МО^ИЯТИ САНЧИШХ,ОИ МАР^ИЛАВИ ДАР НИЗОМИ ТАХ,СИЛОТИ КРЕДИТИ
Шарипов К-Б.
Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни
Рушди босуръати технологияи иттилоотй боиси ташаккулёбии идоракунии самараноки раванди таълим дар муассисахои тахсилоти олии касбй гардидааст. Яке аз самтхои мухими раванди таълим дар донишгоххо ин баланд бардоштани сифати таълиму тарбия ва азхудкунии донишхои замонавй мебошад. Ин маълумот тавассути назорати электронй пешниход карда мешаванд, ки ин яке аз чузъхои равобити омузгор ва донишчу мебошад. Тавассути комютер ё тачхизоти дигари технологияи иттилоотй омузгор дар бораи натичахои кори худ маълумот мегирад ва дар холати зарурй метавонад ба он ислохот ворид намояд. Аз ин ру, назорат ва ислох хамчун воситаи асосии арзёбиии фаъолияти маърифатии донишчу дониста мешаванд.
Методхои анъанавии мавчудаи назорат, ба омузгор имкон намедиханд, ки дар бораи сатху сифати тахсилот мунтазам маълумот дастрас намояд, коркарди фаврии маълумотро амалй созад ва дар бораи такмили фаълияти худу донишчу карорхои дахлдор кабул кунад. Ин имкон медихад, ки хатохои содирнамудан донишчуён саривакт ошкор ва ислох карда шаванд.
Яке аз аввалинхо шуда Я.А.Коменский бахогузориро дар раванди таълим чорй намудааст. Дар асари худ тахти унвони азхудкунии дониш малака ва махорати мухассилонро ба инобат гирифтааст [7].
Дар тахкикоти М. Ю. Мамонтова дар асоси руйкарди мукаддимотй ба тахияи арзёбии дастовардхои таълимй ин нукта асоснок карда шудааст, ки рейтинг бояд ба унвони нишондихандаи мачмуии сифати объекти чандбуъдй ва натичаи таълим дониста шавад [8].
Максади асосии рейтинг муайян кардани дарачаи азхудкунии дониши дар тамоми давраи тахсил бадастоварда ва баланд бардоштани сатхи объективии бахогузории дониш мебошад. Холдихии рейтингй яке аз шаклхои назорати сифати кори омузгорон ва арзёбии холисонаи сатхи босалохиятии касбии онхо мебошад.
Н.Е. Чеботарева чунин мешуморад, ки агар хадафи низоми рейтингй арзёбии дастовардхои таълимии донишчуён бошад, пас диккати асосй ба санчиш ва муайян кардани хачми донишу малакахои андухта дода мешавад. Х,ачми мукарраршуда, бояд фарогири мавзуъхои тибки барномаи таълимй пешбинишуда, бошад. Сатхи омодагй-ин мачмуи дониш, малака, махорат ва гояхои азхудкардаи донишчу мебошад.
Рейтинг барои муайн сохтани неруи акливу зехнии донишчуён кумак намуда, онхоро барои муваффак шудан хавасманд мегардонад. хамчунин, ба донишчу барои ташкили корхои мустакилона ва салохияти касбии ояндашон озодй дода мешавад [6] .
Низоми анъанавии назорати дониш, малака ва махоратхо дар солхои 1970-1980 сахт танкид карда шуда буд. Дар Иттифоки Шуравй асархои илмии Н.Ф. Тализина оид ба таълими барномарезишуда [12] ва В.П. Беспалко оид ба мушкилоти тестологияи педагогй ба рушди тестологияи дидактикй замина гузоштанд [2].
Мухаккики бузурги таълими барномарезишуда Н. Краудер кайд менамояд, ки дар якчанд холатхо фаркияти байни супоришхои навъхои кушодаву пушидаи тестхо аз байн меравад. «Сухан дар бораи холатхое меравад, ки доираи чавобхои гуногун бо ададхои нихой махдуд мешаванд, масалан хангоми навиштани харфхои алифбо, ракамхои системаи дахй ва гайра^> [11, с.317].
Тавре ки В.С. Аванесов кайд мекунад, дар супоришхои тестй тести пушида гайрифаъол нест, «он ба шумо имкон медихад, ки супоришхоро тавре тахия намоед, ки барои санчидашавандахо фахмо бошанд ва онхо дар идрок ва фахмиши маънои супоришхо иштибох накунанд^> [1].
