Камбарова Дилфуза Солижоновна,
Андижон давлат университети хузуридаги Халк, таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш худудий маркази "Педагогика ва психология, таълим технологиялари" кафедраси катта укитувчиси
ТАРБИЯВИЙ СОАТЛАР ЦУВЧИ ШАХСИ РИВОЖЛАНИШИГА КОРРЕКЦИОН ТАЪСИР КУРСАТИШ ЖАРАЁНИ СИФАТИДА
УДК: 37.01
КАМБАРОВА Д.С. ТАРБИЯВИЙ СОАТЛАР ЩУВЧИ ШАХСИ РИВОЖЛАНИШИГА КОРРЕКЦИОН ТАЪСИР КУРСАТИШ ЖАРАЁНИ СИФАТИДА
Маколада тарбиявий соатларнинг тарбиявий ишларни ташкил этишдаги ах,амияти, маъна-вий меросимиз ва кадриятларимиз асосида утказиладиган тарбиявий тадбирлар миллий маз-мунга эга таълим-тарбия тизимини яратишга асос булиши х,акида фикрлар баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: маънавий кадриятлар, баркамол авлод, ахлокий камолот, тарбия-вий тамойиллар.
КАМБАРОВА Д.С. ВОСПИТАТЕЛЬНЫЕ ЧАСЫ КАК ПРОЦЕСС КОРРЕКЦИОННОГО ВЛИЯНИЯ НА РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТИ УЧАЩЕГОСЯ
В статье рассмотрены взгляды о роли воспитательных часов как основной формы организации воспитательной работы. Воспитательные мероприятия, проводимые на основе наших национальных ценностей, духовного достояния, являются основой для создания системы воспитания и обучения.
Ключевые слова и понятия: духовные ценности, гармонично развитое поколение, нравственное совершенство, принципы воспитания.
KAMBAROVA D.C. EDUCATIONAL HOURS AS DEVELOPMENT PROCESS OF CORRECTIONAL INFLUENCE TO THE PUPIL S PERSONALITY
Education hours are considered in the article as the main form of organizing breeding up works. Educational actions are carrying out according to the nation's spiritual heritage, traditions, and are foundation of national main tenancy and educational structure.
Key words and concepts: spiritual values, harmonical developed generation, educational principles.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
Кириш.
Бугунги давр барчамиздан тарбиявий ишларни янада кучайтириш лозимлигини талаб этмокда. Зеро, тарбия жараёни инсонни онгли ижтимоий шахсга айлантиради. Тарбиявий жараённинг асосини ахлок ташкил этади. Ахлок йук экан, инсон онгли ижтимоий мав-жудот була олмайди.
Ахборот окимининг тезлиги х,аётимизга оммавий маданиятнинг кириб келишига сабаб булмокда. Бу масалани укувчиларнинг ижтимоий х,аётлари мисолида куришимиз мумкин. Глобаллашув жараёнида оммавий маданият х,амда интернет тaрмoFи инсон калби ва онгини эгалламокда. Шунинг учун келажагимиз эгалари булган ёш авлодни х,ар томонлама тарбиялаш, уларни х,ар кандай салбий таъсирлардан асраш долзарб вазифа-лардан бирига айланмокда. Ёш авлодни х,аётга тайёрлашнинг самарали шакл ва услубларини излаш давлат сиёсати даражасидаги масалага айланди. Бу кадимий ва табаррук тупрокдан буюк алломалар, фозилу фузалолар, олиму уламолар, сиёсатчилар, саркардалар етишиб чиккан. Диний ва дунёвий илмларнинг асос-лари х,ам мана шу заминда яратилган, сайкал топган. Укувчи-ёшларни соFлом рухда тарбиялаш ва уларга туFри х,аёт йулини ургатиш лозим. Бу борада укитувчилар тажрибали, ижодкор, ташкилотчи, билим, куникма, мала-каларга эга булиши, уз фанини яхши билиши, бир суз билан айтганда касбий компетент-ликка эга булиши дозим.
