Подготовка педагогических кадров
характеризующихся сильнои и подвижной нервной системой: С.Г., Р. Т. и М. Ё. Индивидуальные модельные характеристики у них различны, как различны скоростные возможности. Быстрота реагирования у С.Г. относительно невысока, но между быстротой простой реакции и реакцией выбора различия небольшие, т. е. спортсменка может быстро перерабатывать информацию и хорошо "считать" варианты. Р. Т. отличается высокими показателями быстроты реагирования при относительно невысоких показателях точности реакции на движущийся объект, у М. Ё, наоборот, точность высока (наверное, поэтому у неё так эффективны контратаки с резким изменением боевой дистанции).
У всех трех спортсменок одна общая закономерность: данные, полученные в конце тренировки, существенно лучше, чем те, которые получены в её начале. У Р. Т в конце тренировки почти все показатели были на уровне модельных характеристик.
У Х.Н инертность сочетается с выносливостью нервной системы, а у М. М. - с ее слабостью. Несмотря на различия по параметру "сила - слабость", общими для них являются незначительные сдвиги в показателях реагирования под влиянием специальной работы. Инертность нервных процессов проявляется в медленных перестройках. Такие спортсмены к тому же позже других достигают "пика" спортивной формы: в начале этапа показатели двигательных реакций у них значительно уступают модельным характеристикам. Показатели М. М. в начале этапа подготовки адекватны тренировочным нагрузкам, т. е. быстрота реагирования после тренировки улучшается. А в конце
этапа, когда начинает сказываться не только утомление под воздействием работы, но и формируются ранние предстартовые состояния, такие спортсменки не выдерживают воздействия обстановочных раздражителей и быстрота реакций после тренировки становится хуже, чем до нее. В общем, для данной группы спортсменок относительный прирост средних значений по четырем изученным показателям составил следующие значения: по показателям ЭКС 25,14 %; тремора - 16,87 %; простой реакции - 29,15 % и сложной реакции - 22,11 %.
Заключение. Таким образом, анализируя результаты проведённых исследований, можно заключить, что тренированность женщин-боксеров в значительной степени определяется их индивидуальными психодинамическими особенностями, причем это выражается не так четко в характеристике психофизиологических функций, как в показателях быстроты и точности двигательных реакций, которые во многом определяют эффективность деятельности спортсменок.
Литература:
1. Ильин, Е.П. Психология спорта. - М.; СПб.: Питер, 2016. - 351 с.
2. Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности. - В кн.: Психология индивидуальных различий /Под ред. Ю.Б.Гиппенрейтера, В.Я.Романова. М., 1982, с. 74-77.
3. Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. М., 1986. С. 153-180.
4. Сашенко Ирина Александровна. Комплексное применение средств восстановления и повышения работоспособности при подготовке спортсменок в женском боксе: Дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 : Краснодар, 2003 167 с.
5. Сактаганова Т.С., Специальная психологическая подготовка высококвалифицированных женщин-боксеров (на примере сборной команды казахстана) \ а в т о р е ф е р а т диссертации на соискание ученой степени кандидата психологических наук. Санкт-Петербург - 2018.
6. Соха Т. Методология совершенствования педагогических систем спортивной подготовки женщин в аспекте полового диморфизма. - Дисс. на соиск. учен.степени д-ра пед. наук. - СПб, 2002. - 268 с.
УУД (УДК, UDC): 796.05:061.2/.3
Катта у^итувчи А.Х. ХАЁТОВ1
1Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчи^ ша^ри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
СПОРТ АГЕНТИНИНГ КАСБИЙ
КОМПЕТЕНТЛИГИНИ
ШАКЛЛАНТИРИШ
КОНЦЕПЦИЯСИ
Аннотация
Annotation
CN
о
со
СО
п о
Cl со
с СО
В статье освещается ситуация, связанная с деятельностью спортивных агентов в нашей стране, а также современные проблемы в подготовке спортивных агентов и пути их решения. Разработана методика формирования компетенций, связанных с профессиональной деятельностью спортивного агента, у выпускников физкультурно-спортивных образовательных учреждений. Автором усовершенствована профессиограмма, которая является основой формирования профессиональной компетентности спортивного агента.
