50 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ч_/
Ибрагимова Г.Н.,
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети катта укитувчиси
ПЕДАГОГИК ИННОВАЦИЯЛАР ЁРДАМИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ КРЕАТИВ КОБИЛИЯТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ
ИБРАГИМОВА Г.Н. ПЕДАГОГИК ИННОВАЦИЯЛАР ЁРДАМИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ КРЕАТИВ КОБИЛИЯТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ
Кейинги вактларда укув ва ижодий жараёнларнинг узаро таъсири масалалари, ижодий кобилиятларини шакллантириш конуниятлари фаол урганилмокда. Ижодий кобилиятлар де-ганда, талабаларнинг ижодий характерга эга булган ва фаолиятнинг муайян мах,сулида амалга ошадиган х,аракат малакаларида намоён буладиган имкониятларини тушунамиз. Маколада талабаларнинг ижодий кобилиятларини шакллантириш ва ривожлантириш учун укув жараёнини оптималлаштириш шакллари, талабалар ижодий кобилиятларини шакллантиришга замонавий ёндашувлар баён килинган.
Таянч суз ва тушунчалар: укув жараёни, фаолият, ижодий фаолият, ижодий кобилиятларни шакллантириш ва ривожлантириш, таълимнинг инновацион технологиялари.
ИБРАГИМОВА Г.Н. ФОРМИРОВАНИЕ КРЕАТИВНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ СТУДЕНТОВ С ПОМОЩЬЮ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИННОВАЦИЙ
В последнее время активизировалось изучение вопросов взаимодействия учебного и творческого процессов, закономерностей формирования творческих способностей. Творческие способности понимаются как возможности студентов, проявляющиеся в умении выполнять действия творческого характера и реализующиеся в конкретных видах деятельности. В статье определена форма оптимизации учебного процесса для формирования и развития творческих способностей студентов, представлены современные подходы к формированию творческой способности студентов.
Ключевые слова и понятия: учебный процесс, деятельность, творческая деятельность, формирование и развитие творческих способностей, инновационные технологии обучения.
IBRAGIMOVA G.N. FORMING OF STUDENTS CREATIVE ABILITIES IMPLEMENTING PEDAGOGICAL NOWATIONS
Nowadays studying issues of educational and creative processes interaction, regularities of formation of creative abilities became more active. Creative abilities are understood by us as the possibilities of students which are shown in ability to carry out actions of creative character and realized in concrete activity directions. In article the form of optimization of educational process for formation and development of creative abilities of students is defined, modern approaches to formation creative ability of students are presented.
Keywords: educational process, activity, creative activity, formation and development of creative abilities, innovative technologies of training.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 3
Илгор педагогик тажрибалар ва таълим назариясига оид ютуцларни амалиётга жорий этиш бугунги кунда алохида долзарблик касб этмоцда. Уцитувчини муайян педагогик фаолиятга жалб этишга оид куплаб тажрибалар вужудга келмоцда ва тупланмоцда.
Куплаб укитувчиларда амалиётда мавжуд тажрибаларни узлаштириш эхтиёжи шакллан-маган. Мазкур тажрибаларни танлаш ва тахлил килиш куникма ва малакалари хам етарлича таркиб топмаган. Укитувчилар узларининг шах-сий тажрибалари ва касбдошларининг фаоли-ятларини тахлил килишга етарлича эътибор каратмаяптилар.
Укитувчининг педагогик фаолияти анъана-вий хамда инновацион характерга эга булиши мумкин. Шуни унутмаслик керакки, илFор педагогик тажрибалар алохида самарадорликка эга. Шу билан бир каторда педагогик тажрибалар янгилик касб этиб, у таълим амалиёти ва дидактика назариясини бойитишга хисса кушади.
