Абдукодиров Фар^оджон Фахритдин ^ли, Узбекистон Республикаси ИИВ академияси укитувчиси Телефон: +998903334414 E-mail: farrukhjon655@gmail.com
ТАЛОНЧИЛИК ЙУЛИ БИЛАН ТАЛОН-ТОРОЖ ЦИЛИШНИНГ
ИЖТИМОИЙ ХАВФЛИЛИГИ
Аннотация: ушбу мацолада жиноят ууцуци назариясидаги цилмишнинг ижтимоий хавфлилик категорияси, хусусан, талончилик йули билан талон-торож цилишнинг ижтимоий хавфлилик даражаси ва хусусияти, етакчи олимларнинг бу борадаги фикрлари урганилиб, тщлил цилинган уамда муаллифнинг талончиликнинг ижтимоий хавфлилик даражаси ва хусусиятини белгилашга доир фикрлари билдирилган.
Калит сузлар: талончилик, очицдан-очиц, талон-торож, ижтимоий хавфлилик даражаси, ижтимоий хавфлилик хусусияти, зурлик.
Абдукодиров Фарходжон Фахритдин угли, преподаватель академии МВД Республики Узбекистан
ОБЩЕСТВЕННАЯ ОПАСТНОСТЬ ХИЩЕНИЯ ПУТЕМ ГРАБЕЖА
Аннотация: в статье исследуется и анализируется категория общественной опасности деяния в теории уголовного права, в частности, степень и характер общественной опасностихищения путем грабежа, изучены и проанализированы взгляды ведущих ученых в этой сфере, а также изложены мнения автора по вопросам определения степени и характераобщественной опасности грабежа.
Ключевые слова: грабеж, открытое хищение, степень общественной опасности, характер общественной опасности, насилие.
Аbdukodirov Farkhodjon Fakhritdin ugli,
Lecturer of the Academy of the MIA of the Republic of Uzbeki stan
SOCIAL DANGER OF EMBEZZLEMENT BY PLUNDERING
Annotation: the article deals with the category of social danger of the act in the theory of criminal law as well as the significance and degree of social danger of embezzlement by plundering. The author of the article studied and analyzed the opinions of leading scienti sts on this issue and the author S opinions are presented on determining significance and degree of social danger of embezzlement by plundering.
Key words: plundering, frankly, embezzlement, degree of social danger, significance of social danger, violence.
Юртимизда демократик бозор муносабатлари-ни жорий этиш, мулкдорлар хукук хамда манфаат-ларини таъминлашга каратилган кенг куламли ис-лохотлар амалга ошириб келинмокда. Айни дамда хусусий мулк кафолатлари кучайтирилиши, ахоли фаровонлиги юксалиши натижасида фукароларнинг жамият ижтимоий-сиёсий хаётидаги фаоллиги хам янада юксалди.
Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассам-блеясининг 1948 йил 10 декабрдаги резолюцияси
билан кабул килинган Инсон хукуклари умумжахон декларациясининг 17-моддасида хар бир инсон якка холда, шунингдек, бошкалар билан биргаликда мул-кка эгалик килиш хукукига эгалиги, хеч ким зура-вонлик билан уз мулкидан махрум этилиши мумкин эмаслиги белгиланган [1]. Узбекистон Конституция-сининг 53-моддасида бозор муносабатларини риво-жлантиришга каратилган Узбекистон иктисодиёти-нинг негизини хилма-хил шакллардаги мулк ташкил килиши, барча мулк шакллари, хусусан, хусусий
мулк бошка мулк шакллари каби дахлсиз ва давлат химоясидалиги, мулкдор факат конунда назарда ту-тилган холларда ва тартибдагина мулкидан махрум этилиши мумкинлиги уз аксини топган [2].
Ушбу конституциявий принципдан келиб чиккан холда узгалар мулкига нисбатан жиноий тажовуз-ларнинг олдини олиш ва уларга карши курашиш ма-салалари Узбекистон Республикаси Жиноят кодекси махсус кисмининг учинчи булим X бобида (узгалар мулкини талон-торож килиш) иктисодий хавфсиз-ликни таъминлашга каратилган жиноий-хукукий нормалар мажмуи сифатида тартибга солинган.