Бола качон нокобил укувчига айланади? Кизикарсиз дарслар, индивидуал ёндаш-маслик, х,аддан зиёд вазифаларни юклаш, укув фаолияти усулларининг шаклланма-ганлиги, билимлардаги бушликларни уз вактида тулдирмаслик, болага нотуFри муно-сабат ва хоказо. Бола бошланFич мактаб-дан укув материалини ёмон узлаштириши мумкин. Аста-секинлик билан "билмасвой-лик" вужудга келади. Боланинг узи - ёмон укиш муаммо эмас, деб уйлайди ва барча муаммоларни х,ал этиб булади, деб хотир-жамликка берилади. Ота-она х,ам фарзан-дини нокобил болалар каторига кушилиб колишидан куркмайди. Баъзи укитувчилар эса бола шахсиятининг ривожланишига коррек-цион таъсир курсатишнинг бевосита ёки бил-
восита усулларидан бехабар. Укитувчи боланинг индивидуал-психологик х,усусиятларини х,амда муваффакиятли таълим олишга х,алакит берадиган омилларни урганиши керак.
Укитувчи укувчилар уртасидаги дустона муносабатларни шакллантириши, мех,натга ижодий муносабатни тарбиялаши, уларни х,ар томонлама куллаб-кувватлаши ва раFбатлантириши, шунингдек, улар уртасида содир этилиши мумкин булган салбий х,олатларнинг олдини олиш каби вазифаларни белгилаши керак.
Мавзунинг долзарблиги. Укувчи-ёшлар уз табиатига кура таъсирчанрок буладилар. Улар маънавий-рух,ий эх,тиёжга зарурат сезади. Хаётнинг паст-баландликлари х,али мустакил фикрга эга булмаган, эътикоди суст ёшларга салбий таъсир курсатиши мумкин. Шундай экан, бутун куч^айратимизни, калб-куримизни ёш авлод тарбия-сига каратмоFимиз даркор. Бу эса асосан тарбиячи-мураббийга, унинг олиб бораётган тарбиявий тадбирларининг нечоFли мах,орат ила ташкил эта билишига куп жих,атдан боFлик.
Мак,сад. Тарбиявий соатларнинг мамлакатда амалга оширилаётган ижтимоий-иктисодий ислох,отлар, ривожланган хорижий мамлакатларнинг илFoр тажрибалари х,амда илм-фан ва замонавий ахборот-коммуникация технологияларига асосланган х,олда ташкил этилиши, замон талабларига жавоб берувчи, маънавий баркамол, фаол фукаролик позициясига эга булган шахсларни тарбиялашдаги ах,амиятини очиб бериш.
Таълим муассасасининг тарбиявий тизими-даги таянч педагоглардан бири синф рах,бари х,исобланади. Синф рах,бари уз синфидаги укувчиларнинг бевосита таълим-тарбия жараёнига масъул шахс х,исобланади. Шундай экан, унинг асосий вазифаси:
- тарбиявий соатларда укувчиларда соFлом фикрлаш, тиббий маданият, соFлом турмуш тарзи куникмаларини шакллантириши;
- миллий, умуминсоний ва маънавий кадриятлар асосида укувчиларни тарбиялашнинг самарали шакллари ва усулларини излаб топиши;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
- тарбия жараёнига педагогик ва замонавий ахборот-коммуникация технологияларини жорий этиши;
- одоб-ахлок коидалари, дарсларга жид-дий тайёрланиш, буш вактларда тугаракларга катнашиш ва китобхонликни тарFиб килиш, укувчиларнинг оилавий шароитини урганиш х,амда ота-оналарга педагогик-психологик ёрдам курсатишдан иборат булиши керак.
Тадцицот объекти. Умумий урта таълим мактабида таълим-тарбия жараёни.
Кулланилган усуллар: педагогик тах,лил, киёсий тах,лил, кузатиш, анкета, савол-жавоб, сух,бат, педагогик эксперимент, математик-статистика методлари.
Асосий цисм. Умумий урта таълим макта-бларида олиб бориладиган тарбиявий соатлар укитувчининг ижодий изланишлар ва педагогик мах,оратининг намойиши десак муболаFа булмайди. Унда укувчиларни ижодий фик-рлашга, мулох,аза юритишга, одамийликка, самимийлик, инсоф-диёнатга ургатиладики, бу таълим-тарбия ишининг самарадорлигини оширади.
