Юсупов Бекзод Эргашевич,
Карши мух,андислик-иктсодиёт институти «Касб таълими» кафедраси катта укитувчиси
МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР
УДК: 378:37.01
ЮСУПОВ Б.Э. ТАЪЛИМ ИННОВАЦИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШДАГИ МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР
Узбекистон Республикаси тараккиётида халкнинг бой маънавий салох,ияти ва умуминсоний кадриятларга х,амда х,озирги замон иктисодиёти, илм-фан, техника ва технологиясининг сунгги ютукларига асосланган мукаммал таълим-тарбия тизимини, шунингдек, миллий педагогика ва замонавий педагогик технологияларнинг назарий ва методик асосларини яратиш х,амда амалиётга татбик этиш зарурати ракобатбардош мутахассисликларни тайёрлаш вазифасига алох,ида эътибор бериш кузда тутилган. Шу боис маколада замонавий педагогик технология-ларни куллашдаги айрим муаммолар келтирилган.
Таячн суз ва тушунчалар: таълим-тарбия, педагогик технологиялар, педагог ва талаба шахси, инновацион фаолият, педагогик техника, интерфоал методлар, педагогик жараён, ижодкорлик, инноватор педагогик жамоа.
ЮСУПОВ Б.Э. ПРОБЛЕМЫ И РЕШЕНИЯ В ИСПОЛЬЗОВАНИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ИННОВАЦИЙ
Для обеспечения развития Республики Узбекистан большое внимание уделяется задаче подготовки конкурентоспособных специалистов, основываясь на богатом духовном потенциале и общечеловеческих ценностях, а также современных достижений экономики, техники и технологии, создание и применение новой национальной педагогики, теории и методических основ современной педагогической технологии. В статье приводятся некоторые проблемы использования современных педагогических технологий.
Ключевые слова и понятия: обучение, воспитание, педагогические технологии, интерактивные методы, педагог и личность студента, инновационная деятельность, педагогическая техника, педагогический процесс, творческая деятельность, инноваторский педагогический коллектив.
YUSUPOV B.E. PROBLEMS AND SOLUTIONS IN USING EDUCATIONAL INNOVATIONS
The development of the Republic of Uzbekistan on the basis of the country's rich spiritual potential as well development educational system, based on the latest achievements in the field of universal human values, modern science, technique and technology, as well as the theoretical and practical aspects of national pedagogy and modern pedagogical technologies special attention is paid to the preparation of competitive specialists with the need to create and introduce methodological foundations in practice. That's why the article outlines some problems of the modern pedagogical technologies implementation.
Keywords: education, pedagogic technologies, pedagogy and student personality, innovational activity, pedagogical technics, interactive methods, pedagogical process, innovative pedagogical group.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
000100020000020264010001000101010031013291
Узбекистонда ижтимоий цаётнинг барча соцаларида амалга оширилаётган ислоцотларнинг мацсади инсон ва унинг манфаатлари, унинг хавфсизлиги ва фаровонлигини таъминлаш цамда баркамол авлодни вояга етказишга царатилган.
Узбекистон давлат мустакиллигини к,улга киритгандан кейинги вакт ичида босиб утган тараккиёт йули асрларга арзигулик самара ва мазмун касб этмокда.
Маълумки, тараккиётни харакатга келти-ришда ва турмушда руй бераётган жараён-ларга уз таъсирини утказишда жамият ижтимоий-сиёсий, иктисодий, маданий-маънавий янгиланишининг мухим субъекти булган ёшлар, уларни баркамол шахс килиб тарбиялаш мухим ахамиятга эга.
