-\
53
_/
Шаумарова З.А.,
Тошкент шах,ар халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институтининг «Кайта тайёрлов ва малака ошириш таълими жараёнини мониторинг килиш ва сифатини бахрлаш булими»нинг 1- тоифали услубчиси
НОТУЛИК ОИЛАНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК МУАММОЛАРИ
ШАУМАРОВА З.А. НОТУЛИК ОИЛАНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК МУАММОЛАРИ
Маколада нотулик оила масаласига баFишланган ишларнинг илмий тах,лили ва муаллифнинг шахсий илмий карашлари асосида нотулик оиланинг келиб чикиш омил ва сабаблари, турлари, бола шахси шаклланишига таъсири ижтимоий-педагогик муаммо сифатида уз ифодасини топ-
Таянч суз ва тушунчалар: нотулик оила, шахсни шакллантириш, нотулик оила турлари, оилага психологик-педагогик ёрдам, оила функциялари.
ШАУМАРОВА З.А. СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ НЕПОЛНОЙ СЕМЬИ
В статье на основе научного анализа работ, посвященных различным аспектам неполной семьи и личной позиции автора в качестве социально-педагогической проблемы изложены факторы, причины, виды неполных семей и их влияние на формирование личности ребенка.
Ключевые слова и понятия: неполная семья, формирование личности, виды неполных семей, психолого-педагогическая помощь, функции семьи.
SHAUMAROVA Z.A. SOCIO-PEDAGOGICAL PROBLEMS OF THE INCOMPLETE FAMILY
In the article, on the basis of a scientific analysis of works devoted to various aspects of the incomplete family and the author's personal position as a social and pedagogical problem, factors, causes, types of incomplete families and their influence on the formation of the child's personality are expounded.
Keywords: incomplete family, personality development, types of incomplete families, psycho-educational support, family function.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6
Дунёдаги барча давлатлар, шу жумладан, Узбекистоннинг ижтимоий-ицтисодий ривожланиши, цишлоц ва шацар ора-сидаги тафовутнинг камайиб бориши, урбанизация туфайли шацар цаёт тарзининг цишлоцца кириб келиши, аёлларнинг ицтисодий жицатдан мустациллигининг кучайиши, шу билан бирга жамиятда маълум имтиёзларнинг купайиб бориши оила институти, никоцлар мустацкамлигига муцаррар равишда уз таъсирини курсатади.
Мустакиллик даврида Узбекистонда халк х,аётида мисли курилмаган ижобий узгаришлар руй берди. Шу билан бирга сунгги ун йилликда бир катор муаммолар янада долзарблашди. Шулардан бири - оила институтининг заифла-шиши, ажралишлар ва уларнинг асорати сифатида нотулик оилалар сонининг кескин усишидир.
Нотулик оилалар сонининг ортиб бориши ва улардаги болаларнинг отасиз усиши нафа-кат Узбекистонда, балки барча тараккий этган ва ривожланаётган давлатларда уз ифодасини топадиган катта ижтимоий-иктисодий, ижти-моий-психологик ва педагогик муаммодир.
Масалан, Россияда 1997-1999 йилларнинг узида Е.А.Лапшина1 тадкикотига биноан, 1 миллион бола ота ёки онасиз колган, оила-даги ажралишлар эса Россия давлат статистика кумитаси маълумотларига кура, 57 фоизни ташкил килган.
Нотулик оила ва ундаги бола тарбияси Россияда ижтимоий муаммо сифатида В.В.Бодрова, Я.Г.Николаева, А.Ю.Гросс, Т.А.Гурко, О.Г.Юсупова, Е.И.Калабихина, А.Демидов, И.Ф.Дементьева, В.Титаренко, Г.А.Кантемирова, Е.А.Лапшина, Т.В.Андреева, М.Е.Баскакова, Л.Г.Лунякова, С.Ярошенко, С.Айвезова, Л.Н.Овчарова, Л.М.Прокофьева, З.А.Хатнина ва бошка олимлар томонидан урганилган.
Юкорида кайд килинган олимларнинг бар-часи уз ишларида бир умумий хулосани ифо-далайдилар. Уларнинг фикрича, нотулик оилада кандай яхши шароит яратилмасин, унда комил шахсни шакллантириб булмайди.
1 Лапшина Е.А. Педагогические условия формирования конкурентоспособной личности учащихся из неполных семей в воспитательной системе школы. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Ульяновск? 2010.