Президентимиз Шавкат Мирзиёев айтганидек: "Мамлакатимизда демократик хукукий давлат ва эркин фукаролик жамиятини барпо этиш учун биз хаётимизнинг барча жабхаларида конституциявий назоратни кучайтиришимиз зарур. Бу эса пировард натижада инсон хукук ва эркинликларини, унинг шаъни, кадр-киммати, мол-мулкининг дахлсизли-гини саклаш, фукароларнинг мехнат килиш, таълим олиш, тиббий ёрдамдан фойдаланиш каби энг асо-сий хукукларини тула таъминлаш имконини бера-ди" [3].
Бозор муносабатлари шароитида мулкнинг хукукий химоя килиниши ижтимоий кадриятлар ти-зимидаги шахснинг узлуксиз манфаатлари, яъни ха-ёти, соглиги, шаъни, кадр-киммати ва эркинликлари билан бир каторда мулкий хукуклари хам устувор урин эгаллашидан келиб чикади. Чунки ижтимоий хаётнинг бирон-бир сохаси ёки тармогини шахснинг мулкий хукукларисиз тасаввур килиш мушкул. Шунинг учун ижтимоий манфаатлар тизимидаги мулкий хукукларга тажовуз килишни кенг маънода бевосита шахсга тажовуз килиш сифатида бахолаш мумкин. Бинобарин, мулкдорнинг мулкини жиноий тажовузлардан самарали мухофаза килишни таъминлаш жиноят хукуки ва суд-тергов амалиёти учун долзарб хисобланади. Жиноят кодексининг 166-мод-даси узгалар мулкини талончилик йули билан та-лон-торож килиш учун жиноий жавобгарликни на-зарда тутади.
ХХ асрнинг бошларидаёк машхур криминолог олим Ч. Беккариа криминаллаштирилган килмиш-нинг ижтимоий хавфлилигини жиноий-хукукий такик билан белгилаш лозимлигини исботлаб бер-ганди [226-б. 4].
Жиноий-хукукий маънода килмишни крими-наллаштириш тугрисидаги масала хусусида фикр билдирган аксарият олимлар хар кандай жиноят-нинг ажралмас ижтимоий белгиси сифатида унинг ижтимоий хавфлилигини курсатадилар [72-76-б. 5]. Шу боис, талончилик йули билан талон-торож ки-
лиш ходисасини криминаллаштиришнинг асосий омилларидан бири унинг ижтимоий хавфлилиги хисобланади. Бирок таъкидлаш лозимки, жиноят хукуки назариясида ижтимоий хавфлилик килмиш-нинг зарурий белгиси хисобланиши билан бирга, у килмишни криминаллаштириш учун ягона ва етар-ли белги эмас.
Ижтимоий хавфлилик категорияси жиноят хукуки назариясида бир неча ун йиллар давомида бахсталаб ва долзарб муаммолардан бири булиб колмокда. Чунки ижтимоий хавфлилик категория-сини аниклашда хали-хануз хукукшунос олимлар уртасида ягона фикр мавжуд эмас.
Юридик адабиётларда олимлар ижтимоий хавфлилик тузилишини турлича аниклашади. Купчилик олимларнинг таъкидлашича, ижтимоий хавфлилик тажовузни тавсифловчи барча белгиларнинг йигин-дисидир [6].
О^.Зокирова ва М.Усмоналиев жиноятнинг ижтимоий хавфлилик даражаси унинг микдор кур-саткичи хисобланиб, етказилган зарарнинг даражаси, келиб чиккан окибатнинг огирлиги, жиноий ха-ракатнинг кай даражада амалга оширилгани (тайёр-гарлик куриш, суикасд килиш ёки охирига етказил-гани), бир неча киши томонидан биргалашиб содир этилгани, жиноятни содир килиш усули, жиноят со-дир этишда курол ишлатилгани, айбнинг хусусият-лари каби омиллар хисобга олиниши мумкинлигини таъкидлайди [72-б. 7].
