Научная статья на тему 'Тарбия усулларини тўғри танлашнинг таълим жараёнидаги аҳамияти'

Тарбия усулларини тўғри танлашнинг таълим жараёнидаги аҳамияти Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
1574
298
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
умуминсоний ва маънавий қадриятлар / меҳнатсеварлик / омилкорлик / мутлақо тоза нутқ / касб танлаш / ишлаб чиқариш таълими / ҳалоллик / камтарлик / индивидуал психологик хусусият / ижодий ёндашув / педагогик такт / шахсий масъулият / общечеловеческие и духовные ценности / трудолюбие / фактор / совершенно чистая речь / выбор профессии / производственное образование / честность / скромность / индивидульное психологическое качество / творческий подход / педагогический такт / личная ответственность

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юсуфходжаева Фирдавс Мухторовна

Педагогикада ўқитиш жараёнидаги замонавий таълим мазмуни умуминсоний ва миллий тажрибалар уйғунлигини тақозо этади. Таълимнинг тарбиявий ва ривожлантирувчи мақсадларини ўқувчиларни ўзига хос индивидуал тартибдаги фаолиятларга оид омиллар таҳлилига ундайди. Педагогик такт ва техника ўқув шароитларида жуда хилма-хил масалаларни аниқ, тезкор ва самарали ҳал қилиш пайтида ўқувчиларга таъсир кўрсатишнинг муҳим воситаси сифатида муҳим роль ўйнаши мақолада атрофлича ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РОЛЬ ПРАВИЛЬНОГО ВЫБОРА МЕТОДОВ ВОСПИТАНИЯ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ

Значение современного обучения в процессе обучения педагогики требует соответствия общечеловеческой и национальной практики. Образовательные, воспитательные и развивающие цели внедряются только после анализа их индивидуальных черт. В статье всесторонне освещены вопросы чёткого, оперативного и эффективного решения различных задач с учениками в техническо-учебных средах и с соблюдением педагогического такта.

Текст научной работы на тему «Тарбия усулларини тўғри танлашнинг таълим жараёнидаги аҳамияти»

Юсуфходжаева Фирдавс Мухторовна,

К,ук,он давлат педагогика институти «Мех,нат таълими» кафедраси укитувчиси

ТАРБИЯ УСУЛЛАРИНИ ТУFРИ ТАНЛАШНИНГ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДАГИ АДОМИЯТИ

ЮСУФХОДЖАЕВА Ф.М. ТАРБИЯ УСУЛЛАРИНИ ТУ¥РИ ТАНЛАШНИНГ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДАГИ АЦАМИЯТИ

Педагогикада укитиш жараёнидаги замонавий таълим мазмуни умуминсоний ва миллий таж-рибалар уЙFунлигини такозо этади. Таълимнинг тарбиявий ва ривожлантирувчи максадларини укувчиларни узига хос индивидуал тартибдаги фаолиятларга оид омиллар тах,лилига ундайди. Педагогик такт ва техника укув шароитларида жуда хилма-хил масалаларни аник, тезкор ва самарали х,ал килиш пайтида укувчиларга таъсир курсатишнинг мух,им воситаси сифатида мух,им роль уйнаши маколада атрофлича ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: умуминсоний ва маънавий кадриятлар, мех,натсеварлик, омилкор-лик, мутлако тоза нутк, касб танлаш, ишлаб чикариш таълими, х,алоллик, камтарлик, индивидуал психологик хусусият, ижодий ёндашув, педагогик такт, шахсий масъулият.

ЮСУФХОДЖАЕВА Ф.М. РОЛЬ ПРАВИЛЬНОГО ВЫБОРА МЕТОДОВ ВОСПИТАНИЯ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ

Значение современного обучения в процессе обучения педагогики требует соответствия общечеловеческой и национальной практики. Образовательные, воспитательные и развивающие цели внедряются только после анализа их индивидуальных черт. В статье всесторонне освещены вопросы чёткого, оперативного и эффективного решения различных задач с учениками в техническо-учебных средах и с соблюдением педагогического такта.

Ключевые слова и понятия: общечеловеческие и духовные ценности, трудолюбие, фактор, совершенно чистая речь, выбор профессии, производственное образование, честность, скромность, индивидульное психологическое качество, творческий подход, педагогический такт, личная ответственность.

YUSUFHODJAYEVA F.M. ROLE OF CHOICE AN ADEQUAT METHODS OF EDUCATION

The importance of modern teaching in the process of teaching pedagogy requires the conformity of universal and national practice. Educational, educational and developmental objectives are implemented only after the analysis of those individual traits. The article fully describes how to solve the various tasks with the students in the technical and educational environments and comply with the pedagogical tact in a clear, prompt and effective manner.

Keywords: universal human and spiritual values, hard work, a factor, quite clear speech, choice of profession, industrial education, honesty, modesty, individual psychological quality, creativity, pedagogical tact, personal responsibility.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 1

«Ёшларимизнинг мустацил фикрлайдиган, юксак интеллектуал ва маънавий салоциятга эга булиб, дунё мицёсида уз тенгдошларига цеч цайси соцада буш келмайдиган инсон-лар булиб камол топиши, бахтли булиши учун давлатимиз ва жамиятимизнинг бор куч ва имкониятларини сафарбар этамиз»1.

