СУВ ВА ГИДРОТЕХНИКА ИНШООТЛАРИДАН ¡ФОЙДАЛАНИШ, ИРРИГАЦИЯ ВА МЕЛИОРАЦИЯ СОХДСИДА КОРРУПЦИЯНИ ЮЗАГА КЕЛТИРУВЧИ ТАШКИЛИЙ (ИНСТИТУЦИОНАЛ) САБАБ ВА ОМИЛЛАР ВА УЛАРНИ БАРТАРАФ ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ Музаффаров Мизроб Олим ^ли Узбекистон Республикаси Хукукни мух;офаза килиш академияси
магистратура тингловчиси i https://doi.org/10.5281/zenodo.11393392
ARTICLE INFO
Received: 24th April 2024 Accepted: 25th May 2024 Published: 30th May 2024 KEYWORDS
Сув, гидротехника иншоотлари, ирригация, мелиорация, коррупция, ташкилий
(институционал) сабаб ва омиллар.
ABSTRACT
Ушбу мацолада сув ва гидротехника иншоотларидан фойдаланиш, ирригация ва мелиорация соуасида коррупцияни юзага келтирувчи ташкилий (институционал) сабаб ва омиллар ва уларни бартараф этиш масалалари та^лил цилинган.
Асосий кисм. Барча сох,аларда булгани сингари сув ва гидротехника иншоотларидан фойдаланиш, ирригация ва мелиорация сох,асида коррупцияни юзага келтирувчи ташкилий сабаб ва омиллар мавжуд.
Биринчидан, ушбу тизимдаги коррупцияни келтириб чи;арувчи асосий сабаблардан бири бу иш х,акки, яъни маошнинг кам эканлиги х,исобланади.
Бугунги кунда вилоят ми;ёсида тах,лил килинадиган булса,
Аму-К^ашк;адарё ирригация тизимлари х,авза бош;армасининг маълумотига кура, энг ю;ори маош кушимча рагбатлантиришлар билан бирга 4 млн. 65 минг сум, энг кам маош 1 млн. 624 минг сум эканлиги курсатилган.
Узбекистон Республикасида минимал истеъмол харажатлари микдори 2021 йилда 440 минг сум, 2022 йил январда 498 минг сум, 2023 йил июль ойида 568 минг сум, 2024 йил учун эса бир ойга киши бошига 621 минг сум1 этиб белгиланган.
"Истеъмол саватчаси узи нима деганда, муайян ва;т давомида инсон х,аёти ва унинг саломатлигини са;лаш учун зарур мах,сулотлар, товарлар ва хизматларнинг энг кам туплами х,исобланиб, бунга ози;-ов;ат мах,сулотлари, ноози;-ов;ат товарлари (кийим-кечак, поябзал, зарур буюмлар, дори-дармонлар, маданий-маиший ва хужалик учун мулжалланган товарлар ва х,.к) ва хизматлар (комунал, транспорт, маданий-маърифий) эканлиги курсатилган2.
Бундан куринадики, бугунги кундаги киши бошига белгиланган минимал истеъмол микдори сув хужалиги тизимидаги ташкилотларда
1 Aniq.uz (электрон манба)
2 Norma.uz (электрон манба)
энг кам иш х,а;к;ининг 38,2 фоизини, энг ю;ори иш х,а;к;ининг эса 15,2 фоизини ташкил ;илмо;да.
Бу эса, ушбу маош билан ташкилотда ишловчи ходимнинг оиласида
2-5 нафар оила аъзолари мавжуд булиб, ходимнинг узи ёлгиз бо;увчи булгани х,олда
кундалик истеъмол харажатлари учун х,ам оиласини бо;а олиш имкони йу;лигини
англатади.
Шу уринда ;уйидаги сузларни келтиришимиз билан фикримизни янада далиллашимиз мумкин булади. "Уз маошига кун куролмайдиган одамга х,атто кичик бир ваколат берилдими, бу унинг учун мансабидан фойдаланиш таклифига айланади"3.