Макола муаллифи томонидан олиб борил-ган изланишлар натижасида мавзу буйича куйидаги муаммолар аникланди:
Бугунги кунда умумтаълим
мактабларида тарбиявий соатлар цандай ташкил цилинмоцда?
- бугунги кунда аксарият хрлларда тарбиявий соатлар курук гаплардан иборат булиб, тарбиявий соат мавзуларидан четга чикиб кетилмокда;
- кайсидир укувчининг хулки мух,окамага куйилмокда;
- укувчиларнинг фанларни узлаштиришлари ва давоматлари мух,окама килинмокда;
- кандайдир тадбирларга тайёргарлик ва синф муаммоларини х,ал этиш каби масалалар хусусида суз бормокда.
Тарбиявий соатлар аслида цандай булиши керак?
- таълим жараёни алох,ида, мустакил дарслардан ташкил топгани каби тарбиявий соатлар х,ам яхлит тарбиявий усуллар, таъсирчан воситалар ёрдамида амалга оширилиши лозим;
- синф рах,бари ушбу тарбиявий соатни утказишга доир аник иш режасига эга булиши керак;
- тарбиявий соатлар мавзуларининг намунавий режаси асос килиб олиниши керак.
Синф ра^барларининг тарбиявий соат-ларни ташкил этишдаги камчиликлари:
- айрим синф рах,барлар томонидан укувчиларни тарбиялаш жараёнида максад ва вазифаларнинг туFри ташкил этилмаганлиги;
- тарбиявий соатларнинг аник укув-мавзу режа асосида утилмаётганлиги;
- таълим-тарбия ва маънавий-маърифий сох,ага оид конунлар ва конуности х,ужжатларидан укитувчи ва синф рах,барлар етарли даражада хабардор эмаслиги;
- баъзи синфлардаги мух,итнинг коникарли эмаслиги, ах,ил ва мустах,кам жамоанинг шаклланмаганлиги;
- айрим таълим муассасаларида давоматнинг пастлиги, мунтазам дарс колдирувчи укувчилар мавжудлиги;
- укувчиларнинг интернет ва мобил телефонларга карамлиги;
- баъзи укитувчиларда касбий компетенциялар етишмаслиги;
- тарбиявий ишлар таъсирчанлигининг пастлиги;
- ота-оналар билан самарали мулокотнинг йулга куйилмаганлиги.
Тарбиявий соатлар тарбиявий ишларни ташкил этишнинг асосий шаклларидан бири-дир. Уни максадга мувофик ташкил этишда мавзуларнинг мазмунини аниклаб, тарбиявий муаммолар асосида таснифлаш мувоффакият гаровини ташкил этади. Масалан, «Одо-бингни саломингдан билурлар» деб номлан-ган маънавий мулокот дарсида жамиятимиз-даги мавжуд инсоний муносабатлар, юриш-туриш маданияти, муомала, инсонийлик бурчи, одамийлик, узаро х,урмат каби юксак фазилатлар улуFланади. Ёки «Тил кудрати» деб номланган маънавий мулокот дарсида ширинсух,анликнинг ота-боболаримиздан мерос булиб келаётгани, инсоннинг гузал х,аёт кечиришида, х,урмат-эх,тиромга эришишида ширинсух,анликнинг урни бених,оят катта ах,амиятга эга эканлиги х,акида гапирилади. «Эзгулик - буюк кудрат» деб номланган маъ-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
навий мулокот дарсида эса эзгулик, одамий-лик кудратининг них,оятда буюклиги, эзгулик-нинг канчалик кичик булмасин, юзлаб курта-клар ёзиши х,акида гапирилади. Инсон учун катта бахт одамларнинг калбида яшашдир. Бунинг учун инсон яхшиликлар килиши, калби эзгуликларга лиммо-лим тулиши лозимлиги айтилади.
Хозирги кунда умумий урта таълим мак-табларида х,ар х,афтада бир маротаба тар-биявий соат утиш режалаштирилган ва ушбу машFулотлар дарс жадвалига киритилган. Лекин тарбиявий соатлар утиш учун махсус укув дарслиги ёки кулланмалар етарли эмас. Бу нарса синф рах,барлари учун маълум муам-моларни, кийинчиликларни тугдирмокда. Уларни баъзан кандай адабиёт кидириб топиш, кандай мавзу танлаш, тарбиявий соат-ларни кай тарзда утказиш уйлантиради. Шун-дан келиб чикиб, синф рах,барларига куйидаги мазмундаги суровномалар таркатилди.
