Ширматов С.Т.,
Давлат божхона кумитаси Олий харбий божхона институти катта укитувчиси
ТАЛАБАЛАРНИНГ МУЛОКОТ МАДАНИЯТИНИ РИ ВОЖЛАНТИРИШДА ТАЪЛИМ ШАКЛЛАРИНИ ТАНЛАШ
ШИРМАТОВ С.Т. ТАЛАБАЛАРНИНГ МУЛОЦОТ МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ТАЪЛИМ ШАКЛЛАРИНИ ТАНЛАШ
Маколада «таълим шакллари» тушунчасининг мохияти тадкикотчиларнинг ёндашувлари асосида ёритилган. Шунингдек, таълим шаклларини окилона танлаш талабаларнинг мулокот маданиятини ривожлантиришда самарадорликка эришишнинг мухим омилларидан бири экан-лигига алохида урFу берилган. Бу уринда маъруза, амалий машFулот, семинар, лаборатория машFулоти, мусобака, танлов, тренинг ва уйин каби таълим шаклларининг ахамияти катта эканлиги таъкидлаб утилган.
Таянч суз ва тушунчалар: талабалар, мулокот маданияти, ривожлантириш, таълим шакллари, маъруза, амалий машFулот, семинар, лаборатория машFулоти, мусобака, тренинг ва уйинлар.
ШИРМАТОВ С.Т. ВЫБОР ФОРМ ОБУЧЕНИЯ В РАЗВИТИИ КУЛЬТУРЫ ОБЩЕНИЯ СТУДЕНТОВ
В статье на основе подходов исследователей раскрывается понятие «формы обучения». Также предлагается разумный выбор форм обучения студентов в развитии культуры общения, который является одним из наиболее важных факторов для достижения её эффективности. Отмечается важность таких форм обучения как лекции, практические занятия, семинары, лабораторные занятия, соревнования, конкурсы, тренинг и учебные игры.
Ключевые слова и понятия: студент, культура общения, развитие, формы обучения, лекция, практические занятия, семинары, лабораторные занятия, конкурсы, тренинг и учебные игры.
SHIRMATOV S.T. TRAINING FORMS SELECTION IN THE DEVELOPMENT OF STUDENTS COMMUNICATION CULTURE
The article is based on researchers revealing approaches to definition «teaching forms». And also offers a reasonable selection of student learning forms in the development of communication culture, which is one of the most important factors to achieve its effectiveness. It is noted the importance of teaching forms, such as: lecture, practical exercises, seminars, laboratory sessions, competitions, contests, training and educational game.
Keywords: students, communication culture, development, teaching forms, lectures, practical lesson, seminars, laboratory classes, competitions, training and educational games.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
XXI аср инсоният тарихида ицтисодий соцаларда техно-логик жараёнларнинг юзага келиши ва шиддатли ривожла-ниши даври сифатида эътироф этилди. Ижтимоий-маданий соцаларда эса шахслараро муносабатлар психологик нуцтаи назардан янада ривожланиб, узининг юцори босцичига кута-рилди.
Мазкур холат уз-узидан ижтимоий субъект-ларни бошкаришда психологик таъсирнинг ахамияти ошганлигидан далолат беради. Гар-чи илгари ижтимоий муносабатлар кадриятли ёндашув, тарихий ворисийлик, миллий анъа-налар, катта ёшли шахслар намунаси асосида самарали ташкил этилган булса, эндиликда барча омилларни инобатга олган холда пухта асосланган психологик таъсирнинг узи куз-ланган максадга эришишнинг мухим омили булиб колди. Айни вактда ижтимоий субъект-ларни бошкаришда устувор булган жисмоний куч, сиёсий ташвикот ёки иктисодий карам килиш каби тушунчалар мазмунан уз мохияти-ни йукотди. Аксинча, шахслараро муносабатлар, уларнинг мазмуни, етакчи Fоялари ва кулами мухим ахамият касб этиб бормокда. Шу сабабли ёш авлодни ижтимоий муносабатлар жараёнига самарали тайёрлаш, уларда мулокот маданиятини ривожлантириш мухим педагогик вазифа саналади.
