Норбошева Мех,ри Очиловна,
Термиз давлат университети мактабгача таълим методикаси кафедраси мудири, психология фанлари номзоди, доцент
ОТА-ОНАНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК САВОДХОНЛИГИНИНГ БОЛАНИ МАКТАБГА ТАЙЁРЛАШГА ТАЪСИРИ
УДК: 373.29
НОРБОШЕВА М.О. ОТА-ОНАНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК САВОДХОНЛИГИНИНГ БОЛАНИ МАКТАБГА ТАЙЁРЛАШГА ТАЪСИРИ
Маколада болани мактаб таълимига тайёрлашда ота-онанинг педагогик-психологик савод-хонлигининг ах,амияти назарий ва амалий жих,атдан ёритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: педагогик-психологик саводхонлик, мактабга тайёрлаш, оилада таълим, боFча ёши, мактаб таълими, ота-она, давлат укув дастури, илк ва мактабгача ёш, ривожланиш давлат талаблари.
НОРБОШЕВА М.О. ВЛИЯНИЕ ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ГРАМОТНОСТИ РОДИТЕЛЕЙ НА ПОДГОТОВКУ РЕБЁНКА К ШКОЛЕ
В статье с теоретической и практической точек зрения показано значение педагогико-психологических знаний родителей в подготовке ребёнка к обучению в школе.
Ключевые слова и понятия: педагогико-психологические знания, подготовка к школе, обучение в семье, дошкольный возраст, обучение в школе, родители, государственная учебная программа, ранний и дошкольный возраст, государственные требования развития.
NORBOSHEVA M.O. INFLUENCE OF PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL LITERACY OF PARENTS IN PREPARATION OF CHILD TO SCHOOL
The article shows the importance of pedagogical and psychological knowledge of parents in preparing a child for school, from a theoretical and practical point of views.
Keywords: pedagogical and psychological knowledge, preparation for school, family education, preschool age, schooling, parents, state curriculum, early and preschool age, state development requirements.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
Кириш.
«Узбекистон Республикаси мактабгача таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш Концепцияси>^нинг тасдикланиши сох,а ривожи учун истикболли дастур булди. Мактабгача таълимни ривожлантириш сох,асида давлат сиёсатини муваффакиятли юритишга тускинлик килаётган бир катор тизимли муам-молар ва камчиликлар курсатилганлиги, жум-ладан, ота-оналарнинг бола шахсининг шакл-ланишида мактабгача таълимнинг ижобий жих,атлари ва фойдаси х,акида етарлича маъ-лумотга эга эмаслиги муаммолардан бири сифатида курсатилган.
Узбекистон Республикаси Президентининг
2016 йил 29 декабрдаги «2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомил-лаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-2707-сон карор, Узбекистон Республика-сини янада ривожлантириш буйича Хара-катлар стратегиясининг устувор йуналишлари мактабгача таълим сох,асидаги ислох,отларнинг мазмун-мох,иятини очиб беради.
Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёев рах,барлигида 2017 йил 16 август куни булиб утган йиFилишда мактабгача таълим тизимини таркибий жих,атдан тубдан ислох, килиш, мазкур муассасаларга бола-ларни тула камраб олиш буйича мух,им вази-фалар куйилди. Бу борадаги тах,лиллар нати-жасида киска вактда учта йирик жужжат — Узбекистон Республикаси Президентининг
2017 йил 9 сентябрдаги «Мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК.-3261-сон карори, 2017 йил 30 сентябрдаги «Мактабгача таълим тизими бошкарувини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5198-сон фармони х,амда 2017 йил 30 сентябрдаги «Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлиги фаолиятини ташкил этиш туFрисида»ги ПК-3305-сон карори кабул килинди.
Шунингдек, 2018 йилнинг 30 сентябрида Узбекистон Республикаси Президентининг «Мактабгача таълим тизимини бошкаришни такомиллаштириш чора-тадбирлари туFриси-да»ги ПК-3955-сон карорнинг 3-иловасида
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 майдаги «Узбекистон Республикаси мактабгача таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида»ги ПК-4312-сон карори.
