ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
СПОРТ ВОСИТАСИДА ЁШЛАРНИ ХДР ТОМОНЛАМА ТАРБИЯЛАШ
ЙУЛЛАРИ
Амангул Сапарбаевна Юсупбаева
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти
АННОТАЦИЯ
Спорт бир суз билан айтганда бахслашиш, беллашиш маъноларини англатади. Махсус жисмоний машклардан ташкил топган харакатлар мажмуи спорт тушунчасининг асосини ташкил килади. Шу билан бирга спортнинг ижтимоий характери, инсонни шахс сифатида тарбиялашдаги урни бекиёсдир. Жамият ривожланиши бевосита жисмоний маданият тушунчасининг хам ривожланишига олиб келди. Жисмоний маданиятнинг таркибий кисми булган спорт бугунги кунга келиб узининг юксак ижтимоий ахамиятини намоён килмокда.
Калит сузлар. спорт, тарбия, ижтимоий ахамият, суровнома, маънавият.
WAYS OF COMPREHENSIVE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE IN
SPORTS MEDIA
ABSTRACT
Sports in a word means to argue, to compete. A set of movements consisting of special physical exercises is the basis of the concept of sports. At the same time, the social character of sports, its role in educating a person as a person, can not be overestimated. The development of society directly led to the development of both the concept of Physical Culture. Sport, which is a component of Physical Culture, has been demonstrating its high social importance to this day.
Keywords: sport, education, social significance, spirituality.
КИРИШ
Инсоният XXI асрга улкан кашфиётлар ва ютуклар билан кадам куйди. Глобаллашув дея аталаётган мазкур даврнинг ютуклари билан бир пайтда салбий жихатлари хам инсонлар хаётига, айникса, ёшлар тарбиясига уз таъсирини курсатмокда.
Хрзирги даврда Узбекистонда, бир томондан, глобаллашув жараёнининг афзалликларидан окилона фойдаланиш, иккинчи томондан унинг салбий
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
иллатини бартараф этиш борасидаги пишик-пухта уйланган изчил сиёсат олиб борилмокда. Ислом Каримов таъкидлаганидек, "Хрзирги шароитда у мафкуравий таъсир утказишнинг нихоятда уткир куролига айланиб, хар хил сиёсий кучлар ва марказларнинг манфаатларига хизмат килаётганини соглом фикрлайдиган хар кандай одам, албатта, кузатиши мукаррар". Шу боис глобаллашув шароитининг ижобий жихатларини эътиборга олган холда унинг гоявий-мафкуравий таъсиридан огох булиш, айникса, ёшларимизни бундай хуружлардан асраб-авайлаш гояси мухим ахамият касб этади [1;4;5].
Республикамиз мустакилликка эришган дастлабки кунларданок мамлакатда спортни ривожлантиришга алохида ахамият каратилди. "Жисмоний тарбия ва спорт тугрисида"ги ^онуннинг амалиётга тадбик килиниб, кейинчалик (2000, 2015) унинг такомиллаштирилиши мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спорт ривожининг янги уфкларини белгилаб берди. Усиб келаётган ёш авлоднинг хар томонлама тарбияланиши ва баркамол авлодлар булиб вояга етишида спортнинг ахамиятини ошириш, спорт оркали ёшларни турли салбий иллатлар таъсиридан асраш масалаларига Президент И.Каримов алохида ахамият каратиб бу борадаги асосий вазифаларни белгилаб берди.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ BA МЕТОДОЛОГИЯ
Мамлакатимизда амалга оширилаётган ислохотлар ва спорт сиёсатининг устувор йуналишларида ёш авлодни спортга кенг жалб килиш оркали уларни хам жисмонан хам маънан тарбиялаш, ёшлар орасида соглом турмуш тарзини шакллантириш каби максадларга йуналтирилган. Зеро, мазкур йуналишлар фаолиятининг асосий йуналишлари сифатида болаларда спортга мехр уйготиш, усиб келаётган ёш авлод онгида спорт билан шугулланиш, соглом турмуш тарзига амал килиш, маънавий ва жисмоний камолга интилиш, уларни салбий таъсирдан химоя килиш хамда зарарли одатдлардан халос этиш, болаларни баркарор феъл-атворли, Ватанига мехр-мухаббат ва уз мамлакати учун гурур-ифтихор рухида тарбиялаш борасидаги чора-тадбирлар комплексини амалга ошириш белгилаб куйилган. Хрзирги глобаллашув шароитида ёшларни турли салбий иллатлар таъсиридан асраш, бунда спортдан фойдаланиш йулларини ишлаб чикиш ва ундан самарали фойдаланиш имкониятининг юкорилиги муаллифни мазкур мавзу юзасидан кузатишлар утказиш, унинг илмий-услубий жихатларини урганишга ундади.