XX асрнинг 60-70-йилларида тадкикот олиб бор-ган П.С.Дагель, В.Н.Кудрявцев, К.Лютов, П.П.Осипов каби олимлар фикрича, жиноятнинг ижтимоий хавфлилиги, сузсиз, килмишнинг объектив мазму-нидан келиб чикади. Бундай фикрни куллаб-кувват-лаган А.С.Якубовнинг таъкидлашича, "ижтимоий хавфлиликнинг объектив хусусияти жиноят содир этиш натижасида етказилган зарарнинг объектив хусусияти билан шартланади" [88- б. 8].
Хукукшунос олима КРАбдурасулованинг таъ-кидлашича, "жиноятнинг ижтимоий хавфлилиги килмиш (харакат ёки харакатсизлик)нинг ижтимоий хавфлилиги, ушбу килмиш натижасида келиб чиккан окибатнинг ижтимоий хавфлилиги ва айбдор шахснинг ижтимоий хавфлилигидан иборатдир" [10-б. 9].
Хукукшунос олим М.Х.Рустамбоевнинг фикри-ча, жиноятнинг ижтимоий хавфлилиги унинг кенг таркалганлиги билан белгиланади [321-б. 10].
Айрим олимлар шахснинг ижтимоий хавфлили-гини килмишнинг ижтимоий хавфлилик тизимига киритишга каршилик билдиради. Хусусан, М.И.Ко-валёвнинг фикрича, "биз шахснинг ижтимоий хавф-
лилиги ва цилмишнинг ижтимоий хавфлилигини куриб чицишда уларни бир-биридан ажратган хол-да урганишимиз керак. Чунки жиноятчи шахсининг ижтимоий хавфлилиги цилмиш содир этилишидан олдинроц хамда бир цатор холларда бевосита жи-ноят содир этиш вацтида шаклланади" [24-б. 11]. Бироц М.Абдусаломов ва Ю.Каракетов назарида, цилмишнинг ижтимоий хавфлилик тизимидан жи-ноятчининг шахсини чицариб ташлаш ва ажратиш мумкин эмас [15-б. 12]. Ушбу фикрдан келиб чицил-са, суд томондан шахснинг хавфли рецидивист ёки ута хавфли рецидивист деб топилиши унинг ижтимоий хавфлилиги мустацил ахамиятга эга эканини билдиради. Аммо таъкидлаш лозимки, шахс ижтимоий хавфлилигининг узи (хавфли рецидивист ёки ута хавфли рецидивист холатларидан ташцари) ёки унда цандайдир жиноий цилмишни содир этиш ис-тагининг шаклланиши хеч цандай жиноий-хуцуций оцибатни келтириб чицармайди. Шунинг учун ижтимоий хавфли цилмишнинг содир этилиши, яъни объектив ижтимоий хавфлилик амалдаги жи-ноят цонунчилиги буйича жиноий жавобгарликнинг асоси булиб хисобланади [20-б. 13].
Бошца бир гурух олимлар ижтимоий хавфли-ликка жиноят таркибининг объектив ёки субъектив белгиларидан муайян бир цисмини киритишади. Масалан, Ю.Трунцевский цонун билан цурицлана-диган неъмат - ижтимоий муносабатлар, тажовуз ва оцибат ижтимоий хавфлиликни ташкил цилиши-ни таъкидлайди [72-б. 14]. Т.В.Церетели эса хара-катнинг мацсади, объектнинг ижтимоий ахамиятли-ги, зарарли оцибатларнинг келиб чициш даражасини ижтимоий хавфлиликни ташкил этувчи белгилар цаторига киритади [23-б. 15].
Айрим олимлар ижтимоий хавфлиликнинг тузи-лиш белгиларини ижтимоий хавфлилик даражаси ва хусусиятига таъсир этувчи, бироц унинг тузилиши-ни ташкил этмайдиган холатлардан фарцлаш лозим-лигини таъкидлайдилар. Улар цилмишнинг ижтимо-ий хавфлилигига таъсир этувчи холатларга мотив ва мацсадни киритишади [16].