Хар бир жамиятнинг келажаги унинг ажралмас кисми ва хаётий зарурати булган таълим тизимининг кай даражада ривожлан-ганлиги билан белгиланади. Бугунги кунда мустакил тараккиёт йулидан бораётган мам-лакатимизнинг узлуксиз таълим тизимини ислох килиш ва такомиллаштириш, янги сифат боскичига кутариш, унга илFор педагогик ва ахборот технологияларини жорий килиш хамда таълим самарадорлигини ошириш давлат сиёсати даражасига кутарилди. Узбекистон Республикасида «Таълим туFрисида»ги Конун ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурининг кабул килиниши билан узлуксиз таълим тизими оркали замонавий кадрларни тайёр-лашнинг асоси яратилди. Маълумки, таълим тизимида узлуксизлик ва якунланганлик1 тамойилларининг кулланиши ортикча такро-рийликка чек куйиб, аввало, жамиятнинг маъ-навий ва интеллектуал салохиятини кенгайти-ради, колаверса, давлатнинг ижтимоий ва илмий-техник тараккиётини такомиллаштириш омили сифатида ишлаб чикаришнинг баркарор ривожланишини таъминлайди. Инновацион педагогик технологияларнинг ривожланиши ва уларнинг укув-тарбия жараёнига кириб келиши, шунингдек, ахборот технологияларининг тез алмашинуви ва тако-миллашуви жараёнида хар бир педагог-укитувчи уз касбий тайёргарлиги, педагогик махоратини ривожлантириб боришини талаб этади.
1 Дискретлик тамойили (мухар.)
Узлуксиз таълим чукур, хар томонлама асосли таълим-тарбия бериш, мутахассис кадрлар тайёрлашнинг турли шакл, услуб, восита, усул ва йуналишларининг мукаммал уЙFунлигидан иборатдир. Узлуксиз таълим сифати турли компонентлар уртасидаги узаро алокадорлик, муайян услублар ва усулларнинг таълим жараёнига окилона татбик этилишини таъминлайди. Таълимнинг барча боскичларига оид умумий педагогик ва дидактик талаб укувчининг дастурий билим, тасаввур ва куникмалари асосида мустакил ишлаш самарадорлигини такомиллаштириш, илмий фикр-лашга, укув фанига кизикишини кучайтириш, касбий билимларини чукурлаштириш, наза-рий ва амалий машFулот мобайнида уларнинг укув-билиш фаоллигини оширишдан иборатдир2.
Таълим жараёнидаги укувчининг фаоллиги, дидактиканинг асосий тамойилларидан бири булиб келган ва шундай булиб колади3. Жахон педагогик тажрибаси, замонавий педагогик технологияларнинг укувчиларни фанларга кизиктиришга, уларнинг мустакил ишлашда фаолликларини оширишга имконияти чексиз эканлигини тасдикламокда. Таълимнинг бугунги вазифаси укувчиларни кун сайин такомиллашиб бораётган ахборот-таълим мухити шароитида мустакил равишда фаолият курсата олишга, ахборот окимидан окилона фойдаланишга ургатишдан иборатдир. Бунинг учун уларга узлуксиз равишда мустакил ишлаш имконияти ва шароитини яратиб бериш зарур.
Узбекистон Республикаси демократик, хукукий ва фукаролик жамиятини куриш йулидан бораётган бир пайтда таълим соха-сида амалга оширилаётган ислохотларнинг бош максади ва харакатга келтирувчи кучи
2 Очилов М. Янги педагогик технологиялар. Укув кулланма. - Карши: «Насаф», 2000. -27-б.
3 Авлиёкулов Н.Х., Мусаева Н.Н. Педагогик технология. - Т.: «Тафаккур бустони», 2012. -97-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
1-расм. Талабаларнинг таълим жараёнидаги фаолликларини самарали шакллантириш омиллари.
Талабаларнинг таълим жараёнидаги фаолликларини самарали шакллантириш омиллари
Уцув фаолиятини ташкил этишни изсщювчи сабаблар _ (мотивация) _
Диодатнинг баркарорлигига эришиш
Хотирани муста^камлаш
| ~
Тафаккур х,амда нуткни ривожлантириш
Талабаларнинг иродавий сифатлар ва ижобий фазилатларини шакпантириш
хар томонлама ривожланган баркамол инсонни тарбиялашдан иборатдир.
