"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Joumal - (SI) N/2020 ISSN 2181-063X
САХДАДА ТАШ^И ЦИЁФАГА АКТЁРНИНГ МУНОСАБАТИ
Ш.Усмонов
Узбекистон давлат санъат ва маданият институтининг
Фаргона минтакавий филиали
Аннотация: Жисмоний фаоллик нафацат танамиз учун, балки ацлий фаолиятимиз учун уам узининг сезиларли ауамиятини курсатади. Ушбу мацола орцали актёрлик ижодида сауна уаракатининг бециёс урни курсатибутилган.
Калит сузлар: Актёр, сауна уаракати, пластика, ритмика, рацс, жисмоний фаолият, согломлик.
Сахна олами кишилари, актёр ва режиссёрлар учун дастуруламал вазифасини утовчи манбалардан бири "Актёрнинг уз устида ишлаши" асарида: "Сахнада нимаики содир булмасин, хаммаси бирор максад билан килинмоги керак. У ерда актёр томошабинларга узини курсатиш учун эмас, бир максад билан харакатланмоги лозим. Аммо бу енгил иш эмас. Буни астойдил урганишга тугри келади1" деган пурмъно сузлар мавжуд.
Дархакикат, хозирги замон театрлари хам актёрлардан жуда катта санъатни (махоратни) талаб килади. Улар хар хил даврга манзур булган, хар
1 К.Станиславский. Актёрнинг уз устида ишлаши, Тошкент,
К^^Ш 7
"Янги аср авлоди" нашриёти, 2011.
хил услуб ва жанрда ёзилган асарларни, кадимги грек драматургларидан бошлаб хозирги кунгача булган драматургларнинг асарларини ижро этадилар. Бу асарларни ижро этиш актёрдан (санъаткордан) жуда катта техника ва махоратни, пластикликни талаб килади.
Актёрнинг махорати баъзи кишиларга ташкаридан Караганда жуда осон куринади. Хдтто шундай кишилар топиладики, уларнинг фикрича сахна иши учун алохида махорат, мехнат сарф килинмайди, сахнага чикдими, сузини гапириб уйнайверишади, деб уйлашади. Тугри, сахнага чикиб, сузини айтиб "уйин"ини курсатиб кетадиган актёрлар хам топилиб туради. Аммо биз том маънодаги актёрлар борасида суз юритаяпмиз.
"Узбекистонда асрлар оша яшаб келган томоша санъати анъаналарини урганиш, бойитиш ва таргиб килиш, театр санъатини хар томонлама ривожлантириш, моддий-техник негизини янада мустахкамлаш мамлакатимизда амалга ошириладиган маънавий-маърифий ислохотларда театр арбобларининг фаол иштирокини таъминлаш, миллий ва умумбашарий кадриятларни тараннум этувчи бадиий, баркамол сахна асарларини яратиш, махсус таълим тизимини замон талабларига мос холда такомиллаштириш, юкори малакали кадрларга булган эхтиёжни туларок кондириш максадида" ишлаб чикилиб амалиётга татбик этилган хукукий хужжатлар сахна санъатимизни янада юкори погоналарга олиб чикишда катта ахамиятга эгадир.