Г.А.Кантемированинг2 диссертация тадкико-тида келтирилишича, 2008 йил Аланиянинг расмий маълумотига кура вояга етмаган вактинча жамиятдан «изоляция» килинган (махсус муассасаларда тутилаётган) ёшлар-нинг 39,2 фоизи ва девиант хулки сабабли ички органлар руйхатига олинган вояга етмаган болаларнинг 36,8 фоизи нотулик оилалар-дан булган.
Я.Г.Николаеванинг3 диссертация тадкикоти натижаларига кура, нотулик оилалардаги 92 фоиз аёллар фарзандларининг отасидан ола-ётган моддий ёрдамини етарли эмас, деб биладилар.
Аёлларнинг 61 фоизи оилада ота - эркак кишининг йуклиги бола шахсига салбий таъ-сир килишини курсатди, 69 фоиз аёллар нотулик оила х,ам моддий, х,ам маънавий кийинчиликларни бошдан кечиришини кайд этди.
Нотулик оилада усмирларни тарбиялашни ижтимоий педагогик шарт-шароитлар маса-ласи С.В.Зеленчукованинг4 диссертация ишида тадкик этилган. Изланиш объекти сифатида Германия ва Россиядаги нотулик оилада вояга етаётган усмирлар киёсий тах,лил килинган.
Тадкикот натижаларига кура, 27 фоиз рос-сиялик усмирлар узини тарбиялаётган ота ёки
2 Кантемирова Г.А. Социализация детей в неполной семье. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата социологических наук. - Москва, 2008.
3 Николаева Я.Г. Педагогические условия совершенствования процесса воспитания детей в неполной семье: на материале Чувашской Республики. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Чебоксары, 2003.
4 Зеленчукова С.В. Социально-педагогические условия воспитания подростков из неполных семей. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Барнаул, 2002.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6
оналаридан, кариндош ёки якин одамларидан 25 фоизи намуна оладилар. Хеч кимдан намуна олмайдиган усмирлар 19 фоизни таш-кил килди. Усмирларнинг 15 фоизи факат узларини намуна сифатида курадилар.
Германиялик усмирларнинг 33 фоизи учун ота-оналари намуна вазифасини утайдилар, 17 фоизи учун намуна машхур шахслардир. Ака ва опалари 14 фоиз усмирлар учун намуна булсалар, кариндошлари намуна сифатида 10 фоизни ташкил килдилар.
Нотулик немис оилаларда вояга етаётган 17 фоиз усмирлар хеч кимни намуна сифатида курмайдилар. Шахсан узларини намуна сифатида курадиганлар 4 фоизни ташкил килди.
Бола шахсининг нотулик оилада шаклла-ниш масалалари Е.В.Неделинанинг1 диссертация тадкикотида атрофлича урганилган.
Нотулик оила масаласини илмий тадкик этган ишлар (Лапшина Е.А., Кантемирова Г.А., Николаева Я.Г., Зеленчукова С.В., Неделина Е.В.) тахлиллари ва бизнинг шахсий илмий кузатув-ларимизга кура, муаммонинг долзарблиги куйидагилар билан белгиланади:
Биринчидан, жамиятда нотулик оилалар сонининг ортиб бориши оила институтига сал-бий таъсир курсатади, унинг мустахкамлигини заифлаштириб боради.
Иккинчидан, нотулик оилалар сонининг ортиши ёшларда оила хакидаги тасаввурлари-нинг туFри шаклланишига салбий таъсир килади. Кизларнинг маълум кисми нотулик оилани узлари учун андоза сифатида оладилар. Бу эса нотулик оилалар сонининг янада ошишига олиб келиши мумкин.
Учинчидан, ёшлардан комил шахс шакл-лантиришда катор муаммоларни юзага келти-риши мумкин.
Туртинчидан, ёш оилалар, аксарият холда аёллар ва болаларни иктисодий жихатдан мураккаб вазиятга туширади.
Бешинчидан, вояга етмаган ёшларда жиноятчилик, шу жумладан, уларнинг 0Fир турларининг усишига шарт-шароит яратади.
1 Неделина Е.А. Формирование личности ребенка в неполной семье. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. -Липецк, 2002.
Олтинчидан, ота-оналарга энг мухим вази-фалари - тарбия функцияларини тулаконли адо этишларига етарли имкон бермайди.
Еттинчидан, аёлларнинг маълум кисмида жинсий-таносил касалликларининг купайиши, репродуктив органларида онкологик хасталик-лар сонининг ошишига олиб келиши мумкин.
