Жамият ва инновациялар -
Общество и инновации -
Science
through time and space
Society and innovations
Journal home page:
https: //inscience.uz/index.php/socinov/index
Some considerations for text research in linguistics
Gulruh ELMURADOVA!
Republican Scientific and Practical Innovation Center at Uzbek State World Languages University
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Article history:
Received February 2021
Received in revised form
20 February 2021
Accepted 15 March 2021
Available online
5 April 2021
Keywords:
linguocultural, pragmatic,
pragmalinguistics,
sociolinguistics linguistic,
paradigm, semantic,
cognitive, context.
This article discusses a number of issues related to the study
of text in linguistics. The text also mentions the linguocultural
and pragmatic features of the text, its cognitive and pragmatic
features, as well as its role in the language.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International
(CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Тилшуносликда матн тадкики хусусида баъзи мулохазалар
АННОТАЦИЯ
Калит сузлар:
лингвомаданий,
прагматик,
прагмалингвистика,
социолингвистика,
лисоний, парадигма,
семантик, когнитив,
контекст.
Мазкур макола тилшуносликда матннинг Уурганилиши
билан алокадор бир катор масалаларни очиб беради.
Шунингдек, матннинг лингвокультурологик жихатдан
Узига хослиги когнитив ва прагматик хусусиятлари, унинг
тилда тутган урни хусусида хам матнда айтиб утилади.
Некоторые соображения по поводу исследования текста в
лингвистике
Ключевые слова:
лингвокультурологический,
прагматик,
АННОТАЦИЯ
В данной статье рассматривается ряд вопросов,
связанных с изучением текста в лингвистике. В тексте
1 senior researcher, Republican Scientific and Practical Innovation Center at Uzbek State World Languages University,
Tashkent, Uzbekistan
e-mail: gulruhelmuradova@gmail.com
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
theo care Issue - 2 No 2 (2021) / ISSN 2181-1415
прагмалингвистика, Также упоминаются лингво-культурологические И
социолингвистика,
прагматические особенности текста, его когнитивные и
лингвистический,
прагматические особенности, а Также его роль в языке.
парадигма, семантический,
когнитивный, контекст.
Бугунги кунда лисоний фаолият бажарувчиси булган шахс омилини урганиш
тилшунослик сохалари - психолингвистика, лингвокултурология, когнитив
тилшунослик, прагмалингвистика каби сохаларда чукурлашиб бормокда. Айни
вактда, тилга антропоцентрик хисобланган ушбу сохаларнинг энг сунгги
ютукларини Узида мужассам этиб, мустакил парадигма сифатидаги макомини
тобора мустахкамлаб бормокда.
Тилшуносликда эътироф этилганидек, антропоцентрик парадигмада асосий
эътибор нуткий фаолият бажарувчиси, яъни нутк тузувчи ва уни идрок этувчи тил
сохибига каратилади. Айтиш жоизки, илмий парадигмага “тил сохиби”
категориясининг киритилиши тилшуносликда шахс, лисоний онг, тафаккур, фаолият,
менталлик, маданият каби тушунчаларнинг янада фаоллашишини такозо этади. Шахс
омилининг Тадкики тилшунослик фанининг психология, фалсафа, мантик,
маданиятшунослик каби фанлар билан бир нуктада кесишишига хам олиб келади.
“Тил сохиби” тушунчаси хозирги вактда, асосан, куйидаги маъноларда
ишлатилмокда: а) муайян тилда нуткий фаолиятни амалга оширувчи, яъни нутк
тузиш ва уни идрок этиш кобилиятига эга булган шахс; 6) тилдан мулокот воситаси
сифатида фойдаланувчи шахс, коммуникант; в) Уз миллатининг миллий-маданий,
маънавий кадриятларини акс эттирувчи лугат таркибини эгаллаган, уни намоён
этувчи шахс; муайян тил вакили. Хозирги тадкикотларда тилшуносликнинг турли
ЙУналишлари шахс омили масаласига Уз хусусиятидан келиб чикиб ёндашмокда.
Матн талкини ва шахс омили масаласи матн яратилиши ва унинг мазмуний
перцепцияси муаммолари билан узвий богликдир. Бу масалани тадкик этишда матн
яратувчи шахснигина эмас, уни идрок этувчи шахс - тингловчи ёки укувчи омилини
хам урганиш мухимдир.