ИлFор тажрибаларни яратиш ва хамкасблари орасида оммалаштиришда укитувчининг мав-кеи алохида урин тутади. Шунинг учун хам муайян тажрибанинг асосий холатлари ва курсаткичларини амалиётга киритиш хамда оммалаштиришда субъектив омилларни алохида хисобга олиш керак. Шунингдек, унинг вариант-ларини бахолаш ва педагогик жамоа орасида ёйиш нихоятда зарурдир. Тажрибаларни уза-тиш ва узлаштириш жараёнида унинг объекти ва янги жихатларига алохида эътибор каратган холда амалиётга жорий этиш талаб килинмокда. Хар бир укитувчи янги тажрибани вужудга кел-тириши учун унинг кимматли хамда бетакрор жихатларига эътибор каратиши керак. ИлFор педагогик тажрибалар оммавий характер касб этиши учун укитувчи объектив педагогик наза-рияларни узлаштирган булиши лозим.
Педагогик тажрибаларнинг ранг-барангли-гини новаторлик хамда тадкикотчилик оркали куриш мумкин. Бунда укитувчи амалий фао-лиятдан назарий тахлил ва умумлаштиришга утади. Бундай ёндашувларда мамлакат таълим тизимига хос булган инновацион карашлар ва усуллар уз ифодасини топади.
Педагогикада инновация, инновацион фао-лият, инновацион педагогика, таълимда инновацион жараёнларни бошкариш каби тушун-чалар XX асрнинг 60-йилларида дастлаб АК.Ш
ва Fарбий Европа мамлакатларида «таълим технологияси» тушунчаси эътироф этилган вактда пайдо булди. Бу тушунчаларнинг пайдо булиши ва инновацион таълим назариясининг яратилиши туFрисида маълумот берувчи ман-балар тахлили шуни курсатадики, бу тушунча-лар таълим тизимига янгиликларни, педагогик технологияларни киритиш оркали талабалар-нинг креатив кобилиятларини шакллантириш, таълим самарадорлигини ошириш, шахс ижти-моийлашувини таъминлаш, бу борада муайян муваффакиятларга эришиш учун таълим жараёнида укувчи-талабага дустона муносабатларни шакллантиришга уриниш натижасида вужудга келди.
Укитувчи фаолиятининг инновацияларга йу-налганлиги психологик-педагогик тадкикотлар натижасини таълим амалиётига татбик этиш имконини беради. Педагогик тадкикотлар натижасини оммалаштириш учун амалиётчиларни олинган натижалар билан махсус таништириш талаб этилади. Укитувчиларни янги тажрибаларни оммалаштириш мухим ахамиятга эгали-гига ишонтириш асосида уларда янгиликларни узлаштириш эхтиёжи хосил килинади. Бу янгиликлар мутахассислар томонидан тезкор маслахатлар бериш, махсус семинарлар ва тренинглар ташкил этиш, конференцияларда чикишлар килиш, булажак укитувчиларга эса туркум маърузалар укиш оркали етказилади.
«Янги педагогик Fоялар ва технологиялар-нинг оммалаштирувчиси ва тарFиботчиси ким-лар булиши керак?» деган хакли савол туFилади. Алохида укитувчи ёки таълим муассасаси таж-рибасини урганиш, оммалаштириш олий таълим муассасаси профессор укитувчилари, умумтаъ-лим муассасаларида ишлайдиган илFор педа-гоглар томонидан амалга оширилади. Бундай гурухларни ташкил этиш зарурияти бир катор холатлар билан ифодаланади:
1. Педагогик янгилик муаллифи унинг истик-боли хакида зарур маълумотлар ва аник бахони бера олмайди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 3
52 TAЪЛИМ TЕXHОЛОГИЯЛAРИ I ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ TЕXHОЛОГИИ
2. ИлFop Foялapни oммaлaштиpиш пeдaгoг-дaн кУшимчa вaк1т, куч-куввaт вa 0Fиp мeхнaтни тaлaб килaди.
3. Муaйян янгилик x,ap дoим хaм унинг муaллифи тoмoнидaн илмий-мeтoдик жихaтдaн eтapличa acocлaнмaйди.
4. Муaллифлap yзлapининг иннoвaциялa-pи вa улapни aмaлиётгa тaтбик этиш йyллapи, ёндaшувлapини бaён килишдa yзлapи вa хaм-кacблapининг шaхcий хуcуcиятлapи билaн 6OF-лик хoлдa тyхтaлишлapгa вa тycиклapгa дуч œ-лaдилap.
