г
v.
Аллаярова Солила Нарзуллоевна,
Узбекистон Миллий университети 13.00.01 -Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи ихтисослиги 2-курс докторанти (DSc), фалсафа фанлари номзоди, доцент
ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ ТАДЩОТ ФАОЛИЯТИГА ЙУНАЛТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ
УУК: 37.046.14:37.046.16:371/378
АЛЛАЯРОВА С.Н. ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ ТАДК.ИК.ОТ ФАОЛИЯТИГА ЙУНАЛТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ
Маколада талабаларнинг тадк,ик,отчилик куникмаларига эга булиши давр талаби эканлиги асослан-ган. Илмий тадкикот фаолиятининг самарадорлиги укув жараёнининг ташкил этилишига боFликлиги урганилган. Мавзу доирасида утказилган тадкикот натижалари тах,лил килинган. Аникланган муам-моларни бартараф этишга оид таклифлар ишлаб чикилган.
Таянч суз ва тушунчалар: талаба, илмий тадкикот, таълим, тадкикотчилик куникмаси, малака, ара-лаш таълим.
АЛЛАЯРОВА С.Н. АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПРИВЛЕЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ К НАУЧНО-ИССЛЕДОВА ТЕЛЬСКОМУ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
В статье обоснована необходимость оваладения исследовательскими навыками студента как важное требование современности. Также изучена зависимость эффективности исследовательской деятельности от организации учебного процесса. Проанализированы результаты исследования. Разработаны рекомендации по устранению выявленных проблем.
Ключевые слова и понятия: студент, научное исследование, образование, исследовательская способность, навыки, смешанное обучение.
ALLAYAROVA S.N. ACTUAL PROBLEMS INVOLVING STUDENTS IN RESEARCH ACTIVITIES
In the article is substantiated the necessity of students' acquaring research skills as requirements of a modernity. Also, there is studied the dependens of research activities from the effectiveness of the educational process organization. The research results are analyzed. Recommendations for eliminating the identified problems have been developed.
Key words and concepts: student, research, education, research ability, skills, blended learning.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
Кириш.
Мавзунинг долзарблиги. Олий таълимни 2030 йилгача ривожлантириш Концепциясида булажак мутахассисларнинг уз йуналишларида тадк,ик,отчилик куникма ва малакаларга эга булиши олий таълимни ривожлантиришнинг страте-гик вазифалари каторида келтирилган1. Илмий тадкикот билан шугулланишнинг асосида шах-сда шаклланган тадк,ик,отчилик к,обилияти туради. Тадкикотчилик кобилиятининг дастлабки сифат-лари мутахассиснинг сохага оид муаммоларни аниклай олиши, керакли маълумотларни кидириб топиши, топилган маълумотларни к,айта ишлаши, танкид ва тахлил килиш асосида муаммони хал этишга ижодий ёндаша олиши кабиларда намоён булади2. Олиб борилган тадк,ик,отлар олий таълим муассасалари битирувчиларининг уз йуналиш ва мутахассисликлари буйича нуфузли ташкилот-ларда ишлаб кетишлари куп жихатдан уларнинг профессионал малакалари билан боFлик эканли-гини тасдиклайди.
Шу боис, биз олий таълим укув жараё-нида талабаларни илмий тадкикот фаолиятига йуналтиришда самарали натижалар берувчи омил-ларни аниклашни мацсад килиб куйдик.
Ушбу мак,садни амалга ошириш учун куйидаги вазифалар белгилаб олинди:
- илмий тадкикотнинг афзалликларини аник,лаш (талаба нима учун илмий тадкикот билан шугулланиши керак?);
- укув жараёни ташкилий жихатларининг талабаларда тадкикотчилик куникмаларини ривожланишига таъсир курсатишини асослаш;
- илмий-тадкикот билан шуFулланишга ижобий ва салбий таъсир курсатувчи омилларни аниклаш.
Тадкикотнинг назарий ва амалий ах,амияти.
Тадкикотчи-талабаларнинг шаклланиши оркали юкори малакали кадрларнинг етишиб чикишини эътиборга оладиган булсак, маколада урганилган ва илгари сурилган фикрлардан таълим сохасида изланиш олиб борувчилар илмий-методик манба сифатида фойдаланишлари мумкин.
1 «Узбекистон Республикаси Олий таълим тизи-мини 2030 йилгача ривожлантириш Концепция-сини тасдиклаш туFрисида»ги 2019 йил 8 октябрдаги ПФ-5847-сон карори. - https://lex.uz/docs/4545884
2 https://www.researchgate.net/ publication/3 47928978_TA'LIM_FAN_VA_INNOVATSIYA Аллаярова С. Талабаларнинг илмий тадкикот фаолиятига таъсир этувчи омиллар. Таълим, фан ва инновация. 2020 йил №4сон,-11-15 б. [accessed Mar 14 2021].
Методлар. Илмий тадкикот олиб боришнинг самарали механизмларини аник,лашда мавзуга оид манбалар контент тахлил асосида урганилди. Мавзу доирасида танлаб олинган ОТМлар бакалавриат ва магистратура талабалари орасида утказилган суров натижалари тахлил килинди (суровнома билан https://forms.gle/bjYAFWDjXDEJ7WjC8 линки оркали батафсил танишиш мумкин).
