RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
РАЦАМЛИ ТЕХНОЛОГИЯЛАР ШАРОИТИДА ТАЛАБАЛАРНИ ИНГЛИЗ ТИЛИГА ТЕЗКОР УЩТИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ Маликова Дилдорахон Кобиловна
Т.НДори Ниёзий номидаги Узбекистон педагогика фанлари илмий-тадкикот институти,
мустакил изланувчи e-mail: soul_db@mail.ru тел: 974042050 https://doi.org/10.5281/zenodo.7995457
Аннотация. Мацолада мамлакатимиз олий таълим муассасаларида бугунги кунда рацамли технологиялар шароитида талабаларга инглиз тилини тезкор ургатишнинг педагогик асосларини такомиллаштириш борасида фикр юритилган. Рацамли технологияларига таянган %олда талабаларда инглиз тилини тезкор ургатиш моделини , шунингдек, инглиз тилидаги уцув материалини тезкор узлаштириш босцичларини белгилаш асосида "рацамли технологиялар", "веб-квест", "веб-мунозара" тушунчаларини такомиллаштириш, уцув ахборотини узлаштиришда рацамли технологияларга мурожаат этишга оид уцув ва методик цулланмалар, тавсиялар яратиш ва уларни таълим жараёнига татбиц этиш, самарадорлигини та%лил этишнинг ащмияти %ацида баъзи муло%азалар му%окама этилган.
Калит сузлар: рацамли технологиялар, методика, "веб-квест", "веб-мунозара", инновация, коммуникация, куникма, малака, дидактика, маданиятлараро мулоцот.
Дунё микёсида интенсив куламда кулоч ёзаётган ракамли технологиялар асрида булажак мутахассислар учун халкаро хдмкорлик ва мулокотни ривожлантириш имкониятларини такомиллаштириш, шу аснода маданий, сиёсий, иктисодий чегараларни кенгайтириш алох,ида долзарблик ва ахдмият касб этмокда. Х,озирги давр таълим тараккиёти янги йуналиш инновацион педагогикани келтириб чикарди. Янгилик киритишнинг ижтимоий-психологик аспекти Америка тадкикотчиси Э.Роджерс томонидан ишлаб чикилган булиб, у янгилик киритиш жараёни катнашчиларининг таснифи, уларнинг янгиликка булган муносабатни урганган. Илмий йуналишларда янгилик ва инновация тушунчалари узаро фаркаланади. "Янгилик"- бу восита, янги метод, методика, технология маъносини англатади. "Инновация"- бу таълим, маълум боскичлари буйича ривожланадиган жараён х,исобланади. Жах,он илм-фан тараккиёти кундан кунга гуркираб, ривожлананиб бормокда. Айнан бу ижобий ривожланиш бизнинг диёримизга х,ам уз таъсирини утказди. Илм дунёмизга илгор инновацион технологиялар татбик этилмокда. Таълим сохдларига илгор, замонавий инновацион технологияларнинг кенг татбик этилиши х,ам чет тил урганаётган ёшлар учун кенг имкониятлар, марралар эшигини очди, десак муболага булмайди.
Бунда ахборот-коммуникацион технологиялардан кенг фойдаланиш, таълим жараёнига уларни татбик килиш оркали тах,сил олувчиларда ракамли технологиялар билан ишлаш малакаларини ошириш ва шу аснода уларни булажак касбий фаолиятига тайёрлаш мух,им булиб х,исобланади.
Хорижий тилларни укитишда педагогларнинг касбий коммуникатив компетентлигини ривожлантириш учун турли янги мазмундаги дидактик шакллардан фойдаланиш, инновацион тавсифдаги таълим воситаларини амалиётга куллаш, тах,сил олувчиларда мотивацион ва когнитив кизикиш доираларини кенгайтиришга эх,тиёж
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
мавжуд. Бу эса, таълим жараёнида академик билимларни узлаштиришга мулжалланган технологияларни куллаш асосида тилларни узлаштиришни жадаллаштиришни такоза этади.