Дарх,а;ик;ат бундай х,олда мансаб ваколатидан фойдаланиш имконияти билан шахс узининг шахсий манфаатлари учун х,аракат ;ила бошлайди.
Демак мазкур х,олатни иш х,а;;и ва ваколатлар уртасидаги номутаносиблик сифатида эътироф этиш мумкин, бу х,олат биринчи навбатда коррупцияни юзага келтириши табиий жараён эканлигини англатади.
Шу уринда, бир х,олатга эътиборни ;аратишимиз лозим булади, яъни маош масаласи барча лавозимларда х,ам коррупцияни юзага келтирмайди.
Мисол учун, ушбу тизим ташкилотларидаги х,айдовчи, фаррош ёки шунга ухшаш лавозимларда ишловчиларнинг маоши кам эканлиги унинг коррупция ;илишига олиб келмайди, ушбу лавозимдаги ходимларнинг маоши истеъмол саватчасида белгиланган ми;дор доирасида булса кифоя ;илади.
Бундай х,олда ушбу лавозимда ишловчи шахс шу ташкилотдаги танишлари ор;али бирор-бир масалани х,ал ;илиб бериш эвазига моддий манфаатдор булиши ор;али фа;ат фирибгарлик жинояти содир этилиши билан богли; х,олатлар учраши мумкин.
Биро;, маълум бир ваколат берилган шахснинг маоши кундалик истеъмол учун етарли булмаса, ушбу ваколатдан шахсий манфаат йулида фойдаланишга шароит яратилади.
Шу боис, "Истеъмол саватчаси"ни тулдириш ва оила аъзоларининг х,ам моддий эх,тиёжларини ;ондириш учун х,ар бир ташкилот ходимининг оила аъзолари сони х,ам инобатга олиниши лозим.
Шунингдек, маош таба;алаштирилган х,олда лавозим мажбуриятидан келиб чи;;ан х,олда белгиланиши ма;садга мувофи; булиб, масъулиятли айни ва;тда коррупцияга шароит яратиши мумкин булган фу;ароларнинг манфаатлари ну;тайи назаридан уларнинг фойдасига х,ал ;илинадиган ваколатларда ишловчи ходимларнинг иш х,а;;и ми;дорини мос равишда 1-2 бараварга ошириш талаб этилади.
Бундай х,олда ушбу лавозимда ишловчи ходим бош;а ходимларга ;араганда ;арамликдан холи булиши, масъулиятли ишдан бош;а моддий наф куриш х,а;ида уйламаслиги учун шароит яратилиши керак.
3 М.А.Ра^матов, Б.З.Зарипов. Истеъдодли инсонлар мамлакатнинг беба^о бойлигидир Li Kuan Yu ^икматлари. Тошкент -2019 йил.
Иккинчидан, сохдда ишларни бажаришдаги муносабатларда х,али хам эскича услублар яъни цогозбозликнинг сацлаб цолинганлиги, рацамлаштириш, масофадан туриб муносабатга киришиш жараёнларнинг тулиц жорий цилинмаганлиги.
Узбекистон Республикасида сув ресурсларини бошцариш, тулиц автоматлаштирилмаган булиб, булар цуйидагиларда намоён булишини куришимиз мумкин.
Бунда сув ресурсларининг "манбадан далага" цадар етказиб берилиши жараёнида сув истеъмолчиси ва худуд сувчиси, канал бошлиги магистрал канал бошлиги ёки сув омбор рахбари, ушбу рахбарлар билан бошцарма бошлиги ва вазирлик ходимлари очиц муносабатга киришади.