Саккизинчидан, жамиятда полиандрия ва полигения, яъни куп эрлик х,амда куп хотин-лик холатларининг усишига олиб келади.
Ту^изинчидан, махаллий миллатлар, жумладан, узбеклардаги ута мухим, кимматли этнопсихологик хислатлардан бири булган ота-она хурмати, оиладаги мавкеи, ота-оналик ва фарзандлик бурчларининг шаклланишига салбий таъсир килади.
Унинчидан, авлодлар орасидаги хиссий эмоционал якинлик, ота-она ва болалар уртасидаги муносабатларнинг заифлашишига олиб келади.
Ун биринчидан, ота модели, намунасининг йуклиги уFил болалар шахсининг эркак, оила бошлиFи, ота сифатида шаклланишига салбий таъсир килади, уларда аёлсифат характернинг пайдо булишига имкон яратади. Кизларда ота йуклиги ота мавкеи, хурмати, эр-хотин муно-сабатларини курмаслиги, вояга етиб шахсий оилавий хаёт курганда эр-хотин муносабатла-рини талаб даражасида олиб боришига салбий таъсир килади.
Юкоридагиларнинг барчаси ёшларни замон рухида, умуммиллий ва миллий кадриятлар асосида тарбиялаб вояга еткази-шимизда катор мураккаб муаммоларни юзага келтириши мумкин.
Бизнинг фикримизча, нотулик оилалар сонининг кун сайин ортиб бориши сабабла-рини куйидагилар ташкил килади.
Бунинг энг асосий сабабларидан бири -ёшларимиз оилавий ххёт хакида тулаконли ва психологик педагогик жихатдан туFри саводли тасаввурга эга эмаслиги. Аксарият ёшлар оилавий хаётни «асал ойи» каби тасаввур киладилар, вахоланки оилавий хаёт хар бир ёш учун катта такдир синовидир. Хар бир оила «Оилавий хаёт чидаганга чикарилган» тамойили билан ёшларни турли иктисодий, ахлокий, индивидуал-психологик, шу жумла-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6
дан, сабр-чидамлилик синовидан утказади. Афсуски, ёш оилаларнинг маълум бир кисми бу синовларга бардош беролмай, нотулик оилалар сонининг кескин усишига олиб келади.
Нотулик оилалар купайишига олиб келувчи мухим сабаблардан навбатдагиси оила маса-лаларида шахс хулки устидан ижтимоий назо-ратнинг сусайиши, «Одамлар нима дейди?» мазмунидаги анъанавий савол таъсир кучи-нинг кескин заифлашиб кетганлиги.
Албатта, демократик жамият кураётганда шахс эркинлигини таъминлашимиз, фукаро-нинг шахсий хаётига купол равишда аралаш-маслигимиз даркор. Шу билан бирга, биз ёшларнинг оилавий хаётида учраши мукаррар булган синов ва муаммоларга олдиндан тайёрлаб, уни оила туликлиги, оила аъзолар саломатлигига салбий таъсир этмаган х,олда хал килиш, синовлардан ёш оилани талофат-сиз олиб чикишга ёрдам беришимиз лозим.
Бу борада Хотин-кизлар кумитаси, «Махалла», «СоFлом авлод» фондлари, хоким-ликлар ва хукумат томонидан катта самарали ишлар олиб борилмокда.
Шунга карамасдан, нотулик оилаларнинг купайиши, полигиния1 (куп хотинлилик) хамда полиандрия2 (куп эрлилик) тенденциясининг кучайиш омилларига, бизнинг фикримизча, оилада эркак мавкеининг пасайиши, эркак-ларда импотенциянинг ёшариши, сон жих,ат-дан усиши, аёлларда жинсий хулкнинг эркин-лашиши, ёшларнинг хаётий кийматликларида кузатилаётган узгаришлар, урFу маънавий бойликдан иктисодий бойлик томон кучиши, яъни маънавий бойликдан иктисодий, молия-вий бойлик кескин устунлик килиши, ахолида кузатилаётган гиподинамия, урбанизация натижасида мамлакат ахолисида шахар хаёт
1 Полигиния (поли - куп, юн. дупе - хотин) - куп хотинлилик. Айрим халкларда, купрок мусулмон халкларида шу кунга кадар сакланиб колган. / Шоумаров F, Расулова З. Оила энциклопедияси. - Т.: «Ilm-Ziyo-Zakovat», 2016. -270-б.
