УДК: 378.095
ТАЛАБАЛАР ОРАСИДА СОГЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИНИ ТАРГИБ ЭТУВЧИ ТУГАРАКЛАР ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ УСТУВОРЛИГИ
РА^МАТОВА МАРХАБО РАСУЛОВНА
Фармакология ва клиник фармакология кафедраси катта уцитувчиси Бухоро давлат тиббиёт институти. Узбекистон
Республикаси.ОНСЮ Ю 0000-0003-1350-8885 ЖАЛОЛОВА ВАЗИРА ЗАМИРОВНА Фармакология ва клиник фармакология кафедраси катта уцитувчиси Бухоро давлат тиббиёт институти. Узбекистон
Республикаси. ОИОЮ Ю 0000-0001-7792-6766 ЮЛДАШЕВА МАНЗУРА МУЗАФФАРОВНА Педагогика, психология ва тиллар кафедраси ассистенти Бухоро давлат тиббиёт институти. Бухоро шацри, Узбекистон
Республикаси. ОРЮЮ Ю 0000-0002-5396-1070 ЮЛДАШЕВА МАШХУРА МУЗАФФАРОВНА Бошлангич таълим методикаси кафедраси ассистенти Бухоро давлат университети. Бухоро шацри, Узбекистон Республикаси. О№Ю Ю 0000-0001-8385-2193 АННОТАЦИЯ
Маколада олий талим муасасаларида дарслардан ташкари "соглом турмуш тарзи" тугаракларини ташкил цилиш цацида, цамда бу тугаракларда талабалар соглом турмуш тарзи ва унга амал цилиш цонун цоидалари, цамда касалланишнинг олдини олиш тугрисида билимларга эга булишлари, шунингдек ушбу билимларини амалий машгулотларда машц цилиб, олийгох, туман ва вилоят мицёсида утказиладиган тадбирларда, турли хил учрашувларда ушбу дарслар цамда тугаракда урганган билимлари, эришган натижалари билан цолганлар билан булишиб кенг оммага тадбиц этишлари цацида фикр юритилган.
Калит сузлар: саломатлик, соглом турмуш тарзи, тугри овцатланиш, соглом турмуш тарзини таргиб этучи тугараклар.
ПРИОРИТЕТ ОРГАНИЗАЦИИ КРУЖКОВ ПРОПАГАНДИРУЮЩИХ ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ СРЕДИ СТУДЕНТОВ
РАХМАТОВА МАРХАБО РАСУЛОВНА
Старший преподаватель кафедры фармакологии и клинической фармакологии Бухарского государственного медицинского института. Город Бухара Республики Узбекистан.
ОНОЮ Ю 0000-0003-1350-8885 ЖАЛОЛОВА ВАЗИРА ЗАМИРОВНА Старший преподаватель кафедры фармакологии и клинической фармакологии Бухарского государственного медицинского института. Город Бухара Республики Узбекистан.
ОНОЮ Ю 0000-0001-7792-6766 ЮЛДАШЕВА МАНЗУРА МУЗАФФАРОВНА ассистент кафедры педагогики, психологии и языков Бухарского государственного медицинского института. Город Бухара Республика Узбекистан. ОНОЮ Ю 0000-0002-5396-1070
ЮЛДАШЕВА МАШХУРА МУЗАФФАРОВНА ассистент кафедры методики начального образования Бухарского государственного университета. Город Бухара Республика Узбекистан. ОИСЮ Ю 0000-0001-8385-2193 АННОТАЦИЯ
В статье рассматриваются вопросы организации занятий и кружков по здоровому образу жизни в высших учебных заведениях вне уроков, а также знания учащихся о здоровом образе жизни и правилах их выполнения, профилактика заболеваний и практическое применение этих знаний в ВУЗовских, районных и региональных мероприятиях, на различных встречах.
Ключевые слова: здоровье, здоровый образ жизни, правильное питание, кружки пропагандирующие здоровый образ жизни.