Бу хам уз навбатида айницса сувнинг танцислиги кузатилаётган жараёнларда коррупция холатларининг содир этилишига шароит яратади.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2024 йил 5 январдаги "Куйи бугинда сув ресурсларини бошцариш тизимини такомиллаштириш хамда сув ресурсларидан фойдаланиш самарадорлигини ошириш чора-тадбирлари тугрисида" ПК-5-сонли царорига асосан сув хужалиги ташкилотлари томонидан цишлоц хужалиги махсулотлари ишлаб чицарувчиларига сув етказиб бериш хизматлари учун туловларни бекор цилиш; сув ресурсларидан фойдаланганлик учун солицдан Давлат бюджетига тушган тушумнинг 40 фоизини Сув етказиб бериш хизматлари фаолиятини молиялаштириш, уларнинг балансидаги объектларни сацлаш ва техник холатини яхшилаш харажатларига йуналтириш белгиланди.
Узбекистон Республикасининг 30.12.2019 йилдаги Солиц кодекси 445-моддасига кура, "Кишлоц хужалиги ерларини сугориш ва балицларни етиштириш (устириш) учун фойдаланиладиган сув хажми, шу жумладан дехцон хужаликлари ва цишлоц хужалигига мулжалланган ерларга эга булган жисмоний шахслар ер ости ва ер усти сувларининг 1 куб. метри учун 100 сум мицдорида солиц туланиши4 белгиланди.
Мазкур холат хам назорат тадбирларини кучайтиришни тацозо этади, чунки ажратилган ва фойдаланилган сув лимитларини яшириш, хисобга олмаслик учун коррупцияни содир этилишига шароит мавжуд.
Бинобарин, сув истеъмолчиларига етказиб берилаётган сув лимитларининг амалда цабул цилиб фойдаланилиши жараёнлари автоматик цурилмалар билан жихозланмаган.
Кашцадарё вилояти мисолида фацат вилоятнинг Касби туманидаги "Миришкор-Камаши" каналларида Австралия давлатининг "Rubikon water" компанияси томонидан циймати 18,2 млрд. сумлик технология урнатилиб, сув ресурсларини бошцариш автоматлаштирилган, бу орцали сув ресурслари сарфи олдинги йилга цараганда 11,5 млн м3 ицтисод цилинган, хозирда ушбу тизим орцали сувнинг аниц хисоби мавжуд булиб, ушбу каналга масъул шахснинг шахсий ёки бошца манфаатларда сув истеъмолчиларига ортицча сув лимитлари ажратишнинг имкони мавжуд эмас, бу уз навбатида коррупциянинг олди олинишига хамда сув ресурсларининг тежалишини таъминлайди.
Сув хужалиги тизими ташкилотлари ходимлари билан жисмоний ва юридик шахслар уртасида амалга ошириладиган муносабатларни тулиц рацамлаштириш,
4 Узбекистон Республикасининг 30.12.2019 йилдаги Соли; кодекси 445-моддаси, http://lex.uz/docs.
Maco^aBHH ôom;apyB TH3HMHra ôoc;HHMa-ôoc;HH Ty^H^ yTuô ôopH^HmH Ta^aô этн^agн.
Ma3Kyp xo^aTga cyB pecypc^apHHHHr "MaHÔagaH ga^ara" ;agap eTKa3uô ôepH^HmH ^apaëHHga cyB HCTe^MO^HHCH Ba xygyg cyBHHcu, KaHa^ ôom^HFH MarucTpa^ KaHa^ ôom^HFH ëKH cyB oMÔop paxôapu, ym6y pax,6ap^ap ôu^aH ôom;apMa ôom^HFH Ba Ba3Hp^HK xoguM^apu ohh; MyHoca6aTra Kupumo^Mafigu, ôe^ru^aHraH ^HMHT^ap goupacuga aBTOMaTHK ôom;apyB th3hmh ôu^aH cyB pecycp^apu eTKa3uô ôepH^agH, HaTH^aga коppyпцнон x,o^aT^apHHHr o^gu o^HHagu.