Рус тилшуноси Р.И.Галпериннинг фикрига кура эса, когозга ёзилиб, хали
укилмаган матн харакатсиз матндир. Хусусан, ёзма матн укувчи томонидан укилмагунча
харакатга келмайди, унда ифодаланган мазмун ва прагматик максад, оханг оркали юзага
келган кайфият реципиент томонидан тушунилмайди ва хис этилмайди.
Матн ва уни идрок этувчи шахс омилини урганиш тадкик объектига турли
жихатлардан, хусусан, семантик, психологик, прагматик, когнитив Ba
лингвокултурологик нуктаи назардан ёндашишни такозо этади.
Н.И.Жинкин таъбири билан айтганда: “Инсон алохида гаплар воситасида эмас,
матн воситасида сузлайди”. Шу сабабли хам муайян шахс услуби у яратган матнлар
асосида тадкик этилсагина, кутилган натижаларга эришиш мумкин. Бирор ёзувчи
ёки ижодкорнинг нуткий услубини унинг суз куллаш &ки жумла тузиш махорати
нуктаи назари билан тадкик килиш усули бугунги кун талабига жавоб бермайди. Шу
боисдан матн яратилиши масаласини шахс услуби нуктаи назаридан Урганиш
матннинг лингвистик жихатларига теранрок назар билан карашга олиб келади.
Маълумки, когнитология Уз мохиятига кура семантика билан узвий
богликдир. А.В.Кравченконинг фикрига кура “... когнитив тилшунослик Уз олдига
тил воситасида билимларни саклаш, ифодалаш ва узатиш механизмларини тадкик
127
J Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
этишни асосий вазифа килиб куяди”. Жахон тилшунослигида яратилган бой
назарий маълумотларга суянган холда муайян ижодкор шахс тилининг
лингвокогнитив хусусиятларини урганиш Узбек тили сохибларининг “тафаккур
грамматикаси”ни ёритиб беришда хам мухим ахамият касб этади.
Матн яратилишида шахснинг когнитив фаолиятини тадкик этиш узбек
менталитетига хос фикрлаш тарзини хам чукуррок ёритишга хизмат килади. Зеро,
матнда консептуаллашган фикр айрим холларда этник характерда хам булиши
мумкин. Матн яратилиши жараёнини тадкик этиш оркали Н.И.Жинкин томонидан
кайд этилган универсал предмет кодларининг лисоний шакл олиш боскичларини
тахлил этиш мумкинки, бу боскичлар, хусусан, бадиий матн яратувчи шахс
фаолиятида Узига хос тарзда амал килади. Бинобарин, муайян шахс нуткининг
лингвокогнитив хусусиятларини Урганиш Узида куп холларда имплицитликни
намоён этувчи бадиий нутк яратилиши механизмига оид купгина коронти ва сирли
“худудларни” ёритиш имконини хам беради.
Бугунги кун тилшунослигида матн тилнинг алохида йирик бирлиги ва матн
тилшунослиги деб аталаётган соханинг асосий объекти сифатида талкин килинади.
Матнни тадкик этишда уни суз бирикмаси ва гапдан фарклаш лозимлиги, матннинг
хам Уз категорияси ва конуниятлари борлиги айтилади. Тилшунос М.Х.Хакимов
илмий матн тадкикига батишланган диссертатсион ишида бу хакда шундай ёзади: “
Матн сузининг лугавий маъносида бирикиш, богланиш тушунчаларининг борлиги,
шунинг учун матн таркиби узаро кайсидир богловчилар ёрдамида бирикишини
Урганиш «Матн тилшунослиги» сохасининг асосий муаммоларидан бири булиб
колди. Матн тушунчаси куп холларда контекст атамаси билан бир маънони ифода
этишда бирдек кулланилишининг гувохи буламиз. Илмий адабиётларда контекст
атамаси нуткий вазият махсули деб курсатилади. «Контекст - бу бир лексик ёки
грамматик бирлик асосида ифодаланган маъно ёки тушунчани ойдинлаштириш учун
келтирилган, тузилган минимал нутк бирлиги. Коида буйича бу - суз бирикмаси,
баъзан гап, камдан-кам абзатс ёки яхлит матнга тенг келади». Масалан, туёк сузи
хайвонга алокадор аъзо хисобланади: „/ойи купириб етган Йулда от такалари, мол
туекларидан хосил булган чукурчаларни лиммо-лим тулдирган сарик зардоблар
жимирлаб, ёниверидан сиркиб етарди (П.Турсун). Мазкур суз инсонга нисбатан
кулланилганда салбий оттенка биринчи планга чикади: Обруйинг борида ТУБЕИНГНИ
шикиллатиб кол. Контекст сузларнинг семантик маъноси реаллашадиган Узига хос
майдон, нуткий вазият хисобланади. Бу Уринда С.Д.Кацнелсоннинг куйидаги
фикрини келтириб утиш уринли: «Борликнинг мавжуд далиллари лутатларда
берилганидек алохида сузларда эмас, балки нуткий алокаларда, тугал хабарларда,
матнларда, уларнинг минимал булаги булган гапларда акс этади... Сузлар ва улар
маъноларининг онг ва борликка муносабати гап оркали богланган, гапдан
ташкарида улар факат потенциал бирликдир, холос. Уларни механизмнинг
деталларига киёслаш мумкин, уларнинг вазифаси факатгина бутун бир механизм
билан алокада тушунилади». 3 Тилшунос Э.Киличев «Матннинг лингвистик
Тахлили» деб номланган китобида «Матн - хамма элементлари Узаро зич алокада
булган ва автор нуктаи назаридан маълум бир максадга йуналтирилган номинатив -
эстетик ахборотни ифодаловчи мураккаб тузилма» деган таърифни келтиради.