Спортнинг ёшларни хар томонлама тарбиялаш хусусияти тугрисида гап кетар экан, у ижтмоий ходиса сифатида хам фан сифатида хам жамиятда,
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
инсонлар хаётида катта ахамиятга эгалигини айтиб утиш лозим. Спорт назариясидан маълум булишича спортнинг мусобака вазифаси, согломлаштириш вазифаси, гоявийлик вазифаси, эстетик вазифаси, ахлокий-тарбиявий вазифаси, ижтимоий-сиёсий вазифаси, байналминалчилик вазифалари борки, [1., б.16] улар бир-бири билан уйгунлашиб кетади ва натижада спорт тушунчасининг накадар кенг маъноли эканлигини курсатиб беради. Шунингдек, айрим мутахассисларнинг таъкидлашича [4., б. 127-128, 5., б.43-44, 6., б.231-233], спорт воситасида ватанпарварлик, инсонпарварлик тарбиясини ёш авлодга сингдириш йуллари ва имкониятлари мавжуд.
Бу хусусида фикр юритар эканмиз дунё ва Узбекистон микёсида мавзуга доир изланишлар олиб борилганлигига алохида ахамият каратдик. Мазкур масала юзасидан жисмоний маданият ва спорт мутахассислари, психологлар, социологлар ва файласуфлар тадкикотлар олиб борганлар. В.Д.Паначаев, Н.И.Пономарёв, Л.П.Матвеев, Л.И.Лубышева каби чет эл олимлари ишларида спортнинг ижтимоий-тарбиявий ахамияти ёритилган.
Узбекистонда хам спортнинг ижтимоий-тарбиявий ахамиятини урганишга каратилган илмий изланишлар олиб борилмокда. Мамлакатимиз олимларидан Ш.Х.Хонкелдиев, А.Абдуллаев, Й.М.Машарипов, Р.С.Саламов, Ж.Э.Эшназаров, Х.Т.Рафиев, Р.А.Абдурасулов кабилар спортнинг серкирра ижтимоий ходиса сифатида инсон тарбиясидаги ахамияти юкори эканлигини эътироф этишади. Айникса, сунгги йилларда Республикада сохага доир турли даражадаги анжуманларда "спорт ва ёшлар тарбияси", "спорт ва шахс", "спорт ва соглом авлод", "спорт ва маъанавият" каби спортнинг ижтимоий-тарбиявий ахамиятини урганишга каратилган долзарб масалалар ёритилмокда (Б.З.Исканов, Б.Б.Инагамов, А.А.Толаметов, А.М.Жураев, Р.Н.Назаров, Т.Д.Байтураев, Ш.Ш.Исроилов ва бошкалар). Адабиётлар тахлили ва кузатишлар спорт воситасида ёшларни хар томонлама тарбиялаш имкониятлари юкори эканлигини курсатади.
Изланишлар олиб бориш жараёнида Самарканд вилоятининг айрим туманларида (Иштихон, Ургут, Пайарик, Окдарё, Кушработ) мавзуга доир суровномалар ташкил килинди. Суровномаларда ахолининг турли ёш ва турли касб эгаларидан 100 нафари иштирок этишди. Утказилган суровнама натижалари мамлакатимизда спорт тобора ривожланаётганлиги, унинг ижтимоий ахамияти, ёшлар тарбиясидаги урни юкорилаб бораётганлигини курсатди.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
"Жамиятда спортнинг урни ва ахамияти кай даражада деб уйлайсиз?" саволига иштирокчиларнинг 85%и "юкори даражада", 15%и "уртача" деб жавоб берганлар. "Сиз, салбий иллатлар (ичиш, чекиш, наркомания, диний экстремизм ва терроризм кабилар) таъсиридан ёшларни асрашда спортнинг урни юкори деб хисоблайсизми?" саволига иштирокчиларнинг 100%и "ха, юкори даражада" деб жавоб беришган. Саволга кушимча сифатида иштирокчиларнинг 80%и "спорт билан шугулланган болаларда буш вакт булмайди, шу сабабли улар турли салбий иллатларга берилмайди" мазмунидаги фикрларни билдирганлар.