Ключевые слова: компетентность, агентская деятельность, спортивный агент, профессиональная деятельность, профессиональный спорт, спортивное законодательство.
Маколада мамлакатимиздаги спорт агентлари фаолияти билан боглик хрлат ёритилган булиб, спорт агентларини тайёрлашда мавжуд муаммолар ва уларнинг ечимларига тухталиб утилган. Жисмоний тарбия ва спорт таълим муассасалари битирувчиларида спорт агентининг касбий фаолиятига тегишли компетенцияларни шакллантириш методикаси ишлаб чикилган. Муаллиф томонидан спорт агенти касбий компетентлигини шакллантиришда асос булувчи профессиограмма такомиллаштирилган.
Калит сузлар: компетентлик, агентлик фаолияти, спорт агенти, профессионал фаолият, профессионал спорт, спорт цонунчилиги.
The article covers the situation related to the activities of sports agents in our country, as well as modern problems in the training of sports agents and ways to solve them. A methodology for the formation of competencies related to the professional activity of a sports agent among graduates of physical culture and sports educational institutions has been developed. The author has improved the professiogram, which is the basis for the formation of the professional competence of a sports agent.
Key words: competence, agents activity, sports agent, professional activity, professional sports, sports legislation.
Спорт агентининг касбий фаолияти жисмоний тарбия ва спорт со^асига тегишли булиб, нафадат иш бе-рувчи (жисмоний тарбия ва спорт ташкилоти) ва ходим
(спортчи, мураббий, менежер) уртасида воситачилик ^илишдан иборат, шу билан биргаликда у спортчига карерасининг барча бос^ичларида ^амрохдик ^илишни
46
e-mail: [email protected]
№3-2021
Подготовка педагогических кадров
хам уз ичига олади.
Мамлакатимиздаги спорт агентлари фаолияти билан боглик холатни урганганимизда куйидагилар аникланди:
- жисмоний тарбия ва спорт сохаси юкори мала-кали спорт агентларига булган объектив ехтиёж жуда юкори, шу билан биргаликда агентлик фаолияти билан шугулланаётганларнинг касбий компетентлиги етарли даражада шаклланмаган;
- Спорт агенти касбий фаолиятининг мазмуни, унинг таркиби, хукукий макоми билан боглик норма-тив-хукукий хужжатлар ишлаб чикилмаган;
- Спорт агентларини тайёрлашда касбий компетент-ликни шакллантиришнинг назарий асослари, мазмуни, шакл ва усуллари ишлаб чикилмаган.
Бизнинг фикримизча спорт агентининг касбий компетентлигини шакллантириш жараёни куйидагилар амалга оширилганда самарали булади:
- Спорт агентининг касбий фаолият турларини компетенциялар асосида гурухлаштирган холда тизим-лаштириш: илмий-методик, юридик, психологик-пе-дагогик, тиббий-биологик, ташкилий ва бошкарув, консалтинг ва иктисодий;
Спортчига фаолияти давомида хамрохлик килиш, карераси тугагандан сунг хаётга тайёрлаш, PR-техно-логиялар воситасида спортчи имижини шакллантириш;
- спорт агенти касбий фаолиятининг мазмунини карамогидаги спортчининг карерасини ривожлантириш хусу-сиятлари ва боскичларини хисобга олган холда очиб бериш;
- касбий ахамиятга эга булган фаолият турларига таянган холда "Спорт агенти" профессиограммасини илмий асослаш;
- карамогидаги спортчи карерасини ривожлан-тириш боскичларини хисобга олган холда спорт агентининг касбий компетентлигини шакллантириш методикасини ишлаб чикиш ва амалга ошириш.
