Научная статья на тему 'ТAЛAБA-ЁШЛAРДA ҲУҚУҚИЙ МAДAНИЯТНИ OШИРИШНИНГ ИЖТИМOИЙ-ПEДAГOГИК ХУCУCИЯТЛAРИ'

ТAЛAБA-ЁШЛAРДA ҲУҚУҚИЙ МAДAНИЯТНИ OШИРИШНИНГ ИЖТИМOИЙ-ПEДAГOГИК ХУCУCИЯТЛAРИ Текст научной статьи по специальности «Право»

CC BY
143
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
демократия / фуқаролик жамияти / ҳуқуқ / ҳуқуқий онг / ҳуқуқий маданият / иммунитет / аксиялогия / юридик саводхонлик / олий таълим / ижтимоий-педагогик хусусиятлар. / демократия / гражданское общество / право / правовое сознание / правовая культура / иммунитет / аксиология / юридическая грамотность / высшее образование / социально-педагогические особенности.

Аннотация научной статьи по праву, автор научной работы — Пирназаров Ғуломжон Нурбобоевич

Ушбу мақолада Ўзбeкиcтoн Рecпубликacи Прeзидeнтининг 2019 йил 9 янвaрдaги “Жамиятда ҳуқуқий онг ва ҳуқуқий маданиятни юксалтириш тизимини тубдан такомиллаштириш тўғрисидаги” ПФ-5618-coнли фармонини талаба-ёшлар ҳуқуқий маданиятини оширишдаги ўрни ва ижтимоий-педагогик хусусиятлари ҳақида сўз юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ПОВЫШЕНИЯ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ СРЕДИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ

В статье рассматриваются роль и социально-педагогические особенности указа Президента Республики Узбекистан от 9 января 2019 года № УП-5618 «О коренном совершенствовании системы повышения правосознания и правовой культуры в обществе» в повышении правовой культуры студентов.

Текст научной работы на тему «ТAЛAБA-ЁШЛAРДA ҲУҚУҚИЙ МAДAНИЯТНИ OШИРИШНИНГ ИЖТИМOИЙ-ПEДAГOГИК ХУCУCИЯТЛAРИ»

Пирназаров fуломжон Нурбобоевич,

Тошкент тукимачилик ва енгил саноат институти доценти., педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)

ТДЛДБД-ЁШЛДРДД ^УКУКИЙ МАДАНИЯТНИ ОШИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДДГОГИК ХУСУСИЯТЛДРИ

УДК:37.032-057.875

ПИРНАЗАРОВ F.H. ТАЛАБА-ЁШЛАРДА ЦУЦУЦИЙ МАДАНИЯТНИ ОШИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ

Ушбу маколада Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 9 январдаги "Жами-ятда хукукий онг ва хукукий маданиятни юксалтириш тизимини тубдан такомиллаштириш туFрисидаги" ПФ-5618-сонли фармонини талаба-ёшлар хукукий маданиятини оширишдаги урни ва ижтимоий-педагогик хусусиятлари хакида суз юритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: демократия, фукаролик жамияти, хукук, хукукий онг, хукукий маданият, иммунитет, аксиялогия, юридик саводхонлик, олий таълим, ижтимоий-педагогик хусусиятлар.

ПИРНАЗАРОВ Г.Н. СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ПОВЫШЕНИЯ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ СРЕДИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ

В статье рассматриваются роль и социально-педагогические особенности указа Президента Республики Узбекистан от 9 января 2019 года № УП-5618 «О коренном совершенствовании системы повышения правосознания и правовой культуры в обществе» в повышении правовой культуры студентов.

Ключевые слова и понятия: демократия, гражданское общество, право, правовое сознание, правовая культура, иммунитет, аксиология, юридическая грамотность, высшее образование, социально-педагогические особенности.

PIRNAZAROV G.N. SOCIO-PEDAGOGICAL FEATURES OF INCREASING LEGAL CULTURE AMONG YOUTH STUDENTS

In the article is discussed the role and socio-pedagogical features of the Republic of Uzbekistan Presidents decree dated January 9, 2019 No. UP-5618 «On the radical improvement of the system of increasing legal awareness and legal culture in society» in improving the legal culture of students.