келтирилган «2018-2019 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштиришга доир кушимча чора-тадбирлар дастури»2да белгиланган вазифалар ижроси таъминла-ниши максадида мактабгача таълим муассаса-ларини янада кенгайтириш, 5-7 ёшлиларни мактаб таълимига тайёрлашга хизмат килувчи гурух,лар, курсларни ташкил этиш каби вазифалар белгиланган.
Мавзунинг долзарблиги.
Республикамиз буйича бугунги кунда мактабгача ёшдаги болаларнинг мактабгача таълим муассасаларига камрови атиги 33,5%ни ташкил этмокда. Сурхондарё вилоятида эса бу курсаткич 18,7% га тенг. Хозирги пайтда Сурхондарё вилояти мактабгача таълим бош-кармаси тасарруфида 289 та мактабгача таъ-лим муассасаси фаолият юритаётган булиб, уларга 24229 нафар тарбияланувчи (жами боFча ёшидаги болаларнинг 22,7 фоизи) жалб этилган3. Демак, бу ёшдаги болаларнинг мак-таб таълимига тайёргарлиги асосан оилаларда амалга оширилади.
Вилоятимизда мактабгача ёшдаги (3-7 ёшли) болалар сони 216506 нафарни ташкил этиб, шундан атиги 27502 нафари мактабгача таълим муассасаларига жалб килинган4. Мактабгача таълим муассасаларига камраб олин-маган 77,3% болалар оилаларда мактаб таълимига етарли даражада тайёрланиши лозим, бунинг учун ота-оналарнинг педагогик-психо-логик саводхонлигини ошириш эх,тиёжи сезилмокда. Вилоят туманларида мактабгача ёшдаги болаларнинг мактабгача таълим муассасаларига камрови курсаткичлари жуда паст: Олтинсой (4,5%), Музработ (6,2%), Бойсун (8,2%), Шеробод (8,6%)5.
Маълумки, мутахассислар томонидан болани оилада мактаб таълимига тайёрлашга кумаклашувчи ота-оналар учун кулланмалар ишлаб чикилган ва оилаларга етказилган. Аммо, ота-оналар бу кулланмалардан фойда-ланиш куникмаларига эга эмасликлари яккол куриниб колди.
2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 30 сентябрдаги «Мактабгача таълим тизимини бошкаришни такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-3955-сон карори.
3 Сурхондарё вилоят статистика бошкармаси маълу-мотномаси.
4 surxonstat.uz
5 surxonstat.uz
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
MaB3y бyйичa aсосий меъёрий rçyжжaт-лaр тarçлили.
Pecпубликaмиздa мaктaбгaчa тaълимнинг acocий вaзифacи «^^лим тyFpиcидa»ги конуннинг 11-мoддacидa бeлгилaб куйил^н 6УЛИ6, ун^ кypa «Man^^a тaълим бoлa шaxcини coFлoм вa eтук, мaктaбдa укиш^ тaйёpлaнгaн тapздa шaкллaнтиpиш мaкcaдини кyзлaйди. Бу тaълим 6-7 ёшгaчa oилaдa, бoлa-лap бoFчacидa вa мулк шaклидaн кaтъи нaзap бoшкa тaълим муaccacaлapидa олиб бopи-лaди, дeйилгaн.