Шунингдек, Олий суд Пленумининг 2006 йил 3 февралдаги "Судлар томонидан жиноят учун жазо тайинлаш амалиёти тугрисида"ги царорига кура, жиноятнинг ижтимоий хавфлилик хусусияти тажо-вуз объекти (инсон хаёти ва соглиги, мулк, жамоат хавфсизлиги ва х.к.), айб шакли, жиноий цилмиш-нинг цонунда цайси тоифага (ЖК 15-моддаси) кири-тилгани билан белгиланади.
Жиноятнинг ижтимоий хавфлилик даражаси эса цилмиш содир этилиши холатлари (жиноий ният-нинг амалга оширилгани даражаси ва босцичлари
жиноятни содир этиш усули, зарар мицдори ёки келиб чиццан оцибатлар огирлиги, иштирокчиликда содир этилган жиноятда судланувчининг роли) би-лан белгиланади.
Юцорида келтирилган фикрларнинг тахлили шуни курсатяптики, айрим муаллифлар ижтимоий хавфлилик тузилишидаги асосий элемент деб фацат объектив белгиларни, иккинчи гурух олимлар эса субъектив белгиларни хисоблашади. Учинчи тои-фадагилар эса цилмишнинг объектив ва субъектив белгиларининг муайян бир цисми ёки зарурий бул-ган барча цисмларининг йигиндиси ташкил этиши-ни таъкидлашади. Бизнингча, хар цандай цилмиш ижтимоий хавфлилигининг объектив ва субъектив белгилари уз цонунияти буйича белгиланиши лозим.
К^илмишнинг жамият учун хавфлилигини бевосита олдиндан аницлаб берувчи тузулмавий эле-ментлар зарарнинг мицдори ва оцибатини хосил цилувчи холат, цилмиш ва усул (цилмишнинг жадал-лиги), цилмишдан мухофаза цилинадиган ижтимоий муносабат ва предмет хисобланади. Объектив белгилар орцали намоён буладиган ижтимоий хавфли-ликка билвосита таъсир этувчи белгилар цаторига айб, мацсад, мотив, жиноят таркибида бевосита на-зарда тутилиши мумкин булган субъектнинг айрим хусусиятларини киритиш мумкин.
Демак, хар цандай жиноят каби талончилик йули билан талон-торож цилиш жиноятининг ижтимоий хавфлилиги цонун билан цурицланадиган ижтимоий муносабатларга тажовуз цилишда намоён булади. Талончилик натижасида узгалар мулкига тажовуз цилинади. "Узбекистон Республикасида мулкчи-лик тугрисида"ги цонунда мулкдор узига царашли мол-мулкка эгалик цилиш, ундан фойдаланиш ва уни тасарруф цилиш хуцуцини бошца шахсларга беришга фацат узи хацли экани, мулкдор фацат цо-нунда назарда тутилган холларда ва тартибдагина мулкидан махрум булиши мумкинлиги белгиланган [17]. Ушбу цоидадан узгалар мулки цай даражада ижтимоий-ицтисодий ахамиятга эгалигидан далолат беради.
Юридик адабиётларда талончиликнинг ижтимоий хавфлилигига оид бир цанча фикрлар билдирил-ган. Жумладан, М.Р.Рустамбаевнинг фикрича, талончиликнинг ижтимоий хавфлилиги шундан ибо-ратки, бунда мулкка тажовуз очиц ва жиноятчининг ута сурбетлиги, шу билан бирга, урнатилган тартиб-ни, хуцуций ва ахлоций цоидаларни ва жамият ца-дриятларини менсимаслик билан амалга оширилади [257-б. 18].
П. Бакунов, М. Усмоналиев фикрича, талон-чилик жинояти мулк эгасининг ёки учинчи бошца
хар кандай шахснинг кузи олдида содир килинга-ни учун хам ижтимоий хавфлилик даражаси анча юкори булиб, шундай жиноятни содир килган киши шахсининг анча чукур тубанлашганини хамда жабр-ланувчининг ёки учинчи бир шахснинг кузи олдида очикдан-очик узганинг мулкини эгаллаб олишга журъат килингани субъект шахсининг анча чукур бузилганини курсатади [17-б. 19].