THE PRIORITY OF ORGANIZING CIRCLES PROMOTING A HEALTHY LIFESTYLE AMONG STUDENTS
RAKHMATOVA MARHABO RASULOVNA
Senior lecturer of the Department of Pharmacology and Clinical Pharmacology of the Bukhara State Medical Institute. Bukhara City of the Republic of Uzbekistan. ORCID ID 0000-0003-1350-8885
JALOLOVA VAZIRA ZAMIROVNA Senior lecturer of the Department of Pharmacology and Clinical Pharmacology of the Bukhara State Medical Institute. Bukhara City of the Republic of Uzbekistan. ORCID ID 0000-0001-7792-6766 YULDASHEVA MANZURA MUZAFFAROVNA assistant of the Department of Pedagogy, Psychology and Languages of the Bukhara State Medical Institute. Bukhara City of the Republic of Uzbekistan. ORCID ID 0000-0002-5396-1070 YULDASHEVA MASHXURA MUZAFFAROVNA assistant of the Department Methodology of Primary Education of the Bukhara State universities. Bukhara City of the Republic of Uzbekistan. ORCID ID 0000-0001-8385-2193 ABSTRACT
The article deals with the organization of healthy lifestyle classes and clubs in institutes outside the classroom, as well as the knowledge of students about healthy lifestyles and the rules of their implementation, as well as disease prevention, as well as practicing this knowledge in practice. At institutes, district and regional events, at various meetings, it was decided to share these lessons and the knowledge gained in the circle with the rest of the public.
Keywords: health, healthy lifestyle, proper nutrition, clubs that promote a healthy lifestyle.
Мавзунинг долзарблиги. Замонавий жамиятда саломатликка муносабат узгара бошлади, булар тугри овкатланиш, чекмаслик, спиртли ичимликларни х,амда гиёх,ванд моддаларни истеъмол килмаслик ва мунтазам спорт билан шугулланиш кабилардир. Купчилик со^ик ижтимоий режаларини амалга ошириш, оила куриш, соглом фарзандларни дунёга келтириш имконини беришини тушунишади. Х,ар бир инсон учун согломлик х,ар кандай ёшда му^им а^амият касб этади. Саломатликни саклаш ва муста^камлаш учун эса соглом турмуш тарзини олиб бориш зарурдир. Саломатлик -инсоннинг нормал жисмоний, рух,ий ва ижтимоий фаровонлигини акс эттирувчи ме^нат, ижтимоий ва биологик функцияларни тулик бажарилишини таъминлайдиган нормал психосоматик х,олатидир.
Инсон саломатлиги бу - энг аввало, унинг рух,ий ва физиологик сифатларини ривожлантариш, умининг максимал давомийлигида макбул даражадаги ишчанлик кобилияти ва ижтимоий фаоллигини саклаб колишдан иборатдир. Купгина олимларнинг фикрича, инсон организмининг функционал имкониятлари ва унинг ташки му^итдан буладиган нохуш омилларга баркарорлиги бутун умри давомида узгариб туради, негаки, саломатликни саклаш, жушкин жараён булиб, у ёш, жинс, касбий фаолият, яшаш му^итига бо^ик х,олда яхшиланиб боради. Одам х,аёти, со^иш - энг катга ижтимоий бойликдир. Бу оила, мактаб ва инсон тарбияси, камолоти билан шугулланувчи бошка масканлар олдига соглом турмуш тарзини шакллантириш масаласини кундаланг куяди - [1, 2]. Миллат со^и™ х,ам табиий равишда, соглом турмуш тарзи оркали х,ал этилади. Саломатлик -инсон организмининг биологик, ру^ий, жисмоний х,олатлари ва ме^нат фаолиятининг мувозанатлашган бирлигидир. Сих,ат
саломатлик х,ар бир киши учун бахт-саодатдир. Унинг мех,нат унумдорлиги, мамлакатнинг иктисодий кудратини, халк фаровон-лигини ривожлантиришнинг зарур шартидир. Саломатликка нисбатан онгли ва масъулият билан ёндашиш жамият ва унинг барча аъзоларининг турмуш, ахлок нормаси булмош лозим. Саломатликни саклаш ва мустах,камлаш учун, аввало, одам уз танасининг тузилиши барча тукима ва аъзоларининг нормал иш фаолияти, усиши, ривожланиши ва купайиши конуниятларини билиши зарур. Шунингдек, барча тирик мавжудодлар каби, инсонга х,ам хос булган ушбу биологик хусусиятларни асраш ва тобора такомиллаштириш учуи зарур булган шарт-шароитни мукаммал билиш ва яратиш талаб этилади - [4].