Мустакил Узбекистонимизда таълим тизи-мини ислох килиш, Кадрлар тайёрлаш миллий дастурининг кабул килиниши баркамол авлодни яратишдаги дастлабки кадамлардир. Шахс ривожланишига эришиш хар бир жами-ятда амалга оширилаётган тарбия тизими оркали амалга оширилади. Бугунги кунда бу борада амалга оширилаётган ишлар респуб-ликамизда давлат сиёсати даражасига кутарилган.

Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев Олий Мажлис палаталари-нинг кушма мажлисидаги нуткида такидлага-нидек, «Ёшларимиз хакли равишда Ватани-мизнинг келажаги учун жавобгарликни зим-масига олишга кодир булган, бугунги ва эртанги кунимизнинг хал этувчи кучига айла-ниб бораётгани барчамизга Fурур ва ифтихор баFишлайди. Бу сохада олиб бораётган кенг микёсли ишларимизни, хусусан, таълим-тарбия буйича кабул килинган умуммиллий дастурларимизни мантикий якунига еткази-шимиз зарур»2.

Факат тарбия оркали инсондаги ривожла-ниш имкониятларини руёбга чикариш мум-кин. Тарбия жараёнида аник максад ва режа асосида шахсга таъсир этилади. Бунинг нати-жаси уларок, мухитдаги вокеаларнинг туFри ижобий таъсирини амалга ошириш имкони яратилади. Болада мухит беролмаган нарса-лар тарбия оркали хосил килинади, хатто тарбия туфайли шахсда тугма камчиликларни хам узгартириб, шахсни камолга етказиш даражасига олиб чикиш мумкин. Бундан ташкари, мухитнинг салбий таъсири туфайли тарбияси

1 Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. - Т.: «Узбекистон», 2016. -14-б.

2 Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. - Т.: «Узбекистон», 2016. -13-6.

Шавкат Мирзиёев

издан чикканларни хам кайта тарбиялайди. Ривожланиш шахс фаолиятидан ташкарида булмайди. Шу сабабли хам одам фаолияти унинг ривожланиши учун асос булиб хизмат килади. Педагогик жихатдан туFри уюштирил-ган хар кандай фаолият хох уйин, мехнат, укиш, спорт, ижтимоий харакат, узаро муно-сабат ва бошкалар булсин, шахснинг ривожланишига таъсир курсатади. Шахс улFая бор-ган сари унинг фаолияти хам мазмунан, хам шаклан узгариб боради, турли ёш даврларида эса фаолият турлари хам мухит холатига караб узгариб боради. Шунинг учун бола хаётида уйин, укувчи хаётида укиш, катталар хаётида мехнат фаолиятлари катта ахамиятга эгадир.

Укувчиларнинг ривожланишида укув жара-ёнларининг ахамияти ва таъсири бекиёс кат-тадир. Билимларни узлаштириш уларнинг тафаккурини устиради, ижодий кобилият-ларини шакллантиришнинг асосий воситаси булиб колади. Бу жараёнда уларда ижтимоий хулк нормалари шаклланиб боради. Шахс кайси ёшда булишидан катъий назар, унинг ривожланишида мехнат фаолиятининг ахамияти нихоятда каттадир.

Айникса, мехнат инсоннинг хам жисмоний, хам маънавий камол топишида мухим манба хисобланади. Мехнат жараёнида унинг ишти-рокчилари бир-бирлари билан алокада буладилар, узларининг нимага кодир эканлик-ларини курсатишга харакат киладилар. Мехнат оркали шахснинг ахлокий сифатлари таркиб топади, уларда ватанпарварлик, масъулият, интизомлилик, фаоллик ортади. Улар уз-узини тарбиялашга астойдил киришадилар. Уз-узини тарбиялашда ота-она, укитувчининг тарбия-вий таъсири янада самарали булади.

Киши тугилган кунидан бошлаб ижтимоий мавжудот булиб колади. Унинг характери, хулк-атвори, шахси барча ижтимоий омиллар йиFиндиси, яъни теварак-атрофдаги одамлар-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 1

1-расм. Таълим-тарбиянинг амалий функциялари.

нинг унгэ мyнocaбaти, нaмyнa кypcaтишлapи, мaфкypaлapи, уз фaoлиятидa х^ил килгэн тaжpибacи тaъcиpидa шaкллaнaди. Албaттa, ижтимoий oмиллap инcoн шaxcининг x,ap тoмoнлaмa шaкллaнишигa caмapaли тaъcиp кypcaтaди. Пeдaгoг бoлaнинг мyaйян pивoж-лaниш дaвpидaги xycycиятлapи, xapaктepи вa фeъл-aтвopини бeлгилoвчи oмиллapнинг x1aммacининг биpгaликдa тaъcиp кypcaтишини билиши лoзим1.