5. Ижoдий ^ух УЗ зиммacигa нaфaкaт пe-дaгoгик иннoвaциялapни тapFиб килиш вa oм-мaлaштиpиш, бaлки улap acocидa Укитувчилap фaoлиятигa тузaтишлap киpитиш, бyлaжaк пeдaгoглapнинг кacбий билимдoнлиги вa мaхopaтини бoйитиш вaзифacини хaм oлaди.
6. Ижoдий ^ух aъзoлapи пeдaгoгик мoни-тopинг yткaзиш, иннoвaциялapни тизимли тaн-лaш, янги F0ялap, тeхнoлoгиялapни бaхoлaш, oлий тaълим муaccacaлapи иш тaжpибaлapини бoйитиш вaзифacини хaм уз зиммacигa oлaди.
Taтбик этишгa йyнaлтиpилгaн фaoлиятни бoшкapишдa иннoвaция муaллифининг узи иштиpoк этмaйди. Бундaй ёндaшув ижoдкop укитувчининг имкoниятлapини кeнгaйтиpиш вa уни муaйян мaкcaдгa йyнaлтиpишгa хизмaт килaди. Шу тapикa пeдaгoгик иннoвaциялap яpaтувчилapи вa oммaлaштиpувчилapининг куввaтлapи биp ну^га жaмлaниб, муaйян мaкcaдгa йyнaлтиpилaди.
Пeдaгoгик иннoвaциялap узининг муaйян тaвcифигa эга. Пeдaгoгик иннoвaциялapнинг бyлaжaк Укитувчилapнинг кpeaтив фaoлиятини шaкллaнтиpишгa хизмaт килaдигaн yлчoвлapи куйидaгилapдaн ибopaт: иннoвaциoн уcуллap-нинг янгилиги, oптимaллиги, юкopи нaтижa 6e-pиш имкoниятигa эгaлиги, oммaвий тaжpибaдa ижoдий кУллaш имкoниятигa эгaлиги кaбилap.
Иннoвaциoн уcуллapнинг acocий yлчoви улapнинг янгилиги, илмий тaдкикoт нaтижa-лapи хaмдa илFop пeдaгoгик тaжpибaлap би-лaн тeнглигидaдиp. Шунинг учун х^м иннoвa-циoн жapaёндa фaoлият ^^тишни иcтoвчи Укитувчилap учун янгиликнинг acocий мoхияти нимaдaн ибopaтлигини билиш мухим aхaмиятгa эгa. Aгap биp укитувчи учун мaзкуp тaжpибa тa-мoмaн янги хиcoблaнca, иккинчиcи учун янги бyлмacлиги хaм мумкин. Шунингдeк, бyлaжaк Укитувчилap учун хaм aйни биp уcулнинг ян-
гилик дapaжacи туpли-тумaн булиши мумкин. Шунинг учун Укитувчилap хaм, бyлaжaк пe-дaгoглap хaм иннoвaциoн ижoдий фaoлият-гa ихтиёpий тapздa уз эхтиёжлapидaн кeлиб чик^н хoлдa киpишишлapи лoзим. Бу, уз нaв-бaтидa, улapнинг шaхcий узига хocликлapи, индивидуaл-пcихoлoгик хуcуcиятлapи билaн бeвocитa бoFликдиp1.
Бyлaжaк Укитувчилapнинг кpeaтив функ-циялapини шaкллaнтиpишгa хизмaт килaдигaн иннoвaциoн уcуллapнинг янгилиги биp нeчa дapaжaлapдa нaмoён бyлaди. Улap: aбcoлют дa-paжa; лoкaл-aбcoлют дapaжa; шapтли дapaжa; cубъeктив дapaжa кaбилap. Бу фapклap улap-нинг кУллaниш coхacи вa aниклик дapaжacи билaн бoFликдиp.