Со^ом турмуш тарзи - бу х,акикий му^итда (табиий, техноген, ижтимоий) ва фаол узок умр куришда жисмоний, аклий , шунингдек ижтимоий фаровонликни таъминлайдиган инсон хатти-х,аракат-ларининг индивидуал тизимидир. Со^ом турмуш тарзи физиологик ва ру^ий жараёнларнинг нормал ривожланиши учун энг яхши шароитларни яратади, бу эса турли хил касалликларнинг пайдо булиш э^тимолини камайтиради, инсоннинг умр куриш давомий-лигини оширади. Со^ом турмуш тарзи бизнинг максад ва вазифа-ларимизни бажаришда, режаларимизни муваффакиятли амалга оширишда, кийинчиликларга дош беришда ёрдам беради. Инсоннинг узи томонидан сакланиб туриладиган ва муста^камланадиган со^ик унга узок х,амда кувончли х,аёт кечиришга имкон беради. Согликни саклаш х,ар бир инсоннинг ва умуман бутун жамиятнинг бебах,о бойлигидир.
Со^ом турмуш тарзини шакллантириш бола тушлишидан бошланиши керак. Со^ом турмуш тарзи - бу со^ом булиш, шунингдек турли касалликларга чалиниш, бахтсиз х,одисаларнинг олдини олишга ёрдам берадиган омилдир ва бунга усмирлик
давридан каттик амал килиш жоиздир. "Согликни ёшликдан асра!" -бу макол чукур маънога эга. Инсон саломатлигига ижобий таъсир курсатадиган омиллар: кун тартибига катъий риоя килиш, тугри овкатланиш, чиникиш, спорт, катталар, ота-оналар ва дустлар билан яхши муносабатда булишдир. Саломатликка хавф солувчи омил-ларга: кам ^арактлик, тартибсиз овкатланиш, чекиш, алкоголли ичимликлар, гиёх,ванд ва бошка токсик моддалар кабул килиш, уйда, мактабда, дустлари билан булган миссий ва рух,ий стресс, шунингдек экологик хавф омиллари киради - [5, 6, 7].
Оддий коидаларга риоя килиш, соглом турмуш тарзини олиб бориш, согликка оид маколаларни укиш ва уларнинг тавсияларига амал килиш оркали биз катор со^ик билан бо^ик жиддий муаммоларидан, х,аттоки саратон каби касалликлардан сакланиши-миз шунингдек шунчаки х,аётимизни бир неча йилга узайтиришимиз мумкин - [3].
Соглом булишни истамайдиган инсоннинг узи йукдир. Немис файласуфи Артур Шопенгауер шундай деган: "Бахтимизнинг ундан туккиз кисми бу согликка асосланган. У билан х,амма нарса завк манбаига айланади, аммо усиз мутлако х,еч кандай ташки фойда завк келтирмайди, х,аттоки субъектив фойда х,ам: акл, рух,, темперамент фазилатлари заифлашади ва йуколиб боради. Биз, авваламбор, бир-биримиздан со^ик хщида сураб, бир-биримизга уни тилашимиз бежиз эмас: бу хщикатан х,ам инсон бахтининг асосий шартидир. Со^ик ва соглом турмуш тарзининг узи нима? Жах,он согликни саклаш ташкилоти Низомида саломатлик "бу нафакат касаллик ва жисмоний нуксонларнинг йуклиги, балки жисмоний, ру^ий, маънавий ва ижтимоий фаровонлик х,олати х,амдир" деб таъкидланган. Афсуски замонавий х,аёт ритмида инсонлар соглига эътибор беришга вакт ажрата олмайдилар. Шунинг учун х,аммамиз жамиятда кандай яшаш ва узини тутиш хщида яхши тасаввурга эга булишимиз керак.
Согликни саклашнинг асосий омилларидан бири бу индивидуал турмуш тарзи х,амда согликни шакллантиришда му^им рол уйнаши, куп жи^атдан инсоннинг узига ва унинг хатти-х,аракатларига богликдир.
Ишнинг максади: Со^ом турмуш тарзига интилаётган бакувват ёш авлодни тарбиялашда тугри овкатланиш коидаларига тулик амал килиш, ёмон одатлардан сакланиш, согликнинг асосий таркибий кисмларига: маънавий, жисмоний х,олатга таяниш, доминант омил -индивидуал турмуш тарзини билиш ва х,исобга олиш, со^ом турмуш тарзига риоя килиш, согликни муста^камлаш инсоннинг уз кулида эканлигини унутмаслик, жисмонан х,амда маънан со^ом булишга интилиш кераклиги хщида усмирлар орасида таршбот ташкикот ишларини олиб бориш. Усмир ёшлар онгида со^ом турмуш тарзи тушунчанини шакллантириш, со^ом турмуш тарзини таршб килиш, мактабларда со^ом турмуш тарзига риоя килиш конун коидаларини тушунтириш ишларини олиб бориш, со^ом турмуш тарзи учун зарур булган шахсий хусусиятларни ривожлантириш.