Олинган натижалар ва уларнинг та^лили.
Тарбиявий соатларни утказиш вактидаги муаммолар х,амда бу соатларнинг самарадор-лигини аниклаш максадида синф рах,барлари учун куйидаги саволнома ишлаб чикилди ва амалда кулланилди:
1. Тарбиявий соатларининг шахс камолоти-даги урнини кандай бах,олайсиз?
A) Тарбиявий соатларининг шахс камоло-тидаги урни бекиёсдир.
B) Шахс камолоти учун тарбиявий соатларнинг ах,амияти йук.
C) Билмайман.
2. Тарбиявий соатлар утиш учун махсус тайёргарлик курасизми ёки укувчилар билан бошка масалалар юзасидан сух,батлашасизми?
A) Махсус тайёргарлик кураман, адабиёт-лар кидираман.
B) Синфимдаги укувчилар билан бошка масалалар юзасидан сух,батлашаман.
C) Адабиётлар кидириб топиш, мавзу танлаш бироз кийинчилик тугдиради.
3. Тарбиявий соатлари утиш учун махсус методик кулланма ёки адабиётлар етарлими?
A) Адабиётлар етарли.
B) Адабиётлар етарли эмас.
C) Адабиётлар етарли, лекин махсус методик кулланма йук.
4. Тарбиявий соатларда укувчиларни маънавий-ахлокий жих,атдан тарбиялашда фойдаланса буладиган манбалардан кайси бири сизга маъкул?
A) Хадис сабоклари асосида ёзилган методик кулланма.
B) Буюк алломаларнинг асарлари.
C) Тарбияга оид китоблар.
5. Тарбиявий соатларида укувчиларни х,адис илми оркали маънавий-ахлокий жих,атдан тарбиялаш мумкин деб уйлайсизми?
A) Ха, албатта.
B) Йук.
C) Билмайман.
6. Тарбиявий соатлари утиш учун синф рах,барларига х,адис илми буйича махсус методик кулланма яратилишини хох,лайсизми?
A) Ха, албатта.
B) Йук, етарли адабиётга эгаман.
C) Билмайман.
Ушбу суровнома Андижон давлат универ-ситети х,узуридаги Халк таълими ходимла-рини кайта тайёрлашлаш ва малакаси оши-риш худудий марказида тах,сил олаётган синф ра^барларидан олинди. Суровномага жавоблар жами 217 та синф рах,барларидан олинди.
Суровнома натижалари 1-жадвалда келти-рилган.
Жадвалга эътибор берадиган булсак, энг юкори фоизни 6-чи саволнинг А-жавоби эгаллаган. Яъни, "Тарбиявий соатлари утиш учун синф рах,барларига х,адис илми буйича махсус методик кулланма яратилишини хох,лайсизми?", деган саволнинг «х,а, албатта» деган жавоби. Демак, синф рах,барлари учун бундай укув кулланманинг яратили-шига эх,тиёж катта. Шунингдек, яна жадвалга эътибор берадиган булсак 1-чи саволнинг А-жавоби яъни "Тарбиявий соатларининг шахс камолотидаги урнининг бекиёслиги", 2-чи саволнинг С-жавоби "Тарбиявий соатлари утиш учун адабиётлар кидириб топиш ва мавзу танлаш кийинчилик тугдириши", 3-чи саволнинг х,ам С-жавоби "Тарбиявий соатлари утиш учун адабиётлар етарли, лекин махсус методик кулламанинг йуклиги", 4-чи ва 5-чи саволларнинг А-жавоблари тарбиявий соат-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
1-жавдал. Мактаб ук,итувчилари - синф ра^барларининг (жами 217 респондент) суровномага жавоблари
о
ГТ1
о
№ Саволнинг мазмуни Жавоблар вариантлари:
"А" варианти "В" варианти "С" варианти
респондентлар сони Фоиз респондентлар сони фоиз респондентлар сони фоиз
1 Тарбиявий соатларнинг шахе камолотидаги урнини к,андай бах,олайсиз? Тарбиявий соатларининг шахе камолотидаги урни бек,иёсдир Шахе камолоти учун тарбиявий соатларнинг ах,амияти йук, Билмайман
178 82,0 % 14 6,5 % 25 11,5 %
2 Тарбиявий соатлар утиш учун махсус тайёргарлик курасизми ёки укувчилар билан бошк,а масалалар юзасидан сухбатлашасизми? Махсус тайёргарлик кураман, адабиётлар к,идираман Синфимдаги укувчилар билан бошк,а масалалар юзасидан сухбатлашаман Адабиётлар к,идириб топиш, мавзу танлаш бироз к,ийинчилик ту-гдиради
35 16,1 % 30 13,8% 152 70,1 %
3 Тарбиявий соатлари утиш учун махсус методик кулланма ёки адабиётлар етарлими? Адабиётлар етарли Адабиётлар етарли эмас Адабиётлар етарли, лекин махсус методик кулланма йук,.