Пeдaгoгик иннoвaциялap caмapaдopлиги-нинг yлчoви cифaтидa oптимaллик укитувчи вa Укувчилapнинг кaфoлaтлaнгaн нaтижaгa эpиши-ши учун куч-куввaт capфлaшлapини тaкoзo этa-ди. Tуpли Укитувчилap вa yкувчилap yзлapининг шaхcий пeдaгoгик хaмдa укув фaoлиятлapи жa-paёнидa туpличa дapaжaдaги caмapaдopликкa эpишaдилap. Taълим жapaёнигa пeдaгoгик ин-нoвaциялapни киpитиш acocидa имкoн кaдap ^м куч вa вaкт capфлaгaн хoлдa юкopи caмapa-дopликкa эpишиш хaмдa кaфoлaтлaнгaн нaтижa oлиш нaзapдa тутилaди. Худди мaнa шунинг узи пeдaгoгик иннoвaциялapнинг oптимaллик дa-paжacини бeлгилaйди.
Иннoвaциoн уcуллapнинг энг мухим бeлги-cи cифaтидa нaтижaлaнгaнлик укитувчи фao-лиятидa ижoбий ютуклapгa эpишилгaндaгинa нaмoён бyлaди. Улчoвлapдaги тeхнoлoгиклик, кузaтувчaнлик, нaтижaлapнинг кaйд этилган-лиги укитишнинг янги уcуллapи, мeтoдлapи-ни бaхoлaш opкaли нaмoён бyлaди. Мaзкуp Улчoвнинг aхaмиятли жихaти шaхc, унинг идpo-ки вa тушунчaлapини шaкллaнтиpишнинг биp бутунлигидa нaмoён бyлaди.
Пeдaгoгик aмaлиётдa янги F0ялap вa тeхнo-лoгиялap rap, чeклaнгaн дapaжaдa кУллaниш дoиpacигa эга булиб кoлaди. Бу acocaн укув жa-paёнининг тeхник тaъминoти вa укитувчи фao-лиятининг yзигa хocлиги билaн бoFлик. Бундaй вaзиятдa пeдaгoгик янгиликлap хaкидa фикp юpитиш aхaмиятcиздиp.
1 Кapимoвa Г., Aзaмaтoвa Н. Бyлaжaк пeдaгoг кacбий мaхopaтининг шaкллaниш мeзoнлapи. II <^лк тaълими» жуpнaли. T.: 2006, 3-coн. -54-57-б.
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COВPEMEННOE OБPAЗOВAНИE 2015, 3
Педагогик тажрибада педагогик инновация-ларни ижодий куллаш алохида укитувчилар иш фаолиятининг бошланFич боскичида на-моён булади. Мазкур инновациялар тажриба-синовдан утказилиб, объектив бахолангандан сунг оммавий тарзда куллаш учун такдим этилади. Кенг оммалашган, ижобий натижа-ларга эришиш имконини берадиган иннова-цион усуллардан фойдаланган холда булажак укитувчиларнинг креатив функцияларини ри-вожлантириш максадга мувофик хисобланади.
Педагогик инновацияларни бахолаш ме-зонларини билиш булажак укитувчининг педагогик ижоднинг ранг-баранг шаклларини узлаштириши учун кулай шароит яратади. Педагогик маданиятнинг оддий эсда колган би-лимларни такрорлаш шаклидан бошлаб, ил-мий педагогик жамоатчиликка маълум булган Fоялар, концепциялар, технологияларни уз шахсий фаолиятига сингдиришдан уларни эвристик, креатив ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этишга кадар булажак педагогларнинг кундалик харакати мазмунини ташкил этиши лозим.
Педагогик инновацияларнинг мазмуни, уни куллаш методларини булажак укитувчилар тажрибасига сингдириш мухим ахамиятга эга. Таълим муассасаси хаётига педагогик инновацияларни кенг куламда олиб кириш учун унда янгилик мухитини яратиш, муайян ахлокий-психологик холатни шакллантириш, ташкилий, методик, психологик характерда-ги чора-тадбирларни куллаш талаб этилади. Шу максадда булажак укитувчиларнинг креатив функцияларини ривожлантириш, уларни педагогик инновациялар билан изчил куроллантириб бориш, инновацион усулларни тахлил ва татбик килишга ургатиш вазифаси-ни куйиш лозим1. Олий таълим муассасасида инновацион мухитни вужудга келтирмаслик булажак укитувчиларни тайёрлаш сифатига хам кескин таъсир курсатади. Бу эса, уз навба-тида, улардаги ижодкорлик, яратувчиликнинг ривожланмаслигига, суниб боришига сабаб булади. Ёш укитувчиларнинг инновацияларни изчил узлаштирганликлари сабабли педагогик жамоадаги кулай мухитда фаолият курсатаётган
1 Сластенин В.А., Подымова Л.С. Педагогика: Инновационная деятельность. - М.: «Издательство Магистр», 1997. -С. 224.