Узбекистонда спортдаги агентлик фаолияти янги-лик булсада, якин келажакда профессионал спортнинг ажралмас кисмига айланадиган ушбу фаолият турини мамлакатимизда ривожлантириш буйича катор вазифа-лар белгиланган. Жумладан, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 4 декабрдаги ПФ-5887-сон "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутлако янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тугри-сида"ги фармонига асосан футболни янги боскичга олиб чикишнинг мухим йуналишларидан бири сифа-тида - салохияти юкори футболчиларни профессионал даражада тайёрлаш, уларни хорижий давлатларнинг нуфузли футбол клубларида профессионал фаолият олиб боришини таъминлаш, шунингдек, футболчилар-нинг хукук ва манфаатларини химоя килиш максадида "футбол буйича агентлар" (воситачилар) профессионал фаолиятини йулга куйиш белгиланди.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 31 декабрдаги ПК-4939-сон "Малакалар-ни бахолаш тизимини тубдан такомиллаштириш ва мехнат бозорини малакали кадрлар билан таъминлаш чора-тадбирлари тугрисида" карорига мувофик теги-шли вазирлик, идора, таълим ва илмий муассасалар масъуллигида Касбий малака ва билимларни риво-
жлантириш буйича тармок кенгашлари тузилган ва уларга юкланган вазифалар каторида ёшларни касбга йуналтириш, профессиограмма ва ахборот материал-ларини ишлаб чикиш буйича ишларни ташкил этиш вазифаси белгилаб куйилган. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида касбий малака ва билимлар буйича тармок кенгаши" тузиланг булиб, Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети кенгашга бириктирилган олий таъли муассаси сифатида курсатилган. Мазкур кенгаш "2021 йилга мулжалланган касбий фаолиятнинг усту-вор йуналишлари буйича касбий стандартларни ишлаб чикиш режа-графиги" га асосан 2021 йилда "Жисмоний тарбия ва спорт жамиятлари ва клублари, жисмоний тарбия-согломлаштириш ва спорт ташкилотлари фаолияти" касбий фаолият турлари буйича 10 та йуналишда касбий стандартларни ишлаб чикиш лозим.
Спорт агентининг касбий компетентлигини шакл-лантириш методикаси:
1. Спорт агентининг касбий компетентлиги турлари: назарий-методик; ташкилий-бошкарув; психологик-пе-дагогик; тиббий-биологик куллаб-кувватлаш сохасида; юридик; илмий-тадкикот; консалтинг ва иктисодий куллаб-кувватлаш сохасида; ташкилот-фаолият субъ-ектининг имиджини ривожлантириш сохасидаги.
2. Спорт агентининг касбий компетентлигини шакллантиришнинг касбий-йуналтирилган воситалари.
Махсус дастурий норматив хужжатлар: "Спорт агенти" профессиограммаси, "Спортда агентлик фаолияти" фани укув дастури, спорт агентининг касбий компетентлиги турлари, карамогидаги спортчининг спорт крьерасини ривожлантириш боскичлари, ком-петентликни ривожлантиришга йуналтирилган вази-фалар, агентлик фаолиятига оид мавзуларда илмий- ва укув-методик нашрлар, юридик таъминот, интерактив техник курилмалар (жихозлар) ва дидактик укитиш воситалари, электрон таълим ресурслари, мультимедия воситалари, интернет.
3. Спорт агентининг касбий компетентлигини шакллантириш боскичлари:
Биринчи боскич. Ахборотли-мотивацион боскич: Спорт агенти касбига кириш, агентлик фаолиятига оид муаммоларни аниклаш; касбий тажриба етишмаслиги хамда мавжуд натижадан катъий назар касбий харакат-ларни амалга оширишга тайёрликни шакллантириш; агентлик фаолияти сохасида юкори ютукларга эришиш ва касбий махоратини ривожлантириш мотивацияси.