Илмий муаммони цуйилиши. Талабаларни илмий тадкикотга йуналтиришнинг самарали ёндашувларини аниклаш борасида куплаб тадк,ик,отлар амалга оширилган. Республикамизда бу мавзу буйича олиб борилган тадк,ик,отларнинг аксарияти педагогика ва фалсафа ихтисосликла-рига тегишли эканлигини таъкидлаб утиш уринли. Жумладан, талаба ёшларни илмий фаолиятида амалий куникмаларни шакллантириш методология-сига оид тадкикотлар "Илмий тадкикот методо-логияси" фани доирасида Н.А.Шермухамедова, М.Н.Абдуллаева, А.А.Азизкулов, З.Давронов, Б.Кодиров, И.Саифназаров, Г.В.Никитченко, Б.У.Косимовлар томонидан нашр килинган укув-илмий адабиётларда уз аксини топган. Ук,ув жараё-нида педагогик технологиялар воситасида талаба-лар к,обилиятларини илмий фаолиятга йуналтириш буйича Р.Джураев, Р.Ишмухамедов, Д.Эргашев, Р.Мавлонова, Б.С.Абдуллаева, Ш.Абдуллаева, Х.Худайкулов, Г.Фузаилова, Ю.Асадов, Д.Махмудова, З.Ахророва, М.Усмонбоева каби-лар тадкикотлар олиб борган.
Талабаларни илмий фаолиятга жалб к,илишнинг самарали ёндашувлари доирасида МДХ олимлари-дан Б.И.Пружинин, О.И.Логашенко, А.М.Новиков, Б.В.Петрушин; талабаларнинг психологик хусуси-ятлари - кобилият ва кизикишларига кура илмий фаолиятга йуналтириш буйича Т.Л.Шапошникова, Л.И.Ломакина, В.В.Белова, Г.Н.Прозументова; илмий фаолиятнинг амалий куникмаларини шакллан-тиришга оид Л.Д.Столяренко, В.Н.Михелькевич, Н.В.Кузьмина, Е.М.Могалюк, Е.Е.Пашохонова; укув жараёнида илFор педагогик технологиялар ва укитишнинг замонавий шакллари доирасида В.А.Сластенин, Н.А.Соловьева кабилар тадк,ик,отлар олиб борган.
Хорижий олимлардан V.Lamanauskas, Dalia Augiené, М.Healey, F.Caena, D.Nezvalova, S.Aaron, E.Abeyta, J.Accuosti, V.Afshar, L.Baer, J. McCormick, E.Barbera, B.Gros, L.Ivanitskaya, L.Boyes, I.Reid, K.Brain, J.Wilson, D.Brewer ва бошк,аларнинг тадк,ик,отларида талабаларда тадкикотчилик куникмаларини шакллантириш ва кобилиятларни юзага чикарувчи
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
negaroruiK TexHo.orufl.napgaH caMapa.ui ^ofigana-hiiw Maca.a.apu ypraHi/rnraH.
Bi/3 Ta.a6a.apHU uamum TagKi/KoTra MyHa^TupuwHMHr caMapa.ui eHgawyB.apiiHM aHUK^awga fOKopuga Ke.Tupu.nraH o.uiM.apgaH P.^xypaeB1, H.WepMyxaMegoBa2, B.M.rpyxiiHMH3, V.Lamanauskas, Dalia Augiene4 Ka6u.apHUHr U3.a-Huw.apura TaaHguiK. Mya..u$.apHMHr MaB3yra ouig iamim uw.apuga TagK,UK,°™u.nuK KyHMKManapuHUHr HaMoeH 6ynuwu, y3.yKOU3 Tat.uiM (lifelonging learning) HaTMxagopAMrMHMHr TagK,UK,°™u.nuK Ma.a-Kacu 6ui.aH TaK.o3o.naHraH.nMrM, o.um TatnuiMga Ta.a-6a.apHi iamim ^ao.uaTra tfyHa.TMpMwgarM motu-вaцuoн xux,aTAap MaK,o.aMM3HUHr MeTogo.oruK aco-cuhu TawKUA KUAagu.
Ta.a6a.apHU u.mum TagK,UK,oTra MyHaATupuwHiHr go.3ap6 Maca.a.apiiHM ypraHUw pecny6.UKa-MU3ga o.ii6 6opu.aeTraH Tat.iM cox,acugaru TagK,UK,oTAapHUHr Ha3apuM, эмпupuк 6a3aciHU 6oM-UTagu. O.uM Tat.uiM cu^aTU Ba caMapagop.MmHM owupuwra Tatcup BTyBMU oMin.apHUHr aHUK,AaHUwi ucTUK6oAga co,aHU puBoxnaHTupuwra xu3MaT Ku.agu.
ACOCMM KMCM.
Ta.na6a.napHMHr mammm TaAKM^OT 6u.naH myfy^^aHMmMflarM a$3a.onMKnap. Yw6y Maca-.aHii epuTUwgaH aBBa. KucKa^a "m.mum TagKUKoT" TywyH^acu Ma3MyHura TyxTa.u6 yTcaK. MaH6a-.apga KaMg BTU.raH atfpuiM TatpM^.apHM Ke.Tiipa-guraH 6y.caK, "/.miim TagKUKoT - flHru 6ii.MM.ap Ba Ha3apMfl.apHM aHUK,.aw xapaeHu"5, "Xap K,aHgaM /.miim TagKUKoT 6y - 6ii.MWHMHr Maxcyc TawKin KUAUHraH xapaeHU 6y.u6, yHga BoKe.uiK x,aKugaru Ha3apuM 6ii.MM.ap ypraHu.agu, y3.awTMpu.agu
1 fl^ypaeB P. OopMupoBaHue yMeH/M ucc.egoBaTe.b-ckom geATe.bHocTM y 6ygy^ux MarucTpoB // rapMoHUHHo pa3BUToe noKo.eHiue - yc.oBue cTa6u.bHoro pa3BMTMa Pecny6.UKU Y36eKucTaH/ C6opHUK HaynHo-MeTogumecKux cTaTeM. y3HMMrH. 2017. HacTb 17.
