ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-151-155
МУСУЛМОН РЕННЕСАНСИ ВА ИЛМИ МУСИНА ФАЛСАФАСИ
Латофат Толибжонова
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан Миллий университети Фалсафа ва манти; кафедраси
АННОТАЦИЯ
Бугунги мусикий жараёнларни Урта асрлар мусикий рисолаларида кайд этилган фалсафий карашлар билан киёсий урганиш даврлар туташувига оид куплаб чигал илмий масалаларни ечишга имкон беради. Ушбу маколада узбек классик мусикасининг Шарк Уйгониш даврига оид фалсафий тамойиллари бирламчи манбалар асосида тадки; этилади.
Калит сузлар: Узбек мусикаси, маком, макомот тизими, фалсафа, илми мусика, мусики назария, мусикий рисола, мусикий карашлар, Мусулмон Реннесанси, Форобий.
ABSTRACT
The comparative study of contemporary musical processes with philosophical views written in medieval musical manuscripts of the Middle East allows us to solve many intricate scientific problems associated with the connection of times. This article examines the philosophical principles of Uzbek classical music of the Islamic Golden Age (Muslim Renaissance) on the basis of primary sources.
Keywords: Uzbek music, maqom, system of maqomot, philosophy, musicology, music theory, manuscript, musical views, Muslim Renaissance, Farabi, Uzbekistan.
КИРИШ
Узбекистон - улкан тарихий-маданий мерос сохдби, бу тамаддун уч минг йилдан зиёд даврни уз ичига олади. Заминимиз ва унинг сархддларида Кадимий Хоразм, Кушон подшолиги, Кангюй давлати, Турк хоконлиги, Корахонийлар ва Хоразмшохлар давлати, АмирТемур давлати, Бухоро, Хива ва Кукон хонликлари каби давлатлар карор топди. Бу орада у юксалиш ва таназзул даврларини бошидан кечирди. Лекин унинг негиз асослари баркарор сакланиб колдики, булар энг аввало бадиий-фалсафий тафаккурда - неча минг асрлар давомида хотирадан хотирага, огиздан огизга, устоздан шогирдга узатиб келинаётган мумтоз мусика санъатида намоён булади.
Глобаллашув замонининг инсонни аслиятидан узоклаштираётган
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-151-155
шиддатли маънавий трансформациялар жараёнида миллатнинг генетик кодини узида мужассам килган классик мусика, унинг тарихи, назарияси ва фалсафасини янгидан идроклаш зарурати долзарб тус олди. Зеро классик мусика барча замон ва маконларда инсонни юксак идеаллар рухида тарбиялаш йулида хизмат килган.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Сунгги пайтларда Узбекистонда жадал илгари сурилаётган Учинчи Реннесанс гояси куп жихатлари билан кадимдан келаётган мусикий кадриятларимизга тааллукдидир. Айни вактда, классик мусикамизни Узбекистоннинг тарихий тамаддуни, маънавият ва фалсафа оламидан ташкарида тасаввур этиш мушкул. Негаки мусикани факат товуш билан боглик ходиса сифатидагина тушуниш уни тулигича идроклаш камровини анчайин чеклаш демакдир.
Узбек классик мусикаси Бухоро Шашмакоми, Хоразм Олти ярим макоми ва Дутор макомлари, Фаргона-Тошкент маком йуллари, Узбек Шашмакоми хамда уларнинг атрофидаги мумтоз куй ва ашулаларда намоён булади. Биз макомот деб атаётган тизим улуг устозлар томонидан ишланган мукаммал таснифотлардир. Макомларнинг турфа замонлар ва тузумлар туфонидан бешикаст утиб келишининг асосий сабаби бу тизимда парда, усул ёки шакл тузилишида хато ёки тасодифийликнинг мавжуд эмаслигидадир. Масалан, Хоразм Олти ярим маком туркумининг "Рост"дан бошланиб "Ирок"да тамом булишининг узидаёк фалсафий ва мажозий маъно бор. Зеро маком мусикий мафкуранинг устувор тамойилларидан бири булмиш Вахдати Вужуд ва олам чексизлигининг рамзий ифодасидир.
