Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
ТАЪЛИМДА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ФАНИНИ УЦИТИШДА
ЯНГИ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ
Мухаббат Худойназаровна Халметова
Информатика укитиш методикаси кафедраси укитувчиси Чирчик давлат педагогика институти xalmetova1970@gmail.com
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада замонавий педагогик технологиялардан фойдаланиш асосида информатика фанини укитиш самарадорлигини ошириш, олий таълим муассасаларида информатика фанини укитишни давр талаблари даражасида амалга ошириш имконини берадиган объектив шартшароитларнинг яратилиши хдкида суз юритилади.
Калит сузлар: педагогика, технология, информатика, информатика фани, педагогик технологиялар, давлат таълим стандартлари.
USE OF NEW PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN TEACHING INFORMATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION
ABSTRACT
This article deals with the creation of objective conditions for improving the effectiveness of teaching computer science on the basis of the use of modern pedagogical technologies, the implementation of teaching computer science in higher education at the level of modern requirements.
Keywords: pedagogy, technology, informatics, computer science, pedagogical technologies, state educational standards.
КИРИШ
Дархдкикат, информатика фанини урганиш жараёнида такдим этилаётган маълумотлар талабаларнинг мустакил онгини шакллантиришга имкон беради. Информатика фанини укитиш самарадорлигини оширишга йуналтирилган ишларнинг бош максади - таълим муассасаларида талабаларга керакли ахборотни етказиб бериш, уларда мустакил онгни шакллантириш, юкори курсаткичларга эришиш омилларини аниклашдан иборат. Ушбу максаднинг
1537
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
ижобий ечимини таъминлаш бугунги кун талаби ва ижтимоий муносабатлар мазмунининг чукурлашуви натижасида юзага келаётган хаётий зарурат туфайли информатика фанини укитиш жараёнини такомиллаштиришга нисбатан янгича ёндашувни шакллантиришни такозо этади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Олий таълим муассасаларида амалга оширилаётган информатика фанини укитиш самарадорлигини оширишга каратилган максаднинг ижобий натижа бериши бу йулда бир катор педагогик вазифаларнинг бажарилишини талаб этади. Бизнинг фикримизча, улар куйидагилардан иборат:
1. Олий таълим муассасаларида информатика фанини укитишни давр талаблари даражасида амалга ошириш имконини берадиган объектив шарт-шароитларнинг яратилиши (информатика фанини укитиш жараёнининг замонавий укув жихозлари, техника воситалари, укув-методик адабиётлар, фан дастури, дарслик, укув хамда методик кулланмалар, шунингдек, кургазмали куроллар билан таъминланишига эришиш).
2. Информатика фани укитувчиларининг мустакил билим ва педагогик махоратларини ошириб боришлари учун шароит яратиш.
3. Информатика фани укитувчиларига замонавий педагогик технология назарияси мазмуни хусусида маълумотлар беришга эришиш.
4. Информатика фани укитувчиларида информатика фанини укитиш жараёнида замонавий педагогик технологиялардан фойдаланиш борасидаги куникма ва малакаларни шакллантириш
5. Укитувчиларда информатика фанини укитишни ташкил этишга нисбатан янгича, технологик ёндашувни ривожлантириш.
6. Олий таълим муассасаларида эришилган информатика фанини укитиш самарадорлигининг мавжуд даражасини тахлил этиш.