2 Shermuhamedova, N. (2008, January). HaynHbiM noucK KaK TBopnecKuM пpoцecc. In Proceedings of the XXII World Congress of Philosophy (Vol. 53, pp. 367-375).
3 ripyxuHMH B.M. rpomocTi/mecKue ^yH^uu negaroru-necKoro Mcc.egoBaHMa: ^M.oco^cKo-MeTogo.on/mecKutf aHa./3 // Bonpocb ^u.oco^uu. 2018. № 6. http://vphil.ru/ index.php?option=com_content&task=view&id = 1975
4 Lamanauskas, V. (2012). Development of scientific research activity as the basic component of science education. Journal of Baltic Science Education, 11 (3), 200-202.; Vincentas Lamanauskas and Dalia Augiene / Procedia -Social and Behavioral Sciences 167 ( 2015 ) 131 - 140.
5 negaror/K aTaMa.ap .yfaTU. - T.: K,opu Hue3UM homii-
garu feriOI/ITI/l, 2017. -B.26
ва тизимга солинади"6. Яъни, илмий тадк,ик,от бу -янги билимларни кидириш, далилларга асослан-ган холда мак,сад сари тизимли изланишлар олиб боришдир. Бирмунча торрок, маънода тадк,ик,от бу - натижаси илмий иш билан якунланадиган нарса ва ходисаларни урганувчи илмий усул ёки жара-ёндир.
Умуман олганда, илмий тадкикот - жами-ятни баркарор ривожлантирувчи мухим страте-гик ходиса булиб, у айнан узлуксиз таълимнинг олий таълим боскичида комплекс тарзда шаклла-нади ва ривожланади. Олий таълимда тах,сил олиш жараёнида х,ар бир талаба фанларни узлаштириш оркали илмий тадкикотнинг муайян шаклларини бажаради. Жумладан, реферат, мустак,ил иш, курс иши, битирув малакавий иши ва магистрлик дис-сертацияларини тайёрлаш узига яраша тадкикот олиб боришни талаб этади. Санаб утилган илмий-ижодий ишлар бевосита укув жараёни билан боFлик булганлиги боис, эркин илмий тадкикот х,исобланмайди. Илмий ижодкорлик кобилиятига эга талабалар укув жараёнидаги ушбу вазифа-ларни бажариш давомида берилган тадкикот ишлари (реферат, курс иши, БМИ, МД ва х,оказо) ни х,акикий ижодий жараёнга айлантира олиши билан тадкикотчилик куникмаларини намоён киладилар. Бу эса, эркин ижодий тадкикотнинг дастлабки куринишлари - илмий мак,ола ва тезис-ларнинг яратилишига сабаб булади.
Муаллифнинг илмий изланишилари натижа-сида тадкикотчилик куникмалари талабаларнинг куйидаги сифатларида намоён булиши аникланди:
- мутахассислик буйича чукур билим;
- танкидий ва тахлилий фикрлаш (вокеа-х,одисалар мохиятини сабаб ва окибат диалекти-каси асосида тушуниш);
- ностандарт, креатив мулохаза юритиш;
- сохага оид муаммо ва муаммоли вазият-ларни англаш;
- амалий муаммолардан илмий муаммо-ларни шакллантириш;
- керакли манбаларни кидириб топиш;
- топилган манбаларни кайта ишлаш;
- узлаштирилган билимни янгича такдим эта олиш;
- илмий тадкикот олиб боришдан максадга эга булиш;
- масъулият ва мехнатсеварлик;
- тартиблилик, вактдан унумли фойдаланиш;
6 Педагогическое исследование: содержание и представление результатов / Е.В. Яковлев, Н.О. Яковлева. -Челябинск.: Изд-во РБИУ, 2010. - С.5.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
- MaKcagra эpмmмm,цa Ba xoia3o.
Tana6anapHUHr unMuM-TaflKHKoT umnapu ynapHU W3ara KenaeTraH Ha3apuM Ba aManufi MyaMMonapHU oKunoHa Ba caMapanu xan этa onafluraH uxofl-Kop maxcnap cu^aTuga maKnnaHTupumra xu3MaT Kui-nagm. Bynaxai MyTaxaccuc^apga TaflKuKoTmnuK KyHUKManapuHUHr 6ynumu - roK,opu ManaKanu Kag-pnapra KyMu^afluraH энг MyxuiM Tana6napAaH 6upu экaн.nмrмнм TatKug^a6 yTum no3UM. HyHKU, 6upop 6up coxaga TaflK,uK,OT4u Kagpnap ^aonuaT ropuTMac 3KaH, 6y coxaga aHrunuKnap, puBoxnaHumnap, caMa-pagopnuK KypcaTrurnnapu x^uga ran 6ynumu MyM-kuh эмac1. LUy 6oucgaH xaM Ta-na6anapHUHr unMutf TaflK,uK,oT ^aonuflTU 6unaH myFynnaHumnapu MyxuM axaMuaTra эгa.
OupKUMuma, onufi TatnuM yK,yB xapaeHuga Tana-6anapHU unMuM-TaAK,uK,oT ^aonuaTura xan6 этмm-gaH Ky3naHraH MaKcagnap KaTopura KyMuAarunapHU KupuTum MyMKUH:
- Ha3apuM 6unuMnapHu aManueTga Kynnam 6unaH 6ofnuK, KyHuiMa Ba ManaianapHu mainnaH-Tupum;
- coxara oug MyaMMonapra unMutf emiM Tonum opK,anu Kac6uM canoxuflTHU puBoxnaHTupum;
- unMufi u3naHum, TaflK,uK,oTnap onu6 6opum HaTuxacuga unMufi uxogKopnuK MyxuTUHU apaTum;
- xaMUflTHUHr WK,opu Manaianu Kagpnapra 6ynraH эxтuexuнu K,oHflupum;
- ^aH TapMoK,napu 6yMu4a xaxoHHUHr unFop Taxpu6anapuHu ypraHum Ba y3namTupunumu, apa™-numu acocuga MaMnaiaTHuHr мк1тucoflмм-мxтммoмм TypMym Tap3u, 6apKapop puBoxnaHumu y^yH noM-geBop apaTum Ba xoia3o.