Материал ва методлар. Олий укувюртларида со^ом турмуш тарзи дарслари х,амда тугаракларини ташкил килиш, шунингдекдарс давомида талабалар со^ом турмуш тарзи ва унга амал килиш коидалари, чиникиш, х,амда касалланишнинг олдини олиштугрисида билимларга эга буладилар х,амда ушбу билимларини амалий машгулотларда машк килиб, олий талим муасасаси, туман ва вилоят микёсида утказиладиган тадбирларда, турли хил учрашувларда ушбу дарслар х,амда тугаракда урганган билимлари, эришган натижалари билан колганлар билан булишиб кенг оммага тадбик этишни урганадилар, уларни х,ам со^ом турмуш тарзи олиб боришга даъват этадилар. Бу натижаларни куриб колган талабаларда х,ам со^ом турмуш тарзи олиб боришга катта иштиёк пайдо булиб, уларда х,ам спорт билан шугулланиш ва со^ом
турмуш тарзи олиб бориш истаги пайдо булади. Ушбу дарсларни уйинли проектлаштиришусулда утказиш бу талабада бундай дарсларга кизиктиришнинг яна бир куриниши булиб, бунда талабалар уз профессионал фаолиятларидан келиб чикган х,олда со^ом турмуш тарзини таршб этишда турли хил проектлар, янгиликлар хщида фикрлаб, ушбу со^анинг ривожланишига замин яратувчи гоялар уйлаб чикадилар - [9, 14, 19]. Ушбу роллар алма-шинуви типик ишчи уйинларидан бири булиб уз-узини бошкариш интерактив усули ^исобланади. Бунда талабалардан бири виртуал укитувчи сифатида танланиб амалий машгулот утказилишидан бир кун олдин ушбу талаба огохлантирилади. Танланган виртуал укитувчи утиладиган мавзу юзасидан талабаларни кизиктириш учун турли хил интерактив уйинлар тайёрлаб келиб дарсни утказади - [10, 15, 18]. Дарсни бу тарика утказилиши айникса келажакда талабаларда мавзуни тулалигича эгаллаш билан бир каторда со^ом турмуш тарзини шакллантиришга оид куникма ва билимларнинг шаклланишига олиб келади - [8, 17].
Хулоса. Шундай килиб, со^ом турмуш тарзи факатгиназарарли одатлар, ме^нат фолияти ва дам олиш режими, овкатлаништизими, х,ар хил чиниктирувчи машклардан иборат булмасдан; балким, узига, бошка инсонга, ^аётга булган муносабат тизимини, шунингдек, борликнинг мазмунлилиги, ^аётий максадлари ва кадриятлари х,амда бошка катор тушунчаларни уз ичига мужассам- лаштиради. Согликни саклашнинг турли таркибий кисмларига (жисмоний, аклий, ижтимоий, маънавий) таъсир курсатадиган омилларнинг барча турларидан мох,ирлик билан фойдаланиш, согломлаштириш, тиклаш, табиатга зарар етказишдан тийилиш кабилардир.
Со^ом турмуш тарзи куп жи^атдан талабаларнинг дунёкараши, ижтимоий ва ахлокий тажрибасига бо^ик. Ижтимоий меъёрлар,
со^ом турмуш тарзи кадриятлари улар томонидан шахсан му^им деб кабул килинади, аммо х,ар доим х,ам жамоат онги ишлаб чиккан кадриятлар билан мос келавермайди. Юкоридагиларни та^лил килиб со^ом турмуш тарзини таршб килишда, со^ом турмуш тарзи дарслари х,амда тугаракларини ташкил килиш талабаларда со^ом турмуш тарзини олиб бориш со^ик ва келажаклари учун му^им эканлиги чукур англашларига, х,амда уни таршб этишларига ёрдам беради.
Адабиётлар руйхати:
1. Жалолова В.З., Рахматова М.Р., Кличова Ф.К., Назаров С.Э. Роль инновационных методов обучения на развитие уровня знаний студентов // Новый день в медицине - Тиббиётда янги кун 2019, 4 (28), 32-35.
2. Исабаева М.М. Биологияни укитишда со^ом турмуш тарзи куникмаларини шакллантириш методикаси. - Т.: «Фан ва технология», 2012.
3. Исабаева М. М. Инновацион таълим му^итида со^ом турмуш тарзи куникмаларини таркиб топтириш технологияси //Современное образование (Узбекистан). 2016, №10.