Театр арбоблари тили билан бахоланганда, санъатимизнинг максади ёлгиз ролдаги "инсоннинг рухий холати"ни яратиб беришдан иборат булибгина колмай, балки бадиий шаклда унинг ташки куринишини хам етказиб беришдир. Бинобарин, актёр ролнинг факат ички кечинмаларинигина уз бошидан кечирибгина колмай, уша кечинмаларининг ташки куринишини хам гавдалантирмоги лозим. Ролнинг ташки куринишини гавдалантириш ички кечинмаларга боглик булиши, айникса, бизнинг санъатимизда кучлидир. Купинча гоятда нозик, беихтиёр хаётни акс эттирмок учун нихоятда яхши, аъло овозга ва гавда аппаратига эга булмок лозим. Овоз ва гавдамиз нозик, сезиларсиз ички туйгуларимизни гоятда сезгирлик ва самимият билан тез ва аник курсата билиши керак. Мана шунинг учун бизнинг услубимизга мансуб булган артист факат кечинма жараёнини яратувчи ички аппарати хакидагина кайгурмай, балки туйгуларимизнинг ижодий иши натижасини, яьни унинг ташки куринишида мужассамлашган шаклини тугри акс эттирадиган ташки аппарати, гавдаси устида купрок кайгуриши керак. Бу ишга беихтиёр ижод узининг катта таъсирини курсатади. Образни гавдалантириш сохасида аъло даражадаги актёрлик техникаси гарчанд узига биринчиликни даъво килса хам, беихтиёр ижод билан тенглаша олмайди. Актёр хар бир харакатига, холатига, хатто куз карашига хам эътиборли булиши керак, яъни уларнинг хар бири
Ma3MyH aHrnarumu no3HM. By Kaöu Mactynuarau ^ux,araap öup aKTepra MKnaHca-hh, öyHHHr ycTura cy3 эneмeнтнgaн yMyMaH ^ofiganaHunMaca, y aHaga MypaKKaönuK Tyrgupagu. BupruHa aKTepga 6op öynraH HMKoHuaTnapgaH ^ofiganaHuö xaM öyTyH öomnu acapHH ToMomaöuHra eTKa3um MyMKHH. By öup aKTep TearpuHH TaK030 Kunagu. nnacTHKa, caxHa xaTra-xapaKara, pyxufi xonarnapu, pa^c, caxHa ®:aHru Kaöu MyxuM KucMnap öyHgafi u^ogufi umHHHr nofigeBopuHH TamKun этagн. fflynap op^anu 6op Bo^eanap th3hmh, MoxuaTH, MaKcagu TOMomaga KypcarunagH.
AKTepHHHr u^po ycTuga KunaguraH umu oöpa3HHHr TamKH Kue^acuHH aKC эттнpyвнн эneмeнтnap ycTuga um onuö öopumgaH uöopargup. Tyrpu, xapaKTepHHHr TamKu Kue^acu ycTuga umnam aKTepgaH anoxuga um Tanaö KunMafigu. Ynap y3-y3ugaH peпeтнцнa BaKTuga aKTepHHHr Henornu hhkh xonarura Kupuö xapaKar KunumugaH (amamugaH) Kenuö HHKaBepagu. AKTepHHHr KaHHanuK hhkh xonaru Kynnu öynca, TamKu xonaru xaM myHHanuK Kynnu öynumu KepaK. fflyHgafi öynraHgaruHa aKTep y3-y3ugaH öomKana ropa öomnafigu, yTupagu, Typagu, canoM öepagu, ranupagu, nanupoc HeKagu Ba xoKa3o. ByHgaH "hhkh xonar TamKu xonaTHH By^ygra KenTupagu" geraH KoHyH nafigo öynagu.
X,ap öup aparunaguraH oöpa3HHHr y3ura xoc nnacTHKacu MaB^yg. Arap aKTep orup Ba3Hnu, ceMH3 hhcoh o6pa3HHu aparaguraH öynca, y3 Ba3HHHH ymnaö TypraH aKTep Maxcyc MocnaManap epgaMuga umnamu Ba öomKa cneKTaKnnapga yMyMaH TecKapu aHa öup oöpa3HH apaTumu MyMKHH. .HeKHH xaeTga orup Ba3Hnu aKTepra afinaHuö KonraH maxc eHrun Ba3Hnu oöpa3HH apara onapMHKHH?
DHJ^^Hl 9 http://oac.dsmi-qf.uz
HHCOHHHHr TamKu Kue^acHra Kapaö hhkh xapaKTepHHH Ba hhkh xapaKTepura Kapaö TamKH Kue^acuHH öenrunaö onum MyMKHH. ffly ^uxaTgaH ÖHp-öupura moc KenraHgarHHa xaKUKufi o6pa3 aparam MyMKHH.
HnrapugaH MatnyMKH, 3gun mox y3 Ky3HHH y3H yfiuö TamnaraH. PuHapg III эсa okcok, xyHyK öynraH. XnecTaKOB 03fhh, «Kyrayf KOH"garH KaMÖap HynoK öynraH.