Иккинчи боскич. Касбий фаолиятга йуналтириш боскичи: касбий вазиятлар билан танишиш ва касбий хатти-харакатларни бажариш шароитида бошлангич касбий тажрибани шакллантириш. Таълим воситалари ^ ва амалиётга йуналтирилган вазифаларнинг кийинлик о даражасига кура фарклаш: оддий, мураккаб, комплекс. ^
Учинчи боскич. Ижодий-такомиллаштирувчи ^ боскич: агентлик фаолиятининг берилган ва турли уз- • гарувчан шароитларида харакат килиш кобилиятлари ва та касбий куникмалари руйхатини шакллантириш. Спорт о агенти касбий компетенцияларининг турли гурухла- ю рини бирлаштирувчи возифаларни интегратив усулда I мураккаблаштириш. го
№3-2021 е-шаП: [email protected] 47
см о см
оэ
го га
0 а ю
1
Кутилаётган натижалар
Талабаларда "Спортда агентлик фаолияти" фанини узлаштириш натижасида шаклланиши лозим булган компетенциялар.
Фанни урганиш жараёни куйидаги компетенциялар-ни шакллантиришга каратилган:
Коммуникатив компетенциялар:
Ишбилармон ва илмий доираларда коммуникация-лар шакллантира олиш куникмасига эга булиш;
Касбий компетенцилар:
тадкикот утказиш ва бизнес-жараёнларни бошкариш учун микдорий ва сифат усуллардан фойдалана олиш;
глобал иктисодиёт мухитида бозорларнинг хатти-ха-ракатларини иктисодий тахлил килиш усулларидан фойдалана олиш;
стратегик тахлил усулларидан фойдалана олиш;
бизнес-жараёнларни бошкариш ва уларнинг сама-радорлигини бахолаш максадида тахлилий материал-ларни тайёрлай олиш.
Фанни урганиш натижасида талаба:
■ спорт менежменти муаммоларига оид сунгги тадкикотларнинг асосий натижаларини;
■ профессионал тижорат спортининг мохииятини;
■ спорт агенти фаолиятининг принципларини;
■ спортда агентлик фаолияти нуктаи назаридан спорт назарияси ва услубиятининг асосий коидаларини;
■ спорт карерасини ривожлантириш боскичларида спортчини психологик-педагогик куллаб-кувватлаш асосларини;
■ спорт карерасини ривожлантириш боскичларида спортчини юридик куллаб-кувватлаш асосларини;
■ спорт карерасини ривожлантириш боскичларида спортчини тиббий куллаб-кувватлаш асосларини;
■ спортда сугурталаш асосларини;
■ спорт агенти касбий фаолиятининг ташкилий-бо-шкарув билан боглик жихатлари асосларини;
■ танланган ва турдош спорт турлари буйича спорт машгулотлари сохасидаги илмий тадкикотларнинг асосий йуналишларини;
■ карамогидаги спортчига консалтинг ва иктисодий хизматларни курсатиш асосларини;
■ ташкилот ва фаолият субъекти имижини ривож-лантириш буйича фаолиятнинг асосий йуналишларни билиши;
■ профессионал спорт, юкори натижалар спорти хамда болалар ва усмирлар спорти сохасида олинган билимларни амалда куллай олиш;
■ спорт сохасидаги профессионал шартномаларни ишлаб чикиш ва тузиш;
■ уз фаолиятида норматив-хукукий хужжатларни куллай олиш;
■ карамогидаги спортчининг спорт карерасини ри-вожлантиришда илмий-методик, психологик-педагогик, тиббий-биологик ёрдам курсата олиш;
■ карамогидаги спортчи ва спорт ташкилотининг имиджини ривожлантириш буйича профессионал фа-олиятни лойихалаштириш;
■ бажарилган ишлар натижаларини илмий хисобот, макола ёки маъруза шаклида такдим етиш куникмасига эга булиши;
Подготовка педагогических кадров
■ агентлик фаолиятини ташкил етиш методикаси ва методологиясини куллаш;
■ бошкарув карорларини кабул килишда касбий жихатдан ахамиятли маълумотларни микдорий ва си-фатий тахлил килиш;
■ карамогидаги спортчининг спорт сохасида, касбий хамда шахс сифатида камолотга эришишига йунал-тирилган методларни куллаш, ривожланиб келаётган шахсга спортда ютукларга эришишга йуналтирилган комплекс кумак курсатишда профессионал хатти ха-ракатларни амалга ошириш;
■ карамогидаги спортчининг спорт карерасини ривожлантириш боскичларида унга индивидуал хамда жамоавий таълим олиш шароитларини таъминлаш буйича агентлик кумагини амалга ошириш усулларини куллаш малакасига эга булишлари лозим.
