Научная статья на тему 'Талабалар ижтимоий интеллекти психологик етуклик компоненти сифатида'

Талабалар ижтимоий интеллекти психологик етуклик компоненти сифатида Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
307
77
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ижтимоий интеллект / психологик етуклик / новербал ҳулқ-атвор / шахслараро ўзаро таъсирлашув / мулоқот иштирокчиси / вербал экспрессия / социальный интеллект / психологическая зрелость / новаторское поведение / межличностное взаимодействие / межличностное общение / вербальное выражение

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Бутаева Умида Алибоевна

Мақолада талаба психологик етуклигининг аспектларидан бири бўлган ижтимоий интеллектни ўрганиш натижалари психологик таҳлил қилинган. Психологик етуклик компонентларининг ижтимоий муносабатларининг жинсий фарқлари ҳам ўрганилган. Ҳар икки жинс талабаларида психологик етилиш даврида мулоқот иштирокчисининг ҳиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш, новербал ҳулқ-атворни тушуниш мезонлари бир-бири билан боғланишни ифодалангани сингари ижтимоий интеллект билан ҳам ижобий ҳамда тўғри корреляцион боғлиқлик исботланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОЦИАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ СТУДЕНТОВ КАК КОМПОНЕНТ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ЗРЕЛОСТИ

В статье проводится психологический анализ социального интеллекта как одного из аспектов психологической зрелости студента. Также рассматриваются половые различия в социальных отношениях компонентов психологической зрелости. У обоих полов присутствует положительная и прямая корреляционная связь с их социальным интеллектом, поскольку психология это понимание восприятий, мыслей и намерений автора сообщения и критерии понимания поведенческих восприятий.

Текст научной работы на тему «Талабалар ижтимоий интеллекти психологик етуклик компоненти сифатида»

Бутаева Умида Алибоевна,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети таянч докторанти

ТАЛАБАЛАР ИЖТИМОИЙ ИНТЕЛЛЕКТИ ПСИХОЛОГИК ЕТУКЛИК КОМПОНЕНТИ СИФАТИДА

БУТАЕВА У.А. ТАЛАБАЛАР ИЖТИМОИЙ ИНТЕЛЛЕКТИ ПСИХОЛОГИК ЕТУКЛИК КОМПОНЕНТИ СИФАТИДА

Маколада талаба психологик етуклигининг аспектларидан бири булган ижтимоий интеллек-тни урганиш натижалари психологик тах,лил килинган. Психологик етуклик компонентларининг ижтимоий муносабатларининг жинсий фарклари х,ам урганилган. Хар икки жинс талабаларида психологик етилиш даврида мулокот иштирокчисининг х,иссиёти, фикри ва ниятларини тушу-ниш, новербал хулк-атворни тушуниш мезонлари бир-бири билан боFланишни ифодалангани сингари ижтимоий интеллект билан х,ам ижобий х,амда туFри корреляцион боFликлик исбот-ланган.

Таянч суз ва тушунчалар: ижтимоий интеллект, психологик етуклик, новербал х,улк-атвор, шахслараро узаро таъсирлашув, мулокот иштирокчиси, вербал экспрессия.

БУТАЕВА У.А. СОЦИАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ СТУДЕНТОВ КАК КОМПОНЕНТ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ЗРЕЛОСТИ

В статье проводится психологический анализ социального интеллекта как одного из аспектов психологической зрелости студента. Также рассматриваются половые различия в социальных отношениях компонентов психологической зрелости. У обоих полов присутствует положительная и прямая корреляционная связь с их социальным интеллектом, поскольку психология - это понимание восприятий, мыслей и намерений автора сообщения и критерии понимания поведенческих восприятий.

Ключевые слова и понятия: социальный интеллект, психологическая зрелость, новаторское поведение, межличностное взаимодействие, межличностное общение, вербальное выраже-

BUTAEVA U.A. SOCIAL INTELLECT OF STUDENTS AS COMPONENT OF PSYCHOLOGICAL MATURITY

There is provided in the article the psychological analysis of social intelligence, as one of the aspects of student psychological maturity. Sexual differences in the social relationships of psychological maturity components have also been studied. Both sexes have a positive and direct correlation relationship with their social intellect, as psychology is a comprehension of the perceptions, thoughts and intentions of the communicant, and the criteria for understanding the behavioral perceptions.