Key words and concepts: democracy, civil society, law, legal consciousness, legal culture, immunity, axiology, legal literacy, higher education, social and pedagogical features.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 10 (107)

Кириш.

Жамиятнинг демократия йулидан жадал ривожланиши куп жихатдан ёшларнинг х,ук,ук,ий онги ва хукукий маданияти дара-жасига боFлик. Узбекистон Республикаси Президенти томонидан 2019 йил 9 январдаги "Жамиятда х,укукий онг ва х,укукий маданиятни юксалтириш тизимини тубдан такомиллаштириш туFриcидa"ги ПФ-5618-сонли фармони мазкур йуналишда олди-мизда турган мухим вазифаларни белги-лаб берган мухим жужжат булди. Фармонда мазкур йуналишдаги мавжуд камчиликлар бирма-бир курсатиб берилгани жумладан "ёшларнинг х,укукий тарбиясига салбий таъ-сир курсатувчи омилларга нисбатан х,укукий иммунитетни шакллантириш, хар бир шах-сда конунларга ва одоб-ахлок коидаларига хурмат, миллий кадриятларга садокат, ^укукбузарликларга нисбатан муросасиз-лик хисини уЙFотиш ишига комплекс тарзда ёндашилмаётгани ва ахолининг хукукий билимларини оширишга доир вазифаларнинг аник таъсирчан механизми мавжуд эмас-лиги жамиятда х,ук,ук,ий маданиятни юксалтириш борасидаги ишларнинг самарасиз олиб борилаётганлиги"1 танк,идга олинган.

Жамиятда х,ук,ук,ий маданиятини ошириш-нинг методологик жихатлари, педагогик таъсирчан усул, шакл ва омилларини тахлил этиш, шунингдек, талаба-ёшларнинг хукукий маданиятини оширишнинг замонавий тех-нологиялари тизими самарадорлигини таъ-минлаш, уларнинг х,ук,ук,ий онгини шакллантириш ва бу оркали хукукий хабардор-лигини оширишнинг таъсирчан механизм-лари, замонавий технологияларини тадкик этиш мухим ахамиятга моликдир. Бу эса, уз навбатида, илFор хорижий тажрибаларга тая-ниб, маънавий-маърифий ишлар ривожини фан ва технология ютук,лари билан х,амох,анг тарзда илмий тахлил к,илиш, айник,са, талаба-ёшларнинг х,ук,ук,ий маданиятини ошириш жараёнида маънавий-маърифий ишларни ташкил этишга тайёрлаш технологиясини

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 9 январдаги "Жамиятда хукукий онг ва хукукий маданиятни юксалтириш тизимини тубдан такомиллаштириш туFриcидa"ги ПФ-5618-сонли фармони. - Крнун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 10.01.2019 й., 06/19/5618/2452-сон)

такомиллаштириш заруратини юзага келти-ради.

Хукукий маданиятни педагогик к,адрият сифатида тушуниш, унга аксиологик нук,таи назардан ёндашишга ундайди. Аксиология (юнонча "аксия" - арзиш, к,адрият, кадриятлар хак,идаги таълимот) унга мувофик, у ёки бу ходисада намоён буладиган инсон фаолияти "маданий" ёки "маданиятсиз" сифатида бахоланади. Маълумки, хукук ва маданият узаро бoFлик1 категориядир. Шундай килиб, маданият шахснинг эркин ва хар томонлама ривожланишини таъминловчи хамда таминотнинг ижтимоий ривожланиш даражасининг улчови сифатида майдонга чик,ади. Як,ингача хукукий маданият умумий назариясининг тулик,лигича тадк,ик, этилмаганлиги боис жамиятда шахс хукукий маданияти тушунчасини аник,лашда асосан куйидаги унсурлар ажратиб курсатилар, бунда шахснинг уз хукукларини билиши, к,онун ва бошк,а меъёрий хужжатларнинг мазмуни ва нимага йуналтирилганини аник,лаши унга нисбатан хурматининг шаклланганлиги, конунийлик, адолатни хис к,илиш ва хоказалар назарда тутилар эди. Юк,оридаги фикрлардан келиб чик,иб, ёшларнинг хукукий маданиятига унинг таркибий унсурлари асосида таъриф берадиган булсак, уни куйидагича таърифлаш мумкин булади: ёшларнинг хукукий маданияти уларнинг хукукий саводхонлик даражаси, конунларга булган хурмати, хукукий нормаларни ижро этиш хаётга тадбик, эта олиш куникмаси, хукукбузарликларга нисбатан муросасизлик, конунлар ижоаткорлиги, хукукий фаоллик хамда ташаббускорлик даражасидир.