ByHgafi ponnapHH H^po этнmga ^a^aT TamKH Kue^aHHHr y3ugaH ^ofiganaHHm KH^oa KunMafigu anöaTra. EyHHHr yHyH WKopuga afiranraH ^hcmohhh xycycHaTnapHH aKTep y3HHHKH khhhö onumu KepaK. MacanaH, öuprHHa CTyngaH Typuö yTHpumHH onuö KypafinHK. ffly öepunraH Ba3H$aga em fiuruT KaHgafi khhhö CTyngaH Typuö yrapaguro, Kapu hoh eKH ceMH3 KHmH KaHgafi xonga TypHÖ yTHpagu?
Em fiHrHT yHyH CTyngaH Typuö yTHpum xeH ran эмaс. .HeKHH Kapu hoh eKH ceMH3 KHmHHHHr TypHÖ yTHpumu yHHHr yHyH öyryH ÖHp BOKeagup. By MamKHH öa^apaeTraH aKTep $aKaT y3 MycKynnapuHH HmnamHHH ce3HÖrHHa KOHMacgaH, öanKH my BaKTga yHHHr wparu KaHgafi Hmnaamu, KaHgafi khhhö Ha^ac onanTH, yMyMaH öyTyH opraHH3MH KaHgafi umnaeTraHHHH ce3umu KepaK. ffly ceMH3 ponHHH H^po этaeтraн aKTep yHHHr ^HCMOHHfi KeHHHManapuHH xaKHKufi TymyHcarHHa, myHgarHHa yHHHr ncuxHKacura, ^HKpura, ce3runapura y3 TatcupuHH yTKa3agu. fflyHga ceMH3 KHmHHHHr ncuxonoruacu opHK eKH Metepuga OFHpnHKKa эгa öynraH KHmHHHHr ncHxonoruacugaH $apK KHnagu. CeMH3 ponHHH onraH aKTepnap: "Y3 BaKTHga naxTanuK onuö öoFnacaM, ceMH3 öynaBepaMaH, öyHHHr yHyH y3 ycTHga umnamHHHr HHMa xo^arn öop", geö yfinacanap, Karra xaTora fiyn KyfiraH öynagunap.
ToMomaÖHHHHHr Ky3H myHgafi yTKHpKH, xaTTO y caxHagaru aKTepHHHr öagaHHra KyfiunraH naxTanuruHH Temuö yTHÖ yHHHr O3FHH raBgacHHH Kypuö Typagu. Harn^aga caxHaga ceMH3 Kumu oöpa3H эмaс, öanKH naxTanuK öoFnaraH O3FHH aKTepHH Kypuö Typagu. ToMomaÖHH эсa caxHanapga öyHgafi "ceMH3nap"HHHr KynHHH KypumraH. naxTanuK öagaHra CHHruö KeTHmu, opraHH paBHmga öoFnaHuö KeTHmu yHyH aKTep энr aBBan xeH KaHgafi naxTanuKcro ceMH3 öynuö Kypumu KepaK. CeMupum KopuH Kyfium MatHOCHga эмaс, anöaTra. ^tHH ceMH3 KHmHHHHr wpumu, TypumHHH, xynK-araopHHH, yHHHr KopHHHH y3 öagaHHga H^ogufi ycTupa ÖHnumH KepaK. ByHHHr yHyH öup-HKKH peпeтнцнa KaM^HK Kunagu. Bu3 Kypuö HHKKaH TamKH xonaT xapaKTepu ycTHga umnam aKTepHHHr peпeтнцнagaн TamKapu, yfiga KunaguraH umnapura Kupumu KepaK.