Узбекистонда давлат томонидан ёшлар билан ишлаш сиёсатини такомиллаштириш, "интеллектуал ривожланган ёш авлодни баркамол инсон килиб тарбиялаш, олий таълим муассасаларида таълим сифати ва уни бахолаш мезонларини халкаро стандартларга мувофиклаштириш, хорижий тилларни чукур урганиш" буйича устувор вазифалар белгилаб берилди.
Инглиз тилини урганиш борасида мамлакатимизда бир катор хукуматимиз томонидан меъёрий-хукукий хужжатлар кабул килинганлиги, буларнинг барчаси ёшларга тил урганишга катта имконият яратиб берганлиги ва булажак мутахассисларнинг иктидорини янада ёркинрок намойиш килишга каратилган. Шунингдек, бугунги кунда мамлакатимиз олий таълим муассасаларида инглиз тилини урганишга катта эътибор каратилиб келинаётганлиги, укув дастурлари, режалари замон талаблари асосида шакллантирилаётганлиги, бирок, ханузгача талабаларга инглиз тилини ургатишда айрим зиддиятли жихатлар мавжудлиги ва бу камчиликларни ракамли технологиялар ёрдамида тузатиш имконияти мавжуд.
Чет тил укитиш методи - дейилганда чет тил ургатишнинг амалий, умумтаълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи максадларига эришувни таъминловчи муаллим ва укувчи фаолиятининг мажмуаси тушунилади. Метод атамаси "таълим усуллари йигиндиси" ва "таълимнинг йуналиши" маъноларида кулланади. Биринчиси таълим назариясида жараён методлар маъносида ишлатилса, иккинчи маънода уни укитиш методикаси тарихига оид асарларда учратишимиз мумкин. Масалан, чет тил укитишнинг таржима методи, тугри метод, онгли- киёсий метод, анъанавий метод, интенсив метод ва бошкалар хисобланади.
Мамлакатимизда сунгги йиллар ичида "замонавий ахборот коммуникация технологиялари ва чет тилларини чукур узлаштирган кадрларни тайёрлашнинг юкори даражаси ва сифатини таъминлаш; олий таълим муассасаларида илмий-тадкикот ишларини ташкил этиш, уларнинг самарадорлигини ошириш, тадкикот натижаларини амалиётга кенг жорий этиш, таълим, фан ва ишлаб чикаришнинг узаро мустахкам интеграциясини таъминлаш, илмий-тадкикот ишларига иктидорли ёшларни жалб килиш ва хар томонлама куллаб-кувватлашга катта эътибор берилмокда". Шу билан бирга, таълим жараёнини инновацион боскичга кутариш хамда укитишнинг илгор шаклларидан фойдаланиш асосида талабаларнинг келгусидаги фаолияти учун зарур булган малакаларни шакллантириш мухим ахамият касб этади. Ушбу малакаларни шакллантиришда ракамли технологиялардан фойдаланиб, укитиш мухим ахамият касб этади. Мамлакатимиз рахбарининг 2022 йил 28 январдаги ПФ-60-сон, 2018 йил 19 февралдаги ПФ-5349-сон, 2019 йил 11 июлдаги ПФ-5763-сон, 2019 йил 8 октябрдаги ПФ-5847-сон, 2020 йил 6 октябрдаги П^-4851-сон "Ахборот технологиялари сохасида таълим тизимини янада такомиллаштириш, илмий тадкикотларни ривожлантириш ва уларни ИТ-индустрия билан интеграция килиш чора-тадбирлари тугрисида"ги карорлари ва шу сохага алокадор булган меъёрий-хукукий хужжатларда курсатма сифатида берилган функционал ахамиятли йурикларни бажаришда олий таълим муассасалари талабаларини инглиз тилига тезкор укитишнинг педагогик асосларини такомиллаштиришга хизмат килади.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKAILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Ракамли технологиялар шароитида талабаларга инглиз тилини тезкор ургатиш машгулотларини самарали ташкил этишга, ёшларнинг мухим хаётий ютукларини кондиришга, уз нуктаи назарларини илмий асослашга имконият яратади ва инглиз тилини укитишда самарали натижаларни беради. Шу жихатдан олганда, ракамли технологиялар шароитида талабаларга инглиз тилини тезкор ургатиш келгуси мехнат фаолиятига йуналтирилган креатив кобилиятларининг ривожланганлик даражасини улчаш ва мониторинг асосида тавсиялар ишлаб чикишга хизмат килади.