Keywords: social intellect, psychological maturity, noverbal behavior, interpersonal interaction, interpersonal communication, verbal expression.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

Талабаларнинг психологик етуклиги учун фацат ацлий интеллектнинг усиши узи етарли эмас. %ар бир талаба мутахассис сифатида шаклланишида уз соцаси учун керакли билим, куникма ва малакаларни узлаштиришга цобилиятли субъект булибгина цолмай, у ижтимоий муносабатларга мослашувчан, бошцаларнинг кечинмаларини цис эта олади-ган, уларга уз таъсирини утказувчи, муносабатларга кири-шимли, уз хатти-царакатларини бошцаларга мослаштира оладиган психологик етук шахс булишини цам тацозо этиши масаласи кундаланг булиб цолди.

Психологик етуклик аспектлари куп булиб, улар узларини х,ар хил куринишда намоён этади. IQ коэффициенти юкори булган инсон умумий мазмунда мутлако талабга жавоб бер-маслиги ёки ижтимоий жих,атдан психологик етук булмаслиги мумкин. Баъзи оддий шахс олий маълумотга эга булган шахсларга нис-батан кундалик турмуш ташвишлари ва шах-слараро муносабат масалаларини яхширок тах,лил этиши мумкин. Бу эса маълумотлилик даражаси ва IQ тест натижаларисиз тах,лил этиш кобилиятига эгадир. Таъкидлаш керакки, талабаларнинг ижтимоий интеллекти мезон-ларини боскичлар буйича урганишга х,аракат килганимизда х,ам бир катор ижобий, илмий маълумотлар кулга киритилди.

Биз тадкикотимизда талабаларнинг нафакат жинсига, балки уларнинг ёш хусуси-ятларига х,ам катта эътибор каратдик. Биринчи навбатда барча синалувчиларнинг ёшини кайд килиб чикдик. Тадкикотимизда тажриба-синов ишлари Самараканд давлат универси-тети, Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети х,амда Жиззах педагогика институти Педагогика ва физика факультет-лари 1-4 боскич талабаларида утказилди.

Талабаларда ижтимоий интеллектнинг ёш билан боFлик психологик жих,атларига таъриф беришда Дж.Гилфорд1 методикасининг нати-жаларига суяниб иш курдик. Методика буйича талабалар 4 та субтестини ечдилар ва х,ар бир субтест(омил)га максимал (max.) 5 балл, мини-мал (min.) 0 балл куйиб чикилди. Шундан сунг х,ар бир субтест буйича йиFилган балларнинг умумий йиFиндиси топилди.

1 Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта // Психология мышления. Под ред. A.M. Матюшкина. - М.: «Прогресс», 1965. - С. 433-456

Биз шуни х,исобга олган х,олда талабаларнинг психологик етуклигининг аспекти сифатида ижтимоий интеллектини х,ам диагностика киламиз ва унинг динамикасига х,ам эътибор каратамиз. Куйида (1-жадвал) тадкикот нати-жалари шарх,ига эътибор каратамиз.

Талаба психологик етуклигининг аспект-ларидан бири булган ижтимоий интеллектни урганишда Дж.Гилфорд методикасидан фой-даландик. Ушбу методика таркибидаги суб-тестлар талаба психологик етуклигининг баъзи кирраларини ёритишга хизмат килади2.