Мавзунинг долзарблиги.

Мамлакатимизда ахолининг 60 фоиз-дан ортиFи ёшлар эканлигидан келиб чик,иб, ёшларга оид давлат сиёсатини амалга ошириш ва уларнинг манфаатларини хукукий химоя килишга доир к,атор мак,садли чора-тадбирлар амалга оширилмок,да. Хукукий маданиятни оширишнинг методологик асослари, педагогик таъсирчан усул, шакл ва омилларини тахлил этиш, шунингдек, хукукий онгни шакллантириш ва хукукий

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 10 (107)

хабардорликни оширишнинг таъсир-чан механизмлари, мафкуравий иммуни-тетни шакллантиришнинг илмий масала-ларини тадкик этиш мухим ахамият касб этмокда. Олий таълим муассасалари талаба-ёшларининг хукукий маданиятини оширишда маънавий-маърифий ишларнинг янги, замо-навий таъсирчан технологияларини ишлаб чикиш, модернизациялаштириш ва такомил-лаштириш механизмларини илмий-назарий тадкик этишни талаб килмокда.

Илмий муаммонинг цуйилиши.

Ёшларнинг хукукий маданиятини юксалти-ришнинг айрим жихатлари хукукшунос олим-лардан Э.Абзалов, Н.Вахобов, Д.Дехконова, Х.Закиров, З.Исломов, И.Кудрявцев, З.Мадалиева, Х.Маматов, О.Насриддинова, Х.Одилкориев, Ё.Садикова, У.Тожихонов, Э.Кодиров, Р.Турдибоева, А.Хамраев, Ш.Якубов томонидан урганилган.

Педагог олимлардан З.Азимова, Г.Ибрагимова, З.Хожагелдиева, З.Косимова, З.Солиева, З.Исмоилова, М.Куронов, Н.Эгамбердиева, О.Мусурмонова,

Ш.Курбонов, М.Махмутова, Б.Ходжаев, Х.Ибрагимов, Ш.Абдуллаева, Ш.Акрамова, К.Шоназаровлар тадкикотларида укувчи, талаба ёшларни маънавий-ахлокий тарби-ялаш, уларда комил инсонга хос маънавий маданиятни, мафкуравий иммунитетни шак-ллантириш, олий таълим муассасаларида таълим-тарбия жараёнлари самарадорли-гини оширишнинг илмий масалалари тадкик этилган.

Хорижлик педагог олимлар Т.И.Цыганова талабалар хукукий маданиятини шакллан-тиришнинг педагогик шарт-шароитлари, В.Н.Савин ушбу муаммонинг социологик муаммоларини, М.А.Хурлет1 жисмоний тар-бия факультетлари талабаларининг хукукий маданиятини шакллантириш муаммоларини тадкик килдилар.

1 Хурлет М.А. Развитие правовой кулътуры студентов вуза физической кулътуры. Пед. фан. док.... дисс. автореферати.-Челябинск., 2006. - 21 с.

Ушбу муаммо Узбекистоннинг юрист олимлари Х.Т.Маматов2 Хукукий маданият ва Узбекистонда фукаролик жамиятини шакллантириш муаммолари сифатида, юридик фанлари номзоди О.Т.Насириддинова3 эса хукукий маданиятни фукаролик жамияти-нинг мухим белгиси сифатида юридик нуктаи назардан тадкик килдилар.