TatKuflnam no3UMKU, TaflKuKoTmnuK Manaia-napu y3-y3uflaH puBoxnaHMafiflu, Ko6unuaT Ba umko-HuaTnapHu K>3ara muKapum y^yH onuM TatnuMga MaKcagra MyBo^uK yKyB xapaeHu Tamiun KunuHraH 6ynumu no3uM. KyMuga my xaKfla TyxTanaMU3.
y^yB wapaeHM TawKM.nMM wu^aTnapuHMHr Ta^a6a^apga Tag^M^OTMM^MK KyHMKMa^apMHM pMBO^^aHMmwra TatcwpM. YKyB xapaeHUHUHr Tamiun этunumu TaflKuKoTmnuK ManaianapuHu puBoxnaHTupumra, ynapHu HaMoeH этumra Tatcup этyв4u 6upnaM4u oMunnapgaH экaнnuruнu gouM эtтм6opra TyTum no3UM. TyFpu Tamiun KunuHraH yKyB xapaeHuHuHr xap 6up MamFynoTuga Tana6a-napHuHr unMuM ^aonuaT 6unaH myFynnaHumra oug Manaia Ba KyHUKManapuHU puBoxnaHTupum MyMiuH.
1 Healey, M. (2005). Linking research and teaching to benefit student learning. Journal of Geography in Higher Education, 29 (2), 183-201.
Бундай натижага эришишнинг к,атор усул ва воси-талари мавжуд. Улардан олий таълим укув жараё-нини ташкил этиш шаклларининг илмий тадкикот фаолиятига таъсирига эътибор каратамиз.
Агар илмий тадкикот - талабаларни тегишли фан сохаси доирасида маълумотлар йиFиш, уларни таснифлаш, тахлил килиш, кайта ишлаш ва шу асосда мустакил фикрларини изчил илмий далиллаш хамда такдим эта олиши билан боFлик булса, укув жараёнида илмий фаолиятга оид куникмаларни шакллантириш яхлит педаго-гик жараённи лойихалаш оркали амалга ошади. Педагогик жараённи лойихалаш таълим техноло-гияси лойихасини тайёрлаш ва уни амалга оши-риш таркибига киради. Яъни, ук,итувчи-педагог тан-ланган фан мазмуни ва йуналиш давлат таълим стандарти (мутахассисликлар буйича малака тала-блари)га таяниб семестр (модул) давомида фанни ук,итиш лойихасини ишлаб чикдди. Маъруза, ама-лий ва семинар машFулотларини ташкил этишда билим, малака ва куникмаларни ривожлантиришга караб мулжал олинади; ижодкорлик (креатив ва ностандарт фикрлаш), педагогик ва профессионал импровизация, танкидий-эвристик муноса-бат ва бошка сифатларнинг шакллантирилиши, раFбатлантирилиши эътиборга олиниши мухим.
Укув жараёнини ташкил этиш шакли -укитувчи ва талаба уртасидаги билим олиш, урганиш, уз-узини бошкариш ва ривожлантириш-нинг вакт ва макон, талабалар сони, укитишнинг максади ва мазмуни, метод ва воситалари, нати-жаларига боFлик булган яхлит тизим хусусияти-дир. Улар учта катта гурухга булинади:
• таълимни ташкил этишнинг умумий шак-ллари;
• таълимни ташкил этишнинг ташци шак-ллари;
• таълимни ташкил этишнинг ички шак-ллари2.
Таълимни ташкил этишнинг уччала шакллари доим бир-бири билан боFлик булиб, бирининг сифати иккинчисига таъсир курсатади.
Таълим олишни ташкил этишнинг умумий шакллари дидактик мазмунга эга хар кандай комму-никатив алокаларни уз ичига олади. У куйидаги куринишларда намоён булади:
- индивидуал таълим олиш;
- жуфт булиб укиш;
2 Андреев В.И. Педагогика высшей школы. Инновационно прогностический курс. https://kpfu.ru/docs/ F652026679/Andreev.V.I..Pedagogika.VSh._redaktorskaya. versiya_.pdf.- С.84.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
- гурух, булиб укиш;
- фронтал таълим олиш1.
Таълим олиш шаклларининг пайдо булиши, ривожланиши узок тарихга эга. Кайсидир мутахас-сислик учун индивидуал таълим олиш шакли сама-рали булса, бошка бир фан ёки мутахассисликни узлаштиришда фронтал таълим олиш оркали хам ижобий натижага эришиш мумкин. Энг мухими -таълим субъектларининг аник максадга, сохага оид илмий тадкикот олиб боришнинг самарали восита-ларини танлашда етарли билим ва куникмага эга-лигида намоён булади.
Таълим олишни ташкил этишнинг ташки шак-ллари таркибига куйидагиларни киритиш мумкин:
- маъруза, семинар;
- дидактик уйинлар;
- лойихавий-ижодий фаолият;
- масофавий таълим;
- илмий семинар ва конференциялар;
- укитишнинг муаллифлик технологиялари ва бошкалар2.