Олий таълим муассасаларида ташкил эти-ладиган таълим жараёни республика ёшлари-нинг салмокли кисмини ташкил этувчи тала-баларнинг мулокот маданиятига эга булиш-ларида алохида ахамият касб этади. Айни уринда талабаларда мулокот маданиятини ри-вожлантиришнинг умумий мохияти хусусида эмас, балки биргина жих,ати - ана шу максадга йуналтирилган таълимнинг ташкилий шаклла-ри туFрисида суз юритилади.
Мавжуд педагогик манбаларда «таълим шакли» тушунчасига шундай таърифлар бери-лади: таълим шакли укитувчи ва укувчининг белгиланган тартибда, муайян максадга муво-фик маълум режимда ташкил этиладиган фао-лиятларнинг ташки ифодасидир1, таълим жа-раёнининг ташкилий курилиши2. Яна бир ман-бада тушунчанинг мазмуни ишлаб чикариш,
1 Педагогика назарияси. / Тузув.: Б.Э.Каюмов ва б. -Ангрен: Тошкент вилояти ДПИ, 2006. -40-б.
2 Педагогика. Психология. / Укув кулл. В.М.Каримова ва б. - Т.: ТДИУ, 2007. - 127-б.
касб таълими мисолида куйидагича ёритил-ган: «укитувчининг, ишлаб чикариш таълими устасининг куйилган максадга эришиш учун касб-х,унар таълими укув муассасалари укув-чиларининг укув ишлаб чикариш фаолияти хусусиятини белгиловчи таълим жараёнининг тузиш усуллари, ташкил этиш ва унга рах,-барлик килиш усули»3; «укувчиларнинг кон-крет машFулот (дарс)дан кузда тутилган максадга эришиши учун, яъни касб таълими устаси рахбарлигида укув материалини онгли ва фаол равишда пухта узлаштиришга каратилган укув-тарбия фаолияти»4 тушунила-ди.
Юкорида келтирилган дастлабки икки ми-солда «таълим шакли» тушунчасининг мохияти туFри ифодаланган. Дархакикат, таълим шакли укув машFулотларининг ташкилий жихатдан тузилиши, педагогик фаолиятнинг ташки кури-ниши сифатида намоён булади. Учинчи ми-солда «таълим шакли» тушунчасини ифода-лашда муаллифлар фикри «таълим жараёнини тузиш усуллари, ташкил этиш ва унга рахбар-лик килиш усули» сифатида эмас, аксинча, «таълим жараёнини тузиш, ташкил этиш ва унга рахбарлик килиш холати» дея ифодалан-ганида тасаввур янада ойдинлашган булар эди. Зеро, «усул» тушунчаси «шакл»га нисба-тан «йул» ва «метод» атамаларига якин булиб, муайян харакат ёки фаолиятнинг у ёки бу тар-зида амалга оширилишини ёритишга хизмат килади. Туртинчи мисолда «таълим шакли» тушунчасини «укув-тарбия фаолияти» эмас, балки ана шу «фаолиятнинг ташкилий ёки ташки тузилиши» дея таърифлаш максадга мувофик булган буларди.
3 Ходжабоев А.Р., Хусанов И.А., Нишоналиев У.Н. Кас-бий таълим методологияси. - Т.: УМКХ.Т тизими кадрла-ри малакасини ошириш ва уларни кайта тайёрлаш ин-ститути кошидаги босмахона, 2006. -43-44-б.
4 Алимова Д.А., Ахметова К.И., Абдуллаева Р.М. Дидактик материаллар мажмуаси ва воситалари. - Т.: ТДИУ, 2006. -359-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
г
Ч.