укитувчилар орасидаги карама-каршиликлар даражаси пасайиб, касбий фаолиятдаги эски колиплар бартараф этилади. Таълим муасса-сасидаги инновацион мухитда укитувчининг янгиликка булган муносабати яккол намоён булади2.
Укитувчининг инновацион фаолиятини урганишга йуналтирилган ташхислаш методла-ри хам ранг-барангдир. Педагогик янгиликлар-ни яратиш, узлаштириш ва куллаш имконини берадиган технологик муаммолар педагогик тажрибаларни ташхислаш негизида урганилиши лозим. Ташхислаш методларидан фойдаланиш укитувчи фаолиятининг кучли жихатларини намоён килади. Шунинг учун хам талабаларни ташхислашнинг замонавий методикалари билан куроллантириш давр талабидир. Талабаларнинг касбий истаклари ва эхтиёжларини хисобга ол-ган холда уларда касбий-педагогик маданиятни шакллантириш ва мунтазам ривожлантиришга йуналтирилган тулаконли максадли фаолиятни амалга ошириш лозим. Шу асосда хар бир ёш укитувчининг ижод килиши, яратувчилик фао-лияти билан шуFулланиши, ташаббус курсатиши учун кулай шароит яратиш назарда тутилади.
Ташхислаш асосида педагогик инновацияларни урганишда хар бир укитувчи тажрибаси-да ижобий, ривожлантирувчи холатлар билан бир каторда салбий куринишлар хам мавжуд-лигини хисобга олиш зарурлигини унутмаслик керак. Ёш укитувчи таълим муассасасида сама-рали фаолият курсатиши учун унинг иш тажри-басида мавжуд булган ижобий хамда салбий жихатларни ташхислаш асосида яккол курсатиш талаб этилади3.
Инновацион жараёнларни урганиш макса-дида кулланиладиган ташхислаш методлари куйидагилардан иборат эканлигини булажак укитувчиларнинг онгига аник етказиш лозим. Улар:
- булажак укитувчиларнинг педагогик эх-тиёжлари, кизикишлари, алохида ахамиятга
2 Нишоналиев У. Инновационные педагогические технологии обучения и развития. / В сб. материалов научно-практической конференции «Актуальные вопросы профессионального воспитания молодежи». - Алма-Ата: Респ. издат. каб. казахск. акад. образования им. И.Алтынсарина, 2000. -С. 235-240.
3 К,одиров Б.Р., К,одиров К.Б. Касбий ташхис методлари туплами. / Амалиётчи психологлар учун методик кулланма. - Т.: Узбекистон миллий университети, 2003. -94-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 3
54 TAЪЛ И M TЕXHОЛОГИЯЛAРИ I ПЕДAГОГИЧЕСКИЕ TЕXHОЛОГИИ
эгa бyлгaн йyнaлишлapини тизимли тapздa Уpгaниш, бундa улap фaoлиятидa учpaйдигaн кийинчиликлap вa улapни бapтapaф этиш им-кoниятлapини aниклaш;
- бyлaжaк Укитувчилapнинг кизикишлapи вa эхтиёжлapини кoндиpишгa хизмaт килaдигaн F0ялap, кoнцeпциялap хaмдa илFop пeдaгoгик тaжpибaлapни излaб тoпиш вa oлий пeдaгoгик тaълим aмaлиётигa жopий этиш;
- бyлaжaк Укитувчилapнинг пeдaгoгик ин-нoвaциялapни yзлaштиpиш вa кУллaш жapaё-нидaги yзигa хocлик вa улapнинг туpли-тумaн кypинишлapини aниклaш, бундa нaмoйиш килиш, тacвиpлaш, oчик дapcлap yткaзиш, янги мaнбaлap уcтидa ишлaш, мaъpузaлap тaшкил этиш, тaжpибa-cинoв ишлapидa иштиpoк этиш ^би иш туpлapидaн кeнг фoйдaлaниш ^би-лap.