Олий таълим муассасаларида информатика фанини укитиш самарадорлигини ошириш куйидагилар ёрдамида таъминланади: мазкур таълим муассасаларида фаолият юритаётган информатика фани укитувчиларининг мутахассислик фанлари хамда педагогик билимлар асосларини пухта узлаштирганликлари; эгаллаган мустакил ва педагогик билимларни амалиётда куллай олиш малакасига эгаликлари; информатика фани укитувчиларининг уз устида ишлаш ва ижодий фаолиятни ташкил этиш куникмасига эгаликлари; талабаларда информатика фани асосларини узлаштиришга нисбатан кизикиш,
1538
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
эхтиёж ва рагбатни карор топтира олишлари; ташаббускорлик ва ташкилотчилик лаёкатларига эгаликлари; информатика фанининг мохиятини чукур англашлари; замонавий педагогик технологиялар ва улардан таълим жараёнида самарали фойдалана олишнинг мохиятини чукур англашлари; таълим муассасаларининг етарли даражада укув моддий-техник базасига эгалиги; информатика фанини укитиш самарадорлигини таъминлашга хизмат киладиган мониторингнинг ташкил этилганлиги кабилар.
Информатика фанини укитиш самарадорлигини оширишга хизмат килувчи энг макбул шакл, метод ва воситалар мавжуд. Информатика фани укитувчилари томонидан куйидаги шакл, метод ва воситалардан муваффакиятли фойдаланган холда, мазкур фанни укитиш самарадорлигининг ошишига эришиш мумкин: маъруза, маъруза-мунозара, семинар, давра сухбати, учрашув максадида уюштирилган мусобака, амалий фаолият каби машгулот шакллари; огзаки баён килиш, кургазмалилик, лаборатория ва амалий машгулотлар, муаммоли вазиятларни хал этиш, "Кластер", "6х6х6", "Аклий хужум", "Фикрларнинг шиддатли хужуми", "Кдрорлар шажараси", "Кубик" каби методлар; укув-техник воситалар - радио, телевидение, видео-курилма, компьютер, слайд ва нусха кучирувчи курилмалар, шунингдек, информатика фани укитувчиларининг билимларини бойитиш, уларда мустакил таълимни ташкил этишга нисбатан янгича ёндашувни шакллантиришга йуналтирилган фаолият жараёнида хаётий вокеа-ходисалардан мисоллар келтириш ва х.к. Ушбу холатлар асосида куйидаги вазифалар бажарилади: информатика фани машгулотлари максадини аниклаб олиш; максад доирасида амалга ошириладиган вазифаларни белгилаш; информатика фани машгулотлари мазмунини ишлаб чикиш; мазмунни тулаконли ёритишга хизмат киладиган шакл, метод ва воситаларни аниклаш; талабалар томонидан мавзу ёки укув материали мохиятининг узлаштирилиш даражасини белгиловчи назоратни йулга куйиш; талабалар томонидан мавзу ёки укув материали мохиятининг узлаштирганлигини ифодаловчи натижаларни умумлаштириш, тахлил этиш ва хулосалаш; информатика фани машгулотларининг самарадорлик даражасини эътироф этиш асосида навбатдаги фаолият йуналишини белгилаб олиш.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Энди педагогик технологиялар асосида лойихалашга оид "Таълимда ахборот технологиялари" мавзусидаги дарс ишланмасини куриб чикайлик.
1539
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
Мавзу: Таълимда ахборот технологиялари. Машгулот боскичлари ва вакт таксимоти:
1-боскич. Кириш - 5 дакика. 2-боскич. Асосий кисм - 55 дакика. 3-боскич. Якуний кисм - 20 дакика.
Умумий максадлар. Мавзу юзасидан талабаларда кандай билим, куникма ва малакаларни шакллантириш мухимлиги аниклаштирилади, шу асосда мавзу максадлари белгилаб олинади.
Укитувчи максади. Мавзуни баён килиш жараёнида таълимий максад талабаларда эгалланган билимларни амалиётда куллаш куникмаларини шакллантириш билан белгиланади. Тарбиявий максад мавзуни баён килиш жараёнида талабаларда узаро муносабат, мустакил фаолликка асос булувчи мотивларни шакллантириш билан белгиланади. Ривожлантирувчи максад эса мавзуни баён килиш билан талабаларда нутк, энг макбул ечимларни излаб топиш куникмаларини шакллантиришда намоён булади.