Бугунги кунда таълим мухитида куйидаги кулланилаётган ракамли технология куринишларини тавсифлаш мумкин: ^ушимча реаллик; Виртуал реаллик; Машина ёрдамида укитиш; Робототехника; ЗД-печать булутли; Веб-квест технологиялари ва бошкалардир.
Ракамли технологиялар шароитида талабаларга инглиз тилини тезкор ургатишда асосий эътибор компьютерли уйин шаклидаги укув фаолиятига ва Веб-квестларга каратиш самарали натижа беради. Бу эса, куп билим бериш имкониятларини яратиб берувчи методлардан фойдаланиш оркали амалга ошади. Бунга авваламбор, янги укув материалини мазкур технологиялар асосида узлаштириш осон кечишини кузатиш мумкин. Такдим килинаётган укув материалини баён этиш натижасида мавзунинг максади, унинг асосий мазмуни ва укитувчи томонидан куйиладиган саволлар талабаларга тушунарли булиши керак. Инглиз тилидаги янги мавзу Веб квест, ёки, компьютерли уйинлар, ёхуд Булутли технологиялар асосида барча талабаларнинг фаол иштирокида олиб борилгандагина, уларда урганилаётган мавзуга булган кизикиш ортади.
Таълим муассасаларида инглиз тилини ургатишда АКТ учун максимал даражада кулай шароитлар яратиш, таълим истеъмолчилари уртасида сифатли диалогли мулокотни йулга куйиш, таълим субъектларига ислохотларнинг максади, вазифалари ва натижалари хакида тезкор, холис ва тулик ахборот етказиш, узаро хамкорлик алокалари самарадорлигини тубдан узгартиришга хизмат килади.
Чет тиллар укитилишида методларни татбик этиш узок даврлардан бошланган, принциплар эса нисбатан янгирок методик атамалардир. Тарихан методлар турт гурухга бирлаштирилиб, уларнинг номларига "таржима", "тогри", "киёсий", "аралаш" деб аташ кабул килинган. Методлар тарихи атокли методист проф. И.В.Рахманов томонидан чукур урганилган. Таржима методи асосан икки куринишда булиб, грамматика-таржима ва матн-таржима методлари номи билан юритилади. Грамматика-таржима методи нуктаи назаридан чет тил умумтаълимий максадда урганилган. Грамматик машклар тил урганувчининг мантикий тафаккурини устириш максадида бажарилган.
Инглиз тили машгулотларида талабаларнинг фанга оид компетенцияларини шакллантириш жараёнида укитувчи ва талаба максадга каратилган фаолиятда булади. Бунда ахборот-таълимий ресурсларнинг мавжудлиги, укув-методик таъминланганлик моддий-техник базанинг мавжудлиги катта ахамият касб этади.Укитувчи ва талаба фаолиятининг дидактик хусусиятларини куриб чикамиз. ^уйида талабаларнинг инглиз тилига оид компетенцияларини ривожлантиришда укитувчи ва талаба фаолиятининг таркибий тузилмаси келтирилган.
Укитувчи фаолияти:1. Талабанинг дидактик фаолиятида инглиз тилига оид кизикишни хосил килиш, мантикий хулоса чикаришга ургатиш; 2. Доимий равишда билимларни мустахкамлаш ва талабаларни янги билимлар билан таништириш, АКТ
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
воситаларидан фойдаланиш; 3. Талабаларнинг билиш жараёнларини бошкариш; АКТ воситалари триадаси (укитувчи-талаба-АКТ) да ишлаш; 4. Назарий билимлардан амалий фойдалана олиш жараёнини бошкариш; 5. АКТ воситаларидан фойдаланиш оркали эвристик ва тадкикотчилик фаолиятини ташкил этиш; 6. Мустакил фикрлашнинг шаклланишидаги узгаришларни назорат килиш ва кейинги ривожини башоратлаш.