Мамлакатимиз ривожланишининг мухим шарти замонавий иктисодиёт, фан, маданият, техника, технология ривожи асосида кадрлар тайёрлашнинг такомиллашган тизимининг амал килишига эришишдир.
Республикада узлуксиз таълим тизимининг тузилмаси ва мазмунини замонавий фан ютуклари ва ижтимоий тажрибага таянган холда туб ислохотларни амалга оширишни кузда тутади. Бунинг учун, аввало, таълим тизимининг барча шакллардаги муассасала-рида таълим жараёнини илFор, илмий-услубий жихатдан асосланган янги ва замонавий услу-биёт билан таъминлаш лозим.
Ёш авлодга таълим-тарбия беришнинг максади, вазифалари, мазмуни, услубий тала-баларига кура фан, техника ва илFор технология ютукларидан унумли фойдаланиш бугунги таълим тизими олдида турган долзарб муам-молардан бири хисобланади. Таълим муасса-саси усиб келаётган шахсни укитиш жараё-нида уларга таълим олиш шароитларини яра-тади. Талабаларнинг таълим жараёнидаги фаолликлари, билимга булган эхтиёжлари ва кобилиятларини шакллантириш хамда ривож-лантиришнинг йуналтирилган булиши
укитувчи фаолиятининг масъулиятини оши-ради (1- расм1).
Таълим самарадорлигини ошириш, шахс-нинг таълим марказида булиши ва ёшларнинг мустакил билим олишларини таъминлаш учун таълим муассасаларига яхши тайёргарлик курган ва уз сохасидаги билимларни мустах,-кам эгаллашдан ташкари педагогик техноло-гиялар ва интерфаол методларни биладиган, улардан укув ва тарбиявий машFулотларни ташкил этишда фойдалана оладиган профе-ссор-укитувчилар керак. Бунинг учун барча фан укитувчиларини педагогик ва ахборот технологиялар, интерфаол методлар билан куроллантириш хамда олган билимларини укув машFулотларда куллаш малакаларини узлуксиз ошириб бориш лозим.
Шу вактгача анъанавий таълимда укув-чиларни факат тайёр билимларни эгаллашга ургатиб келинганлиги маълум. Бундай усул укувчиларда мустакил фикрлаш, ишлаш, ижо-дий изланиш, ташаббус курсатиш кобилиятларини ривожлантиришга катта имкон бер-маслиги аник. Эндиликда фан, техника ва инновацион технологияларнинг ривожланиши натижасида укув-тарбия жараёнида интерфаол услублар (инновацион педагогик ва
1 Муаллиф ишланмалари асосида тузилган.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
ахборот технологиялари)дан фойдаланиб, таъ-лимнинг самарадорлигини кутаришга булган кизикиш ва эътибор кундан-кунга кучайиб бормокда.
Хозирги даврда содир булаётган иннова-цион жараёнларда таълим тизими олдидаги муаммоларни х,ал этиш учун янги ахборотни узлаштирадиган ва узлаштирган билимларини узлари томонидан бах,олашга кодир булган, зарур карорлар кабул киладиган, мустакил ва эркин фикрлайдиган шахслар керак.
Шунинг учун х,ам, таълим муассасалари-нинг укув-тарбиявий жараёнида замонавий укитиш услублари, яъни интерфаол услублар, инновацион технологияларнинг урни ва ах,амияти бекиёсдир. Педагогик технология ва уларнинг таълимда кулланишига оид билим-лар, тажриба укувчиларни билимли ва етук малакага эга булишларини таъминлайди.
«Инновация (инглизча innovation) - янги-лик киритиш, янгиланиш, ниманидир узгар-тириш демакдир. Инновацион педагогик тех-нологиялар таълим тизими, педагогик жараён х,амда укитувчи ва укувчи фаолиятига янги-лик, узгаришлар киритишни англаб, бу жара-ённи амалга оширишда асосан интерфаол услублардан фойдаланилади. Интерфаол («Inter» - узаро, «act» - х,аракат килмок) -узаро х,аракат килиш (ёки ким биландир сух,батда, мулокотда булиш)ни англатади. Интерфаол таълимнинг мох,ияти - укувчиларни бир-бирларини урганишларга йуналтирилган таълим эканлигидир1.
