РАЗВИТИЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЯ В УСПЕШНОМ
РАЗВИТИИ СТУДЕНТА
Процесс обучения, кoтoрый был пoстрoен в сотрудничестве преподавателя и студента, должен пoзвoлять студенту иметь представление o тoм, чтo oн является сoздателемсвo их ^бственных идей и защищать свoи права.
Ключевые слова: преподаватель, студент, обучения, сoтрудничествo, развития
THE DEVELOPMENT OF COMPETENCE OF THE TEACHER IN THE SUCCESSFUL DEVELOPMENT OF THE STUDENT
The learning process, which was built in collaboration with the teacher and the student, should allow the student to have an idea that he is the creator of his own ideas and to protect his rights.
Keywords: teacher, student, learning, cooperation, development.
Сведение об авторе:
Латипов Сафар - декан математического факультета Таджикского государственного педагогического университета им.С.Айни Тел. (+992) 915535735
About the author:
Latipov Safar - Dean of the Faculty of Mathematics of Tajik State Pedagogical University named after S. Aim. Tel.-(+992)915535735
НУТЦИ КАСБЙ ДАР НИЗОМИ ОМОДАСОЗИИ ОМУЗГОРОНИ ОЯНДАИ
ЗАБОНИ ХОРИ^И ДАР МУАССИСА^ОИ ТА^СИЛОТИ ОЛИИ ОМУЗГОРИ
Шалимова З., Алиев С.Н.
Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айнй
Имруз тахдиди проблемаи ташаккули нутди касбй яке аз умдатарин проблемаи таълими забонхои хоричй дар мактаби олй махсуб меёбад, чунки талабот ба мутахассисони донандаи забони хоричй вобаста бо густариши робитахои кории байналмилалй, азхудкунии технологияи навин, ташкили муассисахои сершумори муштарак ва самаранокгардонии фаъолияти касбй дар робитаи зич бо шарикони хоричй хеле афзоиш ёфтааст.
Талаботи рузафзуни муоширати байналмилалй, тафридаи торафт бештари дониши илмй эътирофи зарурй ва табиии мафхуми «забон барои мадсадхои махсус»-ро бо тафовут аз «умуман забон» аз чониби олимони гуногун муайян кард. Х,ануз дар миёнаи солхои 70-уми асри гузашта масъалаи рушди салохияти забонии касбй хамчун яке аз масоили мухимтарини сохаи таълими забонхои хоричй баррасй мегашт. Соли 1977 дар Вена оид ба масъалаи «забон барои мадсадхои махсус», яъне забоне, ки дар бахшхои мухталифи фаъолияти инсон, мисли тиб, худуд, тичорат, маориф ва хоказо истифода бурда мешавад, нахустин симпозиуми аврупой баргузор гардид. Олимон саъй варзиданд, ки хадафхо, вазифахо мундарича, ва усулхои таълимро дар сохаи мазкури таълими забонхои хоричй муайян созанд. Ба масъалахои омодагардонии муаллимоне, ки барои татбики мадсадхои дар пеш гузошташуда добилият доранд, таваччухи махсус зохир карда шуд, зеро дар давраи мазкури таърихй омузгорон бештар ба таълими асосхои филологии забони мавриди омузиш, на ба истифодаи он дар муоширати касбй мутаваччех буданд.
Вобаста ба ин мавзуъ яке аз нудтаи назари чолиб, ба андешаи мо, нудтаи назари А. А. Леонтев мебошад, ки тибди он «фаъолияти нутдй худ ба худ вучуд надорад. Танхо низоми амалиёти нутдие мавчуд аст, ки онхо ба ягон навъи фаъолият -- пурра назариявй, зехнй ва ё амалиявй дохил мешаванд» [ 8, с.112].
Ю. Д. Дешериев зикр менамояд, ки «дар забонхои олам, алалхусус дар мамлакатхои нисбатан мутараддй, тафридадихии ичтимой-касбии забон васеъ густариш ёфтааст. Вобаста бо инкишофи пуршиддати илм ва техника ба истилох «зерзабонхо» (забони математика, физика, химия ва гайра) пайдо шудаанд» [5, с. 16].