Бугунги мусикий жараёнларни утмиш мусикий рисолаларида кайд этилган фалсафий карашлар билан киёсий урганиш, даврлар туташувига оид куплаб чигал илмий масалалар устида кузатувлар олиб боришга имкон беради. Маълумки Аристоксен, Боэций, Эвклид, Птоломей асарларида пухта ишланган антик лад назарияси Шарк мутафаккирлари ал-Форобий, Ибн Сино ва Сафиуддин ал-Урмавийлар томонидан уз даврининг мусикий амалиётига боглаган холда ижодий узлаштирилган. Шу туфайли урта асрлар макомшунослик илми мислсиз ютукларни кулга киритган. Ал-Марогий, Абдурахмон Жомий, Нажмиддин Кавкабий ва Дарвиш Алиларнинг мусикий рисолаларида макомларнинг назарий асослари, бадиий хусусиятлари хамда фалсафий мохиятига тегишли чукур илмий мушохадалар олиб борилган.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-151-155
Шаркнинг Биринчи Уйгониш даврида мусика илми бемисл ривожланиб, юксак даражаларга кутарилган. Ушбу даврда яратилган мусикий рисолалар узининг сон ва сифати, салохияти, илмий масалаларнинг кулами ва ёритилиши хамда мислсиз ютукларга эришилганига кура сунги пайтларда яратилган мусикий рисолалардан сезиларли ажралиб туради. Хусусан, ал-Киндий, ал-Форобий, "Ихвон ус-Сафо" биродарлари, Ибн Сино, Мухаммад ал-Хоразмий, Фахриддин ар-Розий ва бошка йирик олимларнинг йирик асарлари кейинги даврларда бунёд этилган мусикий-назарий ва мусикий-фалсафий карашларнинг асосий йуналишларини белгилаб берди. Эътиборлиси, номлари зикр этилган аксар донишмандларнинг хаёти ва илмий-ижодий фаолияти Марказий Осиё, жумладан, Узбекистон худудидаги маданий марказларда кечган.
ХХ асрнинг йирик мутахассисларидан бири, инглиз олими Генри Жорж Фармернинг фикрича, Шарк мусика илмининг турт асосий таянчи мавжуд. Уларнинг иккитаси Аббосийлар хукмронлиги даврида яшаган - Абу Наср ал-Форобий ва Абу Али Ибн Сино, иккитаси ундан кейин утган Сафиуддин Абдулмуъмин ибн Юсуф ал-Урмавий ва Хожа Абдулкодир ибн Гоибий ал-Хофиз ал-Марогийдир.
Дунё фани тараккиётига салмокли хисса кушган бу алломалар мусикий-фалсафий тараккиётнинг тафаккур устунларидир. Бизнинг диёрда илмлар илми булмиш фалсафа, таълимот таянчи хисобланувчи риёзиёт (математика)нинг мухим тармоги хисобланган мусика хамиша шарафли илм хисобланиб келган. Шунинг учун хам бу заминнинг куплаб пиру авлиёлари, донишмандлари, давлат арбобларию саркардалари соз чалишни, куйдан завк олишни узларига одат килган. Мисол учун, хоразмшох Маъмун назм ва навонинг илмий ва назарий масалаларини яхши англагани, мусикага мойиллиги хакида манбалар кайд этади. Шунингдек, Хоразмшох Такаш Султон, угли Мухаммад Хоразмшох, набираси Жалолиддин Мангуберди хам мухим ишларга кул уришдан олдин мусика воситасида ибодат килган, куй чалиб рухиятини поклаган ва дунё мувозанатини шу холда тукисрок хис этган. Амир Темур ва унинг авлодлари Мирзо Улугбек, Шохрух Мирзо, Хусайн Бойкаро, Бобур Мирзо ва бошкалар хам созпарвар хукмдорлар булганлар.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Темурийлар даври тамаддуни жахон цивилизациясида Иккинчи Уйгониш даври деб номланадики, бу замон турк манфаати гоясининг илгари сурилгани билан алохида эътиборлидир. Узбек мумтоз мусикаси эса, санъатимизнинг бошка турлари сингари, мазкур давр маданиятининг энг ёркин сахифаларидан
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-151-155
бири сифатида намоён булади. Бу даврда Биринчи Уйгониш даврининг санъат фалсафаси, хусусан, мусикий карашлари, устувор илмий-назарий тартиб ва низомлари янги ижтимоий шароитларда давом эттирилди. Хусусан Алишер Навоий ижодида бу нодир санъатнинг ички конун-коидалари, туб тартиб ва низомлари бадиий тилда, унлаб мажозий образлар тимсолида ва узига хос рамзий тушунчаларда ифодаланади. Навоий мактабида тарбият топган улуг созанда, бастакор ва мусикашунослар, кейинги юксалиш пойдеворининг асосчилари булиб майдонга тушдилар. Бухорода яратилган Нажмиддин Кавкабий ва Дарвиш Али Чангийларнинг мусикий рисолаларида маком фалсафаси, тарихи ва назарий асослари илмий асосларда баён килинади. Мазкур муаллифларнинг рисолаларида келтирилган шеърий лавхаларда шу карашлар гох афсона ва ривоятлар тилида, гох тасаввуфий бадиий рамзларда талкин этилади. Шу тарика мусика хакидаги фикр давр фалсафий асосининг таркибий булаги сифатида миллат хотирасига сингдирилди.