ByHgafi TamKH xonaraapga aKTep "hhkh xonaTgaH TamKH xonaira yTHm" geraH KOugara aMan Kunumu no3HM. Hhkh Ba TamKH TexHHKaHHHr öup-öupu öunaH rapMOHHK paBHmga naMÖapnac öoFnaHuö KeTHmu aKTep MaxopaTHHHHr puBO^naHHmuga acocufi ponnapgaH öupuHH yfiHamu KepaK. CaxHara HHKKaH aKTep
xap gouM xapaKarga öynagu. YHHHr oHru öyfipyK öepagu. BagaHHHUHr MycKynnapu эca yHra öyficyHagu, ranupagu, ropagu, yTupagu, Kynnapu öunaH HMo-umopa Kunagu, ^HKpuHH u^oganam yHyH xapaKarnapu epgaM öepagu. X,aeTga hhcoh Kafi xonarga öyncuH, my xonarra apama MycKyn KynnapuHH cap^nafigu, Kyn xaM эмac, o3 xaM эмac, KaHHa Tanaö KunuHca, myHHa KyH cap$ Kunagu.
CaxHagaru aKTep xaM Kaficu öup xonaTga TypMacuH, my xonarra apama MycKyn KyHHHH, KyBBaTHHH cap^namu KepaK. fflyHHHr yHyH aKTep y3 öagaHHHHHr xy^afiuHH öynuö, yHH umnaTa öunumu, peпeтнцнanapga, MamKnapga y3ura öyficyHgupa öunumu KepaK. Akc xonga, caxHaga öagaH MycKynnapu aKTepHHHr uxTuepugaH TamKapuga xapaKarra Kenuö, ToMomaöuH onguga yHH HoKynafi axBonra: KypKyBra, eroHgeK kothö Konumura, y3HHH fiyKoTuö Kyfiumura caöaöHH öynagu.
CaxHaga oggufi öup ^ucMoHufi xapaKar Kunum yHyH aKTep y3 MycKynnapuHH umra conumgaH TamKapu y3HHUHr acaö cucTeMacuHH xaM umra conagu. MacanaH, aKTep KunuHHH ycTanuK öunaH umnaTuö, KaTTa KyH cap$ Kunuö, y3 gymMaHura 3apöa öepum yHyH xapaKar KunanTH. ByHga xaM aKTepHHHr $aKar MycKynnapu xapaKaTra Kenuö KonMafi, öanKH yHHHr acaö cucTeMacu xaM umTupoK этagн. ByHgaH KypuHuö TypuöguKH, aKTepHHHr MycKynnapu y3-y3ugaH xapaKaTra Kenuö KonMacgaH, öanKH yHHHr xoxumu, ucTaru öunaH xapaKaTra Kenagu. MaHa my
кичик бир жисмоний харакатни бажаришда актёрнинг бутун борлиги фаол иштирок этади.
Н.В.Гоголнинг "Шинель" асарини олайлик. Сахна асари бошида азон товуши билан томоша бошланади. Яъни динлар уртасидаги муштараклик, хамма дин хам эзгуликка чорлаши назарда тутилган. Актёр сахна уртасида гужанак холда эмбрион шаклини олиб, секин-аста пластик харакатланар экан, инсоннинг дунёга келишига ишора килади. Тугилиш холатларини хам харакатларда, хам мимикаларда ифода этади.
Дунёга келиб булгандан сунг, илк нигохини оламга ташлаши билан разилликларга кузи тушади. Узини каерга уришни билмайди гуё. Охири сунгги нажоткори - шинелининг тагига яшириниб олади. Актёр кахрамони касбини цирк артисти сифатида гавдалантирар экан, кул-оёги боглик холда ижро этади, яъни у дардини кимга айтишни билмайди, ижтимоий хаётда эркин харакатлана олмайди.
Унинг ямок булиб кетган шинелидан бошка суянчиги йук. Актёр пластикаси, хатти-харакатларига караб дилдан утказамизки, у цирк арстити булиб сахнага чикканда барчанинг олкишига сазовор булади. Парданинг ортига утиши билан чиркин хаёт уни куршаб олади. Х,еч кимга керак эмасдек тасаввур килади. Хдмма уни туртиб утаверади. Вокеалар давом этар экан, у кузгуга караб уз аксини куради, ачинади. Барибир севимли ишида давом этаверади. Бошкаларнинг гапига караб колмайди хам.
Актёр пластик харакатлари билан эшик очиб кучага чикади. Бехосдан йикилиб кетиб, урнидан туриши билан шинелини ушлаб куради, уни чанглардан кокиб ташлайди, узига жисмоний зарар етгани билан иши йук, шинели омон булса булгани...