Талаба максадлари. Илмий-техник ривожланиш жараёнида замонавий ишлаб чикариш асосларининг узгариши, янги курилма ва технологияларнинг кулланилиши аклий мехнат хиссасининг, ишчининг мехнатдаги ижодий кобилиятининг, унинг касбий махоратининг ошишига олиб келмокда. Когнитив укув максади сохасида талаба информатика укитиш методикаси, унинг предмети нималигига оид маълумотларни эгаллайди. Психомотор укув максади сохасида мавзуга оид олган билимларини турли топширикларни бажариш оркали мустахкамлайди. Аффектив укув максади сохасида мазкур мавзунинг ахамиятини бахолай олади, улардан максадга мувофик холда фойдаланиш зарурлигини англайди.
Таянч тушунча ва иборалар: методика, дидактика, методология, педагогик технология, когнитив, психомотор, аффектив, тест.
Педагогик вазифалар: мавзунинг назарий ва амалий асослари хакида маълумот бериш.
Дарс турлари: иллюстратив ва тушунтириш, муаммоли.
Дарс шакли: маъруза, бахс-мунозара усули; намойиш, огзаки баён.
Методи: техник диктант, фаоллаштирувчи саволлар, инсерт тузиш, суровнома.
Дарсда фойдаланиш мумкин булган укитиш технологиялари.
Лойихалаш. Педагогик жараён чизмаси асосида дарс олиб борилади.
1540
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
Муаммоли. Дарсда педагог томонидан талаба учун муаммоли вазият ташкил этилади. Муаммони ечиш, саволларга жавоб бериш йули билан эгалланган билимлар мустахкамланади.
Дарс воситалари. Педагог учун: методик кулланма, ишланмалар, укув дастури, дарс режаси, маъруза матни. Талаба учун: дарслик, жадваллар, таркатма материаллар, технологик харита, топширик варакаси.
Дарсни утказишда куйидаги воситалардан фойдаланиш мумкин: слайдлар, дарс вазифаларини ишлаб чикишни енгиллаштириш учун фойдаланиш мумкин булган феъллар руйхати - айтиб беринг, такрорланг, изохланг, амалга оширинг, умумлаштиринг, лойихаланг, муносабат билдиринг, назорат килинг.
Мавзуни баён килиш жараёнида талабаларни аклий хужумга тортиш учун фаоллаштирувчи саволлар:
1. Мавзуга оид цандай маълумотларга эгасиз?
2. Бу тугрида сиз олдиндан нималарни биласиз?
3. Цандай таклифларингиз бор?
Таянч тушунча ва иборалар: ахборот технологияси, дастурий ургатиш, методология, автоматлаштирилган ургатиш тизимлари, CD-ROM компакт диски, мультимедиа, гиперматн, мультфильм, видеофильм.
Кириш. Илмий-техник ривожланиш турли сохаларда кулланилувчи техника ва технологияларнинг тез алмашиб туришини такозо килмокда. Бугунги кун учун фан ва техниканинг сунгги ютукларини узида жамлаган янги восита ва технологияларнинг ишлаб чикаришда кулланилиши оддий холга айланиб колди. Илмий-техник ривожланиш жараёнида замонавий ишлаб чикариш асосларининг узгариши, янги курилма ва технологияларнинг кулланилиши аклий мехнат хиссасининг, ишчининг мехнатдаги ижодий кобилиятининг, унинг касбий мобиллигининг ошишига олиб келмокда. Касбий таълимни компьютерда куллаб-кувватлаш сохасининг тизимли урганилиши узок тарихга эга. Бу давр ичида АКШ, Франция, Япония, Россия ва бошка давлатларнинг таълим муассасаларида турли ЭХМлар учун таълимга мулжалланган куплаб компьютер тизимлари ишлаб чикилган. Бундан ташкари, ривожланган мамлакатларда янги мураккаб курилма ва технологияларни урганиш ва амалга киритиш жараёнларини тезлаштириш учун уларга компьютерли урганиш тизимларини киритиш одатий холга айланиб бормокда. Саволларга жавоб беринг:
1541
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
1. Илмий-техник ривожланиш нималарнинг тез алмашиб туришини такозо килмокда?