"ч
41 _>
Демак, таълим шакли муайян максадга йуналтирилган фаолият ёки харакатнинг ташки ифодаси, куриниши саналади. Маълум-ки, фалсафада «шакл» ва «мазмун» тушунча-лари мухим фалсафий категориялар сифатида урганилади. Агарда мазмун «муайян нарса, ходиса, жараёнларнинг узига хос сифати, ху-сусияти, мухим белгилари, элементлари йиFиндиси»1 булса, шакл эса «мазмуннинг мавжудлик холати, нарса ва ходисаларнинг ички хамда ташки тузилиши»ни2 ифода этади. Мазкур таъриф «таълим шакли» тушунчаси-нинг мохиятини янада аник ёритишга ёрдам беради. Бирок, шуни хам кайд этиб утиш ке-ракки, мазкур таърифда хам бироз ноаниклик мавжуд. Зеро, шакл негизида нарсанинг факатгина ташки тузилиши намоён булади. Масалан, «машинанинг шакли» деганда факатгина унинг ташки куриниши, ифодаси инсон куз олдида гавдаланади, унинг ички тузилиши инсон куз унгида гавдаланмайди. Колаверса, ходиса ички ва ташки тузилишга эга булмайди. Янада аникрок айтганда, ходиса, шунингдек, вокеа, жараён муайян шаклга эга булмайди, аксинча, у сабаб ва окибатга, айрим холат-ларда таркибий элементларгагина эга. Нарсанинг ички тузилиши, одатда мазмун асосида ифодаланади. Масалан, хар кандай тарихий узгариш, инкилобнинг аник, реал бир ташки куриниш, шаклга эга эканлиги хеч кимга маъ-лум эмас. Бирок, хар кандай тарихий узгариш, инкилобнинг сабаб ва окибатлари, шу билан бирга уни харакатга келтирувчи таркибий эле-ментлар, омиллардан купчилик хабардор булади. Шундай экан, «шакл» тушунчаси «мазмуннинг мавжудлик холати, нарса, предмет ёки буюмнинг ташки тузилиши» дея талкин этилганида туFри булган буларди. Зеро, хар кандай нарса, предмет ёки буюмнинг ички тузилиши унинг мазмуни, яъни унга хос сифат, белги ва хусусиятларни ёритиб, нима учун хизмат килишини англатади.
Купгина адабиётларда таълимнинг ташки-лий шакллари (таълим шакллари) хамда таълим методлари (укитиш усуллари)ни чалкаш-тириш холатлари кузатилади. Масалан,
1 Фалсафа асослари. / Масъул мухаррир К.Назаров, мухаррир К.Буронов. Муаллифлар: К.Назаров ва б. - Т.: «Узбекистон» НМИУ, 2005. - 173-б.
2 Уша жойда.
Л.В.Голиш таълим методлари (укитиш усулла-ри) тизимини аниклашга уринади ва мазкур тизимни «укувчилар ва укитувчининг таълим максадларига эришиш буйича биргаликдаги фаолиятини ташкил килиш ва амалга ошириш усулларининг руйхати»3 сифатида белгилайди. Тизимда таълим методлари (укитиш усуллари) туртта гурухга ажратилади.
Биринчи гурух:
- маъруза, хикоя, тушунтириш;
- намойиш килиш, тасвирлаш, видео усул.
Иккинчи гурух:
- китоб билан ишлаш;
- лаборатория иши;
- машк.
Учинчи гурух:
- укув сухбати;
- думалок стол атрофидаги сухбат;
- мунозара;
- «аклий хужум» (брейн шторминг);
- ишга доир (вазиятли) уйинлар;
- «Пинборд» техникаси.
Туртинчи гурух:
- муаммоли масалалар усуллари;
- шахсий (амалий) усул;
- лойихалар усули.
Афсуски, ишда муаллиф таълим методлари (укитиш усуллари)ни айнан кандай мезонлар-га мувофик ушбу гурухларга ажратганлигига урFу бериб утмаган.