И.Р.Галперин матннинг маълумот бериш, булинувчанлик, когезия (алокалар
системаси), континиум (вакт ва макон изчиллиги), кисмлар автосемантияси,
128
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
ретроспектсия ва проспектсия, модаллик, яхлитлик ва тугалланганлик каби саккиз
категорияси мавжудлиги хакида маълумот беради. Умуман матн, дейилганда нуткий
жараён махсули булган, тугалланган, ёзма шаклда мавжуд булган, адабий
шаклланган, суперфразали бирликлардан тузилган, лексик, грамматик, логик,
стилистик алокалар билан богланган, аник максадли ва прагматик курилмали
нуткий асарни тушунмок керак. Тилшунос И.Расуловнинг фикрича, гапдан катта
бирлик мураккаб синтактик бутунлик булиб, у фикран ва синтактик жихатдан Узаро
боглик булган гаплар бирлашмасидан иборат. Унда фикр гапга нисбатан анча тулик
булади. Хозирги даврда матн турлари ва уларга хос булган белги-хусусиятларни
аниклаш давом этмокда. Биз матннинг Узига хос белгилари сифатида ахборот бериш,
мустакил гаплар &ки мураккаб синтактик бутунликдан ташкил топиши, таркибий
кисмлар орасида мазмуний ва синтактик алокаларнинг мавжудлиги, макон ва замон
изчиллиги, яхлитлиги ва тугалланганлиги, бир умумий мавзуга эгалиги кабиларни
тушунамиз. Матн ана шундай белгиларни Узида мужассамлаштирган мураккаб
коммуникатив - синтактик бутунликдир. Ю.М.Лотман «матн ифодалилик (маълум
бир фикр ифодаланган булиши), чегараланганлик (мазмун ва ифодадаги
меъёрийликнинг булиши) ва структурал бутунлик белгиларига эга булиши
лозим»лигини таъкидлайди.
Куриниб турибдики, матн вауни тадкик этиш тилшуносликда долзарб масала
хисобланади. Аммо шуни таъкидлаш жоизки, матнни Тадкик этаётганда,
тилшуносликдаги замонавий Йуналишлар, жумладан матн лингвистикаси,
прагмалингвистика, когнитив лингвистика, социолингвистика окимларини
алохида хисобга олиш максадга мувофик. Зеро, бугунги кун тилшуносликда
юкорида таъкидланган янги йуУналишларни мустахкам урганиб, уларнинг талабига
мувофик лингвистик карашларни тубдан Узгартириш кераклигини такозо этади.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати
1. Воркачев С.Т. Лингвокультурология, языковая личность, концепт:
становление антропоцентрической парадигмы в языкознании // Филологические
науки. - Москва, 2001. - № 1. - С. 64.
2. Гальперин Р.И. О понятии текст // Вопросы языкознания. - Москва, 1974. -
№6. - С.22.
3. Жинкин Н.И. Речь как проводник информации. - М.: Наука, 1982.-157с.
4. Кравченко А.В. Знак, значение, знание. Очерк когнитивной философии
языка. - Иркутск: ИГУ, 2001. - №1. - С.60.
5. Сафаров Ш. Прагмалингвистика. - Тошкент: “Узбекистон миллий
энциклопедияси”, 2008. - Б. 245.
6. Седов К.Ф. Дискурс и личность. - М.: Лабиринт, 2004. - С.5.
129