Узбeкиcтoн Pecпубликacи Мaктaбгaчa тaъ-лим вaзиpининг 2018 йил 18 июндaги 1-мх,-coнли «Узбeкиcтoн Pecпубликacининг илк вa мaктaбгaчa ёшдaги бoлaлap pивoжлaнишигa кУйилaдигaн дaвлaт тaлaблapи»1гa буйpуFи Узбeкиcтoн Pecпубликacи Адлия вaзиpлиги тoмoнидaн 2018 йил 3 июлдa pyйxaтдaн ут^зилди, 3032-coн билaн pyйxaтгa oлингaн «Узбeкиcтoн Pecпубликacининг илк вa мaктaб-^a ёшдaги бoлaлap pивoжлaнишигa кУйилa-ди^н дaвлaт тaлaблapи» тacдиклaнди. Ушбу Дaвлaт тaлaблapи acocидa Мaктaбгaчa тaълим муaccacacининг «Илк кaдaм» дaвлaт укув дacтуpи2 ишлaб чикилди. Дacтуp xopижий тaжpибaлap acocидa тaйёpлaнгaн булиб, aнчa мукaммaл вa янгичa ёндaшувгa acocлaнгaн. Дacтуp мaктaбгaчa ёшдaги бoлaлapгa тaълим бepишдa кoмпeтeнциявий ёндaшув ycиб бopa-ёт^н бoлa шaxcини x.aëKa тaйёpлaш, ундa х^ётий мух,им мacaлaлapни х^л килиш учун зapуp бyлгaн, axлoкий мeъёp вa кaдpиятлapни yзлaштиpиш, бoшкa инcoнлap билaн мулокот килиш, «Mern» oбpaзини куpиш билaн бoFлик бyлгaн фaoлият уcуллapини шaкллaнтиpишгa тaйёpгapликни кyздa тутиб, бoшлaнFич мух,им кoмпeтeнциялap бoлaнинг фaoлият вa axлoк cубъeкти cифaтидaги яxлит pивoжлaнишини тaлaб этaди.
«Илк кaдaм» укув дaвлaт дacтуpидa бoлa-нинг кoмпeтeнциялapи жиcмoний pивoжлa-ниш вa coFлoм туpмуш тapзининг шaкллa-ниши, ижтимоий-х.и^ий pивoжлaниш, нутк, мулокот, укиш вa ёзиш мaлaкaлapи, ypгaниш кyникмacининг pивoжлaниши, ижодий pивoж-лaниш cox1aлapи opкaли pивoжлaнтиpилиши кyздa тутилгaн. Мaзмунaн aнчa бoйитилгaн,
1 Узбeкиcтoн Pecпубликacи конун x1ужжaтлapи тyплaми. 04.07.2018 й., 10\18\3032\1450-еон.
2 Узбeкиcтoн Pecпубликacи Мaктaбгaчa тaълим вaзиp-лиги. «Илк кaдaм» Мaктaбгaчa тaълим муaccacacининг Дaвлaт укув дacтуpи. - T., 2018. -58-б.
бoлaнинг ceнcop тapбияcи opкaли yзлaш-тиpилaдигaн кичик cox^ap pивoжлaнишигa aлox1идa эътибop бepилгaнлиги мух,им жиx1aтдиp. «Жиcмoний pивoжлaниш вa coFлoм туpмуш тapзининг шaкллaниши» cox,a^ бyйичa бoлaнинг coFлoм туpмуш тapзи вa oвкaтлaниш acocлapини yзлaштиpиши x1aмдa xaвфcиз х^ётий фaoлият acocлapи кoидaлapигa pиoя килиш кyникмaлapини шaкллaнтиpишгa aлox1идa ax1aмият кapaтилгaн. Дacтуpдaги янги-ликлapдaн биpи бoлaнинг x,ap тoмoнлaмa pивoжлaнишини тaъминлaш учун мaктaбгaчa тaълим муaccacacи oтa-oнaлap билaн yзapo x1aмкopликдa oтa-oнaлapнинг мaктaбгaчa тaъ-лим муaccacacи бopacидaги фикpлapини х.игоб^ олиш, илк pивoжлaниш мacaлaлapидa oтa-oнaлapгa билим бepиш, oтa-oнaлapни Укув-тapбиявий жapaёндa фaoл кaтнaшишгa жaлб этиш x1aмдa oтa-oнaлapнинг муaccaca x1aётидa иштиpoк этиш бopacидaги тaшaббуc-лapини кУллaб-куввaтлaшни тaшкил килиш тaълим caмapaдopлигини oшиpишгa xизмaт килaётгaнлигидиp.
Taдrçиrçот мarçсaди.
Бoлaни мaктaбгa тaйёpлaшдa oтa-oнaнинг пeдaгoгик-пcиxoлoгик caвoдxoнлиги тaъcи-pини ypгaниш.
Taдrçиrçот услу6И.