Маълумки, укув жараёни таълим беришнинг турли куринишларида олиб борилади. Улар-дан энг асосийлари ва умумийлари лекция (маъруза) ва семинар машFулотларидир. Уз навбатида лекция ва семинар машFулотларининг хам ички мазмуни ва таркиби бир-биридан фарк килади. Юкорида келтирилган лойихавий-ижодий фаолият, мустакил иш, семинар ва конференциялар, дидактик уйинлар мазмуни ва максади талабаларнинг тадкикотчилик куникма ва малакаларини ривож-лантиришга каратилганлигини таъкидлаш лозим.
Таълимни ташкил этишнинг ички куринишлари хам укув жараёнида мухим ахамиятга эга. Улар таркибига
- таништирув (кириш) машFулоти;
- билимларни тизимлаштириш ва умумлаш-тириш машFулотлари;
- амалий машFулотлар;
- билим, куникма ва малакаларни назорат килиш машFулотлари;
- маштулотларни ташкил килишнинг аралаш шакли (blended learning)3 ва хоказолар киради.
1 Андреев В.И. Педагогика высшей школы. Инновационно прогностический курс. https://kpfu.ru/docs/ F652026679/Andreev.V.I..Pedagogika.VSh._redaktorskaya. versiya_.pdf.- С.87.
2 Уша манба. - С.88.
3 V.Z. Vanduhe, M. Nat and H.F. Hasan, «Continuance
Intentions to Use amification for Training in Higher Edu-
cation: Integrating the Technology Acceptance Model (TAM), Social Motivation, and Task Technology Fit (TTF),»
Таълимни ташкил этишнинг ички шаклларини укитиш сифатини таъминловчи мухим жараён деб аташ мумкин. Укув машFулотларининг юкоридаги куринишлари дарс мазмунини оширади, укитувчи-педагог ва талабаларнинг ижодий имкониятларини намоён килади.
Юкорида келтирилган таълим олишнинг ички шакллари орасида машFулотларни ташкил килишнинг аралаш шакли - blended learning республикамиз таълим тизими учун нисбатан янги вокеликдир. Дунёнинг энг машхур университет-лари, ривожланган давлатларнинг аксарият олий таълим муассасаларида - blended ^т^дан анча йиллардан буён кенг фойдаланилади. Айникса, пандемиядан кейин машFулотларни аралаш тарзда ташкил этиш хам иктисодий, хам ижти-моий жихатдан фойдали эканлигини тасдиклади.
Ушбу укитиш шаклига куплаб таърифлар берил-ган. Улардан айримларини келтирамиз: "Blended learning - бу турли вакт кесимида (синхрон, асин-хрон), матн, аудио ва видео каби ахборот коммуникация технологиялари воситаларини бирлаштир-ган укув моделидир"4. Яна бир муаллиф куйидагича таъриф беради: "Blended learning узида юзма-юз ва онлайн (масофавий) таълим услубларини бир-лаштиради ва укувчиларга ургатиладиган маъ-лумотларнинг 30-80% ни маърузалар шаклида онлайн тарзда етказиб беради. Укув юкламаси-нинг колган фоизи таълим муассасасида юзма-юз ташкил килинадиган амалий машFулотларда мустахкамланади. Шу сабабли укитишнинг ушбу шакли аралаш педагогик ёндашувлар мажмуи ёки дидактик усуллар аралашмаси деб хам аталади"5. Бир суз билан айтганда, республикамизда карантин вактида йулга куйилган масофавий таълим-нинг айрим элементларини куллаган холда фронтал тарзда ташкил килинадиган маърузаларни blended learning шаклида ташкил килишни уринли деб хисоблаймиз. Чунки укитувчи-педагогларда хам, укувчи-талабаларда хам маълум маънода онлайн таълим олиш куникмалари шаклланди.
Умуман олганда, укув жараёнида тадкикотчилик куникмаларини ривожлантиришга таъсир этувчи
in IEEE Access, vol. 8, pp. 21473-21484, 2020, doi: 10.1109/ ACCESS.2020.2966179.
4 Ibrahim, M.M., Nat, M. Blended learning motivation model for instructors in higher education institutions. Int J Educ Technol High Educ 16, 12 (2019). https://doi. org/10.1186/s41239-019-0145-2
5 Al-Busaidi, K. A. (2013). An empirical investigation is linking learners' applying of blended learning to their intention of full e-learning. Behaviour & Information Technology, 32(11), 1168-1176.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
2-жадвал. Респондентларнинг "Илмий фаолият билан шугулланяпман" деган саволга жавоблари
22 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч____
1-жадвал. Респондентларнинг "Сизга илмий тад^и^от фаолияти билан шутулланиш ёк,адими?" деган саволга жавоблари
№ Жавоблар Фоизда Ракамда
1 Ха 72,8 350
2 Йук 5,6 27
3 Хар хил холатда турлича 20,2 98
4 Жавоб бериш мушкул 1,2 5
№ Жавоблар Фоизда Ракамда
1 Ха, шуFулланяпман 26,3 127
2 Ха, шуFулланишни режалаштиряпман 58,1 280
3 Ш^улланмасам керак 7,1 34
4 Аник шуFулланмайман 2,5 12
5 Жавоб бериш мушкул 5,6 27
омиллар куп. Биз улардан таълимни ташкил эти-лиши билан боFликl холатларни урганиб чикдик.
Илмий-тадк,ик,от олиб бориш учун яратил-ган имкониятлар ва мавжуд муаммолар. Тала-баларни илмий тадк,ик,от билан шугулланишларига бир канча омиллар таъсир курсатишини назарий жихатдан куриб чикдик. Энди шу мавзу буйича утказилган социологик суров натижаларига эъти-бор каратсак. Суровда жами 480 нафар респондент иштирок этган1.