Макола муаллифининг фикрича, руйхатда келтирилган методлар уларнинг мохияти, на-зарий ва амалий тавсифига кура гурухларга ажратилган. Яъни:
- биринчи гурух: укув ахборотларини таълим олувчиларга хам назарий, хам амалий жихатдан етказиб беришга хизмат киладиган методлар (улар ёрдамида укитувчи укувчи ва талабаларга тегишли мавзу буйича такдим этиладиган укув материалининг мазмунини ёритиб беради);
- иккинчи гурух: укув ахборотларининг таълим олувчилар томонидан кайта ишлани-шини таъминловчи методлар (улар тегишли мавзулар буйича назарий маълумотларни узлаштирган укувчи ва талабалар томонидан укув материали мазмунини кайта баён килиш,
3 Алимова Д.А., Ахметова К.И., Абдуллаева Р.М. Дидактик материаллар мажмуаси ва воситалари. - Т.: ТДИУ, 2006. -31-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
амалий топширикларни бажариш, кичик тад-кикотлар олиб бориш каби харакатлар ташкил этилади);
- учинчи гурух: ушбу гурухга киритилган методлар ёрдамида таълим олувчилар узла-рининг назарий билим, амалий куникма, ма-лакаларга эгаликларини намоён этади ёки мавжуд назарий билимларга таянган холда зарур амалий куникма, малакаларни узлашти-ришга муваффак булади;
- туртинчи гурух: аник мавзулар асосида укув материалини мустакил узлаштириш, кичик тадкикотларни олиб бориш, муаммонинг мохиятини англаш, ечимини топиш, муайян лойихалар билан ишлаш каби амалий хара-катларни ташкил этади.
Муаллиф томонидан учинчи гурух сифати-да ажратилиб, унга киритилган методлар уз мохияти, назарий ва амалий тавсифи жиха-тидан таълимнинг ташкилий шакллари сана-лади. Одатда таълим жараёнининг укув сух-бати, думалок стол атрофидаги сухбат (давра сухбати), мунозара (бахс-мунозара) хамда ишга доир (вазиятли) уйинлар шаклида ташкил этилиши учун укитувчи укувчи, талаба-ларнинг фаолиятини ташкилий жихатдан уюш-тиради, бошкаради, назорат килади ва бахо-лаб боради. Учинчи гурухга киритилган «Аклий хужум» («Брейн шторминг») ва «Пин-борд техникаси» («Пинборд»), дархакикат, за-монавий укитиш методлари хисобланади.
В.М.Каримова хаммуаллифлигидаги «Педагогика. Психология» укув кулланмасида таълимнинг ташкилий шакл (таълим шакл)лари гурух эмас, балки тур сифатида иккига ажра-тилади:
1. Синф-дарс шаклида олиб бориладиган машFулотлар.
2. Амалий ва тажриба ишлари шаклида олиб бориладиган машFулотлар1.
Бу уринда хам муаллифлар томонидан жузъий хатога йул куйилган. Бинобарин, синф-дарс - таълим шакли эмас, балки Я.А.Коменский томонидан асосланган укитиш характерини ифодаловчи тизим саналади. Максад таълим шаклини ёритишдан иборат эканлиги инобатга олинса, у холда муаллифлар таълимнинг биринчи турини шунчаки од-
1 Педагогика. Психология. / Укув кулл. В.М.Каримова ва б.-Т.: ТДИУ, 2007. -67-б.
дий килиб, «дарс» ёки «назарий характердаги машFулот» деб белгилашганда максадга муво-фик буларди. Умуман олганда, таълимнинг ташкилий шакл (таълим шакл)ларини бу тарз-да туркумлаштириш туFри эмас. Тушунишимиз буйича муаллифлар «синф-дарс шаклида олиб бориладиган» деганда назарий машFулотларни назарда тутишган. Аммо нафакат назарий, балки амалий машFулотлар хам уз мохиятига кура «синф-дарс» тизимига мувофик амалга оширилади. Яъни, у хох назарий, хох амалий характерга эга булишидан катъий назар тулаконли шакллантирилган, «бир хил ёшдаги ва тахминан бир хилдаги тайёргарлик даража-сига эга булган»2 таълим олувчилар (синф, олий таълим муассасадаги академик гурух) «одатда бир фан ёки мавзуга баFишланган»3 машFулот (дарс)да одатда аник мавзу буйича укув материалининг мазмунини назарий ёки амалий жихатдан узлаштиради. Демак, «синф-дарс» тизими факат назарий машFулотлар-дагина эмас, шу билан бирга амалий машFу-лотларда хам кулланилади. Хар икки холатда хам тизимни куллашда таълимнинг у ёки бу шакли танланади. Масалан, маъруза, семинар, амалий машFулот, давра сухбати, экскурсия ва х.к. каби.