Дар забони модарй азхудкунии забони касбй ба таври табий дар рафти фаъолияти таълимй ва мехнатии одам ба амал меояд. Вале хангоме зарурати муоширати касбй бо хампешаи хоричй пайдо мегардад, яъне хангоме сухан аз хусуси зарурати азхудкунии забони касбй тавассути забони хоричй меравад, мушкилоти зиёд ба вучуд меоянд, зеро забони касбй махсусияти худро дорад, ки зарурати фарохамсозии шароитхои
педагогиро барои таълими максадноки забони дар навъи муайяни фаъолияти инсон истифодашаванда пешбинй менамояд.
Дар чумхурии мо дар муассисахои тахсилоти олии забонй таълими забони хоричй хамеша фаъолияти ояндаи касбии донишчуро ба хисоб мегирифт ва имруз низ ба хисоб мегирад. Дар тавсияхои методии барномахои таълимй оид ба забони хоричй таъкид карда мешавад, ки забони хоричй кисми чудоинопазири омодагардонии мутахассиси муосир мебошад. Мувофики хуччати мазкур, курси донишгохии забони хоричй бояд «хусусияти мутамоил ба касбият дошта бошад, аз ин ру вазифахои онро дар навбати аввал талаботи коммуникативй ва маърифатии мутахассисони тахассуси дахлдор муайян мекунад»[9, c.4].
Х,адафи курси «Амалияи нутки шифохй ва хаттй» (АНШХ) дар муассисаи тахсилоти олии риштаи забони хоричй азхудкунии амалии нутки гуфтугуй-маишй ва забони ихтисос барои истифобарии фаъолонаи забони хоричй хам дар муоширати рузмарра ва хам дар муоширати касбй мебошад [2, c.27]. Асоси тахияи барномахо аз чудо намудани курс ба ду самт ё чанба: «Забони умумй» (General Language) и ва «Забон барои максадхои махсус» (Language for Specific Purposes -LSP) иборат аст. Онхо аз якдигар бо мавзуъхо ва таркиби матнхои таълимй, афзалияти навъхои фаъолияти нуткй, рушди малакахои барои азхудкунии фехрасти дахлдори нут; фарк мекунад. Дар чанбаи «забони умумй» рушди малакахои идроки нутки садодиханда (муколамавй ва гуфтугуй), малакахои нутки шифохии гуфтугуй-маишй, малакахои хондан ва навиштан амалй гардонда мешавад. Таълими забони умумй дар асоси маводи асархои нутки мавзуи гайримахсусонидашуда (маишй ва умумимаърифатй), инчунин маводхои дорои хусусияти кишваршиносй ва фархангшиносй рохандозй карда мешавад.
Дар чанбаи «забон барои максадхои махсус» рушди малакахои нутки оммавй (хабар, маъруза, мубохиса), рушди малакахои хондани адабиёти махсус бо максади ба даст овардани иттилоот, шиносой бо асосхои хулосабарорй (реферат), тавзехи мухтасар ва тарчумаи адабиёт оид ба ихтисос, рушди малаках,ои асосии навиштан барои омодагардонии маколах,о ва ба рох, мондани мукотиба сомон дода мешавад. Таълими забони ихтисос дар асоси маводхои матнии марбут ба мавзуъхои касбй амалй карда мешавад.
Х,амзамон, тачрибаи кор дар муассисаи тахсилоти олй нишон медихад, ки зимни муошират дар мавзуъхои касбй бо забони мавриди омузиш хатмкунандагони факултахои забонии муассисахои тахсилоти олии омузгорй мушкилй мекашанд, чунки омузиши забони хоричй дар факултаи махсус азхудкунии беихтиёронаи онро дар сохаи касбй таъмин намекунад.