А. Анастази бошад, чунин шарх додааст, ки мураттиби тест бояд карор кабул кунад, ки дар асоси кадом мавод тахияи супориш аз хама бехтар аст. «Афзалияти саволхои чонишиндор, яъне саволхое, ки чавоби тавсифиро талаб мекунанд, ба он алокаманданд, ки ин саволхо имконият фарохам меоранд, то кобилияти фардхо дар интихобу тахияи мавод ва инчунин, махорати фахмо ва дакик ифода кардани фикри худ санчида шавад. Мутаассифона, вакти барои чавоб додан ба ин гуна саволхо чудошуда, одатан барои санчидани ин махоратхо хеле кутох аст ва дар ин холат донишчу чавобхои ба таври нокифоя дакик медихад, ки он коркардро мушкил мекунад» [2, с.336].
Мутахассисони сохаи методика Нугмонов М. ва Шарипов чунин назар доранд: «Максади нихоии низоми таълими математика ин дар хар як донишчу ташаккул додани тайёрии касбй барои амалигардонии арзёби дониш, малака ва махоратхои математики
мeбошaд. Дap охиpи aмaдкapдaи низоми таълими мaтeмaтикa натичаи нш,ой ба даст овapдa мeшaвaд» [11, c.81].
Санчиши дониш, мaxоpaт ва малаках,ои амалии хонaндaгонpо У.Умapов чунин кайд нaмyдaacт: "Санчиши дониш, мaxоpaт ва малаках,ои амалии хонандагон ин як чузъи чудонашавандаи paвaнди таълиму тapбия мeбошaд. Он имкон мeдиxaд, ки caвияи дониши хонандагон мyкappap кapдa шуда, бax,огyзоpй шавад" [13, c.93-96].
Дap низоми тaxcидоти кpeдитй бapои гаш аз имтих,они них,ой муайян кapдaни caвияи дониши донишчу peйтинг мyкappap шyдaacт, ки тибки талаботиин низом дap як нимcолa ду мapотибa гyзapонидa мeшaвaд. Аз чоpй шудани низоми тaxcидоти кpeдитй дap Донишгохд давлатии омyзгоpии Точикиcтон ба номи С. Айнй бapои кабулкунии peram^ ce мapотибa тaFиpот воpид кapдa шуд. Ин тaFЙиpот тибки банди 44-и "Низомномаи низоми тaxcидоти кpeдитй дap мyaccиcax,ои тах.шлоти олии кacбии Ч,yмxypии Точикистон" [9] cypaт гиpифтaaнд. Мувофики талаботи банди мaзкyp, Шypои илмию мeтодии мyaccиcaи тaxcидоти олии коидах,ои умумии низоми холдиx,й-peйтингй ва низомномах,ои амики ба^одихй ба дapaчaи азхудкунии бapномaxои таълимии фaнxоpо, тахдя мeнaмояд.
Дар доираи тагйироти якум дap x,ap нимcолaи шли та^ил ду имтих,они фоcидaвй (pernera 1 ва 2) гyзapонидa мeшyд, ки донишчу пeш аз имтих,они чaмъбacтй то 50%-и бax,оx,оpо гохиб шавада мeтaвониcт. Имтщони фосилавй шакли нaзоpaтecт, ки бо ма^ади муайян намудани дapaчaи азхудкунии бapномaxои фащои таълимй аз чониби донишчуён дap давоми xap як дaвpи aкaдeмй ду мapотибa гyзapонидa мeшaвaд. Имтих,они фоcидaвй аз чониби омyзгоpони фаннй ё мapкaзи тecтии мyaccиcaи тащило™ олии кacбй гyзapонидa мeшaвaд. Аз pyrä коида 80 хол + 20 хол = 100 хол муайян шудааст, ки дap ин чо аз микдоpи холх,ои зи^шуда 80 хол бapои чавобх,ои .nypycrn caволномax,ои тecтй ва 20 хол бapои x,aвacмaндии донишчу гузошта мeшaвaд. Донишчу аз чониби ycтод бояд бapои x,ap як фаъолияти мycбaти ичpокapдaaш худ x,aвacмaнд кapдa шавад. Холх,ои x,aвacмaндй дap низоми та^отлоти кpeдитй бapои фанх,ои омyхтaшaвaндae, ки 4 кpeдитpо дapбap мeгиpaнд, чунин гузошта мeшaвaд:
- Иштщош фаъолона дар дaрсxou лексшнй бо 4 хол бaxогyзоpи кapдa мeшaвaд, ки хднгоми омузиши фанх,ои мaзкyp дap як х,афта 1 cоaт дapcи лeкcиони ва дap 8 х,афта ^ашт 8 cоaтpо ташкил мeдиxaд. Х,амагй донишчу бapои иштиpок дap дapcи лeкcионй дap як х,афта cоxиби 0,5 холи x,aвacмaндй ва дap ^ашт х,афта гохдби 4 хол мeшaвaд.