Бу муaммoнинг eчими cифaтидa oилaлapдa бoлaлapни мaктaб тaълимигa тaйёpлaшдa oтa-oнaлapгa пeдaгoгик-пcиxoлoгик ёpдaм ^p-caтишни йyлгa куйиш лозим. Шулapни нaзapдa тутгaн x1oлдa тaдкикoт дoиpacидa oтa-oнaлap учун мaxcуc укув тpeнинглap тaшкил этилди. Укув тpeнинглapдa иштиpoк этгaн 47 oилaдaн 39 нaфap oнa вa 8 нaфap oтaгa фapзaндини мaктaб тaълимигa тaйёpлaшдa нимaлapгa эътибop кapaтиш лозимлиги, бoлaгa oилa шapoитидa ёзув вa укиш кyникмaлapини шaкллaнтиpишгa кapaтилгaн yйин-мaшклap x1aмдa мaктaбгaчa тaълим муaccacaлapидa бoлaгa бepилгaн уйгa вaзифaлapни биpгa-ли^ бaжapишнинг ax1aмияти x1aкидa aмaлий мaшFулoтлap олиб бopилди. Укув тpeнинглap aввaлидa oтa-oнaлapдaн бoлaни мaктaб тaъ-лими^ тaйёpлaшгa оид билимлapини aник-лaштиpувчи cУpoвнoмa олинди вa тax1лил килинди.
Taдrçиrçот нaтижaлaри.
2015-2017 йиллap дaвoмидa Шepoбoд тумaнидaги 1-, 3- вa 41- coнли мaктaблapидa 1-cинфгa ^бул килингaн 94 нaфap укувчининг yзлaштиpиш дapaжaлapи ypгaнилгaндa oилa-
ЗAMOHABИЙ TA'^M / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2019, 6(79)
дан 1-синфга келган 52 нафар боланинг мак-таб таълимига тайёргарлиги мактабгача таъ-лим муассасаларига катнаган болалар тайёр-гарлигидан анча пастлиги, бунинг окибатида аксарият болалар укув топширикларини бажа-ришда кийинчиликларга дуч келаётганлиги сабабли узлаштириш даражаси сустлиги аник-ланди. Бу шундан гувох,лик берадики, оилада ота-оналарнинг педагогик-психологик савод-хонлиги, мактабгача ёшдаги боланинг психик тараккиёти х,амда болани мактаб таълимига тайёрлаш буйича ишлаш учун зарур билим, малака ва куникмалари етарли эмас.
Тах,лилга кура аксарият ота-оналар боланинг мактаб таълимига тайёрлиги деганда «узи х,акида гапириб бера олади, уй манзи-лини билади, ота-онанинг исми шарифи ва иш жойи х,акида билади» каби жавоблар билан чекланган, холос. Укув тренинглар давомида ота-оналарга муаммоли вазиятларни ечиш, мактаб таълимига тайёрлашда жисмоний, мотивацион, психологик, ижтимоий тайёргар-лик х,акида зарур маълумотлар берилди. Оила аъзоларининг болани мактаб х,аёти билан таништиришга туFри ёндашуви х,ам мух,им ах,амиятга эгалиги х,акида ролли уйинлар тар-зида ургатилди, киска муддатли тренинглар сунггида ота-оналардан яна суровнома олинди ва натижалар тах,лилига кура тренинг иштирокчиларининг фикрлари анча ижобий узгарганлигини курсатди.
Бола тарбиясида оиланинг барча аъзола-ридан нафакат болаларга нисбатан туFри муносабатни, балки уларнинг такдири учун юксак масъулият х,иссини х,ам талаб килувчи кийин ва мураккаб ишдир. Оилада тарбияни х,ар томонлама, жумладан маънавий, ахлокий, аклий, эстетик, жисмоний ва мех,нат тарбияла-рини биргаликда олиб бориш яхши самара беради.
Ота-оналарни мактабгача ёшдаги болаларни мактабга тайёрлаш масаласи кизиктиради. Бу тушунарли, чунки укув мех,нати зур бериш, х,аракат, катъийлик, натижага эриша билишни талаб килади. Мактабгача ёшдаги бола мех,натнинг бу янги турига факат машFулотлар жараёнидагина эмас, балки исталган мех,нат топширикларини бажариш вактида тайёрла-нади.