2 Полиандрия (поли - куп, юн. andros - эр) - куп эрлилик. Матриархат даврида кенг таркалган булиб, бугунги кунга кадар Шимолий Х,индистон ва Тибетдаги айрим этнографик гурухларда расмий сакланиб колган. / Шоумаров ^ Расулова З. Оила энциклопедияси. - Т.: «11т-Ziyo-Zakovat», 2016. -270-б.
тарзининг таркалиши, турли ижтимоий-иктисодий сабабларга кура ерли халк орасида миграциянинг кучайиши ва бошкалар киради.
Юкорида баён этилган фикрлардан нотулик оилага карши курашиш, нотулик оилани факат салбий, муаммоли оила тури сифатида курсатиш, уларни ёмон жихатдан идрок этиш маъноси келиб чикмайди. Шундай нотулик оилалар борки, улар тулик оиладан ун чандон яхши яшайди ва уз оилавий вазифаларини тулаконли, юкори савияда бажариб келмокда.
Биз муаммо сифатида мулохаза юритаётган нотулик оилалар деярли асоссиз юзага келган, аксарияти жиддий сабабларсиз ажралган ва ёш болалари билан катта иктисодий кийинчиликларни бошдан кечираётган, маълум гурухи никох, куришдан олдин ажралиб эркин хаёт кечиришни максад килиб куйган, оила, айникса бола тарбиясига бефарк карайдиган, бола шахси шаклланишига масъу-лиятсизлик билан ёндашадиган, уз шахсий манфаатини фарзандлари, оила манфаатидан устун куядиган, ота-оналик бурчларини деярли унутиб куйган ёки давлат, жамият зим-масига юклаб енгил хаёт кечираётган, баъзи холларда фарзандларини бутунлай унутган нотулик оилалардир.
Нотулик оилаларни оила функцияларининг тулаконли бажарилиши даражасига кура шартли равишда уч турга булиш мумкин:
• оила функцияларини юкори даражада бажараётган нотулик оила. Бу вактинча ёки узок йиллар давомида нотулик булиб, оила-нинг барча функцияларини тулик равишда бажариб келаётган нотулик оила. Бундай оилаларга аксарият холда етук ёшдаги авлод - бува, бувилар ёрдам берадилар ва бола тар-бияси, буш вактини туFри ташкил этиш, мод-дий таъминот каби функциялар тулик бажари-лишида узларининг хиссаларини кушадилар. Бунда (агар бевалар оиласи булмаса) ажраш-ган оила билан яшамаётган турмуш УртоFи хам оила функцияларининг бажарилишига имкон даражасида уз ташаббуси билан хисса кушади;
• урта даражадаги нотулик оила. Оила функцияларининг бажарилишига оила билан яшамаётган турмуш УртоFи алимент тулашдан
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6
ортик хеч кандай хисса кушмайди. Оила функ-цияларидан энг мухими булган болани тарбия-лаш масалаларида онада, баъзи холларда отада (отаси билан яшаётган булса) етарли кийинчиликлар учрайди. Шу билан бирга она аксарият холларда мехнат фаолияти билан банд булиши окибатида оилада психотера-певтик, регулятив, коммуникатив функциялар хам етарли бажарилмайди;
• оила функцияларини паст даражада бажараётган нотулик оила. Оила функцияла-рининг ярмидан купини бажармаётган, бола-лар тарбиясини уз холига ташлаб куйган, купинча уз оналик вазифасини деярли бажармаётган, ичкиликка берилган, оилада мунта-зам равишда носоFлом психологик мухит булган моддий ночор, нотулик оилалар. Ушбу турдаги оилавий мухит баъзан тулик оилалар орасида хам учраб туради.
Нотулик оилада бола шахсини талаб дара-жасида шакллантиришда фикримизча куйида-гиларга эътибор бериш лозим.
1. Нотулик оилада бола тарбиялаётган ёш оналарга психологик ёрдам курсатиш керак. Бу психологик маслахат, психологик тренинг, психологик мониторинг, психологик ташвикот, семинар, махсус укувлар (ота-оналар универ-ситети доирасида), махсус тайёрланган буклет, брошюралар ва бошка шаклларда булиши мумкин. Бунда хар бир нотулик оилани узига хос хусусиятлари, ижтимоий-иктисодий хола-тини хисобга олиш зарур.
2. Нотулик оилада усган ва уз сохасида таникли булган артист, спортчи, олим, рахбар, ёзувчи, шоир ва бошкаларни мактаб укув-чилари билан учрашувларини ташкил килиб, улар хаётидаги кийинчиликларни кандай енгиб, шундай муваффакиятларга эришганлик-лари хакида давра сухбати килиш лозим. Бун-дан максад нотулик оилани идеаллаштириш эмас, балки ёшларда, айникса, нотулик оилада вояга етаётган болалар хаётида учрайдиган кийинчиликларни енгишга иродани сафарбар килишга ургатишдир. Бундай учрашувлар тулик оила болаларига хам фойдалидир.