Суровноманинг максади олий таълим муасса-саларида талабаларнинг илмий тадк,ик,от фаолияти олиб боришлари учун мавжуд имкониятларни аник,лаш булиб, унда куйидаги курсатгичларни аник,лашга эътибор каратилган:
- ОТМда ташкил килинган укув жараёнининг илмий тадк,ик,от олиб бориш талабларига мослиги;
- талабаларнинг илмий тадк,ик,от фаолияти билан шуFулланишга мойиллиги;
- махаллий ва халкаро илмий базалардан фойдаланиш даражаси;
- ОТМ ахборот-ресурс марказларининг тадк,ик,отлар олиб бориш талабига мос келиши;
- талабаларнинг илмий тадк,ик,от жараёни-даги устоз-шогирд (илмий рахбар) муносабатла-ридан к,оник,иш даражаси ва бошкалар.
Куйидаги айрим натижаларни келтириб утамиз.
"Сизга илмий тадк,ик,от фаолияти билан шуFулланиш ёкадими?" деган саволга респондентларнинг 72,8 фоизи "Ха", 5,6 фоизи "Йук", 20,2 фоизи "Хар хил холатда турлича", 1,2 фоизи "Жавоб бериш мушкул" деган иккиланувчи жавобни беришган.
1 Суровнома мазмуни билан https://forms.gle/ CtzhkNXpHDjaHWk3A линкида танишиш мумкин.
1-жадвалдан куринадики, жами респондентларнинг аксарият кисми илмий тадк,ик,от фаолияти билан шугулланишни истайди. Бу ижобий курсатгич. Лекин, ишонч билан "Йук," деб жавоб берган респондентларнинг борлиги олий таъ-лимда талабаларни илмий тадк,ик,от фаолиятига йуналтиришда камчилик ва муаммолар мавжуд-лигини курсатади.
Келажакда илмий фаолият билан шугулланишни режалаштиряпсизми, деган саволга куйидаги нис-батда жавоблар берилган.
2-жадвалда келтирилган курсатгичлар талабаларнинг ярмидан куп кисмини уз келажа-гини илмий фаолият билан боFлашни мак,сад к,илиб куйганлигини курсатади. "Илмий фаолият билан шугулланяпман" деб жавоб берган 26,3 фоиз респондентларнинг 95 фоизи магистратура боск,ичи талабаларини ташкил этади. Колган 5 фоиз бакалавриат боскичига тугри келади. Бирок,, илмий фаолият билан шугулланмасликка карор килган талабаларнинг (2,5 фоиз) мавжудлигини хам эъти-бордан к,очирмаслик керак.
ОТМда укув жараёнининг туFри ташкил к,илинганлиги талабаларнинг келажакда илмий тадк,ик,от билан шугулланишни мак,сад сифатида белгилашларига ижобий таъсир курсатганлиги куйидаги жавобларда акс этган.
"Сизнингча, талабаларда илмий тадкикот фаолиятига кизикишнинг пайдо булишига энг кучли таъсир килувчи омил нима?" дейилган саволга респондентларнинг 32,6 фоизи "ОТМда укув жараёнининг туFри ташкил килинганлиги", 27,6 фоизи "Профессор-укитувчилар томонидан фаннинг яхши тушунтирилиши", 21,8 фоизи "Илм оркали хаётий максадларга етишиш мумкинлигининг
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
3-жадвал. Респондентларнинг "Сизнингча, талабаларда илмий тадк,ик,от фаолиятига к,изик,ишнинг пайдо булишига энг кучли таъсир к,илувчи омил нима?" деган саволга жавоблари
№ Жавоблар Фоизда Ракамда
1 ОТМ да укув жараёнининг туFри ташкил килинганлиги (юкори техник таъминот, кучли илмий салохиятга эга профессор-укитувчилар ва хоказо) 32,6 157
2 Профессор-укитувчи томонидан фаннинг яхши тушунтирилиши 27,6 133
3 Илм оркали хаётий максадларга етишиш мумкинлигини шахсий намуналар оркали тушунтирилиши 21,8 105
4 Талабаларда илмий идеалнинг пайдо булиши 6,8 33
5 ОТМдаги ижобий илмий-маърифий мухит 6,4 31
6 Жавоб бериш мушкул 4,4 21
4-жадвал. Респондентларга берилган "Инновацион Ривожланиш Вазирлигининг Ёшлар Академияси фаолияти билан танишмисиз?" деган саволга жавоблари
№ Жавоблар Фоизда Ракамда
1 Ха, Академия аъзосиман 4 19
2 Ха, бу хакида ижтимоий тармокларда укиганман 39,8 191
3 Йук, илгари эшитмаганман 53,3 270
шахсий намуналар асосида тушунтирилиши", 6,4 фоизи "ОТМдаги ижобий илмий-маърифий мухит", 6,8 фоизи "Талабаларда илмий идеалнинг пайдо булиши", 21 нафар респондентни ташкил к,илувчилар (4,4 фоиз) жавоб бериш мушкул вари-антини белгилашган.
Навбатдаги саволда талаба ёшларимизнинг республикамизда илмий-инновацион фаолиятни куллаб-кувватлаш учун ташкил этилган Ёшлар Академияси фаолиятидан хабардорлиги суралган.
Респондентларга берилган "Инновацион Ривожланиш Вазирлигининг Ёшлар Академияси фаолияти билан танишмисиз?" деган саволга тала-балар юкоридаги нисбатда жавоб беришган. Таъ-кидлаш лозимки, натижалар яхши эмас. Чунки 480 нафар талабанинг атиги 19 нафари Ёшлар Акаде-миясига аъзо эканлигини, 270 нафар респондент бу х,акда умуман эшитмаганлигини тасдиклаган. Бу холат маълум маънода Инновацион Ривожланиш Вазирлиги Ёшлар Академияси фаолиятининг талабалар орасида етарлича ахамиятга эга эмас-лигидан далолат беради.