Спорт назарияси ва амалиёти фани ютуклари спорт билан шугулланган ва шугулланмаганлар уртасида нафакат жисмонан, балки аклан, рухан ва маънан тафовутлар булишини курсатади. Утказилган суровнома натижаларининг тахлили хам айнан юкоридаги фикрларни тулаконли тасдиклади. "Сизнингча, спорт билан шугулланган болалар бошкалардан нимаси билан фарк килади?" саволига иштирокчиларнинг 10%и "мустакил фикри шаклланади", 12%и "максадга интилиш, катъийлик шаклланади", 63%и "хар томонлама тарбияланади" ва 15%и "соглом, бакувват булади" дея жавоб беришган. Дархакикат, спорт билан шугулланган ёшлар узига хослиги билан ажралиб туради. Чунки, спорт ёшларни хар томонлама тарбиялаш, улар онгида соглом турмуш тарзига амал килиш гояларини шакллантириш, уларнинг рухий ва жисмоний бардамлигини максадга мувофик тарбиялашга катта хисса кушади. Зеро, замонавий спорт машгулотларининг асосий максади ва вазифаларидан бири сифатида шугулланувчининг хар томонлама тарбияланиши эътироф этилиб, спорт асосида узлигини англаш ва миллий уйгониш, мафкуравий хиссиётни ривожлантириш ва шу асосда инсонпарварлик, ватанпарварлик рухини кучайтириш вазифаларини амалга ошириш назарда тутилади [3;4].
НАТИЖАЛАР
Суровнома иштирокчилари ёшларни спортга кенг жалб килиш юзасидан узларининг турли таклиф ва тавсияларини билдиришган. Иштирокчиларнинг аксарияти ёшларни спортга кенг жалб килиш ва уларни спорт воситасида хар томонлама тарбиялашда оила (асосан, ота-она), мураббий ва таълим муассасаси хамкорлигини самарали йулга куйиш лозимлигини айтиб утишган. Ота-оналарнинг шахсий намуна курсатиши, таникли ва махоратли спортчиларга нисбатан фарзандларида хавас уйготиши катта ахамиятга эга эканлиги таъкидланган. Шунингдек, айрим иштирокчилар (68%) спорт воситасида
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
ёшларни хар томонлама тарбиялашда мураббийларга алохида вазифалар юклатилиши лозимлигини таъкидлашган. Бу уз навбатида спорт воситасида ёшларни турли салбий иллатлар таъсиридан асраш ва уларни хам жисмонан хам маънан тарбиялашнинг такрорланмас ва узига хос усули эканлигини эътироф этишган.
Спорт билан шугулланган, мунтазам машгулотлар билан банд булган ёшларнинг турли салбий иллатлар таъсирига тушиб колиш холлари кам кузатилади. Чунки спорт машгулотлари маълум тартиб-коидалар ва меъзонлар асосида ташкил килинадики, натижада шугулланувчилар табиий равишда рационал кун тартиби доирасида буладилар. Юкоридаги фикрлар Чирчик ДПИда тахсил олаётган турли даражадаги 20 нафар спортчи-талабалар кун тартибини урганиш натижасида олинган хулосалар билан айнан мос келади. Биз спортчиларнинг кун тартибини урганиш натижасида уларнинг буш вактлари кам булиши, буш вактларида асосан маъданий хордик чикаришларини (дам олиш, китоб укиш ва хк) аникладик. Вахолангик, суровнома натижалари тахлили ва кузатишлар салбий иллатларнинг бош сабаби ёшларнинг буш вактдан унумли фойдаланмаслиги натижасида юзага келишини курсатган.