- Фаъолнокш дошшцу дар дaрсxou назартвй ва амалй бо 8 хол apзёби кapдa мeшaвaд, ки ^ангоми омузиши фанх,ои мaзкyp дap як х,афта 2 шат дapcи нaзapиявй ё дapcи амалй ва ё бapъaкc мeгyзоpaд. Х,амагй дap як х,афта 2 тоат, дap S х,афта 16 тоат бapгyзоp мeшaвaд, ки вобаста ба ca1!^ ичpои онх,о дap xap як дapc донишчу шхдби 0,5 холи x,aвacмaндй ва дap х,ашт х,афта шхдби 8 хол мeгapдaд.
- Ицрou саржактш кoрx;ou мусmaкnлoнa бо 8 хол нamuцaгuрu карда мешавад. Дap дaвpaи омузиши фан ба донишчуён чоp коpи муста-килона cyпypдa мeшaвaд. Бapои ичpоиши x,ap як коpи мycтaкидонa ба донишчу 2 холи xaвacмaндй дода мeшaвaд.
Mувoфuцu mшmрomu дуюм бapои донишчуёни кypcxои якум тaноcyби холх,о 60% азхудкунй аз xиcоби дониш ва 40% холи xaвacмaндй аз чониби ycтодонpо ташкил мeдод. Бapои кypcxои дуюм ва ceюм 70% азхудкунй аз х,даоби дониш ва 30% холи xaвacмaндй аз чониби устодон, бapои кypcxои чоpyмy панчум 80% азхудкунй аз xиcоби дониш ва 20% холи xaвacмaндй аз чониби устодон мyкappap шуда буд, ки тaноcyби азхудкунй ба 100% ва холи xaвacмaндй низ ба 100% бapобap мeшyд. Саволнома^ои тecтй дap х,афтах,ои х,аштуми дaвpaи pei^Tx^ гиpифтa мeшyд, ки тaноcyби холх,о танх,о бapои чавоби дypycт ба 100 хол бapобap буд, вaлe вобаста ба кypcxо ба коэффитcиeнт зapб кapдa мeшyд. Бapои кypcxои якум caд хол аз хжоби дониш зapби 0,6 коэффитcиeнти холхои донишчу ба 60 хол бapобap мeшaвaд. Дap кypcxои дуюм ва геюм бошад, 100 хол зapби 0,7 ба 70 хол бapобap мeшaвaд. Инчунин, дap ^pcx^ чоpyмy панчум донишчу 100 хол зapби 0,8 ба 80 хол аз хжоби дониш ба даст мeоpaд. Донишчу дap 8 хафтаи таълимй тохдби 100 хол мeшyд, ки ба xap хафта 12,5 хол мувофик мeояд. Тибки коэффитcиeн1и чудошуда холхои чaмъовapдaи донишчу дap ^prn якум 100 холи xaвacмaндй ба 0,4 зapб кapдa мeшyд, ки ба 40 холи них,ой табдил мeёбaд. Дap кypcxои дуюм ва есюм бошад, 100 холи xaвacмaндй nac аз зapб намудан ба 0,3 ^эфф^к^нт бapобap аст ба 30 холи них,ой. Инчунин, бapои кypcxои чоpyмy панчум 100 холи xaвacмaндй nac аз зapб кapдaн ба 0,2 коэффитcиeнт ба 20 холи них,ой мубаддал мeгapдaд [5].
Бояд ёдовap шуд, ки тамоми натачаг^® аз чониби устодон ба тaвpи дастй дap pyйи коFaз ичpо мeшyд, ки ин дap байни устодон ва донишчуён ноpозигй ба амал мeовapд. Ин тaчpибa дep давом нaкapд ва аз он даст кашида шуд.