Тачрибаи кори бисёрсолаи мо дар муассисаи тахсилоти олии омузгорй нишон медихад, ки дар донишчуёни факултахои забонй (забони англисй, забонхои романию германй) хангоми татбики муоширати касбии марбут бо забони хоричй як катор душворихо ба вучуд меоянд, ки пеш аз хама бо надонистани лугати махсус дар сохаи методикаи таълими забонхои хоричй вобаста мебошанд. Вокеияти мазкур зарурати ташкили махсуси раванди таълими фаъолияти нутки касбиро тавассути забони хоричии касбии муаллими забони хоричй дар факултахои забонии муассисахои тахсилоти олии омузгорй исбот менамояд.
Бо назардошти вокеияте, ки масъалахои таълими фаъолияти нуткии касбй бо забони хоричй дар пажухишхои дар муассисахои тахсилоти олии забонй баргузор кардашуда мавриди баррасй карор гирифтаанд, муносибатхои мавчуда оид ба таълими нутки касбй дар сохаи мазкур омухта шуданд [2,3,6,11]. Тахлили корхои назариявй ва татбики амалии онхо дар китобхои дарсй оид ба таълими нутки касбии забони хоричй имконият дод, ки доир ба муносибатхои имконпазир ба халли масъала тасаввурот хосил карда шавад [14].
Барои ифодаи хадафхои таълим дар замони хозира мафхумхои гуногун истифода мегарданд: «забони ихтисос», «забони хоричй барои максадхои махсус», «забони корй», «забони касбй», «салохияти касбии нуткй», «салохияти тамоюли касбии забони хоричй» ва гайра. Истилохи байналмилалии аз хама зиёд истифодашаванда истилохи «Language for Specific Purposes » («Забон барои максадхои махсус») мебошад.
Худи мафхуми «нутки касбии омузгори забони хоричй»-ро пажухишгарон аз дидгоххои гуногун баррасй менамоянд [1, с. 14]. Масалан, дар зери мафхуми «касбй» нутки муаллими забони хоричй хангоми дарс фахмида мешавад, ки он дар лугати мактабй татбик ёфта, мундаричааш вобаста ба хадафи мушаххаси таълим, метавонад аз хабар додани иттилоот, муайян кардани талабот, ба миён гузоштани вазифахо, назорат
аз pyйи ичpои онхо, ислохи фаъолияти талабагон, баходихии натичахои бадастоваpдашyда ва хоказо ибоpат бошад.
Махз хамин мазмyнpо С. Я. Ромашина ба мафхуми «нутди касбии омyзгоpи забони хоpичй» воpид месозад, ки y яке аз аввалинхо шyда, масъалаи заpypати таълими махсyси доpои касбияти мyошиpати нутдии донишчyëни мyассисаи тахсилоти олии омyзгоpиpо даp машгулият^ои ^pra амалии забони хоpичй пеш гузоштааст[13]. С.Я. Ромашина даp пажухиши худ оид ба таълими донишчyëн - муаллимони ояндаи забони хоpичй, чихдти мyошиpати нутдй бо талабагон даp даpс исpоp меваpзад. Муаллиф зи^ мекунад, ки намунахои нутди касбии муаллими донишгох худ аз худ ба нутди донишчyëн тахвил намеëбанд, ба тавpи мадсаднок баpои донишчyëн омyзондани мyошиpати нутдии тамоюли касбй заpyp аст. Ба фикpи муаллиф, агаp масъалаи ба муаллимони ояндаи забони хоpичй таълим додани нутди касбии тавассути забони хоpичй пеш нихода шавад, на фадат омyзондани шаклхои забонии ифода, балки инчунин халли масъалахои коммуникативй-педагогй ба воситаи забони мавpиди таълим заpyp аст. Даp пажухиши С.Я. Ромашина хадафи таълим аз таъмини истифодаи забони хоpичии мавpиди омузиш хамчун воситаи мyошиpати касбй-педагогии омyзгоp бо мухассилин, ки гyзаpиш ба забони модаpиpо истисно мекунад, ибоpат мебошад [14].