Профессиограмма - бу "мутахассисликнинг, касб-нинг психологик, ишлаб чикариш, техник, тиббий, гигиеник ва бошка хусусиятларининг тавсифи булиб, унда ушбу касб функциялари ва уни узлаштиришда юзага келадиган инсоннинг муайян психофизиологик сифатлари ва ишлаб чикаришни ташкил этиш билан боглик кийинчиликлар курсатилади" касбий фаолият-нинг мазмунини тахлил килиш асосида тузилади хамда касбнинг умумий характеристикаси ва шахс олдига куядиган талабларини уз ичига олади.
Ушбу масалани урганиш учун спорт хамжамиятида обру-эътиборга эга булган мураббийлар, спорт агент-лари, олимпия захираларини тайёрлашни таъминлай-диган шахслар ва юкори натижалар спорти боскичида булган спортчилардан иборат таркибда экспертлар гурухи шакллантирилди. Экспертлар гурухига турли касбий масалаларда компетенцияси юкори булган 38 мутахассис киритилди. Улар орасида 5 нафари спорт агенти; 6 нафари жисмоний тарбия ва спорт ташкилот-ларини бошкариш сохасидаги мутахассислар; 3 нафари профессионал спорт клубларининг ташкилий-бошкарув сохаси вакиллари; 7 нафари спорт клубларидаги ёшлар терма жамоалари билан ишлайдиган малакали мураб-бий; 2 нафари спорт шифокори; 5 нафари профессионал спортчи; 3 нафари профессионал спортчиларнинг ота-оналари; 2 нафари спорт журналисти; 5 нафари ухшаш фанлар буйича дарс берувчи ОТМ укитувчисидир. Тадкикот давомида экспертларга спорт агенти касбий фаолиятининг 57 хусусиятлари такдим етилди. Ушбу параметрларнинг спорт агенти касбий фаолиятининг мохияти ва асосий жихатларига мослигини бахолаш 6 балли тизимда амалга оширилди, бунда 1 ва 2 балл -спорт агенти касбий фаолиятга минимал даражада мос булган параметрларга, 3 ва 4 балл - урта даражада мос булган хамда 5 ва 6 балл - юкори даражада мос булган параметрларга берилди.
Шундай килиб, паст эксперт бахосини олган 12 та хусусият (1,25 дан 1,38 баллгача) профессиограмма-дан чикарилди. Тадкикот натижасида юкори эксперт бахосига эга булган хусусиятлар (4,69 дан 5,78 баллгача) "Спорт агенти" профессиограммаси учун танлаб олинди. "Спорт агенти" профессиограммаси мазмунини урганиш натижалари 1-жадвалда келтирилган.
48 е-ша11: [email protected] №3-2021
Подготовка педагогических кадров
1-жадвал
"Спорт агенти" профессиограммаси компонентларининг тузилиши ва мазмуни
"Спорт агенти" профессиограммасининг таркибий ва мазмун хусусиятлари
I. Устувор фаолият турлари
Ташкилот ишини режалаштириш; музокаралар олиб бориш; спортчи карьерасининг ривожланиши жараёнида юридик, психологик, илмий-услубий, тиббий-биологик, иктисодий, консалтинг, реклама ва бошка жихатларда кумак бериш ва куллаб-кувватлаш; потенциал иш берувчининг эътиборини уз мижозига жалб килиш; спортчининг ижобий имиджини яратиш.
