Научная статья на тему 'ШОВҚИН МАНБАЛАРИ, УНИНГ ТАРҚАЛИШИНИ ТАДҚИҚ ҚИЛИШ ВА УНИ ТАСВИРЛАШ'

ШОВҚИН МАНБАЛАРИ, УНИНГ ТАРҚАЛИШИНИ ТАДҚИҚ ҚИЛИШ ВА УНИ ТАСВИРЛАШ Текст научной статьи по специальности «Компьютерные и информационные науки»

CC BY
330
27
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
шумометр / шум / панорама / геомоделирование / частота / скорость / ландшафтный дизайн / мониторинг / картографические знаки / спальные районы / уровень шума / GPS / геодезическая основа (пункт / ) акустический ландшафтный дизайн / noise meter / noise / panorama / geomodeling / frequency / speed / landscape design / monitoring / cartographic signs / sleeping areas / noise level / GPS / geodetic base (point / ) acoustic landscape design

Аннотация научной статьи по компьютерным и информационным наукам, автор научной работы — Суюнов А. С., Тухтамишев Ш. Ш., Ўроқов О. А.

В данной статье описывается порядок выполнения геодезического и картографического картографирования городских шумовых карт. Современные геодезические (шумометрические) приборы используются для измерения шумовых частот и координат предела шумового воздействия на городские здания и сооружения с использованием технологии GPS и обработки измеренных данных с использованием современного геодезического программного обеспечения (Panorama). Кроме того, с помощью программного обеспечения С помощью программы-панорамы были созданы шумовые карты шумных улиц города Самарканда на основе условных обозначений.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article describes the procedure for performing geodetic and cartographic mapping of urban noise maps. Modern geodetic (noise meter) instruments are used to measure noise frequencies and coordinates of the noise exposure limit on urban buildings and structures using GPS technology and to process the measured data using modern geodetic software (Panorama). In addition, with the help of the software With the help of the panorama program, noise maps of the noisy streets of the city of Samarkand were created based on the legend.

Текст научной работы на тему «ШОВҚИН МАНБАЛАРИ, УНИНГ ТАРҚАЛИШИНИ ТАДҚИҚ ҚИЛИШ ВА УНИ ТАСВИРЛАШ»

УУК 528.235:62-533.4 Суюнов А.С., Тухтамишев Ш.Ш., Уроков О.А.

ШОВЦИН МАНБАЛАРИ, УНИНГ ТАРЦАЛИШИНИ ТАДЦЩ ЦИЛИШ ВА УНИ

ТАСВИРЛАШ

Суюнов А.С. - т.ф.д., профессор; Тухтамишев Ш.Ш., Уроков О.А. - катта укитувчилар (Самарканд давлат архитектура-курилиш института)

В данной статье описывается порядок выполнения геодезического и картографического картографирования городских шумовых карт. Современные геодезические (шумометрические) приборы используются для измерения шумовых частот и координат предела шумового воздействия на городские здания и сооружения с использованием технологии GPS и обработки измеренных данных с использованием современного геодезического программного обеспечения (Panorama). Кроме того, с помощью программного обеспечения С помощью программы-панорамы были созданы шумовые карты шумных улиц города Самарканда на основе условных обозначений.

Ключевые слова: шумометр, шум, панорама, геомоделирование, частота, скорость, ландшафтный дизайн, мониторинг, картографические знаки, спальные районы, уровень шума, GPS, геодезическая основа (пункт,) акустический ландшафтный дизайн.

This article describes the procedure for performing geodetic and cartographic mapping of urban noise maps. Modern geodetic (noise meter) instruments are used to measure noise frequencies and coordinates of the noise exposure limit on urban buildings and structures using GPS technology and to process the measured data using modern geodetic software (Panorama). In addition, with the help of the software With the help of the panorama program, noise maps of the noisy streets of the city of Samarkand were created based on the legend.