Интерфаол таълим, интерфаол услублар мунтазам мулокотга асосланган услублар тизими булиб, укувчиларнинг х,амкорликдаги ва фаол иштирокидаги таълим ва услублар тизими х,исобланади. Бошкача суз билан айт-ганда, уцитишнинг интерфаол услублари -билиш ва коммуникатив фаолиятни ташкил этишнинг махсус шакли булиб, унда таълим олувчилар билиш жараёнига жалб килинган буладилар, улар биладиган ва уйлаётган нар-саларни тушуниш ва фикрлаш имкониятига эга буладилар. Интерфаол дарсларда укитув-чининг урни кисман укувчиларнинг фаолия-тини дарс максадларига эришишга йуналти-
1 Ишмухаммедов Р., Юлдашев М. Таълим ва тарбияда инновацион педагогик технологиялар. - Т.: «Адабиёт учкунлари», 2017. -14-б.
ришга олиб келади. Бу услубларнинг узига хослиги шундаки, улар факат педагог ва укувчиларнинг биргаликда фаолият курсатиши оркали амалга оширилади.
Бундай педагогик х,амкорлик жараёни узига хос хусусиятларга эга булиб, уларга:
- укувчининг дарс давомида бефарк бул-масликка, мустакил фикрлаш, ижод килиш ва изланишга мажбур этилиши;
- укувчиларнинг укув жараёнида фанга булган кизикишлари доимийлигининг таъмин-ланиши;
- укувчиларнинг фанга булган кизикиш-ларининг мустакил равишда х,ар бир масалага ижодий ёндашган х,олда кучайтирилиши;
- педагог ва укувчиларнинг х,амкорликдаги фаолиятини доимий равишда ташкил этиш-лари киради.
Хозирги кундаги илмий-техникавий тарак-киёт нафакат ишлаб чикаришнинг куп сонли тармоклари, балки маданий, ижтимоий гуманитар билимлар, таълим сох,асига х,ам инновацион технологияларни жорий этишни такозо этмокда. Маълумки, Кадрлар тайёрлаш миллий дастурида «укув-тарбиявий жараённи илFор педагогик технологиялар билан таъ-минлаш» зарурлиги таъкидланиб, узлуксиз таълим сифатини ошириш ва такомиллашти-ришнинг иккинчи ва учинчи боскичларида бажариладиган мух,им вазифалардан бири сифатида белгиланган эди. Шу маънода мустакил Узбекистон тараккиётида халкнинг бой маънавий салох,ияти ва умуминсоний кадриятларга х,амда ^озирги замон иктисо-диёти, илм-фан, техника ва технологиясининг сунгги ютукларига асосланган мукаммал таълим-тарбия тизими, шунингдек, миллий педагогика ва инновацион педагогик техноло-гияларнинг назарий ва методик асосларини яратиш х,амда амалиётга татбик этиш зарурати ракобатбардош мутахассисликларни тайёрлаш вазифасидан келиб чикади.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизи-мини янада ривожлантириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-2909-сон карорида куйида-гилар таъкидлаб утилган:
- ^ар бир олий таълим муассасаси жах,оннинг етакчи илмий-таълим муассаса-лари билан якин х,амкорлик алокалари урнатиш, укув жараёнига халкаро таълим
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
стандартларига асосланган илFор педагогик технологиялар, укув дастурлари ва укув-услубий материалларини кенг жорий килиш, укув-педагогик фаолиятга, мастер-класслар утказишга, малака ошириш курсларига хори-жий хамкор таълим муассасаларидан юкори малакали укитувчилар ва олимларни фаол жалб килиш, уларнинг базасида тизимли асосда республикамиз олий таълим муассаса-лари магистрант, ёш укитувчи ва илмий ходимларининг стажировка уташларини, профессор-укитувчиларни кайта тайёрлаш ва малакасини оширишни ташкил килиш;
- таълим жараёнини, олий таълимнинг укув режа ва дастурларини янги педагогик технологиялар ва укитиш усулларини кенг жорий этиш, магистратура илмий-таълим жараёнини сифат жихатидан янгилаш ва замо-навий ташкилий шаклларни жорий этиш асо-сида янада такомиллаштириш.