2. ^айси давлатларда таълимга мулжалланган куплаб компьютер тизимлари ишлаб чикилган?
Асосий боскич. Методологик томондан касбий тайёргарликни куллаб-кувватлашда компьютер воситаларининг ишлаб чикилиши ва кулланилиши бошидан бошлаб бир-бири билан боглик булмаган турли сохаларда ривожлана бошлаган. Биринчи йуналиш дастурий ургатиш гояларига асосланади. Бунда турли фанлар буйича автоматлаштирилган ургатиш тизимлари (АУТ) ишлаб чикилади ва кулланилади. АУТга мисол сифатида чет элдаги ПЛАТО ёки Россиядаги АОСБ тизимларини келтирсак булади. Иккинчи йуналиш, умумтаълим ва касбий тайёргарликни компьютерда куллаш, инсон фаолиятининг турли сохаларини компьютерлаштириш хисобланади. Булар кийин хисобкитобларни амалга оширувчи, математик моделлар асосида жараёнлар ёки объектларнинг хусусиятларини урганувчи алохида дастурлар ёки дастур пакетларидир.
Тестларни бажаринг:
1. Компьютер воситаларининг ишлаб чикилиши ва кулланилишидаги биринчи йуналиш кандай ургатиш гояларига асосланади? А) илмий; В) назарий; С) дастурий; Д) аклий.
2. Умумтаълим ва касбий тайёргарликни компьютерда куллаш, инсон фаолиятининг турли сохаларини компьютерлаштириш кандай дастурлар ёки дастур пакетлари асосида амалга оширилади? А) маълумотларни кайта ишловчи; В) хисоб-китобларни амалга оширувчи, математик моделлар асосида жараёнларнинг хусусиятларини урганувчи; С) моделлар асосида объектнинг хусусиятларини урганувчи; Д) барчаси тугри.
Сохавий дастурларни укитишга мослаштириш буйича ишлар олиб борилган куплаб дастурлар ичидан дидактик ва техник умумлаштириш уринишларининг тизимлилиги билан ажралиб туради. Утган асрнинг 80-йиллари бошидан бошлаб таълимни компьютерлаштиришнинг янги йуналиши - сунъий заковат сохасида ишлашга асосланган интеллектуал ургатувчи тизимлар (ИУТ) тез ривожлана бошлади. Бошкарилувчи укиш жараёни модели ИУТнинг мухим кисми хисобланади, улар асосида талаба учун махсус укитиш стратегияси ишлаб чикилиши мумкин. ИУТдаги маълумотлар базалари
1542
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
шакллантирилган билимлардан ташкари, урганилаётган соха учун эксперт билимларига эга булишни такозо этади. ИУТни яратиш йуналишидаги ишларнинг келажаги порлок курингани билан бугунда улар лабораториядаги изланишлар даражасида колмокда, бир нечта омадли уринишлар булгани билан уларни ишлаб чикариш хали оммавий тус олгани йук. Таълим компьютер тизимларида тасвирий такдимотларнинг ишлатилиши нафакат талабага маълумот узатиш тезлиги ва тушуниш даражасини оширади, балки укувчида хар кандай соха вакили учун мухим булган интуиция, касбий сезиш, тасвирли уйлаш каби кобилиятларни хам ривожлантиради.