МУХрКАМА
Мураббийлар фаолияти ёшлар тарбиясида мухим ахамият касб этиши айтиб утилди. Мураббийларнинг уз шогирдлари кун тартиби, яшаш шароити, укиш ва оиладаги фаолияти билан кизикиши ёшлар тарбиясида, уларнинг спортда хам хаётда хам юксак натижаларни кулга киритишида мухим урин тутади. Муаллиф иш фаолияти натижасидан биладики, Республикамизнинг турли худудларида ёшларнинг хар томонлама тарбия топиши, уларнинг хам маънавий хам жисмоний тарбияланишида узини масъул деб биладиган мураббийлар етарлича. Бундай мураббийлар каторига А.Толипов, О.Рахимов, А.Абдулахатов, Ж.Ашуров, Я.Абдурамановларни киритиш мумкин. Улар томонидан эришилган ютуклар факатгина спорт натижаси билан чегараланиб колмай, шогирдларининг етук инсонлар булиб жамиятимиз равнакига хисса кушаётганлиги билан хам белгиланади. Ушбу мураббийлар иш тажрибасини урганиш, узлаштириш ва оммалаштириш фойдадан холи булмайди, албатта.
Оилада ота-онанинг шахсий намунаси фарзанд тарбиясида мухим ахамият касб этади. Оиладаги мухит, ундаги хар-бир узига хос жихатлар болалар тарбиясига катта таъсир курсатади. Оилада турли спорт жихозларининг мавжудлиги, ота-оналарнинг ундан мунтазам фойдаланиши уз
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
навбатида фарзандларнинг хам жисмоний маданиятга мехр куйишига замин булади [7;9]. Шу сабабли оила ёшларни спортга жалб килиш, фарзандларни махоратли ва ватанпарвар спортчиларга хавас рухида тарбиялашда мухим омил хисобланади.
ХУЛОСА
Хулоса урнида ёшлар тарбиясида спортнинг урни юкори даражада эканлигини яна бир бор айтиб утамиз. Спорт воситасида ёшларни хар томонлама тарбиялашда ота-оналар ва мураббийлар нихоятда масъулиятли булишлари лозим. Бунинг учун куйидаги тавсияларни билдириб утамиз:
1. Ота-оналар фарзандларига шахсий намуна курсатиши, аввало, уларнинг узлари жисмоний машклар билан шугулланиши, спортга булган муносабатларини узгартиришлари лозим.
2. Оилада спортни таргиб килиш, спортнинг фойдали жихатларини фарзандлар онгига сингдириш ва фарзандлар калбида махоратли спортчиларга хавас хиссини уйготиш лозим.
3. Ота-она, мураббий ва таълим муассасаси хамкорлигини самарали йулга куйиш лозим.
4. Ёшлар билан ишловчи мураббийлар спортнинг тарбиявий жихатларига алохида ахамият каратишлари, шугулланувчиларнинг хар томонлама тарбияланишига эътибор беришлари шарт. Машгулотлар ва мусобакалар мобайнида шугулланувчиларнинг ахлокий ва маънавий тарбиясига алохида эътибор бериш керак.
5. Мураббийлар тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тизимига спортнинг фалсафий, маънавий-ахлокий, эстетик ва тарбиявий асосларини урганиш мазмунидаги махсус курсларни жорий килиш керак.
Мустакил Узбекистон тобора ривож топиб, тараккий этиб бормокда. Бундай ривожланишни дунё хамжамияти тан олаётганлиги барчамизни кувонтириши табиий, албатта. Эришилаётган ютуклар замирида халкимизнинг азал-азалдан шаклланган кадриятлари, маънавий ва ахлокий юксалиш борасидаги тажрибаси, мехнатсеварлиги, Ватанни севиши каби хислатлар мавжуд. Биз азалий кадриятларимиз, асрлар мобайнида фарзанд тарбияси борасида тупланган тажрибаларимизни асраб-авайлашимиз, авлоддан авлодга етказишимиз лозим. Шу билан бирга ёшлар тарбиясида бугунги замон талабларига мос ёндашувларни амалга оширишимиз, унинг янгича усулларини
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
амалиётга жорий килишимиз уринли булар эди. Ёшлар тарбияси хар доим дозарб ва мухим вазифалардан хисобланиб келаверади.
REFERENCES
1. Маънавият асосий тушунчалар изохли лугати. Гофур Гулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи. Тошкент-2013. 54-55 бетлар.
2. Р.С.Саламов. Спорт машгулотининг назарий асослари. Укув кулланма. Тошкент - 2005. 16-бет.
3. Машарипов.Й.М. Спорт психологияси. Самарканд - 2010. 41-бет.