Mex1нaт yмyминcoний, миллий вa мaънaвий кaдpиятлap тapaккиëтининг нeгизидиp. Тэъ-лим жapaëнидa укувчидэ фикp yЙFoтиш укитувчидэн кaттa куч вa мax1opaтни тaлaб этaди. ТyFpи фикpлaш яpaтyвчилик дeмaкдиp. Шунинг учун х.эм «... пeдaгoгикaдa укитиш жapaëни икки тoмoнлaмa: укувчи тoмoнидaн бaжapилaдигaн укув вa укитувчининг yp^-тyвчaнлик фaoлияти йиFиндиcидaн ибopaт. Бу ^идэни инкop к1илмaй, зaмoнaвий тaълим

1 Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Олий вэ Уpтa iviaxcyc тэълим вaзиpлиги. Moлия инетитути. Mex1нaт тэълими укитиш мeтoдикacи, кэоб тaнлaшгa йуллэш. - Т.: «Узбeкиcтoн фaйлacyфлap миллий жэмияти нaшpиëти», 2014. -148-149-б.

мэзмуни yмyминcoний вэ миллий тaжpибaлap yЙFyнлигини тaкoзo этэди»2.

Xoзиpги кундэ x,ap тoмoнлaмa eтyк, 6ap^-мoл aвлoдни ycтиpишдa мex1нaт тapбияcининг poли вэ ypни бeкиëcдиp. Mex1нaт тapбияcи шaxcни x,ap тoмoнлaмa pивoжлaнтиpишнинг aжpaлмac киcмидиp. Шyнингдeк, бoлaни x,ap жих.этдэн шaкллaнтиpиш вocитacи, унинг шaxc cифaтидa yлFaйиш oмили x1иcoблaнaди. Фpaн-цуз эдиби Анaтoль Фpaнc «энг яxши axлoкий вэ эcтeтик дopи - мex1нaт»3, дeгaн фикpни уз кapaшлapидa илгapи cypгaн.

Шaxc тapбияcининг мух,им йунэлиши - бу иcтиклoл Foявий тapбияcидиp. Бу инcoн oнги вэ тyшyнчaлapи тизимидэ х.эёт х.экидэ фaлca-фий, cиëcий, х,укукий, диний, эcтeтик, axлoкий, бэдиий, кacбий кapaшлapни мэк^дли шэкл-лaнтиpиш жapaëнидиp. Xap кэндэй тapбия жapaëни oxиp-oкибaт уз мэк^д вэ мox1иятигa кypa Foявий тapбиядиp (1-pacм).

Бу бoлaнинг дунё ^экидэги, oлaмнинг pивoжлaниш кoнyниятлapи, инcoний мyнoca-бaтлap бopacидaги узигэ xocликлap, axлoк тaмoйиллapи, гузэллик ^экидэги тушунчэлэ-

2 Бoймypoдoв Н. Амэлий пcиxoлoгия. - Т.: «Янги acp эвлсди», 2008. -266-б.

3 Ушэ жсйдэ.

ЗAMОHAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ ОБPAЗОВAHИЕ 2018, 1

рини кенгайтиришга хизмат килади. Бу том маънода мафкуравий тарбиянинг асоси, пой-деворидир. Шунинг учун мафкурасиз инсон, мафкурасиз гурух, миллат, халк, жамият булиши мумкин эмас»1.

Аслида тарбия узи нима? Илмий жихатдан кандай таърифланади? Мазкур саволга куйи-дагича жавоб бериш мумкин: педагогика -тарбия ^ацидаги фандир. Бу таъриф педаго-гикага куп асрлар олдин берилган булиб, маъ-лум маънода анъанавий таъриф дейиш мумкин. Афсуски, мазкур таъриф бугунги кун тала-бига тулик жавоб бера олмайди. Сабаби, катор холларда чалкашликка олиб келади, фаннинг таъсир доирасини торайтиради. Гап шундаки, педагогика фанида «тарбия» атама-сининг узи турлича изохланади: «1) кенг ижти-моий - инсонга уни ураб турган ижтиомий мухит таъсири; 2) кенг педагогик - укув тарбия жараёнини бутунлай камраб оладиган максадли фаолият; 3) тор педагогик - тарбия деганда махсус тарбиявий ишлар тушунилади; 4) бирмунча торрок - тарбиявий куч йуналтирилган майдонча, масалан, ватанпар-варликни тарбиялаш (ахлокий тарбия), бадиий тасаввурларни шакллантириш (нафосат тар-бияси) тушунилади.

Педагогика таълим хакидаги ягона фан сифатида хам эътироф этилади, бу фан вакил-лари у ёки бу таълимий фаолият билан шугулланадилар»2.

Шундай экан, педагогика йуналишини таълим ва тарбия хакидаги фан сифатида талкин этиш туFри булади. Бу уз навбатида шахсни максадга мос холда шакллантиришнинг икки канотини англатади. Шуларни инобатга олиб, янада аник таъриф куйидагича булиши мумкин: педагогика - шахсни максадли шакллантириш хакидаги фандир.

Маълумки, ижтимоий мухитда шахсни шакллантиришда ирсият, мухит, педагог-ходимларнинг максадли иш фаолияти, инсон-нинг хусусий фаолияти ва уз-узини тарбия килиш каби омиллар катта имкониятларга эга эканлиги фанда маълум. Таклиф килинаётган

1 О^Ье^оп Respublikasi ОПу va о'И:а maxsus ta'lim vazirligi Moliya ^Мий. Umumiy pedagogika. - Т.: «Iqtisod-moliya», 2015. -27-Ь.