Психологик етуклик тушунчасининг маз-муни ва методиканинг хусусиятидан келиб чикадиган булсак, талабаларнинг мулокотда ва ижтимоий шароитга мослашувчанликка кобилиятлилиги х,амда инсонларни идрок этиш, улар билан мулокатга киришимлилиги-даги интеграллашган интеллектуал кобилияти уртача даражали кийматни ифодаламокда. Демак, талабалар таълим жараёнида психологик етуклик сифати булган ижтимоий интеллектни ривожлантириш масаласига доимо эътибор каратишлари лозим булади. Уларнинг ижтимоий интеллектни ифодаловчи мезонлардан «Мулокот иштирокчисининг х,иссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш» буйича (3,18 ± 0,59) уртача кучли даражани намоён этди. Бу талабаларда одамлар билан муносабатни олдиндан башоратлаш, турли вокеа-х,одисаларнинг боришини тахминлашга лаёкатлари булсада, аммо яккол тараккий этмаган. Шунинг учун уни ривожлантириш лозим деган хулосани беради. Талабалар ушбу субтестни юкори даражада ечиши нотаниш инсонларни фотосуратига караб, унинг ким-лиги, ички кечинмалари х,акида батафсил тав-сиф бера олардилар. Аммо, талабалар ижти-

2 Уша жойда.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

34 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ч___/

1-жадвал. Талаба психологик етуклик компонентларининг ижтимоий интеллект курсаткичлари

№ Ижтимоий интеллект субтестлари компонентлари Уртача балл ОFИШ

1. Мулокот иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш 3,18 0,59

2. Новербал хулк-атворни тушуниш 3,30 0,86

3. Вербал экспрессияни тушуниш 2,89 0,62

4. Шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил этиш 2,79 0,95

2-жадвал. Талаба психологик етуклик компонентларининг ижтимоий муносабатлари1,2

Мулокот

иштирокчи- Шахс-лараро

сининг хиссиёти, Новербал хулк- Вербал экспрес- узаро таъсирла-

фикри ва атворни тушуниш сияни тушуниш шувни тахлил

ниятларини этиш

тушуниш

Мулокот иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш I 0,401* 0,330 0,568**

Новербал хулк-атворни тушуниш I 0,346 0,610**

Вербал экс-прессияни тушуниш I 0,332

Шахслараро узаро таъсирла-шувни I

тахлил этиш

моий интеллектининг бу жабхаси уртачадан юкорирок курсаткични курсатмокда.

Талабаларда психологик етуклик ривож-ланишида новербал хулк-атворни тушуниш мухим ахамиятга эга. Ушбу новербал хулк-атворни тушуниш буйича хам уртачадан (3,30 ± 0,86) юкори кийматга эга булганлар. Тала-балар узларини фаол ижтимоий мухитига тайёрлашга, новербал сигналларни сезгир-ликка, одамларнинг новербал мулокотлари ёрдамида, позаси, мимикаси ва хатти-харакатларига кура, бахолаш кунимкмалари борлигидан далолат беради. Бу эса талабалар узларидаги ушбу сифатни юкорирок дара-жада шакллантиришга эришсалар, у холда бу уларнинг фаол, стеник, чукур рефлек-сияга, мулокотда инсонларнинг эмоционал холатларига нисбатан сезгирликка, узларининг XИс-туЙFуларини хам тушунишга мойилли-клари ортишини билдиради.

Талабаларнинг методикадаги колган иккита субтест курсаткичлари, яъни вербал экспрес-сияни тушуниш (2,89 ± 0,62), шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил этиш (2,79 ± 0,95) буйича уртачага якинлигини талабалар ижтимоий интеллектининг ушбу жабхалари х,али уртача даражада хам ривожланмаганлиги маълум булади. Бу эса талабалар психологик

1 Жадвал тадк,ик,отлар натижасида муаллиф тарафидан тузилди.

2 *р<0,05; * * р<0,01

етуклик кирраларининг тулик ривожланма-ганлигидан далолат беради.