Key words: noise meter, noise, panorama, geomodeling, frequency, speed, landscape design, monitoring, cartographic signs, sleeping areas, noise level, GPS, geodetic base (point,) acoustic landscape design.

Кириш. Инсонни хар томонлама урганиш, унинг атрофидаги дунё билан муносабати соглиги нафакат касалликларнинг йуклиги, балки инсоннинг жисмоний, рухий ва ижтимоий фаровонлиги эканлигини тушунишга олиб келди. Инсон хар доим товушлар ва шовкинлар дунёсида яшаган. Х,ар куни умум транспорт, кечкурун телевизор ёки музика эшитиш натижасида турли частотали товуш тулкини таъсирида буламиз.

Масаланинг куйилиши. Шовкин тулкинининг таркалишини улчаш, унинг атроф-мухитга таъсири ва геомоделлаш замонавий геоинформатиканинг долзарб вазифаларидан бирига айланмокда.

Бунга бир катор омиллар сабаб булади ва уларнинг асосийлари куйидагилар:

-шовкин манбалари сонининг купайиши билан бирга худудларни интенсив урбанизация килиш;

-транспорт воситаларининг купайиши ва уларнинг шовкинларини назорат килиш эхтиёжининг ортиши;

- ахолининг фаровонлиги учун талабларнинг ортиши билан бирга худудларнинг зичлашуви;

- ишда ва инсон хаётида шовкин манбалари сонининг купайиши.

Тадкикотимизда автотранспорт таъсиридан мухофаза килувчи чора-тадбирлар мажмуасини ишлаб чикишни максад килиб олдик.

Автотранпорт таъсиридан мухофаза килиш чора-тадбирларининг юкори самарадорлигини аниклашда зарарлар йигиндисини минимумга келтириш хозирги пайтда анча мураккаб, чунки, лойиха жараёнида магистрал атрофи худудидаги чикинди газлардан халк хужалигига етадиган зарарларни хисоблашнинг пухта усули хозиргача яратилмаган.

Мухофаза чора - тадбирларининг оптимал мажмуасини аниклаш учун шахар мухити холатини узгаришини минимал бахолайдиган ва минимумга интилиши лозим булган курсаткич в - дан фойдаланилган:

в= Кк Я (1)

бу ерда Кк -шахар худудининг кийматини хисобга олиб чора - тадбирларга сарфланадиган капитал маблаг, млн.сум; Б -катор омиллар буйича йигилган тулалик коэффициентининг мухандислик-техник салмоги

к к

Кк = ^ Щ + Кх*^ 5у у=1 у=1

бу ерда,

К - ] - чора - тадбир иншоотлари ва улардан фойдаланишга сарфланган келтирилган харажатлар, млн.сум;

К -мажмуа таркибига кирувчи чора -тадбирлар сони;

Кх - шахар худудининг иктисодий - ижтимоий бахоси, млн.сум/га; -] -чора-тадбирларни амалга ошириш учун талаб килинган майдон, га.

Минимал бахо курсаткичини аниклаш дастурларда бажарилди ва бу лойихани транспорт экологияси максадларига караб такомиллаштириш, яъни автотранспорт таъсирини боскичма-боскич камайтириш ва навбат билан чора - тадбирларни амалга ошириш имкониятини яратди.

Мухитнинг мухофаза иншоотлари ва ер ости йулларини шахарсозлик амалиётида куллаш ва унинг сохаларини асослаш иктисодий, эстетик, турли хил шахарсозлик -транспорт шароитларида хосил буладиган мухим вазифалардан бири эканлиги асосланди.

Мухофаза иншоотларининг худудлардаги самарадорлиги товуш сатхининг пасайиши ва чикинди газ микдорининг камайиши билан аникланди.

Шовкин хар хил частота ва тезликка эга булган товушлар йигиндиси булиб, инсон организмига нохуш таъсир этади. Шовкин бу хаво мухитининг тебранишидир.

