ИЖТИМОИЙ РЕКЛАМАЛАР ВА ЖАМОТЧИЛИК ФИКРИ
СОЦИАЛЬНАЯ РЕКЛАМА И ОБЩЕСТВЕННОЕ МНЕНИЕ
SOCIAL ADVERTISING AND PUBLIC OPINION
ВЕСТНИК НАУКИ Г И ТВОРЧЕСТВА 4
Умурзаков Аумаджон Мауамадович, Ферганский политехнический институт, г. Фергана, Республика Узбекистан
E-mail: ilkhomzhonr@inbox.ru
Аннотация. Ушбу мацолада ижтимоий рекламаларнинг жамоатчилик фикрини шакллантиришдаги роли тахлил цилинган. Шунингдек, ижтимоий рекламаларнинг турлари, хусусиятлари ва вазифалари курсатиб берилган.
Аннотация. В данной статье проанализирована роль социальной рекламы в процессе формирования общественного мнения. Также показана специфика, цели и задачи типи социальной рекламы
Abstract. This article analyzes the role of social advertising in the process of forming public opinion. It also shows the specificity, goals and objectives of the type of social advertising.
Калит сузлар: ижтимоий реклама, жамоатчилик фикри, ижтимоий ролик, реклама, ННТ, Нотижорий реклама, Ижтимоий рекламали ахборот.
Ключевые слова: социальная реклама, общественное мнение, социальный ролик, реклама, ННО, некоммерческая реклама, информация, содержащая социалную рекламу.
Key words: social advertising, public opinion, social video, advertising, NGO, non-commercial advertising, information containing social advertising.
Кундалик хаётимизда куча-куйда, телевизорда, газеталарда нафацат турли хил махсулотлар ва савдо белгисининг рекламаси билан, балки жамоатчиликка таъсир курсатувчи турли ижтимоий акциялар, профессионал ассоциациялар фаолиятига хам дуч келамиз. Бу эса хали вужудга келганига унча куп булмаган ижтимоий рекламанинг бир куриниши хисобланади. Одатда ижтимоий реламалар фуцароларнинг кайфиятларини кутариш, онгини доимий туюладиган муаммолардан чалгитиш хамда уларни оддий нарса ва жараёнлар хацида уйлашга мажбур цилади.
Ижтимоий реклама тушунчаси хаётимизга яциндагина кириб келган тушунча хисобланади. Агар ушбу сузни инглиз тилидан айни таржима циладиган
ВЕСТНИК НАУКИ И ТВОРЧЕСТВА
булсак, public advertising деб айтилади. Бу тушунча факатгина МДХ мамлакатларидагина ижтимоий реклама деб аталади. Ривожланган Гарб давлатларида бу тушунча урнига нотижорий реклама ёки жамоат рекламаси деган тушунча кулланади. Умуман олганда, ижтимоий рекламанинг узи нима? "Нотижорий реклама - бу ННТ ёки уларнинг кизикишлари асосида яратиладиган рекламалар булиб, жамотчилик эътиборини кандайдир муаммо ёки жараёнга тортишни максад килган булади" [1]. Бутун дунё микёсида ижтимоий рекламалар жамоатчиликнинг соFлом дунёкарашини шакллантиришнинг асосий воситаларидан бири хисобланади.
АКШда ижтимоий реклама тушунчаси урнига public service advertising ва public service announcement (PSA) тушунчалари кулланилади. Ижтимоий ахамиятга эга булган хар кандай Fоя public service announcementларнинг предмети булиши мумкин. Бундай турдаги рекламаларнинг асосий максади — "жамоатчиликнинг кандайдир муаммога муносабатга узгартириш ва натижада янги ижтимоий кадриятларни шакллантиришдан" иборат булади.
Бугунги кунда купгина МДХ, мамлакатларида ижтимоий реклама тушунчасига турлича карашлар мавжуд. Хусусан, ташвикот кампанияларни ташкиллаштиришда купчилик ижтимоий ёндошув ва технологиялардан фойдаланса, иккинчи томондан, ижтимоий реклама текин булган бефойда махсулотлар деган фикрлар шаклланган [2]. Шоу-бизнес оламида юзлаб тижорий ва сиёсий рекламалар орасидан ижтимоий рекламалрни ажратиб олиш анчайин мушкул. Чунки, купинча ижтимоий рекламаларнинг хам максад ва вазифалари бошка турдаги рекламаларникига ухшаб кетади.