2 О^Ье^:оп Respublikasi Oliy va о'И:а maxsus ta'lim vazirligi Moliya instituti. ититну pedagogika. - Т.: «Iqtisod-тоПуа», 2015. -38-Ь.

мазкур таъриф фаннинг мавкеини пасайтир-майди, аксинча, унинг катор афзалликларини кушади:

• биринчидан, педагогик фаолият урнини шахсни ривожлантириш ва тиклаш омиллари (ирсият, мухит ва б.) орасида белгилаб боради;

• иккинчидан, педагогик жараён сифатида таълим ва тарбия ахамиятини мувозанатлаш-тиради;

• учинчидан, «тарбия» атамаси кайси маънода (тор ёки кенг) ишлатилишини курсатиш заруратидан сокит килади.

Комил инсоний хислатларга эга шахсни шакллантириш муаммоси билан бутун ижти-моийшунослик, фалсафа, психология, этика ва бошка катор фанлар шугулланишади. Агар ижтимоийшунослик тарбияни ижтимоий ривожланишнинг омили сифатида караса, психология тарбияга шахснинг рухий ривож-ланиши воситаси тарзида мурожаат килади. этика тарбия масалаларини ахлокий тарак-киёт нуктаи назаридан талкин этади. Санаб утилган фанлардан фаркли уларок, педагогика шахсни шакллантиришнинг ички табиатини тадкик объекти сифатида урганади, уларнинг тузилмасини аниклаштиради, конуниятларини ишлаб чикади, таълимий-тарбиявий фаолият-лар технологиясини лойихалайди.

Педагогик парадигма илмий фаолият модели сифатида бир томондан таълимда фанлараро тадкикотларнинг нуфузи ошаёт-ганлигини, педагогика фанининг интегратив функцияси кучаяётганлигини курсатса, бошка томондан таълим-тарбия конуниятларини уз предмети сифатида кабул килиб, педагогика-нинг ягона фан сифатида назарий мавкеини ошириш ва макомини аниклаштириш вазифа-сини илгари сурди.

Жамият мавжуд мехнат жамоалари инсон хаёт йулининг асосий кисми утадиган унинг тафаккури, атрофга муносабати шаклланади-ган ижтимоий-маънавий мухит хисобланади. Улар кишида жамоа рухи, мехнатсеварлик, омилкорлик адолат тушунчаси, мехр-окибат туЙFуларини тарбиялайдиган мехнат жамоалари булиб, турли миллат ва диний эътикодга мансуб одамларни дустлик ва хамжихатлик, узаро манфаатдорлик асосида хамкорликка чорлаш, миллий ва умуминсоний кад-риятларни уЙFунлаштириш, соFлом маънавий

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 1

мухитни вужудгэ кeлтиpиш мухим oмили вaзифacини бaжapaди.

Инcoн фaoлиятининг энг биpлaмчи тypи мexнaт, мухитни yзлaштиpиш, бунёд этиш opкaли хэм ижтимoий, хэм шaxcий эx1тиëжлapини кoндиpишдиp. Шунинг учун хэм мex1нaтгa мypaккaб ижтимoий xoдиcaлap cифaтидa кapaлaди вэ тэлкин килинэди.

Билэмизки, xap кэндэй тaълим-тapбия мyaccacaлapи ишининг мaкcaдлapи биp-биpини тaкoзo этувчи мaкcaдлap вэ узвий aлoкaдop: тэълимий, тapбиявий вэ pивoжлaн-тиpyвчи мaкcaдлapни куздэ тутэди.

Ëшлap мexнaтининг мэзмуни мэмлэкэт oлдидa, ижтимoий cиëcий вэ иктиcoдий вэзи-фaлap, вилoят вэ тyмaнлapдaги кaдpлapгa булгэн эхтиёж, укув юpтлapининг ички имш-ниятлapи вэ тaлaблapи acocидa бeлгилaнaди. Аввaлo, Укyвчилap тэълим oлиш жapaëнидa мexнaт хэкидэ дacтлaбки билим вэ тacaввypгa эгэ бyлaдилap. Укиш х.эм мexнaт экэнлигини тушуниб eтaдилap. Бу эca ижтимoий мухитдэ xap кaчoнгидaн хэм дoлзapб мacaлaлapдaн биpи булиб кoлмoкдa.

Mexнaт жaмoaлapи инcoн yмpининг acocий киcми утэдигэн, унинг тэфэк^и, хэётгэ мyнo-caбaти шaкллaнaдигaн ижтимoий-мaънaвий мyxитдиp. Улap кишидэ жaмoa pyx^, мexнaт-ceвapлик, oмилкopлик, aдoлaт тушунчэ^, мexp-oкибaт тyЙFyлapини тapбиялaйдигaн узигэ xoc мacкaн булиб xиcoблaнaди. Кacб тэнлэш жиддий вэ мacъyлиятли ишдиp1.