Шовкин ва газдан мухофаза килувчи чора - тадбирлар тахлили курилиш чизигида жойлашган экран - тусик энг самарали иншоот эканлигини курсатди. У шовкин сатхини 25 ДБА дан 35 ДБА гача, чикинди газни эса 65 - 80 % гача камайтиради. Долган барча турдаги иншоот ва усуллар (ободончилик ва кукаламзорлаштириш) шовкин сатхини 10 - 20 ДБА, чикинди газни эса 20 - 65 % гача камайтиради.

1-жадвал

Мух,андислик иншоотларининг техник курсаткичи

Мухофаза иншоотлари тури Баландлиги, м Товушнинг уртача пасайиши даражаси, ДБА Чиикинди газнинг уртача камайиши, % Омиллар буйича иншоотларнинг таъсир худуди, м

Шовкин Чикинди газ

Экран девор 2 6 10 10,2 15,5 19,5 42,5 47,0 52,0 40 50 78 11,5 34,5 37,5

Олинган натижалар диаграмма куринишида келтирилди:

90 80 70 60 50 40 30 20 10 0

78

Девор экранни баландлиги 2 Девор экранни баландлиги 6 Девор экранни баландлиги метр булса метр булса 10 метр булса

Товушнинг уртача пасайиши даражаси ДБА

■ Чикинди газнинг уртача камайиши, %

■ Омиллар буйича иншоотларнинг таъсир худуди, м Шовкин

■ Омиллар буйича иншоотларнинг таъсир худуди, м Чикинди газ

Тадкикотимизда Самарканд шахрининг А.Рудакий, М.Улугбек, Регистон, А.Р.Беруний кучаларида автотранспорт серкатнов жойларда транспорт харакатида пайдо буладиган шовкинни аниклашимиз ва харитасини яратишимизда. GPS асбоби ёрдамида геодезик асос яратилиб, хар бир асосни устига ВШВ 003 шумомер асбоби ёрдамида кузатувлар олиб борилиб, шовкин таъсир доираси аникланди. (1-расм) келтирилган улчашларда геодезик асослари 150-200 метр масофаларда амалга оширилган.

1-расм. Мирзо Улугбек кучасининг шовкин таркалиш харитаси

2-расм. Самарканд шахар Регистон, Мирзо Улугбек, Рудакий ва А.Р.Беруний кучасининг

шовкин таркалиш харитаси

Самарканд шахрининг сершовкин кучаларида шовкин таркалишини ДБ улчанди ва картада шовкин таркалишини картографик тасвирлар оркали шартли белгилар кулланиб яратилган (2-расм).

Шахар шовкин харитасини яратишда кучаларда урнатилган асослардан шовкин таркалишини картографик белгилар асосида тасвирланган.

Инновацион иш натижаларидан амалда шахарларнинг шовкин таркалиши харитасини тузишда шахар бош архитектураси, согликни саклаш, экологик ва атроф-мухитни мухофаза килиш мониторингини юритиш имкониятини яратади.

Хулоса: Шундай килиб, шахар худудларини акустик ободонлаштириш, макбул акустик мухитни яратиш замонавий фазовий режалаштиришнинг мухим вазифасидир. Ушбу муаммони хал килиш учун шахарда шовкин даражасини доимий мониторингини ташкил этишдан бошлаш керак.

Ушбу муаммони ечиш чора-тадбирларини ишлаб чикиш ва шахар ахолисини ундан химоя килишда шовкин камайтириш воситаларини танлаш ва урнатиш учун хокимият ва лойихалаш ташкилотлари ихтиёрида шовкин хариталари мавжуд булиши керак. Шовкин хариталари шахар шовкинларининг асосий манбалари уларнинг акустик параметрлари тугрисида дастлабки маълумотлар мавжуд булиб, шахардаги шовкиннинг юкорилик даражаси, шахар шовкинини камайтириш воситаларини максадга мувофик танлаш ва уни жойлаштириш лойихасини яратиш мумкин булади.