Компьютер технологиялари бозорларида касбий тайёргарликка янада купрок имкониятлар бера оладиган янгиликлар пайдо булмокда. Булар катта хажмдаги маълумотни узида саклай оладиган CD-ROM компакт дискларига асосланган ташки оптик эслаб колиш курилмалари, гиперматнли дастурий воситалар, мульти- ва гипермедиа воситалари, виртуал борлик тизимлари ва бошкалар. Мультимедиали техник воситаларга эга булган компьютерлар видео ва аудио ахборотларнинг дидактик имкониятларидан фойдалана олади. Компьютер имкониятларини оширувчи янги техник ва дастурий воситаларнинг пайдо булиши секин-аста компьютер технологиялари атамасининг ахборот технологиялари атамаси билан сикиб чикарилишига олиб келмокда. Бу атама остида электрон воситалар ёрдамида ахборотни йигиш, саклаш, кайта ишлаш, такдим этиш ва ишлатиш жараёнлари тушунилади.
Саволларга жавоб беринг:
1. Кайси йиллардан бошлаб таълимни компьютерлаштиришнинг янги йуналиши - сунъий интеллект сохасида ишлашга асосланган интеллектуал ургатувчи тизимлар (ИУТ) тез ривожлана бошлади?
2. Сизнинг фикрингизча, таълим компьютер тизимларида тасвирий такдимотларнинг ишлатилиши талабада интуиция, касбий сезиш, тасвирли уйлаш каби кобилиятларни ривожлантирадими?
3. АУТга мисол сифатида чет эллардаги кайси тизимни келтирсак булади?
Укитувчи жавобларни умумлаштириб, тегишли хулоса чикаради. Талабаларга мурожаат килади ва тугри жавоблар хамда фикрларни кайд килади. Уларга эркин фикр айтишга рухсат берилади ва рагбатлантирилади. Талаба тинглайди, ёзади, аниклайди, саволлар беради, саволларга жавоб
1543
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
кайтаради. Х,ар бир таянч тушунча ва ибораларни мухокама килади. Кичик гурухга булиниб, куйилган масалани белгиланган вакт ичида узаро мулокот оркали ечади
ХУЛОСА
Якуний боскич. Укитувчи мавзу буйича умумий хулосага келади. Талабани бахолайди. Навбатдаги дарс вазифаларини эълон килади. Мустакил тайёргарлик куришларини сурайди. Уларга уйга мустакил бажариш учун топшириклар беради. Талаба тинглайди, мустакил ишлаш учун топширикларни ёзиб олади.
Техник диктант: Мультимедиали техник воситаларга эга булган компьютерлар ... (тизимлари) ва ... (компьютер) ахборотларнинг дидактик имкониятларидан фойдалана олади. . (Компьютер) тизимлари ёрдамида матннинг узида мурожаатларни ташкил килса булади, бу ... (дастурлар) сузлар ёрдамида керакли маълумотларни излашни осонлаштиради. Гипермедиа тизимлари факат . (сузлар)ни эмас, балки ... (матн)ни, ракамлаштирилган . (сонлар)ни, ... (тасвир)ларни, ... (расм) ва ... (жадвал)ларни узаро боглаш имконини беради. Бундай тизимлардан фойдаланиш ... (методик) кулланмалар, лугатлар, китоблар, энциклопедияларни яратиш ва компакт дисклар ёрдамида таркатиш имконини беради. Ахборот телекоммуникацион тармокларнинг ривожи эса . (интернет)нинг турли нукталарида сакланаётган катта хажмдаги маълумотга эришиш имконини яратади ва шу билан бирга ... (республикадаги) таълим тизимлари ривожига туртки беради.
Мустакил иш учун топшириклар. Мавзуга оид инсерт тузинг.
Бу мавзуда талабани бахолаш юкоридаги курсатмалардаги каби амалга оширилади.