Карамогадаги спортчи билан доимий алокада булиш; мижоз билан хам, мижоз номидан хам шарт-номалар тузиш; мижоз ва уз ходимларини профессионал саралаш ва танлаб олиш; мижоз номидан
интизомий комиссияларда ва бошка давлат хамда жамоат органларида вакиллик килиш; мижоз номидан турли ташкилотларга (давлат, жамоат, таълим) зарур масалалар буйича беъвосита мурожа-атлар тайёрлаш; ракобатчилар фаолиятини урганиш ва хисобга олиш; касбий ахборотларни йигаш ва тахлил килиш, уларга бахо бериш, таккослаш ва профессионал тарзда окилона куллаш; касбий максад ва вазифаларни белгилаш, зарур карорларни режалаштириш, тайёрлаш ва кабул килиш. II. Профессионал фаолиятни муваффакиятли амалга оширишни таъминловчи сифатлар
Спортчи фаолиятига кумак курсатиш жараёнинг барча иштирокчилари билан психологик алока урнатиш кобилияти; музокара килиш кобилияти, ишонтириш кобилияти.
Ташкилотчилик кобилиятлари; рахбарлик ва лидерлик кобилиятлари; тахлилий кобилиятлар; вакт ва ахборот танкислиги шароитида карор кабул кила олиш кобилияти; юкори даражадги аклий ва миссий баркарорлик; коммуникатив кобилиятларнинг ривожланганлиги: карамогадаги спортчи билан психологик алока урната олиш кобилияти; ривожланган нущий кобилиятларнинг мавжудлиги (фикрни тугри ва аник ифода ета олиш кобилияти); юкори даражадаги консентрация (эътиборни туликлигича бир масалага карата олиш), шу жумладан музокаралар давомида; тинглай олиш кобилияти.
III. Шахсий сифатлар
Турли вазиятларда эгилувчанлик кобилияти, ривожланган интуициянинг мавжудлиги; юкори даражадаги ахлокий сифатлар (принципиаллик, карамогадаги спортчи имкониятлари юзасидан иймон комиллик, одамларга нисбатан мехрлилик ва еътиборлилик ва бошкалар); провоз кила олиш ва вазият ривожланишини олдиндан кура олиш кобилиятлари.
^алоллик ва инсофлилик; узини хар кандай вазиятда йигаб ола билиш; катъиятлилик, объективлик; ишчанликни тезда тиклаш кобилияти (айникса музокаралар вактида); уз-узини камол топишга ета-клаш; максадга эришишга интилувчанлик, хар доим юкори натижаларни кузлаш; автоном фаолият юритишга тайёрлик (уз-узига таяниш кобилияти); ишбилармонлик; харакатчанлик.
IV. Касбий фаолиятнинг самарадорлигига тускинлик килувчи сифатлар
Уз-узига ишончнинг йуклиги, катъияцизлик, муваффакияцизликдан куркиш.
Жиззакилик, куполлик; фактларни таккослаш ва тахлил кила олмаслик; карор кабул кила олмаслик; ташки омилларга карши тура олмаслик; одамлар билан ишлашга мойилликнинг йуклиги; масъули-ятни бошкаларга утказишга мойиллик; бекарорлик, бурч туйгусининг йуклиги.
Касбий билимларни куллаш сохалари
Спортда агентлик фаолият; жисмоний тарбия ва спорт сохасида хусусий ёки якка тартибдаги тад-биркорлик; турли жисмоний тарбия ва спорт ташкилотларида касбий фаолият; таълим муассасалари ва ташкилотларида укитувчилик фаолият; жисмоний тарбия ва спорт сохасида илмий фаолият
Профессиограмма мехнат муносабатларига оид касбий фаолиятга куйиладиган талабларни уз ичига олади Бизнинг
фикримизча, олий таълим муассасалари булажак мутахас-сисларнинг касбий компетенсиялари таркибини шакллан-тиришда ушбу талабларни хисобга олиши лозим Шувдай килиб, "Спорт агенти" профессиограммаси "Спортда Агентлик фаолияти" укув дастурининг методологик асоси хисобланади. Профессиограммани куллаш спорт агенти фаолиятининг касбий талабларини хисобга олган холда фан укув материалини тизимлаштириш ва жисмоний тарбия укитувчилари, "Жисмоний тарбия ва спорт менежменти" мутахассислиги магистрантлари, малака ошириш курслари тинглошилари, спортда агентлик фаолияти сохасидаги мута-хассислар томонидан алохида касбий укув модули сифатида узлаштирилишини ташкил етиш имконини беради.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 4 декабрдаги ПФ-5887-сон "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутлакр янги боск,ичга олиб чик,иш чора-тадбирлари туррисида'Ти Фармони (Конун хуж-жатлари маълумотлари миллий базаси, 05.12.2019 й., 06/19/5887/4116-сон).