Пeдaгoгик иннoвaциялapни тaшхиcлaш aco-cидa ypгaнишгa йyнaлтиpилгaн aмaлий ишлap-ни хaм биp нeчa бocкичлapдa yткaзиш тaвcия этилaди:
1. Дacтлaбки бocкичдa бyлaжaк укитувчи-лapдaн aнкeтa cУpoвлapи, aнкeтa caвoллapигa oлингaн жaвoблapни тaшхиcдaн yткaзиш, инди-видуaл cухбaтлap тaшкил этиш вa aнкeтa ^в0л-лapигa oлингaн жaвoблapдaги мaълумoтлapни
тacдиклaш, тaшхиc нaтижaлapи acocидa 0лин-гaн мaълумoтлapни тaхлил килиш.
2. Maзкуp бocкичдa биpинчи бocкич нaти-жaлapи acocидa бyлaжaк укитувчининг кacбий-пeдaгoгик мaлaкacини oшиpишгa йyнaлти-pилгaн тaдбиpлap peжaлaштиpилaди хaмдa улapни aмaлгa oшиpиш йyллapи кypcaтилaди.
3. Ушбу бocкичдa aмaлгa oшиpилгaн ишлap якунлaниб, тaкpopий тaшхиcлaш yткaзилaди. Maзкуp жapaёндa бyлaжaк укитувчининг фao-лияти opaлик хaмдa якуний нaтижaлapни 0лиш-Ta йyнaлтиpилaди. Гуpухдaги тaлaбaлap фao-лиятидa pyй бepгaн yзгapишлap чукуp тaхлил килинaди.
Xулoca ypнидa шуни aйтишимиз мумкинки, бyлaжaк Укитувчилapнинг хocил кил^н кacбий кyникмa, мaлaкa вa тaжpибaлapини тaшхиc-лaш хaмдa улapни тaшхиcлaш мeтoдлapи би-лaн куpoллaнтиpиш ^бий пeдaгoгик тaълим жapaёнини иннoвaциoн F0ялap acocидa кaйтa куpиш тaлaбaлapнинг кpeaтив фaoлиятини ca-мapaли pивoжлaнтиpиш имшнини бepaди. Бунинг нaтижacидa бyлaжaк Укитувчилapни иж0дий фaoлият кypcaтиш, тaшaббуcкopликкa ундaш имк0нияти вужудгa кeлaди.
Aдабиётлар:
1. Кapимoвa Г., Aзaмaтoвa H. Бyлaжaк пeдaгoг кacбий мaхopaтининг шaкллaниш мe-зoнлapи. II «Xaлк тaълими» жуpнaли. T.: 2006, 3-coн. -54-57-б.
2. Hишoнaлиeв У. Иннoвaциoнныe пeдaгoгичecкиe тeхнoлoгии oбучeния и paзвития. I В c6. мaтepиaлoв нaучнo-пpaктичecкoй кoнфepeнции «Aктуaльныe вoпpocы пpoфec-cиoнaльнoгo вocпитaния мoлoдeжи». - Aлмa-Aтa: Рecп. издaт. ^б. кaзaхcк. aкaд. oбpa-зoвaния им. И.Aлтынcapинa, 2000. -С. 235-240.
3. Слacтeнин B.A., Пoдымoвa Л.С. Пeдaгoгикa: Иннoвaциoннaя дeятeльнocть. - М.: «Издaтeльcтвo Maгиcтp», 1997. -С. 224.
4. Koдиpoв Б.Р., Koдиpoв К.Б. ^бий тaшхиc мeтoдлapи тyплaми: aмaлиётчи п^х0-лoглap учун мeтoдик кУллaнмa. - T.: Узбeкиcтoн миллий унивepcитeти, 2003. -94-б.
5. Ибpaгимoвa Г.H. Бyлaжaк тaлaбaлapнинг кpeaтивлик функциялapини шaкллaнти-pишнинг aйpим мacaлaлapи. II «Пeдaгoгик тaълим»: T.: 2011, № 4. -19-21-б.
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБРAЗOВAНИE 2015, 3