Талаба фаолияти: 1. Инглиз тилини урганишга ижобий мотивацияни хосил килиш буйича шахсий фаолият, индивидуалликнинг намоён булиши.; 2. Аввал урганилганларини мустахкамлаш ва янги АКТ оркали билимларни идрок этиш; янги ахборотга эга булиш; 3. АКТ воситасида тахлил этиш, умумлаштириш, таккослаш, тизимлаштириш; 4. АКТ воситаси оркали мустакил фикрлаш; 5. Юзага келувчи муаммоларни мустакил амалий фаолиятда куллай олиш; 6. Кинестетик сезгиларнинг ривожланиши; Таълим жараёнида когнитив ва перцептив англашнинг содир булиши.
Дидактик мухит механизмларини такомиллаштиришда сифатли билим, куникма, малака эгаллашнинг максади, укитувчи ва талаба фаолияти, мазмун, метод, шакл, восита, натижа иштирок этади. Инглиз тили машгулотларида кулланиладиган методлар талабаларда инглиз тилини тезкор урганишга мулжаллаб, кулланиши лозим. Иктидорли талабаларни тарбиялаш, уларнинг кобилиятлари ва иктидорларини ривожлантириш борасида бугунги кунда мамлакатимизда салмокли ишлар амалга оширилмокда. Бу эса кобилиятларнинг янги кирраларини тадкик этиш имконини беради. АКТ воситасидаги укув-билув жараёнида муаммоли вазиятларни вужудга келтириш ва хамкорликда уларнинг ечимини топишнинг турли усуллари мавжуд. Узлаштирилган билимларни АКТ воситасида чукурлаштириш натижасида талабаларда муайян даражада амалий куникма ва малакалар хосил килинади. Педагогик хамкорликни вужудга келтирадиган технологияларнинг асосий негизини турли укув вазиятларида талабаларнинг биргаликда, жадал харакат килишлари учун кулай шароит яратиш имконияти ташкил килади.
Маълумки, талабалар эгаллаган билим, куникма ва малакаларнинг даражалари турличадир. Баъзи бир талабалар такдим килинган ахборотларни тез узлаштирсалар, бошкалари мазкур маълумотларнинг мазмун-мохиятини тушуниб етишлари учун муайян вакт талаб килинади. Бундай талабалар билан электрон таълимий тренажёрлар асосида укув материаллари устида ишлаш имконияти вужудга келади. Айрим талабалар билмаганларини укитувчилари ёки гурухдошларидан сурашга тортинадилар. Шу билан бир каторда, узлари тушунмаган укув материаллари устида ишлаш бундай талабалар учун зерикарли ва кизикарсиз булиб туюлади. Бундай вазиятда инглиз тили укитувчиси электрон таълимий тренажёрлардан самарали фойдаланиши керак. Бунда кичик гурухларда ишлаш методидан фойдаланиш самаралидир. Чунки кичик гурухлар доирасида талабаларнинг узаро рухий-педагогик жихатдан тенг келишларига эътибор каратилади ва укитувчи томонидан алохида-алохида ЭТТ (электрон таълимий тренажёрлар) асосида топшириклар берилади. Гурух аъзолари мазкур топширик доирасида уз вазифаларини булиб оладилар. Уларнинг уз вазифаларини бажаришга масъулликлари укитувчи томонидан тушунтирилади, уларнинг эътиборлари укув топширигига жалб килинади. Интерфаол технологияларга устуворлик бериш асосида инглиз тилини тезкор урганиш моделида ракамли воситалардан фойдаланиш, келгусидаги аник максадга каратилган укув режалари ва дастурлари асосида булажак педагогнинг рухий, интеллектуал, эстетик салохиятини маълум максадга йуналтириш, шу жумладан
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
назарий билим, амалий куникма ва малакаларни эгаллаш талаблари, касбий педагогик фаолиятга тайёрлаш боскичлари инобатга олинди. Интерфаол технологияларга устуворлик бериш асосида инглиз тилини тезкор урганиш модели методларга устуворлик бериш асосида таълим жараёни ташкил этилганида самарали натижаларга эришилади.