Хуш, юкорида билдирилган фикрларга таянган холда талабаларнинг инглиз тилига асосланган мулокот маданиятини ривожлан-тиришда таълимнинг кандай шакллари аха-миятли хисобланади. Куйида ана шу хусусида суз боради.
Педагогик манбалардан бирида4 таълим шакллари (ёки таълимнинг ташкилий шакллари) сифатида маъруза, семинар, амалий машFулот, учрашув, такдимот, саёхат, укув конференцияси ва б. кайд этилган. Дархакикат, улар уз мохиятига кура таълим шакллари, яъни, таълим жараёнининг ташкилий курилишини англатувчи куринишлар санала-ди.
Педагогик ёндашувларга таянган холда айни уринда таълим шаклларини батафсил са-наб утиш имконияти мавжуд. Яъни:
2 Педагогика назарияси. / Олий таълим муассасала-ри учун дарслик. Муаллифлар: М.Х.Тохтаходжаева ва б. Проф. М.Х. Тохтаходжаеванинг умумий тахрири остида. - Т.: «Moliya-iqtisod», 2010. -176-б.
3 Уша жойда.
4 Уша жойда, 155-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
г
v.
"ч
43 _j
- маъруза;
- семинар;
- амалий машFулот;
- лаборатория машFулоти;
- учрашув;
- такдимот;
- саёхат (экскурсия);
- конференция (укув конференцияси, Online конференция);
- давра сухбати;
- бахс-мунозара;
- беллашув (мусобака);
- маслахат (консультация);
- тренинг;
- амалиёт (педагогик, ишлаб чикариш, укув Хамда дала амалиёти);
- тадкикот (укув тадкикоти, илмий тад-кикот, амалий тадкикот, ижодий изланиш);
- уйин (ролли, ишбилармонлик, интеллектуал ва эвристик уйинлар);
- укув томошалари (театрлаштирилган укув томошалари) ва б.
Макола муаллифи томонидан олиб борил-ган дастлабки изланишлар таълимнинг мазкур шакллари орасида хам назарий, хам амалий жихатдан куйидагилар талабаларнинг мулокот маданиятини ривожлантиришда самарали эканлигини курсатди:
• маъруза;
• амалий машFулот;
• семинар;
• лаборатория машFулоти;
• мусобака;
• тренинг;
• уйинлар;
• укув томошалари.
Талабалар томонидан инглиз тилига асос-ланган мулокот жараёнини самарали ташкил этиш куникма ва малакаларини узлаштиришга эришиш максадида маъруза, амалий машFулот, семинар, лаборатория машFулоти, мусобака, тренинг, уйинлар, укув томошаларидан бири-ни танлашда укитувчи албатта талабаларнинг эхтиёжлари, хохиш-истаклари, кизикишлари, жуфтлик хамда кичик гурухларда ишлаш таж-рибаларига эгаликларини, энг мухими, улар-нинг оFзаки ва ёзма мулокот, инглиз тилига асосланган диалог жараёнида тил хусусиятла-ридан келиб чиккан холда мулокот шартлари-дан хабардорлик даражасини инобатга олиши
лозим. Зеро, бу омилларсиз укув машFулот-ларининг самарадорлигига эришиб булмайди.
Таълимнинг мазкур шакллари талабаларда инглиз тилига асосланган мулокот маданиятини ривожлантиришда бир катор афзалликлар-га эга. Улар ёрдамида талабалар: 1) инглиз тилига асосланган мулокот маданиятининг назарий асослари, коидалари, шартларидан ха-бардор булади; 2) инглиз тилига асосланган мулокот жараёнини амалий жихатдан туFри ташкил этишга муваффак булади; 3) узаро хамкорлик асосида инглиз тилига асосланган мулокот жараёнини фаол ташкил этиш малакаларини узлаштиради.
Шундай килиб, «таълим шакллари» тушун-часи аник максад асосида таълим жараёнини ташкилий жихатдан уюштирилиши, укув фао-лиятининг ташки курилишини англатади. За-монавий шароитда таълим унлаб шаклларда ташкил этилади. Олий таълим муассасаларида таълим шаклларини танлашда, одатда, укув максади, педагог ва талабалар фаолиятининг йуналиши ва мазмуни инобатга олинади. Би-нобарин, таълим шакли хам укитиш метод ва воситалари каби укув максадига эришишга хизмат килиши зарур.
