосага келса, иккинчи томондан, араблар келгунига кадар Марказий Осиёда йирик маданий марказлар, айникса, Хоразм маданиятининг мавжуд булганлигига эътиборни каратган[17].
Ислом дини дунёвий илмларни урганишни ман этмаган, балки уларга мукобил равишда ислом илмларининг мохиятан теранлигини исботлашга каратилган гояларни ишлаб чикишга харакат килган. Суфийлар исломий анъаналар доирасидаги бу гояларга янгича талкин кушиш билан бирга улардаги баъзи гоялар акидавий окимларга карши мукобил исломий гоя сифатида шаклланди. Айникса, икки уртада бахслар келтириб чикарган гоялардан бири - такдир масаласидир. Оят ва хадисларда казои кадар ишларида зохиран инсонни мажбурлаш ва танлаш эркинлигининг берилганлиги хакидаги маънолар мавжудлиги купгина окимларга бу мавзуларда уз карашларини ифодалашга имкон яратди. Масалан, бу окимларнинг такдир хакидаги карашларига карши уларок тасаввуфда "ризо" гояси шаклланди. Бу гоя VIII аср охирларидаёк Марказий Осиё зохидларидан бири булган Фузайл ибн Иёзнинг тасаввуфий карашларида кузга ташланади[18].
Хасан Басрийнинг "Муъмин киши яхши кунга хам, ёмон кунга хам рози булиш билан бирга унга яхшилик етиши" хакидаги сузлари дастлаб ризо гоясининг шаклланишига, кейинчалик мутакаллимларнинг мухим назарияларидан бири "Салох ва Аслах" (Эзгу ва эзгулирок) гоясининг шаклланишига олиб келди[19]. Бу гоя махлукот устидаги илохий иноят фикрига асосланган булиб, ^уръоннинг бир неча оятлари далил
сифатида келтирилади. Ризо гояси кейинчалик тасаввуф адабиётида хам узига хос гузал тарзда талкин килинган. Бундан ташкари, таваккул гояси хам такдир, касб масаласидаги турли хил фалсафий карашларга карши ислом вариантини илгари сурган. Таваккул (ар. "вакил килиш") тушунчаси тасаввуфда банда такдирида юз берадиган барча яхшию ёмон ишларни Оллохдан деб билиб, Оллох ёзган такдирига рози булган холда уз такдири хукмини Худога топширишдир[20].
Бундай тасаввуфий-фалсафий таълимотларнинг Марказий Осиёда шаклланишида Якин Шарк улкалари ва Эрон тасаввуфий мухитининг таъсири булиши мумкинлигини суфийлар уртасидаги маданий алокалар мавжуд булганлигидан билишимиз мумкин. Масалан, Бухоро зохидлик мактаби намояндаси Исо ибн Мусо Гунжор (ваф. 801) илм талабида Ирок, Х,ижоз, Миср, Куфага сафар килган ва у ердаги тасаввуф намояндаларидан сабок олган[21]. Бухоролик суфий Абу Абдуллох Х,ошид ибн Абдуллох (ваф.860) эса Марказий Осиё тасаввуфига Якин Шарк, хусусан, Шом, Ирок мухитини олиб келганлиги айтилади[22]. Бундан ташкари, "Ал-Ансоб"да Бухорога келган икки эронлик зохид: Абу Жаъфар Мухаммад ибн Бакр ал-Жоварсоний (ваф.873 й.)[23] ва Абу Бакр Мухаммад ибн Абдуллох ар-Розий (IX аср) хакида маълумот берилган. "Рисолаи ^ушайрия"да хам Марказий Осиё зохидларининг илм олиш максадида купгина шахарларга борганлиги хакида маълумотлар келтирилган. Бу маданий алокалар Марказий Осиёдаги тасаввуфий-фалсафий таълимотларнинг шаклланишига маълум маънода таъсир курсатган булса-да, бу худуд тасаввуфий гоялари ханафийлик мазхаби таъсирида уз ифодасини топган.
