Научная статья на тему 'Сифатни баҳолашнинг таълим муассасасини такомиллаштириш моделигаасосланган усуллари'

Сифатни баҳолашнинг таълим муассасасини такомиллаштириш моделигаасосланган усуллари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
474
62
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
сифат менежменти / сифат аудити / ички аудит / ташқи аудит / сифатни баҳолаш / ўзини-ўзи баҳолаш / такомиллаштириш / модель / мезон / имконият / натижа / такомиллаштириш даражалари / малака ошириш таълими муассасаси (МОТМ) / quality management / quality audit / internal audit / external audit / quality ranking / self-rating / perfection / model / criterion / opportunity / result / degree of improvement / educational institution of improving qualifications

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юлдашев М. А.

Мақолада халқ таълими ходимларининг малакасини ошириш жараёнида таълим сифатини таъминлашнинг ички назорат механизмлари, хусусан, сифатни баҳолашнинг таълим муассасаси фаолиятини такомиллаштириш моделига асосланган тизими ҳақидаги маълумотлар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

METHODS OF RANKING QUALITY BASED ON PERFECTION OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

There is provided information about internal controls, while ensuring the quality of education in the process of improving the skills of employees of public education, in particular, the system of quality evaluation model based on the improvement of the activity of the educational institution.

Текст научной работы на тему «Сифатни баҳолашнинг таълим муассасасини такомиллаштириш моделигаасосланган усуллари»

48 ТАЪЛИМ МЕНЕЖМЕНТИ / МЕНЕДЖМЕНТ В ОБРАЗОВАНИИ ч___/

Юлдашев М.А.,

Т.Н.К,ори-Ниёзий номидаги Узбекистан педагогика фанлари илмий тадкикот институтининг мустакил тадкикотчиси, иктисод фанлари номзоди

СИФАТНИ БАДОЛАШНИНГ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МОДЕЛИГА АСОСЛАНГАН УСУЛЛАРИ

ЮЛДАШЕВ М.А. СИФАТНИ БАЦОЛАШНИНГ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МОДЕЛИГА АСОСЛАНГАН УСУЛЛАРИ

Маколада халк таълими ходимларининг малакасини ошириш жараёнида таълим сифатини таъминлашнинг ички назорат механизмлари, хусусан, сифатни бах,олашнинг таълим муассасаси фаолиятини такомиллаштириш моделига асосланган тизими х,акидаги маълумотлар келтирил-

Таянч суз ва тушунчалар: сифат менежменти, сифат аудити, ички аудит, ташки аудит, сифатни бах,олаш, узини-узи бах,олаш, такомиллаштириш, модель, мезон, имконият, натижа, такомиллаштириш даражалари, малака ошириш таълими муассасаси (МОТМ).

ЮЛДАШЕВ М.А. МЕТОДЫ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА, ОСНОВАННЫЕ НА МОДЕЛИ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ

В статье приводятся сведения о механизмах внутреннего контроля при обеспечении качества образования в процессе повышения квалификации работников народного образования, в частности, о системе оценки качества, базирующейся на модели совершенствования деятельности образовательного учреждения.

Ключевые слова и понятия: менеджмент качества, аудит качества, внутренний аудит, внешний аудит, оценка качества, самооценка, совершенствование, модель, критерий, возможность, результат, степени совершенствования, образовательное учреждение повышения квалификации.

YULDASHEV M.A. METHODS OF RANKING QUALITY BASED ON PERFECTION OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

There is provided information about internal controls, while ensuring the quality of education in the process of improving the skills of employees of public education, in particular, the system of quality evaluation model based on the improvement of the activity of the educational institution.

Keywords: quality management, quality audit, internal audit, external audit, quality ranking, self-rating, perfection, model, criterion, opportunity, result, degree of improvement, educational institution of improving qualifications.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3

Сифат менежменти тамойиллари алоцида иш жараёнла-ри ва бутун сифат тизимининг мунтазам равишда ички ва ташци аудитини утказиб туришни тацозо цилади.