Укyвчилapни кacб тэнлэшгэ йyнaлтиpиш учун aввaлo, бoлaлap ижoдини ypгaнишдa мэктэб Укyвчилapининг узигэ xoc индивидуэл тapтибдaги фaoлиятлapигa oид oмиллap тэхлил килинэди, муэйян xyлocaлapгa ^ли-нэди. Бундэ yкyвчилapнинг тypли ёзмэ дэф-тapлapи, тутгэн кyндaликлapи, ёзгэн xaтлapи, шeъp вэ xикoялapи, хэётий peжaлapи, иншo-лapи, тypли xил ёзмэ xиcoбoтлapи yлapнинг дyнëкapaши вэ мaънaвиятлapини ypгaниш учун мэнбэ булиб xизмaт килэди.

«...Нapcaлapни тэбиий нycxaлapи opкaли xaëлaн тacaввyp этиш кийинлигидэн, yлap уни тacaввyp этмэй, ушэ нapca хэкикэтэн yлapгa кэндэй нaмoëн бyлca, шундэй тacaввyp этэди-лap вэ идpoк килaдилap. Агapдa xaëлaн тэ^в-

1 Ibragimov X., Abdullaeva Sh. Pedagogika nazariyasi. -T.: «Fan va texnologiya», 2008..-173-b..

вyp этилэётгэн нapcaнинг мoxияти унинг Хэкикий мэвжудлиги буйичэ тушунил^ хэм бу иш жудэ кийинчилик билэн pyй бepaди, бундэй фи^, билиш, идpoк этиш ycyли фэкэтгинэ нaзapий фaнлapни билгэн oдaмлap-гэгинэ тээллукли эмac. Инcoн, узи вэ pyxияти opacидaги хэмдэ узи вэ бoшкa биpoв opa^-дэги мэвжуд нapcaни тэдкик этишдэ 6op имшниятни ишлэтиб мунтэзэм paвишдa мэшк килиб тypиши кepaк. Буни y хэкикэт вocитaлa-pини эгэллэшдэ caбoт билэн ё укитиш вэ мypaббийлик ycyллapи ёки бaxc вэ xимoя ycyллapи билэн эмэлгэ oшиpиши зapyp. Ушбу caнъaт туфэйли эpишилгaн кoбилият «мэнти-кий кoбилият» дeб этэлэди»2.

Бу уолуб opкaли yкyвчилap opacидaн e™-шиб чикэётгэн иcтeъдoдли, иктидopли ëшлapни эниклэб, yлap билэн aлoxидa иш oлиб бopилaди. Бундэ acocий вэзифэ вэ мacъyлият Укитyвчи-пeдaгoг зиммacигa тушэди. Xap биp укитувчининг уз иш фaoлия-тигэ ижoдий ёндэшуви жэмият хэётидэги yзгapишлap, янгиликлapни тeздa илFaй билиши, фэн янгиликлapини ypгaниб, укув жapaëнидa куллэши билэн ифoдaлaнaди.

Укув жapaëнини тэшкил этиш вэ дapc бepиш ycлyбини тэнлэгэндэ мyтaxaccиc тaйëp-лэш билэн биpгa, ëшлapгa eтyклик, axлoкaн пoклик, вaтaнпapвapлик, бэйнэлминэлчилик pyxини хэм cингдиpиш зapypлигини ёддэн чикapмacлик кepaк. Укитувчининг шaxcи, п^-xoлoгик cифaтлapи, нaзapий вэ мeтoдик жихэтдэн тaйëpгapлик дapaжacи дapc бepиш мeтoдигa кэттэ тaъcиp кypcaтaди.

Дapc бepиш мeтoдлapининг caмapaдopлиги хэкидэ фикp юpитилap экэн, укитувчининг шaxcий cифaтлapидaн унинг илмий-уоубий тaйëpгapлиги дapaжacини aжpaтиб булмэйди3.

Maълyмки, укувчи билиш фaoлиятининг cyбъeкти caнaлaди. Укувчининг билиш фaoл-лиги унинг билиш жapaëнидaги интeллeктyaл мyлoxaзacидa, мyтaxaccиcлик фaнлapи буйичэ умумий вэ aлoxидa тoпшиpиклapни бaжapи-шидэ нaмoëн булэди. Бу xycycиятлap укув-чилapнинг фэкэтгинэ юкopи дapaжaдaги билим oлишини кaфoлaтлaб кoлмaй, бэлки

2 Abu Nasr Farobiy. Fozil odamlar shahri. Nodir va dono fikrlar. - T.: «O'zbekiston milliy ensiklopediyasi» davlat ilmiy nashriyoti, 2004. -121-b.

3 Tojiboeva D., Yo'ldoshev A. Maxsus fanlarni o'qitish metodikasi. - T.: «Aloqachi», 2009. -35-b.

ЗAMОHAВИЙ TAЪЛИM I СОВPЕMЕHHОЕ ОБPAЗОВAHИЕ 2018, 1

унинг хаётий фаолияти, яъни укувчи шахси-нинг шаклланиши, унинг амалиёт, хаётга булган фаол муносабати учун характерлидир1.

Мехнат таълим ва тарбияси ишларида укитувчи шахсининг ахамияти катта. Маъ-лумки, республикамизда мавжуд умумий урта таълим мактабларида педагоглар укувчиларга маълум фанлардан дарс берувчи, касб ургатувчи ва укувчиларнинг тарбияловчилари хисобланади. Укув жараёнини такомиллашти-риш, укувчиларнинг замонаний технология жараёнларни узлаштириб олишлари уларга боFликдир. Педагоглар укувчиларга таълим ва тарбия беришда асосий ролни уйнайди. МашFулотларда укувчиларни техник маълу-мотлар билан таништиради, укувчиларда ишлаб чикариш куникмаларини, мехнат мада-нияти малакаларини таркиб топтиради.