4. Баркамол авлод тарбиясида жисмоний маданият ва спортнинг урни. Республика илми-амалий конференция материаллари туплами. Самарканд -2014 йил. 127-128 бетлар
5. Жисмоний тарбия ва спортнинг янги давр муаммолари. Республика илмий-амалий конференция материаллари туплами. Бухоро - 2013. 43-44 бетлар
6. Вояга етмаганлар назоратсизлиги ва каровсизлигининг олдини олишда оила, узлуксиз таълим муассасалари, махалла ва хукук-тартибот органларининг узаро хамкорлиги. Республика илмий-амалий конференцияси материаллари туплами. Гулистон - 2014. 231-233 бетлар
7. Амалий фанлар буйича мактабдан ташкари таълим жараёнида укувчилар ижодкорлигининг холати ва уни янада такомиллаштириш йуллари. Республика илмий-амалий конференция материаллари туплами. Самарканд-2016. 183-бет.
8. Абдулахатов Акрам Рузмаматович.Спортчилар мусобака олди фаолиятини тадкик этиш зарурати (кураш спорти мисолида).Бухоро давлат университети. Илмий ахбороти. 273-278 бетлар. №4/2020
9. Абдулахатов А. Р ва бошкалар. Ёшларни тарбиялашда спорт, маьнавият ва кадриятлардан фойдаланишнинг самарадорлиги. Мактаб ва хаёт журнали. 41-42 бетлар. №2(158)2021 йил.
10. Абдулахатов А.Р. Курашни кадрият сифатида урганиш замон талаби. Педагогик махорат журнали. №2 (апрел 2019) Бухоро.
11. Ulugbek Zokirov. Individual Features Of Development Of Information And Communicative Competence In Masters Of Higher Pedagogical Education. The American Journal of Social Science and Education Innovations. № 3 (3), 486-491. (2021). https://usajournalshub.com/index.php/tajssei/article/view/2423/2314
12. Zokirov Ulugbek Murodjon ogli. Scientific and Theoretical Bases of Didactic Principles of Development of Information - Communicative Competence in Masters of Higher Pedagogical Education of the Republic of Uzbekistan. Annals of the
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-279-286
Romanian Society for Cell Biology. № 25 (4), 2021. 8896-8903. http: //annal sofrscb.ro/index.php/i ournal/article/view/3 612
13. Зокиров У.М. "Эркин курашчиларнинг умумий ва махсус жисмоний тайёргарликларини такомиллаштириш усуллари". The journal of academic research in educational sciences. № 1 (2), 306-314. (2020).
14. Зокиров У.М. "Совершенствование тренировочного процесса студентов факультета физической культуры специализирующихся в спортивной борьбе" маг. Диссертация ФерГУ 2020 г. 25,26,27,28.
15. Zokirov U.M. "Improvement of the training process of students of the Faculty of Physical Education, specializing in wrestling" mag. Dissertation - FerSU 2020 25, 26, 27, 28.
16. Зокиров У.М., Курбанова П.С. "Олий таълим муассасалари талабаларида соглом турмуш тарзини ривожлантириш" The journal of academic research in educational sciences. № 2 (5), 150-155. (2021).
17. Зокиров У.М., Каримов Т.Р. "Бошлангич синф укувчиларини жисмоний тарбиялашда хдракатли уйинлардан фойдаланиш усуллари". The Journal Of Academic Research In Educational Sciences. № 2 (2), 583-590. (2021).
18. Хонкелдиев Ш.Х., Закиров У.М., Меликузиев А.А. Эффективность разработанной методики повышения физическои подготовленности юных борцов вольного стиля. Наука сегодня вызовы и решения материалы международной научно-практической конференции.№1(1), 164-168. 2020.
19. Зокиров У.М. "Индивидуализация технико-тактической подготовки борцов курашистов при моделировании соревновательной деятельности". Мамлакатимиз олий таълим тизимида жисмоний маданият таълимини модернизациялаш стратегияси муаммолари ва таълим мазмунининг янги моделлари мавзусидаги республика илмий-амалий анжуман материаллари 2019. 82-85.
20. Зокиров У., Жураев Ш. Умумий урта таълим мактабларида жисмоний маданият буйича синфдан ташкдри ишларни мониторингини ташкил этиш. The Journal Of Academic Research In Educational Sciences. №1 (3), 1115-1121 (2020).
21. Ханкелдиев Ш., Зокиров У. Оздоровительная направленность занятий физической культурой в сельских общеобразовательных школах в республике узбекистан. Наука сегодня реальность и перспективы. №1 (1), 113114. 2019.