4. Орзиев З.М., Рахматова М.Р., Жалолова В.З., Кличова Ф.К. Критерии эффективности уровня знаний студентов, приобретенных интерактивными методами обучения //«Дневник казанской медицинской школы» 2019, июнь С 38-42.
5. Орзиев З.М., Рахматова М.Р., Жалолова В.З. Влияние интерактивных методов обучения на формирование уровня клинических знаний // Вестник Международного Университета Кыргызстана 2018, 3, 163-167.
6. Рахматова М.Р., Жалолова В.З. Effectiveness of the combined application of interactive methods "debats" and "a weak link" in theconduct of the lesson // Биология и интегративная медицина. 2018, №4.С 225131.
7. Рахматова М.Р., Жалолова В.З. "The place of innovative technologies in training of highly qualified personnel in the highest medical educational institutions" // Биология и интегративная медицина 2018, №. 3, С. 234-247.
8. Рахматова М.Р., Жалолова В.З., Мустафаева Ш.А., Нурова З.\ "Малакали тиббий кадрлар тайёрлашда инновацион педагогик технологияларнинг урни" // Новый день в медицине - Тиббиётда янги кун 2020 №1(29) январь.
9. Рахматова М.Р., Жалолова В.З., Кличова Ф.К Применение интерактивных технологий case-study и «слабое звено» для обучения в медицинских вузах /«Современное состояние, проблемы и перспективы медицинского образования» международная учебно-научно-практическая конференция С 100-102.
10. Рузиева М.Х., Юлдашева М.М., Турсунбаева М.Т. Малакали кадрларлар тайёрлашда интерактив таълим усулларидан фойдаланган х,олда дарс утиш устиворлиги //«Биология и интегративная медицина» 2020, №1 - январь-февраль (41) С 86-98.
11. Рузиева М.Х. Амалий машгулот дарсларида интерактив усулларни куллаш устиворлиги// Новый день в медицине - Тиббиётда янги кун - 2020. - № 2(30/2). - С. 67-71.
12. Шарафутдинова Р.И., Муратова Г.С., Турсунбаева М.Т. Экологик таълим ва тарбия тушунчаларини шакллантириш тамойиллари // «Биология и интегративная медицина» 2020, 1 -январь-февраль (41), 98-105.
13. Шарафутдинова Р.И., Муратова Г.С., Турсунбаева М.Т. Талабаларда экологик тафаккур ва тарбия тушунчаларини шакллантириш // Новый день в медицине - «Тиббиётда янги кун» - 1 (29) 2020, 105-107.
14. Шукуров Ф.А., Халимова Ф.Т., Абдуллаева М.А. Анализ результатов оценки качества работы преподавателя высшего учебного заведения - //Биология и интегративная медицина 2019, 12 (40), 119.
15. Шукуров Ф.А., Халимова Ф.Т., Меликова Н.Х., Арабзода С.Н. Уровень тревожности в прогнозировании мотивационной деятельности студентов и академических групп - //«Биология и интегративная медицина» 2020, 44, 4, (июль-август) 116-130.
16. Юлдашева М.М., Рузиева М.Х., Юлдашева Н.М. Тиббиёт институтида узбек тили фанидан амалий машгулотлар утказишда «кучсиз х,алка» х,амда "дискуссия" интерактив таълим усулларни биргаликда куллашнинг афзалликлари // «Биология и интегративная медицина» 2020, 1 - январь-февраль (41), 105-113
17. Юлдашева М.М. «Заиф бушн» ва "давралар" интерактив таълим усулларни биргаликда куллаш унумдорлиги // Новый день в медицине - Тиббиётда янги кун - 2020, 1 (29), 107-109.
18. Rakhmatova M.R., Jalolova V.Z., Jumaeva G.A., Nazarov С.Е. The level of knowledge of students acquired in interactive ways "Blitz method" and "Case study" // Новый день в медицине - «Тиббиётда янги кун» 2019, 4 (28), 69-73.
19. Sharafutdinova R.I., Muratova G.S., Tursunbayeva M.T. Concepts of ecological thinking and education and their formation in the minds of students //«Биология и интегративная медицина» 2020, 4 -июль-август (44), 156-161.
20. Sharafutdinova R.I., Muratova G. S., Mustafayeva SH.A. Tursunbayeva M.T. Collaborative learning methods and their application during practical exercises //«Биология и интегративная медицина» 2020, 4 - июль-август (44), 162-173.