3. Нотулик оилада усаётган уFил болаларни (агар уз отаси намуна вазифасини бажара олмаётган булса) кариндошлар, кушнилар ёки якин танишлар орасида хар томонлама намуна буладиган киши вактинча оталикка олиши. Оталикка олган эркак ёки аёл вакти-вакти билан уз фарзандлари билан бирга нотулик оилада вояга етаётган боланинг буш вактини маданий ташкил этиши лозим, токи отасиз усаётган бола ёки киз тулаконли оила-даги муносабатлар, ота ва она мавкеи, улар орасидаги намунали муносабатларни идрок этиб, узига келгуси хаётида намуна сифатида олсин.
4. Оила функцияларни паст даражада бажараётган нотулик, моддий жихатдан ута ночор оилалардаги болаларни махалла, психолог тавсиясига кура онанинг розилиги билан вактинча бир йилга мехрибонлик уйла-рига кабул килиш ва бир йил утгач муддатини узайтириш масаласини она иштирокида махалла фаоллари, психолог, мехрибонлик уйи рахбарлари куриб чикишлари тавсия эти-лади.
5. Нотулик оиладаги болаларни туFма лаёкати ва кизикишини хисобга олиб спорт, мусика, тасвирий санъат ва бошкаларга жалб килиш лозим.
6. Нотулик оилалар билан махалла хамда мактаб психологи мунтазам ишлаши ва психолого-педагогик мониторингини олиб бориши лозим.
7. Нотулик оиладаги болаларни таътил даврида дам олишларини ташкил этиш, кушимча таълим олишларида ёрдам бериш керак.
8. Узбекистонда нотулик оила психолог, педагог, социолог, юрист, иктисодчи, тибби-ётчи, демограф олимлар томонидан илмий тадкик этилиши лозим.
Юкорида уз ифодасини топган чораларни куриш нотулик оилалардаги бир катор муам-моларни самарали бартараф этишга имкон берган булар эди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6
/- 58 к. ОИЛАГА ПСИХОЛОГИК ЁРДАМ ТАЪЛИМИ / ВОСПИТАНИЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ СЕМЬЯМ
Адабиётлар руйхати:
1. Шоумаров F., Расулова З. Оила энциклопедияси. - Т.: «Ilm-Ziyo Zakovat», 2016. -270-б. Лапшина Е.А. Педагогические условия формирования конкурентоспособной личности учащихся из неполных семей в воспитательной системе школы. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. -Ульяновск. 2010.
2. Кантемирова Г.А. Социализация детей в неполной семье. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата социологических наук. - Москва, 2008.
3. Николаева Я.Г. Педагогические условия совершенствования процесса воспитания детей в неполной семье: на материале Чувашской Республики. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Чебоксары, 2003.
4. Зеленчукова С.В. Социально-педагогические условия воспитания подростков из неполных семей. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Барнаул, 2002.
5. Неделина Е.А. Формирование личности ребенка в неполной семье. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Липецк, 2002.
6. Лапшина Е.А. Материнская семья: проблемы и решения. Научно-практический журнал «Вестник Чебоксарского филиала Московского государственного гуманитарного университета имени М.А.Шолохова», Москва-Чебоксары, 2008, № 5. -С. 101-107.
7. Воспитание детей в неполной семье. // Под. ред. Ершовой А.Н. - М.: «Прогресс», 1980.
8. Гурко Т.А. Программы социальной работы с неполными семьями. - М.: Министерство социальной защиты населения РФ, 1992.
9. Дементьева И.Ф. Негативные факторы воспитания детей в неполной семье. // Журнал «Социс», 2001, № 1. -С. 15-21.
10. Ивер-Жалю Э. Монородительские семьи во Франции. // Журнал «Социс», 1991, № 5. -С. 117-122.
11. Каримова З.Х. Жизненные ценности одиноких матерей. // Журнал «Социс», 2007, № 6. -С. 32-35.
12. Николаева Я.Г. Неполная семья и воспитание. // Журнал «Семья в России», 2002, № 2. -С. 31-37.
13. Северная Осетия Алания в цифрах. Краткий статистический справочник. - Владикавказ: http://osetstat.gks.ru 2006.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6