Муаммога доир илмий ишлар тахлили шуни курсатадики, мазкур ишларда талаба-ёшларни хукукий маданиятини оширишда маънавий-маърифий ишлар фаолиятини самарали ташкил этишга йуналтирилган тар-биявий вазифаларини лойихалаш, замо-навий технологияларни куллаш ва талаба-ёшларнинг хукукий маданияти шахснинг компетенцияси сифатида ижтимоий-педагогик тадкик этилмаганлиги мазкур йуналишда илмий изланишлар олиб бориш зарурлигини белгилаб беради. Илмий ечи-лиши зарур булган муаммо шундан иборатки, олимларимиз томонидан талаба-ёшларни х,укукий маданиятини оширишда маънавий-маърифий ишлар фаолиятини самарали ташкил этишга йуналтирилган тарбиявий вазифаларини лойихалаш, замонавий технологияларни куллаш ва ижтимоий-педагогик хусу-сиятларини етарли урганилмаган.

Тадк,ик,отнинг мацсади олий таълим муассасалари маънавий-маърифий ишлар тизимида талаба-ёшларнинг хукукий маданиятини оширишда замонавий технологияла-ридан самарали фойдаланиш, уларни модернизация, модификациялаш асосида замонавий педагогик технологияларни такомиллаш-тиришда амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.

Тадк,ик,отнинг объекти сифатида олий таълим муассасалари маънавий-маърифий ишлари тизимида талаба-ёшларда хукукий маданиятини ошириш жараёни ижтимоий-педагогик хусусиятлари куйилган.

2 Маматов Х.Т. Хукукий маданият ва Узбекистонда фукаролик жамиятининг шаклланиш муаммолари. Юридик фанлар доктори илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация. - Т.: 2011. - 304 б.

3 Насриддинова О.Т. Хукукий маданият - фукаролик жамиятини шакллантиришда мухим омил (ёшлар мисолида). Юридик фанлар номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация автореферати. - Т.: 2009 - 23 б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 10 (107)

Тадцицот услуби сифатида назарий (тахлилий-статистик, к,иёсий-так,к,ослаш, аналогия, моделлаштириш), диагностик (суровлар, сухбат, суровнома, кузатиш, лойихалаштирилган методикалар), прогно-стик (эксперт бахолаш, мустакил бахоларни умумлаштириш) кулланилган.

Тахлил ва асосий натижалар.

Ёшларнинг юксак хукукий

маданияти жамиятимиз тараккиётини таъминлайди. Дарх,ак,ик,ат, юксак хукукий маданият - демократик таминот пойдевори хамда хукукий тизим етуклигини ифодасидир. У жамиятдаги турли хил хаётий жараёнларга фаол таъсир курсатувчи, фукароларнинг, барча ижтимоий гурухларнинг жипслашувига кумаклашувчи, жамиятнинг яхлитлиги хамда батартиблигини таъминловчи ва мустахкамловчи омилдир. Конунни хурмат килиш хукукий жамиятнинг сиёсий ва хукукий тизимдаги самарали фаолият курсатишининг асосий талабларидан бири хисобланади. Ёшларнинг хукук ва мажбуриятга булган муносабати хукукий хаётининг барча ходисаларини бахолашда хал килувчи ахамиятга эга. Юридик хукук ва мажбуриятлар оркали уларнинг маданият - кадрият сифатида хукукга булган ундаги талабларга нисбатан рухий муносабатини очиб беради. Юридик хукук ва мажбуриятларга булган субъектив - рухий муносабат, уларни хукукий фаолияти оркали амалга оширилиши талаба-ёшларнинг жамиятдаги хукукий ходисаларга нисбатан кадриятларнинг бахолашини очиб бериб маданий фаолият, юриш туриш билан бoFлик1 томонларини таъминлайди. Хукук маданиятга адолат туЙFуси, эркинлик ва мажбуриятлар оркали ёндашиб хукукий маданиятнинг ёшларни хукукий сохадаги фаолиятининг мухим усулларидан бири эканлигини курсатади. Ёшларнинг хукукий маданияти туFриcидa гап борганда, биринчидан унинг уз хукук, эркинлик ва мажбуриятларини билиши, тушуниши ва туFри англаши, бахолаши учун иккинчидан эса улардан амалий фаолиятида фойдаланиши хакида суз юритиш жоиздир. Ёшларнинг хукукий

маданиятининг асоси ва узига хос томонлари куйидаги куринишларда уз аксини топади:

Биринчидан, ёшларнинг хукукий саводхонлиги, яъни хукукий билимларни узлаштириб олиш, юридик маълумотга эга булишдир. "Юридик саводхонлик хукукий билимлар алифбосини, энг оддий нормаларни билишни, хукукий курсатмаларнинг мураккаб лабиринтида адашмасликни, барча зарур холатларда мутахассисга ёрдам сураб мурожаат этиш эхтиёжини узида шакллантиришни такозо килади"1. Чунки бу саводхонлик унинг хар кандай холатда хам уз хатти-харакатларини белгилаб олишда хукукий талабларга мувофик келадиган эталонларга суянишга имкон беради.