Узбекистон республикаси "Реклама туFрисида"ги конунида "Ижтимоий рекламали ахборот" тушунчасига шундай таъриф берилган: "Ижтимоий рекламали ахборот соFликни саклаш, атроф мухитни мухофаза килиш, энергия ресурсларини саклаб колиш, хукукбузарликларнинг олдини олиш, ахолини ижтимоий химоя килиш ва хавфсизлигини таъминлаш, маънавият ва маърифат масалаларига доир ахборот, шунингдек, нотижорат йусиндаги бошка ахборотдир". Конунга киритилган узгартишларга асосан шахсларнинг ижтимоий рекламали ахборотни текинга тайёрлаш ва таркатишга доир фаолияти, уз мол-мулкини (шу жумладан, пул маблаFларини) ижтимоий рекламали ахборот тайёрлаш ва таркатиш учун бошка шахсларга бериши хайрия фаолияти деб эътироф этилади. Бундай шахслар конун хужжатларида назарда тутилган имтиёзлардан фойдаланадилар. Реклама таркатувчилар реклама учун ажратилган эфир вакти, нашр ёки реклама майдони умумий йиллик хажмининг 5 фоизидан кам булмаган хажмда ижтимоий рекламали ахборотни жойлаштириши шарт. Бунда фаолияти республика Давлат бюджети хисобидан тулик ёки кисман молиялаштириладиган реклама таркатувчилар ижтимоий рекламали ахборотни бепул жойлаштиради.
Ижтимоий рекламаларни тайёрлашда хам тижорий рекламаларда фойдаланиладиган воситалардан фойдаланилади: телевизион роликлар, флайер, куча, транспорт рекламаларивабошкалар. Ижтимоий рекламаларнинг тижорий
ВЕСТНИК НАУКИ И ТВОРЧЕСТВА
рекламалардан фарки уларнинг максадларидадир. Тижорий рекламалар у ёки бу махсулотга ахолининг муносабатини тортади ва натижада ундан кузланган максад уларнинг сотилишига таъсир этади, ижтимоий рекламалар эса жамоатчилик диккатини маълум муаммога каратади ва истикболда жамоатчилик хулк-атворининг узгаришига таъсир этади. Ундан ташкари реклама йуналтирилган аудироияга кура хам улар фаркланади: тижорий рекламалар — тор доирадаги маркетинг гурухлари учун мулжалланган булса, ижтимоий рекламалар — бутун жамият ёки унинг маълум катлами учун мулжалланган булади [3].
Ижтимоий рекламалар жамоатчилик фикрини шакллантиришдаги энг мухим воситалардан бири саналади. Бу эса бугунги кундаги глобаллашув жараёнларида ахолини ижтимоий химоялаш, инсонлар уртасидаги гуманитар муносабатларни урнатишда мухим ахамият касб этиб, бу жараёнда иктисодий муносабатларни ривожлантириб, фукаролик жамияти шаклланишида катта рол уйнайди.
ОFзаки рекламалар одатда радио оркали берилади. Радио биринчи жахон уруши давридаёк ижтимоий рекламани таркатиш воситаси сифатида фойдаланилган. Радиодан нафакат фронтдаги янгиликлар, балки миллий армиядаги кахрамонликни тарFиб этиш, душманга нисбатан нафратни шакллантиришда фойдаланилган. Купгина давлатларда радио то телевидиния пайдо булгунича ахолига таъсир курсатишнинг энг самарали усули сифатида фойдаланилган.
Визуал куринишдаги ижтимоий рекламалар хамтурлича шаклга эга. Уларнинг энг асосийси фотографиядир. Фотография ижтимоий рекламанинг энг таъсирли куринишларидан бирига айланган. У берилаётган рекламанинг таъсирлилик даражасига ижончни кучайтиради. Натижада инсонларда булаётган вокеалар ва жараёнларга иштирокни шакллантиради [9, Б. 20]. Фотографиялардаижтимоий рекламаларнинг максадлари турли символлар ва образлар оркали аудитория тушунишига каратилади.
Ижтимоий флайерлар рекламанинг куриниши сифатида чукур тарихий илдизларга эга. ХХ асрда булиб утган 2 та жахон уруши даврида фойдаланилган флайерларни 3 гурухга булиш мумкин: биринчиси, солдатларни армияга чакиришга дават килган булса, иккинчиси урушни моддий куллаб-кувватлаш, учинчиси, тинчликка даъват сифатида тасифланган. Улар 2 асосий функцияни бажарган — биринчидан ахолини булаётган вокеалардан хабардор килиш булса, иккинчиси халкнинг душманга нисбатан нафратини шакллантириш булган. Шу сабали барча флайерларда душманни йук килиш ва бунинг учун бор кучи билан ватанга фидоий булиб хизмат килиш раFбатлантирилган. Ижтимоий рекламалар сингдирилган флайерлар ахолида ахлокий хусусиятларни юзага чикаради ва уларни харакатга келтиради.