ХУЛОСА
Хулоса килганда, Марказий Осиёда мавжуд махаллий маданиятнинг юксаклиги, фалсафий илмларни эгаллашга булган ижтимоий эхтиёжнинг кучайиши натижасида юзага келган сиёсий-акидавий окимларга карши гоявий кураш заруратининг юзага келиши, хукмрон тузумнинг маърифатчилик ва багрикенглик сиёсати, иккинчи томондан, ислом дини ва унинг мохиятини англашда рационал-эмоционал билиш услубининг такомиллашуви тасаввуфий-фалсафий таълимотларнинг шаклланишига омил булди.
VIII аср охири - IX аср бошларида минтакада вужудга кела бошлаган бу таълимотларнинг узига хос хусусияти шунда эдики, тасаввуф намояндалари турли фалсафий окимларнинг гояларига карши ханафий мазхаби анъаналарига мустахкам суянган холда уз таълимотларини шакллантирдилар ва бу жараён кейинги суфийлик мактаблари уз гоялари йуналишларини белгилашида асос булиб хизмат килди. Ушбу тасаввуфий-фалсафий гоялар ва таълимотлар таъсирида инсонларнинг тафаккури,
дунёкараши, эътикод тарзи ва Оллохга богланиш усуллари такомиллашиб, исломий негизларга богланиши мустахкамланди. Шундай экан Марказий Осиёдаги тасаввуфий-фалсафий таълимотларни манбалар асосида тадкик этиш, мохиятини очиб бериш борасидаги тадкикотларни ривожлантириш оркали жамиятимиз маънавий-маданий тараккиётини янги боскичга кутариш мумкин булади.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. Eraydin Sel9uk. Tеsеvvuf ve tarikatlar. - Istanbul: Marmara universitesi Ilahiyat fakultesi vakfi yayinlari. 1994. -S. 25.
2. Eraydin Sel9uk. Tеsеvvuf ve tarikatlar. - Istanbul: Marmara universitesi Ilahiyat fakultesi vakfi yayinlari. 1994. -S. 26.
3. Рахимов К. Мовароуннахр тасаввуфи тарихи: таълимотнинг шаклланиши ва тизимлаштирилиши (VIII-XI асрлар). - Тошкент: "Akademnashr", 2020. - Б. 24.
4. Шайх Мухаммад Содик Мухаммад Юсуф. Тасаввуф хакида тасаввур. - Тошкент: Х,илол нашр, 2016. - Б. 35.
5. Altinta§ Hayrani. Tasavvuf tarihi. - Ankara, Ankara universitesi ilahiyat fakultesi yayinlari,1986. -S. 8-9.
6. ^аранг: Бухоро давлат университети илмий ахбороти 2019/1 (73). - Б. 217
7. Рахимов К. Мовароуннахр тасаввуфи тарихи: таълимотнинг шаклланиши ва тизимлаштирилиши (VIII-XI асрлар). - Тошкент: "Akademnashr" 2020. - Б. 16.
8. Рахимов К. Мовароуннахр тасаввуфи тарихи: таълимотнинг шаклланиши ва тизимлаштирилиши (VIII-XI асрлар). - Тошкент: "Akademnashr" 2020. - Б. 16.
9. Usmon Turar. Tasavvuf tarixi. - Toshkent: "Istiqlol", 1999. - В.23.
10. Тримингэм Д.Ж. С.Суфийские ордены в исламе / Пер. с англ. А.А.Ставиской, под ред. и предисл. О.Ф.Акимушкина. - М.: ИД «Гелиос» 2002. - С. 27.
11. Reynold A. Nicholson. islam sufileri(The mystics of islam). -Ankara: Kultur bakanligi, 1978. -S. 58-60
12. ^аранг: Бертельс Е.С. Суфизм и суфийская литература. - Москва: Наука, 1965. -
С. 39.
13. Раззоков F, Рахимов К. Хожагон-накшбандия тарикати ва етти пир. - Тошкент: "O'zbekiston" 2020. - Б. 31.
14. Рахимов К. Мовароуннахр тасаввуфи тарихи: таълимотнинг шаклланиши ва тизимлаштирилиши (VIII-XI асрлар). - Тошкент: "Akademnashr" 2020. - Б. 15-16.
15. Рахимов К. Мовароуннахр тасаввуфи тарихи: таълимотнинг шаклланиши ва тизимлаштирилиши (VIII-XI асрлар). - Тошкент: "Akademnashr" 2020. - Б. 15-16.