Хукукий саводхонлик, бу факат маълум бир хукукий нормалар, хукук тармоклари хакида маълумотга эга булишгина эмас, балки турли хил хукукий куринишлар, давлат ва жамият хаётини хукукий асосларини ривожлантириш туFриcидa хабардорлик хам демакдир. Шундай килиб "хукукий саводхонлик, хукукий билимларга эга булиш, хукукий маданиятнинг базасини ташкил этади"2 ва жамиятда инсонларнинг хулк-атворига узига хос таъсир курсатади. Хукукий саводхонлик, юкорида таъкидланганидек, факат хукукни билишгина эмас, балки туFри тушуниш хамдир, конунни амалга ошириш воситаси булиб хизмат киладиган сиёсий, иктисодий, маданий вазифаларни бажаришдир.

Иккинчидан, ёшларда конунларга булган чукур хурматни шакллантиришдир. Конунга хурмат билан ёндашиш, бу хурматни амалда намоён этишнинг узи хукукий маданиятининг олий даражада намоён булишидир. Хукукка хурмат - шахс хукукий маданиятининг мухим хусусиятларидан биридир. Бу эса хукукнинг ижтимоий кадр-кимматини, унинг курсатмаларини бажаришнинг зарур ва фойдалилигини, хукук билан коникканлик туЙFуcини ундаги талабларнинг адолатлилигини, конуний

1 Таджиханов У., Саидов A. Хукукий маданият назарияси. 1 -том. Уз. Рес. ИИВ Акад.- Т.: 1998.

2 Гузнов А.Г. Право как явление кулътуры: Дис. ...канд. юрид. наук. МГУ им. М.В. Ломоносова. - М., 1994.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 10 (107)

вa бypчлapни aмaлгa oшиpишдa фaoл вa ижoдий мyнocaбaтни тaн oлишдaн ибopaт. XyKyKra x1ypмaт мyнocaбaти yзидa pyхий вa мaфкypaвий бocкичлapни мyжaccaмлaштиpaди, дeб кypcaтaди пpoфeccop У. Toжиxoнoв.

Ëшлap хукукий мaдaнияти уз тapкибигa кyйидaги acocий элeмeнтлapни жaмлaйди: 1) хукук тyFpиcидa мyaйян билимлapнинг мaвжyдлиги; 2) хукукий вoкea хaмдa Xoдиcлapни мycтaкил бaхoлaй oлиш кyникмacининг бopлиги; 3) хукукий фaoлиятдa мycтaкил иштиpoк этиш имкoниятининг мaвжyдлиги; 4) cиëcий фaoлият дaвoмидa уз эx1тиpocлapини жилoвлaй oлиш фaзилaтининг

шaкллaнгaнлиги.

Мaмлaкaтимиздa эcки хукукий тизимгa 6apx^ бepилгaч, янги жaмият кypишдa ëшлap хукукий мaдaниятининг юкopидa кaйд этилен элeмeнтлapигa дaвлaт cиëcaтининг ycтyвop вaзифacи cифaтидa эътибop кapaтилa бoшлaнди. Бу йyнaлишдa acocий эътибop ëшлapнинг oнгидa coдиp этишдaн бoшлaнгaни ax1aмиятлидиp.

Ëшлapнинг хукукий мaдaниятининг юкcaлишидa эpишилгaн мyвaффaкиятлap нaтижacининг динaмик x1oлaтини ижтимoий cУpoв acocидaги тaдкикoтлap opкaли билиш мaмлaкaтимиздa ëшлapгa oид cиëcaтнинг кaй дapaжaдa aмaлгa oшиpилaëтгaни вa yндa ëшлap иштиpoкининг хoлaти тyFpиcидa мyaйян тacaввypгa эгa 6УЛИШ имкoниятини бepaди.