Геоахборот натижаларига кура, режа тузиш ва шовкиндан химоя килиш буйича махсус чора-тадбирлар комплексларини ишлаб чикиш, транспорт окимларини оптимал ва тез таксимлаш имконияти вужудга келади.

Шахарнинг стратегик шовкин харитаси асосида бош режада шахарнинг тинч кисмида ""спальные районы" ва шовкинли кисмида - акустик экранлар, овоз утказмайдиган уйлар, шовкинни камайтириш учун бошка воситалар ва чоралар куллаш мумкин булади (масалан, шовкинли корхоналарни ахоли турар жойлардан олиб чикиш ёки энг шовкинли транспортнинг макбул иш режимлари ва маршрутларини ташкил этиш).

Шундай килиб, шовкин хариталари шахарда мавжуд ва тахмин килинган шовкин режимини бахолаш учун асосдир. Улар шовкин шароитлари жихатидан нокулай булган жойларни аниклашга имкон беради.

Ушбу муаммоларни ечишда хал килиниши керак булган мухим вазифа шахарлардаги шовкинни доимий мониторинг килиш тизимини яратиш хисобланади.

АДАБИЁТЛАР

1. Левадная Н.В. Рациональные меры и средства снижения городского шума[Текст] / Левадная Н.В. //Транспорт Российской Федерации. Журнал о науке, практике,экономике. - 2014. - №4. -С. 12-15.

2. Волчек О.Д. Использование вибрации и виброакустики в медицине/ О.Д.Велчек, Л.А.Алексина // учебные записки СПбГМУ им.акад. И.П.Павлова, том XVIII, №1 2011, с 12-23

3. Шубин И.Л. Акустический расчет и проектирование конструкций шумозащитных экранов: авторефдис. канд. техн. наук. Москва, 2011. 47 с.

URL://test. vak.ed.gov.ru/common/img/ uploaded/SHubinIL.pdf;

4. Клиниченко М.В. Иследование загрязнения городских территорий автотранспортом (на примере города Мурома)// Машинострение и безопастность жизнедеятельности. 2011. №3. -С.8-12

5. Полищук Ю.В., Гладкий B.И., Шаповалова Л.А. "Создание и обновление специальных планов городов" Москва: Недра, 1988, -239 с.

6. Исмаилов Т., Хотамов А.Т., Исамухамедова ДУ. "Шахарни мухандислик ободонлаштириш ва транспорт инфраструктураси". Укув кулланма. Тошкент, 2007 йил. 84 -109 бетлар.

7. Инженерная акустика. Теория и практика борьбы с шумом. - М.: изд. Логос. Университетская книга 2008. - 424 с.

8. Авилов Г.М. Цифровые карты шума для геоинформационных систем. -СПб, 2000.

УУК 627.83:532.513 Хидиров С.К., Норкулов Б.М., Рузикулов Б.Д.

СУВ ТАШЛАШ ИНШООТЛАРИДА ОЩМНИНГ ГИДРАВЛИК РЕЖИМЛАРИ

Хидиров С.К. - т.ф.ф.д., доцент (ТИ^ХММИ); Норкулов Б.М. -катта укитувчи (Самарканд давлат архитектура курилиш института), Рузикулов Б.Д. - магистрант (ТИКХММИ Бухоро филиали)

Разработка эксплуатационных мероприятий для многосекционных водосбросных сооружений представляет особую важность. Для этого, конечно, целесообразно использовать результаты экспериментальных исследований. Одной из важных задач является создание гидравлических условий, связанных с эффективным управлением гидравлическим режимом нижнего бьефа водосбросного сооружения или гашения избыточной кинетической энергии, опрокидывания потока или предотвращения русловых деформаций после рисберме. В данной статье приводятся результаты проведенных экспериментальных исследований двух типов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.