16. Абдухалимов Б.А. "Байт ал-хикма" ва Марказий Осиё олимларининг Багдоддаги илмий фаолияти. (IX-XI асрларда аник ва табиий фанлар). Масъул мухаррир М.М.Хайруллаев. - Тошкент: "O'zbekiston", 2010. - Б. 11.
17. Сулаймонова Ф. Шарк ва гарб (кадимий ва урта асрлар маданий алокалари). -Тошкент: "Узбекистон" -Б.193.
18. Бертельс Е.Э. Суфизм и суфийская литература.- Москва: Наука, 1965. - С.207-
208.
19. Суламий Абу Абдурахмон. Тасаввуф ва унинг хакикати хакида мукаддима. Таржимон ва изохлар муаллифи Абдулхамид Мухаммад Турсун. - Тошкент: "Hilol-Nashr", 2020. -Б.53.
20. Рахимов К. Мовароуннахр тасаввуфи тарихи: таълимотнинг шаклланиши ва тизимлаштирилиши (VIII-XI асрлар). - Тошкент: "Akademnashr", 2020. - Б.27.
21. Ал-Ансоб -Б.97.
22. Рахимов К. Мовароуннахр тасаввуфи тарихи: таълимотнинг шаклланиши ва тизимлаштирилиши (VIII-XI асрлар). - Тошкент: "Akademnashr", 2020. - Б.43.
23. Ал-Ансоб -Б.20.
24. Mukhamadqodirovich R. A. The role of mass media in the history of the period of independence //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2020. -Т. 10. - №. 4. - С. 356-359.
25. Pulatova N. Ethnoecological Culture Of The Uzbek People Today And Pedagogical Aspects Of Its Formation In Students //The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2020. - Т. 2. - №. 11. - С. 485-490.
26. Usmanov, N., Ganiev, B. S., & Karimova, G. Y. (2021). THE PHILOSOPHICAL BASIS FOR THE FORMATION OF SPIRITUAL MATURITY AMONG YOUNG PEOPLE. Oriental Journal of Social Sciences, 33-37.
27. Khakimov, N. H., & Ganiyev, B. S. (2019). THE ROLE OF STUDYING THE STRATEGY OF ACTION IN CHOOSING A PROFESSIONAL DIRECTION (TAKING INTO ACCOUNT THE FORMATION OF ENTREPRENEURIAL QUALITIES) IN STUDENTS. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(7), 296-303.
28. Sayitkhonov A. THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE ACTIVITIES OF YOUTH TO ENTREPRENEURSHIP //Theoretical & Applied Science. - 2020. - №. 1. - С. 38-41.
29. Asadullaeva N. Pedagogical Factors Of Formation Of Active Life Position Among Young Generation //The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2021. - T. 3. - №. 01. - C. 576-584.
30. Azamjonovich, I. I. (2021). The death penalty for a crime and its philosophical and legal aspects. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1376-1381.
31. Yuldashev, S. U. (2019). THE ROLE OF THE FUNCTION OF STABILIZATION AND DEVELOPMENT OF SOCIETY IN SCIENTIFIC MANAGEMENT (AS SOCIO-CULTURAL TECHNOLOGY). Scientific Bulletin of Namangan State University, 7(6), 255-259.
32. Rakhmonov, G. A. (2021). The History Of Water Resources Modernization Processes In The Ferghana Valley. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(12), 77-81.
33. Evatov, S. (2020). THE EXPRESSION OF THE IDEAS OF ASCETIC THINKING AND ALTRUISM IN CENTRAL ASIAN MYSTICISM. InterConf
34. Evatov, S. (2019). ABOUT THE SYNTHESIS OF IBN SINA'S PHILOSOPHICAL TEACHINGS WITH MYSTICISM AND ARISTOTELISM. Scientific Bulletin of Namangan State University, 7(7), 174-179.
35. Boltaboyev M. HISTORY OF RELIGIOUS CONFESSIONAL POLITICS IN THE SOVIET PERIOD //Theoretical & Applied Science. - 2020. - №. 6. - C. 668-671.