Taлaбa-ëшлapнинг мaънaвий-мaъpифий тaдбиpлapдaги иштиpoки opкaли хукукий мaдaниятини pивoжлaнтиpиш кyйидaги вaзифaлapни aмaлгa oшиpишни нaзapдa тyтaди:

1) уз ёш xycycиятлapидaн кeлиб чикиб мaълyм ижтимoий-cиëcий тaдбиp вa мapocимлapни мyнтaзaм yткaзиб бopиш;

2) x,ap биp ижтимoий-cиëcий тaдбиpдa aник мaкcaд кyзлaнгaн 6УЛИШИ хaмдa yндaн кyтилгaн нaтижa лoйиx1aдa бeлгилaнгaн caмapaни бepиши кaфoлaтлaнгaн 6УЛИШИ лoзим;

3) бapчa peжaлaштиpилгaн ижтимoий-cиëcий тaдбиpлapдaн cyнг унинг кoмплeкc

тax1лили yткaзилиб, эpишилгaн ижoбий вa caлбий нaтижaлap мyхoкaмa этилиши ^paç

4) yткaзилaдигaн ижтимoий-cиëcий тaдбиpлapдa мyтaxaccиcлapнинг шaxcaн иштиpoки хaмдa УКУВЧИ ëшлapнинг тaдбиp мox1иятини идpoк этиш имшнияти тaъминлaниши дapкop;

5) ижтимoий-cиëcий тaдбиpлapнинг ^ap биpи ëшлapнинг ижтимoийлaшyви жapaëнигa ижoбий тaъcиp этишигa эpишиш мухим1.

Мaзкyp вaзифaлap биp кapaшдa aнчa coддa вa ЖУН кypинcaдa, y тaлaбa-ëшлapнинг хукукий мaдaнияти тaжpибacини oшиpиш билaн бoFл и к бyлгaнлиги бoиc хaм ax1aмиятлидиp. Хукукий тaжpибaгa эpишишдa ижтимoий х^ётни чeтлaб УТИ6 бyлмaйди. Шу ну^и нaзapдaн мaънaвий-мaъpифий тaдбиpлapнинг мoхияти тaлaбa-ëшлap учун юкopилигини yнyтмacлик кepaк. Oлий тaълим вa тapбия жapaëнининг y3apo бoFликлиги шу Уpиндa нaмoëн бyлaди.

Oлий тaълим мyaccacaлapидa тaлaбa ëшлapнинг хукукий тapFибoт yчpaшyвлapи вa дaвpa cyхбaтлapидa жoнли мyлoкoтлapдa иштиpoк этиши, yзлapининг кyплaб caвoллapигa жaвoб oлишлapи билaн биpгa, yлapнинг хукукни химoя килувчи opгaн xoдимлapи билaн якинлaшyвини, yлapни фaкaт жaзoлoвчи шaxc эмac, бaлки xaлк мaнфaaтини химoя килувчи шaxc cифaтидa кapaшгa хaм yндoвчи oмил 6УЛИ6 xизмaт килaди.

Aлбaттa шу ypиндa "Taлaбa-ëшлapдa хукук хaкидa билим вa кyникмaлapни кaндaй хaжмдa oшиpиш вa уни кaндaй eткaзиш ^pa^", дeгaн caвoл тyFилaди. Oлий тaълим мyaccacaлapи дoиpacидaги хукукий тapбия биpинчи нaвбaтдa ëшлapни yлap хoзиpдa тaдбик этaëтгaн вa кeлгycидa бaжapиши лoзим бyлгaн умумий ижтимoий poллapни (дaвлaт фyкapoлapи, oилa aъзocи, УКУВЧИ, ишчи, xизмaтчи, yй-жoй, xoнaдoн ижapaчиcи ёки эгacи, фyкapoлик-хyкyKий битимлapи: oлди-coтди, ижapa битимлapи cyбъeктлapи

1 Пиpнaзapoв F.H. Taлaбa-ëшлapнинг хукукий мaдaни-ятини oшиpишнинг зaмoнaвий тexнoлoгиялapи (oлий тaълим мyaccacaлapи мaънaвий-мaъpифий ишлap тизими миcoлидa). Пeдaгoгикa фaнлapи бyйичa фaлcaфa дoктopи (PhD) илмий дapaжacини слиш учун ëзилгaн диccepтaция aвтсpeфepaти. - С..2О21. - 23 б.