Одамлар туртиб-суртиб утишда давом этади. Унинг кузи кучада каровсиз колган кучукчага тушади. Секин кулига олиб, силайди. ^адрли шинелини факат унга раво куради, кучукчани ёмгирдан шинели билан пана килади.
Театр санъатини сахна харакатисиз тасаввур килиш мумкин эмас. Сахна асарини асосан харакат ташкил килади ва хар бир харакат уз драматизмига эга булади, яъни хар кайси харакат кайсидир маънони ифодалашга, асар гояси ва мазмун-мохиятини чукуррок очишга, давр рухини курсатишга хизмат килади. Айнан хатти-харакат оркали асар кахрамонларининг характери, бутун бошли асар мухити акс эттирилади. Биз "сахна харакати" деганда, сахнадаги оддий юриш-туришга курилган хатти-харакатларнигина эмас, балки профессионал даражадаги жанг сахналари, тарихий киличбозлик махорати, бетакрор ва жозибали ракс махоратларининг профессионал тарзда курсатилиб берилишини назарда тутяпмиз. Шундай экан, хар бир режиссёр уз спектаклида сахна харакатига алохида эътибор каратиши лозим булади.
KaguMgaH MatnyMKH, oTa-öoöonapuMH3 xaM uHcoHHHHr ^ucMoHufi Tapöuacura KaTTa axaMuaT öepuö KenraHnap. ffly ypuHga öyroK öoöoKanoHHMH3 AMup TeMypHHHr Kyfiugaru xoTupanapuHH эcnaмoкннмнз: "MeH 18 emra TynguM. fflyHga KyH-KyBBaTHM Tynumuö, obhh ceBuö KonguM. Eup KyH ob nafiTuga oTga KufiuK KyBuö yTaeTraH эgнм. ffly nafiT onguMgaH энн 5 ra3 Ba HyKypnuru 20 ra3 ^apnuK hhkhö Kongu. MeH othmhh TyxTara onMaguM, y öop KyHH öunaH caKpaö эgн, Hapuru KuproKKa $aKar onguHru oeKnapu öunaH unuHuö, opKa oeKnapu öunaH eTa onMagu. MeH gapxon caKpaö Hapuru KuproKKa hhkhö onguM, ot эca ^apnuKKa Tymuö KeTgu. fflepuKnapuM MeH omoh KonraHHM yHyH Annoxra myKyp этgнnap".
ffly acapga "^eTa acKapnapu öunaH ^aHrgaH MeH öup KaTTa Ta^puöa opTTupguM; gymMaHHHHr KymuHH öunaH ®;aHr Kunumga KaHgafi Ty3yKKa aMan Kunum MeHra aeH öyngu. Tom KynpuK aKHHuga MeH ^anaHraH öaxogupnapuM öunaH TenanuKKa hhkhö, y epra Hogup KypgupguM Ba TenanuK ycTuga MyMKHH Kagap KynpoK rynxaH eKumHH öyropguM. ^eTa acKapnapu öu3 öunaH y3ura ^yga HoKynafi mapouTga TenanuKHHHr Humoö epuga Typuö ypym öomnamra Ma^öyp öyngunap. Eh3 TenanuKga Typuö HHgaH nacTgaru gymMaHnapHH ryp3unap öunaH ypuö aKcoH KHnuö TypguK. Okmom Kenumu öunaH ^aHr Tyrarangu" geö e3unraH ypuHnap эca coxhökhpoh KymHHHHHHr xaM aKnaH, xaM ^ucMoHaH Henapra KogupnuruHH KypcaryBHH aHa öup ganunugup.
^Ha öup ^uxaTHH afiTum ®:oh3kh, KaTTa ^aHrnapga TeMypHHHr y3H öeBocuTa MafigoHra TymMaca-ga, yHHHr öafiporu (Tyru) Ky3ra TamnaHuö TypraH. Yma nafiTnapga öafipoKHHHr axaMuaTH gymMaH KyMoHgoHHHUHr acupra onuHumu eKH yngupunumuHUHr axaMuaTugaH KaM öynMaraH; aKcapuaT xonnapga, öafipoKHHHr Kynamu öyTyH KymuHHH TanBacara conraH, xaTTo MarnyöuaTra xaM onuö KenraH. ffly öoucgaH, öafipoKgopHH Kynra onum "ranaöaHH öungupyBHH Kouganap" cupacura KupraH.