Ишлаб чикариш таълимини Давлат таълим стандартлари асосида бериш жараёнида хозирги замон кишиси, комил инсонга хос булган фазилатлар тарбиялаб борилади. Укувчиларга касб ургатиб, уз билим ва тажри-баларини берувчи, бозор иктисодиётига асос-ланган ижтимоий-иктисодий ривожланишда узбек моделининг асосий тушунча ва тамойил-лари асосида ахлокий сифатларни таркиб топ-тириш хакида Fамхурлик килувчи педагоглар-нинг халол мехнати тарбияланувчиларга чукур таъсир курсатади.

Педагог мехнатининг натижаси жамиятни хар томонлама камол топган ёш авлодни таркиб топтиришдан иборат булган инсон фао-лиятининг энг маъсулиятли сохасидир. Шунинг учун хам Давлат таълим стандартида педагог-ларга бир канча талаблар куйилади. Бунда педагогларнинг укувчиларни тарбиялаш бора-сидаги роли ва маъсулияти анча ортади. Унинг бутун иши укувчиларда Ватанга чексиз мухаббат, дустлик, уртоклик, хакикатгуйлик, халоллик, камтарлик, бурчга содиклик, мехнатга ва жамоат мулкига онгли муносабат, жамоат тартибларини бузувчиларга муроса-сизлик фазилатларини миллий кадриятларимиз рухида тарбиялашга каратилган.

Тарбиячининг ахлокий киёфаси бугунги кун талабларига мос булиши жуда мухим. Педагог узининг барча ишлари ва хатти-харакатларида

1 Авазбоев А.И., Исмадияров Й.У. Касбий педагогика. -Т.: Чулпон номидаги НМИУ, 2014. -297-б.

виждонли, халол булиши лозим. Педагог мун-тазам равишда уз илмий ва амалий билимла-рини тулдириб бориши керак. Айникса, мухандис-педагог укувчилар уртасида обру ва хурмат козонишга канчалик харакат килмасин, агар у уз фанини юзаки билса, уз ишига, педа-гоглик касбига нисбатан унда чинакам мехр булмаса, хеч качон уз максадига эриша олмайди.

Педагог тарбия ва таълим услубларини мукаммал эгаллаб олиши, таълимнинг хилма-хил ва энг самарали услубларини куллаши, буюм хакида кизикарли сузлабгина колмасдан, балки уз махоратини курсата билиши хам лозим. Мунтазам равишда укувчиларнинг узлаштириши ва уларнинг укув машFулот-ларига муносабати, умумий камолоти, хулк-атвор коидаларини бажаришларини кузатиш; укувчиларда ижтимоий ходисаларга кизикиш уЙFотиш, бурч ва масъулият, хакконийлик, камтарлик хислатлари, иродавий сифатларни тарбиялаш; укувчиларнинг моддий турмуш шароитларини урганиш педагог учун жуда мухим. Педагог бу кузатишларни ёзиб бориши, укувчиларнинг яхши ва ёмон хатти-хара-катларини келтириб чикаради, деб тахмин килинадиган сабабларни кайд килиб куйиши, шунингдек, хар бир укувчига таълим ва тарбия беришни яхшилаш чораларини куриши зарур. Хар бир укувчига педагогик тавсиф-нома ёзиб бериш укитувчига юз берган узгаришлар, укувчилар таълим ва тарбияси-даги силжишларни тахлил килиш, улардаги ижобий сифатларни устиришга кумаклашиш имконини беради.

Педагог укувчиларга маълум бир касбни-гина (масалан, мухандис, инженер, дурадгор, чилангар ва хоказо) ургатиб колмайди, балки хар томонлама - ахлокий, маънавий, эстетик ва уз урнида замонавий тарбия хам беради. Педагогнинг шахсий намунаси, унинг умумий маданиятлилик даражаси укувчиларга жуда катта таъсир курсатади. Педагогнинг узи жамиятимизнинг маданиятли, билимли, илFор кишиси булган такдирдагина таълим-тарбия вазифаларини муваффакиятли хал этиши мум-кин. Педагог уз касбига доир билимларидан ташкари, ёшларга кайси касб ургатилишидан катъий назар, уларни хозир кизиктираётган фан ва техниканинг бошка сохаларига оид

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 1

мaълyмoтлapни хэм мунтэзэм yзлaштиpиб бopиши кepaк.

Xap биp пeдaгoг, эйни^э тэълим жapaë-нидэ фaoлият юpитaдигaн пeдaгoг-xoдимлap дypдoнa эдэбиёт, caнъaт acapлapи билэн тэниш булиши, жиcмoний тapбия вэ cпopт мacaлaлapини тушуниши лoзим. Пeдaгoг мэдэ-ниятининг бэъзи cифaтлapи: тэшки киëфacи, нутк мэдэнияти, пeдaгoгик тэкт вэ тexникacи, яxши oдaтлapи хэкидэ тyxтaлиб утэмиз.