32 14,8% 30 13,8% 155 71,4%
4 Тарбиявий соатларда укувчиларни маънавий-ахлок,ий жих,атдан тарбиялашда фойдаланса буладиган манбалардан к,айси бири сизга маъкул? Х,адис сабок/1ари асосида ёзилган методик к,улланма Буюк алломаларнинг асарлари Тарбияга оид китоблар
167 77,0 % 30 13,8% 20 9,2 %
5 Тарбиявий соатларида укувчиларни х,адис илми орк,али маънавий-ахлок,ий жихатдан тарбиялаш мумкин деб уйлайсизми? Х,а, албатта Йук, Билмайман
180 83,0 % 10 4,6 % 27 12,4%
6 Тарбиявий соатлари утиш учун синф рах,барларига х,адис илми буйича махсус методик кулланма яратилишини хохлайсизми? Х,а, албатта Йук,, етарли адабиётга эгаман Билмайман
197 90,8 % 5 2,3 % 15 6,9 %
ларларда укувчиларни маънавий-ахлокий жих,атдан тарбиялашда х,адис сабокларидан фойдаланишнинг максадга мувофиклиги х,акидаги фикрларнинг х,ам фоиз х,исоби юкори эканлигини куришимиз мумкин.
Мана шу фикрлардан келиб чикиб, тадкикотчи умумий урта таълим мактабла-рининг юкори синф укувчиларига «Ахлокий уз-узини англаш-соFлом рух,ият асоси» номли методик кулланмани яратди1. Унда тарбиявий соатлари утиш учун айрим мавзуларнинг маз-муни ишлаб чикилган. Ушбу кулланма синф рах,барларига мулжалланган булиб, ундан тарбиявий соатларда фойдаланиш мумкин. Кулланмада маънавий мулокот соатларининг мазмуни ишлаб чикилган.
1. Эзгулик - буюк кудрат. 2-соат
2. Сабр килгум. 2-соат
3. Тил кудрати. 2-соат
4. Одобингни саломингдан билурлар. 2-соат
5. Вакт бебах,о бойликдир. 2-соат
6. Ота-она - буюк зот. 2-соат
7. Рамазон - мукаддас ой. 2-соат
8. Саломатчилик катта бойликдир. 2-соат
9. Зарарли одатлардан сакланайлик. 2-соат
10. Илм урганиш фазилатлари. 2-соат
11. Инсон хотираси абадий. 2-соат
12. Дустлик - фазилатлар гавх,ари. 2-соат
13. Мех,натсеварлик-инсон курки. 2-соат
14. Ватанпарварлик - энг олий кадрият. 2-соат
15. Оилавий муносабатларда эр-хотин одоби. 2-соат
16. Оилада кайинона-келин муносабат-лари. 2-соат
Ушбу мавзулар ёритилган кулланмадан тарбиявий соатларда, тарбиявий тадбир-ларни ташкил этиш ва уларни утказишда самарали фойдаланиш мумкин. Тарбиявий соатлар турли усул ва воситалардан, зару-рий кургазмалардан, укув-техник восита-лар х,амда жонли мулокатдан амалий фойда-ланиб, максадга мувофик тарзда ташкил эти-лиши лозим. Бу билан укувчиларни яхши хулк эгаси, намунали укувчи булишига эришиши-миз мумкин. Тарбиявий соатларнинг максадга мувофик утилиши укув даргох,ларидаги тар-
1 Камбарова Д.С. Ахлокий уз-узини англаш-соFлом рух,ият асоси. Методик кулланма. - Т.: "Muharrir", 2018.