Юртимизда юз бераётган улкан узгаришлар барча сохаларга, шунингдек, олий таълим жараёнига хам уз таъсирини утказмокда. Эски ижтимоий муносабатлар шаклларининг бузи-лиши ва янги демократик хаёт тизимининг вужудга келиши шахснинг ижодий фаолли-гини талаб килади. Ижодкор, фаол, мустакил фикрловчи шахсни тарбиялаб вояга етказиш учун олий таълимда мухим узгаришлар ва кайта куриш хаётий зарурат булиб колмокда.
Шу боисдан олий мактабда туб узгариш ясаш, фаол, ижодкор, акл-заковатли, зиёли мутахассисларни тайёрлашнинг илмий асос-ларини яратиш катор фанларнинг вазифаси булиб хисобланади. Таълим жараёнида шахсни камол топтиришнинг шарт-шароит-ларини белгилаш сингари мураккаб вазифани хал килиш психология фанининг тадкикот объекти ва мазмунига киради.
Узок давр таълимнинг психологик концеп-цияси шахс ва жамиятнинг узаро муносабат-ларига факат бир томонлама ёндашилган, яъни таълим жараёни инсоният томонидан топилган билимлар ва амалий куникмаларни узлаштириш деб каралиб келинган, лекин бу жараёнда талабаларнинг шахсий хаётий нуктаи назари, фаол ва теран фикрлаши, уларнинг интилишлари, ички рухий имкониятлари, касбий жихати деярли хисобга олинмай келинди. Таълим жараёнида шахснинг муста-киллиги чекланганлиги сабабли талабалар
билимларни мустакил эгаллаш, ижодий фикр-лаш, уз шахсини такомиллаштириш ва индивидуал фаолиятини ташкил килишда бир катор кийинчиликлар сезадилар. Чунки, таълим репродуктив укиш жараёни негизига курилганлиги учун укитишнинг бошка шакл-ларидан кам самара бериши билан ажралиб турар эди. Шунинг учун укиш жараёни неги-зида махсулдор фаолият деб тушуниш зами-нига куриш оркали талабаларда билимларни узлаштириш билан чекланиб колмасдан, балки уларни комил шахс сифатида шаклла-ниши, ижодий касб куникмаси, мустакил фикрлаш укуви ва касбий малакаларини эгал-лашни таъминлаш мумкин. Таълим ижодий ва махсулдор фаолиятга айланишда укитувчи билан талабалар хамда талабаларнинг узаро хамкорлиги мухим ахамият касб этади.
Демак, педагогик технологияларнинг мар-казий муаммоси талаба шахсини ривожланти-риш оркали таълим максадига эришишни таъ-минлашдан иборат. Ана шу нуктаи назардан караганда, «Таълим технологиялари» фанининг асосий максади - касб таълими (иктисодчи-педагог) йуналиши буйича тахсил олаётган талабаларни фанни урганишда кулланиладиган таълимнинг инновацион тех-нологиялари билан таништириш ва келажакда уз фаолиятларида интерактив методларни куллашни ургатишдир.
Таълим технологияларининг вазифалари -профессор-укитувчиларни замонавий педагогик технологияларнинг мохиятидан хабардор килиш хамда уларни махсус фанлар асосла-рини укитишга йуналтирилган машFулотлар жараёнини ноанъанавий шаклларда ташкил этиш, таълим жараёнини мукаммал модул асосида лойихалашга эришиш, таълим жараёнини лойиха таълим технологиясидан окилона фойдалана олиш куникма ва малакаларига эга булиш, таълим олувчиларнинг назарий билим-ларининг пухта, чукур узлаштирилиши, уларда амалий малака ва куникмаларнинг хосил булишининг кафолати була олишга ургатишдан иборатдир.