ЗАMОHАВИЙ TАЪЛИM I СОВРЕMЕHHОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2О21, 1О (1О7)

ва х,.к.) адо этишга тайёрлашга хизмат килиши керак.

Талаба-ёшларнинг хукукий онги ва хукукий маданиятини оширишда олий таълим муассасалари профессор-укитувчилари, гурух мураббийлари, касаба уюшмалари, Ёшлар иттифоки ва хотин-кизлар ташкилотлари мухим урин тутади. Уларнинг зиммасига хукукий таълим ва хукукий тарбиянинг турли шаклларидан янада самарали фойдаланиш, ижтимоий-хукукий фаоллигини кучайтиришга катта хисса кушиш вазифалари юкланади. Фукаролик жамиятини шакллантириш жараёнида хукукий тарбиянинг умумий-лиги ва хукукий ахборотнинг хамма учун очиклиги принципининг жорий килинишида олий таълим муассасасаларнинг маърифий роли бекиёсдир. Шу сабабли ёшларимиз тахсил олаётган олий таълим муассасаларида ёшларнинг хукукий маданиятини ошириш юзасидан тизимли чора-тадбирларни амалга ошириш кутилган педагогик натижани беради.

Бунинг учун талабалар орасида Узбекистон Республикаси Президентининг фармонлари, карорлари ва фармойишлари, Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг олий таълим тизимини такомиллаштиришга йуналтирилган карорлари, фармойишларини тaрFиб килишнинг самарадорлигини ошириш зарур. Шунингдек, Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг норматив-хукукий хужжатлари, олий таълим муассасаси доирасидаги буйрукларда талабаларнинг хукук ва мажбуриятлари доирасида кенг тушунтириш ишларини олиб бориш, сухбат, маъруза мaшFулoтлaрини утказиш ёшларнинг хукукий саводхонлигини оширишга катта ёрдам беради.

Хулосалар.

Гурух мураббийлари томонидан йил-лик маънавий-маърифий ишлар режасини ишлаб чикишда талабаларнинг хукук ва бурчларини шакллантиришга хизмат киладиган тадбирлар, давра сухбатлар ва хукукшунос олимлар билан учрашувлар режалаштирилса, талабаларнинг хукук ва мажбуриятларини билиш даражаси ошади.

Бунда тaрFибoтнинг ахамияти ва роли катта, шу сабабли институт, университетлар сайти, газеталар, радиоузелида волонтер талабалар томонидан институт худудида амалда булган "Одоб-ахлок коидалари"ни ва Талабалар турар жойларидаги низом асосида талабаларнинг хукук ва мажбуриятларини режали асосда тушунтириб бориш бу борадаги ишлар самарадорлигини оширади.

Юкоридагилардан келиб чикиб, хулоса килишимиз мумкинки утказилган тахлиллар натижаси куйидаги хулоса ва тавсияларни ишлаб чикишга асос булди:

1. Талаба-ёшларнинг хукукий маданиятини юксалтириш учун олий таълим муассасаларида урнатилган хукукий-меъёрий хужжатлар ижроси устидан талаба-ёшлар назоратни кучайтириш, маънавий-маърифий, хукукий тарбияни ташкил этишда ёшлар иттифоки, касаба уюшмалари, корхоналарда давлат ва жамоатчилик ташкилотлари хамкорлигига эришмок керак.

2. Олий таълим муассасаларида талаба-ёшлар хукукий маданиятини оширишнинг кушимча шаклларини жорий этиш, жумладан, хар бир олий таълим муассасасида "Хукукларингизни биласизми?" ва "Сиё-сий хукуклар билимдони" рукнида давра сухбатлари, бахс-мунозаралар, танловлар ташкил этилиши максадга мувофикдир.