Уйга вазифа: 1. Мавзуга оид эссе ёзиб келинг. 2. Мавзуга оид Т-схема тузинг. Фойдаланилган адабиётлар руйхатини келтиринг. Шундай килиб, олий таълим муассасаларида информатика фанини укитиш самарадорлигини оширишнинг мухим омили - мазкур жараёнда илгор методлар, хусусан, замонавий педагогик технологиялар билан информатика фани укитувчиларининг куролланганликлари ва улардан мазкур фанни укитишни ташкил этишда фойдалана олишлари хисобланади. Шунинг учун хам, информатика фани укитувчиларининг мутахассислик ва педагогик билимлари
1544
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
даражасини ошириш, шунингдек, уларни замонавий педагогик технологиялар билан куроллантиришга алохида эътибор каратиш лозим.
REFERENCES
1. Ахмеджонов Дилмурод Гуломович, Нодиржон Носиржонович.Гадаев (2020). Interration, Partnership and Innovation in Cjnstruction Science and Education (IPICSE 2020).
2. Ахмеджонов Дилмурод Гуломович, Нодиржон Носиржонович.Гадаев (2020). Development of irrigation water saving technology using an interpolymer complex screen. Наука и Мир, 6(82), 44-47.
3. Ахмеджонов Дилмурод Гуломович, Нодиржон Носиржонович.Гадаев (2020). Разработка технологии экономии поливной воды с применением экрана из интерполимерного комплекса. Наука и Мир, 6(82), 42-44.
4. Ахмеджонов Дилмурод Гуломович, Нодиржон Носиржонович.Гадаев (2020). Пахта сугориш учун ППК фильтрацияга карши экранлардан фойдаланган холда сувни тежаш технологилар. Агро процессинг, 3, 58 - 66.
5. Ахмеджонов Дилмурод Гуломович, Нодиржон Носиржонович.Гадаев (2020). IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 1425.
6. Мухамедов, Г. И., Ахмеджонов, Д. Г., Гадаев, Н. Н. (2019). Оросительный лоток из интерполимерных композиционных материалов. Водоочистка. Водоподготовка. Водоснабжение. 5, 66-68.
7. Гулбоев, Н. А., Дуйсенов, Н. Э., Ахмедов, Б. А. (2020). Модели систем управления электрическими сетями. Молодой ученый, 22, 105-107.
8. Akhmedov, B. A., & Khasanova, S. K. (2020). Public education system methods of distance in education in development of employees. Journal of Innovations in Engineering Research and Technology, 1(1), 252-256.
9. Ахмедов, Б.А., Якубов, М. С., Карпова, О. В., Рахмонова, Г.С., & Хасанова, С. Х. (2020). Геймификация образовательного процесса кластерный подход. INTERCONF, 2 (38), 371-378.
10. Yusupov, M., Khasanova, S. H. (2020). Численные решения нелинейных интегродифференциальных уравнений. Таълимда замонавий ахборот технологиялари, 2(2), 174-176.
11. Yusupov, M., Tazhibayeva, R., Ziyaeva, S., Kubyashev K. (2021). Numerical modeling of the salt-transfer problem in soils. E3S Web of Conferences, 264, 01005.
1545
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1537-1546
12. Рахманкулова, Б. О., Юсупов, М., Мирзаев, С. С. (2021). Numerical simulation of vehicle dynamics problems. Международный научный журнал «Научные горизонты», 2(42), 111-120.
13. Юсупов, М., Мирзаев, С., Рахманкулова, Б. Международный научный журнал «Научные горизонты», 2(42), 75-81.
14. Mirzaev S.S., Kholmatova I., Shadmanova G., Yusupov M. and Kubyashev K. Numerical modeling of two-dimensional two-phase filtration under frontal drive. Construction Mechanics, Hydraulics and Water Resources Engineering (CONMECHYDRO - 2020). Tashkent Institute of Irrigation and Agricultural Mechanization Engineers. 23-25 April, (2020).
15. Yusupov, M., Akhmedov, B. A., & Karpova, O. V. (2020). Numerical simulation of nonlinear vibrations of discrete mass with harmonic force perturbation. Acta of Turin Polytechnic University in Tashkent, 10 (4), 71-75.
1546