Илмий тадкикотимизининг максади талаба-ёшларда психологик етукликнинг ижтимоий-психологик томонларини илмий жихатдан асослаш ва амалда синаб куриш лозим. Бунинг учун талабаларнинг ижтимоий интеллектини бахолашга хизмат килувчи тест мезонлари ёрдамида уларнинг компонентларининг узаро корреляцион муносабатларини тахлил килдик (2-жадвал). Талабаларнинг ижтимоий интеллектини компонентлари орасида ижобий корреляцион муносабатлар кузатилмокда. Уртача киймат буйича тахлилимизда талабалардаги «мулокот иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш» ва «новербал хулк-атворни тушуниш» буйича уртачадан юкори курсаткичларга эгаликларини корреляцион муносабатлар тасдиклади (г=0,401, р<0,05). Яъни, талабалар шахслараро муносабатда интеллектуал кобилиятлари бирлигида умумий мухитни, сухбатдошларни хатти-харакатлари, шахсий фазилатларини, кечинмаларини бахолаш имкониятлари конуният жихатидан боFликлиги тасдикланди. Психологик етук даражасига эришиш талабанинг салохияти, ишчанлик кобилияти, аклий ва ижодий фао-лияти махсулдорлигига боFлик булиб, барча талабалар тараккиёт чуккисига эришади, деган маънони англатмайди (2-жадвал).

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

3-жавдал. Талаба к,изларда психологик етуклик компонентларини муносабатлари1,2

Мулокот

иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва Новербал хулк-атворни тушуниш Вербал экспрессияни тушуниш Шахслараро узаро таъсирлашувни

ниятларини тахлил этиш

тушуниш

Мулокот иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш I 0,620* 0,578* 0,718**

Новербал хулк-атворни тушуниш I 0,331 0,628*

Вербал экспрессияни тушуниш I 0,289

Шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил I

этиш

Талабанинг хаёт ва фаолиятида муваффакиятга эришиш учун «мулокот ишти-рокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш» кобилиятларини устириб борсалар, «шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил этиш»да хам муаммоларга дуч келмасликлари илмий жихатдан исботини топмокда (г=0,568, р<0,01). Новербал хулк-атворни тушуниш кобилиятини ривожлантириш оркали «шахслараро узаро таъсирлашувини тахлил этув-чанликни камол топтиришлари мумкин экан. (г=0,610, р<0,01). Психологик етуклик компонентлари билан ижтимоий интеллект микдорларини боFликлиги хам шахснинг психологик етилишида ахамият касб этиши табиий.

Талабаларнинг психологик жихатдан етук шахслар килиб вояга етказиш жараё-нида жинсий фарклар булиши, эхтимол. Бу эса муаммонинг жинсга муносабатини урганишни хам такозо килади. Шунга кура, биз, талаба кизлар ва йигитларнинг жинси буйича курсаткичларини урганишга хам эъти-бор каратдик. Бу эса психологик етуклик дав-рида ижтимоий интеллектни ривожланган-лик холатининг жинсий тафовутланишидаги фаркларни бахолашга олиб келди (3-жавдал).

Талаба кизлардаги ижтимоий интеллект мезонлари уртасида умумий натижалардаги сингари корреляцион муносабатлар мав-жуд булиб, уларда мулокот иштирокчиси-нинг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш новербал (г=0,620, р<0,05) ва вербал экспрес-сияни тушуниш (г=0,578, р<0,05), шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил этиш кобилияти

1 Жадвал тадкикотлар натижасида муаллиф тарафидан тузилди.

2 * р<0,05; ** р<0,01

билан хам ижобий корреляцион боFликликни акс эттира олган (г=0,718, р<0,01). Биз талаба кизлар психологик етилиш доираси-дан узларининг ижтимоий интеллект маълум умумий куникмаларига эгаликларини, аммо уларни янада ривожлантириш лозимлигини таъкидлашга мойилмиз.

Энди талаба йигитларнинг ижтимоий интеллект мезонлари уртасида узаро корреляцион боFликликни куйидаги жадвал куртсаткичлари ёрдамида тахлил этайлик (4-жадвал).