Сифат аудити (сифатни текшириш, тах,лил килиш) сифат сох,асидаги фаолият ва унинг на-тижаларини режалаштирилган тадбирларга мослигини, шунингдек, тадбирларни жорий этиш самарадорлиги ва куйилган максадларга яроклилигини тизимли ва холис тах,лил ки-лишдир. Сифат аудити воситасида таълим муассасасида сифатни таъминловчи барча фаолият турларининг самарадорлиги текши-рилади. Сифат аудити натижасида камчилик-лар аникланади, уларни туFрилаш чоралари курилади, туFрилаш буйича илгари кабул килинган карорларнинг самарадорлиги назо-рат килинади ва умуман, сифатни таъминлаш буйича таълим муассасасида амалга оширила-ётган барча жараёнларнинг максадларга муво-фиклиги текширилади.

Ички аудитлар таълим муассасаси томони-дан утказилади.

Таълим муассасаси фаолиятидан манфаат-дор булган ташкилотлар (вазирлик, ёки бошка юкори ташкилот) ва истеъмолчи ташкилотлар томонидан х,ам аудитлар утказилиши мумкин. Улар ташки аудитлар дейилади.

Сифат аудити таълим муассасаси фаолияти-ни ва ундаги сифат менежментини тизимли ва холисона бах,олашга таянади.

Бугунги кунда таълим сифатини кафолатлаш сох,асидаги асосий йуналиш сифатни бах,о-лашнинг асосий оFирлигини миллий аттестация тизимига асосланган ташки назоратдан сифатни бошкаришнинг у ёки бу моделларига асосланган ички узини-узи бах,олаш тизими зиммасига утказилишида кузатилмокда1. Бу эса сифат ва сифатни бах,олаш учун масъули-ятни таълим муассасаси зиммасига юклатили-шини назарда тутади. «Стандартлар ва Евро-пада олий таълим сифатини кафолатлаш Директивалари»да таълим муассасаси томонидан узини-узи текшириш ёки узини-узи

1 Герберт Р.Келс. Процесс самооценки. Руководство по самооценке для высшего образования. 4-е издание. Пер. с английского. - М.: Московский общественный научный фонд, печатается и распространяется по соглашению с «Орикс Пресс», Финикс, шт. Аризона, США.

бах,олаш сифатни самарали кафолатлашнинг бошланFич нуктасидир, деб таъкидланган2.

Узини-узи бацолаш таълим муассасаси фаолиятининг барча томонларини текшириш, текшириш натижаларига кура таълим муассасаси ва ундаги жараёнларнинг натижавийлиги ва самарадорлиги х,акидаги мулох,азаларнинг барча ходимлар томонидан батафсил мух,окама килинишини назарда тутади. Узини-узи бах,о-лаш, одатда, таълим муассасаси рах,барияти-нинг бевосита рах,барлиги ва иштирокида амалга оширилади.

Таълим муассасасидаги таълим сифати мо-ниторингининг узини-узи бах,олашга асосланган самарали тизими уз-узидан холис бах,о-лашни ва муассасага булган ишончни таъмин-лайди ва ташки экспертизани утказиш учун сарфланадиган маблаF ва вактни тежаш имко-ниятини беради.

Бугунги кунда сифат менежменти тизими таркибига кирувчи узини-узи бах,олашнинг моделлари куп. Уларнинг ичидан малака оши-риш таълими муассасаларида куллаш учун мос келадиганини аниклаш максадида олиб бо-рилган тах,лиллар натижасида узини-узи бах,олашнинг сифат менежменти буйича Европа жамFармаси модели (EFQM) ва унинг асоси-да Россиянинг Санкт-Петербург давлат электротехника университети мутахассислари томонидан ишлаб чикилган «Олий таълим муассасаси фаолиятини такомиллаштириш модели» танлаб олинди. Танлаб олинган моделнинг куйидаги афзалликлари х,исобга олинди:

- узини-узи бах,олашнинг максадларига, яъни малака ошириш таълим муассасаси фаолиятининг жорий х,олатини диагностика килиш ва уни яхшилашнинг асосий йуналишларини белгилашга тула мос келади;

- сифат менежменти тизимини жорий этиш буйича дастлабки кадамлардан булиши мумкин, чунки унда халкаро стандартлаштириш ташкилотининг ISO 9000 стандартлари оиласи-нинг асосий талаблари х,исобга олинган;

2 European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA): Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area.Helsinki, Finland, 2009. P.41.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3

1-жaдвaл. Maлaкa ошириш тaълими муaссaсaси фaолиятини бaxlолaш модели (моделнинг кичик Me3onnap кeлтирилмaгaн шaкли).