Талабаларнинг инглиз тилини тезкор урганишлари учун аудитория машгулоти, аудиториядан кейинги машгулотлар; интерактив методлар: "Бумеранг", "Чархпалак", "Зинама-зина", "Зх4" ва бошкалар; дидактик воситалар: мультимедиа ва бошка ахборот-ресурсларидан фойдаланиш самарали натижа беради. Ракамли технологиялар шароитида талабаларга инглиз тилини тезкор ургатишда куйидаги педагогик шарт-шароитлар курсатишича, куйидаги методологик талабларни амалга ошириш мухим хисобланади. Булар:
1) талабаларнинг инглиз тилини урганишларидаги мустакил фаолиятининг устуворлиги;
2) талабаларнинг индивидуал ва ёш хусусиятларини, шунингдек уларнинг тил узлаштириш кобилиятларини ривожлантиришнинг актуал ва потенциал даражаларини хисобга олиш;
3) асосий назарий материалларни узлаштиришда талабалар маълум касбий махорат даражасига эришишга иштиёкмандлиги;
4) талабаларнинг инглиз тилини тезкор урганишлари учун кобилиятларнинг турли компонентларини ривожлантириш шарт-шароитларни яратиш;
5) талабаларда АКТ воситасида инглиз тилини тезкор урганишлари фаолиятга ижобий мотивация ва доимий кизикишни шаклланишига шарт-шароит яратиш лозимдир.
Ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига тезкор укитиш муаммоларини назарий ва экспериментал урганиш асосида куйидаги асосий хулосаларни килиш мумкин. Биринчидан, Узбекистон Республикасида узлуксиз таълим тизимини прогрессив ислох килиш ва муваффакиятли ривожлантириш, инновацион таълим дастурлари ва педагогик техологияларни ишлаб чикиш сохасида олиб борилаётган мамлакатимиз ва чет эл олимлари тадкикотларининг натижалари компетентли, ташаббускор мутахассисларга нисбатан эхтиёжни таъминлаб беради. Иккинчидан, ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига укитиш хакидаги турли хил фикрлар учрайди, бирок, унга мос холда уларни инглиз тилига тезкор укитиш буйича методологик ёндашувлар камёб. Шунга боглик холда ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига тезкор укитишни амалий жихатдан амалга ошириш вазифаси ута мураккаб ва бир хил эмас, чунки а) ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига тезкор укитишнинг ягона, хамма томонидан кабул килинган мезонлар ва курсаткичлар руйхати (тезаурус) ишлаб чикилмаган; б) педагогик назария ва амалиётида электрон таълимнинг ижобий самарасидан жуда кам фойдаланилади. Учинчидан, педагогик объектларни (тизимлар, жараёнлар, ходисалар ва бошк.) тадкик килишда педагогик моделлар катта роль уйнайди. Ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига тезкор укитишнинг муаллифлик моделлари ва ташкилий-педагогик шароитлари уларнинг блоклари ва компонентлари мазмуни турли хил интерпретация килинади. Бу блоклар структурали-функционал моделлар ва ташкилий-педагогик шароитларда кулланилиб, курсатилган компетентликлар ва салохият ривожланишининг нисбатан самаралирок натижаларини беради.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKAILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига тезкор укитиш моделлари нисбатан тулик ва натижадордир. Улар куйидаги тузилмавий блокларни узида мужассамлаштиради: мазмуний; ташкилий-педагогик; критериал; диагностик-бахоловчи; боскичли; операцион-фаолиятли; процессуал-технологик; натижали. Алохида ишлардаги камчилик шундаки, моделнинг тузилмасига бахолашнинг мезонлари ва курсаткичлар, шунингдек ижодий, креатив, касбий-ижодий компетентликни ривожлантиришнинг методикалари, воситалари ва технологиялари кирмайди. Биз томонимиздан тавсия этилган модельда айнан мана шундай ракамли технологияларга устуворлик бериш асосида талабаларни инглиз тилига тезкор укитишга алохида ургу беради ва талабаларни инглиз тилига тезкор укитишга ёрдам берадиган самарали воситалар ва шарт-шароитлар технологик ёндашув, педагогик ва ракамли технологиялар хисобланади. Талабаларни инглиз тилига тезкор укитиш максадида ракамли технологиялардан: булутли, виртуал, веб-квест, уйинли кабилардан фойдаланиш самарадорлиги юкори хисобланади.
Ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига тезкор укитиш жараёни самарали ва натижадор булиши учун амалиётда куйидагилар кулланилиши яхши самара беради, яъни, ракамли технологиялар шароитида талабаларни инглиз тилига тезкор укитишнинг педагогик модели ва ташкилий-педагогик шарт-шароитлари; АКТни таълим жараёнига куллаш асосида талабаларни инглиз тилини узлаштирганлик мезонлари ва курсаткичларини аник билиш; инновацион технологиялар асосида талабаларни инглиз тилига тезкор укитиш буйича педагоглар учун илмий-методик тавсияларни ишлаб чикиш.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкакмасининг 2021 йил 18 январдаги "Узбекистонда ёшларга оид давлат сиёсатини 2025 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги 23-сонли ^арори/ https://lex.uz/docs/5234746;
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 19 февралдаги "Ахборот технологиялари ва коммуникациялари сохасини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида" ПФ-5349-сон Фармони/ https://lex.uz/docs/3564970; Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 июлдаги "Олий ва урта махсус таълим сохасида бошкарувни ислох килиш чора-тадбирлари тугрисида" ПФ-5763-сон Фармони/ https://lex.uz/docs/3564970;
3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 июлдаги "Олий ва урта махсус таълим сохасида бошкарувни ислох килиш чора-тадбирлари тугрисида" ПФ-5763-сон Фармони/ https://lex.uz/docs/3564970;
4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида" ПФ-5847 ^арори/ https://lex.uz/docs/4545884;
5. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 6 октябрдаги "Ахборот технологиялари сохасида таълим тизимини янада такомиллаштириш, илмий тадкикотларни ривожлантириш ва уларни IT- индустрия билан интеграция килиш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-4851-сон ^арори/ https://lex.uz/docs/5032128;
6. Узбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 10 декабрдаги ^арори "Чет тилларни урганиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида" Щ-1875 сонли ^арори/ https://lex.uz/docs/2126032;
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
7. ^ypoHOB M., Eo3opoB O. "Mh^hh Tapöua Ba emnap" "KaMa.naK" HampueTH.T.:2016, E. 24.
8. Ma^HKOBa "PHBO^^aHraH ^Hru Y3ÖeKHCTOH öapno этнmga TapaKKueT crpaTeruflcu Ba y3^yKCH3 MatHaBHH Tapöua концепцнaсннннг ax,aMHATH" OAK «Miasto Prysztosci» Kielce2022/ Vol.28(2022): Miasto Prysztosci/ Impact factor: 9.2. ISSN-L: 2554-980X. E.291.
9. ^aBpoHOBa O. HHraro th^hhh yKHTumga нннoвaцнoн-пeAaгoгнк TexHonorufl^apgaH ^oMganaHHm ycy^napu // "3aMOHaBHH .nuHrBHCTHK TagKHKOxnap: xopu^uM Ta^puöa, hcthköo^^h H3.naHum.nap Ba TH^^apHH yKHTumHHHr нннoвaцнoн ycyn.napH" Xa^Kapo h^mhh aMa^HH KOH^epeHCHACu, CaM^HTH, 15 MaH 2020.- E. 372.
10. Ma^HKOBa "XXI acp - HHTe.n.neKTya.n em^ap acpu" ORIENS h^mhh «ypHa^uHUHr 2-tom 3-coHHga ORIENS ilmiy jurnalining 2-tom 3-soni anpe^b 2022 hh^. E. 253-254.