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 31 декабрдаги ПК-4939-сон "Малакаларни бахолаш тизимини тубдан такомиллаштириш ва мехнат бозорини малакали кадрлар билан таъминлаш чора-тадбирла-ри туррисида" Карори (Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 31.12.2020 й., 07/20/4939/1703-сон).
3. Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 22 майдаги 311-сон "Худудий футбол ассоциациялари фаолиятини янада куллаб-кувватлаш чора-тад-бирлари туррисида'Ти Карори (Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 23.05.2020 й., 09/20/311/0639-сон)
4. А. М. Дубов., Г. А. Кузьменко. Методика формирования профессиональной компетентности спортивного агента: Учебно-методическое пособие для студентов, тренеров, спортивных агентов и заинтересованных лиц, ориентированных на профессионализацию в системе агентского сопровождения спортсмена на этапах развития его спортивной карьеры. - Москва : МПГУ, 2015. - 72 с
5. Романова Е.С. 99 популярных профессий. Психологический анализ и профессиограммы. - 2-е изд. - СПб.: Питер, 2003.
6. Понятие профессиограммы и ее назначение. Профессиограмма юриста. - URL: https://zaochnik.com/spravochnik/pravo/organizatsionno-upravlencheskaja-dejatelnost-juris/ponjatie-professiogrammy-professiogramma-jurista/.
УУД (УДК, UDC): 796.01/.09
Муаллиф билан богланиш учун:
Катта укитувчи А.Н. АМОНОВ1
:Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий методик таъминлаш, цайга тайёрлаш ва малакасини ошириш маркази Тошкент шахри, Узбекистан
ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ МУТАХАССИСЛАРИНИНГ МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШГА ИНТЕГРАЛЛАШГАН ЁНДОШУВЛАР
Аннотация
Annotation
Маколада жисмоний тарбия ва спорт мутахассисларининг малака ошириш тизимини такомил-лаштиришга интеграллашган ёндошувларни тахлил килинган. Бундан ташкари жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий методик таъминлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш марказда малакасини ошириш изчиллиги таъминланган интеграллашган тизимининг модели келтирилган.
Калит сузлар: интеграция, малака ошириш, мослаштириш функциялари, интеграллашган, тизим, рафар, тренер, педагог кадрлар.
The article was analyzed the integrated approaches to improving the system of professional development of physical culture and sports professionals. In addition, there is a model of an integrated system of scientific and methodological support, retraining and advanced training of specialists in physical culture and sports, which provides a sequence of advanced training at the Center.
Key words: integration, training, adaptation functions, integrated, system, leader, coach, teaching staff.
Долзарблиги. Жисмоний тарбия ва спорт мута-
В статье анализируется интегрированный подход к совершенствованию системы повышения квалификации специалистов физической культуры и спорта. Кроме того, в статье приведена модель комплексной системы научно-методического обеспечения, переподготовки и повышения квалификации специалистов по физической культуре и спорту.
Ключевые слова: интеграция, повышение квалификации, адаптационные функции, интегрированная, система, руководитель, тренер, педагогические кадры.
хассисларининг билим, куникма ва касбий малака даражаси, шахсий хусусиятлари узаро боглик; булиб, методологик ёндошувда мутахассиснинг узлуксиз,
^аети давомида малакасини ошириш муаммоларини тад^щ ^илишга интеграллашган ёндошиш зарурли-гини та^азо ^илади. (Интеграция - бирор тизимни исло^ ^илишда ^у^у^ий - меъёрий ^ужжатлар,
№3-2021 e-mail: [email protected]