5-жадвалда "Шу кунгача кандай илмий ишлар нашр эттиргансиз?" деган саволга берилган жаво-блар акс этган. 480 нафар респондентдан 260 нафари х,еч кандай илмий ишлар нашр эттирма-ган. Агар респондентларнинг аксарият кисми бакалавриат боскичи талабалари эканлигини хисобга олсак бу курсатгични коникарли деб бахолаш мум-кин. Лекин айнан олганда 54,2 фоиз - танкидий холат. Демак, фанни узлаштириш жараёнида тала-баларни кичик илмий ишлар ёзишга йуналтириш лозим. Ушбу жадвалдаги курсатгичлар нисба-
тини хисоблашда респондентларнинг бир нечта жавоб вариантларини белгилаганликларини эъти-борга олиш лозим. Чунки битта респондентнинг чоп эттирган илмий ишлари таркибида хам конференция маколаси, хам ОАК журнали маколаси ва бошкалар булиши мумкин (бу курсатгичлар кей-инги тахлилларда акс эттирилади).
6-жадвал "Сиз илмий иш ёзишда куйидаги электрон платформаларнинг кайси бирларидан фой-даланасиз?" деган саволга берилган жавоблар акс эттирилган. 45,7 фоиз респондентлар www.ziyo. uz, 29,8 фоиз талабалар www.lex.uz миллий сайт-ларидан фойдаланишларини тасдиклаган. Бирок хорижий нуфузли илмий базалардан фойдала-ниш курсатгичлари паст, хусусан Web of Science маълумотлар базасининг www.publons.com хиз-матларидан бор йуFи 8 нафар респондент фой-даланади. К,олаверса, 135 нафар респондент (28,1 фоиз) келтирилган сайтларга умуман мурожаат килмаганлигини тасдиклаган. Савол тугилади -талабаларга укув жараёни давомида шу каби электрон илмий нашрлар, базалардан фойдаланиш хар тарафлама кулай ва фойдали эканлиги, колаверса, давр талаби эканлигини профессор-укитувчилар машFулотларда айтиб утганмикан? Бу саволга жавоб бериш учун профессор-укитувчиларга хам шу савол билан мурожаат этиш лозим.
Умуман олганда, утказилган эмпирик тадкикотдан тизимда хал этилиши лозим булган бир катор муаммолар борлиги маълум булди. Уларнинг энг асосийларини келтириб утамиз:
- респондентларда илмий-тадкикот билан шугулланишга истак бору, бирок илмий-тадкикот
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
V_.__
5-жадвал. Респондентларнинг "Шу кунгача к,андай илмий ишлар нашр эттиргансиз?" деган саволга жавоблари
№ Жавоблар Фоизда Ракамда
1 Конференция мак,оласи 32,3 155
2 Электрон журнал мак,оласи 19,4 93
3 ОАК журнали мак,оласи 14,4 69
4 Scopus ва Web of Science журналлари мак,оласи 6,7 32
5 Рисола 6 30
6 Монография 3,8 18
7 Илмий иш нашр эттирмаганман 54,2 260
6-жадвал. Респондентларнинг "Сиз илмий иш ёзишда к,уйидаги электрон платформаларнинг к,айси бирларидан фойдаланасиз?" деган саволга жавоблари
№ Жавоблар Фоизда Ракамда
1 www.natlib.uz 10 48
2 www.lex.uz 29,8 143
3 www.scholar.google.com 27,7 133
4 www.dissercat.com 11 53
5 www.cyberleninka.ru 6.5 31
6 www.scopus.com 12,1 58
7 www.elibrary.ru 13,1 63
8 www.koob.ru 4,2 20
9 www.publons.com 1,7 8
10 www.researchgate.net 4,8 23
11 www.ziyo.uz 49,7 237
12 Келтирилган сайтларга мурожаат килмаганман 28,1 135
мазмуни, унга куйиладиган талаблар хакида етарли билим ва тасаввур йук;
- рус ва бошка чет тиллардаги илмий ман-балардан фойдаланиш даражаси паст;
- укув жараёнида профессор-укитувчиларнинг талабаларни илмий-тадкикот фаолиятига йуналтириши коникарсиз;
- электрон илмий базалар ва ижтимоий тармокларни фарк,лай олмайдиган талабалар бор;
- талабаларнинг аксарияти иктисодий жихатдан мустакил эмас;
- аксарият жавобларда умидсизлик кайфи-яти, мотивациянинг етишмаслиги кузатилди;
- укув жараёнига етарли илмий салохиятга эга булмаган профессор-укитувчиларнинг жалб килинганлиги ва хоказо.
Хулосалар. Умуман олганда, талабаларни илмий тадкикотга йуналтириш олий таълимнинг асосий вазифаларидан биридир. Афсуски, таълим сщасидаги дунёнинг илтор тажрибаларини миллий таълим тизимига татбик этишдаги сусткашликлар олий таълим битирувчиларининг юкори мала-кали кадр булишига тускинлик килмокда. Респу-бликамизда таълим хужжатлари талаб даража-сида расмийлаштирилган, бирок уларни амали-
ётга куллаш механизмлари етарли даражада ишлаб чикилмаган.
Агар, олий таълимда укув жараёнини ташкил этиш туFри йулга куйилса, маънавий-маърифий мухит хам, таълим сифати хам, битирувчилар мала-каси хам юкори булади.
Шу боис, биз, аввало, ушбу маколада олий таълимда тахсил олувчи барча талабаларни "тадк,ик,отчи - талаба" булишга чорлаймиз. Чунки, шахсдаги тадкикотчилик куникмаси йукдан бор килишга, борини мукаммал килиб ривожланти-ришга сабаб булади. Колаверса, илмий тадкикот билан шуFулланиш талабада узини-узи англаш, ривожланиш ва тарбиялаш имкониятларини оши-ради.