Т. М. Матсуева ташкилдихии таълими забони хоpичиpо даp китобхои даpсй оид ба амалияи нутди шифохй ва хаттй баpои муассисахои тахсилоти олии омyзгоpй (даp асоси забони олмонй) пажухиш каpда, одилона зи^ менамояд, ки «низоми таълими тамоюли касбй бояд ба низоми умумии таълими забони хоpичй мувофидат кунад, дисми таpкибии мухими он бошад». Даp зеpи мафхуми «таълими тамоюли касбй» муаллиф ташаккулдихии лаëдатхои истифодаи забони хоpичиpо даp холатхои мухталифи мyошиpати хам психологй-педагогй ва хам лингводидактикй мефахмад [ 11, с.26].
М.Г. Хасбулатова таъкид мекунад, ки таълими забони хоpичй даp муассисахои тахсилоти олй бояд ба вазифахои касбии омодасозии муаллимон тобеъ каpда шавад ва пешниход менамояд, ки ба амалияи забон yнсypхои педагогикунонии таълим тавассути ташкилдихии низомхои этюдхо ва бозихои касбию надшофаpихои тамоюли педагогй бо забони хоpичй воpид каpда шаванд [15].
Х,амин тавp, даp зеpи мафхуми «нутди касбии муаллими забони хоpичй», пеш аз хама, мyошиpати педагогии муаллим ва шогиpд бо забони мавpиди омузиш фахмида мешавад, ки ба фи^и мо, яке аз дисматхои мyошиpати касбии муаллими забони хоpичй мебошад. Х,амин таpид, «нутди касбии муаллими забони хоpичй»-pо хамчун нутди касбии муаллим даp бахши таълими забони хоpичй даp муассисахои тахсилоти мданаи умумй бояд фахмид, ки он дисмати мyхимтаpини мyошиpати касбй мебошад ва масъалахои касбй-педагогй, забонй ва методии таълими забони хоpичиpо даpбаp мегиpад.
Баpои таълими нутди касбии забони хоpичй даp муассисахои тахсилоти олии забонй олимон муносибатхои илмии мyхталифpо пешниход менамоянд [10]. Х,оло муносибати коммуникативй-фаъолиятй хеле гyстаpиш ëфтааст, ки он машгулият оид ба забонpо чониби таълими мyошиpат, истифодабаpии забон бо мадсади мубодилаи афкоp доиp ба фаъолияти мушаххаси донишчyëн майлон медихад. Баpои ин ба ташкил каpдан ва дастгиpй намудани талабот чихати мyошиpат ва азхудкунии иттилооти доpои ахамияти касбй ва аpзиши yмyмифаpхангй таваччухи якyмдаpача зохиp каpда мешавад. Мохияти муносибати коммуникативй-фаъолиятй «аз фаpохамсозии шаpоитхо баpои талабагон ибоpат аст, ки даp онхо талабагон даp фаъолият иштиpок намоянд, худи фаъолият баpои талабагон мухим бошад ва даp чахоpчyбаи холатхои мушаххаси хаëтй сypат гиpад. Асоси муносибати коммyникативй-фаъолиятиpо фаъолияти водей даp холатхои пешниходкаpдашyда ташкил медихад» [7, с.81].
Зимни ташкил додани таълими нутди касбй аз чониби омyзгоpи забони хоpичй муносибати самаpаноктаpин, аз нигохи мо, ин амалигаpдонии таълими хама навъхои фаъолияти нутдй (истимоъ, гyфтоp, хониш ва хат) мебошад, чунки даp шаpоити фаъолияти нутдии водей онхо даp таъсиppасонии зичи мутадобила амал менамоянд.