Хукукшунос олим Р.Кабулов талончиликнинг ижтимоий хавфлилиги килмишнинг очикдан-очик содир этилиш усулида намоён булишини таъ-кидлаган. Бунда талон-торож килинган мулкнинг микдоридан катъи назар, талон-торожнинг бошка шакллари (угрилик, узлаштириш, растрата, фириб-гарлик)дан фаркли уларок, айбдорнинг харакатлари МЖТКнинг 61-моддаси билан эмас, балки ЖКнинг 166-моддаси билан малакаланади.
А.П.Сервюков куйидагича фикр билдирган: "Талончилик талон-торожнинг бир шакли сифатида унинг барча белгиларига эга, шу билан бирга, узи-да угрилик, узлаштириш, растрата, фирибгарликка нисбатан юкори ижтимоий хавфлиликни намоён килади. Шу сабабли юкорида келтирилган талон-торож шаклларидан фаркли уларок, оз микдордаги талончилик учун маъмурий жавобгарлик эмас, балки факатгина жиноий жавобгарлик белгиланган [130-б. 20].
Тахлиллардан куришимиз мумкинки, баъзи олимлар талончиликнинг ижтимоий хавфлилиги бо-расида унинг очикдан-очик содир этилишига ургу беришган булса, баъзилари мазкур жиноятнинг ижтимоий хавфлилигини талон-торожнинг бошка шакллари билан таккослаб, талончилик учун маъмурий жазо белгиланмагани билан изохлашган.
Демак, талончиликнинг ижтимоий хавфлилиги унинг очикдан-очик содир этилишида, яъни талон-чи жабрланувчи, мулкка эгалик килаётган ёки уни куриклаётган шахсларнинг эркига хилоф равишда,
талон-торожни англаб турган бошка шахсларнинг фикрини назар-писанд килмасдан, узининг купол-лигини намоён этиб, аксарият холларда каршилик курсатишга шайлигида куринади. Мулкни ошкора талон-торож килаётган шахс жабрланувчи ёки бошка шахсларга, борди-ю улар томонидан жиноят содир этилишига тускинлик килинса, уларга нисбатан жисмоний куч ишлатилиши мумкинлигини намой-иш этади. Куринадики, талончиликда айбдорнинг харакатлари ошкора содир этилиши ва узида зурлик ишлатишнинг реал тахдиди мавжудлиги билан талон-торожнинг бошка шаклларига (боскинчилик-дан ташкари) нисбатан ижтимоий хавфи юкоридир. Талончилик содир этаётган шахс жабрланувчи ва атрофдаги шахсларга нисбатан сурбетларча муно-сабати, шунингдек, куполлик ва жамоат тартиби ва конунларини менсимаслиги билан ажралиб туради. Талончи жиноят содир этишдан бош тортмайди, жа-брланувчи ёки бошка шахсларга нисбатан зурлик ишлатиш вазиятига тушиши мумкинлигини англаб, унинг харакатлари гайриконуний эканини англаган шахслар жиноятни фош этиши ёки жиноят ишида гувох сифатида катнашиши мумкинлигини билиб, узининг ошкора харакатларини давом эттиради. Уз-галар мулкини ошкора талон-торож килиш субъект-нинг ижтимоий хавфлилигини ошириб, талончилик йули билан талон-торож килинган мулкнинг микдо-ридан катъи назар, конун чикарувчи килмишни маъ-мурий хукукбузарлик сифатида бахолашни инкор этади ва жиноят деб малакалайди.