YHHHHHgaH, Kagp^ap 3axupacHHH maK^aHTHpum, BaTaHnapBap, ôh^hm^h cyB xy^a^Hru TamKH^oTH xogHM^apHHH umra ;aôy.A ;H^umra a^oxuga axaMHflT ôepu^MaëTraH^Hru.
ByryHru KyHga нppнraцнfl o^HHrox^apura y;Hmra KHpumra ôh^hm^h ëm^apga ôy^raH Ta^aô ce3H^ap^u paBHmga KaMaHraH.
XycycaH, "TomKeHT нppнraцнfl Ba ;Hm.flo; xy^a^uruHH меxaннзaцнн^am MyxaHguc^apu HHcTHTyTH" mh^^hh Tag;H;oT yHHBepcuTeTHHHHr "cyB xy^a^Hru Ba ме^нopaцнн" ^aKy^TeTuga 35 Ta gaB^aT rpaHTH, 25 Ta Ty^oB KoHTpaKT acocuga aÔHTypueHT^ap 2023 fiu^ga ;aôy.A ^H^HHraH, ypTana yTum 6a^u gaB^aT rpaHTH ynyH 70,2 ôa^, Ty^oB KoHTpaKT ynyH эca 62,9 6a^^Hu5 TamKH^ ;u^raH.
Ymôy KypcaTKHHHH Tyn^am MyMKHH ôy^raH 189 ôa^HK энг rorçopu ôa^ra Ta;;ocflaô Kypu^raHga, yHHBepcTHTeT ^aKy^TeTHHHHr gaB^aT rpaHTH
37 $oh3, Ty^oB KoHTpaKTH 33 $oh3 экaн^нгннн Kypum MyMKHH, 6yHgaH KypHHaguKH 6u^HMgoH ëm^apHHHr 6y TamKH^oT^apga um^am ynyH o^uH y;yB HypTura KHpumra ôy^raH Ta^a6u gapa^acu xaTTo 50 $oH3ra xaM eTMacgaH, aHHarHHa nacT экaн^нгннн KypcaTMorçga.
Ma3Kyp xo^aTga ^yHgaMeHTa^ ôu^HM^apu axmu ôy^MaraH, ëm^apHH y;Hmra, y;HmHH TaMoM^araH Ta^aôa^apHH эca umra ;aôy.A ^H^Mac^HKHHHr hmkohh Hy;, 6y y3 HaBÔaTHga cyB xy^a^Hru TH3HMuga gaB^aT Ba »aMHAT xaëTH ynyH yTa MyxHM ôy^raH BaKo^aT^H ^aBo3HM^apga 6h^hm gapa^acu nacT ôy^raH xogHM^apHHHr um^amura mapoHT flpaTuô ôepMo;ga.
CyB Ba rugpoTexHHKa HHmooTflapHgaH $oïïga.flaHHm, нppнraцнfl Ba ме^нopaцнн coxacuga aMa^ra omupu^aguraH ^ypu^um-Ta^MHp^am um^apuHHHr gacT^aÔKH ^ofiuxa^apuHH um^aô HH^um Ba3H$acu WK^aTH^raH xogHM^apHHHr ôyryHru xo^aTH fl^HH o^aguraH Maomura ;apaô 6h^hm gapa^acu nacT ôy^raH xogHM^ap ToMoHHgaH aMa^ra omupH^aëTraH^urHHH KypumHMH3 MyMKHH, HyHKH ôh^hm^h Kagp^ap xycycuH ^ofiuxaHH TamKH^oT^apgaH opTMaHgu, xycycuH ceKTopga 6yHgafi umnu^apHHHr um Xa^H MH^gopu gaB^aT TamKH^oTH ôepaguraH um xa^^ugaH 2-3 ôapoôapra opTH^ XHcoô^aHagu.
Kagp^ap 3axupacuHH maK^^aHTHpum, BaTaHnapBap, 6h^hm^h cyB xy^a^uru TamKH^oTH xogHM^apuHH umra ^H^umra a^oxuga axaMHflT ôepum mapT
XHcoô^aHagu.