Хулоса урнида айтиш жоизки, таълим жараёнига инновацион педагогик технология-ларни киритиш ва уларни куллашда куйида-гиларга эътибор каратиш максадга молик:
• таълим технологиялари асосида ишла-мокчи булган педагог укитувчиларни дарс
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
мaвзyлapи бyйичa интepфaoл мeтoдлap aco-cидa ишлaб чикилгaн cцeнapийлap 6УЛИШИ, yндa билимлapнинг шaкллaниши УЧУН Ba^r Уpнини бeлгилaш, тaлaбaлapдa мoтивaцияни yЙFoтиш учун дaъвaт киcмининг 6Улиши, лoйиxaлaнaëтгaн мaтнни бyлaклapгa 6УЛИШ acнocидa мeтoдлapни кУллaш ёки лoйиxaлaш Xaмдa кypгaзмaлиликнинг кypcaтилиши лoзим;
• пeдaгoгик тexнoлoгиялap acocидa ишлoвчи пpoфeccop-yкитyвчилap тoмoнидaн ишлaб чикилгaн пeдaгoгик тexнoлoгия лoйи-Xacини мaшFyлoтлap жapaëнидa cинaш, мaкcaднинг нaтижaлaнгaнлик дapaжacини тaxлил этиш Ba пeдaгoгик тexнoлoгиялap бyйичa ишлaшнинг aфзaлликлapини иннoвa-тop Укитyвчилapни кaфeдpa йиFилишлapи, илмий-ycлyбий ceминapлap, oлий тaълим мyaccacaлapи илмий кeнгaшлapидa чикиш-
лapини тaшкил этиб, ^нгаш тoмoнидaн кУллaб-кyввaтлaнишини тaъминлaш;
• oлий тaълим мyccacaлapи кoшидa тaш-кил этилгaн зaмoнaвий пeдaгoгик тexнoлoгия-лap бyйичa ишлoвчи иннoвaциoн (пeдaгoгик тexнoлoгия) мapкaзлap 3apyp дидaктик Ba мeтoдик мaтepиaллap, тexникa вocитaлap билaн тaъминлaниши 3apyp;
• пeдaгoгик тexнoлoгиялap Ba yндaн тaъ-лим жapaëнидa фoйдaлaниш дoиpacидa нaзa-pий Ba aмaлий билимлapгa эгa бyлгaн илFop пpoфeccop-yкитyвчилap тexнoлoгик кoмпe-тeнтлигини pивoжлaнтиpиш лoзим.
Maзкyp вaзифaлapнинг ижoбий xaл эти-лиши тaълим-тapбия жapaëнидa мyaйян caмa-paдopликкa эpишиш билaн биp кaтopдa 6ap-кaмoл шaxc Ba paкoбaтбapдoш мaлaкaли мyтa-xaccиcлapни тaйëpлaшгa имкoн бepaди.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 20 aпpeлдaги «Олий тaълим тизимини янaдa pивoжлaнтиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПК-2909-шн кapopи.
2. Кapимoв И.Д. Бapкaмoл aвлoд - Узбeкиcтoн тapaккиëтининг пoйдeвopи. - Т.: «Шapк», 1998. -41-б.
3. Ишмyxaмeдoв P., Юлдaшeв M. Taълим Ba тapбиядa иннoвaциoн пeдaгoгик тexнo-лoгиялap. - T.: «Адaбиëт yчкyнлapи», 2017. -14-б.
4. Авлиëкyлoв H.X., MycaeBa H.H. Пeдaгoгик тexнoлoгия. - T.: «Taфaккyp бycтoни», 2012. -97-б.
5. Oчилoв M. Янги пeдaгoгик тexнoлoгиялap. - Кapши: «^^ф^ 2000. -27-б.
ЗАMОНАВИЙ ТАЪЛИM I СОВРЕMЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)