Узбек классик мусикасининг тарихи Узбекистон Мустакиллиги тарихидан анча узун. Аммо ана шу оз муддат ичида миллий кадриятларимиз кимматини тиклаш сохасида килинган ишлар узок тарихга татигуликдир. Айникса, сунгги йилларда шу кадар мухим узгаришлар руй бердики, жахон мусикий харитасида янги ном-нишонлар, янги урф-одатлар юзага келди ва Узбекистонинг мусикий киёфаси бошкача тасаввур этиладиган булди.
Миллий классик мусикамизнинг Давлат микёсида диккат марказига олиниши - Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг маком нуфузини оширишга каратилган "Узбек миллий маком санъатини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карори жахоншумул тарихий вокеа булди. Шунингдек, 2017 йил 8 августдаги П^-3178-сон "Узбекистон давлат консерваторияси фаолиятини янада ривожлантириш ва такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги, 2018 йил 26 августдаги П^-3920-сон "Узбекистон Республикаси маданият ва санъат сохасини инновацион ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги, Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 21 ноябрдаги 940-сон "Маком санъатига ихтисослаштирилган мактаб-интернатларни ташкил этиш тугрисида"ги, 2020 йил 2 сентябрдаги 536-сон "Юнус Ражабий номидаги Узбек миллий мусика санъати институти фаолиятини ташкил этиш тугрисида"ги карорлари хам мамлакатда соха тараккиёти йулида олиб борилаётган хайрли ишларга дастак булди.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-151-155
ХУЛОСА
Шу тарика, илм-фан тараккиёти авжига чиккан, акл бовар килмайдиган коммуникациялар жорий килинаётган бугунги кунда хам маком санъатимиз уз мавкеини йукотмади ва бебахо мерос сифатида эъзозланмокда. Хусусан, маком таълимига ихтисослашган урта ва таянч олий укув юртларининг пайдо булиши узбек мусикаси, унинг тарихи, назарий асослари, фалсафий мохиятини урганишда катта ахамият касб этади. Зеро мусикий урф-одатлар, бадиий, илмий ва фалсафий карашлар миллат меросини бир бутун маънавий кадрият тизими тарзида идроклашда хамда ворисийлигини таъминлаб боришда жуда мухимдир.
REFERENCES
1. Матякубов О. Узбекская классическая музыка. Том 1. Истоки. Том 2. Теоретические основы. Т.: 2015.
2. Мулла Бекжон Рахмон угли, Мухаммад Юсуф Девонзода. Хоразм мусикий тарихчаси. Т.: Ёзувчи, 1998.
3. Раджабов И.Р., Сагадеев А. Ближний и Средний Восток. Вступит. статья. Музыкальная эстетика стран Востока. -М.: Музыка, 1967. с.
4. Ражабов И.Р. Макомлар масаласига доир. -Т.: УзССР Давлат бадиий адабиёт нашриёти, 1963;
5. Фитрат. Узбек классик мусикаси ва унинг тарихи. Тошкент, 1993.