Ота-оналар билан ишлашда жамоа тарзида ва яккама-якка х,олда ишлаш шаклларини мох,ирлик билан кушиб олиб бориш, кенг ах,оли оммаси орасида педагогик-психологик
саводхонликка эришиш ва маърифий-таш-викот ишлари самарадорлигини таъминлайди. Ягона таълим мух,итини яратиш оркали болани мактаб таълимига сифатли тайёрлашга эришиш мумкин.
Ота-оналарни мактабгача ёшдаги фарзан-дини мактабга тайёрлаш масаласи х,ам уйлан-тиради. Фарзанди кандай укувчи булади, кийналмасдан мактабга мослашадими, дарс-ларини бажара оладими каби саволлар туFилади. Аксарият ота-оналаримиз бу маса-лани ечишда кийинчиликларга дуч келмок-далар. Ота-оналар учун чоп этилган оилада фарзанд тарбияси, болани мактаб таълимига тайёрлашга мулжалланган кулланмалар мав-жуд булишига карамасдан, купчилик оилалар бундан бехабар эканлиги аникланди.
Мактаблар оркали оилаларга таркатилган махсус кулланмалардан фойдаланишда ота-оналар катта кийинчиликларга дуч келмокда. Энди мактабга тайёрлик даражаси укиш ва билиш вазифасидан иборат эмас, балки боланинг ижтимоий ва х,иссий ривожланиши, таъ-лимга ёндашув, жисмоний ва х,аракат куник-маларини ривожлантириши х,ам му^им сана-лади. Таълим энди факат боланинг иши эмас, балки бола тайёр булиши учун унинг ривож-ланишига кумаклаша оладиган оила ^ам зарур. Демак, ота-оналар фарзандини мактаб таълимига тайёргарлигини оилада амалга оширишлари учун зарур билим, куникма ва малакаларга эга булмоFи бугунги куннинг дол-зарб масаласидир.
Кузатишлар шуни курсатмокдаки, бугунги кунга келиб МТМ педагогларининг ота-оналар билан ишлаш мазмуни тубдан узгарди. Бунинг натижасида ота-оналарнинг МТМга х,ам муно-сабати ижобий томонга узгариб бормокда. Айникса, ота-оналарни давлат талаблари билан боскичма-боскич таништириб бориш катта кизикиш уЙFотмокда. Баъзи ота-оналар фарзандининг у ёки бу сох,адаги ривожланиш курсаткичлари даражалари юкори булиши учун уйда нималар килишлиги лозимлиги х,акида тарбиячилардан масла^атлар сураш-мокда. Бу албатта кувонарли ^олат.
Агар мактабгача таълим муассасаларидан узокда жойлашган ах,оли учун ма^аллалар ёки мактаблар кошида ота-оналарга фарзандини мактаб таълимига тайёрлаш борасида педа-гогик-психологик ёрдам ташкил этилса, бола шахси асосларини шакллантириш х,амда унинг билим олишга булган кизикишларини ривож-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
лaнтиpишгa, бoлaнинг интeллeктуaл вa жи^ моний pивoжлaнишини тaъминлaшгa кyмaклa-шилaди. Нaтижaдa, oтa-oнaлap бoлaлapни мaктaбгa тaйёpлaш жapaёнидa тaълим тaлaб-лapигa мoc кeлaдигaн мeъёpлap, укитиш билaн бoFлик мacaлaлapни уз ичигa oлгaн, бoлaнинг x,ap тoмoнлaмa интeллeктуaл, axлoкий, эа^тик вa жиcмoний pивoжлaни-шини кyздa тутaдигaн билимлap билaн Kуpoллaнaди x1aмдa oилaлapдa пeдaгoгик-пcиxoлoгик caвoдxoнлик дapaжacи юкcaлaди.