TeMypufinap gaBpuga xaM y3ura xoc Munnufi öafipaMnapga, KaTTa TaHTaHanapga, afiHHKca HaBpy3 öafipaMnapuga ^ucMoHufi öapKaMonnuK Ba ®:aHr öunaH öornuK Typnu yfiuH Ba TOMomanap KypcarunraH. Ann fiuruTnap KaTTa MafigoHnapga KyH cuHamuö Kypam TymraHnap, ynoKnapga KaTHamraHnap. KaMoHgaH yK y3uö, aHHK Myn^anra TeKKH3raHnap. Ot ycTuga yTupuö öup-öupnapuHH oTHHHr ycTugaH fiuKHTumra xapaKar KunraHnap. KefiuHHanuK эca anoxuga rypyxnap Ty3unuö ot ycTuga yTupraH xonga HaBroH Ba TupaHgo3nuK yfiuHnapuHH yfiHaraHnap. EafipaM, Tyfinapra öomKa ynKanapgaH goHr TapaTraH Kynnu MexMoHnap, nonBoHnap TaKnu^ этнnгaн. EyHgafi yfiuHnapga ronuö HHKKaHnapra TaH öepunuö, ynapHHHr xypMaTnapu ypHura Kyfiunuö, ynapra ypTara THKunraH Karra-Karra coBpuHnap Tonmupunuö, onKHmnaHraHnap.
CaxHaga xaKUKHfi ^aHrau xonaraapuHH Kypcarum aHHa-MyHHa KufiuHHunuKnapHH KenTupuö HHKapca, xeH öynMaca afiTuö yTunraH yfiuH-
томошаларни сахнага куйиб хам уша давр рухи, мардонаворлигини берса булади.
Театр шартлиликка курилади, деб куп бор таъкидлаймиз. Бирок театрда биз ёлгон кушишимиз ёки томошабинни алдашимиз мумкин эмас. Негаки, баъзи бир спектакллар буладики, уларда гарчи кийинчилик тугилса-да хаёт хакикатини акс эттиришимиз шарт. Жумладан, А.Исмоилов томонидан сахналаштирилган "Мукаддас Тахтизар" спектаклида ажойиб "жанг" сахналари намойиш этилади. Бу билан муаллиф бош кахрамон Спитаменнинг хакикий жасорати ва жанговар махоратини курсатмокчи булади. У бунга эришади хам. Сахнадаги "жанг" манзаралари шундай акс эттириладики, натижада томошабин спектакль рухиятига бор буйи билан шунгиб кетади. Барча сахналар асар драматизмининг янада юксалишига катта ижобий таъсир курсатади ва сюжет изчиллигини таъминлайди. Айнан мана шу спектакль сахна харакати унсурларидан тулаконли фойдаланилган асар сифатида эътироф этишга муносибдир.
Куриниб турибдики, хар бир спектаклда сахнавий хатти-харакат, ракс, пластика, сахна жанги ифодаси бадиий-тасвирий ечим, эстетик таъсирчанлик ва маънавий тушунча - билимлар беришда катта ахамият касб этади. Бу борада биз каби мутахассислар, хар бир режиссёр ва актёр уз олдида, колаверса, томошабин тимсолидаги халк олдида масъулдир.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Станиславский К.С., "Актёрнинг уз устида ишлаши", Т., 2011.
2. Немеровский А., "Пластическая выразительность актёра", М., 1976.
3. Кодироа м., "Темур ва темурийлар даврида томоша санъатлари", Т., 1996.
4. Исмоилов А., "Сахна киличбозлиги", Т., 2004.
5. Исмоилов А., Усмонов Ш., Исмоилов Д., "Сахна харакати ва жанги", Т., 2015.
6. Усмонов Ш. "Пластика", Т., 2019.