Айни замон дар донишгох; маршалам сеюми тшйироти низоми холгузорй идома дорад. Дар ин
мархила тамоми натичахои бахогузорй аз чониби устодон ба барномаи идоракунии автоматикунонида дохил карда шуда, натичааш ба таври автоматй коркард карда мешавад. Ин тагйирот мувофики карори Шурои олимони донишгох аз мохи августи соли 2018 инчониб барои муайян кардани савияи дониши донишчуён сурат гирифта истодааст. Тибкиин ислохот дар хафтахои мархилавй ба чойи супоришхои тестй бахогузории савияи дониши хархафтаинаи донишчуён бо номи «холхои хафтаина» чорй карда шудааст. Тибки талаботи низоми тахсилоти кредитй бештар барои супоришхои кори мустакилонаи донишчу вакт чудо карда шудааст. Донишчу барои омузиши мустакилонаи пешбинишуда мавзуъхои алохидаро азхуд менамояд, ки дар ин раванд у бо адабиёти таълимию методй ва дастурхо таъмин карда мешавад. Фаъолияти хафтаинаи донишчу дар шакли тест, реферат, супориши инфиродй ва хисобот аз тарафи омузгор бахогузорй карда мешавад. Таксимоти холхои хафтаина ё худ хавасмандй тибки накшахои таълимй, ки 16 хафтаи таълимиро дарбар мегирад, дар хафтаи хаштум ва 16-ум чамъбаст мегарданд, ки донишчу имкон дорад аз хар ретинг сохиби 100 хол гардад. Барои тамоми курсхое, ки дар донишгох тахсил мекунанд, 100 хол мукаррар карда шудааст [14].
Х,ангоми арзёбии дониши донишчуён аз чониби устод дар раванди таълим ба инобат гирифтани пешниходхои зайл мувофики максад аст:
1. Муайян намудани муназзамии азхудкунии дониш, махорат ва малакаи донишчуён.
2. Фаъолияти донишчу дар дарс ва сохиби малакаю махоратхои иштирок дар машгулиятхои дарсй бурдан (амалй, семинарй, кори мустакилона ва гайра).
3. Риояи талаботи санадхои меъёрии хукукии сохаи маорифи кишвар.
4. Ичрои саривактии корхои мустакилона.
5. Кобилияти мустакилонаи омузиши фанхои таълимй ва ба инобат гирифтани махорат ва малакаи донишчу.
6. Васеъ кардани имкониятхои эчодй, кобилияти мустакилона дарк намудани масъалахои таълимй ва тарбиявй.
7. Фаъолсозй ва хавасмандй аз чониби устод.
Масъалахои дар боло зикргардида дар асоси тачрибахои назариявию амалии фазой мусиори таълим баррасй гардидаанд, низомхои арзёбй намудани дониш, малака ва махоратхои донишчуён бо мурури замон ва талаботи бозорй мехнат доимо тагйирёбанда мебошанд.
АДАБИЁТ
1. Аванесов B.C. Методологические и теоретические основы тестового педагогического контроля. / B.C. Аванесов Дисс...д-ра пед. наук. -М., 1994 - 339 с.
2. Анастази А. Психологическое тестирование. В 2-х т. и / А. Анастази Пер. с англ. - Педагогика, М., 1982. -336 с.
3. Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. / В.П. Беспалько Педагогика, М., 1989. - 173 с.
4. Бойгонии чории ДДОТ ба номи С. Айнй. Х,исоботи ДДОТ ба номи С. Айнй барои солхои 2008-2010.
5. Бойгонии чории ДДОТ ба номи С. Айнй. Х,исоботи ДДОТ ба номи С. Айнй барои солхои 2015-2017.
6. Колдина М.И. Формирование готовности к научно-исследовательской деятельности будущих бакалавров профессионального обучения // Электронный научно-практический журнал / М.И. Колдина Современная педагогика» 2014. - № 4. -С. 36-40.
7. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения. / Я. А. Коменский М., 1955
8. Мамонтова М.Ю. Рейтинговая оценка качества результатов обучения: выбор модели // М.Ю. Мамонтова Педагогическое образование в России, 2015. - № 7. - С. 91-98.
9. Низимномаи «Низоми тахсилоти кредитй дар муассисахои олии касбии Чумхурии Точикистон» -Душанбе, 2016.-32 с
10. Нугмонов М. Асосхои методии арзёбии раванди таълии математика дар шароити низоми тахсилоти кредитй мактаби олии педагогй // М. Нугмонов, К. Шарипов Маводи конференсияи илмй-амалии чумхуриявй дар мавзуи «Проблемахои муосири математика ва тайёрии касбй-методии омузгори математика дар мактаби олии педагогй» бахшида ба 70-сологии н.и. ф. м дотсент Норов Курбонбой. Душанбе, 2018. - С.81
11. Столяров Лоренс М. Обучение с помощью машин. - М.: Мир, 1965.