Xyлосa Ba тaклифлaр. Taдкикoтдa oлингaн нaтижaлapгa тaянгaн x1oлдa куйидaги тaклиф-лap ишлaб чикилди:
• тумaнлapдa мax1aллaлap, мaктaблap Koшидa oтa-oнaлap учун эx1тиёждaн кeлиб чикиб ки^ муддaтли yкув-ceминapлap, мaв-зули ceминap-тpeнинглap, дaвpa cуx1бaтлapи тaшкил этиш;
• oилaлap учун тapкaтмa мaтepиaллap тaйёpлaш, улapни тapкaтиш opкaли ax1oли opacидa пeдaгoгик-пcиxoлoгик caвoдxoнлик дapaжacини oшиpиш бopacидaги мaъpифий ишлapни йyлгa куйиш;
• мax1aллий тeлeвидeниeдa «Бoлaнгиз мaк-тaб тaълимигa тaйёpми?» мaвзуcидa мутaxac-
^cnap иштиpoкидa pукн кypcaтувлap олиб бopиш лозим.
Kиpитилгaн тaклифлapни aмaлгa oшиpиш-дaн кутилaётгaн нaтижaлap куйидaгичa:
- Узбeкиcтoн Pecпубликacи мaктaбгaчa тaълим тизимини 2030 йилгaчa pивoжлaнти-pиш Koнцeпциядa кyздa тутилгaн вaзифaлap ижpocини тaъминлaшгa ёpдaм бepaди;
- мaктaбгaчa тaълим муaccacaлapигa ^м-paб oлинмaгaн 5-7 ёшли бoлaлapни мaктaб тaълимигa тaйёpгapлик cифaти oшaди;
- ax1oлининг пeдaгoгик-пcиxoлoгик ^вод-xoнлик дapaжacи oшaди;
- oилaлapдa мaънaвий мух,ит coFлoм-лaшaди;
- oилaдa бoлaни мaктaб тaълимигa caмa-paли тaйёpлaш бoлaни уйин фaoлиятидaн тaъ-лим фaoлиятигa утиш бocкичидaги инкиpoздaн ижтимoий-пcиxoлoгик-жиcмoний зapapcиз утиш^ кyмaклaшaди;
- дacтлaбки мaктaб тaълими жapaёнидa бoлa шaxcини тyлaкoнли тapбиялaш, укитиш вa pивoжлaнтиpишгa acoc булиб xизмaт Kилaди.
Aдaбиётлaр рyйxaти:
1. Узбeкиcтoн Pecпубликacи «Taълим тyFpиcидa»ги конуни. - T.: «Узбeкиcтoн» нaшpиёти, 1997. -4-б.
2. Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2016 йил 29 дeкaбpдaги «2017-2021 йиллapдa мaктaбгaчa тaълим тизимини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПК-2707-гонли ^pop^ II Узбeкиcтoн Pecпубликacи конун x1ужжaтлapи тyплaми, 2017 й.,1-coн, 11-мoддa.
3. Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 30 ceнтябpдaги «Мaктaбгaчa тaълим тизимини бoшкapишни тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПK1-3955-coнли кapopи.
4. Узбeкиcтoн Pecпубликacи мaктaбгaчa тaълим тизимини 2030 йилгaчa pивoжлaн-тиpиш Koнцeпцияcи. II Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2019 йил 8 мaйдaги «Узбeкиcтoн Pecпубликacи мaктaбгaчa тaълим тизимини 2030 йилгaчa pивoжлaнтиpиш Koнцeпцияcини тacдиклaш тyFpиcидa»ги ПK-4312-coн кapopигa 1-илoвa.
5. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг илк вa мaктaбгaчa ёшдaги бoлaлap pивoжлaнишигa кyйилaдигaн дaвлaт тaлaблapи. II Узбeкиcтoн Pecпубликacи конун x1ужжaтлapи тyплaми. 04.07.2018 й., 10^3032^450-^.
6. Узбeкиcтoн Pecпубликacи Мaктaбгaчa тaълим вaзиpлиги. «Илк кaдaм» Man^-^a тaълим муaccacacининг Дaвлaт укув дacтуpи. - T., 2018. -58-б.
7. Foзиeв Э., Сaмapoвa Ш. Бoлaлap пcиxoлoгияcи (укув кУллaнмa). - T., УзМУ, 2012.
8. Нopбoшeвa М.О. Man^^a тaълимдa пcиxoдиaгнocтикa. - Tepмиз: «Суpxoн» нaшp, 2015.
ЗAMOНABИЙ TA'^M I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2019, 6(79)