Ташкили таълими нутди касбй тавассути забони омухташаванда ба туфайли ташкили фаъолияти таълимй ва касбии донишчyëн пдада мегаpдад. Фаъолият хамеша мавчудияти кадом як субъекти амалкунанда ва объектеpо, ки субъект таFЙиp медихад, пешбинй мекунад. Сухан гуфтан оид ба фаъолияти касбие табиист, ки донишчу даp холате субъекти он мебошад, агаp мадсаднокиpо махз ба даст оваpдани донишхо ë ихтисоси мушаххаси касбй ташкил намояд. Махз фаъолият мустадилият ва масъулияти мутахассиси ояндаpо даp инкишофи худ муайян мекунад. Myошиpати касбй хамон
шароитхо, хамон заминаи умумиро ташкил медихад, ки фаъолият дар онхо рушд меёбад.
АДАБИЁТ
1. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий. /Теория и практика обучения иностранным языкам. - М.: Икар, 2009. - 448 с.
2. Алиев С.Н. Научно-педагогические основы формирования профессиональной компетенции будущих учителей иностранных языков в педвузах Республики Таджикистан (на материале английского языка). Автореф.дис. док. пед. наук, 13.00.01/ -Душанбе., 2009. - 45 с.
3. Бердичевский А.Л. Оптимизация системы практической языковой подготовки учителя иностранного языка. Автореф. дис. доктора, пед. наук. -М., 1991.-45 с.
4. Девина Л.И. Обучение устному профессиональному общению на иностранном языке. (Английский язык, неязыковой вуз): дис. канд. пед. наук.-М., 1989.
5. Дешериев Ю.Д. Социальная лингвистика.-М.: Наука, 1977.- 382 с.
6. Захаренкова М.Н. Пути повышения эффективности профессиональной подготовки студентов старших курсов на занятиях по практике языка //Вопросы совершенствования процесса обучения иностранному языку в средней школе и вузе / Республиканский сборник. -Горький, 1978. - С. 33-41.
7. Зимняя И.А. Речевая деятельность как объект обучения // Взаимосвязанное обучение видам речевой деятельности. -М., 1985.-С. 16-41.
8. Леонтьев А.А. Теория речевой деятельности. - М.: Наука, 1971. - 189 с.
9. Методические указания к типовым программам по иностранным языкам для неязыковых специальностей. -М.: МГЛУ, 1991. - 45 с.
10. Мильруд Р.П, Максимова И.Р. Современные концептуальные принципы коммуникативного обучения иностранным языкам // Иностр. языки в школе. - 2000. - N 4. - С.9-15.
11. Мацуева Т.М. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку как специальности и его реализация в действующих учебниках по практике устной и письменной речи для педагогических вузов (на материале немецкого языка): дис. канд пед. наук. - М., 1993.- 228 с.
12. Пенькова О. В. Формирование умений делового общения у студентов неязыковых вузов средствами иностранного языка: Общепедагогический аспект. Автореф. дис. канд. пед. наук. - Волгоград, 2001. -16 с.
13. Ромашина С.Я. Обучение студентов речевому общению при формировании профессиональных умений учителя (на материале английского языка, II курс, языковой вуз). Автореф. дис. канд. пед. наук. - М.,-1979.-18 с.
14. Сластенин В.А. Формирование профессиональной культуры учителя: Учебное пособие. - М.: Прометей, 1993. -159с.
15. Хасбулатова М.Г. Формирование интереса к профессии учителя в процессе обучения иностранным языкам студентов неязыковых факультетов педвуза: дис. канд. пед. наук. -М., 1991.- 212 с.
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ РЕЧЬ В СИСТЕМЕ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ВУЗЕ
В статье рассматривается профессиональная речь учителя иностранного языка, раскрываются ее сущность и характерные особенности. Особое внимание уделено роли учебной дисциплины "Практика устной и письменной речи" в развитии профессиональной речи учителя иностранного языка.
Ключевые слова: профессиональная речь, речевая деятельность, общий язык, язык для специальных целей, речевое общение, практика устной и письменной речи, коммуникативно-деятельностный подход.
PROFESSIONAL SPEECH IN THE SYSTEM OF TRAINING FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHERS IN THE PEDAGOGICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
The article discusses the professional speech of a teacher of a foreign language, reveals its essence and characteristics. Particular attention is paid to the role of the discipline "The practice of speaking and writing" in the development ofprofessional speech of a teacher of a foreign language.