CyB xy^a^uru MyTaxaccuc^uru ôyHHHa 6h^hm^h ëm^apHH y^umra K;a6yfl ^H^um gapa^acu w;opuga Ke^TupraHHMH3 Kaôu um xa;u Me^ëp^apura ôeBocHTa 6of^h;, um Xa;u omupu^umu 6u^aH ôy TH3HMra umra KHpum Ma;caguga y;umra KHpyBHH ëm^ap cohh opTHÔ ôopagu.
' Abt.uz/university/Toshkent-irrigatsiya-va-melioratsiya-instituti/2023
Туртинчидан, сувни тежайдиган технологиялар жорий цилиш масаласида х,ам х,анузгача тугридан-тугри муносабатга киришиш х,олатлари мавжуд булиб, коррупция х,олатлари содир этилмоцда.
Мазкур х,олатда купроц мансабдор шахслар ва пудратчи корхоналар, пудратчи корхона ва талабгорлар (сувни тежайдиган технология жорий цилувчи фермер хужалиги ва бошцалар) уртасидаги муносабатда коррупциявий х,олатлар содир этилади.
Мансабдор шахслар ва пудратчи корхоналар мансаб мавцеидан фойдаланган х,олда сувни тежайдиган технологиялар жорий цилиш учун туманлардан ер майдонлари ажратиб берилиши х,ацида олдиндан ваъда бериб, мансабдор шахс пудратчи корхонадан моддий манфаатдор булади.
Мисол учун, Самарцанд вилоят Кишлоц хужалиги ходими К.Т. Сирдарё вилоятидаги 'Т.А^" МЧЖ иш юритувчиси Д.Ш.дан Кашцадарё вилоятининг Чироцчи ва Камаши туманларида фаолият юритувчи фермер хужаликларига ёмгирлатиб сугориш технологияларини урнатиш лойих,аси буйича голибликни цулга киритишда юцори лавозимда ишловчи мансабдор шахслар орцали амалий ёрдам бериш эвазига 40 минг АКШ долларини олган вацтида ушланган.
Мазкур х,олат юзасидан Жиноят кодексининг 168-моддаси 4-цисми "а" банди ва 28,211-моддаси 3-цисми "а" банди билан жиноят иши цузгатилган.
Узбекистон Республикаси Президентининг 05.01.2024 йилда
"Куйи бугинда сув ресурсларини бошцариш тизимини такомиллаштириш х,амда сув ресурсларидан фойдаланиш самарадорлигини ошириш чора - тадбирлари тугрисида"ги ПК - 5 - сонли Карорига кура сувни тежайдиган сугориш технологияларини жорий цилиш учун фермер хужаликларига кредит ажратиш "suvkredit.uz" платформаси орцали амалга оширилиши белгиланди.
Ушбу платформа фацат сув хужалиги вазирлиги ва АТБ "Агробанк" тизимига интеграция цилинди, бироц бугунги кунда дала майдонида экилган экин турини аницлаш учун Кишлоц хужалиги вазирлиги тизими, технология жорий цилиш учун электр тармогининг мавжудлигини аницлаш юзасидан Энергетика вазирлиги тизими ташкилотлари х,ам масъуллиги белгиланмаган х,амда ушбу ташкилотлар билан интеграция цилинмаган.
Бу х,ам уз навбатида аслида ташкилотнинг вазифасига кирмаган х,олатда сув хужалиги вазирлиги тизими ташкилотларига цушимча ваколат бериб, коррупциявий х,олатларни юзага келтиради.
Пудратчи корхона ва талабгорлар (сувни тежайдиган технология жорий цилувчи фермер хужалиги ва бошцалар) уртасидаги муносабатда булса, кредит маблагларини узлаштириш мацсадида пудратчи корхонага утказилган маблагларни нацдлаштириш орцали фермер хужалиги кредит маблагидан мацсадсиз фойдаланади.