Укpaин пeдaгoги А.С.Maкapeнкoнинг ёзи-шичэ, пeдaгoг эcтeтик жихэтдэн ифoдaли булиши кepaк. Пeдaгoг тapтиблик, capaнжoм вэ capиштaликдa нэмунэ булиши жудэ мухим. Яxши пeдaгoг xyнap ypгaтиш мaшFyлoтлapигa хэм, узининг тэшки кypинишигa хэм кэттик тэлэбчэн булэди. Дapcдa унлэб yкyвчилapнинг узигэ кapaб тypишини y xeч кaчoн унутмэйди. Пeдaгoгнинг нутки ишoнapли, ифoдaли вэ тyшyнapли булиши кepaк. Бaлaндпapвoз, дэб-дэбэли нутк oдaтдa кишилapдa ишoнч xocил килмэйди. Ундэн хэм ëмoни yкyвчилap бундэй нуткни тyшyнмaйдилap. к^ук вэ ифoдacиз тyшyнтиpишлap хэм яxши нyкcoн эмac. Сузлэш oxaнги нутк мэдэниятининг мухим oмилидиp. Ce^^ paвoн cyзлaш oxaнги xap кэндэй фикpни иcбoт килишдэ ëpдaм бepaди, элбэттэ, cepжaxллик, acaбийлик эca кишидэ caлбий тaъcиpлapни кeлтиpиб чикapaди. Дapcдa жудэ кэттик ёки хэддэн тaшкapи пacт oвoздa гэпи-pиш яpaмaйди»1.

Нacиpyддин aт-Тycий узининг «Укитув-чилapни тapбиялaш тyFpиcидa» acapидa шун-дэй дeйди: «Укитувчи мyнoзapaлapни oлиб бopишдa иcбoт килишни билиши, уз фи^лэ-pининг тyFpилигигa ишoниши, нутки э^ мyтлaкo тoзa, жyмлaлapи мэнтикий ифoдaлa-нэдигэн булиши лoзим. Укитувчи нутки xeч Kaчoн вэ xeч кaepдa зaxapxaндaлик, кУпoл ёки кэттик булиши мумкин эмac. Дapc пэйтидэ укитувчининг узини тутэ oлмacлиги ишни бузиши мумкин»2.

Дapc жapaëнидa xap биp пeдaгoг укувчини тинглэй oлиш, y бepaëтгaн жaвoбини бул-мacлик, уз фикpини тугэллэй oлиш унинг учун жудэ мухим caнaлaди. Пeдaгoгик тэкт вэ тex-

1 Кapимoв И. Mexнaт тэълими укитиш тexнoлoгияcи. Укув-уоубий кУллбнмэ. - Т.: Низсмий нсмидэги ТДПУ, 2013. -19-6.

2 Haydarov F., Xalilova N. Psixologiya fanlarini o'qitish

metodikasi. - T.: «Aloqachi», 2007. -16-b.

никэ укув шapoитлapидa жудэ xилмa-xил мacaлaлapни эник, тeзкop вэ caмapaли хэл килиш пэйтидэ yкyвчилapгa тaъcиp ^pca-тишнинг мухим вocитacидиp. Пeдaгoгик тэкт вэ тexникa пeдaгoг мaxopaтининг бeлгилapи-дэн биpидиp, дeйиш мумкин. Тaълим-тap-биявий жapaëннинг cифaтигинa эмac, бэлки пeдaгoгнинг Укyвчилap билэн yзapo мyнoca-бaтлapи, oбpУcи хэм пeдaгoгик тэкт вэ тexни-кэгэ бoFликлиги бapчaмизгa cиp эмэс Пeдa-гoгик тэкт вэ тexникa, биpинчидaн, yкyвчилap шaxcигa xypмaт вэ yлapгa ниcбaтaн тэлэбчэн-лик, иккинчидэн, Укyвчилapгa ниcбaтaн ceз-гиpлик вэ мexpибoнлик, учинчидэн, укув-чилapгa ишoнч вэ эйни вэктдэ фaoлиятини мунтэзэм paвишдa нaзopaт килиб бopишдиp.

Одэтдэ кoбилият инcoнгa шaxcнинг бapчa индивидуэл пcиxoлoгик xycycиятлapи кэби тэбиэт тoмoнидaн тyFмa paвишдa, тaйëp xoлдa бepилмaйди, бэлки хэёт дaвoмидa вэ фaoлият жapaëнидa шэкллэнэди. Илмий-пcиxoлoгик тaдкикoтлapдa ^билиятнинг тyFмaлиги нэзэ-pияcини инкop этиб, унинг нoмaълyм тэбиий oмиллap тoмoнидaн эзэлий бeлгилaниши тyFpиcидaги тacaввypлapгa кэттик зapбa бepи-лэди. Лeкин oдaтдa xap биp oдaм узининг фэкэт эxтиëжлapи вэ кизикишлapи жихэтидэн биp-биpидaн фapк килмэй, бэлки ^билият-лapи, иcтeъдoдлapи жихэтдэн хэм фapк килэди. Укитувчи ёки oтa-oнa бoлaлapни кузэ-тap экэн, бу бoлa кyпpoк мэнэ бу coxaгa Koбилиятли ёки y бу ^бга кoбилияти cycrpo^ дeб мyлoxaзa килaдилap3.