3. Хозирча талаба ёшларнинг хукукий маълумотларни олишларида ОАВ бош манба булиб колмокда. Талаба ёшларнинг хукукка оид маълумотларни ахборот ресурс марказларидан, бевосита хукукий адабиётлардан каби манбалардан олиш малакасини кучайтириш лозим. Айникса "Инсон ва конун" газетаси, "Хаёт ва конун" журналлари ва "Ёшлар овози", "Молодежь Узбекистана" газеталарининг оммавийлашиши учун катъий чора-тадбирларни амалга ошириш тавсия этилади.

4. Талаба-ёшларни конунлар асосида яратилган имкониятларидан унумли фойдалана олишга ургатиш учун "Мен ва конун" укув-тренинглар маънавий-маърифий дастурларга киритиш, фаолиятда конунлардан фойдаланиш малакасини ошириб бориш керак.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 10 (107)

с ОЛИИ TАЪЛИМ I ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ 17 и

Адабиётлар руйхати:

1. Mиpзиëeв Ш.М. Эpкин вa фapoвoн, дeмoкpaтик Узбeкиcтoн дaвлaтини биpгaликдa бapпo этaмиз. - ^ш^нт: Узбeкиcтoн. 2016. - 13 б.

2. Mиpзиëeв Ш.М. ^нун ycтyвopлиги вa инcoн мaнфaaтлapини тaъминлaш - юpт тapaккиëти вa xaлк фapoвoнлигининг гapoви. -Toшкeнт, Узбeкиcтoн, 2017. - 48 б.

3. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2019 йил 9 янвapдaги "Жaмиятдa хукукий oнг вa хукукий мaдaниятни юкcaлтиpиш тизимини тyбдaн тaкoмиллaштиpиш тyFpиcидa"ги ПФ-5618-coнли фapмoни. I К^нун хyжжaтлapи мaълyмoтлapи миллий бaзacи, 10.01.2019 й., 06/19/5618/2452-coн)

4. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 14.08.2018 й. «Ëшлapни мaънaвий-axлoкий вa жиcмoний бapкaмoл этиб тapбиялaш, yлapгa тaълим-тapбия бepиш тизимини cифaт жихaтидaн янги бocкичгa кyтapиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПК-3907-coнли Kapop^ II Кoнyн хyжжaтлapи мaълyмoтлapи миллий бaзacи, 15.08.2018 й., 07/18/3907/1706-co^

5. Taджиxaнoв У, Caидoв A. Хукукий мaдaният нaзapияcи. 1-том. Уз. Pec. ИИВ Aкaд. -T.: 1998.

6. Гyзнoв A.r, Пpaвo кaк явлeниe ^^ypbi: Дис ...кaнд. юpид. нayк. МГУ им. М.В. Лoмoнocoвa. - М.: 1994.

7. Xypлeт M.A. Paзвитиe пpaвoвoй ^^ypbi cтyдeнтoв ВУЗa физичecкoй ^^ypbi. Пeд. фaн. дoк.... диcc. aвтopeфepaти.-Чeлябинcк., 2006. - 21 c.

8. Maмaтoв X.T. Хукукий мaдaният вa Узбeкиcтoндa фyкapoлик жaмиятининг шaкллaниш мyaммoлapи. Юpидик фaнлap дoктopи илмий дapaжacини oлиш учун тaкдим этилгaн диccepтaция. - T.: 2011. - 304 б.

9. Hacpиддинoвa O.T. Хукукий мaдaният - фyкapoлик жaмиятини шaкллaнтиpишдa мухим oмил (ëшлap миcoлидa). Юpидик фaнлap нoмзoди илмий дapaжacини oлиш учун ëзилгaн диccepтaция aвтopeфepaти. - T.: 2009 - 23 б.

10. Пиpнaзapов F.K Taлaбa-ëшлapнинг хукукий мaдaниятини ошиpишнинг зaмонa-вий тexнологиялapи (Олий тaълим мyaccacaлapи мaънaвий-мaъpифий ишлap тизими миcолидa). Пeдaгогикa фaнлapи бyйичa фaлcaфa доктоpи (PhD) илмий дapaжacини oлиш учун ëзилгaн диccepтaция aвтopeфepaти. - С.: 2021. - 23 б.

ЗАMОHАВИЙ ТАЪЛИM I СОВРЕMЕHHОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 10 (107)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.