Бвхолзш мeзoнлapи

1-мeзoн. Paxбapиятнинг eтaкчилик poли (4 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

2-мeзoн. Cиëcaт Ba cтpaтeгия (4 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

З-м^зон. Хoдимлap мeнeжмeнти (5 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

4-мeзoн. Pecypcлap Ba xaмкopлap (5 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

5-мeзoн. Жapaëнлap мeнeжмeнти (З тa мeзoндaн ибopaт)

5.1

Институт cифaт тизимини (d) ишлaб чикиш, жopий этиш Ba яxшилaшгa дoиp фaoлият (8 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

5.2

Укув Ba илмий фaoлиятнинг acocий жapaëнлapи (8 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

5.З

Институтнинг ëpдaмчи жapaëнлapи (8 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

6-мeзoн. Иcтeъмoлчилapнинг кониккэнлиги (2 тa мeзoндaн ибopaт)

6.1

Iинглoвчилapнинг кониккэнлиги (2 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

6.2

Бyюpтмaчилapнинг кoниккaнлиги (2 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

7-мeзoн. Хoдимлapнинг кoниккaнлиги (2 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

8-мeзoн. Институтнинг жaмиятгa тaъcиpи (2 тa кичик мeзoндaн ибopaт)

9-мeзoн. Институт фaoлиятининг нaтижaлapи (З тa кичик мeзoндaн ибopaт)

- Укитиш учун куп вaкт Ba мaблaFни тaлaб килмaйди;

- узини-узи бaxoлaш жapaëнигa xoдимлap-нинг фaoл жaлб килиниши^ xизмaт килaди;

- мaлaкa oшиpиш тaълими мyaccacacининг кучли Ba зaиф тoмoнлapини aкc эттиpyвчи узини-узи бaxoлaш нaтижaлapини тeз cypъaт-дa Ba яxлит тapздa тaкдим этиши мумкин;

- мaлaкa oшиpиш тaълим мyaccacacидa си-фaтнинг умумий тизими (TQM) тaмoйиллapини кУллaш Ba cифaт мeнeжмeнти тизимини дои-мий тaкoмиллaштиpишни paFбaтлaнтиpaди.

Юкopидa кaйд этилгaн узини-узи бaxoлaш мoдeлигa acocлaнгaн xoлдa мaмлaкaтимиз xaлк тaълими xoдимлapининг мaлaкacини oшиpиш тaълим мyaccacaлapи фaoлиятини бaxoлaшнинг мoдeли ишлaб чикилди Ba А^-лоний нoмидaги xaлк тaълими xoдимлapини кaйтa тaйëpлaш Ba yлapнинг мaлaкacини оши-pиш мapкaзий инcтитyтидa жopий этилди. Бун-дa, мoдeль дeгaндa cифaт мeнeжмeнти нyктaи нaзapидaн тaълим мyaccacacи фaoлиятининг acocий тaшкил этyвчилapини тaвcифлoвчи мe-зoнлapнинг мyaйян тyплaми, шyнингдeк, тaъ-лим мyaccacacи cифaт тизимидa мaвжyд Ba yнингcифaтcoxacидaгибeлгилaгaн мaкcaдлapи-Ta эpишишигa йyнaлтиpилгaн бapчa жapaëн-лapнинг «тaкoмиллaшиш дapaжaлapи» тaвcиф-лapи (жaдвaл кypинишидa) тyшyнилaди. Мaз-кyp мoдeль 9 тa мeзoн Ba 5З тa кичик мeзoн-лapдaн тaшкил тoпгaн (1-жaдвaл).