Яна бир х,олатда, Касби туманидаги 'ТСХ.Р" МЧЖ рахбари Ш.К банк томонидан сувни тежайдиган технологиялар жорий цилиш учун пудратчи корхонага ажратилган пул маблагларининг 200 млн сумини туман х,окимлигидаги танишларига пора тарицасида бериши кераклигини айтиб, "А.Р.Т" МЧЖ рах,бари А.С.дан 16 минг АКШ доллари олган вацтда тезкор тадбирда ушланган.
Мазкур х,олат юзасидан ЖКнинг 165-моддаси 3-кисми "а" банди, 28,211-моддаси 1-кисми билан жиноят иши кузгатилиб, дастлабки тергов х,аракатлари ташкиллаштирилган.
Сувни тежайдиган технологиялар жорий килишда тугридан-тугри муносабатга киришиш х,олатларини олдини олиш.
Мазкур х,олатда купрок мансабдор шахслар ва пудратчи корхоналар, пудратчи корхона ва талабгорлар (сувни тежайдиган технология жорий килувчи фермер хужалиги ва бошкалар) уртасидаги муносабатларни масофавий бажариш ва назорат тизимини кучайтириш.
Бунда, Сув хужалиги объектлари хавфсизлигини назорат килиш инспекцияси Сув хужалиги вазирлиги хузуридаги Сув хужалиги объектлари хавфсизлигини ва сувдан фойдаланишни назорат килиш инспекциясида сувни тежайдиган технологиялар жорий килинишини назорат килиш учун камида х,ар бир бошкармада 5 нафардан ходимлар штат бирлигидан иборат булим ташкил килиш.
Сувни тежайдиган сугориш технологияларини жорий килиш учун фермер хужаликларига кредит ажратиш "suvkredit.uz" платформаси оркали амалга оширилиши жараёни билан боглик х,олда ушбу платформада дала майдонида экилган экин турларини аниклаш учун Кишлок хужалиги вазирлиги тизими, технология жорий килиш учун электр-энергия манбасининг мавжудлигини аниклаш юзасидан Энергетика вазирлиги тизими ташкилотлари х,ам масъул этиб белгилаш ва платформага ойна очилиб интеграция килиш.
Бу эса узининг вазифасига кирмагани х,олда сув хужалиги вазирлиги тизими ташкилотларига берилган кушимча ваколатни бекор килиб, коррупциявий х,олатларни олдини олишга хизмат килади.
Хулоса. Юкорида келтирилган бартараф килиш микони мавжуд булган ташкилий сабаб ва омилларнинг мавжуд булиши, коррупциявий х,олатлар содир этилишининг давом этишига шароит яратади, шунга кура, ташкилий сабаб ва омилларни доимий тах,лил килиб урганиб, аниклаш х,амда уз урнида бартараф этиб бориш лозим х,исобланади.
Фойдаланилган адабиётлар:
1.Узбекистон Республикасининг 30.12.2019 йилдаги Солик Кодекси, // [Электрон манба]. URL: https://lex.uz/docs.
2.Узбекистон Республикаси Президентининг 05.01.2024 йилда
"Куйи бугинда сув ресурсларини бошкариш тизимини такомиллаштириш х,амда сув ресурсларидан фойдаланиш самарадорлигини ошириш чора - тадбирлари тугрисида"ги ПК - 5 - сонли Карори, // [Электрон манба]. URL: https://lex.uz/docs.
3. М.А.Рах,матов, Б.З.Зарипов. Истеъдодли инсонлар мамлакатнинг бебах,о бойлигидир Li Kuan Yu х,икматлари. Тошкент -2019 йил.
4. Abt.uz/university/Toshkent-irrigatsiya-va-melioratsiya-instituti/2023.
5. Aniq.uz (электрон манба)
6. Norma.uz (электрон манба)