Талаба йигитларнинг натижаларида эса кизларникидан фаркли жихатлари кузати-лиши эхтимол. Тахлилларимиз талаба йигит-ларда хам талаба кизларнинг натижаларига боFлик тарзда мулокот иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш кобилиятлари новербал хулк-атворни тушуниш (г=0,368, р<0,05) ва вербал экспресси-яни тушуниш билан (г=0,501, р<0,05) туFри корреляцион алокадорликни намоён этди. Бундан куринадики, талабаларда психологик етилишнинг умумий мухитига ва муносабат-ларга узларини тайёрлашда етарлича фах,м-фаросат ва акл-заковат бор, аммо талаба-лар уларни турмуш тажрибалари х,амда кас-бий шаклланиш жараёнида ривожлантириб боришларига туFри келади. Таълим-тарбия жараёнида талаба йигитларнинг уз устиларида ишлашлари, ижтимоий интеллектни харак-терловчи фазилатларни шакллантиришни ортга колдирмасликлари лозим булади. Талаба йигитларнинг ижтимоий интеллект курсаткичларидан куринадики, мулокот шаро-итидаги талабаларнинг атрофдагиларга нис-батан муносабатида интеллектуал жихатдан компетентли булган муомалани намоён эта олиши уларнинг психологик етуклигида хам

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

4-жавдал. Талаба йигитларнинг ижтимоий интеллекти муносабатлари1,2

Мулокот иштирокчи-сининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш Новербал хулк-атворни тушуниш Вербал экспрессияни тушуниш Шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил этиш

Мулокот иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш I 0,368* 0,501* 0,158

Новербал хулк-атворни тушуниш I 0,138 0,330

Вербал экспрессияни тушуниш I 0,080

Шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил этиш I

ахамият касб этар экан. Бизнинг тажриба-мизда хар икки жинс талабаларида психологик етилиш даврида мулокот иштирокчиси-нинг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш, новербал хулк-атворни тушуниш мезонлари бир-бири билан боFланишни ифодалангани сингари ижтимоий интеллект билан хам ижо-бий хамда тyFри корреляцион боFликликни акс эттира олди (4-жадвал).

Хулоса килиб айтганда талабалар психологик етуклик компоненти булган ижтимоий интеллект натижалари усиш холати туртинчи боскичда якколрок ифодаланишини курсатди. Бундан куринади, психологик етукликни таъ-минлаш учун аник ижтимоий психологик тад-бирлар билан бир каторда, талабаларнинг

узлари шахсий сифатлари юзасидан мустакил изланиш олиб боришлари хам зарур.

Ижтимоий интеллектнинг асосий вазифала-ридан бири узок муддатли узаро муносабат-ларни шакллантиришдир. Узаро муносабат-ларнинг даражаси ва характерини тушунган холда келажакда бир-бирига ижобий таъсир утказиш ва муносабатларни мустахкамлашдан иборатдир. Ижтимоий интеллект «инсон-инсон» сохасидаги касбларда мухим ахамиятга эга булиб, педагоглар, психологлар, психо-терапевтлар, журналистлар, менежерлар, хукукшунослар, шифокорлар, сиёсатчилар, тадбиркорлар фаолиятини прогноз кила олиш имкониятини беради.

Адабиётлар руйхати:

1. Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества. -Ростов: Издание Ростовского университета, 1983.

2. Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта // Психология мышления. Под ред. A.M. Матюшкина. - М.: «Прогресс», 1965. - С. 433-456.

3. Гильяшева И.Н. Исследование интеллекта // Методы психологической диагностики и коррекции в клинике/под ред. М.М.Кабанова, А.Е.Личко, В.М.Смирнова. - Л.: «Медицина», 1983.

4. Fозиев Э^. Психология. - Т: «Укитувчи», 1994.

5. Fозиев Э^. Талабаларни умумлаштириш усулларига ургатиш ва улар-нинг аклий тараккиёти. - Т.: «Укитувчи», 1983.

6. Fозиев Э^. Тафаккур психологияси. - Т.: «Укитувчи», 1994.

7. Михайлова Я.И. Взаимосвязь уровня развития социального интеллекта с интеллектуально-личностными характеристиками у детей 6-7 лет: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. - СПб, 2001.

1 Жадвал тадкикотлар натижасида муаллиф тарафидан тузилди.

2 * p<0,05; ** p<0,01

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.