Мaзкyp мoдeлнинг 9 тa мeзoни «Имконият-лap» (1-5-мeзoнлap) Ba «Нaтижaлap» (6-9-мeзoнлap) дeб нoмлaнyвчи 2 тa гypyxни тaш-

кил килaди. «Нaтижaлap» гypyxигa киpyвчи мeзoнлap тecкapи aлoкa вocитaлapи opкaли бaxoлaнaди. Бaxoлaш нaтижaлapигa кypa янги Xapa^Lnap Ba яxшилaнишлapгa олиб бopyвчи тaдбиpлap aмaлгa oшиpилaди. Шу тapикa мо-дeлнинг xap биp мeзoнидa Э.Дeмингнинг (Plan-Do-Check-Act) цикли, яъни доимий тa-кoмиллaшиш жapaëни aмaлгa oшaди1.

Мoдeлни тaшкил этyвчи xap биp мeзoн кичик мeзoнлapдaн тaшкил тoпгaн. Мaзкyp мe-зoнлap pyйxaти cифaт мeнeжмeнти coxacидaги бoшкapyв мoдeллapи, тaълим мyaccacaлapи тoмoнидaн тaкдим этилaдигaн тaълим xизмaт-лapининг cифaтигa тaъcиp этyвчи acocий фao-лиятлap Ba жapaëнлapни тaxлил килиш нaти-жacидa шaкллaнтиpилгaн.

^ълим мyaccacaлapини тaкoмиллaшти-pиш мoдeли»ни тaшкил этyвчи бapчa мeзoн-лap бyйичa тaълим мyaccacacи cифaт тизими-нинг «тaкoмиллaшгaнлик дapaжacи»ни бaxo-лaш TQMнинг acocий тaмoйиллapигa мос pa-вишдa кyйидaги 6 тa «yлчoв» acocидa aмaлгa oшиpилaди:

1) иcтeъмoлчилap Ba бoшкa мaнфaaтдop тoмoнлapлapнинг тaлaблapини кoндиpишгa кapaтилгaнлик дapaжacи («Дaвлaт тaлaблa-pи»ни минимaл дapaжaдa кoндиpишдaн бош-лaб то бapчa мaнфaaтдop тoмoнлapнинг тaлaб-

1 Кoлecникoв А.А., Козин И.Ф., Кoжeвникoв C.А., Coбoлeв В.C., Cтeпaнoв C.А., Щepбaкoв А.Ю. Вceoбщий мeнeджмeнт кaчecтвa. Уч. пocoбиe. I Под oбщeй peд. C.А.Cтeпaнoвa. - CПб.: Изд-Bo CПбГЭIУ «ЛЭТИ», 2001. -C. 200.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2016, З

ларини эътиборга олинишигача булган фао-лият);

2) кулланилаётган ёндашувнинг тизимий-лик даражаси (киска муддатли тасодифий тад-бирлардан узок муддатли сиёсат ва стратегия-ни режалаштиришгача);

3) кулланилаётган ёндашувнинг таълим муассасаси бошкарувининг турли буFинларига, булинмалари ва жараёнларига таркалганлиги даражаси;

4) таълим муассасаси ходимларининг те-гишли жараёнларга жалб килинганлик даражаси;

5) жараёнлар процедураларининг хужжат-лаштирилганлик даражаси (норасмий ижро-дан тула хужжатлаштирилган жараёнларга кадар);

6) пайдо буладиган муаммоларни туFрилаш эмас, балки номутаносибликларнинг олдини олиш ва доимий такомиллашишга йуналти-рилганлик даражаси.

Барча мезонларнинг «такомиллашиш дара-жалари»ни юкорида санаб утилган «улчов»-ларни хисобга олган холда бахолаш учун бенчмаркинг технологияси негизида ишлаб чикилган квалиметрик (сифат) шкалалардан фойдаланилади. Квалиметрик шкалалар мезонларнинг 5 та тартибланган «такомиллашиш даражалари»ни ёки ривожланиш боскичла-рини сузлар оркали тавсифлайди. Бу эса ме-зонлар (фаолият ва иш турлари)ни сифат жихатидан бахолашдан 1 дан 5 гача булган ракамларда ифодаланувчи «такомиллашиш даражаси»ни 10 баллик сонли шкалада микдор жихатдан бахолашга утиш имкониятини бера-ди. Бунда муайян кичик мезон буйича тегишли «такомиллашиш даражаси» талабларининг ба-жарилиши туликлигидан келиб чикиб куйидаги бахолардан бири куйилиши мумкин:

такомиллашишнинг 1-даражаси учун - 1-2;

такомиллашишнинг 2-даражаси учун - 3-4;

такомиллашишнинг 3-даражаси учун - 5-6;

такомиллашишнинг 4-даражаси учун - 7-8;

такомиллашишнинг 5-даражаси учун - 9-10.