Олиб борилган изланишлар, урганилган эмпирик далилларга асосланиб олий таълим муас-сасалари фаолиятида куйидагиларга эътибор каратишни таклиф киламиз:
- бакалавриатнинг 1-курсидан илмий-тадкикот фаолияти хакида талабаларга етарлича тушунча бериш, лозим булса, олий таълимда илмий фаолиятни ташкил этиш ва олиб бориш буйича керакли соатларни укув режасига ёки мураббий-лик соатлари режасига киритиш;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
- unMutf TaflK,UK,OT ^aoniiflTUHU MyHTa3aM Kyn-^-KyBBaTnam, M3naHMm onii6 6opiimra x,ap Tapa^naMa мoтмвaцмfl 6epiim;
- ^eT TinnapM, xycycaH, pyc Turni/Hii 6umum ManaKanapMHii puBoxnaHTupum;
- yK,yB xapaeHira flipped classroom, blended learning Ka6ui MogennapHM TaT6uK, K,unuw MexaHM3M-napi/Hii TynuiK, Mmna6 miK/m;
- mammm TagK,iKOT onu6 6opum y^yH OTMnap-HiHr MoggiM-TexHiK MMKoHUflTnapuHU omupum (6y MMKOHiaT^apHM npo$eccop-yK|TyBmnap xaMoacui-
нинг грантлар ютиб олиши х,исобига х,ам амалга ошириш мумкин);
- ОТМлар негизида талабаларнинг моли-явий имкониятларини яхшилаш, иктисодий мустакилликка эришишларига сабаб буладиган ишлаб чик,ариш, хизмат курсатиш корхоналарини очиш;
- талабаларнинг илмий-тадк,ик,от фаолиятини х,ар тарафлама куллаб кувватлаш максадида дав-лат грантларига маош бериладиган аъзо сифатида ишга кабул килиш ва х,оказо.
Afla6weT^ap pyuxaTM:
1. https://lex.uz/docs/4545884 Y36eKucToH Pecny6niiKacM OniiM TatniiM tm3mmmhm 2030 Munra^a puBoxnaHTupum Кoнцenцмflcмнм Tac^i/iK^am Tyipucufla nO-5847-coH 08.10.2019
2. https://www.researchgate.net/publication/347928978_TAlIM_FAN_VAJNNOVATSIYA AnnaflpoBa C. Tana6anapHMHr unMiitf TaflK^KoT ^aonuflTiira Tatciip этyв4u oMiinnap. Tat-^mm, ^aH Ba мннoвaцмfl. 2020 Min №4coH,-11-15 6. [accessed Mar 14 2021].
3. ^xypaeB P. OopMiipoBaHiie yMeHiM uccnefloBaTenbcKotf fleflTenbHocTM y 6yfly^ux MarucTpoB // TapMoHiimHo pa3BiToe noKoneHiie - ycnoBiue cTa6u^bHoro pa3BUTifl Pecny-6niiKM y36eKicTaH/ C6opHiK Hay^Ho-MeTofliimecKux cTaTeM. y3HMMnH. 2017. HacTb 17.
4. npyxiHiH B.M. npomocTiimecKMe ^yH^mu negaroru^ecKoro uccnefloBaHMfl: $umoco$cKo-MeTo,go.nonimecKiim aHanii3 // Bonpocbi ^umoco^mi. 2018. № 6. http://vphil. ru/index.php?option=com_content&task=view&id = 1975
5. Lamanauskas, V. (2012). Development of scientific research activity as the basic component of science education. Journal of Baltic Science Education, 11 (3), 200-202.
6. Vincentas Lamanauskas and Dalia Augiene / Procedia - Social and Behavioral Sciences 167 ( 2015 ) 131 - 140.
7. negaroriK aTaManap nyFaTii. - T.: Kopii Hue3iM HoMiflaru fenOMTM, 2017.
8. negaronimecKoe uccnefloBaHue: cogepxaHie u npegcTaB^eHie pe3ynbTaToB / E.B. AKoBneB, H.O. ^KoBneBa. - Henfl6iHcK.: m3,-bo PBMy, 2010. - C.5.
9. Healey, M. (2005). Linking research and teaching to benefit student learning. Journal of Geography in Higher Education, 29 (2), 183-201.
10. Ibrahim, M.M., Nat, M. Blended learning motivation model for instructors in higher education institutions. Int J Educ Technol High Educ 16, 12 (2019). https://doi.org/10.1186/ s41239-019-0145-2
11. Al-Busaidi, K. A. (2013). An empirical investigation is linking learners' applying of blended learning to their intention of full e-learning. Behaviour & Information Technology, 32(11), 1168-1176.
12. Shermuhamedova, N. (2008, January). Hay^HbiM noucK KaK TBop^ecKuM пpoцecc. In Proceedings of the XXII World Congress of Philosophy (Vol. 53, pp. 367-375).
13. AHgpeeB B.M. negaroriKa BbicmeM mKonbi. Mннoвaцмoннo npomocTiimecKutf Kypc. https://kpfu.ru/docs/F652026679/Andreev.V.I..Pedagogika.VSh._redaktorskaya.versiya_.pdf
14. V. Z. Vanduhe, M. Nat and H. F. Hasan, «Continuance Intentions to Use Gamification for Training in Higher Education: Integrating the Technology Acceptance Model (TAM), Social Motivation, and Task Technology Fit (TTF),» in IEEE Access, vol. 8, pp. 21473-21484, 2020, doi: 10.1109/ACCESS.2020.2966179.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)