ВЕСТНИК НАУКИ И ТВОРЧЕСТВА
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Леонтьева Д.А. «Психология смысла. Природа, структура и динамика смысловой реальности». — М., 1999
2. Пирогова Ю.К., Паршин П.Б. Рекламный текст, семиотика и лингвистика. — М.: Изд. Гребенникова, 2000.
3. Хаскин Д. О тенденциях развития радиорекламы. — М.: 1983.
4. Умурзаков А.М. Влияние различных факторов на процесс обучения студентов // Проблемы современной науки и образования. - 2019. - №. 12-2 (145). - С. 176-178.
5. Умурзаков А. М. ФИЛОСОФСКИЙ АНАЛИЗ ВЕРЫ // Экономика и социум. - 2021. - №. 4-2. - С. 507-510
6. Умурзаков А. М. ДИНИЙ ФАНАТИЗМ ВА ЭЪТИВДД МАСАЛАЛАРИ // Scientific progress. - 2021. - Т. 2. - №. 1. - С. 1563-1567.
7. Azimjonovich R. I. ESTABLISHMENT OF THE MINISTRY OF COMMUNITY AND FAMILY SUPPORT IS AN IMPORTANT STEP IN SELF-GOVERNMENT // Epra International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR) Impact Faktor: 7.032. Indiya. 2020 June. P. 161. - 2020. - Т. 163.
8. Azimjonovich R.I., Obidjonovich E.U. MAHALLA INSTITUTE-THE FOUNDATION OF CIVIL SOCIETY OF UZBEKISTAN.
9. Тожибоев У.У., Рахимов И.А. ДУХОВНЫЕ ОСНОВЫ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА // Актуальная наука. - 2019. - №. 11. - С. 137-140.
10. Рахимов И.А. ВЕЛИКИЙ ШЕЛКОВЫЙ ПУТЬ, КОТОРЫМ ВОСХИЩАЕТСЯ МИР // Современные научные исследования: тенденции и перспективы. - 2020. - С. 93-102.
11. Рахимов И.А. ОСНОВАНИЕ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА МАХАЛЛА // Инновационное развитие современной науки. - 2021. - С. 32-37.
12. Рахимов И. А. ИЗ ИСТОРИИ УПРАВЛЕНЧЕСКИХ ПРОЦЕДУР ТУРКЕСТАНСКИХ МЕСТНЫХ ИНВЕСТОРОВ В КОНЦЕ 19 И НАЧАЛЕ 20 ВЕКОВ // Актуальные вопросы современной науки и практики. - 2020. - С. 111115.
13. Raximov I. A. ESTABLISHMENT OF THE MINISTRY OF COMMUNITY AND FAMILY SUPPORT IS AN IMPORTANT STEP IN SELF-GOVERNMENT // Современная наука: актуальные проблемы, достижения и инновации. - 2020. -С. 215-222.
14. Rakhimov I., Abdullayev S. UZBEK NEIGHBOURHOODS: HISTORY AND NOWADAYS // Вестник Ошского государственного университета. - 2019. -№. 3. - С. 34-37.
15. Rahimov I. NEIGHBORHOOD DEMOCRATIC MATERIAL // Обмен научными знаниями в условиях глобализации. - 2021. - С. 31-34.
16. Рахимов И. А., Нурматов Л. О. У. КУП МИЛЛАТЛИ, КОНФЕССИЯЛИ МАХДЛЛАЛАР ДЕМОКРАТИЯНИНГ БОШ МЕЗОНИ // Scientific progress. -2021. - Т. 2. - №. 2. - С. 1068-1074.
ВЕСТНИК НАУКИ И ТВОРЧЕСТВА
17. РАХИМОВ И.А. ДЕЙСТВИЯ УЗБЕКИСТАНА В УРЕГУЛИРОВАНИИ ПОЛИТИЧЕСКОЙ СИТУАЦИИ В АФГАНИСТАНЕ // НАУЧНОЕ ЗНАНИЕ СОВРЕМЕННОСТИ Учредители: Индивидуальный предприниматель Кузьмин Сергей Владимирович. - № 11. - С. 5-11.