Модель таркибига кирувчи 9 та мезон ва 53 та кичик мезонни бахолаш учун квалиметрик шкалалар ишлаб чикилган.

Кичик мезонларни квалиметрик шкала асосида ба^олашда куйидаги алгоритмга амал цилинади:

1) моделнинг хар бир кичик мезони учун юкоридан куйига томон хар бир «такомиллашиш даражаси»нинг тавсифи куриб чикилади ва талаблари кисман ёки тула кондирилган энг юкори даража аникланади;

2) агар фаолиятнинг аник бир жабхаси (кичик мезони) буйича таълим муассасаси кара-лаётган «такомиллашиш даражаси»нинг барча талабларини каноатлантирса, у холда кури-лаётган кичик мезонга мазкур даражанинг юкори бахоси (1-даража учун - 2; 2-даража учун - 4; 3-даража учун - 6 ва хоказо), яъни жуфт сон куйилади;

3) агар фаолиятнинг аник бир жабхаси (кичик мезони) буйича таълим муассасаси кара-лаётган «такомиллашиш даражаси»нинг факат бир нечта (ярмидан кам) талабларини каноатлантирса, у холда курилаётган кичик мезонга мазкур даражанинг куйи бахоси (1-даража учун - 1; 2-даража учун - 3; 3-даража учун - 5 ва хоказо), яъни ток сон куйилади.

Шундай цилиб, квалиметрик шкалалардан фойдаланган цолда цар бир кичик мезон (жами 53 та) бацоланади ва мазкур бацо «Таълим муассасаларини такомил-лаштириш модели»га асосланган бацолаш моделидаги цисоблаш формулаларига цуйилиб, моделни ташкил этувчи барча (жами 9 та) мезонларнинг бацоси аницланади.

Малака ошириш таълими муассасаси фао-лиятини «Таълим муассасаларини такомил-лаштириш модели»га асосланган бахолаш модели хакидаги юкорида баён этилган маълу-мотлар (модель, унинг мезонлари ва кичик мезонлари, квалиметрик шкалалар) асосида узини-узи бахолаш ишларини амалга ошириш алгоритми ишлаб чикилди ва Марказий институт сифат менежменти тизимини бахолашда кулланилмокда.

Узини-узи бахолашни утказиш туFрисида малака ошириш таълими муассасасининг рах-барияти томонидан карор кабул килинганидан сунг бир катор тайёргарлик тадбирлари амалга оширилади.

1. Узини-узи бацолаш жараёнларини амалга оширувчи ишчи гуруцни шакллан-тириш ва вазифалар тацсимотини амал-га ошириш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3

«Тaкoмиллaшгaнлик дapaжaлapи» мeзoнлa-pи Ba кичик мeзoнлapини бaxoлaш, нaтижa-лapни тaxлил килиш, xyлocaлapни шaкллaнти-pиш Ba янaдa тaкoмиллaштиpиш бyйичa тaклиф-лapни ишлaб чикиш учун мaлaкa oшиpиш тaъ-лими мyaccacacи (бyндaн кeйин - МОТМ)нинг тapкибигa киpyвчи бyлинмaлap paxбapлapи, мaзкyp бyлинмaлapнинг тaжpибaли мyтaxac-cиcлapи, пpoфeccop-yкитyвчилap Ba ëpдaмчи xoдимлapдaн ибopaт ишчи ^ухи тyзилaди. Бyндa acocий эътибop ишчи ^pyxra жaлб килинaëтгaн мyтaxaccиcлapнинг бaxoлaнaëтгaн мeзoн (кичик мeзoн), шyнингдeк, МОТМдa мaзкyp мeзoнни aмaлгa oшиpиш бyйичa peaл Xoлaт xaкидa eтapли дapaжaдa мaълyмoт Ba кoмпeтeнциягa эгa э^нига кapaтилaди.