Талабаларнинг мулокот маданиятини ривожлантиришда эса маъруза, амалий машFу-лот, семинар, лаборатория машFулоти, мусобака, тренинг, уйинлар, укув томошалари каби таълим шакллари самарали саналади. Чунки ушбу таълим шакллари ёрдамида талабалар инглиз тилида мулокотни самарали ташкил этишга оид назарий ва амалий билим, куникма, малакаларни узлаштиришга эриша-дилар. Шу сабабли талабаларнинг мулокот маданиятини ривожлантириш жараёнида таълимнинг мазкур шаклларидан уринли, мак-садли, фаол, самарали ва изчил фойдаланиш максадга мувофик саналади.
Олий таълим муассасаларида талабалар мулокот маданиятини ривожлантиришда таълим шаклларини танлашда педагогларнинг куйидагиларга эътиборни каратишлари талаб этилади:
• талабаларда мулокот маданиятини самарали ривожлантириш максадида инглиз тили-ни урганиш жараёнини ранг-барангликда, яъни факат маъруза, амалий хамда лаборатория машFулотлари тарзида эмас, балки мусо-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
бака, тренинг, уйинлар, укув томошалари каби шаклларда ташкил этиш;
- таълим шаклларини талабаларнинг инг-лиз тилини урганиш имкониятлари, укув-билиш фаолликлари, шунингдек, утилган мав-зуларни узлаштириш даражасидан келиб чиккан холда танлаш;
- машFулотларнинг семинар, мусобака, тренинг, уйинлар хамда укув томошалари шаклида ташкил этишда мавзуни аввалдан эълон килиш, талабаларни шартлар ва кои-далар билан таништириш, жуфт, кичик гурух ёки жамоа булиб тайёргарлик куришлари (сценарийни яратиш, ролларни белгилаш ва уларни талабалар уртасида таксимлаш, вакт регламентини аниклаш, ташкилий жихатдан уюштириш ва х.к.) учун зарур вакт ажратиш;
- укув машFулотларининг турли шаклларда ташкил этишда талабаларга педагоглар томо-нидан методик ёрдам курсатилиши (машFулот учун зарур дидактик воситаларни тайёрлаш, аудиторияни жихозлаш, сценарийни мазму-нан бойитиш кабилар)га эришиш;
- кандай шаклда ташкил этилишидан катъий назар педагог ва талабалар хамкор-лигида машFулотларнинг самарадорлигини тахлил килиб бориш (зеро, тахлил натижалари талабаларнинг укув-билиш фаолликлари да-ражасини бахолаш асосида келгуси укув машFулоти шаклини окилона белгилаш имко-ниятини яратади).
Адабиётлар:
1. Алимова Д.А., Ахметова К.И., Абдуллаева Р.М. Дидактик материаллар мажмуаси ва воситалари. - Т.: ТДИУ, 2006.
2. Педагогика назарияси. / Олий таълим муассасалари учун дарслик. Муаллифлар: М.Х.Тохтаходжаева ва б. Проф. М.Х. Тохтаходжаеванинг умумий тахрири остида. - Т.: «Moliya-iqtisod», 2010.
3. Педагогика назарияси. / Тузув.: Б.Э.Каюмов ва б. - Ангрен: Тошкент вилояти ДПИ, 2006.
4. Педагогика. Психология. / Укув кулл. В.М.Каримова ва б. - Т.: ТДИУ, 2007.
5. Фалсафа асослари. / Масъул мухаррир К.Назаров, мухаррир К.Буронов. Муаллифлар: К.Назаров ва б. - Т.: «Узбекистон», НМИУ, 2005.
6. Ходжабоев А.Р., Хусанов И.А., Нишоналиев У.Н. Касбий таълим методологияси. -Т.: УМКХТ тизими кадрлари малакасини ошириш ва уларни кайта тайёрлаш институти кошидаги босмахона, 2006.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12