Талончиликнинг узига хос хусусиятларини урга-ниш унинг ижтимоий хавфлилиги жабрланувчи ёки жиноят содир этилишига каршилик килиши мумкин булган бошка шахсларнинг мавжудлигида содир этилиши, мулкни эгаллаш билан боглик хар кан-дай катта хавфни менсимаслик, жиноятчи шахснинг хавфлилиги юкорилиги каби субъектив омиллар би-лан белгиланади, деб хулоса килишга имкон беради.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1. Инсон хукуклари умумжахон декларацияси. http://con stitution.uz/uz/pages/ humanrights (мурожжат этилган сана: 20.08.2020)
2. Узбекистон Республикасининг Конституцияси https://www.lex.uz/ acts/20596 (мурожжат этилган сана: 20.08.2020)
3. Мирзиёев Ш.М. Конституция ва конун устуворлиги - хукукий демократик давлат ва фукаролик жа-миятининг энг мухим мезонидир. https://president.uz/uz/li sts /view/3119 (мурожжат этилган сана: 20.08.2020)
4. Беккариа Ч. О. Преступлениях и наказаниях / Пер. с итал. - М., 1995. - С. 226.
5. Гонтарь И. Категория «Общественная опасность» в уголовном праве: онотологический аспект // Уголовное право. - М., 2007. - № 1. - С. 16-19; Плохова В. И. Ненасильственные преступления против собственности: криминологическая и правовая обоснованность. - СПб., 2003. - С. 22; Трунцевский Ю. Эко-
номический правопорядок как объект посягательства и материальный признак преступления // Уголовное право. - М., 2007. - № 2. - С. 72-76.
6. Абдусаломов М., Каракетов Ю. Ответственность за вымогательство. - Т., 1997. - С. 15-16; Гулямов З. Х. Преступления против правосудия. - Т., 1996. - С. 8-9; Зарипов З. С., Кабулов Р. Квалификация краж, грабежей, разбоев, совершённых путём проникновения в помещение или иное хранилище. - Т., 1991. - С. 4; Тоболкин П. С. Социальная обусловленность уголовно-правовых норм, - Свердловск, 1983. - С. 62-79; Узбекистон Республикаси Жиноят кодекси: илмий амалий шархлар. - Т., 1997. - 26-б.
7. Усмоналиев М. Жиноят хукуки. Умумий кисм. - Т., 2005. - 72-б.
8. Якубов А. С. Теоретические проблемы формирования правовой основы учения о преступлении. - Т., 1996. - С. 278.
9. Абдурасулова К. Р. Уголовная ответственность за мошенничество: автореф. дис... канд. юрид. наук. -Т., 1994. - С. 24.
10. Рустамбоев М.Х. Узбекистон Республикаси Жиноят кодексига шархлар. Махсус кисм. - Тошкент, 2006. - 321-б.
11. Ковалёв М.И. Понятие преступления в советском уголовном праве. - Свердловск, 1987. - С. 175.
12. Абдусаломов М., Каракетов Ю. Ответственность за вымогательство. - Т., 1997. - С. 395.
13. Гулямов З. Х. Преступления против правосудия. - Т., 1996. - С. 128.
14. Трунцевский Ю. Экономический правопорядок как объект посягательства и материальный признак преступления. // Уголовное право. - М., 2007. - № 2. - С. 72.
15. Плохова В. И. Ненасильственные преступления против собственности: криминологическая и правовая обоснованность. - СПб., 2003. - С. 251.
16. Карлов В. В. Критерий отбора законодателем квалифицированных составов преступлений: автореф. дис....канд. юр. наук. - Свердловск, 1990. - С. 12-13; Лесниевски-Костарева Т. А. Дифференциация уголовной ответственности: Теория и практика. - М., 1998. - С. 23; Марцев А. И. Общественная вредность и общественная опасность преступления // Правоведение. - М., 2001. - № 4. - С. 148-155.
17. Узбекистон Республикасининг "Узбекистон Республикасида мулкчилик тугрисида"ги конуни. https://www.lex.uz/acts/111466 (мурожжат этилган сана: 20.08.2020)
18. Рустамбоев М.Х. Узбекистон Республикаси Жиноят кодексига шархлар. Махсус кисм. - Тошкент, 2006. - 960-б.
19. М.Усмоналиев, П.Бакунов. Талончилик учун жавобгарликни либераллаштириш муаммолари. Укув кулланма.-Тошкент, 2005 - 52-б.
20. Сервюков.А.П. Хищение имущества: криминолигические и уголовно-правовые аспекты / - М.: Издательство «Экзамен», 2004. - 352 с.