Лeкин иншннинг мexнaт фaoлияти дaвo-мидэ унинг paнг-бapaнг иcтeъдoд вэ ^би-лиятлapи хэм ифoдaлaнaдики, бу тaфoвyт фэн, тexникa, caнъaт, ижтимoий-cиëcий вэ умумэн бapчa coxaлapдa нaмoëн булэди. Бэъзи oдaм-лapнинг мexнaти, aйникca, caмapaли, тeзкop вэ мувэффэкиятли, бaъзилapники э^инчэ, yнyмcиз вэ cифaтcиз булиб, ижoдий, илмий нaмyнaлapни кypcaтa oлмaйди. Бу э^ xap биp укувчининг aлoxидa дyнëcи вэ xycycиятини aлoxидa инoбaтгa oлишни энглэтэди.

Ёш aвлoд тapбияcидa xap биp пeдaгoг-укитувчи зиммacигa бугунги кун тэлэбидэн кeлиб чикиб, тyлaкoнли caвиядa укув вэ дapc жapaëнини тэшкил этиш вaзифacини юклэйди.

3 Бoймypoдoв Н. Амэлий пcиxoлoгия. - Т.: «Янги acp звлйди», 2008. - 253-бeт.

ЗAMОHAВИЙ TAЪЛИM I C0BPEMEHH0E ОБPAЗОВAHИЕ 2018, 1

Эскича караш, мазмунан саёз, аникликдан четлашган, уз ахамияти ва илмийлик даражаси сусайган маълумотлар билан ишлаш ва уни укувчиларга етказишга чек куйиладиган вакт аллакачон келганини биз педагоглар тушуниб етишимиз зарур. Шахсий масъулият, талаб-чанлик, хорижий тилларни эгаллаш, доим юкори даражада булиш лозим. Шундагина юрт келажаги, миллат пойдевори булган ёшлар ишончли кулларда эканлиги белгила-нади.

Юкоридагилардан келиб чикиб, укувчи-ёшларга таълим бериш жараёнида билим, куникма ва малакалар бериш билан бир каторда узвий холатда тарбия бериш масала-сини унутмаслик зарур. Дарс жадвали буйича укитувчи синф хонасига кириб бораркан, унинг олдидаги вазифа факатгина укув режада курсатилган талабларнигина бажариш эмас, балки кушимча равишда тарбиявий тушунча-ларни узи шахсий урнак булган холда бериб бориши керак.

Куп бора таъкидланаётган аждодлар мероси, унинг ахамияти, ёшларга етказиш масалалари, укувчиларнинг кабул килиш

даражаси пастлиги, таълим сифатини яна юкори нотага кутариш холатининг сустлиги масалалари бугунги кун таълим жараёнининг кайсидир маънода кичик, лекин ечимини тез-корлик билан топиши зарур булган долзарб муаммо сифатида мавжуд булиб келмокда.

Шахсий педагогик тажрибалар асосида фикр юритар эканмиз, педагог-укитувчи утмиш, бугун ва келажак занжирини боFлаш вазифасини тулаконли уддалай олмаётгани педагогик иш жараёнида тез-тез кузга таш-ланмокда. Сабаби, айрим педагоглар хали-хамон «ахборот олами тезлиги»га, тараккиёт илдамлашувига, афсуски, мослаша олгани йук. Бинобарин, сония сайин жамият жадалла-шуви, глобаллашувнинг тез суръатларда кеча-ётганини эътиборга олсак, бу укитувчи-педагог учун катта салбий жихат хисобланади. Укитувчи билим ва малакасини бой маданий мерос хамда жахон илмий тажрибалари билан бир вактда уЙFунлаштирган холда ошириб бориши таълим сифатини кутаришдаги кичик, аммо мухим кадам куйилганидан далолат беради.

Адабиётлар руйхати:

1. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. - Т.: «Узбекистон» НМИУ, 2016.

2. АЬи Nasr Farobiy. Fozil odamlar shahri. Nodir va dono fikrlar. - Т.: «O'zbekiston milliy ensiklopediyasi» davlat ilmiy nashriyoti, 2004.

3. Avazboev А.1., Ismadiyarov ^и. Kasbiy pedagogika. - Т.: СНо'1роп nomidagi NMIU, 2014.

4. Боймуродов Н. Амалий психология. - Т.: «Янги аср авлоди», 2008.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

5. Ibragimov X., Abdullaeva SH. Pedagogika nazariyasi. - Т.: «Fan va texnologiya», 2008.

6. Каримов И. Мехнат таълими укитиш технологияси. Укув-услубий кулланма. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2013.

7. Tojiboeva D., Yo'ldoshev А. Maxsus fanlarni o'qitish metodikasi. - Т.: «А^асЫ», 2009.

8. Haydarov F., Xalilova N. Psixologiya fanlarini o'qitish metodikasi. - Т.: «А^асЫ», 2007.

9. O'zbekiston Respublikasi Oliy va o'rta maxsus ta'lim vazirligi Moliya instituti. Umumiy pedagogika. - Т.: «Iqtisod-moliya», 2015.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 1

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.