Ишчи гypyx тapкиби aниклaнгaнидaн сунг, унинг xap биp aъзocининг вaзифaлapи бeлги-лaнaди: ким, ^йси мeзoнни (кичик мeзoнни) бaxoлaйди, биp мeзoн тypли экcпepтлap томо-нидaн бaxoлaнгaндa yлapнинг кУйгaн бaxoлapи кaндaй килиб yмyмлaштиpилaди, дeгaн caвoл-лapгa aниклик киpитилaди. Кyпинчa, aмaлгa oшиpилaëтгaн бaxoлaшнинг aйpим жиxaтлapи бyйичa фaкaт чeклaнгaн дoиpaдaги мyтaxac-cиcлap (МОТМ Ba унинг бyлинмaлapи paxбap-лapи) eтapличa мaълyмoтгa эгa бyлгaнликлapи caбaбли, узини-узи бaxoлaш жapaëнлapини тaшкил этиш Ba yткaзишдa acocий мacъyлият yлapнинг зиммacигa тyшaди.

2. Узини-рзи бацолаш брйича ишчи гуруцга Kyрсатмалар бериш.

Бaxoлaшни aмaлгa oшиpyвчи typyx aъзoлa-pи билaн йиFилиш ут^зиб, yндa кyйидaгилap aмaлгa oшиpилaди:

- ут^зилиши peжaлaштиpилaëтгaн узини-узи бaxoлaш тaдбиpининг мaкcaди Ba вaзифa-лapи xaкидa мaълyмoт бepиш;

- ким тoмoнидaн кaйcи мeзoнлap бaxoлa-нишини бeлгилaш;

- ишчи гypyxи aъзoлapини cУpoвнoмa шaкллapини (квaлимeтpик шкaлaлapни) тул-диpиш кoидaлapи билaн тaништиpиш;

- ишчи ^ухи aъзoлapининг yзapo xaм-кopлик aлoкaлapи Ba бaxoлapни мyвoфиклaш-тиpиш (ягoнa бaxoгa кeлтиpиш) мexaнизмлa-pини aниклaш;

- узини-узи бaxoлaш нaтижaлapи ким то-мoнидaн Ba кaндaй фoйдaлaнилишигa aниклик киpитиш.

Бaxoлaш жapaëнлapини тaшкил этишнинг мyддaтлapи Ba бocкичлapи aник кypcaтилгaн жaдвaлни xaм ишчи гypyxи билaн кeлишиб олиш тaвcия этилaди.

3. Cypoe40Ma шаклларини тайёрлаш ва бацоловчиларга етказиш.

Мoдeлни тaшкил этyвчи мeзoнлap Ba кичик мeзoнлapнинг «тaкoмиллaшгaнлик дapaжaлa-pи» квaлимeтpик шкaлaлapи acocидa тyзилгaн cУpoвнoмa шaкллapи eтapли микдopдa кyпaйтиpилaди Ba бaxoлoвчи экcпepтлapгa e> кaзилaди.

4. Узини^зи бацолаш ва сypовнома шаклларини тyлдиpиш.

Ишчи ^ухи aъзoлapи cУpoвнoмa iuai<^a-pи («тaкoмиллaшгaнлик дapaжaлapи» квaли-мeтpик шкaлaлapи) билaн тaнишиб чикaдилap, cyнгpa мoдeль мeзoн(лap)ини тaкoмиллaшиш-нинг ^йси дapaжacигa тyFpи кeлишини aник-лaйдилap Ba тeгишли бaxoни кУядилap. Бaxo-лaшдa кичик мeзoнлapни квaлимeтpик шкaлa acocидa бaxoлaшнинг юкopидa кeлтиpилгaн aлгopитмигa aмaл килинaди.

Бaxoлaш xap биp экcпepт тoмoнидaн яккa тapтибдa ëM кичик гypyxлapдa биpгaликдa aмaлгa oшиpилиши мумкин.

Бaxoлaш жapaëнидa cУpoвнoмa шaклининг xap биp caтpи тyFpиcигa куйил^н бaxoни изoxлoвчи ëки acocлoвчи ëзyвлapни киpитиб бopиш кeйинчaлик бaxoни мyвoфиклaштиpиш Ba xyлocaлapни тaйëpлaшдa acкoтиши мумкин.