Keywords: professional speech, speech activity, general language, language for special purposes, speech communication, practice of speaking and writing, communicative activity approach.
Сведение об авторах:
Халимова Зарина - старший преподаватель кафедры методики преподавания английского языка Таджикский государственный педагогический университет им. С.Айни;
Алиев С.Н. - доктор педагогических наук, профессор каф. методики преподавания английского языка Таджикский государственный педагогический университет им. С.Айни; Э-почта: [email protected]. Тел: (+992) 933450545.
About the authors:
Halimova Zarina - Senior Lecturer, Chair of English Teaching Methodology, Tajik State Pedagogical University named after S. Ayni; [email protected]. Тел: (+992) 904033309. Aliev S.N. - Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Chair of English Teaching Methodology, Tajik State Pedagogical University named after S. Ayni; E-mail: [email protected]. Tel: (+992)933450545.
ФОРМИРОВАНИЕ КЛЮЧЕВЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ УЧАЩИХСЯ
НА УРОКАХ ХИМИИ
Файзуллаева М.М.
Таджикский государственный педагогический университет им. С.Айни,
Бобизода Г.М.
Академия образования Таджикистана
Сегодня модернизация системы образования ориентирует учебно-воспитательный процесс школы на развитие личности школьников. В данном контексте важным является развитие познавательных способностей учащихся, творческого потенциала, что несомненно исключит выступление ученика в ролипассивного слушателя. В решении данного вопроса ключевым является компетентностно-ориентированное обучением. Компетентностно -ориентированным обучением занимались многие ученые, которые в первую очередь в своих работах обращали свое внимание на содержание понятия компетентностный подход [1, с.201]. Так, по мнению Полякова С.Д. «компетентностный подход - это ориентация на формирование обобщённых умений (аналитических, исследовательских, коммуникативных и т.д.), которые школьники могут применить в различных образовательных (не только учебно-предметных) и жизненных ситуациях».
Компетентностная парадигма образования учитывает способность личности самостоятельно выбирать и уметь оперировать уже приобретенными знаниями в различных ситуациях и областях жизни. В процессе обучения в школе учащиеся усваивают различные компетенции.
Компетенция - это сфера вопросов, в которых личность хорошо осведомлена, также это круг полномочий, прав. Следовательно, компетенция относится не к субъекту выполняемой работы, а к кругу проблем, которая имеет отношение к деятельности. Говоря по-другому, компетенции - это функциональные задачи, которые взаимосвязаны с деятельностью, и их кто-то способен успешно решать. Компетентность сама принадлежит к субъекту деятельности и благодаря ней человек может решать конкретные проблемы[2, с. 15].Как результат образования компетентность изучал Зеер Э.Ф, он считает, что компетентность — это интегративная черта любой личности. Интегративную черту личности составляют система знаний, умений и навыков, которые нужны для осуществления определенного вида профессиональной деятельности [3, с.23]. Говоря о компетенции, следует обратить на понятие «ключевые компетенции».Под ключевыми компетенциями в своей работе мы понимаем наиболее всесторонние по своему характеру и степени использования компетенции. Формирование ключевых компетенций проводится на каждом уроке, их можно назвать надпредметными. Для общего образования Хуторской А.В. выделяет семь групп ключевых компетенций.
Основанием для этого послужили цели общего образования, структура социального опыта, жизненного опыта личности, а также главные виды деятельности школьника. В таблице 1 приведена структура компетенций Хуторского А.В., которыми должен овладеть выпускник современной школы [4, с. 101].
Таблица 1- Ключевые компетенции выпускников школы (по Хуторскому А.В.)
Ключевые компетенции
1. Учебно-познавательная 5.Информационная
2. Ценностно-смысловая б.Коммуникативная
З.Социально-трудовая 7.Общекультурная
4.Личностного - самосовершенствования