биявий жараёнларни сифат жих,атдан янги боскичга олиб чикиш учун замин х,озирлайди.
Хулоса ва тавсиялар.
Дарх,акикат, узок тарихга эга булган узбек халки таълим-тарбияга оид бой меросга эга булиб, ёш авлод калбида инсонийлик фази-латларини тарбиялаб келган. Лекин бу бой меросдан, ундаги одоб-ахлокка оид дурдо-налардан етарлича фойдалана олмаяпмиз. Эндиликда олдимиздаги таълим-тарбиявий ишларимиз сох,асида ушбу дурдоналардан туларок фойдаланиш имконияти пайдо булди.
Асрлар давомида тупланиб, сайкалланиб келаётган ва бугунги кунда башарият бой-лигига айланган маънавий меросимиз, кадриятларимизни канча урганса шунча оз. Улардан ёш авлодга канчалик тулаконли ру^ий озука бера олсак, келгуси ишимиз, х,аётимиз шунчалик серма^сул булишига ишо-намиз.
Юкоридаги илмий-назарий далиллардан куриниб турибдики, х,адис илми ёш авлодни баркамол инсон сифатида шакллантиришда энг таъсирчан воситадир.
Самарканд шах,рида ташкил этилган х,адис илми мактаби х,ам миллий мазмунга эга таълим-тарбия тизимини барпо килиш эх,тиёжининг бир куринишидир. Ушбу даргох, Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 16 апрелдаги "Диний-маърифий со^а фаолиятини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5416-сонли Фармони ижроси максадида ташкил этилган. Ислом дини ва х,адис илми ривожига бекиёс х,исса кушган буюк аждодларимизнинг бой меросини чукур урганиш, мух,аддислар яшаб утган заминимизда етук мутахассислар тайёрлаш - бу шу куннинг долзарб масалала-ридан бири булиб, уни амалга ошириш учун куйидаги тарбия тамойилларини руёбга чикариш лозим:
- укувчиларнинг ёш хусусияти, кизикиш ва талабларини х,исобга олиш;
- ^адисларни укувчиларнинг умумий савиясига мослигига эътибор бериш;
- х,адислар устида ишлаш жараё-нида уларда илгари сурилган Fоялар х,акида тушунча бериш;
- ^адислар оркали укувчиларнинг маънавий-ахлокий кадриятларни ривожлан-тириш.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
Aдaбиётлap pyйxaти.
1. Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Пpeзидeнтининг ZO18 йил 1б aпpeлдaги "Диний-мaъpифий cox,a фaoлиятини тyбдaн тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-541б-coнли Фapмoни.
Имйм aл-Бyxopий. Xaдиc. 1-4 жилдлap. - Т.: "K1oмycлap бйш тax1pиpияти", 1991-199б йиллap.
3. Хсшимсв К. Узбeк пeдaгoгикacи aнтoлoгияcи. - Тйш^нт: "Укитувчи", 1-жилд. 1995.
4. Жypaeв А. Тapбиявий дapcлapни yтишдa ^нф pax1бapлapи учун кУллaнмa. - Тйш-кeнт: "Укитувчи", 1995.
5. Мaнcypoв А., Жypaeв У., Лaфacoв М. Xaдиc илми ca6üKnap^ - Т.: "Faфyp Fyлoм нoмидaги Aдaбиëт вa caнъaт нaшpиëти", 1999.
6. Хyдoйбepдиeв И. Иcлoм, шaxc вa миллий пcиxoлoгия. - Тoшкeнт: "Узбeкиcтoн", 1994.
7. Kaмбapoвa Д.С. Axлoкий УЗ-УЗИНИ aнглaш-coFлoм pyx1ият acocи. Мeтoдик кlyллaнмa. - Т.: "Muharrir", ZO18.
ЗAМOHABИЙ ТАЪЛИМ / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE ZOZO, б (91)