5. Мувофицлаштиришни (келишувни) амалга ошириш ва якуний шаклларни тyлдиpиш.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Узини-узи бaxoлaшни мyвoфиклaштиpиш бaxoлoвчи ишчи гypyxининг якуний йиFили-шидa aмaлгa oшиpилaди. Бyндa кУйилгaн бaxo-лap тaxлил килинaди, яккa тapтибдa кУйилгaн бaxoлap ypтacидaги фapклap мyxoкaмa кили-нaди Ba xap биp кичик мeзoнни бaxoлaш бyйичa ягoнa тyxтaмгa кeлинaди.

Мyxoкaмa жapaëнидa ишчи гypyxи aъзoлa-pи бoшкa экcпepтлapнинг дaлиллapи тaъcиpи-дa yзлapининг дacтлaбки фикpлapини Ba куй-гaн бaxoлapини yзгapтиpишлapи мумкин.

Мyвoфиклaштиpилгaн, яъни кeлишилгaн якуний жaдвaлдa xap биp кичик мeзoнгa куйил^н бaxo экcпepтлap тoмoнидaн яккa тap-тибдa кУйилгaн бaxoнинг ypтaчacи cифaтидa ëки энг куп yчpaгaн бaxoни aниклaш тapзидa aниклaнaди.

ЗAMOНAВИЙ TA'^M / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2016, З

1-схема. Узини-узи бахолаш жараёнларининг асосий боск,ичлари.

6. Модель мезонларининг «такомилаш-ганлик даражалари» цийматини аницлаш.

Узини-узи бахолаш буйича якуний шакллар тулдирилгандан сунг модель мезонларининг «такомиллашганлик даражалари» кийматлари хисобланади. Бунда моделнинг хар бир кичик мезонига мос куйиладиган вазн коэффициент-лари (кайси мезон купрок роль уйнашига караб белгиланади) хисобга олинади.

Модель мезонларининг «такомиллашганлик даражалари» кийматлари хисоблаш фор-мулалари хам моделнинг узида келтирилган.

Модель мезонлари «такомиллашганлик даражалари»нинг хисоблаш натижасида аник-ланган кийматлари асосида 9 та мезон буйича

таълим муассасаси сифат тизимининг жорий х,олати ва уни такомиллаштиришнинг йуналиш-ларини курсатувчи япрокли диаграмма к,ури-лади.

Юкорида МОТМда узини-узи бахолаш жараёнларининг асосий боскичлари кайд этил-ган алгоритм келтирилган (1-схема).

Хулоса килиб айтганда, халк таълими хо-димларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимида сифатни бах,олашда юкорида таъкидланган таълим муассасасини такомиллаштириш моделига асосланган усул-ларидан фойдаланиш тизимда самарали х,исобланиб, мух,им ах,амиятга эга.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3

с 54 V ТАЪЛИМ МЕНЕЖМЕНТИ / МЕНЕДЖМЕНТ В ОБРАЗОВАНИИ л У

Адабиётлар:

1. Методические рекомендации для ВУЗов и ССУЗов по организации и проведению самооценки эффективности функционирования систем управления в области менеджмента качества на основе модели совершенствования деятельности. - Санкт-Петербург: «ЛЭТИ». 2005.

2. European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA): Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area.

3. Герберт Р. Келс. Процесс самооценки. Руководство по самооценке для высшего образования. 4-е издание. Пер. с английского. - М.: Московский общественный научный фонд, печатается и распространяется по соглашению с «Орикс Пресс», Финикс, шт. Аризона, США.

4. Колесников А.А., Козин И.Ф., Кожевников С.А., Соболев В.С., Степанов С.А., Щербаков А.Ю. Всеобщий менеджмент качества. Уч. пособие. / Под общей ред. С. А. Степанова. - СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2001. -С. 200.

5. Юлдашев М.А. Таълимни бошк,ариш буйича хорижий давлатлар тажрибаси. // «За-монавий таълим» журнали, 2015, 12-сон.

6. Юлдашев М.А. Таълим сифати ва халкаро таълим стандартлари. // «Замонавий таълим» журнали, 2016, 1-сон.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.