12. Талызина Н.Ф. Теоретические проблемы программного обучения. / Н.Ф. Талызина Изд-во МГУ, М., 1969. -133 с.
13. Умаров У.С., Кодиров Б.А., Рачабов У.Х, Баъзе талабот доир ба тартиб додани тестхо / Маводи конференсияи илмй-амалии чумхуриявй дар мавзуи «Проблемахои таълими тафрикавй»: бахшида ба 70-солагии Корманди шоистаи Точикистон, академики Академияи илмхои педагогй, профессор Убайд Зубайдов. Душанбе-2009. - С.93-96
14. 14 Шарипов К., Хусусиятдои методии амалй гардонии низоми тадсилоти кредитй дар Донишгоди давлатии омузгории точикистон ба номи С. Айнй - дамчун омили болоравии сатди сифати таълим // К. Шарипов Б. Карабаев Паёми Дониишгоди омугорй, №3 (3) 2020, -С. 170-174.
РОЛЬ И ЗНАЧЕНИЕ ПРОМЕЖУТОЧНОГО КОНТРОЛЯ В КРЕДИТНОЙ СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ
Данная статья обосновывает основные направления процесса обучения, повышения качество образования и воспитания, освоения знаний, также управления процессом образования. В зависимости от прогресса современных технологий и повышения требования рынка труда к компетентным специалистам развивается и системы управления учебным процессом. Именно на основании этих факторов статья рассматрвает единую электронную учебную среду преподавателя и студента.
Вклад известных мировых учёных и педагогов в развитии систем управления учебным процессом и контроля освоения знаний являются значительными. Статья также ставит вопрос и об истории оценивания и традиционной формы контроля освоенных знаний.
На равне с вышеуказанными факторами статья зарагивает пошаговое внедрение промежуточного и итогового контроля на примере педагогичеого университет, и предоставляет ряд предложений по даопросу.
Ключевые слова: знания, умения, навыки, промежуточный и итоговый контроль, мотивационное оценивание, педагогика, психология, высшие учебные заведения, кредитная система образования, оценивания результатов обучения.
ROLE AND SIGNIFICANCE OF INTERMEDIATE CONTROL IN THE CREDIT SYSTEM OF EDUCATION
This article substantiates the main directions of the education process, improving the quality of education and upbringing, mastering knowledge, and managing the educational process. Depending on the progress of modern technologies and the increasing demands of the labor market for competent specialists, educational process management systems are also developing. Based on these factors, the article examines a unified virtual education area between teacher and student.
The contribution of well-known world scientists and pedagogues in the development of educational process management systems and control of knowledge mastering is significant. The article also raises the question of the history of assessment and the traditionalform of control of the knowledge mastering.
Along with the above factors, the article discusses the step-by-step implementation of intermediate andfinal control on the example of a pedagogical university, and provides a number of suggestions.
Keywords: knowledge, skills, intermediate and final control, motivational assessment, pedagogy, psychology, higher educational institutions, credit system of education, evaluation of learning outcomes.
Сведение об авторе:
Шарипов Кахрамон Бахромович - старший преподаватель кафедры Основы информационной технологии Таджикского государственного педагогического университета имени С. Айни. Тел.:(+992) 935992288; E-mail: [email protected];
About the author:
Sharipov Qahramon Bahromovich - Senior lecturer teacher of Department of Basis for Informational Technology, Tajik State Pedagogical University named after S. Aini. Phone: (+992) 93 59922 88; E-mail: [email protected].
ИНТЕРФЕРЕНЦИЯ В РЕЧИ БИЛИНГВА И РАБОТА ПО ЕЁ УСТРАНЕНИЮ
Одинаева М.Т.
Таджикский государственный педагогический университе имени С. Айни
Интерференция в речи билингва это многосторонний и сложный процесс, в котором большую роль играют общество семья и школа. Каждый школьный предмет учит и воспитывает своеобразно. Но значительную роль в целях воспитания подрастающего поколения свойственно русскому языку, которая обладает огромными возможностями эмоционального воздействия на учащихся .
Как известно, с формированием национальных языков и культур в мире неизбежно встал вопрос о путях и формах межнационального взаимодействия. Процессы политических, экономических и социокультурных контактов обусловили поликультурный контекст развития государств. Возникла необходимость овладения языками соседей, политических и экономических партнеров, что обусловило выбор языков международного и межнационального общения. Именно такая потребность общения вызвала к жизни явление двуязычия, или билингвизма.