18. Azimjonovich R.I., Nafisaxon A., Sitoraxon K. MUSTAQILLIK YILLARIDA KO 'P MILLATLI VA KOP KONFESSIYALI MAHALLALAR FAOLIYATINI TASHKIL ETISHNING O 'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI" // Yosh Tadqiqotchi" jurnali. - 2022. - Т. 1. - №. 2. - С. 37-42.
19. Рахимов И.А. ВЕЛИКИЙ ШЕЛКОВЫЙ ПУТЬ, КОТОРЫМ ВОСХИЩАЕТСЯ МИР // Современные научные исследования: тенденции и перспективы. - 2020. - С. 93-102.
20. Рахимов И.А. ОСНОВАНИЕ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА МАХАЛЛА // Инновационное развитие современной науки. - 2021. - С. 32-37.
21. Рахимов И.А. ИЗ ИСТОРИИ УПРАВЛЕНЧЕСКИХ ПРОЦЕДУР ТУРКЕСТАНСКИХ МЕСТНЫХ ИНВЕСТОРОВ В КОНЦЕ 19 И НАЧАЛЕ 20 ВЕКОВ // Актуальные вопросы современной науки и практики. - 2020. - С. 111115.
22. Raximov I. A. ESTABLISHMENT OF THE MINISTRY OF COMMUNITY AND FAMILY SUPPORT IS AN IMPORTANT STEP IN SELF-GOVERNMENT // Современная наука: актуальные проблемы, достижения и инновации. - 2020. -С. 215-222.
23. Sabirdjahnovna Kodirova Dildora. "Strategy of tourism development in Uzbekistan." Проблемы современной науки и образования 11-2 (144) (2019). URL ://cyberleninka.ru/article/n/strategy-of-tourism-development-in-uzbekistan
24. Кадирова Дилдора Сабирджановна. ФОРМИРОВАНИЕ У СТУДЕНТОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО И ЛИЧНОСТНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ. Вопросы науки и образования 7 (2018): 287-289. URL cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-u-studentov-professionalnogo-i-lichnostnogo-samoopredeleniya
25. Sobirjonovna Kadyrova Dildora. "Tourist opportunities of the regions for the development of tourism in the fergana valley." ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL 10.12 (2020): 1374-1376.
26. Sabirdjahnovna Kodirova Dildora. "Eastern thinkers on issues of personality development." Проблемы современной науки и образования 2 (147) (2020). URL // cyberleninka.ru/article/n/eastern-thinkers-on-issues-of-personality-development
27. ECONOMIC FACTORS OF DEVELOPMENT OF TOURISM IN UZBEKISTAN Qodirova Dildora Sobirjonovna 2020 EPRA EGEI | www.eprajournals.com | Journal DOI URL: https://doi.org/10.36713/epra0713 -URL// eprajournals.com/jpanel/upload/417pm_11.EPRA%20JOURNALS.pdf
28. DEVELOPMENT AND PROSPECTS OF NATIONAL CRAFT TOURISM IN FERGANA REGION Kadirova Dildora Sobirjonovna Teacher History of Uzbekistan and social sciences department of Fergana Polytechnic Institute, URL:// eprajournals.com/jpanel/upload/1129pm_2.EPRA%20JOURNALS%20-7202.pdf
ВЕСТНИК НАУКИ И ТВОРЧЕСТВА
29. Рахимов И.А. ВЕЛИКИЙ ШЕЛКОВЫЙ ПУТЬ, КОТОРЫМ ВОСХИЩАЕТСЯ МИР // Современные научные исследования: тенденции и перспективы. - 2020. - С. 93-102.
30. Рахимов И.А. ОСНОВАНИЕ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА МАХАЛЛА // Инновационное развитие современной науки. - 2021. - С. 32-37.
31. Рахимов И.А. ВЕЛИКИЙ ШЕЛКОВЫЙ ПУТЬ, КОТОРЫМ ВОСХИЩАЕТСЯ МИР // Современные научные исследования: тенденции и перспективы. - 2020. - С. 93-102.
32. Рахимов И.А. ОСНОВАНИЕ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА МАХАЛЛА // Инновационное развитие современной науки. - 2021. - С. 32-37.
33. Рахимов И.А. ИЗ ИСТОРИИ УПРАВЛЕНЧЕСКИХ ПРОЦЕДУР ТУРКЕСТАНСКИХ МЕСТНЫХ ИНВЕСТОРОВ В КОНЦЕ 19 И НАЧАЛЕ 20 ВЕКОВ // Актуальные вопросы современной науки и практики. - 2020. - С. 111115.